Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 793
Offentligt
1460662_0001.png
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
1. april 2003
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 17. marts 2003 (Alm. del
– bilag 719) vedlægges Beskæftigelsesministeriets besvarelse af spørgsmål 64.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460662_0002.png
2
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Besvarelse af spørgsmål 64 af 17. marts 2003 fra Folketingets Europaudvalg
vedr. vikarsagen (alm.del - bilag 719)
Vedlagt fremsendes et notat til brug for besvarelse af ovennævnte spørgsmål.
Vores sag
7173-0053
Med venlig hilsen
Bilag
1
Claus Hjort Frederiksen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460662_0003.png
3
Notat
ldj
Int.kt./AICenter
26. marts 2003
Sag nr. 7173-0053
Kommissionens forslag til direktiv om arbejdsvilkår for vikarbu-
reauansatte vikarer (KOM(02)149)
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 25. marts 2002 et forslag til direktiv vedr. arbejdsvil-
kår for vikarbureauansatte vikarer. Forslaget er et forslag til minimumsdirektiv og
fremsættes med hjemmel i TEF artikel 137, stk. 2. Forslaget er underlagt den fælles
beslutningsprocedure, jf. artikel 251 i TEF.
Kommissionen fremlagde direktivforslaget efter, at arbejdsmarkedets parter på eu-
ropæisk plan ikke kunne nå til enighed om en aftale vedr. vikarområdet.  
Indhold
Anvendelsesområde (artikel 1).
Direktivet  skal  finde  anvendelse  på  ansættelseskontrakter  eller  ansættelsesforhold
mellem  et  vikarbureau  (arbejdsgiver)  og  en  arbejdstager,  der placeres hos  en bru-
gervirksomhed og arbejder under dennes overvågning/instruktion.  
Efter høring af arbejdsmarkedets parter kan medlemsstaterne bestemme, at direkti-
vet ikke skal finde anvendelse på ansættelseskontrakter eller ansæt-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460662_0004.png
telsesforhold indgået under eller efteruddannelsesprogram.
uddannelses-, integrations- et særligt offentligt eller offentligt støttet
Formål (artikel 2)
4
Formålet med forslaget er at forbedre væsentlige ansættelsesforhold for vikaransatte
ved  at  sikre  overholdelse  af  princippet  om  ikke-forskelsbehandling  for  vikarer.
Formålet er endvidere at etablere en passende ramme for anvendelsen af vikarar-
bejde med henblik på at bidrage til et gnidningsfrit arbejdsmarked.  
Definitioner (artikel 3)
Forslaget indeholder definitioner af bl.a. følgende begreber: arbejdstager, mission,
brugervirksomhed og basale arbejds- og ansættelsesvilkår.  
Arbejdstagerbegrebet skal i henhold til direktivets art. 3, stk. 1 litra a defineres udfra
det nationale arbejdstagerbegreb, dvs. som personer, der i henhold til national an-
sættelsesret nyder beskyttelse som arbejdstager.
Mission  defineres  i  artikel 3,  stk.  1  c som  den periode,  hvor  vikaren  er  placeret i
brugervirksomheden.
En brugervirksomhed defineres som enhver  fysisk eller juridisk person, for hvem
og under hvis tilsyn og ledelse en vikaransat midlertidigt udfører en arbejdsopgave.
Som basale arbejds- og ansættelsesvilkår defineres i artikel 3, stk. 1, litra d arbejds-
og ansættelsesvilkår, der relaterer sig til følgende fire punkter:
Arbejdstid, hvileperioder, natarbejde, betalt ferie og offentlige fridage .
Løn.
Arbejde udført af gravide og ammende mødre, børn og unge.
Initiativer  med  henblik  på  at  bekæmpe  diskrimination  på  grund  af  køn,  race
eller etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering.
Direktivet berører i henhold til artikel 3, stk. 2 ikke national lovgivning vedrørende
definitionen af ansættelseskontrakter eller ansættelsesforhold.  
Revurdering af restriktioner eller forbud (artikel 4)
Medlemsstaterne  skal  mindst  hvert  5  år  revurdere  restriktioner  eller  forbud  mod
vikararbejde for visse grupper af arbejdstagere eller erhvervssektorer for at afgøre,
om de særlige forhold fortsat er til stede. Kommissionen skal orienteres om revur-
deringen, og hvor en restriktion opretholdes, skal medlemsstaten informere Kom-
missionen  om,  hvorfor  man  anser  restriktionen  for  nødvendig  og  begrundet.  Re-
striktioner eller forbud mod vikararbejde, som kan opretholdes, skal være begrun-
det med en generel interesse særligt med hensyn til beskyttelsen af arbejdstagerne.
Ikke-forskelbehandlingssprincippet (artikel 5)
Hovedreglen i artikel 5, stk. 1 er, at vikarens arbejds- og ansættelsesvilkår i bruger-
virksomheden  skal  svare  til  dem,  der ville være  gældende,  hvis  vikaren var blevet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460662_0005.png
ansat direkte af brugervirksomheden til udførelse af det samme arbejde.
Forslagets artikel 5, stk. 2 gør det muligt at afvige fra princippet, når vikarer har en
permanent  ansættelseskontrakt med  et vikarbureau  og modtager løn herfra i mel-
lemperioder mellem to missioner  
5
Medlemsstaterne kan give arbejdsmarkedets parter mulighed for at indgå kollektive
aftaler, der afviger fra ikke-forskelsbehandlingsprincippet, forudsat at der bevares et
rimeligt beskyttelsesniveau for vikaransatte. Undtagelse kan endvidere ifølge forsla-
gets artikel 5, stk. 4 gøres for så vidt angår aflønning af vikarer, der har en eller flere
opgaver for den samme brugervirksomhed, når opgaven kan blive fuldført i en pe-
riode, der ikke overstiger seks uger (den såkaldte venteperiode).  
Medlemsstaterne  træffer  passende  foranstaltninger,  der  skal  forhindre  misbrug  i
anvendelsen af bestemmelsen.
Gennemførelsen  af  ikke-forskelsbehandlingsbestemmelsen  skal  fastsættes  af  med-
lemsstaten efter konsultation af arbejdsmarkedets parter. Bestemmelsen kan endvi-
dere gennemføres via kollektiv aftale mellem arbejdsmarkedets parter på passende
niveau.
Adgang til permanent beskæftigelse (artikel 6)
Forslaget fastsætter, at vikaransatte skal informeres om ledige stillinger i brugervirk-
somheden.  Klausuler    der  forbyder  eller  som  hindrer  indgåelse  af  en  permanent
ansættelsesaftale mellem vikaren og brugervirksomheden efter udløbet af en vikar-
ansættelse, skal betragtes som ugyldige og ulovliggøres.
Endvidere foreslås det, at vikarbureauer ikke må tage gebyr for at formidle, at ar-
bejdstagere ansættes i en brugervirksomhed. Vikaransatte skal sikres adgang til soci-
ale  goder  i  brugervirksomheden,  medmindre  der  er  objektive  grunde  til  at  nægte
dette.
Medlemsstaterne skal tage passende skridt til  - eller  fremme dialogen mellem ar-
bejdsmarkedets parter -  med henblik på at forbedre vikaransattes adgang til uddan-
nelse i vikarbureauet, også i perioder mellem deres ”missioner”, ligesom adgangen
til uddannelse skal forbedres i brugervirksomheden.  
Repræsentation (artikel 7)
Vikaransatte  skal  ifølge  forslaget  medregnes  i  vikarbureauet,  når  der  fastsættes
grænser med hensyn til organer, der repræsenterer arbejdstagere i henhold til natio-
nal lovgivning eller fællesskabslovgivning i vikarbureauet.  
Information (artikel 8)
Brugervirksomheden skal ifølge forslaget give passende information om anvendel-
sen af vikarer, når der gives information om beskæftigelsen i virksomheden til or-
ganer, der repræsenterer arbejdstagerne, og som er nedsat i henhold til national eller
fællesskabslovgivning.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460662_0006.png
Rådsmødet den 6. marts 2003
Forslaget blev drøftet under ministrenes frokost på det seneste rådsmøde (beskæfti-
gelsesministre) den 6. marts 2003. Efter frokostdrøftelsen fremlagde formandskabet
en  erklæring i Rådet,  hvoraf det fremgår, at sagen sendes tilbage til Coreper med
sigte på, at der kan opnås politisk enighed om en fælles holdning på rådsmødet den
2.-3. juni 2003.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460662_0007.png