Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del INFO-note I 92
Offentligt
1455261_0001.png
Europaudvalget
(Info-note I 92)
(Offentligt)
_____________________________________________
UPN, FT del - bilag FT 61 (Løbenr. 7833)
REU, Alm. del - bilag 550 (Løbenr. 8488)
Udenrigspolitisk Nævn
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 3. januar 2003
Internationalt Sekretariat / EU-konsulenten
Til
nævnets og udvalgets medlemmer og stedfortrædere
EU indleder sin første civile krisestyringsoperation inden for Den Fælles Sikkerheds- og
Forsvarspolitik, ESDP
Baggrund
Gennem de seneste par år har EU taget stadigt nye skridt til at udvikle sin krisestyringskapacitet. Denne
kapacitet består i dag af to spor: et militært og et civilt. Grundet det danske forsvarsforbehold vil man fra
dansk side ikke kunne deltage i aktiviteter inden for det militære spor af krisestyringen. Det betyder
konkret, at man fra dansk side ikke vil kunne deltage, hvis EU overtager ledelsen af de internationale
militære styrker i Makedonien eller i Bosnien-Herzegovina.
EU har senest i forbindelse med Det Europæiske Råds møde i København i december 2002 gentaget sit
tilbud om at overtage ledelsen af styrken i Makedonien og som noget nyt tilbudt at påtage sig ledelsen af
styrken i Bosnien-Herzegovina.
Inden for det
civile
spor har EU valgt fire prioritetsområder: Politi, retsstatsprincipper, civil administration
og civil beskyttelse. Det Europæiske Råd i Laeken i november 2001 erklærede, at EU var klar til at påtage
sig ledelsen af visse krisestyringsoperationer. I februar 2002 besluttede EU at tilbyde at påtage sig ledelsen
af en politimission i Bosnien-Herzegovina fra januar 2003. Den nye politimission er en opfølgning på FN’s
politimission, som med udgangen af 2002 afslutter sin opgave. Den EU-ledede politimission i Bosnien-
Herzegovina er den første EU-ledede civile krisestyringsoperation. Den nye politimission i Bosnien-
Herzegovina går under betegnelsen EUPM, EU Police Mission.
EU’s politimission har hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Union, særligt artikel 14, afsnit V om
fælles aktioner inden for Den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455261_0002.png
Dansk ledelse af forberedelserne
Siden det tidlige forår 2002 har EU forberedt sig på at overtage den civile politimission i Bosnien-
Herzegovina fra FN. Forberedelserne i Bosnien-Herzegovina har været ledet af den danske
chefpolitiinspektør Sven Frederiksen, der i foråret overtog ledelsen af FN’s politistyrke og har fra den 1.
januar 2003 været leder af EU’s politimission. På denne måde har man sikret en gnidningsfri overdragelse
fra den ene mission til den anden. Forberedelserne til nye politimission er forløbet i tæt samarbejde med
øvrige internationale aktører og de lokale myndigheder i Bosnien-Herzegovina.
Deltagelse i politimissionen, herunder fra ikke-EU-lande
EU har ved flere lejligheder drøftet ikke-EU-landes mulighed for at deltage i og bidrage til EU-ledede
krisestyringsoperationer. Der har i EU-kredsen været enighed om, at man gerne så bidrag fra ikke-EU-
lande. Under det danske EU-formandskab er det således lykkedes at nå til enighed om et sæt retningslinier
for ikke-EU-landes deltagelse og bidrag. EU’s politimission består således af politifolk og eksperter fra
alle EU-landene, samt fra 18 lande uden for EU, herunder en række kandidatlande samt Canada, Norge og
Rusland.
Fra 1. januar 2003 vil der være 512 medlemmer af politimissionen. Der forventes i takt med udvikling af
missionen at blive behov for yderligere eksperter på politiområdet til missionen.
Fra dansk side bidrager
man med chefen for politimissionen, samt 10 politifolk og en civil ekspert.
Mandat for politimissionen
EU’s politimission har fået et treårigt mandat, som udløber i 2005. Politimissionens primære opgave er at
hjælpe Bosnien-Herzegovina med at opbygge landets egen politistyrke, så den lever op til internationale
standarder for politistyrker i demokratiske lande. Det betyder bl.a., at politistyrken skal være politisk
uafhængig, ikke-diskriminerende og effektivt kunne bekæmpe krimi
nalitet, herunder ikke mindst organiseret kriminalitet og korruption i alle dele af samfundet.
Indsatsen for opbygning af det bosniske politi går hånd i hånd med gennemgribende reformer
på retsområdet og udvikling af andre sider af et retssamfund. EU’s politimission er således en
del af EU’s bredere indsats for bekæmpelse af organiseret kriminalitet og korruption i regionen.
Politimissionens opgave bliver løst ved, at missionens medlemmer bliver samplaceret med det
bosniske politi på mellem og højere niveau. Her vil EU’s politimission monitere, vejlede og
inspicere det bosniske politi på alle områder af politiarbejdet – lige fra analyse af kriminel
aktivitet over planlægning af operationer til efterforskning og retsforfølgelse. Håndhævelse af
lovgivning og efterforskning er fortsat det bosniske politis opgave.
EU’s politimission har således ingen udøvende magt og skal heller ikke udvikle en sådan. I
samme ånd er politimissionen heller ikke bevæbnet.
Med venlig hilsen
Annemette Hommel