Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 345
Offentligt
1455029_0001.png
PDF udgave (75 KB)
Europaudvalget
(Info-note I 345)
(Offentligt)
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 9. september 2003
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Giscard: Hele forfatningstraktaten styrter sammen,
hvis regeringskonferencen piller ved byggestenene
Formanden for Det Europæiske Konvent Valéry Giscard d’Estaing og forman-
den for Kommissionen Romano Prodi er uenige i spørgsmålet om, hvorvidt
der bør åbnes op for diskussion af enkelte dele af Det Europæiske Konvents
udkast til forfatningstraktat. Det kom frem, da Konventets udkast den 3. sep-
tember formelt blev præsenteret for Eu ropa-Parlamentet på plenarsamlingen i
Strasbourg.
Ifølge Giscard d’Estaing kan stats- og regeringscheferne ikke ændre på forfat-
ningstraktaten, uden at hele Konventets resultat falder fra hinanden. Chancen
for at nå frem til et bedre resultat, mener han, er minimal. Prodi sagde om-
vendt, at Konventets forfatningsudkast er ufuldstændigt og i kke vidtrækkende
nok. Derfor er det nu tid til, at stats- og regeringscheferne ser, hvordan de kan
forbedre udkastet.
Tilgengæld er de to enige med det ita lienske formandskab om, at hvis der åb-
nes op for diskussion af dele af udkastet, så skal det kun være for at nå frem til
et ”bedre resultat”. Romano Prodi og den italienske udenrigsminister Franco
Frattini er bl.a. enige om, at brugen af enstemmighed i Rådet i endnu højere
grad bør ændres til fordel for flertals afgørelser. Den italienske udenrigsmini-
ster gav desuden mere eller mindre et løfte om, at Europa-Parlamentet bør
deltage på regeringskonferencen.
Tre scenarier for regeringskonferencen
Giscard d'Estaing opstillede tre scenarier for den kommende regeringskonfe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455029_0002.png
-2-
rence, der er indkaldt til at begynde den 4. oktober i Rom. Det første scenari-
um er, at regeringskonferencen kommer frem til et nyt kompromis, der går
endnu videre end Konventets udkast, sådan som bl.a. den italienske regering
håber på. Men han påpegede, at det var usandsynligt, at stats- og regeringche-
ferne på toenhalv måned skulle kunne forbedre det arbejde, som Konventet
har brugt halvandet år på at komme frem til. Men hvis det skulle lykkes, så
ville han være den første til at bifalde resultatet.
I følge det andet scenarium kommer regeringskonferencen frem til et nyt
kompromis, der bliver mindre vidtrækk ende end Konventets udkast. Men det
betyder, ifølge Giscard d'Estaing, at hele Konventets arbejde falder til jorden,
fordi ligevægten mellem institu tionerne bliver brudt.
Giscard d'Estaings tredjeog fortrukne scenarium er, at regeringskonferencen
godkender forfatningstraktaten, som Konventet har forelagt den. Han tilføjede
dog, at man godt kan justere, når først alle er grundlæggende enige.
Giscard d'Estaing stillede spørgsmål ved, om forfatningstraktaten vil kunne
klare ilddåben: ratificeringen i medlemsstaterne, hvis forslaget blev ændret
væsentligt. For en ændret traktat ville finde nye modstandere blandt de nuvæ-
rende tilhængere og i værste fald, fremt urede han, vil Europa-Parlamentet af-
vise en forfatningstraktat, hvis den bliver mindre gennemgribende end det nu-
værende udkast.
Prodis kritikpunkter
Kommissionsformandens kritiserede blandt andet, at der stadig er over 50 om-
råder i forfatningstraktaten, hvor beslutningsprocessen gør brug af enstem-
mighedsprincippet. Derudover er Prodi utilfreds med Konventets forslag om,
at Kommissionens kollegium sammensætte s af 15 Kommissærer, og at der på
sidelinjen placeres 10 andenrangskommissærer. Det er der ingen lande, der
fortjener sagde Prodi.
Fra flere af europaparlamentarikerne blev Prodis kommentarer mødt med stor
undren og utilfredshed. Særligt Klaus Hä nsch, som var medlem af Konventets
præsidium, kritiserede Romano Prodis ko mmentarer. Ifølge Hänsch ville en
genåbning af hele Konventets udkast blot resultere i, at traktatændringerne vil
blive vedtaget ved den traditionelle metode på en regeringskonference i stedet
for med konventsmetoden. Han mindede Kommissionsformanden om, at Kon-
ventets arbejde var et kompromis, hvor ikke alle får hvad de ønsker og spurg
-3-
te, om han virkelig troede, at repræsentanterne for Kommissionen ikke allere-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455029_0003.png
de havdeafstå fra den slags spil.
manden fremført hans kritik. Han sluttede af med at bede Kommisionsfor-
Det italienske formandskabs strategi for regeringskonferencen
Den italienske udenrigsminister fremlagde tre strategiske punkter som for-
mandskabet vil holde sig stringent til under regeringskonferencen:
1. Tidsplanen, som blev fastlagt i Tessaloniki, skal overholdes. Det betyder,
at stats- og regeringscheferne skal nå frem til en general enighed inden ud-
gangen december, så forfatningstraktaten kan undertegnes efter optagelsen
af de ti nye medlemslande den 1. maj 2004 og inden valget til Europa-
Parlamentet den 10. - 13. juni 2004.
2. Den struktur og arkitektur, som er foreslået i forfatningstraktaten, skal
fastholdes, så balancen mellem institutionerne ikke ændres. Formandskabet
ønsker ikke at genåbne de diskussioner, som allerede er ført. I stedet skal
regeringskonferencen koncentrere sig om de emner, der stadig er uklare.
3. Der skal søges efter løsningsmodeller på de uklare emner, hvor der kan
opnås bred enighed. F.eks. skal der, ifølge Fratini, findes en bedre løsning
på brugen af enstemmighedsprincippet, men han understregede, at løs-
ningsmodeller ikke betød laveste fællesnævner.
Med venlig hilsen
Michala Jessen
(Løbenr. 25492)