Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2002) 0092 Bilag 4
Offentligt
148709_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 8. februar 2004 (11.02)
(OR. en)
Interinstitutionel sag:
2002/0047 (COD)
16120/04
ADD 2
PI 77
CODEC 1346
ADDENDUM 2 TIL A-PUNKTS-NOTE
fra:
Generalsekretariatet for Rådet
til:
Rådet
Tidl. dok. nr.:
16120/04 PI 77 CODEC 1346 ADD 1
Komm. forsl. nr.: 6580/02 PI 10 CODEC 242
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om computerimplementerede
Vedr.:
opfindelsers patenterbarhed
– Fælles holdning
– Rådets begrundelse
I bilaget følger til Rådet endnu en erklæringer til optagelse i protokollen for den samling, hvor
ovennævnte fælles holdning vedtages.
________________________
16120/04 ADD 2
DG C I
ikn/JS/hkj
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
148709_0002.png
BILAG
Erklæring til optagelse i Rådets protokol
5.
Erklæring fra Polen
Polen mener, at der er behov for at arbejde videre med direktivudkastet for at styrke retssikkerheden
og beskytte navnlig de små og mellemstore virksomheders økonomiske interesser samt forskning og
teknologisk udvikling, men noterer sig, på trods af sine forbehold, at der blev indgået en politisk
aftale på samlingen i Rådet (konkurrenceevne) den 18. maj 2004 om den fælles holdning med
henblik på andenbehandlingen af direktivudkastet.
Polen støtter de målsætninger, der er udgangspunktet for udformningen af direktivet, navnlig
behovet for:
forbedring af gennemsigtigheden og retssikkerheden i forbindelse med beskyttelsen af
computerimplementerede opfindelser, hvilket er særlig vigtigt for økonomiske beslutninger,
der træffes af fysiske og juridiske personer, der arbejder med informationsteknologi
harmonisering af forskellig praksis på området i EU's medlemsstater
udelukkelse af muligheden for at patentere ikke-tekniske opfindelser (som ikke vedrører det
teknologiske område), opfindelser, som ikke har innovativ karakter, forretningsmetoder og
computerprogrammer som sådanne
etablering af et klima, der er gunstigt for innovationer i industrien og inden for computer-
videnskab.
Polen erklærer imidlertid, at adskillige af de centrale bestemmelser i forslagsteksten, således som
den foreligger efter samlingen i Rådet den 18. maj 2004, ikke lever op til de polske forventninger.
16120/04 ADD 2
DG C I
ikn/JS/hkj
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
148709_0003.png
Polen går således kraftigt ind for entydige juridiske instrumenter, som sikrer, at
computerimplementerede opfindelser kan patenteres, og at computerprogrammer eller dele heraf
helt klart ikke kan patenteres. Polen meddeler på denne baggrund, at landet kun vil støtte
direktivudkastet under andenbehandlingen i Rådet, hvis der foretages ændringer, der forbyder
patentering af computerprogrammer.
Direktivudkastet imødekommer i sin nuværende udformning ikke Polens forventninger, fordi:
1.
det på trods af, at det tilsyneladende (i artikel 4) ikke tillader, at computerprogrammer anses
for patenterbare opfindelser, i realiteten (i henhold til artikel 5, stk. 2) åbner mulighed for
indførelse af patentbeskyttelse af computerprogrammer som sådanne, når der er tale om anden
patentbeskyttelse i forbindelse med genstanden for patentansøgningen
2.
det fastslår, at også computerprogrammer kan behandles som computerimplementerede
opfindelser, fordi de er af teknologisk karakter og derfor er omfattet af bestemmelsen i
TRIPS-aftalens artikel 27. På grund af denne uantageligt brede fortolkning af TRIPS-aftalen
kommer direktivudkastet i strid med artikel 52, stk. 2 og 3, i konventionen om meddelelse af
europæiske patenter, hvori det hedder, at computerprogrammer som sådanne ikke anses for
opfindelser
3.
det anerkender, at almindelig brug af en computer er “teknisk”, hvilket er i strid med kernen i
og forståelsen af en opfindelse som nedfældet i både konventionen om meddelelse af
europæiske patenter og det polske retssystem
4.
det garanterer ikke beskyttelse af interoperabiliteten som foreskrevet i TRIPS-aftalens
artikel 30. Direktivudkastet åbner mulighed for "reverse engineering" og dekompilering på
samme måde som direktivet om retlig beskyttelse af edb-programmer. De undtagelser, der er
indeholdt i dette direktiv, er tilstrækkelige i forbindelse med ophavsret, men direktivudkastets
artikel 6 håndhæver reelt ikke interoperabilitet over for patenthaverne.
16120/04 ADD 2
DG C I
ikn/JS/hkj
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
148709_0004.png
Desuden indeholder direktivet efter Polens opfattelse en række eksempler på manglende juridisk
konsekvens, mange vage bestemmelser og udtryk, der forklares med begreber, der ikke er defineret
i forslaget. Eksempler herpå er definitionerne på “teknologisk område” og “teknisk”. Der mangler
en klar bestemmelse i direktivet om, at programmering af computere, computernetværk og andre
enheder ikke er et teknologisk område.
I præamblens ottende betragtning hedder det, at formålet med direktivet er at forhindre
divergerende fortolkninger af den europæiske patentkonventions bestemmelser. Dette skal opnås
gennem harmonisering af de nationale retlige bestemmelser om computerimplementerede
opfindelsers patenterbarhed. Dette er omhandlet i både præamblens femte betragtning og i artikel
10, som direkte pålægger medlemsstaterne at sætte de nødvendige love og administrative
bestemmelser i kraft for at efterkomme direktivet. Dette er ikke i overensstemmelse med
præamblens attende betragtning, hvor det hedder, at den retlige beskyttelse af sådanne opfindelser
ikke kræver indførelse af en særlig lovgivning til erstatning for medlemsstaternes lovgivning, og at
direktivet blot klarlægger den nuværende retstilstand.
En detaljeret analyse af direktivets bestemmelser fører til den konklusion, at der behov for en ny
definition i den nationale lovgivning af patenterbare computerimplementerede opfindelser. I
direktivudkastet defineres computerimplementerede opfindelser på en sådan måde, at alle
programmer, der installeres og køres i en computer, anses for at være en opfindelse. I forbindelse
med definitionen af teknisk bidrag sondrer direktivudkastet på den anden side ikke i tilstrækkelig
grad mellem opfindelsers tekniske og ikke-tekniske karakteristika. I artikel 2, litra 6), og i artikel 3
lægges der op til, at opfindelser skal være patenterbare, hvis deres bidrag til det aktuelle niveau kun
er af ikke-teknisk karakter.
I mange tilfælde er det nødvendigt at understrege en opfindelses tekniske karakter i teksten til
direktivet. Det bør derfor forklares, at computerimplementerede opfindelser kun er beskyttet, når
der er tale om produkter som f.eks. programmeret teknisk udstyr eller en teknisk operation, der
køres med dette udstyr.
16120/04 ADD 2
DG C I
ikn/JS/hkj
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
148709_0005.png
Polen er desuden af den opfattelse, at det videre arbejde med dette dokument på grund af de
særdeles vanskelige juridiske forhold bør støttes af et dokument med eksempler på opfindelser, der
er patenterbare, og opfindelser, der ikke er det. Disse eksempler kan anvendes til støtte for
fortolkningen i forbindelse med afgørelser om computerimplementerede opfindelsers
patenterbarhed.
Polen mener desuden, at det dokument, der er foreslået ovenfor, bør indeholde en foreløbig
vurdering af de mulige juridiske og økonomiske følger af gennemførelsen af direktivet.
Polen ønsker afslutningsvis at understrege, at målsætningerne for direktivet kun kan opfyldes, hvis
der udarbejdes eksplicitte juridiske instrumenter, der gør det umuligt at patentere
computerprogrammer eller dele heraf, samtidig med at der åbnes mulighed for at patentere
computerimplementerede opfindelser. Polen vil i en senere fase af lovgivningsarbejdet arbejde for,
at der indføres sådanne betingelser. Dette skyldes, at Polen er overbevist om, at en hensigtsmæssig
løsning på de spørgsmål, der vedrører patentering af computerimplementerede opfindelser, bliver en
vigtig faktor i forbedringen af den europæiske økonomis konkurrenceevne og styrkelsen af det
europæiske forskningsrum.
________________________
16120/04 ADD 2
DG C I
ikn/JS/hkj
5
DA