Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 183
Offentligt
1455174_0001.png
DET EUROPÆISKE KONVENT
S
EKRETARIATET
Bruxelles, den 14. marts 2003 (14.03)
(OR. fr)
CONV 602/03
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
præsidiet
konventet
Unionens finanser: udkast til artikel 38-40
Afsnit VII: Unionens finanser
Udkastet til artikel 38 og artikel 39 bygger direkte på konklusionerne fra Arbejdsgruppe IX.
For så vidt angår den årlige budgetprocedure, hvis væsentligste elementer bør være omfattet af arti-
kel 40, må man konstatere, at konventet ikke støttede gruppens forslag. Der blev under debatten
heller ikke peget på alternative muligheder. Spørgsmålet vil derfor skulle overvejes på et senere
tidspunkt i et passende forum, måske en diskussionskreds med et begrænset antal deltagere, med
henblik på at give præsidiet og konventet mulighed for at fremsætte detaljerede forslag til traktatens
del II for så vidt angår forenkling af den årlige procedure og mulighed for at lade de finansielle
overslag indgå i forfatningen.
På nuværende tidspunkt indeholder artikel 40 en kort beskrivelse af proceduren, der afspejler den
laveste fællesnævner i de synspunkter, som konventsmedlemmerne har givet udtryk for. I den sam-
menhæng bør der erindres om, at en medtagelse af de finansielle overslag i forfatningen, og navnlig
af ordningen med bindende flerårige udgiftslofter, for mange konventsmedlemmer er en helt nød-
vendig forudsætning for enhver forenkling af den årlige procedure.
CONV 602/03
he/pg/MK/ap/LSN/ap
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455174_0002.png
UNIONENS FINANSER
ARTIKEL 38-40
Artikel 38: Unionens indtægter
Unionens budget finansieres med forbehold af andre indtægter fuldt ud af egne indtægter.
Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommissionen og efter høring af
Europa-Parlamentet, fastsætter bestemmelserne vedrørende Unionens ordning med egne indtægter,
som det henstiller til medlemsstaterne at vedtage i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige
bestemmelser.
Bemærkninger
Denne artikel er en overtagelse af den nuværende artikel 269 i TEF:
"Budgettet finansieres med forbehold af andre indtægter fuldt ud af egne indtæger
Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommissionen og efter høring af
Europa-Parlamentet, fastsætter bestemmelserne vedrørende Fællesskabets ordning med egne ind-
tægter, som det henstiller til medlemsstaterne at vedtage i overensstemmelse med deres forfat-
ningsmæssige bestemmelser."
Rapporten fra Arbejdsgruppen vedrørende Forenkling anerkendte klart, at Rådet skal spille en væ-
sentlig rolle ved fastlæggelsen af ordningen vedrørende Unionens indtægter, for så vidt som den
senere skal vedtages af medlemsstaterne. Denne fremgangsmåde blev ikke afvist af konventet.
CONV 602/03
he/pg/MK/ap/LSN/ap
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455174_0003.png
I overensstemmelse med arbejdsgruppens konklusioner præsenterer præsidiet teksten fra arti-
kel 269 i TEF uændret. Det ønsker dog at henlede konventets opmærksomhed på den komplekse
problemstilling, der gemmer sig bag denne bestemmelse.
I henhold til artikel 269 i TEF i dens nuværende form skal bestemmelser vedrørende ordningen med
Unionens egne indtægter vedtages med enstemmighed. Men der er ikke tale om obligatoriske be-
stemmelser, idet Rådet kun anbefaler medlemsstaterne at ratificere dem. Præsidiet har derfor rejst
spørgsmålet om, hvorvidt denne procedure er egnet til at sikre vedtagelse af de foranstaltninger,
der er nødvendige for at finansiere Unionens politikker, i et fremtidigt EU med endnu flere med-
lemsstater. Det drejer sig om at besvare spørgsmålet om, hvorvidt det i en udvidet Union fortsat vil
være muligt at sikre finansieringen gennem en beslutning, der skal vedtages med enstemmighed og
ratificeres af alle medlemsstater.
Man kan ligeledes rejse det spørgsmål, om den nuværende procedure vil give Unionen mulighed for
tilvejebringe egentlige egne midler.
De egne midler er de indtægter, der finansierer Unionens budget, og som tilfalder Unionen ipso
jure inden for rammerne af et årligt loft, der fastsættes i de finansielle overslag som en procentdel
af Unionens bruttonationalindkomst. Der er på nuværende tidspunkt fire indtægtskilder:
-
-
-
-
landbrugsafgifterne
toldafgifterne i den fælles toldtarif
en procentdel af det beløb, der fremkommer ved anvendelse af en ensartet sats på momsbe-
regningsgrundlaget fastlagt efter fællesskabsregler
et beløb, der fremkommer ved anvendelse af en sats, der fastlægges inden for rammerne af
den årlige budgetprocedure, på et beregningsgrundlag, der repræsenterer summen af brutto-
nationalindkomsterne (beregnet på samme måde efter fællesskabsregler).
CONV 602/03
he/pg/MK/ap/LSN/ap
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455174_0004.png
Mens de to førstnævnte indtægtskilder har en stadig mindre relativ vægt, mener visse konventsmed-
lemmer, at de to sidstnævnte indtægtskilder ikke er egentlige egne midler, men snarere nationale
bidrag. Disse konventsmedlemmer
1
ønsker, at Unionen skal kunne regne med selvstændige midler
i form af en europæisk skat eller deltagelse i nationale skatter, uden at det medfører et øget skatte-
tryk på borgerne. Dette er navnlig nødvendigt af hensyn til åbenheden: De europæiske borgere bør
vide, hvordan og i hvilket omfang de finansierer Unionen.
Ville den procedure, der på nuværende tidspunkt findes i artikel 269 i TEF, give mulighed for en
sådan udvikling ?
Det skal bemærkes, at en ændring af proceduren i form af en afskaffelse af de obligatoriske natio-
nale ratifikationer under alle omstændigheder ville indebære skabelse af en ny EU-kompetence,
hvilket der ville skulle tages hensyn til i forfatningens afsnit III.
Præsidiet ønsker at henlede konventets opmærksomhed på denne problemstilling og håber, at de-
batten på plenarmødet vil give det mere præcise anvisninger vedrørende de retningslinjer, man skal
lægge sig fast på. I afventning heraf har det besluttet at præsentere artikel 269 i TEF i dens nuvæ-
rende form, inden der foreslås eventuelle ændringer.
Artikel 39: Budgetmæssige og finansielle principper
1.
Alle Unionens indtægter og udgifter skal anslås for hvert regnskabsår og optages i budgettet i
overensstemmelse med bestemmelserne i forfatningens del II.
2.
3.
Indtægter og udgifter på budgettet skal balancere.
De i budgettet anførte udgifter bevilges for et regnskabsår ad gangen i overensstemmelse med
den lov, der er omhandlet i artikel B
(del II, tidl. artikel 279: regnskabsregulativet (finansfor-
ordningen)).
1
Der er forelagt flere bidrag om dette spørgsmål.
he/pg/MK/ap/LSN/ap
4
CONV 602/03
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455174_0005.png
4.
Afholdelse af udgifter på budgettet er betinget af forudgående vedtagelse af en juridisk bin-
dende retsakt, der udgør retsgrundlaget for Unionens tiltag og for afholdelsen af udgifterne i
overensstemmelse med den i artikel B omhandlede lov
(del II, tidl. 279: regnskabsregulativet
(finansforordningen)).
Denne retsakt skal have form af en europæisk lov, en europæisk ram-
melov, en europæisk forordning eller en europæisk afgørelse.
5.
For at sikre budgetdisciplin fremsætter Kommissionen ingen forslag til EU-retsakter, ændrer
ikke sine forslag og vedtager ingen gennemførelsesforanstaltninger, der kan have betydelig
indvirkning på budgettet, uden at afgive forsikring om, at forslaget eller foranstaltningen kan
finansieres inden for rammerne af Unionens egne indtægter.
6.
Unionens budget gennemføres i overensstemmelse med princippet om forsvarlig økonomisk
forvaltning. Medlemsstaterne og Unionen samarbejder med henblik på at sikre, at bevillin-
gerne anvendes i overensstemmelse med princippet om forsvarlig økonomisk forvaltning.
7.
Unionen og medlemsstaterne bekæmper svig og enhver anden ulovlig aktivitet, der skader
Fællesskabets finansielle interesser, i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel Z
(del II, tidl. artikel 280 TEF).
Bemærkninger
Denne artikel indeholder de principper, der gælder for Unionens finanser, således som de opreg-
nes
1
i rapporten fra Arbejdsgruppe IX:
-
Stk. 1 indeholder princippet om budgettets enhed fra artikel 268 i TEF: "Alle Fællesskabets
indtægter og udgifter, herunder dem, der vedrører Den Europæiske Socialfond, skal anslås
for hvert regnskabsår og optages i budgettet."
1
Princippet om tilvejebringelse af de nødvendige midler, der nævnes i gruppens rapport, er
ikke medtaget her, eftersom det er omfattet af udkastet til artikel 3, stk. 5 (CONV 528/03).
he/pg/MK/ap/LSN/ap
5
CONV 602/03
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455174_0006.png
Omtalen af Den Europæiske Socialfond er forældet og udgår. Omtalen af bestemmelserne i
forfatningens del II skyldes behovet for at tage hensyn til den særlige finansieringsordning for
visse politikker, indtil konventet tager stilling. Det drejer sig navnlig om den fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik og samarbejdet vedrørende retlige og indre anliggender, der på nuvæ-
rende tidspunkt er omfattet af artikel 268, stk. 2, og artikel 28 og 41 i TEU, samt om Den
Europæiske Udviklingsfond.
-
Stk. 2 indeholder princippet om budgetbalance fra den nuværende artikel 268, stk. 3: "Ind-
tægter og udgifter på budgettet skal balancere.".
-
Stk. 3 indeholder princippet om etårige budgetter, der på nuværende tidspunkt findes i arti-
kel 271, stk. 1, i TEF: "De i budgettet anførte udgifter bevilges for et regnskabsår ad gangen,
medmindre andet er fastsat i det i medfør af artikel 279 udfærdigede regnskabsregulativ."
Regnskabsperiodens varighed er blevet præciseret (vedrører ikke den danske tekst).
Det regulativ, der vedtages i medfør af artikel 279, er regnskabsregulativet (finansforordnin-
gen), der blandt andet giver en begrænset mulighed for fremførsel af bevillinger fra et regn-
skabsår til et andet. Regnskabsregulativet (finansforordningen) skal ifølge udkastet til arti-
kel 24 blive til en lov.
-
Stk. 4 og 5 er udtryk for to sider af et og samme princip: Selv om opførelsen af bevillinger på
budgettet på den ene side er knyttet til eksistensen af en juridisk bindende retsakt, skal Kom-
missionen på den anden side, når den fremsætter forslag til retsakter, tage hensyn til indvirk-
ningen på budgettet.
Stk. 4 overtager Gruppe IX's forslag, der igen bygger på punkt 36 i den interinstitutionelle
aftale af 6. maj 1999 om budgetdisciplin og forbedring af budgetproceduren: "Ifølge den ord-
ning, der er fastsat i traktaten, er anvendelsen af bevillinger, som er opført på budgettet med
henblik på fællesskabsforanstaltninger, betinget af forudgående vedtagelse af en basisretsakt.
En "basisretsakt" er en retsakt henhørende under den afledte ret, som udgør retsgrundlaget
for en fællesskabsforanstaltning og for afholdelsen af den hertil svarende udgift på budgettet.
Denne retsakt skal have form af forordning, direktiv, beslutning eller afgørelse. Henstillinger
og udtalelser samt resolutioner og erklæringer er ikke basisretsakter."
CONV 602/03
he/pg/MK/ap/LSN/ap
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455174_0007.png
Den interinstitutionelle aftale giver mulighed for meget begrænsede undtagelser fra denne
regel. Disse undtagelser bør, når det generelle princip er indføjet i forfatningen, omhandles i
det i TEF's artikel 279 omhandlede regnskabsregulativ (finansforordningen).
Stk. 5 overtager formuleringen i artikel 270 i TEF: "For at sikre budgetdisciplin fremsætter
Kommissionen ingen forslag til fællesskabsretsakter, ændrer ikke sine forslag og vedtager in-
gen gennemførelsesforanstaltninger, der kan have betydelig indvirkning på budgettet, uden at
afgive forsikring om, at forslaget eller foranstaltningen kan finansieres inden for rammerne af
Fællesskabets egne indtægter efter de bestemmelser, som Rådet har fastsat i henhold til arti-
kel 269."
-
Stk. 6 vedrører gennemførelsen af budgettet og indeholder princippet om forsvarlig økono-
misk forvaltning fra artikel 274 i TEF i en bredere sammenhæng. Således er denne artikels
omtale af Kommissionen blevet erstattet af en omtale af Unionen. Det er nemlig ikke kun
Kommissionen, der bør være omfattet af dette princip. Alle institutionerne har en del af an-
svaret for forvaltningen af Unionens finanser. Europa-Parlamentet bør f.eks. tage hensyn
hertil, når det meddeler Kommissionen decharge. Stk. 2 i TEF's artikel 274 bekræfter delvis
denne tilgang for så vidt angår de øvrige institutioners gennemførelse af deres egen sektion i
budgettet.
Endvidere foregriber stk. 6 ikke Kommissionens ansvar for gennemførelsen af budgettet. In-
stitutionernes og medlemsstaternes respektive ansvar for forvaltningen af budgettet vil blive
omhandlet i bestemmelser i forfatningens del II.
Medlemsstaterne er berørt af dette princip, i det omfang de også deltager i gennemførelsen af
budgettet.
I den nuværende artikel 274 i TEF hedder det: "Inden for rammerne af de givne bevillinger
og i overensstemmelse med bestemmelserne i det i medfør af artikel 279 udstedte regnskabs-
regulativ gennemfører Kommissionen budgettet på eget ansvar i overensstemmelse med prin-
cippet om forsvarlig økonomisk forvaltning. Medlemsstaterne samarbejder med Kommissio-
nen med henblik på at sikre, at bevillingerne anvendes i overensstemmelse med princippet om
forsvarlig økonomisk forvaltning.
Regulativet fastsætter særlige retningslinjer for institutionernes medvirken ved afholdelsen af
egne udgifter."
CONV 602/03
he/pg/MK/ap/LSN/ap
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455174_0008.png
-
Stk. 7 er en overtagelse af artikel 280, stk. 1, hvori det hedder: "Fællesskabet og medlems-
staterne bekæmper svig og enhver anden ulovlig aktivitet, der skader Fællesskabets finan-
sielle interesser, ved hjælp af foranstaltninger, der træffes i overensstemmelse med denne ar-
tikel, som virker afskrækkende og er af en sådan art, at de yder en effektiv beskyttelse i med-
lemsstaterne."
Artikel 40: Unionens budgetprocedure
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager i fællesskab på forslag af Kommissionen
1
Unionens årlige
budget i overensstemmelse med de nærmere bestemmelser i artikel W
(tidl. artikel 272 i TEF, for-
fatningens del II).
Unionens budget fastlægges under overholdelse af de flerårige finansielle overslag, der er omhand-
let i artikel Y (forfatningens del II)
Bemærkninger
Under debatten den 5. og 6. december 2002 bekræftede konventet ikke forslagene fra Gruppe IX til
de nærmere bestemmelser vedrørende den årlige budgetprocedure. Der var dog i et vist omfang
enighed om princippet om, at budgetmyndighedens to parter, Europa-Parlamentet og Rådet, skal
vedtage budgettet i fællesskab på grundlag af en tilpasset fælles beslutningsprocedure. Det vil på et
senere tidspunkt være nødvendigt at fastlægge de detailbestemmelser, der skal indføjes i forfatnin-
gens del II med henblik på at forenkle den nuværende artikel 272.
Det skal bemærkes, at den foreslåede affattelse af artikel 40 set i forhold til beskrivelsen af "lovgiv-
ningsproceduren" i udkastet til artikel 25 ikke indebærer opgivelse af proceduren i tilfælde af
uenighed. På budgetområdet kan proceduren nemlig ikke "opgives", da det er bydende nødvendigt,
at Unionen har et budget. Vanskeligheden i forbindelse med procedurens detaljer er netop at finde
et svar på spørgsmålet: "Hvad skal man gøre i tilfælde af uenighed mellem Parlamentet og Rå-
det?".
1
Denne affattelse, "på forslag af Kommissionen", foregriber ikke afstemningsreglerne i Rådet,
der skal omhandles i "de nærmere bestemmelser i artikel W". Der er ikke tale om at udvide de
konsekvenser, der er knyttet til Kommissionens initiativ, til at omfatte budgetproceduren.
he/pg/MK/ap/LSN/ap
8
CONV 602/03
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455174_0009.png
Konventet har ligeledes med interesse set på forslaget om at lade de finansielle overslag, der på
nuværende tidspunkt omhandles i en interinstitutionel aftale, indgå i forfatningen. En række kon-
ventsmedlemmer har erkendt, at disse overslag siden deres indførelse i 1988 har bidraget til
stabilitet og overholdelse af budgetdisciplinen. Endelig bør der erindres om, at rapporten fra
Gruppe IX sammenknytter forenklingen af den årlige budgetprocedure og medtagelsen i forfatnin-
gen af overslagene, der således ville blive retligt bindende.
Hvis dette princip kommer til at indgå i del I, vil konventet på et senere tidspunkt skulle træffe afgø-
relse om indskrivelse i forfatningens del II af et retsgrundlag samt af de elementer i overslagene,
der skal indgå direkte i forfatningen. Proceduren for vedtagelse af loven om de finansielle overslag
bør også fastlægges i retsgrundlaget i del II.
Sammenfattende kan det siges, at artikel 40 indeholder en kort beskrivelse af proceduren, der af-
spejler den laveste fællesnævner i de synspunkter, som konventsmedlemmerne har givet udtryk for.
Eftersom der under debatten på plenarmødet ikke blev nævnt alternative muligheder, vil spørgs-
målet skulle overvejes på et senere tidspunkt i en mere begrænset diskussionskreds, der skal be-
handle den årlige budgetprocedure og indskrivelse i forfatningens del II af et retsgrundlag for ved-
tagelsen af de finansielle overslag samt dettes rækkevidde.
________________________
CONV 602/03
he/pg/MK/ap/LSN/ap
9
DA