Europaudvalget 2002
KOM (2002) 0038
Offentligt
1443139_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 01.02.2002
KOM(2002) 38 endelig
2002/0033 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, Fællesskabet skal indtage i Associeringsudvalget, der blev oprettet ved
Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene
side og Republikken Estland på den anden side, vedrørende vedtagelsen af et
regionalstøttekort, som vil blive lagt til grund for vurderingen af offentlig støtte ydet af
Republikken Estland
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443139_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
Dette et er forslag om vedtagelse af et regionalstøttekort, som vil blive lagt til grund
for vurderingen af offentlig støtte ydet af Estland.
I henhold til artikel 63, stk. 4, litra a), i Europaaftalen anerkender parterne, at al
offentlig støtte ydet af Estland i de første fem år efter aftalens ikrafttræden skal
vurderes under hensyntagen til, at Estland betragtes som et område svarende til de
områder i Fællesskabet, der er beskrevet i artikel 87, stk. 3, litra a), i traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
Den 1. december 2000 traf Associeringsrådet EU-Estland afgørelse nr. 3/2000 om
forlængelse for et tidsrum af fem år af den periode, hvor Estland betragtes som et
område svarende til de områder i Fællesskabet, der er beskrevet i artikel 87, stk. 3,
litra a), i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab. Afgørelsen blev
anvendt fra 1. januar 2000 og udløber den 31. december 2004.
I henhold til artikel 2 i afgørelse nr. 3/2000 forelægger Estland i løbet af de seks
måneder, der følger efter datoen for vedtagelsen af afgørelsen, Europa-
Kommissionen oplysninger om BNP pr. indbygger, opgjort på NUTS II-niveau. På
grundlag af disse oplysninger har Estlands tilsynsmyndighed for statsstøtte og
Europa-Kommissionen i fællesskab vurderet regionens støtteberettigelse og den
dertil svarende maksimale støtteintensitet med henblik på udarbejdelse af et
regionalstøttekort på grundlag af Fællesskabets retningslinjer for statsstøtte med
regionalt sigte
1
.
2.
I henhold til Fællesskabets retningslinjer for statsstøtte med regionalt sigte må
regionalstøttens intensitet i de regioner, der falder ind under traktatens artikel 87, stk.
3, litra a), generelt ikke overstige 50% NSÆ, undtagen i regionerne i den yderste
periferi, hvor den kan være op til 65% NSÆ. I regioner på NUTS 2-niveau, der er
støtteberettigede i henhold til artikel 87, stk. 3, litra a), hvor BNP/KKS pr. indbygger
overstiger 60% af EU-gennemsnittet, må regionalstøttens intensitet ikke overstige
40% NSÆ, undtagen i regionerne i den yderste periferi, hvor den må udgøre 50%
NSÆ. Tallene for BNP/KKS for hvert område samt for fællesskabsgennemsnittet,
der skal anvendes til analysen, skal vise gennemsnittet i de sidste tre år, hvor der er
disponible statistikker.
Alle de ovennævnte lofter kan eventuelt hæves med 15 procentpoint brutto ved
statsstøtte til små og mellemstore virksomheder
2
. De udgør ikke desto mindre de øvre
grænser for den samlede støtte, hvis der samtidig ydes støtte fra flere
regionalstøtteordninger, uanset om støtten ydes med lokale, regionale eller nationale
midler eller fællesskabsmidler. Indenfor disse lofter vil støtteintensiteten blive tilpasset
til de pågældende regionale problemers omfang og størrelse.
1
2
EFT C 74 af 10.3.1998, s. 9.
EFT L 107 af 30.4.1996, s. 4.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Kommissionen forelægger hermed det fælles forslag for Rådet og anmoder Rådet om
at vedtage vedlagte forslag til Associeringsudvalgets afgørelse.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443139_0004.png
2002/0033 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, Fællesskabet skal indtage i Associeringsudvalget, der blev oprettet ved
Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene
side og Republikken Estland på den anden side, vedrørende vedtagelsen af et
regionalstøttekort, som vil blive lagt til grund for vurderingen af offentlig støtte ydet af
Republikken Estland
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 133
sammenholdt med artikel 300, stk. 2, første punktum,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
under henvisning til artikel 63, stk. 4, litra a), i Europaaftalen,
under henvisning til afgørelse nr. 3/2000 truffet af Associeringsrådet EU-Estland den 1.
december 2000 om forlængelse for et tidsrum af fem år af den periode, hvor Republikken
Estland betragtes som et område svarende til de områder i Fællesskabet, der er beskrevet i
artikel 87, stk. 3, litra a), i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til artikel 2 i afgørelse nr. 3/2000 skal Estland i løbet af de seks måneder, der
følger efter datoen for vedtagelsen af afgørelsen, forelægge Europa-Kommissionen
oplysninger om BNP pr. indbygger, opgjort på NUTS II-niveau.
Estlands tilsynsmyndighed for statsstøtte og Europa-Kommissionen har i fællesskab
vurderet regionernes støtteberettigelse og den dertil svarende maksimale
støtteintensitet med henblik på udarbejdelse af et regionalstøttekort på grundlag af
Fællesskabets retningslinjer for statsstøtte med regionalt sigte
3
.
I henhold til ovennævnte afgørelse forelægges
Associeringsudvalget, der træffer afgørelse derom.
et
fælles
forslag
for
(2)
(3)
(4)
I henhold til Fællesskabets retningslinjer for statsstøtte med regionalt sigte må
regionalstøttens intensitet i de regioner, der falder ind under traktatens artikel 87, stk.
3, litra a), generelt ikke overstige 50% NSÆ, undtagen i regionerne i den yderste
periferi, hvor den kan være op til 65% NSÆ.
3
EFT C 74 af 10.3.1998, s. 9.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443139_0005.png
(5)
I regioner på NUTS II-niveau, der er støtteberettigede i henhold til artikel 87, stk. 3, litra
a), hvor BNP/KKS pr. indbygger overstiger 60% af EU-gennemsnittet, må
regionalstøttens intensitet ikke overstige 40% NSÆ, undtagen i regionerne i den yderste
periferi, hvor den må udgøre 50% NSÆ.
Tallene for BNP/KKS for hvert område samt for fællesskabsgennemsnittet, der skal
anvendes til analysen, skal vise gennemsnittet i de sidste tre år, hvor der er disponible
statistikker.
Alle de ovennævnte lofter kan eventuelt hæves med 15 procentpoint brutto ved
statsstøtte til små og mellemstore virksomheder
4
og udgør de øvre grænser for den
samlede støtte, hvis der samtidig ydes støtte fra flere regionalstøtteordninger, uanset
om støtten ydes med lokale eller regionale midler eller fællesskabsmidler.
Indenfor disse lofter vil støtteintensiteten blive tilpasset til de pågældende regionale
problemers omfang og størrelse.
De regionale problemers omfang og størrelse må vurderes i sammenhæng med
situationen i alle de lande, som har indgået Europaaftaler med De Europæiske
Fællesskaber.
Estland udgør en enkelt NUTS II-region og har et BNP/KKS pr. indbygger, der ikke
overstiger 60% af EU-gennemsnittet ifølge de statistiske data, der er disponible for
årene 1996-1998.
I betragtning af den relative situation i de enkelte NUTS III-regioner, bør der fastsættes
lavere støtteintensiteter for regionen Nordestland.
De maksimale støtteintensiteter er fastsat efter fælles vurdering af Estlands
tilsynsmyndighed for statsstøtte og Europa-Kommissionen i overensstemmelse med
Fællesskabets retningslinjer for statsstøtte med regionalt sigte -
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Den holdning, Fællesskabet skal indtage i Associeringsudvalget, der blev oprettet ved
Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Republikken Estland på den anden side, vedrørende vedtagelsen af et regionalstøttekort,
baseres på det udkast til afgørelse truffet af Associeringsudvalget, som er vedlagt denne
afgørelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Rådets vegne
Formand
4
EFT L 107 af 30.4.1996, s. 4.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443139_0006.png
BILAG
ASSOCIERING MELLEM DEN EUROPÆISKE UNION OG REPUBLIKKEN
ESTLAND
- Associeringsudvalget -
AFGØRELSE Nr. .../2001 TRUFFET AF ASSOCIERINGSUDVALGET
MELLEM DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER OG DERES MEDLEMSSTATER
PÅ DEN ENE SIDE
OG ESTLAND PÅ DEN ANDEN SIDE
af
om vedtagelsen af et regionalstøttekort, som vil blive lagt til grund for vurderingen af
offentlig støtte ydet af Estland
ASSOCIERINGSUDVALGET HAR -
under henvisning til Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Estland på den anden side
5
, særlig
artikel 63, stk. 4, litra a),
under henvisning til afgørelse nr. 3/2000 truffet af Associeringsrådet EU-Estland den 1.
december 2000 om forlængelse for et tidsrum af fem år af den periode, hvor Republikken
Estland betragtes som et område svarende til de områder i Fællesskabet, der er beskrevet i
artikel 87, stk. 3, litra a), i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, ogud fra
følgende betragtninger:
(1)
I henhold til artikel 2 i afgørelse nr. 3/2000 skal Estland i løbet af de seks måneder,
der følger efter datoen for vedtagelsen af afgørelsen, forelægge Europa-Kommissionen
oplysninger om BNP pr. indbygger, opgjort på NUTS II-niveau.
(2)
Estlands tilsynsmyndighed for statsstøtte og Europa-Kommissionen har i fællesskab
vurderet regionernes støtteberettigelse og den dertil svarende maksimale støtteintensitet med
henblik på udarbejdelse af et regionalstøttekort på grundlag af Fællesskabets retningslinjer for
statsstøtte med regionalt sigte
6
.
(3)
I henhold til ovennævnte afgørelse
Associeringsudvalget, der træffer afgørelse derom.
forelægges
et
fælles
forslag
for
(4)
I henhold til Fællesskabets retningslinjer for statsstøtte med regionalt sigte må
regionalstøttens intensitet i de regioner, der falder ind under traktatens artikel 87, stk. 3, litra
a), generelt ikke overstige 50% NSÆ, undtagen i regionerne i den yderste periferi, hvor den
kan være op til 65% NSÆ.
5
6
EFT L 68 af 9.3.1998, s. 3.
EFT C 74 af 10.3.1998, s. 9.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443139_0007.png
(5)
I regioner på NUTS II-niveau, der er støtteberettigede i henhold til artikel 87, stk. 3, litra
a), hvor BNP/KKS pr. indbygger overstiger 60% af EU-gennemsnittet, må regionalstøttens
intensitet ikke overstige 40% NSÆ, undtagen i regionerne i den yderste periferi, hvor den må
udgøre 50% NSÆ.
(6)
Tallene for BNP/KKS for hvert område samt for fællesskabsgennemsnittet, der skal
anvendes til analysen, skal vise gennemsnittet i de sidste tre år, hvor der er disponible
statistikker.
(7)
Alle de ovennævnte lofter kan eventuelt hæves med 15 procentpoint brutto ved statsstøtte
til små og mellemstore virksomheder
7
og udgør de øvre grænser for den samlede støtte, hvis der
samtidig ydes støtte fra flere regionalstøtteordninger, uanset om støtten ydes med lokale eller
regionale midler eller fællesskabsmidler.
(8)
Indenfor disse lofter vil støtteintensiteten blive tilpasset til de pågældende regionale
problemers omfang og størrelse.
(9)
De regionale problemers omfang og størrelse må vurderes i sammenhæng med
situationen i alle de lande, som har indgået Europaaftaler med De Europæiske Fællesskaber.
(10) Estland udgør en enkelt NUTS II-region og har et BNP/KKS pr. indbygger, der ikke
overstiger 60% af EU-gennemsnittet ifølge de statistiske data, der er disponible for årene
1996-1998.
(11) I betragtning af den relative situation i de enkelte NUTS III-regioner bør der fastsættes
lavere støtteintensitet i regionen Nordestland.
(12) De maksimale støtteintensiteter er fastsat efter fælles vurdering af Estlands
tilsynsmyndighed for statsstøtte og Europa-Kommissionen i overensstemmelse med
Fællesskabets retningslinjer for statsstøtte med regionalt sigte -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
De maksimale støtteintensiteter i Estland må ikke overstige 50% nettosubventionsækvivalent i
NUTS III-regionerne Centralestland, Nordøstestland, Vestestland og Sydestland og 40% i
NUTS III-regionen Nordestland.
Artikel 2
De maksimale støtteintensiteter i artikel 1 kan hæves med 15 procentpoint brutto ved statsstøtte
til små og mellemstore virksomheder
8..
De udgør de øvre grænser for den samlede støtte, hvis der
samtidig ydes støtte fra flere regionalstøtteordninger, uanset om støtten ydes med lokale eller
regionale midler eller fællesskabsmidler.
7
8
EFT L 107 af 30.4.1996, s. 4.
EFT L 107 af 30.4.1996, s. 4.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen. Den udløber den 31. december 2004
eller senest på tidspunktet for Estlands tiltrædelse af EU.
Udfærdiget i Bruxelles,
På Associeringsudvalgets vegne
Formand
8