Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2002) 0092 Bilag 18
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
14. juni 2005
Som lovet på det åbne samråd C den 3. juni 2005 vedrørende forslaget til
softwarepatentdirektiv vedlægges økonomi- og erhvervsministerens talepapir.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
185812_0002.png
2
2. juni 2005
Eksp.nr. 193904
/sbc-dep
Besvarelse af samrådsspørgsmål C om forslag til Rådets og Eu-
ropa-Parlamentets direktiv om computer-implementerede opfin-
delsers patenterbarhed
Samrådsspørgsmål C:
Udvalget ønsker en drøftelse af følgende spørgsmål:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
”Ministeren bedes oplyse sin holdning til Europa-Parlamentets ordfø-
rer Michel Rocards arbejdspapir af 13. april 2005 (vedlagt) vedrørende
forslaget til softwarepatentdirektiv (KOM(2002) 0092).”
Udvalget har bedt mig om at kommentere på Europa-
Parlamentets ordfører Michel Rocards arbejdspapir af 13. april.
Inden jeg gør dette, vil jeg gerne orientere om forhandlingssitua-
tionen.
Som alle her i udvalget ved, så afgav Danmark en erklæring på
rådsmødet den 7. marts. I erklæringen tilkendegav vi, at man fra
dansk side lægger særligt vægt på at sikre, at kun tekniske opfin-
delser kan patenteres, at rene softwareprogrammer og forret-
ningsmetoder ikke skal kunne patenteres, og at adgangen til in-
teroperabilitet skal sikres. Ligeledes tilkendegav vi, at vi ville ar-
bejde for, at disse elementer indgår i direktivteksten på en balan-
ceret måde.
Som opfølgning på den danske erklæring har jeg skrevet til den
luxembourgske formand for endnu engang at gøre opmærksom
på de danske bekymringer vedrørende direktivforslaget. Jeg har
her fremhævet behovet for, at medlemsstaterne og Konkurren-
ceevnerådet bliver inddraget i de kommende forhandlinger med
Parlamentet. Den danske EU-repræsentation har også tilkende-
givet dette over for EU-formandskabet, ligesom mine embeds-
mænd har gjort det kommende britiske EU-formandskab op-
mærksom herpå.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Med hensyn til Parlamentet så ved vi ikke på nuværende tids-
punkt, om Rocards forslag har opbakning i Parlamentet. De
meldinger, som jeg har fået, giver bestemt ikke noget klart billede
af, hvor Parlamentet vil lægge sig. Dette understreges måske også
af, at der udover Rocards 39 ændringsforslag er indkommet 217
andre ændringsforslag fra Parlamentsmedlemmerne.
I henhold til den foreløbige tidsplan finder afstemningen i Par-
lamentets Retsudvalg først sted den 20. juni, og Parlamentet skal
først behandle sagen den 6. juli.
Vi står således i en situation, hvor Parlamentets forslag endnu ik-
ke er fremlagt i endelig form, og hvor vi derfor heller ikke kender
de øvrige medlemsstaters holdning hertil. Det vil derfor være
uklogt, hvis man fra dansk side lægger sig fast på en løsning i
form af støtte til Rocards konkrete ændringsforslag.
Omdrejningspunktet for opnåelse af et resultat i forhandlingerne
om direktivforslaget er uden tvivl løsningen af de to særlige
spørgsmål om ”interoperabilitet” og ”teknisk bidrag”.
Jeg er sikker på, at så snart vi får løst problemerne med de to
spørgsmål, vil det være muligt at nå til en endelig afklaring i for-
handlingerne.
Michel Rocards forslag er på mange måder et skridt i den rigtige
retning, og dermed et godt udgangspunkt, men forslagene er be-
stemt ikke uden problemer. Sagt på en anden måde, selv om in-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
tentionerne er rigtige, er konsekvenserne vidtgående, når man får
set nærmere på de konkrete forslag.
Det ved jeg også, at udvalget allerede er blevet gjort bekendt
med. En række danske virksomheder er stærkt bekymrede for
Rocards specifikke ændringsforslag, hvilket de også har givet ud-
tryk for i et notat stilet direkte til Europa-udvalget. Det drejer sig
om store danske virksomheder som Vestas, Danfoss, Grundfos,
B&O, Oticon og Radiometer samt en række andre virksomhe-
der, som jeg har modtaget mails fra de seneste dage. Alle disse
virksomheder frygter for konsekvenserne og tab af danske ar-
bejdspladser. Det samme gælder Dansk Metal. Noget vi som po-
litikere bør tage alvorligt, uanset om vi tilhører den ene eller an-
den fløj i Folketinget.
Vi har jo allerede drøftet, hvor der skal ske forbedringer af direk-
tivforslaget. Der er jo ingen af os, der ønsker amerikanske til-
stande. Vi har i USA set eksempler på udstedte patenter, hvor
man er gået alt for vidt, f.x. patenter på internetauktioner og
amazons ”one-click”-patent. Tilsvarende vil jeg ikke lægge skjul,
at der i EPO-regi kan være udstedt tvivlsomme patenter, f.x. en
stavekontrol for sammensatte ord.
Derfor er det også vigtigt, at vi i EU får et regelsæt, der sikrer os
mod, at det løber løbsk. Her er det afgørende, at det kun er tek-
niske opfindelser, som skal kunne patenteres, og at rene soft-
wareprogrammer og forretningsmetoder ikke vil kunne patente-
res. Derudover skal det ikke være sådan, at vi gennem patentbe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
skyttelsen forhindrer adgangen til at systemer kan kommunikere
sammen, det der mere populært benævnes interoperabilitet.
Det kan alle forhåbentligt være enige om.
Interoperabilitet
Jeg vil godt starte med at knytte nogle bemærkninger til spørgsmå-
let om interoperabilitet. Det er både et svært ord og et svært be-
greb.
Begrebet interoperabilitet dækker over det, at to programmer kan
udveksle og anvende data mellem hinanden. Hvis ikke computer-
programmet får kommandoer i dét bestemte sprog, det er sat til at
forstå, kan det ikke forstå kommandoen. Man kan sammenligne
det med LEGO-klodser, som skal have samme størrelse for at
passe sammen. Det står alle og enhver frit for at analysere "LE-
GO-klodsen" for at se, hvilke klodser, der passer sammen, men
hvis man ønsker at sætte klodsen sammen med andre klodser, eller
selv producere tilsvarende klodser, skal man have tilladelse.
Behovet for en regel om interoperabilitet i direktivet skyldes, at en
patenteret opfindelse kan være den eneste mulighed for at sam-
menkoble to eller flere computerprogrammer med hinanden. Her
vil den patenterede opfindelse kunne være en urimelig begræns-
ning for videreudvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
185812_0007.png
7
Med hensyn til Rocards forslag om ændring af bestemmelsen om
interoperabilitet er det imidlertid vigtigt, at vi har en fælles forståel-
se af, hvad ændringen vil betyde.
Forslaget betyder, at al patenteret teknologi, som er nødvendig for
at sikre interoperabilitet, skal stilles gratis til rådighed.
Indføres en sådan bestemmelse, vil det imidlertid få vidtrækkende
konsekvenser for danske virksomheder.
Thrane og Thrane, der producerer satellitudstyr, har netop lanceret
et system, der tillader telefoni og højhastighedsinternet fra flyve-
maskiner. Rocards forslag vil betyde, at teknologien bag dette sy-
stem er frit tilgængelig, således at alle kan udnytte den uden beta-
ling. Herved vil Thrane og Thranes investeringer i udviklingen af
teknologien vil være tabt, og incitamentet til at udvikle nye tekno-
logier vil være væk.
Radiometer vil ligeledes blive berørt af Rocards ændringsforslag.
For Radiometer vil forslaget betyde, at de gratis skal give deres
konkurrenter adgang til den teknologi, de har udviklet til deres
blodgasinstrumenter, der analyserer blodprøver.
For B&O vil Rocards forslag betyde, at de ikke kan beskytte en vi-
dereudvikling af Beo-Link systemet, og ydermere vil B&O skulle
udlevere denne nye teknologi til konkurrenter gratis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Konsekvenserne af forslaget vil derfor være, at virksomhedernes
konkurrenceevne svækkes betydeligt med risiko for tab af et stort
antal danske arbejdspladser.
Generelt frygter jeg derfor, at en sådan regel vil betyde, at virk-
somhederne ikke længere vil have samme incitament til innovation,
fordi andre virksomheder vil have mulighed for vederlagsfrit at an-
vende og kopiere den patenterede teknologi.
Endvidere kan man frygte, at Rocards forslag, vil få virksomheder
til i stedet at hemmeligholde deres viden. Herved vil den vigtige
videnspredning, der i dag finder sted i patentsystemet, gå tabt. Op-
findelsen offentliggøres nemlig, når der udstedes patent på den.
Herved spredes viden om ny teknik, som andre kan bygge videre
på. Patenter er dermed til gavn for den teknologiske udvikling.
Hvis virksomheder vælger hemmeligholdelse frem for patentering,
vil konsekvensen være mindre udvikling og mindre videndeling,
hvilket vil være til skade for samfundet som helhed.
Derfor er jeg ikke sikker på, at Rocard har fat i den rigtige løsning.
Intentionen om, at der skal skabes adgang til interoperabilitet er
rigtig, men den konkrete udformning er alt for vidtgående.
Teknisk bidrag
Jeg vil også gerne knytte nogle bemærkninger til Rocards forslag
om teknisk bidrag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
185812_0009.png
9
Meget generelt kan et teknisk bidrag defineres som forskellen mel-
lem det, der søges patent på, og det aktuelle tekniske niveau i sam-
fundet.
Det er en fordel at få en klar definition af begrebet "teknisk bi-
drag". En klar definition vil sikre, at fortolkningsmulighederne og
begrebet indskrænkes betydeligt.
Rocard opererer med to afgrænsninger af teknisk bidrag i hans
ændringsforslag. En positiv afgrænsning af, hvad der skal til for at
opnå patent, og en negativ afgrænsning af, hvad der ikke kan pa-
tenteres. Jeg er meget enig i denne tilgang.
I Rocards positive afgrænsning henviser han til, at det kun er op-
findelser, der anvender naturkræfter, der kan betegnes som tekni-
ske og derfor kan opnå patentbeskyttelse.
Rocards afgrænsning indebærer, at rene softwareprogrammer og
forretningsmetoder undtages fra det patenterbare område. Dette er
fuldt ud i overensstemmelse med det, som regeringen ønsker.
Men ”naturkræfter” er ikke et i forvejen kendt begreb inden for
patentretten. Det er derfor svært at definere, hvad dette begreb
dækker over. Myndigheder og domstole skal derfor foretage en
fortolkning af begrebet. Det kan føre til en uensartet praksis i de
forskellige lande i modstrid med det, vi alle ønsker med direktivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
185812_0010.png
10
Det er dog spørgsmålet, om man kan præcisere afgrænsningen
yderligere og dermed imødegå de negative konsekvenser, som Ro-
cards forslag kan have.
Med hensyn til Rocards negative afgrænsning, er jeg er enig i, at
"behandling, håndtering og fremlæggelse af information” i sig selv
ikke skal kunne patenteres. Jeg er dog bekymret for, at forslaget vil
omfatte al databehandling og derfor vil undtage områder fra pa-
tentbeskyttelsen, som vil berøre en lang række danske virksomhe-
der.
Rocards ændringsforslag vil for Oticon kunne betyde, at de ikke
længere vil kunne patentere deres metode til programmering af hø-
reapparater eller deres metode til behandling af lydsignaler, da sy-
stemerne må tolkes som datahåndtering.
Det samme gør sig gældende for GN ReSound, der ikke vil kunne
patentere deres metode til at optage signaler i et høreapparat.
For Novo Nordisk vil Rocards forslag kunne betyde, at de ikke vil
kunne patentere deres systemer til kontrol og udregning af insulin-
dosering, der guider diabetespatienter til en bedre selvbehandling.
Danfoss vil heller ikke kunne patentere deres system til fjernopda-
tering og vedligeholdelse af motorstyreenheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
For vindmølleindustrien, herunder virksomheder som Vestas kan
det betyde, at konkurrenter frit kan kopiere styreprogrammerne til
vindmøller.
Konsekvenserne for den lille danske virksomhed Cryptico kan bli-
ve, at de ikke vil kunne patentere deres unikke metode til krypte-
ring, der har et meget stort eksportpotentiale. Det er helt afgøren-
de for Cryptico, at der udtages patent, fordi patenter er nødvendige
for, at de kan tiltrække den nødvendige venturekapital.
Områder som f.eks. mobiltelefoni og digitale tv-medier vil ligeledes
være undtaget fra patentbeskyttelsen. Forslaget vil således få kon-
sekvenser for udviklingen af 4. generationsmobilsystemet, som der
p.t. satses kraftigt på ved Ålborg Universitet. Fjernes muligheden
for patentering på dette område vil det betyde, at interessen for at
medvirke i denne udvikling vil mindskes betydeligt.
Også her er jeg altså ikke helt tryg ved Rocards præcise ændrings-
forslag, selv om jeg dog er enig i intentionen bag forslagene. Op-
findelser, der udover databehandlingen indeholder et teknisk bi-
drag, bør således fortsat kunne patenteres. Det er vigtigt af hensyn
til den fremtidige forskning og udvikling inden for en lang række
områder.
***
For at gøre en lang historie kort er jeg bange for, at vi fra politisk
side kaster os ud i forhastede beslutninger uden at have et sagligt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
og fyldestgørende beslutningsgrundlag. For hver dag, der går,
kommer der nye eksempler på, at Rocards forslag får omfattende
konsekvenser for danske virksomheder.
Jeg ønsker ikke at medvirke til, at vi med bind for øjnene giver
fuld tilslutning til Rocards konkrete forslag. Det er regeringen ik-
ke villige til på nuværende tidspunkt. Og ærligt talt, jeg forstår
heller ikke helt det hastværk, vi er ude i. Sagen skal først behand-
les i Parlamentsudvalget den 20. juni og i plenum den 6. juli.
Derfor er der ikke behov for her og nu at lægge os fast. Sådan
lovgiver vi jo normalt heller ikke i Danmark.
Jeg mener, at det rigtige vil være, at vi fra dansk side afventer
Parlamentets endelige forslag, inden vi fastlægger en endelig
dansk holdning. På den måde sikres det, at Danmark har størst
mulig indflydelse i de kommende forhandlinger. Jeg har dog
tænkt mig, allerede nu at sende et brev til formandskabet og gøre
opmærksom på, at vi fra dansk side overordnet kan støtte Ro-
cards intentioner samt understrege vigtigheden af, at der findes
de rigtige løsninger, på de rejste problemer.
De løsninger, som nu skal findes, skal ikke bare skal kunne bru-
ges i dag, men skal kunne holde mange år ud i fremtiden. Vi skal
ikke kun finde løsninger, der dækker nutidens teknologier, men
også kigge lidt krystalkuglen, således at også fremtidige teknolo-
gier kan passes ind i de løsninger, vi finder.
Jeg medvirker gerne til at finde brede løsninger, og hvis det har
interesse, vil jeg gerne indbyde partiernes ordførere til et møde –
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
eventuelt sammen med industrien. Det er vigtigt, at vi ikke dra-
ger forhastede konklusioner på noget, som vi ikke kender række-
vidden af.