Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 934
Offentligt
1460528_0001.png
PDF udgave (165 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. maj  2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg 15. maj 2003 – dagsordenspunkt
rådsmøde (almindelig anliggender og eksterne forbindelser), herunder møde mellem for-
svarsministrene den 19.-20. maj – vedlægges Udenrigsministeriets notat om de punkter,
der forventes optaget på dagsordenen.
2
EUU, Alm.del - 2002-03 - Bilag 934: Rådsmøde almindelige anliggender og eksterne forbindelser 19.-20/5 Samlenotat
1460528_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
0Nordgruppen
EU-sekr., j.nr. 400.A.5-0-
Den 7. maj 2003
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser), herunder møde mellem
forsvarsministrene den 19. -  20. maj 2003
Aktuelt notat
Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
2)
(side
2)
Forberedelse af DER i Thessaloniki
- Udkast til kommenteret dagsorden
Personalevedtægt for EU’s ansatte
(side
(side
(side
(side
(side
(side
3)
Konventet om EU’s fremtid
4)
Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
5)
Det vestlige Balkan
5)
Forholdet mellem EU og Rusland
6)
Mellemøsten/Irak
6)
(side
Opfølgning på internationale konferencer: Monterrey
- Rapport om gennemførelse af EU’s forpligtelser
- Afbinding af udviklingsbistand
(side
7)
8)
Gennemførelse af EU’s udviklingsbistand
- Handlingsprogram for 2004
- Reform af administrationen af udviklingsbistanden
(side
11.  Kommissionens forslag om hindring af reeksport ved handel med visse  
lægemidler
8)
(side
12. Migration og Udvikling
9)
(side
13.  Eventuelt
3
1. Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
EUU, Alm.del - 2002-03 - Bilag 934: Rådsmøde almindelige anliggender og eksterne forbindelser 19.-20/5 Samlenotat
1460528_0003.png
Nyt notat.
Formandskabet ventes at give en kort status for arbejdet i Rådet generelt, herunder i de
øvrige rådsformationer med henblik på at give et generelt overblik. Der vil siden sidste
rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) have været afholdt en række
rådsmøder, herunder rådsmøde (Uddannelse, ungdom og kultur) den 5.-6. maj 2003, eks-
traordinært rådsmøde (Beskæftigelse, social-  og arbejdsmarkedspolitik, sundheds- og for-
brugerpolitik) den 6. maj 2003, rådsmøde (Retlige og indre anliggender) den 8. maj 2003,
rådsmøde (Konkurrenceevne) den 13. maj 2003, rådsmøde (Økonomi og finans) den 13.
maj  2003,  rådsmøde  (Transport,  telekommunikation  og  energi)  den  14.  maj  2003  samt
rådsmøde (Konkurrenceevne) den 19. maj 2003. Formandskabets initiativ, der er blevet
videreført fra først det belgiske formandskab og senest det danske, er en opfølgning på
Trumpf/Piris-rapporten om effektivisering af Rådets arbejdsmetoder og har til hensigt at
medvirke til kontinuitet i arbejdet mellem Rådets forskellige formationer.  
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet vurderes ikke at være
relevante i forhold til dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for
rådsmødet (generelle anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. april 2003.
2.
Forberedelse af DER i Thessaloniki
Nyt notat.
Det græske formandskab ventes at præs entere sin kommenterede dagsorden for
Det Europæiske Råd i Thessaloniki. Ho vedemnerne for Det Europæiske Råds
dagsorden forventes at blive Konventet samt opfølgning på DER Sevilla.
Konventet:
Det er forventningen, at Konventets formand Giscard d'Estaing vil forelægge Konventets samle-
de  resultat  for  stats-  og  regeringscheferne  under  Det  Europæiske  Råd  i  Thessaloniki.  Udover
Konventets slutresultat må det forventes, at også spørgsmålet om den videre procedure, herunder
indkaldelse af regeringskonference samt de nye landes deltagelse, vil skulle behandles
.
Asyl og indvandring:
Det Europæiske Råd i Sevilla den 21.-22. juni 2002 besluttede at fremskynde gennemførelsen af
det program, der blev vedtaget i Tampere i 1999 med henblik på oprettelse af et område med
frihed,  sikkerhed  og  retfærdighed.  Det  Europæis ke  Råd  erindrede  om,  at  der  er  nødvendigt  at
udvikle en fælles EU-politik om asyl og indvandring, der er to særskilte, men samtidig tæt for-
bundne spørgsmål. Det Europæiske Råd i Sevilla anmodede Rådet om i samarbejde med Kom-
missionen at forelægge en rapport om den praktiske gennemførelse af retningslinjerne fra Sevilla
4
til Det Europæiske Råds møde i Thessaloniki. Blandt emnerne som forventes drøftet under dette
punkt er spørgsmålet om midler til bekæmpelse af illegal indvandring, fordeling af omkostninger,
styrket samarbejde ved de ydre grænser, spørgsmålet om tilbagesendelse af flygtninge samt evt.
intensiveret samarbejde med tredjelande om migrationshåndtering. Herudover forventes det briti-
ske  initiativ,  som  blev  fremsat  forud  for  Det  Europæiske  Råd  i  Bruxelles  den  21.  marts  2003,
vedr. asylpolitik og regional beskyttelse at blive behandlet.  
Udenrigspolitiske emner:
EUU, Alm.del - 2002-03 - Bilag 934: Rådsmøde almindelige anliggender og eksterne forbindelser 19.-20/5 Samlenotat
1460528_0004.png
Det forventes at situationen i Irak og Mellemøsten vil blive drøftet, ligesom formandska-
bet ventes at sætte Balkan på dagsordenen.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet vurderes ikke at være
relevante i forhold til dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
3.
Personalevedtægt for EU’s ansatte
Nyt notat.
Der  ventes en  drøftelse af Kommissionens  forslag til ny personalevedtægt for EU’s ansatte på
baggrund af et oplæg fra det græske formandska b og konklusionerne fra rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 18. –19. marts 2003.  
I Kommissionens hvidbog af marts 2000 blev vidtgående ideer til reform af EU’s budget-
planlægningsprocedurer, finanskontrol og personalepolitik fremlagt. Forslaget til ny per-
sonalevedtægt er en del af Kommissionens samlede reformproces på det personalepoliti-
ske område, der blandt andet satser på at fremme en mere serviceorienteret kultur.
Forslaget til ny personalevedtægt indeholder en ny  karrierestruktur, hvor forfremmelser i højere
grad baseres på beviste kvalifikationer og resultater og i mindre grad på anciennitet. Der lægges
større vægt på individuel bedømmelse og evaluering af medarbejderne. Der bliver også satset på
større mobilitet og større investeringer i uddannelse og bedre ledelse. En bedre bekæmpelse af
svig med EU’s midler er en integreret del af forslaget. Endvidere indeholder forslaget modernise-
rede bestemmelser om fleksarbejde og forældreorlov. Forslaget lægger også op til at øge ligestil-
lingen i forhold til registrerede partnerskaber.
Forslaget til ny personalevedtægt blev fremlagt på rådsmødet (udenrigsministre) den 15.-
16.  april  2002,  hvor  også  tidsplanen  for  forslagets  behandling  under  spansk,  dansk  og
græsk formandskab blev fastlagt. På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne for-
bindelser) den 18.-19. marts 2003 blev gjort status på sagen og opnået enighed om et sæt
retningslinier for det fremtidige arbejde. Rådet ventes at træffe en endelig afgørelse om
forslaget med kvalificeret flertal inden 1. juli 2003.
Overvejelser  om  nærhedsprincippet  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  skønnet  rele-
vante i forhold til dette dagsordenspunkt.
5
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for råds-
mødet  (udenrigsministre)  den  15.-16.  april  2002  samt  forud  for  rådsmødet  (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 18.-19. marts 2003.  
4.
Konventet om EU’s fremtid
Nyt notat.
I overensstemmelse med Laeken-erklæringen om EU’s fremtid skal Konventets formand
EUU, Alm.del - 2002-03 - Bilag 934: Rådsmøde almindelige anliggender og eksterne forbindelser 19.-20/5 Samlenotat
1460528_0005.png
Valéry Giscard d’Estaing på hvert møde i Det Europæiske  Råd aflægge mundtlig rapport
om status for Konventets arbejde. Af Laeken-erklæringen fremgår endvidere, at Det Ge-
nerelle  Råd  holder  sig  orienteret  om  forløbet  af  Konventets  drøftelser.  Formandskabet
forventes på den baggrund at invitere en af de to næstformand i Konventet til at give en
redegørelse om status for Konventets arbejde.  
Konventet om EU’s fremtid har i sin afsluttende fase drøftet udformningen af de konkre-
te artikler i forfatningstraktaten i overensstemmelse med den struktur for forfatningstrak-
taten,  som  blev  præsenteret  den  28.  oktober  2002.  Samtlige  artikler  er  nu  fremlagt,  det
drejer dig om:    
Definition af Unionen og dens mål, værdier,  Unionsborgerskab, grundlæggende rettigheder,  
Unionens kompetencer og virke (forfatningstraktatens del I, art. 1-16).
Unionens udøvelse af sine kompetencer (forfatningstraktatens del I, art. 24-33).
Protokoller om nærheds- og proportionalitetsprincippet samt de nationale parlamenters rolle.
Et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed (selvstændigt afsnit  i forfatningstraktatens
del II) og Unionens finanser (forfatningstraktatens del I, art. 38-40).
Unionens demokratiske liv (forfatningstraktatens del I, art. 33-36), Unionen og dens nærom-
råder (forfatningstraktatens del I, art. 42), tilhørsforhold til Unionen (forfatningstraktatens del
I, art. 43-46) samt afsluttende bestemmelser (forfatningstraktatens del III).
Unionens  institutioner  (forfatningstraktatens  del  I,  art.  14  –  23)  og  EU’s  optræden  udadtil
(forfatningstraktatens del I, art. 29 – 30 og forfatningstraktatens del II, art. 1 – 36 samt artikel
X (solidaritetsklausul).  
Herudover har en ekspertgruppe fra institutionernes juridiske tjenester præsenteret et ud-
kast til forfatningstraktatens del II (politikdelen), hvis indhold er en teknisk redaktion og
konsekvenstilpasning af nuværende traktatbestemmelser i lyset af Konventets anbefalin-
ger.
Det samlede udkast til forfatningstraktat forventes at foreligge i slutningen af maj måned.
Konventet skal aflevere resultatet af sit arbejde til det Europæiske Råd i Thessaloniki den
20. juni 2003.  
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for
rådsmødet (generelle anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. april 2003.  
6
5.
Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
Nyt notat.
Forsvarsministrene mødes for tredje gang formelt inden for rammerne af Rådet (generelle
anliggender og eksterne forbindelser). Forsvarsministrene vil have en separat drøftelse af
den militære del ESDP’en, som sammen med den  civile del vil blive drøftet på det efter-
følgende fælles møde mellem udenrigs- og forsvarsministrene.  
På forsvarsministermødet forventes først og fremmest en drøftelse af udviklingen af mili-
tære kapaciteter til rådighed for EU. Det græske formandskab vil således forventeligt ori-
entere om status for kapacitetsudviklingen, herunder de registrerede mangler. Samtidig vil
man givetvis opfordre til fornyede kapacitets- og styrketilsagn, så det bliver muligt i EU-
regi at gennemføre hele spektret af militære krisestyringsopgaver (Petersberg-operationer).
Denne opfordring forventes gentaget af flere lande og SG/HR Solana. Der vil formentlig
EUU, Alm.del - 2002-03 - Bilag 934: Rådsmøde almindelige anliggender og eksterne forbindelser 19.-20/5 Samlenotat
1460528_0006.png
ligeledes blive opfordret til at oprette målrettede multinationale projektgrupper med det
formål at udbedre de større og mere kritiske kapacitetsmangler snarest muligt. Ministrene
vil desuden skulle notere sig et papir om udvikling af militære kapaciteter på højt bered-
skab (rapid response).
Der forventes også en drøftelse af Kommissionens meddelelse af 11. marts 2003 - ”På vej
mod en EU forsvarsmaterielpolitik”. Kommissionen bekendtgør heri en række initiativer
med henblik på at tilskynde til industriel omstrukturering og forøget effektivitet i den eu-
ropæiske  forsvarsmaterielindustri.  Endvidere  vil  ministrene  modtage  en  orientering  om
status på EU’s fredsbevarende militære operation (Concordia) i Makedonien og om det
græske formandskabsinitiativ  vedrørende fælles træning, ES DP-samarbejde i rummet og
Middelhavsdialogen.  
På  det  fælles  møde  mellem  udenrigs-  og  forsvarsministrene  ventes  ESDP’ens  generelle
udvikling drøftet. Foruden ovennævnte militære emner ventes  udviklingen inden for det
civile område hilst velkommen, herunder EU’s politimission i Bosnien-Herzegovina samt
fremskridtene inden for de fire prioritetsområder (politi, retsstat, civil administration samt
civil beskyttelse).  
Folketingets  Europaudvalg  har  senest  modtaget  aktuelt  notat  om  sagen  forud  for  råds-
mødet (udenrigsministre) den 14.-15. april 2003.
6. Det vestlige Balkan
7
Nyt notat.
Det vestlige Balkan generelt
Rådet ventes at tage redegørelser til efterretning for den seneste udvikling i Det vestlige
Balkan
fra henholdsvis den høje repræsentant, Sola na, og kommissær Patten. I Serbien og Mon-
tenegro er undtagelsestilstanden efter mordet på Djindjic ophævet, og der er opnået enig-
hed  mellem  de  to  partnere  om  en  handlingsplan  på  det  økonomiske  område,  som  kan
bringe  unionens  tilnærmelse  til  EU  videre  frem.  I  Montenegro  afholdes  fornyet  præsi-
dentvalg den 11. maj 2003 i opfølgning af det utilstrækkeligt støttede  valg i december sid-
ste  år.  Kommissionens  årsrapport  om  Stabiliserings-  og  Associeringsprocessen  drøftes
fortsat i EU-kredsen i sammenhæng med forberedelserne til EU-Balkan topmødet i Thes-
saloniki den 21. juni 2003. Der lægges fra EU’s side vægt på  så konkrete resultater som
muligt fra topmødet, som derfor må forberedes grundigt.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet vurderes ikke at være relevante i
forhold til dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for råds-
EUU, Alm.del - 2002-03 - Bilag 934: Rådsmøde almindelige anliggender og eksterne forbindelser 19.-20/5 Samlenotat
1460528_0007.png
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. april 2003.
7.
Forholdet mellem EU og Rusland
Nyt notat.
Rådet vil forberede det næste topmøde mellem EU og Rusland, der afholdes den 31. maj i
Skt. Petersborg. Det ventes, at topmødet vil drøfte tiltag til styrkelse af samarbejdet mel-
lem EU og  Rusland. Det vil desuden gøre status på en række emner i samarbejdet.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincipperne er ikke skønnet relevante for
dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. april, 18.–19. marts
og den 24.-25. februar 2003.
8.
Mellemøsten/Irak
Nyt notat.
På  rådsmødet  ventes  en  drøftelse  af,  hvordan  EU  kan  bidrage  til  at  bedre  situationen,
fremskynde den palæstinensiske reformproces og sikre fremdrift i fredsprocessen.
8
Efter en længere periode med faldende voldsniveau har de seneste uger været præget af en gen-
opblussen af voldshandlinger fra begge side. Israel holder fortsat størstedelen af de palæstinensi-
ske områder genbesat og der er daglige sammenstød mellem israelere og palæstinensere med døde
og sårede til følge, særligt på palæstinensisk side.  
Det palæstinensiske parlament godkendte den 29. april 2003 Abu Mazen’s nye regering, som Ara-
fat efter egyptisk mellemkomst og internationalt pres accepterede den 23. april 2003. Efter parla-
ments-godkendelsen  blev  road  map’en  overrakt  parterne  den  30.  april  2003.  Det  forventes,  at
planen vil blive iværksat i løbet af de kommende uger.  
Der forventes desuden en drøftelse af situationen i Irak.
Overvejelser  om  nærhedsprincippet  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  skønnet  rele-
vant for dette punkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. april 2003.
9.
Opfølgning på internationale konferencer: Monterrey
Nyt notat.
- Rapport om gennemførelse af EU’s forpligtelser
- Afbinding af udviklingsbistand
EUU, Alm.del - 2002-03 - Bilag 934: Rådsmøde almindelige anliggender og eksterne forbindelser 19.-20/5 Samlenotat
1460528_0008.png
KOM (2002) 639 endelig
KOM (2003) 211 endelig
FN’s  Konference  om  Finansiering  af  Udvikling  blev  afholdt  i  marts  2002  i  Monterrey,
Mexico.  
EU-landene  forpligtede  sig  i  Monterrey  til  at  gøre  fremskridt  mod  opfyldelsen  af  FN’s
målsætning  om  at  yde  0,7  pct.  af  BNI  i  statslig  udviklingsbistand,  harmonisering  af  bi-
standspolitik, afbinding af udviklingsbistanden, en styrkelse af bistanden inden for handel
og  udvikling,  en  international  udredning  vedrørende  globale  offentlige  goder,  fortsat
overvejelse over nye finansieringskilder samt styrkelse af udviklingslandenes stemme i den
internationale økonomiske beslutningsproces.
På baggrund af en endnu ikke foreliggende rapport fra Kommissionen forventes Rå-
det at drøfte medlemsstaternes opfølgning på forpligtelserne fra Monterrey. I den
forbindelse forventes Rådet at nå til enighed om at fortsætte bestræbelserne på af-
binding af udviklingsbistanden. Med rådskonklusionerne af 14. marts 2002 forplig-
tede EU sig til at implementere OECD/DAC rekommandationerne fra maj 2001 an-
gående afbinding af udviklingsbistand til de mindst udviklede lande samt til at fort-
sætte drøftelserne om afbinding af så vel fællesskabsbistanden som af medlemssta-
9
ternes bistand. Denne linie blev fulgt op under det Europæiske Råd i Barcelona forud
for mødet i Monterrey. Kommissionen fremlagde en meddelelse kort forud for råds-
mødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18.–19. november
2002. Meddelelsen blev imidlertid ikke substansbehandlet i Rådet.
På denne baggrund har det græske formandskab forberedt en behandling af opfølgningen
på  rådsmødet  (almindelige  anliggender  og  eksterne  forbindelser)  den  19.–20.  maj  2003.
Formandskabet har imidlertid valgt at lægge hovedvægten på  afbindingen af fællesskabs-
bistanden, mens medlemsstaternes afbinding af den bilaterale bistand og fødevarebistan-
den gives mindre opmærksomhed.
Som led i drøftelserne af opfølgningen på internationale konferencer kan det endvidere
ikke udelukkes, at Kommissionen vil tage spørgsmålet om etablering af en EU vandfond
op. Kommissionen har fremsat et forslag, der skal ses som udtryk for et ønske om at yde
et væsentligt bidrag til at indfri målsætningerne fra Verdenstopmødet om bæredygtig ud-
vikling i Johannesburg. Indsatsen tænkes i givet fald finansieret med midler fra Den Eu-
ropæiske Udviklingsfond.
Der  er  fællesskabskompetence  for  Fællesskabet s  udviklingspolitik,  hvorfor  sagen  for  så
vidt angår nærheds- og proportionalitetsprincippet ikke giver anledning til bemærkninger.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat vedrørende opfølgning på
Monterrey  samt  vedrørende  behandling  af  afbindingssagen  i  EU-regi,  senest  forud  for
rådsmødet  (almindelige  anliggender  og  eksterne  forbindelser)  den  18.  –  19.  november
2002.
10. Gennemførelse af EU’s udviklingsbistand
EUU, Alm.del - 2002-03 - Bilag 934: Rådsmøde almindelige anliggender og eksterne forbindelser 19.-20/5 Samlenotat
1460528_0009.png
Nyt notat.
- Handlingsprogram for 2004
- Reform af administrationen af udviklingsbistanden
Rådet forventes at drøfte gennemførelsen af EU’s udviklingsbistand med særligt fokus på
de igangværende reformbestræbelser af bistanden.
Kommissionen  påbegyndte  i  2000  en  reform  af  forvaltningen  af  fællesskabsbistanden
med  det  formål  at  forbedre projekternes  og  programmernes  kvalitet,  sikre  en  hurtigere
gennemførelse af bistanden, forbedre procedurerne for forvaltningen, og at øge virknin-
gen og synligheden af fællesskabsbistanden.
10
I forbindelse med reformprocessen har Kommissionen igangsat udarbejdelsen af lande-
strategipapirer og regionale strategipapirer, der fastlægger den strategiske ramme for EU’s
samarbejde med et givet land eller region, og der er sat øget fokus på kvalitetssikring og
forenkling  af  procedurer.  For  at  sikre  en  mere  effektiv  gennemførelse  af  fællesskabsbi-
standen har Kommissionen endvidere etableret samarbejdskontoret EuropeAid, der har
til opgave at gennemføre den eksterne bistand samt påbegyndt en decentralisering af pro-
jektforvaltningen til Kommissionens delegationer i samarbejdslandene.  
Der  er  fællesskabskompetence  for  Fællesskabet s  udviklingspolitik,  hvorfor  sagen  for  så
vidt angår nærheds- og proportionalitetsprincippet ikke giver anledning til bemærkninger.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat i sagen.
11. Kommissionens forslag om hindring af reeksport ved handel med visse læge-
midler
KOM(2002) 592
Nyt notat.
Et forslag fra Kommissionen om hindring af reeksport ved handel med visse lægemidler
er sat på Rådets dagsorden.  
Baggrunden   for   forslaget   er   at   følge   op   på   Kommissionens,  Rådets   og   Europa-
Parlamentets erklæringer om  en hurtig indsats mod større overførbare sygdomme såsom
HIV/AIDS,  malaria  og  tuberkulose  inden  for  rammerne  af  fattigdomsbekæmpelse.  En
sådan foranstaltning målrettes udvalgte udviklingslande, der sikres billigere adgang til visse
essentielle lægemidler og vacciner. Efter forslaget kan prisen enten udgøre en mindre pro-
centdel  af  producentens  gennemsnitlige  OECD-pris,  eller  den  direkte  produktionsom-
kostning med tillæg af en mindre procentsats. Forslaget har til formål at sikre mest mulig
billig medicin til visse udviklingslande. Det er samtidig en forudsætning, at der etableres et
mærkningssystem,  der  begrænser  muligheden  for,   at  lægemidlerne  kan  reeksporteres  til
EU.
EUU, Alm.del - 2002-03 - Bilag 934: Rådsmøde almindelige anliggender og eksterne forbindelser 19.-20/5 Samlenotat
1460528_0010.png
Sagen vurderes ikke at have betydning i forhold til nærhedsprincippet og proportionali-
tetsprincippet.
Sagen forelægges den 9. maj  2003 Folketingets Europaudvalg i forbindelse med samråds-
spørgsmål R (alm. del – bilag 902) til økonomi- og erhvervsministeren.
12. Migration og Udvikling
Nyt notat.
11
Som led i opfølgningen på Det Europæiske Råd i Sevillas konklusioner om Integration af
Migration i EU’s Relationer til Tredjelande forudses Rådet at drøfte Migration og Udvik-
ling. Drøftelserne  vil ske på grundlag af en Meddelelse fra Kommissionen og ventes at
munde ud i enighed om bl.a. anmodning til Kommissionen om at gennemføre en række
foranstaltninger  til  fremme  af  bedre  sammenhæng  mellem  EU’s  migrations-  og  udvik-
lingspolitik samt opfordring til Kommissionen om at opstille forslag til tiltag på yderligere
områder af betydning for migration og udvikling.  
Konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Sevilla understreger, at EU’s mål på langt sigt
fortsat er en integreret, samlet og velafbalanceret politik, der skal tage fat på de grundlæg-
gende årsager til den ulovlige indvandring. Under rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne  forbindelser)  den  9.-10.  december  –  under  dansk  formandskab  -  præsenterede
Kommissionen en Meddelelse om integration af migration i EU's eksterne relationer, hvis
første del omhandlede sammenhænge mellem mi gration og udvikling, og Rådet havde en
indledende drøftelse af emnet.  
Rådets forudsete enighed på mødet den 19. maj 2003 ventes at bekræfte og opretholde
den  balance,  konklusionerne  fra  DER  Sevilla  var  udtryk  for.  Rådet  ventes  at  anmode
Kommissionen om inden for rammerne af fællesskabsbistandens fattigdomsorientering at
gennemføre foranstaltninger i relation til: At fremme EU’s dagsorden hvad angår migrati-
on i forbindelse med EU’s dialog og samarbejde med tredjelande; at sætte fokus på migra-
tion i forbindelse med midtvejsgennemgangen af fællesskabets bistand samt at øge støtten
til migrationshåndtering. Desuden ventes Rådet at opfordre Kommissionen til at stille en
række konkrete forslag til, hvordan fællesskabet i højere grad  kan yde støtte til flygtninge-
nes nærområder, som kan komme både flygtninge og lokalområder til gode, med samtidig
fastholdelse af de langsigtede udviklingsmæssige perspektiver. Endeligt forudses Rådet at
anmode Kommissionen om at stille forslag til, hvordan der - med respekt for den private
karakter af remisser (midler diasporaen hjemsender til oprindelseslandet) - kan arbejdes
med remisser til fordel for bedre migrationshåndtering og udvikling.
Overvejelser  om  nærhedsprincippet  og  proportionalitetsprincippet  er  ikke  skønnet  rele-
vante i forhold til dette dagsordenspunkt.
Sagen  har  tidligere  været  forelagt  for  Folketingets  Europaudvalg  forud  for  rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 9.-10. december 2002.
EUU, Alm.del - 2002-03 - Bilag 934: Rådsmøde almindelige anliggender og eksterne forbindelser 19.-20/5 Samlenotat
1460528_0011.png