Europaudvalget 2002
KOM (2002) 0124
Offentligt
1443218_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 6.3.2002
KOM(2002) 124 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL DET EUROPÆISKE RÅD
Status over indførelsen af eurosedler og -mønter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL DET EUROPÆISKE RÅD
Status over indførelsen af eurosedler og -mønter
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.1.4.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
2.3.
2.4.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
5.
Indledning: overgangen til euro har været en stor succes ............................................ 4
Forløbet af transaktionerne .......................................................................................... 5
Status over transaktionerne i forbindelse med forhåndsdistribution og
videredistribution ......................................................................................................... 5
Forhåndsforsyning af bankerne.................................................................................... 5
Videredistribution til de erhvervsdrivende................................................................... 7
Forhåndsdistribution af mønter til borgerne ................................................................ 8
Samlet status over forhåndsdistributionen ................................................................... 9
Distribution af sedler og mønter i januar 2002 ............................................................ 9
Forsyning med sedler via pengeautomater................................................................. 10
Hævning og veksling i pengeinstitutterne.................................................................. 10
De handlendes byttepenge.......................................................................................... 11
Anvendelse af euro ved kontantbetalinger................................................................. 11
Indlevering af de gamle nationale valutaer ................................................................ 12
Andre spørgsmål i forbindelse med indførelsen af eurosedler og -mønter................ 14
Prisstabilitet i forbindelse med overgangen til euro................................................... 14
Transaktionernes sikkerhed........................................................................................ 15
Kvaliteten af eurosedler og -mønter........................................................................... 15
Forfalskning ............................................................................................................... 16
Tilpasning af salgsautomater...................................................................................... 16
Indførelse af euroen i redjelande……………………………………………………17
Borgernes reaktioner på euroen ................................................................................. 18
Vurdering af effektiviteten af forberedelserne til indførelsen af euroen.................... 18
Borgernes fortrolighed med anvendelsen af euroen................................................... 18
Borgernes generelle vurdering af overgangen til euro............................................... 20
SMV'ernes omstilling til euroen ................................................................................ 22
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.1.
5.2.
5.3.
6.
SMV'ernes forberedelse pr. 1. januar 2002................................................................ 22
De praktiske vanskeligheder i forbindelse med overgangen til euro ......................... 23
Samlet vurdering af overgangen til euro.................................................................... 23
Bilag ........................................................................................................................... 24
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0004.png
1.
I
NDLEDNING
:
OVERGANGEN TIL EURO HAR VÆRET EN STOR SUCCES
Indførelsen af eurosedler og -mønter er den største pengeombytning i historien. EU har klaret
denne udfordring og sikret en problemfri overgang. De lande, der deltager, har fremstillet
15 mia. sedler og 51 mia. mønter og derefter i de første uger af 2002 distribueret ca.
8 mia. sedler og 38 mia. mønter til 218 000 banker og posthuse, 2,8 mio. handlende og
302 mio. borgere i tolv forskellige lande. De har ligeledes på få uger måttet trække en stor del
af de 9 mia. sedler og 107 mia. mønter i national valuta tilbage.
Denne store succes kan tilskrives den komptente og grundige forberedelse, som
medlemsstaterne, de europæiske institutioner (ECB og Europa-Kommissionen), de nationale
centralbanker, de finansielle institutioner, de erhvervsdrivende, ordensmagten,
pengetransportfirmaer har gennemført samt borgernes aktive og begejstrede deltagelse, uden
hvilken transaktionen og den hurtige distribution af euroen ikke ville have været mulig. De
europæiske borgere har accepteret den nye valuta hurtigt og med begejstring, og de købte i
vidt omfang møntsæt før den 1. januar og skaffede sig hurtigt eurosedler gennem
pengeautomater og banker. Fra uddannelse af kassemedarbejdere til særlige programmer for
svage befolkningsgrupper har der været tale om en systematisk forberedelse.
Medlemsstaternes finansministre har på afgørende vis støttet og stimuleret de økonomiske
aktører. Den Europæiske Centralbank har sikret en effektiv koordinering af de nationale
centralbankers indsats. Kommissionen har i hele processen spillet en vigtig igangsættende og
koordinerende rolle for deltagerlandenes indsats ved at målrette forberedelsen gennem
henstillinger og forslag (navnlig henstilling af 11. oktober 2000 og meddelelserne af
henholdsvis den 3. april og den 10. oktober 2001)
1
og etablere netværk bestående af de
nationale forvaltningers projektledere og finansministeriernes informationschefer.
Kommissionen har ligeledes været et centralt informationssted i hele overgangsperioden
takket være et europæisk net til hurtig varsling, som Kommissionen har oprettet.
For at forberede og ledsage denne transaktion er der gennemført særlig lange og omfattende
oplysningskampagner. Det samlede budget for perioden 1996-2001 for de nationale
oplysningskampagner, som er delvist medfinansieret af Europa-Kommissionen, andrager
321 mio. EUR. (dvs. 1,05 EUR pr. indbygger). Eurosystemet har ligeledes gennemført en
omfattende kompagne med et budget på 80 mio. EUR. Hvis man dertil lægger den indsats, der
er gjort af banker og faglige organisationer, er der i alt brugt over en halv mia. EUR til
oplysning af borgerne og de økonomiske aktører.
Denne betydelige indsats fra alle de økonomiske og institutionelle aktørers side har båret
frugt, idet overgangen til euroen er forløbet uden problemer. Pengeombytningen skete således
hurtigere end oprindelig forventet (Rådet havde i 1999 sat det som et mål at gennemføre
størstedelen af transaktionen på fjorten dage) men i overensstemmelse med forudsigelserne i
Kommissionens meddelelse fra oktober 2001, idet de fleste betalinger foregik i euro allerede
ved udgangen af den første uge af januar, og ved udgangen af den anden uge var der kun en
ubetydelig mængde nationale valutaer i omløb.
Ti år efter undertegnelsen af Maastricht-traktaten er euroen blevet en del af borgernes
dagligdag. Den succesfulde overgang viser institutionernes evne til at fuldføre et vanskeligt
projekt og er et optimistisk varsel for den fortsatte europæiske integration. Erfaringen er
1
Henholdsvis C (2000) 2985, KOM (2001) 190 og KOM (2001) 561.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0005.png
ligeledes en vigtig inspirationskilde for de kommende deltagerlande, hvor der er pustet nyt liv
i debatten om deltagelse i euroen.
Formålet med denne meddelelse er at give en detaljeret oversigt over transaktionerne i
forbindelse med den faktiske indførelse af euroen og resumere resultatet af eurobarometer-
undersøgelserne om, hvordan borgerne og virksomhederne opfatter overgangen til den nye
valuta. Følgende vil blive analyseret:
- forløbet af indførelsen af eurosedler og -mønter
- spørgsmål i forbindelse med eurosedler og -mønter (prisstabilitet, forfalskning, produktions-
kvalitet, transaktionernes sikkerhed og tilpasningen af salgsautomater)
- borgernes reaktion på eurosedler og -mønter
- de små og mellemstore virksomheders erfaringer med overgangen.
2.
F
ORLØBET AF TRANSAKTIONERNE
Fire forhold kræver særlig opmærksomhed:
- forhåndsdistribution af eurosedler og -mønter og videredistribution
- udbredelse og distributionskanaler for den nye valuta i de første dage af 2002
- anvendelse af euroen ved kontantbetalinger
- tilbagetrækningen af de gamle nationale valutaer.
2.1.
Status over transaktionerne i forbindelse med forhåndsdistribution og
videredistribution
Det europæiske regelsæt gav mulighed for forhåndsdistribution og videredistribution af
eurosedler og -mønter til de erhvervsdrivende fra september 2001 og forhåndsforsyning af
privatpersoner med euromønter fra midten af december måned. Hver enkelt stat kunne
imidlertid frit fastsætte en startdato for transaktionerne inden for denne tidsramme.
2.1.1.
Forhåndsforsyning af bankerne
Forhåndsforsyningen af bankerne forløb uden problemer. Forhåndsforsyningen antog et
omfang, der i det store og hele svarede til forventningerne. Bankerne (og nu og da
posthusene) modtog fra september euromønter i Belgien, Irland, Frankrig, Italien og Portugal.
Fra samme tidspunkt modtog de i Tyskland, Spanien, Luxembourg, Østrig og Finland både
eurosedler og -mønter. De portugisiske banker modtog sedler fra oktober måned, og
Grækenland valgte i samme periode at distribuere sedler og mønter. De belgiske, spanske,
irske og italienske banker modtog sedler fra november måned, og de franske og nederlandske
2
banker i december.
2
De nederlandske banker kunne imidlertid efter anmodning få sedler tidligere. Banker og store
forretninger havde ligeledes en vis fleksibilitet i Frankrig.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0006.png
Ifølge Den Europæiske Centralbank havde bankerne i alt pr. 31. december modtaget
132,1 mia. EUR i sedler, svarende til 21 % af den samlede produktion og 67 % af værdien af
seddelomløbet
3
. Disse gennemsnit dækker imidlertid over en meget mere kompleks situation,
idet bankernes ordrer i visse lande var meget store (f.eks. Grækenland, Irland, Østrig ...) og
mere beskedne i andre (f.eks. Frankrig, Spanien, Nederlandene), som det fremgår af
nedenstående to tabeller. Seddelforsyningerne gjorde det muligt at imødekomme næsten alle
ordrer.
100
80
60
40
20
0
B
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
Forhåndsdistribution af sedler
til banker i % af sedler i omløb
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
B
D
EL
E
F
IRL
IT
L
NL
A
P
FIN
Forhåndsdistribution af sedler
til banker i % af produktionen
Forhåndsforsyningen af bankerne med mønter var forholdsmæssig meget større end
seddelforsyningen. Således modtog pengeinstitutterne mellem september og december, hvad
der svarer til 73 % af den samlede produktion (kvantitativt)
4
og 96,3 % af de mønter, der var i
omløb i midten af januar. Forskellen mellem staterne er ligeledes mindre. Bankernes ordrer er
generelt blevet imødekommet uden problemer.
3
4
I procent af værdien af de eurosedler, der var i omløb pr. 15. januar 2002.
Kilde: ECB.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0007.png
120
100
80
60
40
20
0
B
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P FIN
Forhåndsdistribution af
mønter til banker i % af
mønter i omløb
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
B
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
Forhåndsdistribution af mønter
til banker i % af produktionen
2.1.2.
Videredistribution til de erhvervsdrivende
30
25
20
15
10
5
0
B
D
GR SP IRL IT
L
NL
A
PT FIN
Videredistribution i % af de
sedler, bankerne havde
modtaget
Videredistributionen af sedler begyndte i september i Tyskland, Luxembourg og Østrig, i
november i Irland og i december i de øvrige lande (mønterne var imidlertid til rådighed
allerede fra september i Irland, oktober i Italien og november i Grækenland). Den mulighed,
som ECB havde givet virksomhederne, for allerede fra september måned at lade sig
forhåndsforsyne med mindre mængder af sedler og mønter med henblik på at uddanne
kassemedarbejderne var ikke nogen stor succes, uden tvivl fordi der blev gjort meget lidt
reklame for denne mulighed.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0008.png
Som Kommissionen allerede nævnte i meddelelse af 10. oktober 2001
5
har deltagelsen af de
2,8 mio. erhvervsdrivende i euroområdet i videredistributionen i det store og hele været meget
uensartet. Det skyldes navnlig den hyppige mangel på tilskyndelsesforanstaltninger og visse
landes indførelse af uforholdsmæssigt store bøder i tilfælde af tab eller for tidlig udsendelse af
sedler. I gennemsnit har bankerne kun videredistribueret (udtrykt i værdi) 9 % af de modtagne
sedler
6
. Bortset fra Luxembourg er det interessant at konstatere, at de lande, der har opnået de
bedste resultater, er de lande, der har indført tilskyndelsesforanstaltninger og/eller nedsat de
logistiske krav (f.eks. Tyskland, Irland, Nederlandene, Østrig
7
). Antallet af forhåndsforsynede
erhvervsdrivende svinger meget fra land til land. Således er næsten alle irske
erhvervsdrivende og 90 % af de nederlandske erhvervsdrivende blevet forhåndsforsynet,
mens under 10 % af de italienske erhvervsdrivende er blevet forhåndsforsynet.
60
50
40
30
20
10
0
B
D
EL
I
L
NL
A
FIN
Videredistribution i % af de
mønter, bankerne havde
modtaget
Resultaterne er generelt en smule bedre for mønternes vedkommende. Her videredistribuerede
bankerne en stor mængde af de mønter, de lå inde med, dog med store forskelle fra land til
land.
2.1.3.
Forhåndsdistribution af mønter til borgerne
Alle lande solgte fra midten af december små møntsæt, hvis gennemsnitlige værdi var 10,71
EUR (værdierne svinger fra 3,88 EUR i Finland til 15,25 EUR i Frankrig). Det var borgernes
første fysiske kontakt med euroen, og møntsættene vakte stor begejstring i samtlige
deltagerlande. Der var en sådan trængsel i de første åbningstimer i banker, på posthuse og
andre salgssteder, at totredjedele af samtlige møntsæt blev solgt på under en uge, og der var i
visse lande udsolgt efter 48 timer.
5
6
7
KOM (2001) 561 endelig. Anden rapport om forberedelserne til indførelsen af eurosedler og -mønter.
Kilde: ECB. NB: Forsyningen af nogle af de store forretninger er da blevet foretaget direkte af landets
centralbank.
Eurosystemets oplysninger mangler for Frankrigs vedkommende, dvs. oplysninger om
videredistribution af sedler og videredistributionen af mønter i Frankrig, Spanien, Irland og Portugal.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0009.png
60
50
40
30
20
10
0
B
D EL E
F IRL I
L NL A
P FIN
Fremstillede møntsæt (mio.)
Solgte møntsæt (mio.)
De europæiske borgere købte i alt 150 329 000 møntsæt bestående af 4 280 585 000 mønter
(dvs. gennemsnitlig 14 mønter pr. person) til en samlet værdi af 1,65 mia. EUR. Det samlede
antal solgte møntsæt udgør 11 % af de euromønter, der var i omløb ved udgangen af januar
måned. I flere lande (Tyskland, Portugal, Finland, Luxembourg ...) var der en sådan
efterspørgsel, at bankerne fik tilladelse til selv at sammensætte møntsæt eller sælge af deres
lager af mønter. Resultatet af salget af møntsæt er således i det store og hele meget
tilfredsstillende. I alt blev 150 af de 192 mio. møntsæt solgt, dvs. gennemsnitlig 78 %.
I modsætning til den frygt, som nogle markedsdeltagere havde givet udtryk for, er det
interessant at bemærke, at ud over nogle enkelte eksempler på brug af mønter i automater,
respekterede borgerne fuldstændig forbudet mod at bruge mønterne før den 1. januar 2002.
Der er kun registreret 77 forsøg på brug af eurosedler og -mønter før den 1. januar 2002,
hvilket er et ganske ubetydeligt tal i forhold til de milliarder af eurosedler og -mønter, der var
udleveret.
2.1.4.
Samlet status over forhåndsdistributionen
Ifølge ECB blev der i alt forhåndsdistribueret 6 mia. sedler (svarende til 40 % af de
fremstillede sedler) til en samlet værdi af 132 mia. EUR og 37,5 mia. mønter (svarende til
73,5 % af de fremstillede mønter) til en samlet værdi af 12,4 mia. EUR.
Disse resultater er endnu mere slående, når de sammenlignes med den mængde euro, der var i
omløb i begyndelsen af februar 2002, idet gennemsnitlig 80 % af sedlerne (i mængde) og
97 % af mønterne anvendt til dette formål var blevet forhåndsdistribueret inden januar måned.
Forhåndsdistributionens heldige udfald var et afgørende bidrag til den hurtige start for
transaktioner i euro i begyndelsen af 2002.
2.2.
Distribution af sedler og mønter i januar 2002
Distributionen af den nye valuta er væsentligst sket ad tre kanaler
8
:
- hævning i pengeautomater
- hævning i pengeinstitutter (banker og posthuse)
8
Af andre kanaler kan f.eks. nævnes ugentlige kontantudbetalinger af sociale ydelser i Irland eller
kontantudbetalinger af pensioner i Italien.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0010.png
- byttepenge i forretninger.
2.2.1.
Forsyning med sedler via pengeautomater
Gennemsnitlig 80 % af automaterne var tilpasset euroen fra den 1. januar 2002. Transaktionen
forløb teknisk set godt
9
. Det gik meget stærkt i hele euroområdet fra 90 % den 2. januar til
97 % den 3. januar. Allerede fra den 4. januar blev der fra næsten alle automater kun
distribueret euro. Det skal bemærkes, at ikke-tilpassede automater ofte i de første dage
fortsatte med at distribuere den gamle nationale valuta - navnlig i Italien og Finland - hvilket
midlertidigt gjorde det vanskeligere for de handlende at give tilbage i euro.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Tilpasning af penge-
automater pr. 1. januar
Tilpasning af penge-
automater pr. 2. januar
Tilpasning af penge-
automater pr. 3. januar
B
D
EL
E
F IRL
I
L
NL
A
P FIN
Kilde: Finansministerierne.
Hævningerne i automaterne var meget betydelige i den første uge af januar på grund af
borgernes entusiasme og nysgerrighed over for den nye valuta. Samlet blev der i syv lande
(Nederlandene, Italien, Frankrig, Tyskland, Østrig, Portugal og Belgien) foretaget over
25 mio. hævninger på 48 timer. Resultatet er navnlig bemærkelsesværdigt i Nederlandene,
hvor der i alt blev foretaget over 5 mio. hævninger den 1. og 2. januar (dvs. ca. hveranden
person på over 15 år foretog en hævning). Antallet af hævninger forblev højt i hele
euroområdet indtil midten af den anden uge i januar, hvor de begyndte at falde og derefter
igen fandt det normale niveau. Takket være den logistik, som bankerne havde indført, blev
der ikke konstateret alvorlige problemer med opfyldning af pengeautomaterne.
2.2.2.
Hævning og veksling i pengeinstitutterne
Normalt sikrer pengeautomaterne (udtrykt i mængde) ca. 70 % af forbrugernes forsyning med
sedler, og hævningerne i pengeinstitutterne spiller normalt en beskeden rolle. Det var ikke
tilfældet i de første ti dage af januar, idet forbrugerne henvendte sig massivt i de 218 000
banker og posthuse for at hæve euro eller veksle deres gamle nationale valuta, hvilket gav
anledning til køer. I flere lande (f.eks. Tyskland, Spanien...) var forsyningen med euro direkte
i banker og på posthuse endda mængdemæssigt større end forsyningen via automater.
Tilstrømningen begyndte allerede den 1. januar i de lande, hvor bankerne var åbne (Tyskland,
Spanien, Luxembourg) og begyndte først at falde tilbage til det normale niveau ved udgangen
af den anden uge. En række forbrugere henvendte sig ved skranken for at få vekslet små
9
De eneste registrerede hændelser var en blokering på 90 minutter af pengeautomaterne i Østrig den
2. januar og enkelte vanskeligheder i de første dage med distributionen af 5-eurosedler i 10 % af de
tyske pengeautomater.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
beløb. De lange køer fik nu og da visse banker til at begrænse vekslingen til deres egne
kunder.
2.2.3.
De handlendes byttepenge
At give tilbage udelukkende i euro betød i de første dage af 2002 en meget kraftig stigning i
de handlendes kassebeholdning, da de ikke kunne anvende den nationale valuta, forbrugerne
kom med, som byttepenge. Forretningerne, navnlig de store, overholdt stort set de europæiske
og nationale henstillinger om udelukkende at give tilbage i euro, selv om de små handlende i
de første dage ofte havde en tendens til at give tilbage i samme valuta, som den valuta
forbrugeren betalte med.
Forsyningen af de handlende med eurosedler og -mønter var stram i den første uge, da et stort
antal forbrugere betalte deres småindkøb med store sedler og på grund af begrænset kapacitet
hvad angår pengetransport (for de store forretningers vedkommende) og lange køer i bankerne
(for de små forretningers vedkommende). De 7 585 pengetransporter, der kører i euroområdet,
arbejdede således på højtryk for at undgå manglende forsyninger med euro. Takket være en
stor indsats fra bankernes og de erhvervsdrivendes side har der kun været få eksempler på
mangel på visse sedler eller mønter. Det har ikke været forstyrrende for handelen og kun
midlertidigt ændret byttepengenes sammensætning. Nogle stater har endvidere indført
mekanismer, der giver mulighed for afhjælpe en eventuel mangel på visse sedler og mønter.
Således modtog Portugals centralbank 30 mio. 10-eurosedler og 30 mio. 5-eurosedler fra
Eurosystemets centrale reserve, den spanske centralbank modtog ligeledes 37 mio.
10-eurosedler. Frankrig købte i midten af december 100 mio. 50-cent mønter i Spanien.
Kombinationen af disse tre kanaler (automater, banker og posthuse samt byttepenge)
muliggjorde en meget hurtig distribution af euroerne blandt hele befolkningen. Således havde
de fleste borgere allerede ved udgangen af den første uge i januar eurosedler og -mønter i
hånden.
2.3.
Anvendelse af euro ved kontantbetalinger
I de første dage af januar var der en midlertidig afbrydelse i forbrugernes forsyning med euro
og anvendelsen af euro i de løbende transaktioner. Borgerne forsøgte først at bruge de
nationale valutaer, før de brugte euro. Der kunne naturligvis kun være tale om et
overgangsfænomen, da automaterne og bankerne udleverede euro, og de handlende gav
tilbage i euro. Det økonomiske kredsløb løb således hurtigt tør for de gamle nationale
valutaer, og de handlende og bankerne spillede i den henseende rollen som "støvsugere".
Euroens andel af kontantbetalingerne lå i gennemsnit på omkring 20 % ved slutningen af den
2. januar, 40 % ved slutningen af den 3., 55 % ved slutningen af den 4., 66 % ved slutningen
af den 5., 75 % ved slutningen af den 7., 85 % ved slutningen af den 10., 92 % ved slutningen
af den 12. og 95 % ved slutningen af den 16. Denne meget hurtige stigning i betalingerne i
euro sammen med visse store forretningers særlige foranstaltninger (flere åbne kasser,
støttepersonale ved kasserne ...) gjorde det muligt at undgå lange køer i forretningerne.
Lørdag den 5. januar var i den henseende en nøgledag, men testen forløb vel i samtlige
deltagerlande med køer på et normalt niveau. Dette forhold ændredes ikke, da udsalget
begyndte.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0012.png
Euroens andel af de samlede kontantbetalinger
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
B
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
2. jan.
3. jan.
4. jan.
5. jan.
7. jan
8. jan.
10. jan.
Kilde : Finansministerierne og de store forretninger. Oplysningerne er vejledende.
Kontantbetalingernes andel af det samlede antal betalinger steg i de fleste deltagerlande i de
første to uger af januar, da forbrugerne forsøgte både at afsætte deres gamle nationale valutaer
og anvende euroen i praksis. Situationen begyndte at blive normaliseret i anden halvdel af
januar måned. Endelig har overgangen til eurosedler og -mønter ikke givet anledning til
særlige problemer. Konverteringen af konti, kort og betalingsterminaler forløb stort set
tilfredsstillende.
2.4.
Indlevering af de gamle nationale valutaer
Selv om distributionen af eurosedler og -mønter er fordelt på tre måneder, er indleveringen af
de nationale sedler og mønter stort set sket på nogle uger, hvilket betød store flaskehalse for
bankernes lagre og for pengetransporterne og store forsinkelser for sorteringen og optællingen
- navnlig for mønternes vedkommende - og dermed for de handlendes konti i bankerne og
bankernes konti i centralbanken.
Over en tredjedel af de sedler (udtrykt i værdi), der var i omløb den 31. december 2001, var
indleveret til nationalbankerne pr. 11. januar. 50 %-tærsklen blev overskredet ti dage senere
den 21. januar. Den 8. februar var næsten ¾ af sedlerne indleveret. Det faktiske omløb af de
gamle valutaer var i virkeligheden meget mindre, end tallene antyder, på grund af de fyldte
midlertidige lagre, der medførte store forsinkelser for centralbankernes optælling af sedler. Da
nogle af sentimentale grunde beholder gammel valuta samt på grund af tab og udenlandske
turisters besiddelser vil en del af sedlerne og navnlig mønterne formodentlig aldrig blive
indleveret. Man skal endvidere være opmærksom på, at den periode, i hvilken der kan
indleveres gammel valuta, er meget lang; den er endda for de fleste deltagerlandes
vedkommende ubegrænset, hvad angår sedler, hvis de indleveres i centralbankerne (se bilag).
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0013.png
Indlevering af sedler i national valuta (udtrykt i værdi) i % af de sedler, der var i omløb
pr. 31. december
10
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2. jan.
4. jan.
8. jan.
10. jan.
14. jan.
16. jan.
18. jan.
22. jan.
25. jan.
31. jan.
15. feb.
Indlevering af
sedler i national
valuta i % af sedler i
omløb pr.
31.12.2001
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2. jan.
3. jan.
7. jan.
10. jan.
14. jan.
18. jan.
22. jan.
29. jan.
20. feb.
B
D
EL
E
F IRL
I
L
NL
A
P FIN
Indleveringen af mønter var generelt langsommere. Pr. 22. februar 2002 var således kun
27,9 % af de nationale mønter udtrykt i værdi (13,5 % i udtrykt i mængde) indleveret til
centralbanken
11
. På denne dato var en stor del af mønterne trukket tilbage fra det reelle omløb,
men de var oplagret og afventede sortering og optælling. Indsamlingen af mønter arrangeret
af velgørende organisationer er stadig i gang. Det skal bemærkes, at indsamlingen af
opsparede mønter, som en række deltagerlande organiserede i 2001, gav mulighed for at
indsamle (udtrykt i værdi) et beløb svarende til 9 % af de mønter, der var i omløb.
10
11
Kilde : Den Europæiske Centralbank.
En betydelig del af mønterne vil i øvrigt aldrig blive indleveret.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0014.png
Nationale mønter i omløb udtrykt i værdi (mio. EUR)
12
.
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
B
D
EL
E
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
F
31. dec.
31. jan.
22. feb.
Indlevering af mønter i national valuta udtrykt i værdi (%)
60
50
40
30
20
10
0
B
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
8. feb.
22. feb.
For at lette indleveringerne har flere banker udvidet deres åbningstider for at muliggøre flere
pengetransporter.
3.
A
NDRE SPØRGSMÅL
-
MØNTER
I FORBINDELSE MED INDFØRELSEN AF EUROSEDLER OG
Her melder sig spørgsmål vedrørende prisstabilitet, transaktionernes sikkerhed, kvaliteten af
sedler og mønter, forfalskning og tilpasning af automaterne.
3.1.
Prisstabilitet i forbindelse med overgangen til euro
Kommissionen havde frygtet, at hvis der ikke blev foretaget en hurtig statistisk opfølgning af
prisudviklingen, ville borgerne fejlagtigt få indtryk af, at der var tale om en generel
prisstigning i forbindelse med indførelsen af euroen. Denne frygt bekræftes i høj grad af
undersøgelserne blandt forbrugerorganisationer og ngo'ere og nettet "euro facile" samt
eurobarometer-undersøgelsen ved udgangen af januar
13
, idet 67 % af borgerne mener, at
12
13
Kilde: ECB.
Flash 121. "Euro attitudes in the euro zone", januar 2002.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0015.png
priserne oftest er blevet afrundet opad, 28 % at stigninger og fald går lige op, mens 1,9 %
mener, at priserne oftest er blevet afrundet nedad. De mest pessimistiske, hvad angår
prisstigninger, er tyskerne og franskmændene (76 %) fulgt af hollænderne (72 %) og irerne
(71 %). Portugal er det eneste land, hvor flertallet ikke (49 %) føler sig overbevist om, at
indførelsen af euroen har medført prisstigninger.
De oplysninger, som Eurostat offentliggjorde den 28. februar bekræfter, at der ikke har været
tale om en generel prisstigning i forbindelse med pengeombytningen. Således anslås det, at
overgangen til euroen har bidraget til den månedlige prisudvikling med mellem 0 % og
0,16 %. De prisstigninger, der er konstateret i forbindelse med euroen, er generelt set i
servicesektoren. Den årlige inflation steg ganske vist fra 2,0 % til 2,7 % fra december til
januar, men denne udvikling kan væsentligst tilskrives en kombination af stigende oliepriser
og stigende priser for frugt og grøntsager (på grund af dårligt vejr) og visse skatte- og
afgiftsstigninger.
I en eurobarometer-undersøgelse i midten af februar anførte 61 % af de små og mellemstore
virksomheder, at overgangen til euro havde været prisneutral for deres vedkommende, 24 %
havde hævet nogle priser og sænket andre. Det antal virksomheder, der anfører at have
afrundet nedad (6 %), er stort set det samme antal som dem, der anfører at have afrundet opad
(8 %).
De frivillige prisaftaler, bl.a. den europæiske aftale indgået på Kommissionens initiativ i april
2001, er stort set blevet respekteret.
3.2.
Transaktionernes sikkerhed
Transaktionernes sikkerhed har været meget tilfredsstillende hele vejen igennem. På trods af
et hidtil uset antal pengetransporter og en næsten fordobling af antallet af sedler og mønter
distribueret til de økonomiske aktører, har der været meget færre hændelser end normalt,
hvilket viser, at sikkerhedsforanstaltningerne har været effektive (eskorte ...).
Der blev kun konstateret 27 tyverier af eurosedler og 17 tyverier af euromønter fra september
til december 2001 (heraf næsten en tredjedel i Tyskland, hvor forhåndsdistributionen allerede
var begyndt i september måned). For sammenligningens skyld kan det nævnes, at der i 2000 i
alt var 5 184 bankrøverier i euroområdet
14
. Resultaterne, hvad angår beskyttelse af euroen,
kan således betragtes som usædvanlig gode.
3.3.
Kvaliteten af eurosedler og -mønter
Reglerne for kontrol med produktionskvaliteten af eurosedler og -mønter har vist sig særdeles
effektive. Der er kun set få tilfælde af forfalskning af nogle 5-eurosedler i Frankrig, 10-, 20-
og 500-eurosedler i Finland, 100-eurosedler i Grækenland og Bulgarien (fremstillet i
Nederlandene) og nogle 1-cent mønter i Italien, 20-cent mønter i Frankrig og 2-euromønter i
Østrig. Sandsynligheden for at modtage defekte euro er på under en ud af
femhundredemillioner for mønternes vedkommende og en ud af tohundredemillioner for
sedlernes vedkommende.
En tysk undersøgelse har rejst spørgsmålet om giftigheden af de pigmenter, der anvendes ved
fremstillingen af 10-eurosedler. De test, der er gennemført på foranledning af Den
14
Kilde:Den Europæiske Banksammenslutning.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0016.png
Europæiske Centralbank, konkluderer, at der kun er tale om en sundhedsrisiko ved indtagelse
af over 400 10-eurosedler.
Forskellige undersøgelser har kritiseret tilstedeværelsen af nikkel i 1- og 2-euromønterne på
grund af den allergirisiko, der kan følge deraf. De videnskabelige undersøgelser, som blev
gennemført for nogle år siden på Europa-Kommissionens foranledning, har klart godtgjort, at
anvendelsen af nikkel i mønterne ikke har allergifremkaldende virkninger
15
.
3.4.
Forfalskning
De nye euromønter og -sedler er bedre beskyttet mod forfalskning end nogen af de gamle
nationale valutaer. En række specialister havde forudset forfalskninger af euroen allerede fra
den 1. januar, men det må konstateres, at der i hele januar måned ikke blev fundet et eneste
tilfælde. Der blev kun konstateret omkring halvtreds mindre forfalskninger (anvendelse af
fotokopierede sedler, scannede og derefter trykte sedler, sedler udklippet fra plakater ...) i
januar, hvilket er et usædvanlig lavt tal (i gennemsnit blev der opdaget 2000 kopier af
nationale sedler hver eneste dag i 2001). Resultatet er ligeledes meget tilfredsstillende for
mønternes vedkommende, idet der kun blev fundet to kopier af dårlig kvalitet i januar.
I de fleste tilfælde blev disse grove forfalskninger opdaget, inden pengene kom i omløb.
3.5.
Tilpasning af salgsautomater
På trods af Europa-Kommissionens gentagne advarsler undervurderede en række operatører af
salgsautomater i deres planer den hastighed, med hvilken den nye valuta blev udbredt, idet
man først havde regnet med at nå tærsklen på 50 % af betalingerne i euro i løbet af den tredje
uge af januar (mens det niveau blev nået allerede ved udgangen af den første uge). Det betød
hyppige omsætningstab og enkelte forsinkelser med tilpasningen af udstyret, som det på
grund af flaskehalse, hvad angår kvalificeret personale, viste sig at være vanskeligt at
indhente hurtigt.
15
Der skal mindes om, at euromønternes sammensætning blev fastlagt ved forordning af Det Europæiske
Råd i 1998 efter en omfattende debat. Nikkel var almindelig udbredt ved fremstillingen af de nationale
mønter i EU. Af tekniske grunde var det nødvendigt at anvende nikkel i 1- og 2-euromønter, da de
andre metaller ikke gav mulighed for at opnå samme kvalitet. 92 % af de euromønter, der er i omløb,
indeholder ikke nikkel, mens 75 % af de tidligere nationale mønter indeholdt dette metal.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0017.png
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
02
-
04 01-
- 0
06 01- 2
- 0
08 01- 2
- 0
10 01- 2
- 0
12 01- 2
- 0
14 01- 2
- 0
16 01- 2
- 0
18 01- 2
- 0
20 01- 2
- 0
22 01- 2
- 0
24 01- 2
- 0
26 01- 2
- 0
28 01- 2
- 0
30 01- 2
-0 02
1-
02
Tilpasning af
salgsautomater til
euro
Kilde : Finansministerierne. Oplysningerne er vejledende.
Der er indberettet nogle tilfælde af afvisning af mønter fremstillet i andre deltagerlande i
euroområdet i salgsautomaterne. Disse problemer skyldes en forkert indstilling af
automaterne, der er blevet testet udelukkende med de nationale serier og ikke med et
toleranceinterval, der dækker alle serierne i euroområdet.
3.6
Indførelse af euroen i tredjelande
Ifølge Den Europæiske Centralbank forsynede Eurosystemet i december 2001 26
centralbanker eller særlige finansieringsinstitutter
16
uden for euroområdet med ca.
4 mia. EUR. Der er desværre ingen oplysninger til rådighed om bankernes videredistribution,
der formodentlig har været den væsentligste forsyningskilde for finansieringsinstitutter i
tredjelande. Ifølge de oplysninger, som Kommissionens delegationer har modtaget i ca. fyrre
lande, var der eurosedler til rådighed allerede fra de første dage i januar. En række forbrugere
i kandidatlandene har været nysgerrige og har forsøgt at skaffe sig euro.
Mange sedler fra euroområdet, navnlig tyske, henlå eller blev brugt i de central- og
østeuropæiske lande. Der blev i 2001 påbegyndt en massiv indlevering af disse sedler, navnlig
via indskud på valutakonti
17
. Vekslinger og kontoindskud var ligeledes meget høje i første
uger af 2002. Ifølge oplysninger indsamlet af den europæiske sparekassesammenslutning
andrager indleveringerne af sedler i national valuta fra euroområdet til sammenslutningens
finansielle medlemsinstitutioner i de central- og østeuropæiske lande et beløb, der i alt svarer
til 333 mio. EUR. Det skal bemærkes, at borgerne har modtaget flere euro (udtrykt i værdi),
end de har indleveret i national valuta i Tjekkiet, Ungarn, Letland og Litauen. Derimod har de
polske borgere indleveret et større beløb i national valuta, end de har hævet i euro i Polen,
Albanien, Bulgarien og Slovakiet, uden at det kan fastslås, om vekslingen er sket til fordel for
den lokale valuta eller dollaren.
16
17
De banker, der er aktive på markedet for store sedler, kunne blive forhåndsforsynet direkte.
For eksempel var indlån på valutakonti i andet semester 2001 ifølge de berørte landes centralbanker på
omkring 400 mio. EUR i Kosovo (svarende til 25 % af Kosovos nominelle BNI) og på 3 mia. EUR i
Kroatien (svarende til 15 % af det kroatiske nominelle BNI).
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0018.png
4.
B
ORGERNES REAKTIONER PÅ EUROEN
Kommissionens eurobarometer-undersøgelse (spørgsmål stillet mellem den 21. og den
31. januar 2002) giver oplysninger om borgernes reaktion på euroen og påviser eventuelle
nationale forskelle. Resultaterne kan inddeles i fire kategorier :
4.1.
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
B
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FIN
Meget godt forberedt
Ret godt forberedt
Vurdering af effektiviteten af forberedelserne til indførelsen af euroen
Gennemsnitlig trefjerdedele af borgerne mente at være godt eller meget godt forberedt den
1. januar 2002 (26 % meget godt forberedt, 48 % godt forberedt). De mest fortrøstningsfulde
er hollænderne (90 %), belgierne (85 %) og franskmændene (80 %). De mindst fortrøstnings-
fulde er portugiserne (62 %), spanierne (67 %), italienerne (67 %) og grækerne (67 %).
Selvstændige og ansatte (81 %) føler sig bedre forberedt end arbejdere (76 %) eller de ikke-
erhvervsaktive (66 %).
Vurderingen af oplysningsindsatsen er meget positiv. Ca. 58 % af borgerne mener, at den
tidlige overgang til euro på bankkonti bidrog til et bedre kendskab til den nye valuta. 59 % af
borgerne har samme mening om den tidlige overgang for fakturaer fra offentlige værker og
77 % om den dobbelte prisskiltning.
4.2.
Borgernes fortrolighed med anvendelsen af euroen
Ved udgangen af januar gav euroen endnu anledning til nogle vanskeligheder for hver femte
borger og mange vanskeligheder for hver femogtredivte borger (2,8 %). I otte lande (D, SP,
IT, L, NL, A, P og FIN) havde de fleste af de adspurgte ingen vanskeligheder. De to lande,
hvor befolkningen generelt siger at have flest vanskeligheder, er Frankrig (38 %) og Spanien
(25 %). Nederlandene skiller sig ud ved, at befolkningen stort set ingen vanskeligheder har
(3,2 %), hvilket formodentlig skyldes den store oplysningsindsats
18
. Kvinder har generelt flere
vanskeligheder end mænd (25 % mod 18 %). Samlet kan disse resultater betragtes som fine
for alle landes vedkommende.
18
Det nederlandske budget til oplysning i perioden 1996-2001 var på 67,7 mio. EUR, dvs. næsten 4,40
EUR pr. indbygger. Til sammenligning kan det nævnes, at det gennemsnitlige budget for
oplysningskampagner i euroområdet har været på 1,05 EUR pr. indbygger.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0019.png
Spørgsmål : Giver euroen i dag stadig anledning til mange vanskeligheder, nogle
vanskeligheder, få vanskeligheder eller ingen vanskeligheder overhovedet ?
40
35
30
25
20
15
10
5
0
N o g le v a n s k e lig h e d e r
M a n g e v a n s k e lig h e d e r
I
De fleste borgere (57 %) har ikke problemer med at genkende de forskellige euromønter eller
med at bruge dem (66 %). Kun i Irland anfører de fleste (55 %), at de har problemer med at
bruge euro. Personer på over 55 år (44 %) har generelt flere vanskeligheder med at genkende
euromønterne end personer på under 24 år (30 %).
Sedlerne giver generelt anledning til meget færre vanskeligheder end mønterne. Således har
93 % af borgerne ingen problemer med at identificere dem, og 91 % har ingen vanskeligheder
med at bruge dem.
Over ¾ af borgerne (77 %) har ikke indtryk af, at overgangen til euro har ændret deres
indkøbsmønster. En ud af syv (15 %) mener at have købt mindre, en ud af hver fjortende
mener at have købt mere. Irland skiller sig ud ved at have et stort antal forbrugere (37 %),
som mener at have ændret deres indkøbsmønster. Kvinder mener generelt hyppigere end
mænd at have ændret deres adfærd (24 % mod 19 %) væsentligst af forsigtighedsgrunde
(17,5 % mener at have købt mindre). Der er ingen nævneværdig forskel afhængig af alder
eller uddannelsesniveau.
Forbrugerne har stadig tit vanskeligt ved at huske priser i euro og forstå de nye værdier. Når
de køber ind, regner de fleste (45 %) fortsat priserne ud i deres nationale valuta, mens 35 %
regner i både national valuta og euro, og 18 % regner i euro. Irland og Portugal er de eneste to
lande, hvor de fleste borgere siger, at de regner i euro frem for national valuta. Generelt
regner mænd hyppigere i euro end kvinder (21 % mod 15 %), og personer på over 55 år
(23 %) hyppigere end personer på under 24 år (16 %).
19
FIN
D
IRL
L
NL
B
E
A
EL
P
F
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0020.png
60
50
40
30
20
10
0
B
D EL E
F IRL I
L NL A
P FIN
Regner generelt i national
valuta
Regner generelt i euro
Borgerne anvender kun i begrænset omfang regnemaskiner og omregnere. 41 % bruger dem
aldrig, 34 % nogle gange, 15 % ofte og 10 % altid. Franskmændene (41 %), grækerne (35 %)
og irerne (34 %) skiller sig ud ved at have et stort antal borgere, der hyppigt eller altid
anvender regnemaskiner eller omregnere formodentlig på grund af den indviklede
omregningssats.
Når man spørger borgerne, om de fortsat ønsker dobbelt prisskiltning, svarer de fleste (54 %),
at de ønsker, at de handlende ophører med dobbelt prisskiltning, når perioden med to valutaer
er udløbet, at bankerne ophører med at angive modværdien i national valuta (59 %), og at
modværdien heller ikke bør angives på fakturaer (58 %). Resultaterne varierer imidlertid
mærkbart fra et land til et andet. De fleste franskmænd (64 %), irere (56 %), finner (56 %) og
spaniere (50 %) ønsker f.eks. fortsat dobbelt prisskiltning i forretningerne, mens de fleste
tyskere (65 %), hollændere (64 %), luxemburgere (64 %) og italienere (60 %) ikke ønsker det.
Der er ingen afgørende forskel i svarene efter alder eller uddannelsesniveau.
4.3.
Borgernes generelle vurdering af overgangen til euro
Omkring 60 % af borgerne mener, at overgangen til euro for dem personligt vil give flere
fordele end ulemper. Denne procent er meget høj i Luxembourg (79 %), Irland (75,8 %) og i
Portugal (71 %). Den er meget under gennemsnittet i to lande, nemlig Tyskland (49 %) og
Østrig (45 %). Personer på over 55 år (52 %) er langt mindre optimistiske end personer på
under 24 år (71 %). Næsten totredjedele af borgerne (64 %) anfører, at de føler sig mere som
europæere takket være euroen.
Vurderingen af indførelsen af eurosedler og -mønter er således særdeles positiv, idet over
80 % af borgerne mener, at den er forløbet godt eller meget godt.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0021.png
Spørgsmål: mener De, at overgangen til eurosedler og -mønter i Deres land er gået
meget godt, ret godt, ret dårligt eller meget dårligt ?
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
B
D
EL
E
F
IR L
I
L
NL
A
P
F IN
E r fo r lø b e r m e g e t g o d t
E r fo r lø b e t g o d t
Endelig siger over totredjedele af borgerne i euroområdet, at de personligt er tilfredse eller
meget tilfredse med, at euroen er blevet deres valuta, hvilket er et usædvanlig højt resultat, der
bekræfter de europæiske borgeres begejstring for deres valuta. Tyskland, Grækenland og
Østrig skiller sig ud ved at have flere utilfredse borgere end gennemsnittet, mens tilfredsheden
er særlig udbredt i Irland (85 %), Belgien (83 %), Italien (82 %) og Luxembourg (81 %).
Mænd (73 %) er gennemsnitlig mere tilfredse med valutaskiftet end kvinder (61 %), og
personer på under 24 år (78 %) mere tilfredse end personer på over 55 år (61 %).
Spørgsmål : Er De alt i alt personligt meget tilfreds, ret tilfreds, ret utilfreds eller meget
utilfreds med at have fået euroen som valuta ?
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
B
D
EL
E
F
IR L
I
L
NL
A
P
FIN
M e ge t tilfre ds
R e t tilfre ds
Deltagerlandenes oplysningskampagner, som Kommissionen medfinansierer, vil fortsætte
nogle måneder endnu for at bistå borgerne ved omstillingen.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0022.png
5.
SMV'
ERNES OMSTILLING TIL EUROEN
Generelt har frygten for, at SMV'erne skulle være dårligt forberedt, vist sig at være
ubegrundet. Den store indsats, som de nationale forvaltninger, banker og faglige
organisationer har gjort for at oplyse virksomhederne, har båret frugt. Eurobarometer-
undersøgelsen fra medio februar 2002 giver et meget tilfredsstillende billede, der står i
modsætning til de foregående undersøgelser, idet det lykkedes for mange SMV'ere at omstille
sig til euroen i sidste øjeblik.
De indkomne svar kan opdeles i tre kategorier :
- SMV'ernes forberedelse pr. 1. januar
- de konstaterede vanskeligheder
- deres samlede vurdering af overgangen til euro.
5.1.
SMV'ernes forberedelse pr. 1. januar 2002
Resultaterne er stort set meget tilfredsstillende, idet 95 % af SMV'erne fører regnskab i euro,
96 % beregner deres pris i euro, og 97 % udsteder fakturaer i euro. Der er kun få forskelle
mellem medlemsstaterne. Resultaterne ser ud til at blive lidt bedre i takt med, at
virksomheden bliver større.
Næsten 84 % af de virksomheder, der endnu ikke fører regnskab i euro, har til hensigt at gå
over til euro inden udgangen af februar. Det samme gælder for 81 % af disse virksomheder,
hvad angår beregning af priser, og for 87 % af virksomhederne, hvad angår fakturering.
100
98
96
94
92
90
88
86
84
82
Regnskab i euro
Priser i euro
Fakturering i euro
B
D
EL
E
F IRL
I
L
NL
A
P
FI
Under 9 % af virksomhederne har i 2002 modtaget dokumenter (prislister, fakturaer ...), der
ikke angav værdien i euro. Manglende angivelse af værdien i euro er specielt sjælden i
Portugal (4,2 %) og i Belgien (5,3 %). Det sker hyppigere i Irland (12,7 %) og navnlig i
Nederlandene (20,8 %). Der er generelt tale om fakturaer (68 %), tilbud (35 %), betalinger
(18 %) og langt sjældnere skattemæssige dokumenter (6,5 %) eller dokumenter vedrørende
sociale forhold (6 %). I langt de fleste tilfælde fremsendes disse ikke-eurokompatible
dokumenter af leverandører.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0023.png
5.2.
De praktiske vanskeligheder i forbindelse med overgangen til euro
Over 85 % af SMV'erne anfører, at de ikke har haft praktiske vanskeligheder i forbindelse
med overgangen til euro. Resultatet er forholdsvis tilfredsstillende i samtlige deltagerlande.
Virksomheder med under 10 ansatte har generelt haft færre vanskeligheder (14 %) end
virksomheder med over 50 ansatte (21 %).
25
20
15
10
5
0
B
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FI
Er stødt på praktiske
vanskeligheder
De få problemer, der har været, har generelt vedrørt edb-systemer (36 %), prisfastsættelse
eller prisskiltning (25 %) eller fakturering (19 %). SMV'erne anfører, at de har fået mest hjælp
fra banker (31 %), revisorer og managementcentre (29 %) og handelskamre (9 %). Kun 4 %
af virksomhederne nævner staten, dog bortset fra Irland (26 %).
Spørgsmål : hvem har hjulpet Dem mest med at forberede overgangen til euro ?
80
70
60
50
40
30
20
10
0
B
D
EL
E
F
IRL
I
L
NL
A
P
FI
Banker
Revisorer/manage-
mentcentre
Handelskamre
Staten
5.3.
Samlet vurdering af overgangen til euro
SMV'erne har ikke haft ubehagelige overraskelser i forbindelse med overgangen til euro, idet
60 % af virksomhederne mener, at overgangen er forløbet som planlagt, mens 35 % mener, at
det gik lettere end forventet.
Omkring 2/3 af virksomhederne mener ikke, at overgangen til euro har påvirket deres
aktivitet, og hver femte virksomhed forventer en positiv virkning.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
B
ILAG
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443218_0025.png
Bestemmelser vedrørende ophør af perioden med to valutaer og veksling af national valuta
Veksling i banker efter
ophør som lovligt
betalingsmiddel
31.12.2002
Veksling efter ophør som
lovligt betalingsmiddel
(1)
Sedler: ubegrænset
Mønter: ultimo 2004
Gratis veksling for kunder
Indskud i BEF: gratis uden øvre grænser indtil den
31.12.2002
Veksling af BEF: gratis for sedlers vedkommende uden
øvre grænser indtil den 28.2.2002 mod varsel hvis store
beløb
Afhænger af den enkelte banks beslutning. Nogle banker
har allerede anført, at de ikke vil tage gebyr for veksling af
national valuta
Ingen begrænsning
Ingen begrænsning indtil 30.6.2002 i banker for kunder og
og ikke-kunder. Ubegrænset veksling i den spanske
centralbank
Ingen begrænsning
Mindre beløb op til i alt (mindst) 500 IEP pr. person
Den italienske banksammenslutning anbefaler: veksling af
beløb på op til to gange den daglige grænse for hævninger i
pengeautomater (ca. 500 EUR)
Ubegrænset veksling med én arbejdsdags varsel
Banker og posthuse vil veksle op til 1 000 EUR. Euro-
centre vil veksle beløb på over 1 000 EUR
Private bankkunder kan indsætte eller veksle national
valuta gratis indtil 1.4.2002
Anbefalet maksimum på 50 000 ATS
Bankerne anbefaler, at veksling sker ved indskud på konti.
Gratis veksling for kunder. Yderligere vekslinger afhænger
af hver enkelt banks regler
Ingen begrænsning for beløb eller hyppighed, når
vekslingen sker ved indskud på konti
Gratis veksling for ikke-kunder
De fleste banker vil veksle national valuta gratis
op til et vist beløb
Belgien
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Irland
Italien
Mindst indtil 28.2.2002.
En vis fleksibilitet
derefter
Positive. Afgøres af hver
enkelt bank
30.6.2002
30.6.2002
For en endnu ikke fastsat
periode
30.6.2002
Ubegrænset
Sedler: indtil 1.3.2012
Mønter: indtil 1.3.2004
Sedler og mønter: ingen
begrænsning
Sedler: indtil 17.2.20012
Mønter: indtil 17.2.2005
Ubegrænset
Sedler og mønter: indtil
1.3.2012
Sedler: ubegrænset
Mønter: ultimo 2004
Sedler: indtil 1.1.2032
Mønter: indtil 1.1.2007
Ubegrænset
Sedler: indtil 30.12.2022
Mønter: indtil 30.12.2002
Sedler og mønter: indtil
29.2.2012
Mange banker vil veksle national valuta gratis op
til et vist beløb (500 DEM)
Mange banker vil veksle national valuta gratis
uanset beløb. Veksling af større beløb skal varsles
Mange banker vil veksle national valuta gratis op
til et vist beløb
Mange banker vil veksle national valuta gratis op
til et vist beløb
Mange banker vil veksle national valuta gratis op
til et vist beløb
Mange banker vil veksle national valuta gratis op
til et vist beløb
Gratis veksling for ikke-kunder inden for en
grænse, der fastsættes af hver enkelt bank
De fleste banker vil veksle national valuta mod et
gebyr
De fleste banker vil veksle national valuta gratis
op til et vist beløb
De fleste banker vil veksle national valuta gratis
op til et vist beløb eller ubegrænset
De fleste banker vil veksle national valuta gratis
op til et vist beløb
Luxembourg
Nederlanden
e
Østrig
Portugal
Finland
30.6.2002
31.12.2002 (bankerne kan
tage gebyr for veksling fra
den 1.4.2002)
Besluttes af den enkelte
bank efter den 28.2.2002
30.6.2002
Besluttes af hver enkelt
bank
(1) I centralbankerne.
25