Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 863
Offentligt
1460593_0001.png
PDF udgave (231 KB)
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 863)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 432
TRU, Alm. del - bilag 1113
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 432
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 11. april 2003
Folketingets repræsentant ved EU
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. TRANSPORT TELEKOMMUNIKATION OG ENERGY rådsmøde
nr.2499 den 27.-28. marts 2003 / 7685/03 (Presse 90)
Dette rådsmøde blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 21. marts 2003. Dansk
delegationsleder: Trafikminister samt minister for nordisk samarbejde Flemming Hansen og
Stedfortrædende fast repræsentant Claus Grube
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
TELEKOMMUNIKATION
EUROPÆISK AGENTUR FOR NET- OG INFORMATIONSSIKKERHED; Præsentation ved
Kommissionen af forslag til forordning om oprettelse af agentur..................................................... 8
GENBRUG OG KOMMERCIEL UDNYTTELSE AF DEN OFFENTLIGE SEKTORS
DOKUMENTER; Opnåelse af enighed om forslag til direktiv ........................................................ 8
MODINIS; Politisk enighed om forslag til beslutning om flerårigt program ................................... 8
ELEKTRONISK KOMMUNIKATION I EUROPA; Oplysninger ved Kommissionen om
situation i Europa............................................................................................................................... 9
SLUTRAPPORT OM e-EUROPE 2002; Orientering ved KOmmissionen...................................... 9
VERDENSTOPMØDET OM INFORMATIONSSAMFUNDET; Orientering ved formandskabet 9
TRANSPORT
SØTRANSPORT
SØFARTSSIKKERHED; Orientering ved Kommissionen om kommende meddelelse samt
forslag til forordning samt fastlæggelse af generel indstilling ........................................................ 10
FREMSKYNDET INDFASNING AF KRAV OM DOBBELTSKROGS- ELLER
TILSVARENDE DESIGN FOR OLIETANKSKIBE MED ENKELTSKROG; Drøftelse om
udkast til forordning
(FO)
............................................................................................................... 10
FORURENING FRA SKIBE; Præsentation af forslag til direktiv ved Kommissionen ................. 12
MINIMUMSUDDANNELSESNIVEAUET FOR SØFARTSERHVERV; Fastlæggelse af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0002.png
generel indstilling til udkast til direktiv
(FO)
................................................................................. 12
INTERMODALE SPØRGSMÅL
GALILEO; ...................................................................................................................................... 13
Status over forhandlingerne og kontakterne med tredjelande; ................................................. 13
Aftale med Kina om udvikling af GNSS; Redegørelse ved Kommissionen............................ 13
Meddelelse om integration af EGNOS; forlæggelse af meddelelse ved KOmmissionen ........ 13
LUFTFART
IRAK-KRIGENS KONSEKVENSER FOR DEN EUROPÆISKE LUFTFARTSSEKTOR;
Meddelelser fra Kommissionen....................................................................................................... 14
EKSTERNE FORBINDELSER INDEN FOR LUFTFARTSSEKTOREN; Præsentation af
Kommissionens tiltag ..................................................................................................................... 14
ILLOYAL PRISKONKURRENCE; Orienterende drøftelse om forslag til forordning.................. 15
SIKKERHED FORBUNDET MED TREDJELANDES LUFTFARTØJER, DER BENYTTER
FÆLLESSKABETS LUFTHAVNE; Politisk enighed om udkast til direktiv
(FO)
....................... 15
LANDEVEJSTRANSPORT
ØKOPOINTSYSTEM; Vedtagelse af fælles holdning til forslag til forordning om indførelse ..... 15
ANDEN JERNBANEPAKKE; Politisk enighed om fælles holdning til fire forslag...................... 16
TUNNELSIKKERHED; Orientering ved Kommissionen om forslag til direktiv om
minimumssikkerhedskrav til transeuropæisk vejnet........................................................................ 17
EVENTUELT
Ordning for civilretligt erstatningsansvar ved olieforurening
(FO)
......................................... 18
Beskyttelse af særlig følsomme områder; Notering af delegationernes holdninger................. 18
Liberalisering af transportydelser i forbindelse med forhandlingerne i GATS; Notering af
holdning fra den belgiske delegation............................................................................................... 19
CEMT's (Den Europæiske Transportministerkonference) 50-års jubilæum;........................... 19
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
EKSTERNE FORBINDELSER
Restriktive foranstaltninger mod Al-Quaida og Taliban – Undtagelser; Vedtagelse af forordning 19
Forbindelserne med Polen - yderligere gensidige indrømmelser på landbrugsområdet; Vedtagelse
af afgørelse om indgåelse af protokol (6608/03)............................................................................. 19
(Løbenr. 16841)
3
Forbindelserne med Rumænien – regionalstøttekort; Vedtagelse af udkast til afgørelse i
Associeringsudvalget (7513/03) ...................................................................................................... 19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0003.png
HANDELSPOLITIK
Antidumping - ulegeret magnesium fra Kina; Vedtagelse af forordning om afslutning af
antidumpningsproceduren (7074/03)............................................................................................... 19
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond – finansforordning; Vedtagelse af forordning (6116/1/03 rev 1)20
Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne – vedtægt;
Godkendelse af udkast til afgørelse (6374/03) ................................................................................ 20
SUNDHED
Reklame for tobaksvarer og sponsorering til fordel for disse*; Vedtagelse af direktiv (3601/03 og
7240/03 add 1) ................................................................................................................................. 20
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget; Vedtagelse af afgørelser om beskikkelser .......................................................... 21
AFGØRELSER VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
DET INDRE MARKED
Procedurer for offentlige indkøb*; Vedtagelse af fælles holning vedrørende samordning af
fremgangsmåde (11029/02, 12634/02 og 5807/03 ADD 1 + COR 1) ................................................... 21
ØKOFIN
Direktiv om prospekter*; Vedtagelse af fælles holdning ( 5390/03 og 7022/03) ............................... 21
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
ministerrådsmøde den 13. december 2002:
Rådsmøde 2484 d. 6. februar 2003 (alm. del – bilag 611)
Indberetning af hændelser inden for civil luftfart ; Beslutning om indkaldelse af forligsudvalget
om direktivudkast
Transeuropæiske energinet; Vedtagelse af fælles holdning til beslutning (15767/02)
Rådsmøde 2485 d. 18. februar 2003 (alm. del – bilag 636)
Handlingsplanen
e
Europe 2005; Vedtagelse af resolution til gennemførelse (5197/03)
Europæisk strategi for en net- og informationssikkerhedskultur; Vedtagelse af resolution (15723/02)
(Løbenr. 16841)
4
Rådsmøde 2489 d. 27.-28. februar 2003 (alm. del – bilag 799)
Overvågning af indførslerne af stenkul med oprindelse i tredjelande; Vedtagelse af forordning (5544/03)
Rådsmøde 2492 d. 6. marts 2003 (alm. del – bilag 802)
Elektronisk kommunikation i Europa – Rådets konklusioner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0004.png
Rådsmøde 2492 d. 17. – 18. marts 2003 (alm. del – bilag 810)
Sikkerhedsregler og -standarder for passagerskibe* -
Offentlig forhandling;
Vedtagelse af direktiv om
ændring af direktiv 98/18/EF (3678/02)
Særlige stabilitetskrav til ro-ro-passagerskibe* -
Offentlig forhandling;
Vedtagelse af direktiv (3679/02)
Forbud mod organiske tinforbindelser på skibe* -
Offentlig forhandling;
Vedtagelse af forordning
(14089/03 +add 1)
Pakken vedrørende et fælles europæisk luftrum* -
Offentlig forhandling;
Vedtagelse af fælles holdninger
til fire forordninger
Kompensation og bistand til luftfartspassagerer* -
Offentlig forhandling;
Vedtagelse af fælles
holdning om vedtagelse af forordning om fælles bestemmelser (15855/02)
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-
dagsordenen, d. 21. marts udg. 4:
17. Forslag til beslutning om fællesskabets deltagelse i et forsknings og udviklingsprogram om nye
kliniske tiltage til bekæmpelse af HIV/AIDS, malaria og tuberkulose
(FO)
Bruxelles, den 7. april 2003
Med venlig hilsen
Michala Jessen
(Løbenr. 16841)
1
7685/03 (Presse 90)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0005.png
2499. samling i Rådet
- TRANSPORT, TELEKOMMUNIKATION OG ENERGI -
den 27.-28. marts 2003 i Bruxelles
Formand:
Georgios ANOMERITIS
Minister for handelsflåden
Christos VERELIS
Trafik- og kommunikationsminister
Manolis STRATAKIS
Statssekretær for transport og kommunikation
for Den Hellenske Republik
(Løbenr. 16841)
2
INDHOLD
1
DELTAGERE.................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TELEKOMMUNIKATION
EUROPÆISK AGENTUR FOR NET- OG INFORMATIONSSIKKERHED ................................ 8
GENBRUG OG KOMMERCIEL UDNYTTELSE AF DEN OFFENTLIGE SEKTORS
DOKUMENTER ............................................................................................................................... 8
MODINIS .......................................................................................................................................... 8
ELEKTRONISK KOMMUNIKATION I EUROPA........................................................................ 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0006.png
SLUTRAPPORT OM e-EUROPE 2002 ........................................................................................... 9
VERDENSTOPMØDET OM INFORM ATIONSSAMFUNDET.................................................... 9
TRANSPORT
SØTRANSPORT
SØFARTSSIKKERHED............................................................................................................... .. 10
FREMSKYNDET INDFASNING AF KRAV OM DOBBELTSKROGS- ELLER
TILSVARENDE DESIGN FOR OLIETANKSKIBE MED ENKELTSKROG ............................ 10
FORURENING FRA SKIBE .......................................................................................................... 12
MINIMUMSUDDANNELSESNIVEAUET FOR SØFARTSERHVERV .................................... 12
INTERMODALE SPØRGSMÅL
GALILEO........................................................................................................................................ 13
Status over forhandlingerne og kontakterne med tredjelande .................................................. 13
Aftale med Kina om udvikling af GNSS.................................................................................. 13
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konk lusioner eller resolutioner, angives dette i
overskriften for det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rå dets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
(Løbenr. 16841)
3
Meddelelse om integration af EGNOS..................................................................................... 13
LUFTFART
IRAK-KRIGENS KONSEKVENSER FOR DEN EUROPÆISKE LUFTFARTSSEKTOR ........ 14
EKSTERNE FORBINDELSER INDEN FOR LUFTFARTSSEKTOREN ................................... 14
ILLOYAL PRISKONKURRENCE ................................................................................................ 15
SIKKERHED FORBUNDET MED TREDJELANDES LUFTFARTØJER, DER BENYTTER
FÆLLESSKABETS LUFTHAVNE ............................................................................................... 15
LANDEVEJSTRANSPORT
ØKOPOINTSYSTEM................................................................................................................. .... 15
ANDEN JERNBANEPAKKE ........................................................................................................ 16
TUNNELSIKKERHED................................................................................................................... 17
EVENTUELT
Ordning for civilretligt erstatningsansvar ved olieforurening .................................................. 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0007.png
Beskyttelse af særlig følsomme områder.................................................................................. 18
Liberalisering af transportydelser i forbindelse med forhandlingerne i GATS........................ 19
CEMT's (Den Europæiske Transportministerkonference) 50-års jubilæum............................ 19
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
EKSTERNE FORBINDELSER
Restriktive foranstaltninger mod Al-Quaida og Taliban - Undtagelser .......................................... 19
Forbindelserne med Polen - yderligere gensidige indrømmelser på landbrugsområdet.................. 19
Forbindelserne med Rumænien - regionalstøttekort ....................................................................... 19
HANDELSPOLITIK
Antidumping - ulegeret magnesium fra Kina.................................................................................. 19
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond - finansforordning ...................................................................... 20
Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne - vedtægt* ...... 20
SUNDHED
Reklame for tobaksvarer og sponsorering til fordel for disse* ....................................................... 20
(Løbenr. 16841)
4
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget .............................................................................................................................. 21
AFGØRELSER VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
DET INDRE MARKED
Procedurer for offentlige indkøb* ................................................................................................... 21
ØKOFIN
Direktiv om prospekter*.................................................................................................................. 21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0008.png
(Løbenr. 16841)
5
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Rik DAEMS
Minister for telekommunikation samt for offentlige
virksomheder og kapitalinteresser, med ansvar for
selvstændige erhverv og små og mellemstore
virksomheder
Vicepremierminister og minister for mobilitet og
transport
Isabelle DURANT
Danmark:
Flemming HANSEN
Claus GRUBE
Tyskland:
Manfred STOLPE
Forbundsministe for transport, byggeri og
boligspørgsmål
Statssekretær, Forbundsministeriet for transport,
anlægsarbejder og boligspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Trafikminister samt minister for nordisk samarbejde
Stedfortrædende fast repræsentant
Rald NAGEL
Peter WITT
Grækenland :
Georgios ANOMERITIS
Christos VERELIS
Minister for handelsflåden
Trafik- og kommunikationsminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0009.png
Manolis STRATAKIS
Spanien:
Francisco ÁLVAREZ-CASCOS FERNÁNDEZ
Carlos LOPEZBLANCO
Statssekretær for transport og kommunikation
Mi nister for indenlandsk udvikling
Statssekretær for telekommunikation og
informationssamfundet
Frankrig:
Gilles de ROBIEN
Minister for infrastruktur, transport, boligspørgsmål,
turisme og havspørgsmål
Statssekretær un der ministeren for infrastruktur,
transport, boligspørgsmål, turisme og havspørgsmål,
med ansvar for transport og havspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Dominique BUSSEREAU
Christian MASSET
(Løbenr. 16841)
6
Irland:
Dermont AHERN
Minister for kommunikation, marine ressourcer og
naturressourcer
Trafikminister
Seamus BRENNAN
Italien:
Pietro LUNARDI
Maurizio GASPARRI
Lucio STANCA
Minister for infrastrukturer og transport
Kommunikationsminister
Minister uden porteføjle med ansvar for innovation og
teknologi
Luxembourg:
Francois BILTGEN
Arbejdsminister, minister for forbindelserne med
Parlamentet, minister for trossamfund, minister med
ansvar for kommunikation
Økonomi- og trafikminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Henri GRETHEN
Christian BRAUN
Nederlandene:
Roelf de BOER
Minister for transport, kommunikation og offentlige
arbejder
Stedfortrædende fast repræsentant
Henne J.J. SCHUWER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0010.png
(Løbenr. 16841)
7
Østrig :
Herbert GORBACH
Forbundsminister for transport, innovation og
teknologi
Portugal:
Luis VALENTE de OLIVEIRA
Minister for offentlige arbejder, transport og
boligspørgsmål
Statssekretær under økonomiministeren
Dulce FRANCO
Finland:
Kimmo SASI
Trafik- og kommunikationsminister
Sverige:
Ulrica MESSING
Minister, Erhvervsministeriet, med ansvar for
infrastruktur
Det Forenede Kongerige:
John SPELLAR
Stephen TIMMS
*
*
Vicetrafikminister
Viceminister for e-handel og konkurrenceevne
*
Kommissionen:
Loyola DE PALACIO
Erkki LIIKANEN
Næstformand
Medlem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0011.png
(Løbenr. 16841)
8
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TELEKOMMUNIKATION
EUROPÆISK AGENTUR FOR NET- OG INFORMATIONSSIKKERHED
Offentlig forhandling
Rådet noterede sig kommissær Liikanens præsentation af forslaget til en forordning om oprettelse af et
europæisk agentur for net- og informationssikkerhed.
Der erindres om, at Kommissionen som følge af det voksende informationssikkerhedsproblem, og fordi
de eksisterende institutionelle ordninger ikke gør det muligt at behandle net- og informationssikkerhed på
fællesskabsplan, har foreslået at oprette et europæisk reguleringsorgan. I henhold til forslaget skal
bistanden medvirke til at skabe interoperabilitet mellem sikkerhedsfunktioner i net og
informationssystemer, således at det indre marked kan fungere effektivt.
Agenturet skal ikke blot bistå Kommissionen, men også de nationale tilsynsmyndigheder. Da der også er
behov for internationalt samarbejde, skal agenturet yde bistand til Fællesskabets forbindelser med
relevante parter i tredjelande.
GENBRUG OG KOMMERCIEL UDNYTTELSE AF DEN OFFENTLIGE SEKTORS
DOKUMENTER
Offentlig forhandling
Rådet nåede til enighed om teksten til forslaget til direktiv om genbrug og kommerciel udnyttelse af den
offentlige sektors dokumenter.
Der erindres om, at Kommissionen med udarbejdelsen af forslaget har gjort opmærksom på det betydelige
økonomiske potentiale, der ligger i offentlig information, idet informationsteknologien gør det muligt at
kombinere data fra forskellige kilder for at videreudvikle dem til værdiforøgede produkter og
værdiforøgende tillægstjenester. Ifølge Kommissionens an alyse forhindrer retsusikkerhed og forskelle i
medlemsstaternes regulering, at der udvikles grænseoverskridende informationsprodukter, og dette
bidrager dermed til et opsplittet og underudviklet europæisk marked for digitalt indhold.
Det foreslåede direktiv indeholder et minimum af fælles regler med henblik på at sikre de samme
grundlæggende betingelser for anvendelse af offentlig information for alle deltagere i det europæiske
informationsmarked, større gennemskuelighed i anvendelsesbetingelserne og fjernelse af ubegrundede
markedsskævheder. Den foreslåede grad af harmonisering er relativt beskeden, idet hverken de nationale
regler for adgang til offentlig information eller det eksisterende databeskyttelsesniveau i medlemsstaterne
ændres.
MODINIS
Offentlig forhandling
Rådet nåede til politisk enighed om teksten til forslaget til beslutning om et flerårigt program (2003-2005)
for tilsyn med e-Europa-handlingsplanen, formidling af god praksis og forbedring af net- og
informationssikkerheden. Efter endelig udformning vil teksten blive vedtaget som Rådets fælles holdning
til denne beslutning på en kommende samling i Rådet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0012.png
Der erindres om, at MODINIS-programmet, som Kommissionen vedtog den 26. juli 2002, stiller et
finansielt støtteprogram til rådighed, der skal ledsage den nationale indsats for at forvandle Europa til en
(Løbenr. 16841)
9
videnbaseret økonomi. MODINIS skal være efterfølgeren for PROMISE-programmet, som udløb ved
sidste års udgang. Formålet med e-Europa-handlingsplanen er at bidrage til målsætningen fra Det
Europæiske Råds møde i Lissabon (marts 2000) om inden 2010 at gøre EU til den mest
konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi. Det fokuserer især på at udvikle en online
økonomi og give borgerne den adgang og de færdigheder, der er nødvendige for, at de kan leve og
arbejde i informationssamfundet.
ELEKTRONISK KOMMUNIKATION I EUROPA
Rådet noterede sig formandens og kommissær Liikanens oplysninger om situationen i telekommu-
nikationssektoren i Europa og hilste navnlig Kommissionens meddelelse "elektronisk kommunikation -
vejen til vidensøkonomien," velkommen.
Rådet henviste endvidere til konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde vedrørende
informationssamfundet, som var rettet til medlemsstaterne, Rådet og Kommissionen.
Under en bred udveksling af synspunkter kom ministrene især med indlæg vedrørende følgende
spørgsmål:
status over gennemførelsen af de nye rammebestemmelser for elektronisk kommunikation i
medlemsstaterne
fremtidige generelle bredbåndsstrategier i medlemsstaterne herunder muligheder for samarbejde
mellem på den ene side medlemsstaterne og på denanden side den offentlige og private sektor på
europæisk, nationalt og regionalt plan
spørgsmål i forbindelse med indførelsen og brugen af 3G-mobilkommunikation, som f.eks.
samarbejde om udvikling af applikationer og tjenester.
SLUTRAPPORT OM E-EUROPE 2002
Kommissær Liikanen orienterede om slutrapporten om e-Europe 2002.
Der erindres om, at handlingsplanen
e
Europe 2002 blev godkendt på Det Europæiske Råds topmøde i
Feira i juni 2000 som et led i den tiårige Lissabon-strategi for økonomisk, social og miljømæssig
fornyelse. Handlingsplanen opstillede 11 indsatsområder med i alt 64 mål, der skulle nås inden udgangen
af 2002.I henhold til Kommissionens rapport har man ved hjælp af benchmarking løbende fulgt frem-
skridtene med at nå målene for
e
Europe. Benchmarking er et led i den åbne koordineringsmetode, der
blev anbefalet af Det Europæiske Råd i Lissabon, og som går ud på at anvende overvågning, udveksling
af bedste praksis og "peer review" for at sikre, at medlemsstaternes resultater nærmer sig de mål, som
Lissabon-strategien har sat for EU.
Rapporten gennemgår de resultater, der er nået under
e
Europe, og indkredser de resterende hindringer for,
at informationssamfundets kan udvikle sig fuldt ud i Europa. Hvad angår realiseringen af de mål, der blev
bekræftet på Det Europæiske Råds møde i Feira, har
e
Europe været en stor succes. De fleste af de 64 mål
er nået.
De gode resultater skyldes bidrag fra en lang ræ kke aktører i de europæiske institutioner, medlems-
staterne, erhvervslivet og arbejdsmarkedets parter. Resultaterne er bemærkelsesværdige, da de er opnået
på trods af vanskelige omstændigheder i form af et kraftigt fald i aktiemarkedet, især for IT-aktier, et højt
gældsætningsniveau og efterfølgende fald i investeri ngerne. Der er stadig et stykke vej til målet - en
konkurrencedygtig videnbaseret økonomi - men
e
Europe har skabt et solidt grundlag for at nå dette mål.
VERDENSTOPMØDET OM INFORMATIONSSAMFUNDET
(Løbenr. 16841)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0013.png
10
Rådet noterede sig formandskabets orientering om forberedelserne af verdenstopmødet om infor-
mationssamfundet og havde en kort udveksling af synspunkter, hvor det fremhævede topmødets
betydning. Formandskabet foreslog, at Rådet pågrundlag af den meddelelse, Kommissionen vil
forelægge til maj, drøfter dette spørgsmål mere indgående på samlingen til juni.
Verdenstopmødet om informationssamfundet er et formelt FN-topmøde mellem stats- og regerings-
cheferne, som afholdes to gange, nemlig i Genève i slutningen af 2003 og i Tunis i 2005. Topmødet
skyldes et initiativ fra Den Internationale Telekommunikationsunion (ITU) og er endvidere godkendt ved
en afgørelse fra FN's generalforsamling. EU har ligesom de 15 medlemsstater sin egen plads i det
mellemstatslige topmøde. Der oprettes snævre samordningsmekanismer i Bruxelles og Genève.
TRANSPORT
SØTRANSPORT
SØFARTSSIKKERHED
Offentlig debat
Rådet noterede sig næstformand Loyola De Palacios orientering om hovedpunkterne i en kommende
meddelelse og et forslag til forordning om foranstaltninger med henblik på søfartssikkerhed.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité, at den efter at have modtaget Kommissionens forslag
påbegynder sit arbejde, så Rådet kan træffe en politisk afgørelse på samlingen i juni.
Der erindres om, at USA's myndigheder efter de kriminelle handlinger den 11. september 2001 i New
York og Washington har overdraget spørgsmålet til internationale fora, i dette tilfælde til Den
Internationale Søfartsorganisation (IMO).
I december 2002 vedtog IMO's diplomatiske konference vedrørende søfartssikkerhed en række for-
anstaltninger med henblik på øget søfartssikkerhed om bord på skibe og på skibs/havnegrænseområder.
Den mest omfattende af de vedtagne foranstaltninger er herefter den nye internationale skibs- og
havnefacilitetssikkerhedskodeks (ISPS-kodeks).
Disse foranstaltninger skal nu indarbejdes i europæisk lovgivning.
FREMSKYNDET INDFASNING AF KRAV OM DOBBELTSKROGS- ELLER TILSVARENDE
DESIGN FOR OLIETANKSKIBE MED ENKELTSKROG
Efter en indgående drøftelse om udkastet til forordning om fremskyndet indfasning af krav om dob-
beltskrogs- eller tilsvarende design for olietankskibe med enkeltskrog fastlagde Rådet sin generelle
indstilling, i afventen af Europa-Parlamentets udtalelse om det pågældende forslag. Formandskabet vil
tage kontakt med Europa-Parlamentet med det formål, senest i juni 2003 at nå til enighed under
førstebehandlingen i forbindelse med den fælles beslutningsprocedure.
Teksten til den generelle indstilling omfatter navnlig
tidsplanen for den fremskyndede udfasning af enkeltskrogsskibe, der anløber EU-havne, og som
fører EU-flag
1)
for olietankskibe af kategori 1:
2003 for skibe leveret i 1980 eller tidligere
2004 for skibe leveret i 1981
(Løbenr. 16841)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0014.png
11
2005 for skibe leveret i 1982 eller senere
2)
for olietankskibe af kategori 2 og kategori 3:
2003 for skibe leveret i 1975 eller tidligere
2004 for skibe leveret i 1976
2005 for skibe leveret i 1977
2006 for skibe leveret i 1978 og 1979
2007 for skibe leveret i 1980 og 1981
2008 for skibe leveret i 1982
2009 for skibe leveret i 1983
2010 for skibe leveret i 1984 eller senere
undtagelse for skibe af kategori 2 og 3, der opfylder kravene i Oil Pollution Act (OPA-90), idet
disse fortsat kan være i drift in dtil 2015 eller indtil de er 25 år gamle, forudsat de opfylder
Condition Assessment Scheme (CAS), når de er 15 år gamle;
forbud mod transport af svære olier i enkeltskr ogede olietankskibe på 600 DWT eller derover; der
er vedtaget en overgangsperiode for mindre skibe mellem 600 og 5000 DWT indtil 2008;
definitionen af svære olier, dvs. 1) råolier: 900 kg/m eller API-massefylde på 25,7;
2) brændselsolier: massefylde på 900n kg/m eller viskositet på 180 cST; 3) bitumen og tjære og
emulsioner heraf;
3
3
udvidelse af CAS til at omfatte alle enkeltskrogede skibe, der er over 15 år gamle.
Med hensyn til kravene om isforstærkede skibe i Østersøen
erkendte Rådet og Kommissionen behovet for en korrekt beskyttelse af havmiljøet, navnlig i
vintersæsonen;
lovede Kommissionen at forelægge et forslag hurtigst muligt;
blev der fastlagt en toårig overgangsperiode med hensyn til forbuddet mod transport af svære olier i
enkeltskrogede tankskibe, således at enkeltskrogede skibe kan få tilladelse til besejling, når
forholdene kræver anvendelse af et isforstærket fartøj, forudsat at den svære olie udelukkende
transporteres i olietankskibets centrale tanke.
Rådet fastlagte samtidig en fælles indstilling med henblik på forhandlingerne i IMO om samme emne og
vedtog at forelægge IMO et fælles dokument med henblik på mødet i Komitéen til Beskyttelse af
Havmiljøet (MEPC) i juli.
Der gøres opmærksom på, at Rådet den 6. december 2002 efter Prestige's forlis vedtog en række
konklusioner, hvori det opfordrede Kommissionen til at forelægge et forslag om fremskyndet udfasning
af enkeltskrogede tankskibe, og besluttede, at svære olier kun må transporteres i dobbeltskrogede
tankskibe. Rådet opfordrede desuden medlemsstaterne og Kommissionen til at sætte alt ind på at sikre, at
der ved ændring af MARPOL-konvent ionen kan indføres en tilsvarende bestemmelse på verdensplan.
(Løbenr. 16841)
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0015.png
Som opfølgning forelagde Kommissionen den 17. december 2002 et forslag om fremskyndet indfasning
af krav om dobbeltskrogede olietankskibe, samt et forbud mod transport af svære olier i enkeltskrogede
tankskibe.
Efter tankskibet Prestiges forlis udtrykte Det Europæiske Råd på ny sin solidaritet med de lande, regioner
og befolkninger, der er ramt af katastrofen. I forlængelse af de foranstaltninger, som Rådet bebudede i
december, opfordrede Det Europæiske Råd til, at Rådet (transport) når til enighed den 27. marts om
Kommissionens forslag om transport af svær brændselsolie i enkeltskrogede tankskibe og fremskyndet
udfasning af sådanne tankskibe, og at alle medlemsstaterne og Kommissionen koordinerer deres
bestræbelser på snarest muligt at få indført en tilsvarende ordning på verdensplan gennem en ændring af
Marpol-konventionen.
FORURENING FRA SKIBE
Rådet noterede sig næstformand Loyola De Palacios præsentation af forslaget til direktiv om forurening
fra skibe og om indførelse af sanktioner, herunder strafferetlige sanktioner, for ulovlig forurening.
Forslaget har to hovedformål:
at omskrive de internationale regler for forurening fra skibe til fællesskabsret og udarbejde
detaljerede regler for håndhævelse af nævnte regler;
at fastslå, at overtrædelse af reglerne for udtømning betragtes som en strafbar handling, samt at
udarbejde retningslinjer for hvilke sanktioner, der kan pålægges.
Rådet gav sin tilslutning til formålene med forslaget. Det noterede sig bemærkningerne fra nogle
delegationer, navnlig for så vidt angår spørgsmålet om et passende retsgrundlag for strafferetlige
sanktioner. Det forelagde De Faste Repræsentanter s Komité forslaget med henblik på en teknisk
gennemgang.
MINIMUMSUDDANNELSESNIVEAUET FOR SØFARTSERHVERV
Rådet fastlagte en generel indstilling til udkastet til direktiv om minimumsuddannelsesniveauet for
søfartserhverv, i afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse.
Rådet og Kommissionen er klar over omfanget og betydningen af de evalueringsopgaver, der er
involveret med hensyn til anerkendelse af tredjelandes certifikater.
Rådet noterer sig, at Kommissionen finder, at de midler, der er afsat til Kommissionens tjenestegrene med
henblik på evaluering af tredjelands uddannelser inden for søfart og ordninger for eksamensbeviser i
øjeblikket er utilstrækkelige, og at midlerne til det europæiske agentur for søfartssikkerhed ikke vil være
tilstrækkelige til, at der kan udføres flere opgaver som foreslået.
Rådet blev enigt om, at medlemsstaterne skal spille en større rolle med hensyn til at indsamle relevante
oplysninger i den indledende gennemførelsesfase, hvis det viser sig, at midlerne er utilstrækkelige, når
direktivet skal træde i kraft.
Der erindres om, at formålet med forslaget er at ændre direktiv 2001/ 25/EF, navnlig for så vidt angår
visse proceduremæssige problemer i forbindelse med anerkendelse af beviser for erhvervskompetence til
søfolk udstedt af lande uden for EU. Det tilsigter således:
at forenkle anerkendelsen af beviserne ved at indføre en centraliseret og harmoniseret
procedure for anerkendelse på fællesskabsplan af tredjelande, der opfylder STCW-konventionen,
(Løbenr. 16841)
13
at bringe direktivet på linje med bestemmelserne i STCW- og Solas-konventionerne med
hensyn til sprogkrav for beviser for erhvervskompetence og påtegninger af beviser samt for
kommunikationer fra bro til land.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0016.png
INTERMODALE SPØRGSMÅL
GALILEO
Status over forhandlingerne og kontakterne med tredjelande
Aftale med Kina om udvikling af GNSS
Næstformand Loyola De Palacio gav Rådet en redegørelse for forløbet af de forskellige kontakter og
forhandlinger med tredjelande vedrørende GALILEO-programmet. Rådet vedtog også de for-
handlingsdirektiver, som bemyndiger Kommissionen til at indlede forhandlinger med henblik på at
etablere et samarbejde med Folkerepublikken Kina om et civilt globalt satellitnavigationssystem (GNSS).
Meddelelse om integration af EGNOS
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af en meddelelse om integration af EGNOS (European
Geostationary Navigation Overlay System) i GALILEO-programmet.
Meddelelsen vil blive gennemgået i De Faste Repræsentanters Komité med henblik på vedtagelse af et
sæt rådskonklusioner om spørgsmålet i juni.
Der erindres om, at EGNOS er et fælles program mellem Europa-Kommissionen, ESA (Det Europæiske
Rumagentur) og Eurocontrol, som vil være fuldt operationelt i april 2004; det skal forstærke GPS-signalet
specielt til brug for den civile luftfart. Systemet er udviklet til rent civilt brug og stiller et højtydende
satellitnavigations- og lokaliseringssystem til rådighed, som er bedre end det, der nu findes i Europa.
EGNOS er første fase af Den Europæiske Unions politik for et globalt satellitnavigationssystem (GNSS);
anden fase, GNSS 2, er GALILEO-programmet. Den europæiske industri har fået erfaringer med de
pågældende teknologier ved at arbejde med EGNOS, og de fleste af deltagerne i EGNOS deltager også
aktivt i udviklingen af GALILEO.
Kommissionen opfordrer derfor i sin meddelelse til
at fortsætte EGNOS-programmet som en forløber for GALILEO og som et værktøj til hurtigt at få
Galileo ind på det pågældende marked
at overdrage kontrollen med EGNOS, herunder tilsynet med forvaltningen af driften og indkaldelsen
af udbud med henblik på den fremtidige drift af systemet, til GALILEO-fællesforetagendet
at lade forvaltningen af EGNOS indgå i den kommende koncessionsaftale om GALILEO
at afsætte offentlige midler til EGNOS-basissystemet
at fremme udvidelsen af EGNOS til andre regioner i verden
at træffe beslutning om, hvordan EGNOS og GALILE O skal udvikles, når Galileo er blevet fuldt
operationel.
LUFTFART
(Løbenr. 16841)
14
IRAK-KRIGENS KONSEKVENSER FOR DEN EUROPÆISKE LUFTFARTSSEKTOR
Rådet noterede sig de oplysninger, som næstformand De Palacio meddelte på baggrund af ministrenes
frokostdrøftelser om Irak-krigens konsekvenser for den europæiske luftfartssektor.
Kommissionen forklarede, at den påtænker en rækk e foranstaltninger, som skal gøre det muligt for
luftfartsselskaberne at behandle problemerne på kort sigt, navnlig følgende:
overvågning af situationen på forsikringsmarkedet og mulighed for hurtig indgriben, hvis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0017.png
forsikringsmarkedet svigter, eller hvis forsikringspræmierne stig er voldsomt, som det var tilfældet efter
den 11. september
konstruktive undersøgelser af visse former for ikke-diskriminerende statsstøtte, som sigter
mod at kompensere for de øgede udgifter til sikkerhed
mere fleksible regler for slottildelingen i lufthavne, dvs. midlertidig suspension af "use it
or lose it"-reglen
Kommissionen ville fra sag til sag tage hensyn til Irak-krigens virkninger for lufttransporten på grund af
lukning af luftrummet.
EKSTERNE FORBINDELSER INDEN FOR LUFTFARTSSEKTOREN
Rådet noterede sig næstformand De Palacios præsentation af
udkast til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Amerikas Forenede Stater på lufttransportområdet
meddelelse fra Kommissionen om forbindelserne mellem Fællesskabet og tredjelande inden for
luftfart
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forhandling og gennemførelse af luft-
fartsaftaler mellem medlemsstaterne og tredjelande
henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede
forhandlinger med tredjelande om ejerskab og kontrol af luftfartsselskaber samt om andre spørgsmål,
der hører under Fællesskabets enekompetence
og havde på denne baggrund en orienterende drøftelse.
Ministrene gav udtryk for følgende synspunkter såvel med hensyn til på det vigtigste politiske indhold af
de fire elementer, som til den valgte proceduremæssige strategi:
det er vigtigt at nå til enighed om disse sager på Rådets samling i juni i betragtning af den
fortsatte retsusikkerhed inden for sektoren
indtil et horisontalt mandat vedrørende "EF-luftfartsselskabet" er gennemført, skal
medlemsstaterne sideløbende kunne føre forhandlinger med tredjelandspartnere med henblik på at
mindske bilaterale aftalers sårbarhed over for domstolsprøvelse
det er nødvendigt at give tredjelande en redegørelse for, hvordan der inden for
Fællesskabet sikres sikkerhedscheck af EF-luftfartsse lskaber og give dem passende forsikringer med hen-
syn hertil.
(Løbenr. 16841)
15
Formandskabet konkluderede, at selv om spørgsmålet er komplekst, er delegationerne ikke desto mindre
generelt villige til at samarbejde, således at Rådet på sin næste samling til juni kan nå frem til en generel
aftale om disse spørgsmål, herunder om udkastet til afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at
føre forhandlinger med USA. Rådet opfordrede De Faste Repræsen tanters Komité til at fremskynde
behandlingen af de foranstaltninger, Kommissionen har foreslået, med henblik på at nå frem til en sådan
aftale.
Der erindres om, at Den Europæiske Domstol den 5. november 2002 afsagde dom i de såkaldte "åbent
luftrum"-sager mod otte medlemsstater, som havde indgået bilaterale luftfartsaftaler med USA. Som
følge af disse domme anmodede Kommissionen om vedtagelse ved hasteprocedure af et mandat til at føre
forhandlinger med USA og forelagde endvidere ovennævnt e tre initiativer med henblik på at behandle de
forskellige foreliggende sager i forbindelse med opfølgningen af Domstolens domme.
ILLOYAL PRISKONKURRENCE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0018.png
Rådet havde på grundlag af en rapport fra formandskabet en orienterende drøftelse om forslaget til
forordning om beskyttelse mod støtte og illoyal priskonkurrence i forbindelse med levering af luft-
fartsydelser fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab.
Under drøftelsen
støttede medlemsstaterne den generelle målsætning om at sikre loyal konkurrence på det inter-
nationale luftfartsmarked;
understregede medlemsstaterne betydningen af en mekanisme, der gør det muligt hurtigt at træffe
foranstaltninger, således som det er påkrævet for et marked i hurtig forandring;
understregede medlemsstaterne, at der må skabes transparens med hensyn til forholdet mellem en
sådan fællesskabsmekanisme og medlemsstaternes bilaterale aftaler med tredjelande.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at fortsætte gennemgangen af forslaget, med henblik på
at forelægge et tekstudkast, så Rådet kan nå til enighed om en fælles holdning snarest muligt.
SIKKERHED FORBUNDET MED TREDJELANDES LUFTFARTØJER, DER BENYTTER
FÆLLESSKABETS LUFTHAVNE
Politisk debat
Rådet nåede til politisk enighed omudkastet til direktiv om sikkerhed forbundet med tredjelandes
luftfartøjer, der benytter Fællesskabets lufthavne, idet det forudsættes, at De Faste Repræsentanters
Komité vil udforme teksten endeligt i den nærmeste fremtid.
Direktivet tager sigte på at indføre en harmoniseret fremgangsmåde hvad angår effektiv håndhævelse af
internationale sikkerhedsnormer i Fællesskabet ved hjælp af harmoniserede regler og procedurer for
rampcheck af tredjelandes luftfartøjer, der lander i lufthavne i medlemsstaterne.
Der erindres om, at den første lovgivningsproces vedrørende dette spørgsmål blev afbrudt på grund af
Gilbraltar-spørgsmålet. Kommissionen forelagde i januar 2002 et nyt forslag, der i vid udstrækning var
baseret på Rådets fælles holdning fra 1998. I det direktivforslag, der nu er forelagt, er Gibraltar-
klausulerne medtaget, efter at parterne nåede til enighed om dette spørgsmål i første halvår af 2002.
LANDEVEJSTRANSPORT
ØKOPOINTSYSTEM
(Løbenr. 16841)
16
Offentlig debat
Rådet vedtog med kvalificeret flertal, idet den østrigske, belgiske, italienske og nederlandske delegation
stemte imod, sin fælles holdning til forslaget til forordning om indførelse af et økopointsystem, som skal
finde anvendelse i 2004 på lastvogne, der kører gennem Østrig.
Rådet noterede sig holdningerne hos de delegationer, der stemte imod forslaget, og hos dem, der
opfordrede til, at der inden for den fastsatte frist findes en løsning på baggrund af det kompromis, man
nåede frem til på samlingen i Rådet den 31. december 2002. Rådet besluttede at sende Europa-
Parlamentet denne fælles holdning sammen med sin begrundelse.
Der erindres om, at formålet med udkastet til forordning som foreslået af Kommissionen er at forlænge
hovedelementerne i det nuværende økopointsystem - som udløber den 31. december 2003 - til også at
gælde i 2004; der er planlagt en eventuel forlængelse for 2005 og 2006. I forbindelse med
økopointsystemet skal hver lastvogn "betale" et vist antal økopoint for transitkørsel gennem Østrig -
svarende til den kategori, køretøjet tilhører (EURO 0, 1, 2 og 3): de mest forurenende lastvogne (EURO
0) betaler flest økopoint.
Europa-Parlamentet afgav sin førstebehandlingsudtalelse den 12. februar 2003. Rådet kunne ikke
acceptere nogen af de ændringsforslag fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen havde godkendt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0019.png
I sin fælles holdning giver Rådet sin tilslutning til, at der indføres et "midlertidigt transitsystem" for 2004.
Rådet godkendte også, at dette system forlænges for 2005 og 2006, hvis eurovignetteforslaget vedrørende
betaling for brug af infrastrukturer ikke er blevet vedtaget henholdsvis den 31. december 2004 og den 31.
december 2005.
Rådet har dog foretaget en række ændringer i forord ningen som foreslået af Kommissionen. Rådet har for
at fremme anvendelsen af miljøvenlige lastvogne forbudt transitkørsel, som udføres af EURO 0-køretøjer,
undtagen sådanne der er indregistreret i Grækenland eller Portugal - under hensyntagen til
lastvognparkens struktur i disse medlemsstater - samt transit af visse stærkt specialiserede køretøjer, som
er meget dyre, og som har en lang økonomisk levetid.
Endvidere vil transitkørsel udført af EURO 4-standardkøretøjer (de reneste køretøjer) ikke blive omfattet
af det midlertidige transitsystem. Hvis systemet imidlertid forlænges for 2005 og 2006, bør
Kommissionen foretage en analyse af transitkørsel udført af EURO 4-standardkøretøjer og begrænse
antallet af disponible økopoint inden for de respektive kvoteintervaller, der er fastsat i Rådets fælles
holdning. Hvis der ikke foregår nogen transitkørsel med EURO 4-standardkøretøjer, vil det maksimale
kvoteinterval blive opretholdt; i tilfælde af transitkørsel med EURO 4-standardkøretøjer vil det antal
point, der skal fordeles fra 2005 blive justeret nedad i overensstemmelse med resultaterne af
Kommissionens analyse inden for grænserne af det tilsvarende minimale kvoteinterval.
ANDEN JERNBANEPAKKE
På grundlag af et samlet kompromis fra formandskabet nåede Rådet med kvalificeret flertal til politisk
enighed, idet den franske, belgiske og luxembourgske delegation stemte imod, om sin fælles holdning til
den anden jernbanepakke, dvs. de fire lovgivningsforslag om
œ
direktivet om interoperabilitet i det transeuropæiske jernbanesystem;
(offentlig
forhandling)
œ
œ
direktivet om jernbanesikkerhed i EU;
(offentlig forhandling)
direktivet om udvikling af Fællesskabets jernbaner ("Markedsadgang");
(offentlig forhandling)
(Løbenr. 16841)
17
œ
forordningen om oprettelse af et europæisk jernbaneagentur;
(offentlig forhandling)
og
œ
Rådets forordning om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger om
vilkårene for Fællesskabets tiltrædelse af konventione n og internationale jernbanebefordringer (COTIF)
af 9. maj 1980 som ændret ved Vilnius-protokollen af 3. juni 1999.
Rådet vil efter endelig udformning i Jurist-lingvist-Gruppen og yderligere justeringer, som De Faste
Repræsentanters Komité skal træffe afgørelse om, som A-punkt på en kommende samling vedtage sin
fælles holdning med henblik på fremsendelse til Europa-Parlamentet som led i den fælles beslut-
ningsprocedure.
Kompromisset indeholder følgende elementer med hensyn til
œ
udkastet til direktiv om markedsadgang:
jernbanevirksomheder skal på rimelige vilkår og senest den 1. januar 2006 have adgang til
hele jernbanenettet med henblik på jernbanegodstransport.
Desuden skal jernbanevirksomheder senest den 1. januar 2008 på rimelige vilkår have
adgang til andre medlemsstaters infrastruktur med henblik på udførelse af alle former for
jernbanegodstransport.
Kommissionen skal inden den 1. januar 2007 aflægge rapport om gennemførelsen af
direktivet om markedsadgang. Endvidere vil Kommissionen inden udgangen af 2003 forelægge Europa-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0020.png
Parlamentet og Rådet et forslag om indførelse af et europæisk førerbevis for lokomotivførere.
œ
Med hensyn til udkastet til direktiv om sikkerhed og navnlig spørgsmålet om
underretningsprocedurer for nye nationale sikkerhedsregler med et højere sikkerhedsniveau end de fælles
sikkerhedsmål:
skal en medlemsstat, inden en sådan regel vedtages, høre alle interesserede parter i god tid
samt underrette Kommissionen, som skal forelægge udkastet til sikkerhedsregel for et særligt udvalg med
henblik på udtalelse.
Hvis Kommissionen finder, at udkastet til forskrift er uforeneligt med de fælles sikker-
hedsmetoder eller med opfyldelsen i det mindste af de fælles sikkerhedsmål, eller at det udgør et middel
til vilkårlig forskelsbehandling eller skjult begrænsning af jernbanetransportoperationer mellem
medlemsstaterne, vedtager den en beslutning rettet til den pågældende medlemsstat.
Den anden jernbanepakke udgør et samlet hele. Udkastene til direktiver vedrørende interoperabilitet og
sikkerhed tager sigte på at gøre fremskridt med hensyn til sammenlignelige standarder. Direktiverne vil
sammen med udkastet til direktiv om udvikling af Fællesskabets jernbaner (forslaget om "åbning af
markedet") muliggøre den endelige gennemførelse af det indre marked for den europæiske
jernbanesektor. Det Europæiske Je rnbaneagentur bliver et teknisk organ med ca. 100 ansatte, der
udelukkende på et rådgivningsmæssigt plan tilfører Fællesskabet den nødvendige ekspertise og midler til
at træffe effektive skridt med hensyn til jernbanesikkerhed og navnlig interoperabilitet. Endelig fastsætter
Rådets afgørelse Fællesskabets tiltrædelse af COTIF-konventionen om internationale
jernbanebefordringer - hvorved EU sikres en styrket rolle i udviklingen af international jernbanetransport.
TUNNELSIKKERHED
Offentlig forhandling
(Løbenr. 16841)
18
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om forslaget til direktiv om minimumssikkerhedskrav for
tunneler i det transeuropæiske vejnet.
Rådet noterede sig også de synspunkter, visse delegationer gav udtryk for med hensyn til den foreslåede
klassifikationsordning, tidsplanen for gennemførelsen samt de finansielle virkninger.
I lyset af ministrenes indlæg pålagde Rådet De Faste Repræsentanters Komité at arbejde videre med
udkastet til direktiv.
Det primære formål med forslaget er at forebygge alvorlige ulykker, som bringer menneskeliv samt miljø
i fare og som eventuelt kan skade tunnelinstallationer. For det andet tager det sigte på at begrænse
følgerne af tunnelulykker, f.eks. ved at sikre effektiv beredsskabstjenesteindsats. Formålene skal gælde
for nye og bestående TERN-tunneler der er over 500 m lange. For at opfylde målene foreslår
Kommissionen, at der gennem en klassifikationsordning indføres et minimumssæt af
sikkerhedsstandarder og en administrativ myndighed, som på flere niveauer overvåger tunnelsikkerheden.
EVENTUELT
SØTRANSPORT
Ordning for civilretligt erstatningsansvar ved olieforurening
Beskyttelse af særlig følsomme områder
Rådet noterede sig delegationernes holdninger til spørgsmål, der skal ses i sammenhæng med Prestiges
forlis, nemlig på den ene side, påanmodning af den belgiske og den franske delegation, det civilretlige
erstatningsansvar og skadeserstatning ved olieforurening samt på den anden side, på anmodning af den
franske delegation, beskyttelse af særlig følsomme havområder.
Med hensyn til spørgsmålet om civilretligt erstatningsansvar fremhævede de to delegationer behovet for
at ændre den internationale ordning for erstatnings ansvar i forbindelse med skadeserstatning ved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0021.png
forureningsskader som følge af udslip fra olietankskibe, således at det i højere grad afspejler princippet
om, at forureneren betaler. Flere delegationer stillede sig positivt til dette forslag.
Med hensyn til spørgsmålet om særlig følsomme havområder var der bred støtte til initiativet fra fem
delegationer (Spanien, Frankrig, Irland, Portugal, Det Forenede Kongerige) om at forelægge IMO et
dokument om afgrænsning af særlig følsomme havområder langs deres kyster.
Der henvises til Rådets konklusioner af 6. december 2002: "Rådet
ANMODER INDTRÆNGENDE de medlemsstater, der har fælles interesser i følsomme havområder, om
at indkredse og formulere samordnede forslag for de områder, der af IMO skal beskyttes som særligt
følsomme havområder. ANMODER INDTRÆNGENDE IMO om at udvikle anvendelsen af instrumentet
med at udpege følsomme havområder og særligt følsomme havområder.
BEKRÆFTER PÅ NY medlemsstaternes støtte til oprettels en af en supplerende erstatningsfond inden for
IMO til fordel for ofrene for olieforurening, som skal kunne dække alle fremtidige olieudslip op til 1 000
mio. EUR i EU's medlemsstaters farvande, som skalindeholde en mekanisme til hurtig betaling, og som
kan være operationel inden udgangen af 2003, og at de medlemsstater, som er parter i de eksisterende
globale erstatningsordninger, har til hensigt at ratificere den nye supplerende fond. ER ENIGE OM, hvis
den supplerende erstatningsfond ikke skulle blive oprettet inden udgangen af 2003, med det samme at
undersøge muligheden for en forordning om oprettelse af en fond for erstatning af skader ved
olieforurening i europæiske farvande med henbli k på at oprette fonden inden udgangen af 2003."
(Løbenr. 16841)
19
Der blev i dette spørgsmål også henvist til konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 21. marts i
Bruxelles.
HORISONTALE SPØRGSMÅL
Liberalisering af transportydelser i forbindelse med forhandlingerne i GATS
CEMT's (Den Europæiske Transportministerkonference) 50-års jubilæum
Rådet noterede sig den belgiske delegations holdning til forhandlingerne inden for rammerne af den
almindelige overenskomst om handel med tjenesteydelser (GATS) for så vidt angår sektoren for
transporttjenesteydelser og om CEMT's ministerråds 87. samling den 22.-24. april i Bruxelles, der
markerer denne organisations 50- års jubilæum.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
EKSTERNE FORBINDELSER
Restriktive foranstaltninger mod Al-Quaida og Taliban - Undtagelser
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning 881/2002 om restriktive foranstaltninger mod visse
personer og enheder, der har tilknytning til Usama bin Laden, Al-Quaida-organisationen og Taliban i
overensstemmelse med FN's Sikkerhedsråds resolution1452 (2002) om undtagelser fra indefrysningen af
midler og økonomiske ressourcer. (dok.
7663/03)
Formålet med forordningen er at gennemføre den fælles holdning 2003/140/FUSP, som Rådet vedtog den
27. februar.
Forbindelserne med Polen - yderligere gensidige indrømmelser på landbrugsområdet
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en protokol om tilpasning af handelsaspekterne i Europa-
aftalen mellem EU og Polen. (dok.
6608/03)
Kommissionen har haft to forhandlingsrunder med de ti associerede lande i Central- og Østeuropa om
yderligere gensidige indrømmelser på landbrugsområdet. For Polens vedkommende blev resultaterne af
disse forhandlinger iværksat i januar 2001 i form af autonome overgangsforanstaltninger. Formålet med
afgørelsen er at indarbejde disse resultater i en protokol, der skal erstatte de autonome foranstaltninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0022.png
Forbindelserne med Rumænien - regionalstøttekort
Rådet vedtog et udkast til afgørelse, der skal træffes af Associeringsudvalget EU-Rumænien om et
regionalstøttekort til vurdering af statsstøtte ydet af Rumænien. (dok.
7513/03)
I henhold til udkastet til afgørelse skal den maksimale bruttostøtteintensitet i Rumænien i nettosub-
ventionsækvivalent begrænses til 50%. Den kan ev entuelt hæves med 15 procentpoint brutto ved
statsstøtte til små og mellemstore virksomheder. Maksimum udgør de øvre grænser for den samlede
støtte, hvis der samtidig ydes støtte fra flere regionalstøtteordninger, uanset om støtten ydes med lokale
eller regionale eller nationale midler eller fællesskabsmidler.
Afgørelsen (der skal træffes ved skriftlig procedure) finder anvendelse indtil den 31. december 2006 eller
indtil datoen for Rumæniens tiltrædelse af EU, hvis denne falder tidligere.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - ulegeret magnesium fra Kina
(Løbenr. 16841)
20
Rådet vedtog en forordning om afslutning af antidumpingproceduren vedrørende importen af ubearbejdet,
ulegeret magnesium med oprindelse i Folkerepublikken Kina. (dok.
7074/03)
Tolden indførtes i november 1998 ved forordning 2402/98 efter en undersøgelse på grundlag af en klage
indgivet på vegne af den eneste EF-producent af ubearbejdet, ulegeret magnesium. I juni 2002 trak
klageren sin anmodning tilbage, da EF-producenten havde indstillet produktionen.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond - finansforordning
Rådet vedtog en rådsforordning om finansforordningen for den 9. Europæiske Udviklingsfond i
overensstemmelse med de bestemmelser, der blev vedtaget om finansiering og forvaltning af Fæl-
lesskabets bistand i henhold til partnerskabsaftalen, der blev undertegnet i Cotonou (Benin) mellem
staterne i Afrika, Vestindien og Stillehavet og Fællesskabet og dets medlemsstater.
(dok. 6616/1/03
REV 1 (en))
Der fastsættes i forordningen nærmere bestemmelser om medlemsstaternes indbetaling af bidrag til
9. EUF og finansiel bistand til oversøiske lande og territorier, samt de betingelser, under hvilke
Revisionsretten skal udøve sine beføjelser for så vidt angår EUF, og regler for forvaltning af eventuelle
restbeløb fra tidligere europæiske udviklingsfonde.
Formålet med den er at sikre en hensigtsmæssig, hurtig og effektiv gennemførelse af de programmer og
projekter, der finansieres i henhold til Cotonou-aftalen, som skal træde i kraft den 1. april, når den er
ratificeret af to tredjedele af AVS-staterne, medlemsstaterne og Fællesskabet.
Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne - vedtægt*
Rådet godkendte et udkast til afgørelse, der fra den 1. juli 2002 skal justere den lønskala og det
beskatningsgrundlag, der er fastlagt i vedtægten fo r Det Tekniske Center for Samarbejde på Land-
brugsområdet og i Landdistrikterne, og besluttede at forelægge det for AVS-EF-Ambassadørudvalget til
vedtagelse (ved skriftlig procedure).
(dok. 6374/03)
SUNDHED
Reklame for tobaksvarer og sponsorering til fordel for disse*
Offentlig forhandling
Rådet vedtog under førstebehandlingen et direktiv om reklame for tobaksvarer og sponsorering til fordel
for disse. I overensstemmelse med den politiske enighed, der blev opnået på samlingen i Rådet
(beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 2.-3. december 2002, blev direktivet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460593_0023.png
vedtaget med tilføjelse af to ændringer fra Europa-Parlamentet. Den tyske og Det Forenede Kongeriges
delegation stemte imod.
(dok. 3601/03 og 7240/03 ADD 1)
Direktivet tager sigte på at harmonisere de nationale regler om tobaksreklame i trykte medier, i
radioudsendelser og ved brug af informationssamfundets tjenester samt om sponsorering af grænse-
overskridende arrangementer med sigte på at fremme salget af tobaksvarer. Det skal samtidig sikre fri
bevægelighed for de berørte medier og med henblik på at fjerne hindringer for, at det indre marked kan
fungere efter hensigten. Endvidere tager det sigte på med nogle få undtagelser at forbyde reklame for
tobaksvarer og sponsorering til fordel for disse i ovennævnte sektorer og tilfælde.
(Løbenr. 16841)