Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 340
Offentligt
1455034_0001.png
PDF udgave (107 KB)
Europaudvalget
(Info-note I 340)
(Offentligt)
_____________________________________________
SUU, Alm. del - bilag 825
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 1. september 2003
Europaudvalgets sekretariat
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
GATS - WTO og tjenesteydelser
I forbindelse med GATT’s
1
Uruguay-runde i 1994 og oprettelsen af Ver-
denshandels-organisationen WTO (World Trade Organisation) blev der
indgået den almindelige overenskomst om handel med tjenesteydelser
(GATS), som er vedføjet som bilag 1B til WTO-aftalen. GATS-aftalen
var det første sæt regler og discipliner for regulering af den internationa-
le handel med tjenesteydelser, som der er opnået enighed om på multila-
teralt plan.
Selve aftalen er opdelt i afsnit, som bliver gennemgået nedenfor. GATS-
aftalen er indgået udfra erkendelsen af handlen med tjenesteydelsers
voksende betydning for vækst og udvi kling i verdensøkonomien. Hand-
len udgjorde i 2002 1.538 mia. USD, hvilket svarer til 20 pct. af ver-
denshandlen
2
. I forhold til den danske økonomi udgør tjenesteydelser
ca. en tredjedel af den samlede danske eksport.
Gennemgang af GATS-aftalen
GATS-aftalen baserer sig på 3 hovedelementer:
Rammeaftalen, indeholdende basisforpligtigelser, som alle medlems-
lande skal følge.
Den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT), trådte i kraft den 1. januar
1948. Siden da er der gennemført otte runder af multilaterale handelsforhandlinger med henblik
på at liberalisere verdenshandlen yderligere. Ved afslutningen af Uruguay-runden (den ottende
runde) blev GATT erstattet af WTO.
2
”KOM, lad os handle!, Dansk Industri, 2003.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455034_0002.png
-2-
Nationale lister (planer), der indeholder specifikke fremtidige løfter
med hensyn til markedsadgang.
Bilag, der henvender sig specifikt til de enkelte servicesektorer.
I princippet kan GATS omfatte alle former for tjenesteydelser, bortset
fra tjenesteydelser forbundet med udøvelse af offentlig myndighed og
ydelser relateret til luftfartsrettigheder. Men det skal bemærkes, at be-
stemmelserne om markedsadgang og national behandling ikke er almin-
delige forpligtelser, men særlige forplig telser. Det betyder, at liberalise-
ringen inden for de enkelte kategorier af tjenesteydelser ikke forgår i
samme hastighed for alle WTO-lande, da medlemslandene kun er for-
pligtet til at yde andre lande adgang til dets marked i præcis det omfang
og indenfor præcis de sektorer, som de selv fastlægger i aftalen.
Denne tilgang til liberalisering indbærer følgende:
Medlemslande kan selv vælge hvilke kategorier eller underkategorier
af tjenesteydelser, de ønsker at liberalisere. Alle medlemslande er
forpligtet til at udarbejde nationale lister, men der er ingen krav om,
hvor omfattende de nationale lister skal være.
Medlemslande har mulighed for at begrænse omfanget af markeds-
adgang inden for de enkelte kategorier af tjenesteydelser, som er op-
ført på en national liste.
Medlemslande kan begrænse leveringsformen af en bestemt type tje-
nesteydelser i henhold til forpligtelserne i deres nationale lister.
Medlemslande kan vælge at indfør e overgangsordninger i forbindelse
med mestbegunstigelsesprincippet i op til 10 år.
GATS-aftalens del 1 definerer omfanget af service-aftalen, hvor tje-
nesteydelser er inddelt i 4 leveringsformer:
direkte eksport af tjenesteydelser, hvor serviceproduktet skifter lan-
degrænse,
tjenesteydelser udbudt i et land og konsumeret af kunder fra et et
andet land (ex. turisme),
udlandsinvesteringer, hvor tjenesteydelser kun kan tilbydes, hvis ud-
byderen fra et andet land er til stede (ex. bankvirksomhed)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455034_0003.png
flytning af producenter mellem landegrænser (ex. konstruktion og
konsulentvirksomhed).
(Løbenr. 24669)
-3-
Del 2 indeholder de generelle og overordnede forpligtigelser, herun-
der bestemmelser om :
Mestbegunstigelsesprincip
(MFN). Tjenesteydelser er underlagt
MFN-princippet, hvilket indebærer, at der ikke må forskelsbehandles
mellem producenter af tjenesterydelser. MFN-princippet gælder ikke
i fuld udstrækning, idet der i del 2 er taget hensyn til, at MFN for-
pligtigelse ikke kan overholdes inden for alle serviceområder. De en-
kelte lande forpligtiger sig samtidigt til at indikere hvilke områder,
der skal fritages fra MFN forpligtigelsen, og disse områder skal revi-
deres inden for en 5-årig periode. Der tages med andre ord hensyn til
medlemlandenes nationale bestemmelser.
Gennemsigtighed.
Medlemslandene er forpligtiget til at publicere
deres nationale love og reguleringer for service, der skal være offent-
lig tilgængelige.
U-landene.
U-landenes deltagelse i verdenshandlen skal lettes, bla.
ved at U-landes markedsadgang til enkelte sektorer skal liberaliseres.
Medlemslandene skal tage hensyn til U-landenes adgang til distribu-
tionskanaler, og U-landenes indenlandske servicekapacitet skal styr-
kes.
Nationale regulativer.
Medlemslandene skal sikre, at administratio-
nen af tjenesteydelsesområdet er objektiv, upartisk og uafhængig af
producenternes nationalitet. Medlemslandene skal revidere deres
administrative bestemmelser for tjenesteydelser, således at de ikke er
hindringer for handlen med tjenesteydelser over landengrænser. For-
pligtigelsen er grundlæggende for li beraliseringen af tjenesteydelser,
idet konsekvensen af de nuværende nationale re guleringer er en hin-
dring for en liberaliseret handel med tjenesteydelser.
Monopol producenter.
Medlemslandene skal sikre, at monopoler og
eksklusive producenter af service ikke misbruger deres position.
Forretningsprocedurer.
Medlemslandene skal eliminere forret-
ningsprocedurer, der begrænser konkurrencen med service og ind-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455034_0004.png
skrænker handlen med tjenesteydelser.
Subsidier.
Det erkendes, at subsidier under bestemte omstændighe-
der kan fordreje udfaldet af handlen med tjenesteydelser. Medlems-
landene skal indgå forhandlinger om gensidige aftaler for at undgå
handelsforvridende effekter.
Fravigelser fra aftale:
Medlemslandene kan fravige aftalen, når det
(Løbenr. 24669)
-4-
er nødvendigt at beskytte den offentlige moral, dyr, plante og menne-
skeliv eller sundhed.
Del 2 definerer også de situationer, hvor der er basis for en omgåelse af
ovennævnte forpligtigelser. GATS-aft alen kan ikke kræve, at medlems-
landene afkræves fortrolige oplysnin ger, informationer der går imod de
nationale lovgivninger eller som er i modstrid med den offentlige inte-
resse.
Del 3 omhandler de specifikke løfter/forpligtigelser, som de enkelte
lande indgår.
Denne del indeholder bestemmelser om markedsadgang og nationale be-
stemmelser, som ikke er generelle forpligtigelser, men løfter udfærdiget
i medlemslandenes nationale lister. Formålet med markedsadgangs be-
stemmelserne er en progressiv eliminering af følgende forhold: be-
grænsninger på antallet af serviceproducenter, begrænsninger på total-
værdien af servicetransakti oner eller totalantallet af service operationer,
og begrænsninger på antallet af beskæftigede i forbindelse med udøvelse
af tjenesteydelser.
Bestemmelserne om de nationale lister inderholder forpligtigelsen om, at
behandle udenlandske og indenlandske tjenesteydelser producenter ens -
dog med mulighed for forskelsbehandling for at ligestille den udenland-
ske serviceproducent med den indenlandske serviceproducent. Resultatet
må i så fald ikke medføre, at den indenlandske producent får forbedret
konkurrenceforholdet i forhold til den udenlandske serviceproducent.
Del 4 danner grundlaget for en progressiv liberalisering af tjeneste-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455034_0005.png
ydelser,
der skal opnås gennem forhandlingsrunder og gennem udvik-
lingen af de nationale planer, som skal resultere i et progressivt højere
niveau af liberalisering. Specifikt indebærer aftalen, at forhandlingerne
direkte skal reducere eller eliminere de effekter på handlen med tjene-
steydelser, der er i modstrid med opnåelsen af en effektiv markedad-
gang. Liberaliseringsprocessen skal tage hensyn til landenes førte politik
og udviklingsniveauet som helhed og i de enkelte sektorer. Efter hver
forhandlingsrunde skal der udstikkes guidelines og procedurer for libe-
raliseringen, og liberaliseringen skal være gradvist fr emskridende. De
enkelte medlemslande skal efter hver forhandlingsrunde udarbejde en li-
(Løbenr. 24669)
-5-
ste over de forpligtigelser, de er underlagt. Der er fast definerede ram-
mer for forpligtigelserne, f.eks. begrænsning i markedsadgang. Såfremt
forpligtigelser modificeres eller tilbagetrækkes, skal forhandlinger om
kompenserende foranstaltninger iværksættes.
Del 5 indeholder institutionelle bestemmelser, herunder bestemmel-
serne vedr. tvistbilæggelse i forhold til GATS-aftalen.
WTO’s tvistbilæggelsesmekanismen er et voldgiftslignende system, som
kan løse handelskonflikter og sikre, at medlemslandene overholder
WTO-reglerne. Såfremt et WTO medlemsland mener, at dets rettigheder
i henhold til aftalen er krænket, kan det forlange, at sagen kommer for et
WTO-panel. Panelet skal vurdere, om det indklagede land, har overtrådt
WTO-reglerne for eksempel ved retsstridigt at nægte adgang for uden-
landske tjenesteydelser. Dommerne i panelet er sagkyndige og uafhæn-
gige af parterne og de øvrige regeringer. Behandlingen af sager sker på
grundlag af en række retsgarantier og processuelle regler. Parterne i sa-
gen er forpligtet til at anerkende panelets afgørelse. En afgørelse kan
dog appelleres til WTO´s appelorgan, hvis afgørelse er bindende. Retter
et land sig ikke efter panelets afgørelse, er der mulighed for modaktioner
inden for samme sektor eller eventuelt inden for en anden sektor. På den
måde kan den krænkende stat blive mødt med samme våben, som det
selv har brugt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455034_0006.png
EU’s kompetence
I henhold til EF-traktatens artikel 133 har EU
enekompetence
på det
handelspolitiske område, som bl.a. betyder, at Kommissionen forhandler
i WTO på vegne af medlemslandene efter mandat fra EU’s Ministerråd.
Derimod har EF-Domstolen, i en sag fra 1994 i forbindelse med indgåel-
se af aftaler på tjenesteydelsesområdet, begrænset EU’s kompetence i
forbindelse med indgåelse af aftaler vedr. tjenesteydelser og intellektuel
ejendomsret.
Men i Nice-traktaten, som trådte i kraft i februar 2003, blev EF-
traktatens art. 133 ændret, således at artiklen nu giver EU enekompe-
tence i forbindelse med handel med alle tjenesteydelser (samt handelsre-
laterede aspekter af intellektuel ejendomsret). Men det skal bemærkes, at
udvidelsen af art. 133, for så vidt det angår tjenesteydelser, er begræn-
(Løbenr. 24669)
-6-
set.
Ifølge traktaten kan en aftale ikke indgås af EU, hvis den indeholder be-
stemmelser, der overskrider EU’s interne beføjelser, især ved at medføre
en harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestem-
melser på et område, hvor traktaten udelukker en sådan harmonisering.
I den henseende er aftaler om handel med kulturelle og audiovisuelle
tjenesteydelser, tjenesteydelser i forbindelse med uddannelse, sociale
tjenesteydelser og tjenesteydelser inden for menneskers sundhed stadig-
væk omfattet af
blandet kompetence
mellem Fællesskab et og dets med-
lemsstater. På områder, der er underlagt blandet kompetence, er EU’s
forhandlingsposition betinget af dels et mandat fra EU’s Ministerråd og
dels indgåelse af en fælles overenskomst mellem medlemsstaterne. De
således forhandlede aftaler indgås i fællesskab af Fællesskabet og med-
lemsstaterne.
Grundlaget for EU’s nuværende forhandlingsposition er fortsat de
rådskonkonklusioner, det blev vedtaget d. 26. oktober 1999
3
i forbindel-
se med forberedelserne til ministerkonferencen i Seattle.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455034_0007.png
De igangværende GATS-forhandlinger
GATS-aftalen indeholdt en klausul om, at nye forhandlinger skulle ind-
ledes i januar 2000. Men først på WTO’s ministerkonference i Doha i
november 2001 blev forhandlinger om yderligere liberalisering af tjene-
steydelser genoptaget med henblik på at forhøje liberaliseringsniveauet
for handel med tjenesteydelser. Der blev skabt enighed om i Doha, at
udgangspunktet for forhandlinger skulle være, at medlemslande skal ud-
vide deres nationale lister (planer), mens de skal formindske de restrik-
tive virkninger af de allerede trufne liberaliseringer. Derudover blev det
besluttet, at WTO’s medlemmer skulle fremlægge krav til hinanden om
markedsadgang på tjenesteydelser.
EU’s forhandlingstilbud
EU fremsatte sit forhandlingstilbud i forbindelse med en yderligere libe-
ralisering af tjenesteydelser i foråret 2003
3
Europaudvalgets bilag Alm. del (1999-2000) 101
(Løbenr. 24669)
-7-
Ifølge regeringens notat til Folketingets Europaudvalg af den 9. juli
2003 (bilag 1164) fremgår det at:
”EU’s tilbud indeholder ikke noget, der underminerer offentlige tjene-
steydelser eller de enkelte WTO-medlemmers ret til at regulere tjeneste-
ydelser. EU har ikke afgivet tilbud indenfor sundhed og uddannelse, og
heller ikke indenfor audiovisuelle ydelser.”
Derimod har EU tilbudt at åbne en lang række servicesektorer fuldstæn-
digt for monopoler uden for EU. Det drejer sig blandt andet om: compu-
terservice, postvæsen, telekommunikati on, distribution, miljøservice, fi-
nansiel service, turisme og transport.
EU har modtaget krav fra en del af de øvrige WTO-medlemmer. Krave-
ne varierer betydeligt i omfang og detaljeringsgrad afhængig af landet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455034_0008.png
og de konkrete kommercielle interesser. Samlet set er der stillet krav til
EU om yderligere liberalisering i næ sten alle servicesektorer. Der er
modtaget omfattende krav fra udviklingslande og fra store industrilande.
Udviklingslandenes væsentligste inte resse ligger i at få bedre markeds-
adgang inden for ”midlertidig personbevægelse”. EU har søgt at imøde-
komme udviklingslandene ved at justere kravene efter landenes udvik-
lingsniveau.
Den næste Ministerkonference i WTO-regi finder sted d. 10.-14. sep-
tember 2003 i Cancún, Mexico. Der skal gøres status for forhandlinger-
ne i Doha, samt besluttes, om en række nye emne r skal være en del af
den videre forhandlingsdagsorden.
Med venlig hilsen,
Mongin Forrest
Yderligere oplysninger
WTO og Doha-udviklingsrunden
(Info-note - bilag 309 (2002-03) )
(Løbenr. 24669)
-8-
http://euo.dk/folketinget/europaudvalget/info-noter/samtlige/20030309/
Kommissionens netsted om GATS:
http://www.europa.eu.int/comm/trade/issues/sectoral/services/index_en.htm
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455034_0009.png
(Løbenr. 24669)