Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 125
Offentligt
1455230_0001.png
Europaudvalget
(Info-note I 125)
(Offentligt)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 28. januar 2003
EU-konsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Referat af ekstraordinært COSAC-møde den 27. januar 2003
Den 27 januar 2003 holdt COSAC et ekstraordinært møde i Bruxelles, hvor formålet var at få vedtaget en
række initiativer til en reform af COSAC's arbejde. Reformen blev indledende diskuteret på COSAC’s
møde den 16.-18. oktober 2002 og derefter på to møder i en dertil nedsat arbejdsgruppe under COSAC i
november og december 2002. Det danske formandskab havde på baggrund af disse møder udarbejdet
konklusioner samt et udkast til vedtagelse til det ekstraordinære COSAC-møde.
Diskussionen på mødet var livlig og interessant. Alle delegationer var enige om, at der med reformen af
COSAC absolut ikke må være tale om at skabe en ny institution i EU, men at formålet er at effektivisere
og styrke de nationale parlamenters samarbejde i EU.
Selvom tonefaldet til tider var højt og skarpt, lykkedes det ved en del smidighed til sidst at få 10 ud af 11
punkter i konklusionerne vedtaget, om end med en del ændringer. Specielt punktet om ændrede
stemmeregler for vedtagelse af bidrag mødte modstand hos tre-fire lande og Europa-Parlamentet, som i
øvrigt generelt var meget lidt begejstrede for reformen af COSAC.
Punkt 3 om oprettelsen af et permanent sekretariat for COSAC blev ikke vedtaget, men udsat til videre
undersøgelse og diskussion.
I de ti andre punkter var de vigtigste vedtagelser følgende:
• Punkt 1 vedr. "Copenhagen Parliamentary Guidelines" (minimumsregler for de nationale
parlamenters kontrol med regeringernes EU-politik) blev vedtaget og offentliggøres i EU-tidende.
• Punkt 2 vedr. stemmeregler. Man blev enig om, at bidrag i fremtiden kan vedtages med ¾ flertal, som
dog skal udgøre mindst 50 procent af samtlige mulige stemmer.
• Pkt. 4 vedr. bedre planlægning af COSAC’s møder. Der var enighed om at der skal planlægges bedre
i forhold til Rådets og Kommissionens procedurer og at COSAC møder bør holdes i begyndelsen af
et formandskab. Der kunne ikke opnås enighed om at give formandsmøderne mandat til at vedtage
bidrag på vegne af COSAC i presserende tilfælde.
• Pkt. 5 vedrørende COSAC’s støtte til samarbejdet mellem de nationale parlamenters fagudvalg. Man
var enige om dette og om at tilføje, at COSAC støtter det interparlamentariske samarbejde og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455230_0002.png
opfordrer parlamentsformændene til at lave aftaler herom. Afsnittet om at COSAC stiller sig til
rådighed som støttestruktur blev dog slettet.
Pkt. 6 om at Kommissionen skal inviteres til en diskussion om dens lovgivnings- og arbejdsprogram.
Der var enighed om, at COSAC skal invitere Kommissionen til at
præsentere
dens årlige
lovgivnings- og arbejdsprogram. Afsnittet om "early-warning" mekanismen blev taget ud, idet ddette
spørgsmål stadig diskuteres i Konventet.
Pkt. 7 om et nyt navn til COSAC. Der var enighed om, at spørgsmålet henvises til videre behandling i
forbindelse med opfølgningen på konventet.
Pkt. 8 om en IT-strategi for COSAC. Det blev vedtaget at COSAC skal udvikle en IT-strategi som
foreslået.
Punkt. 9 om operationelle aftaler mellem de nationale parlamenter og EU-institutionerne. Der var
enighed om, at det er de nationale parlamenter, der skal opfordres til at arbejde videre med aftalerne,
og ikke formandsmødet. Sidste sætning om kriterierne blev taget ud.
Pkt. 10 og 11 om COSAC's arbejde i forbindelse med Konventet . Her var der enighed om blot at
henvise til, at COSAC vil følge arbejdet i Konventet.
Udkastet til en revideret forretningsorden blev ikke vedtaget på dette møde, da
der skal foretages en del konsekvensrettelser som følge af de ændringer, der blev vedtaget i
konklusionerne,. Der var enighed om at en ny forretningsorden i overensstemmelse med det, der
blev opnået enighed om, skal vedtages på det ordinære møde i Athen til maj.
Med venlig hilsen
Vibeke Sylvest