Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 154
Offentligt
1455203_0001.png
Europaudvalget
(Info-note I 154)
(Offentligt)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 28. februar 2003
EU-Konventssekretariatet
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
samt de danske repræsentanter i Konventet
Sammenfatning af arbejdsgruppe VIII’s rapport om forsvar og
Konventets bemærkninger hertil
Kort resumé
Anbefalingerne i den endelige rapport fra Konventets arbejdsgruppe VIII om forsvar relaterer sig til fire
overordnede emner: Styrkelse af krisestyringsopgaver, indføjelse af en solidaritetsklausul for at imødegå
terrortruslen, oprettelse af et europæisk våbenagentur og styrkelse af den institutionelle ramme for FUSP.
Efter Konventets diskussion af rapporten den 20. december 2002 konkluderede gruppens formand Michel
BARNIER, at der tilsyneladende blandt Konventets medlemmer er opbakning til følgende tre punkter:
1. Petersberg-opgaverne skal moderniseres, og koordinationen og effektiviteten af EU’s
krisestyringsmekanismer skal styrkes.
2. Solidaritetsklausulen, som svar på et helt nyt trusselsbillede, skal præciseres og indskrives i den nye
traktat.
3. Der skal oprettes et europæisk våbenagentur, åbent for alle medlemslande, men samtidig forpligtende
for de deltagende lande.
Det forventes herefter, at Præsidiet præsenterer udkast til bestemmelser om EU’s forsvars- og
udenrigspolitik den 24.-25. april 2003. Deadline for ændringsforslag hertil vil være den 5. maj, hvorefter
bestemmelserne skal diskuteres på Konventets møde den 15.-16. maj 2003.
Den endelige rapport fra arbejdsgruppe VIII om forsvar (CONV 461/02) blev diskuteret på
Konventets møde den 20. december 2002. I dette notat foretages en sammenfatning af
rapportens indhold samt de bemærkninger, der blev fremsat på Konventets møde den 20.
december 2002. Ifølge det vejledende arbejdsprogram for Konventet (CONV 586/03) forventes
Præsidiet at præsentere udkast til bestemmelser om EU’s forsvars- og udenrigspolitik den
24.-25. april 2003. Deadline for ændringsforslag hertil vil være den 5. maj, hvorefter
bestemmelserne skal diskuteres på Konventets møde den 15.-16. maj 2003.
Rapporten fra arbejdsgruppe VIII består af to dele. Del I er en gennemgang af de juridiske
rammer for EU’s sikkerheds- og forsvarspolitik samt udviklingen siden Det Europæiske Råds
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455203_0002.png
møde i Köln i 1999. I første del påpeges desuden manglerne ved den nuværende sikkerheds- og
forsvarspolitik, hvorefter del II indeholder gruppens anbefalinger, der relaterer sig til fire
overordnede emner:
I.
II.
III.
IV.
Krisestyring
Svar på det ændrede trusselsbillede: mere solidaritet
Kapaciteter og forsvarsmateriel: hen imod et europæisk våbenagentur
Den institutionelle ramme: et system, der skal styrkes
Ved præsentationen af rapporten den 20. december 2002 gav Michel BARNIER udtryk for, at
han ikke forventede, at rapporten ville opnå fuld tilslutning, da landenes status, midler og
engagement er for forskellige, men at gruppen ikke har ønsket blot at præsentere en
minimalistisk konsensusrapport. Barnier fremhævede i den forbindelse muligheden for
forstærket samarbejde og foreslog dannelse af en særlig gruppe, der på linje med euro-gruppen
kunne udvikle det forsvarsmæssige samarbejde med udgangspunkt i Petersberg-opgaverne.
Krisestyring
Opdatering af Petersberg-opgaverne
Petersberg-opgaverne, omhandlet i TEU artikel 17, stk. 2, omfatter i øjeblikket humanitære
opgaver og redningsopgaver, fredsbevarende opgaver og kampstyrkers opgaver i forbindelse
med krisestyring, herunder fredsbevarelse. Gruppen anbefaler, at Petersberg-opgaverne
suppleres med specifik omtale af de nedenfor nævnte opgaver, der kræver militære midler:
Konfliktforebyggelse
Fælles aktioner på nedrustningsområdet
Råd og bistand på militærområdet
Stabliliseringsoperationer ved afslutningen af konflikter
Støtte på anmodning af et tredjelands myndigheder til bekæmpelse af terrorisme
Ved diskussionen af rapporten var et stort antal konventsmedlemmer af den opfattelse, at det er
nødvendigt at udbygge Petersberg-opgaverne
I arbejdsgruppen var der yderligere enighed om, at der skal sikres sammenhæng og effektivitet
ved iværksættelse af krisestyringsopgaver, uden at dette berører den politiske kontrol. Dette
udmøntes i nedenstående forslag.
Anvendelse af bestemmelsen om Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité
Ifølge Nice-traktatens formulering af artikel 25 TEU kan Rådet overdrage sin
beslutningskompetence til Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité (PSC) med henblik på
den politiske kontrol og strategiske ledelse af en krisestyringsoperation besluttet af Rådet. Rådet
kan beslutte, at det skal være for hele operationens varighed. Gruppen anbefaler, at denne
bestemmelse tages i anvendelse.
Styrkelse af den højtstående repræsentants rolle
Gruppen anbefaler at styrke den højtstående repræsentants (HR) rolle. Selve beslutningen om at
iværksætte en operation på krisestyringsområdet skal forblive Rådets kompetence, men HR bør
have initiativret på krisestyringsområdet, således at det påhviler HR at forelægge Rådet forslag
om, hvilken type af operation der er behov for, og hvilke midler der er nødvendige for at
gennemføre operationen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455203_0003.png
Ansvar for koordinering af operationen skal ligge hos HR, som skal sikre sammenhæng i
relation til såvel aktionens civile som militære aspekter. HR skal referere til Rådet og operere
inden for retningslinjer godkendt af Rådet.
HR skal i særligt presserende tilfælde være beføjet til under permanent tæt kontakt til Den
Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité samt med reference til Rådet at træffe de nødvendige
beslutninger. Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité varetager den politiske kontrol og
den strategiske ledelse af en krisestyringsoperation. HR skal have pligt til regelmæssigt at
underrette Rådet om sine aktiviteter. Under HR skal den øverstbefalende for operationens
militære aspekter samt de ansvarlige for operationens civile aspekter referere til HR.
Forholdene på stedet bør afspejle arrangementerne i Bruxelles
Gruppen foreslår endvidere, at der på stedet for en krisestyringsoperation indføres
arrangementer, der afspejler arrangementerne i Bruxelles. Dette indebærer introduktion af
særlige repræsentanter på stedet til at koordinere mellem de civile og militære arrangementer.
Disse repræsentanter refererer til HR eller en anden person, der af Rådet er udpeget hertil.
Hurtig adgang til finansiering af krisestyringsoperationer
Gruppen påpeger, at iværksættelse af operationer på krisestyringsområdet kræver hurtig adgang
til finansiering.
For så vidt angår den
civile del
har gruppen med opmærksomhed noteret sig anbefalingerne fra
arbejdsgruppe VII vedrørende EU’s optræden udadtil. Disse anbefalinger går ud på, at Den
Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) via EU-budgettet tildeles midler, som gør det
muligt at reagere på uventede internationale kriser eller politiske prioriteter, og at HR bør have
en vis selvstændig adgang til at finansiere aktiviteter, der falder ind under dennes mandat. HR
bør derfor have mulighed for i hastetilfælde at finansiere den indledende forberedelse af civile
krisestyringsopgaver. Dette skal ske på grundlag af klare retningslinjer fra Rådet og på
betingelse af en godkendelse fra PSC samt under overholdelse af de budgetlofter,
budgetmyndigheden har fastlagt. Der bør også afsættes midler til krisestyringsoperationer, der
indeholder et element af forsvar. Der skal indføres en større margen for ikke-allokerede udgifter
i de vigtigste bistandsprogrammer til at reagere på uventede situationer, og der skal indføres
passende procedurer, for at der kan ske omgående udbetaling og handling i rette tid.
For så vidt angår finansiering af de
militære aspekter
anbefaler et flertal af gruppen, at der -
baseret på bidrag fra medlemsstaterne - oprettes en fond af et relativt beskedent omfang. Fonden
skal finansiere de forberedende faser i militære operationer eller operationer, hvor det endnu
ikke er fastlagt om operationen er af militær eller civil art. Fondens forvaltning skal reguleres
via en finansforordning og være underlagt politisk og finansiel kontrol.
Øget fleksibilitet i beslutningstagning og handling herunder tættere samarbejde
Gruppen anbefaler, at igangsættelse af en operation skal ske med enstemmighed, dog med
anvendelse af reglerne om konstruktiv afståelse, der eventuelt kan gøres mere fleksible.
Medlemsstater, der ikke ønsker at yde aktiv støtte til en operation og ikke ønsker at yde militære
bidrag, opfordres til ikke at modsætte sig operationen, men undlade at stemme.
Når operationen herefter er i gang, skal de stater, der ikke har stemt, heller ikke deltage i
beslutninger vedrørende operationens gennemførelse, som den oprindelig er besluttet, men
staterne vil dog på et senere tidspunkt kunne tilslutte sig denne. Medlemsstaterne, der ikke har
stemt i forbindelse med vedtagelse af en operation, skal dog alligevel deltage i beslutninger, der
har betydelige politiske konsekvenser eller grundlæggende ændrer operationskonceptet ud over
mandatet eller "terms of reference" for missionen som oprindelig besluttet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455203_0004.png
Gruppen foreslår, at den nye traktat kommer til at indeholde en form for
tættere samarbejde
mellem de medlemsstater, der ønsker at udføre mere krævende missioner og opfylder de
nødvendige betingelser for, at deres engagement er troværdigt. En af betingelserne for at deltage
i denne form for forsvarssamarbejde skal være en form for formodning om, at på forhånd
fastlagte styrker samt kommando- og kontrolkapaciteter er til rådighed. En anden betingelse kan
være deltagelse i multinationale styrker med integreret kommando- og kontrolkapacitet, ligesom
øvrige vigtige faktorer i den henseende kan være styrkernes parathed, interoperabilitet og
deployeringsevne.
Det anføres i rapporten, at visse af gruppens medlemmer har foreslået at ændre bestemmelserne
om
forstærket samarbejde,
som de ser ud efter Nice-traktaten ikrafttræden. Bestemmelserne bør
generelt være åbne for samarbejde inden for sikkerhed og forsvar, og betingelserne for deres
anvendelse gøres mere fleksible. Det anføres dog også i rapporten, at nogle af gruppens
medlemmer er imod anvendelse af bestemmelser om forstærket samarbejde på forsvarsområdet.
Adskillige konventsmedlemmer argumenterede for at udvide anvendelsen af forstærket
samarbejde til også at omfatte forsvarsområdet. Det blev også foreslået at etablere et
samarbejde mellem de mest "forsvarsvillige" lande efter samme skabelon som det kendes fra
den såkaldte euro-gruppe. Ben FAYOT fra parlamentet i Luxembourg udtrykte bekymring for,
at en sådan struktur netop ville udelukke de lande, der havde størst behov for at være omfattet.
En ny gruppe af forsvarsvillige skulle være åben for alle og måtte ikke blive en eksklusiv klub,
understregede også den portugisiske regeringsrepræsentant Ernâni LOPES. Den svenske
regeringsrepræsentant Lena HJELM-WALLÉN var imod at lade forsvarsområdet omfatte af
principperne for forstærket samarbejde.
Svar på det ændrede trusselsbillede: mere solidaritet
Gruppen konstaterer, at trusselsbilledet har ændret sig siden den oprindelige udformning af
FUSP. I dag drejer det sig om at imødegå terrortruslen og terroristers brug af
masseødelæggelsesvåben rettet mod civilbefolkningen og EU-landenes demokratiske
institutioner. For at imødegå det ændrede trusselsbillede forslår gruppen derfor, at der indsættes
en
solidaritetsbestemmelse,
som omfatter brug af alle EU’s instrumenter til beskyttelse af
civilbefolkningerne og de demokratiske institutioner.
Bestemmelsen skal uddybe princippet om solidaritet mellem medlemsstaterne og gælde trusler
fra ikke-statslige enheder. Bestemmelsen vil dermed ikke være en bestemmelse om kollektivt
forsvar, der medfører forpligtelse til militær bistand. Bistand i henhold til bestemmelsen vil kun
blive aktiveret efter anmodning fra civile myndigheder i det pågældende land. Det Europæiske
Råd bør regelmæssigt vurdere trusselsbilledet, for at et system til hurtig varsling kan fungere.
Bestemmelsen skal gøre det muligt:
• at mobilisere alle instrumenter til rådighed for EU med tiltag på EU’s område, hvilket indbefatter
militære midler og strukturer, der oprindelig er oprettet med henblik på Petersberg-opgaverne, men
også politisamarbejde og retligt samarbejde, civilbeskyttelse osv.
• Tiltagene skal navnlig forebygge terrortruslen, beskytte civilbefolkningen og de demokratiske
institutioner og bistå en medlemsstat på dennes område med at afhjælpe konsekvenserne af et
eventuelt terrorangreb.
I rapporten fremhæves det desuden, at enkelte af gruppens medlemmer har foreslået at
solidariteten kommer til udtryk i en bredere bestemmelse om solidaritet og fælles sikkerhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455203_0005.png
Gruppen opstiller desuden et scenario med en fælles pool af civile eller militære enheder
specialiseret i civilbeskyttelse, der giver mulighed for at gribe effektivt ind i tilfælde af
naturkatastrofer eller humanitære katastrofer inden for EU.
På konventsmødet den 20. december 2002 var der blandt medlemmerne bred støtte til forslaget
om at udarbejde en solidaritetsklausul, der vil gøre det muligt for EU at imødegå trusler mod
demokratiet og civilbefolkningen fra terrorgrupper med alle til rådighed stående midler. De tre
regeringsrepræsentanter fra Luxembourg, Tyskland og Frankrig, henholdsvis SANTER,
FISCHER og VILLEPIN, støttede alle dette forslag. Santer og Villepin var enige om, at
solidaritetsbegrebet i bredere forstand vil blive et ledemotiv for hele det europæiske samarbejde.
En mindre gruppe – herunder den italienske parlamentariker Lamberto DINI - gik ind for, at
solidaritetsklausulen også skal omfatte en gensidig forsvarsforpligtelse. Den franske
udenrigsminister VILLEPIN fandt, at solidaritetsklausulen er det rigtige strategiske svar til at
imødegå det flerdimensionelle trusselsbillede i den nye globale kontekst, og at denne ikke skal
begrænses til kun at omfatte terrortruslen, da det er nødvendigt at imødegå et bredt sæt af
trusler.
Bestemmelse om kollektivt forsvar
I rapporten anføres, at flere medlemmer af gruppen har foreslået en bestemmelse om kollektivt
forsvar. En sådan bestemmelse om kollektivt forsvar er dog uacceptabel for nogle af gruppens
medlemmer. Dels på grund af visse medlemsstaters alliancefri status og dels fordi
medlemmerne mener, at det kollektive forsvar er sikret indenfor rammerne af NATO.
Under diskussionen af rapporten syntes en stor gruppe af konventsmedlemmer mest indstillede
på at fastholde den gensidige forsvarsforpligtelse i NATO, og at EU i øvrigt i videst muligt
omfang skulle undgå at dublere NATO. Dette gjaldt bl.a. Peter HAIN, europaparlamentarikeren
Timothy KIRKHOPE samt flere af repræsentanterne fra de nye medlemslande, eksempelvis den
estiske regeringsrepræsentant Henrik HOLOLEI. Peter HAIN understregede, at forsvars- og
sikkerhedspolitik var en afgørende bestanddel af den nationale suverænitet.
Peter SKAARUP vendte sig stærkt imod, at EU skulle udvikle en gensidig forsvarsforpligtelse.
Det ville være at gå NATO i bedene og være ødelæggende for det positive transatlantiske
samarbejde med USA, som hidtil har garanteret freden for Danmark og de øvrige NATO-lande,
sagde han.
Enkelte konventsmedlemmer, anført af den spanske parlamentariker Josep BORRELL, støttede
udviklingen af en selvstændig, troværdig forsvarskapacitet i EU, der vil kunne sættes ind i
internationale krisesituationer uden forudgående koordination med NATO.
Kapaciteter og forsvarsmateriel: hen imod et
europæisk agentur
En stor del af gruppens medlemmer støtter rapportens forslag om på mellemstatsligt grundlag at oprette et
europæiske agentur for forsvarsmateriel og strategisk forskning.
Agenturet skal primært have til opgave at sikre operationelle behov ved fremme af en harmoniseret
indkøbspolitik for medlemsstaterne samt ved støtte til forskning i forsvarsteknologi, herunder militære
rumsystemer. Agenturet kunne eventuelt medvirke til at fremme det allerede eksisterende samarbejde
inden for forsvarsmaterielområdet mellem visse medlemsstater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455203_0006.png
Agenturet skal ligeledes have til opgave at styrke forsvarssektorens industrielle og teknologiske basis. Alle
medlemsstater, der ønsker det, skal kunne deltage i agenturet, dog under visse nærmere angivne
betingelser.
Forslaget om at oprette et europæisk våbenagentur til at understøtte forskningen inden for teknologi og
våbenindustri blev vel modtaget af et flertal af konventsmedlemmerne. Blandt dem, der støttede et
europæiske våbenagentur, kan nævnes den hollandske regeringsrepræsentant Gijs de VRIES, de franske
parlamentarikere Hubert HAENEL og Pierre LEQUILLER, den irske parlamentariker John BRUTON,
Gisela STUART fra House of Commons, den portugisiske parlamentariker Maria Eduarda AZEVEDO og
Luxembourgs regeringsrepræsentant Jacques SANTER.
Den hollandske regeringsrepræsentant Gijs de VRIES pegede på, at den nuværende fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik led under mangel på forskningsbaseret viden, økonomiske ressourcer og koordination. Et
agentur vil kunne bidrage til at gøre EU til en bæredygtig militær enhed, hvilket også vil kunne styrke
EU’s rolle i NATO og dermed hele alliancen, sagde de Vries. I flere af indlæggene blev debatten om
agenturet kædet sammen med behovet for et forbedret og øget budgetgrundlag for den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik.
Den institutionelle ramme: et system, der skal styrkes
Gruppen anbefaler, at de eksisterende institutionelle struturer inden for Den Europæiske
Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESFP) opretholdes, dog bør der for at sikre en effektiv
forsvarspolitik i Rådet være en politisk personlighed, som med reference til Rådet forestår EU’s
indsats og koordinerer medlemsstaternes indsats på forsvarsområdet. Det bør være HR, som
også forestår EU’s indsats på ESFP-området.
Gruppen understreger betydningen af politisk kontrol med sikkerheds- og forsvarspolitikken,
hvilket involverer både de nationale parlamenter og Europa-Parlamentet. I rapporten fremføres
blandt andet, at de nationale parlamenter skal udøve en permanent kontrol af deres respektive
regeringer navnlig på det forsvarspolitiske område. I de fleste medlemsstater skal det nationale
parlament godkende anvendelsen af nationale styrker under en operation. Der bør holdes
regelmæssige møder i de nationale parlamenters kompetente udvalg for at sikre en bedre
informationsudveksling og en mere effektiv politisk kontrol. Nogle medlemmer af gruppen
ønsker, at medlemmerne af Europa-Parlamentet skal deltage i disse møder
Under diskussionen af den endelig rapport var konventsmedlemmer fra såvel Europa-
Parlamentet som de nationale parlamenter meget opmærksomme på behovet for politisk kontrol
af forsvarspolitikken. Blandt andre det tyske parlamentsmedlem Jürgen MEYER, den irske
parlamentariker John BRUTON, den franske parlamentariker Hubert HAENEL og
europaparlamentarikeren Elmar BROK fremførte, at kun de folkevalgte parlamenter kan tilføre
EU’s udenrigspolitik den afgørende legitimitet. Europaparlamentarikeren John CUSHNAHAN
argumenterede for, at medlemmer af Europa-Parlamentet burde indgå i EU-delegationer ved
møder i internationale organisationer.
Opsummering af konventsmedlemmernes modtagelse af rapporten
På Konventets møde den 20. december 2002 var Michel BARNIER positivt overrasket over modtagelsen
af arbejdsgruppens anbefalinger, og han noterede sig med tilfredshed, at der havde vist sig at være en
meget høj grad af konsen
sus om i hvert fald følgende tre punkter:
• Petersberg-opgaverne skal moderniseres, og koordinationen og effektiviteten af EU’s
krisestyringsmekanismer skal styrkes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455203_0007.png
• Solidaritetsklausulen, som var et svar på et helt nyt trusselsbillede, skal præciseres og indskrives i
den nye traktat.
• Der skal oprettes et europæisk våbenagentur, åbent for alle medlemslande, men samtidig forpligtende
for de deltagende lande.
Barnier bemærkede også, at mange af konventsmedlemmerne havde peget på behovet for
parlamentarisk kontrol. Et ansvar som særligt ville hvile på de nationale parlamenter, ifølge
Barnier.
Med venlig hilsen
Marianne Treumer Ammitzbøll