Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 100
Offentligt
1455253_0001.png
Europaudvalget
(Info-note I 100)
(Offentligt)
_____________________________________________
KOU, Alm. del - bilag 154 (Løbenr. 9368)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 16. januar 2003
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentets forfatningsudvalg vil have ændret
regionernes rolle i EU
Europa-Parlamentet stemte d. 14. januar om en betænkning af det italienske medlem af PSE, Giorgio
Napolitano om de regionale og lokale myndigheders rolle i opbygningen af EU.
Betænkningen foreslår blandt andet, at nærhedsprincippet defineres tydligere, at de lokale og regionale
myndigheder inddrages i lovgivningsprocessens forberedende fase samt at disse myndigheder og
Regionsudvalget skal have ret til at bringe en sag for domstolen, hvis deres kompetencer overtrædes af
fællesskabslovgivningen. Betænkningen blev vedtaget med 395 stemmer mod 100 mens 45 undlod at
stemme.
I betænkningen, som Europa-Parlamentet selv har taget initiativ til som led i debatten om regionernes rolle
i forbindelse med det Europæiske Konvent, foreslås desuden en række konkrete ændringer af nuværende
artikler i traktaten til den kommende forfatningstekst. På konventssamlingen d. 6. og 7. februar er det
planen at blandt andet regionernes rolle skal diskuteres.
Under debatten i Europa-Parlamentet udtrykte Kommissær Michel Barnier stor tilfredshed med rapporten
fra forfatningsudvalget. Han mente dog ikke, det var realistisk at give de lokale og regionale myndigheder
direkte adgang til EF-domstolen.
Forslag om adgang til EF-domstolen
Europa-Parlamentet afviste at give de lokale og regionale myndigheder mulighed for direkte at bringe en
sag for EF-domstolen, som forfatningsudvalget oprindeligt havde foreslået, hvis nærhedsprincippet blev
formodet overtrådt eller blot for at forsvare deres rettigheder. Under debatten kom det frem, at der var stor
uenighed om det fornuftige i at give de lokale og regionale myndigheder direkte adgang til domstolen.
Flere af de politiske grupper var splittede om spørgsmålet.
I stedet vedtog Europa-Parlamentet et kompromisforslag stillet bl.a. af Inigo Mendez de Vigo på vegne af
Europa-Parlamentets største politiske gruppe PPE-DE. Kompromiset foreslår at give de lokale og regionale
myndigheder adgang til EF-domstolen via medlemsstaterne og under medlemstaternes myndighed for at
forsvare sine rettigheder, hvis nærhedsprincippet eller andre kompetencer direkte er blevet krænket.
Regionsudvalget derimod skal, i lighed med forfatningsudvalgets oprindelige betænkning, stadig
egenhændigt kunne bringe en sag for domstolen, hvis blot nærhedsprincippet formodes krænket eller for at
forsvare udvalgets beføjelser.
Definitionen af nærhedsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455253_0002.png
Betænkningen slår også til lyd for, at nærhedsprincippet defineres tydligere, specielt med hensyn til
anvendelse og overvågning. Betænkningen, som den oprindeligt blev vedtaget i forfatningsudvalget, slog
fast, at nærhedsprincippet ikke kun burde gælde mellem EU og de nationale myndigheder men også burde
udstrækkes til at gælde på andre kompetenceniveauer, men det kunne der ikke skabes flertal for på Europa-
Parlamentets plenarsamling.
Indragelse i den indledende fase i lovgivningsprocessen
Betænkningen anbefaler, at de regionale og lokale myndigheder, der ofte skal implementere EU-
lovgivningen, bliver fuldt inddraget i Kommissionens arbejde med at udforme lovforslag på regelmæssig
basis. Hvilke myndigheder der skal inddrages vil afhænge af de forskellige nationale strukturer, som
varierer fra medlemsland til medlemsland. De regionale og lokale myndigheder skal ifølge betænkningen
indrages i den indledende fase, fordi det ofte er de myndigheder, der skal implementere lovgivningen
efterfølgende, og det vil derfor være et skridt i retning af at bringe EU tættere på borgerne.
Behandlingen af betænkningen i forfatningsudvalget
Forfatningsudvalget stemte d. 28. november om Napolitanos forslag. 18 af udvalgets medlemmer stemte
for og 10 imod. Her blev der vedtaget en lang række ændringsforslag, og Napolitano udtrykte
efterfølgende skuffelse over de mange ændringsforslag, der blev vedtaget og sagde, at han ikke længere
kunne genkende rapporten som sin egen. Men han anbefalede dog stadig Europa-Parlamentet at stemme
for betænkningen.
Med venlig hilsen
Michala Jessen