Europaudvalget 2002
KOM (2002) 0050
Offentligt
1443151_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 01.02.2002
KOM(2002) 50 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse magnetplader
(3,5" disketter) med oprindelse i Japan og Folkerepublikken Kina og om
afslutning af proceduren vedrørende importen af 3,5" disketter med oprindelse i
Taiwan
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443151_0002.png
BEGRUNDELSE
Vedlagt følger et forslag til Rådets forordning om at opretholde antidumpingtolden på
importen af visse magnetplader (3,5" disketter) med oprindelse i Japan og
Folkerepublikken Kina og om at lade foranstaltningerne vedrørende import af varer med
oprindelse i Taiwan udløbe.
Den fornyede undersøgelse vedrørende antidumpingforanstaltningerne for importen af
3,5" disketter med oprindelse i Japan, Taiwan og Folkerepublikken Kina blev indledt den
21. oktober 1998 i henhold til artikel 11, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 384/96.
Foranstaltningerne skal i henhold til denne artikel forblive i kraft, indtil der foreligger
resultater af den fornyede undersøgelse.
Forslaget om at opretholde den endelige antidumpingtold over for importen af 3,5"
disketter med oprindelse i Japan og Folkerepublikken Kina er baseret på, at det er
sandsynligt, at der fortsat vil finde dumping sted (og at der igen vil forekomme dumping
i større mængder), og at der igen vil blive forvoldt skade.
Forslaget om at lade foranstaltningerne vedrørende importen af 3,5" disketter med
oprindelse i Taiwan udløbe er baseret, at det ikke er sandsynligt, at der fortsat eller igen
vil finde dumping sted i forbindelse med dette land.
De interesserede parter blev underrettet om de væsentligste kendsgerninger og
betragtninger, på grundlag af hvilke Kommissionen havde til hensigt at anbefale
opretholdelse af en endelig antidumpingtold over for Japan og Folkerepublikken Kina og
afslutning af proceduren for Taiwans vedkommende. Efter offentliggørelsen af disse
oplysninger blev der modtaget og taget hensyn til bemærkninger fra en samarbejdsvillig
eksportør i Folkerepublikken Kina og fra EF-erhvervsgrenen, men det ændrede ikke ved
de grundlæggende konklusioner af undersøgelsen.
Ingen brugere fremsatte ikke bemærkninger til proceduren. Efter en fornyet undersøgelse
af alle de involverede parters interesser på baggrund af de modtagne bemærkninger
konkluderes det, at det ikke vil få betydelige negative følgevirkninger for brugerne, hvis
foranstaltningerne opretholdes over for Japan og Folkerepublikken Kina.
På baggrund af ovenstående foreslår Kommissionen, at Rådet godkender forslaget om at
opretholde antidumpingtold på importen med særlige satser for selskaber fra 6,1 % til
26,7 % og en restsats på 40,9 % i Japans tilfælde, og en særlig sats for selskaber på 35,6
% og en restsats på 39,4 % i Folkerepublikken Kinas tilfælde. Kommissionen foreslår
endvidere, at Rådet afslutter proceduren vedrørende Taiwan.
På grund af undersøgelsens varighed anses det for nødvendigt at begrænse
foranstaltningernes gyldighed til fire år.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443151_0003.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse magnetplader
(3,5" disketter) med oprindelse i Japan og Folkerepublikken Kina og om afslutning
af proceduren vedrørende importen af 3,5" disketter med oprindelse i Taiwan
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om
beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske
Fællesskab
1
, særlig artikel 11, stk. 2,
under henvisning til forslag forelagt af Kommissionen efter høring af Det Rådgivende
Udvalg, og
ud fra følgende betragtninger:
A. PROCEDURE
1.
Tidligere undersøgelse, der omfattede Japan, Taiwan og Folkerepublikken
Kina (i det følgende benævnt "Kina")
(1)
Rådet indførte ved forordning (EØF) nr. 2861/93
2
en endelig antidumpingtold på
importen til Fællesskabet af visse magnetplader (3,5" disketter) med oprindelse i
Japan, Taiwan og Kina.
Beslægtede undersøgelser
Der er også indført endelig antidumpingtold på importen af 3,5" disketter med
oprindelse i Hongkong og Republikken Korea
3
og Indonesien
4
.
Foranstaltningerne vedrørende Hongkong og Republikken Korea er omfattet af en
fornyet undersøgelsen, som indledtes i september 1999
5
.
2.
(2)
1
2
3
4
5
EFT L 56 af 6.3.1996, s. 1. Forordning senest ændret ved forordning (EF) nr. 2238/2000 (EFT L
257 af 11.10.2000, s. 1).
EFT L 262 af 21.10.1993, s. 4. Forordning senest ændret ved forordning (EF) nr. 2537/1999 (EFT
L 307 af 2.12.1999, s. 1).
Forordning (EF) nr. 2199/94 (EFT L 236 af 10.9.1994, s. 2), senest ændret ved forordning (EF) nr.
2537/1999 (EFT L 307 af 2.12.1999, s. 1).
Forordning (EF) nr. 1821/98 (EFT L 236 af 22.8.1998, s. 1), senest ændret ved forordning (EF) nr.
2537/1999 (EFT L 307 af 2.12.1999, s. 1).
EFT C 256 af 9.9.1999, s. 3.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443151_0004.png
(3)
3.
(4)
Foranstaltningerne vedrørende Malaysia, Mexico og Amerikas Forenede Stater
udløb den 14. april 2001
6
.
Anmodning om fornyet undersøgelse
Efter offentliggørelsen af meddelelsen om det forestående ophør af
antidumpingforanstaltningerne for importen af 3,5" disketter med oprindelse i
Japan, Taiwan og Kina
7
modtog Kommissionen i juli 1998 en anmodning om
fornyet undersøgelse af disse foranstaltninger i henhold til artikel 11, stk. 2, i
Rådets forordning (EF) nr. 384/96 (i det følgende benævnt "grundforordningen").
Anmodningen blev indgivet af Diskma (Committee of European Diskette
Manufacturers) på vegne af producenter, hvis samlede produktion udgør en
væsentlig del af produktionen i Fællesskabet af den pågældende vare.
(5)
Anmodningen blev indgivet, fordi der sandsynligvis fortsat eller igen ville finde
dumping sted og blive forvoldt EF-erhvervsgrenen skade, hvis foranstaltningerne
udløb. Efter at Kommissionen efter høring af Det Rådgivende Udvalg havde
fastslået, at der forelå tilstrækkelige beviser til at begrunde indledningen af en
fornyet undersøgelse, iværksatte den en sådan undersøgelse
8
i henhold til artikel
11, stk. 2, i grundforordningen.
Undersøgelse
Kommissionen underrettede officielt de fem EF-producenter, som støttede
anmodningen, de eksporterende producenter og importører, som den vidste var
berørt af sagen, samt repræsentanterne for eksportlandene om indledningen af
undersøgelsen og gav de berørte parter lejlighed til at tilkendegive deres
synspunkter skriftligt og til at anmode om at blive hørt.
Kommissionen sendte spørgeskemaer til de parter, som den vidste var berørt af
sagen, og modtog fuldstændige besvarelser fra to EF-producenter, en taiwansk
eksporterende producent og en kinesisk producent, dennes forbundne eksportør i
Hongkong og forbundne importør i Det Forenede Kongerige.
Kommissionen sendte også spørgeskemaer til et stort antal økonomiske aktører,
som den mente selv var eller repræsenterede købere og importører af 3,5"
disketter i Fællesskabet.
Kommissionen indhentede og efterprøvede alle oplysninger, som den anså for
nødvendige med henblik på at fastslå, om det var sandsynligt, at der fortsat eller
igen ville forekomme dumping og skade, og om det ville stride imod
Fællesskabets interesser at opretholde foranstaltninger.
Der blev aflagt kontrolbesøg hos følgende selskaber:
Eksporterende producenter
4.
(6)
(7)
(8)
(9)
6
7
8
EFT C 111 af 12.4.2001, s. 9. Meddelelse om ophør af visse antidumpingforanstaltninger.
EFT C 123 af 22.4.1998, s. 5.
EFT C 322 af 21.10.1998, s. 4.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(a)
Eksporterende producent i Taiwan
CIS Technology Inc., Taipei Hsien, Taiwan
(b)
Eksporterende producent i Kina/Hongkong
Hanny Zhuhai Ltd, Kowloon, Hongkong (forbundet eksportør med
producenten Hanny Magnetics (Zhuhai) Ltd., Guangdong Province, Kina)
og dennes forbundne importør Memtek
Harmondsworth, Det Forenede Kongerige
Products
Europe
Ltd,
EF-producenter
Computer Support Italcard s.r.l., Milano, Italien
Sentinel N.V., Bodem, Belgien
(10)
Undersøgelsen af, om der er sandsynlighed for, at der fortsat eller igen vil finde
dumping sted, omfattede perioden fra 1. oktober 1997 til 30. september 1998 (i
det følgende benævnt "undersøgelsesperioden"). Undersøgelsen af situationen på
EF's marked for 3,5" disketter omfattede perioden fra 1994 til udgangen af
undersøgelsesperioden (i det følgende benævnt "den betragtede periode").
Alle berørte parter blev underrettet om de væsentligste kendsgerninger og
betragtninger, på grundlag af hvilke det var hensigten at anbefale opretholdelse af
de eksisterende foranstaltninger for Japan og Kina og afslutning af procedure for
Taiwans vedkommende. Kommissionen modtog redegørelser fra to interesserede
parter efter offentliggørelsen af disse oplysninger. De pågældende parters
bemærkninger blev gennemgået, og resultaterne blev i påkommende tilfælde
ændret i overensstemmelse dermed.
B. DEN PÅGÆLDENDE VARE OG SAMME VARE
1.
(12)
Den pågældende vare
Den pågældende vare er 3,5" disketter, som anvendes til optagelse og oplagring af
indkodede digitale edb-data, henhørende under KN-kode ex 8523 20 90, med
undtagelse af 3,5" disketter baseret på optisk kontinuerlig servosporingsteknologi
eller magnetisk sektorservosporingsteknologi og med en lagerkapacitet på 120
MB eller derover.
De pågældende 3,5" disketter findes i forskellige typer afhængigt af flere faktorer,
bl.a. lagringskapacitet, formatering, certificeringsniveau (en foranstaltning til
afprøvning af mikrodiskettens ydeevne) og markedsføringsmetode, dvs. om de
sælges som mærkevare (sædvanligvis i æsker med 10) eller som massevare. Selv
om der findes flere typer 3,5" disketter, var der ikke nogen betydelige forskelle i
deres grundlæggende fysiske egenskaber og teknologi, og de var alle i vid
udstrækning ombyttelige indbyrdes.
På dette grundlag anses 3,5" disketter som defineret i ovenstående for at være en
og samme vare.
5
(11)
(13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
(14)
Samme vare
De forskellige typer 3,5" disketter som defineret i ovenstående, der fremstilles og
sælges i Fællesskabet eller fremstilles i de berørte lande og eksporteres til
Fællesskabet, benytter samme grundlæggende teknologi, er alle ens med hensyn
til de grundlæggende fysiske egenskaber og teknologi og kan i vid udstrækning
erstatte hinanden. Alle disse 3,5" disketter må derfor anses for at være samme
vare som omhandlet i artikel 1, stk. 4, i grundforordningen.
C. SANDSYNLIGHED FOR FORTSAT DUMPING
1.
(15)
Indledende bemærkninger
Importen fra de berørte lande i undersøgelsesperioden udgør kun en lille del af de
mængder, der eksporteredes i den oprindelige undersøgelsesperiode (1. april 1990
- 31. marts 1991), dvs. ca. 10 % i Kinas og Taiwans tilfælde og under 1 % i
Japans tilfælde.
Japan
Tre af de fem selskaber, der er nævnt i anmodningen om en fornyet undersøgelse,
fremførte, at de ikke længere fremstiller eller sælger den pågældende vare til
Fællesskabet. De to andre selskaber besvarede ikke Kommissionens spørgeskema,
og det var således på grundlag af deres individuelle data ikke muligt at fastslå, om
de solgte til dumpingpriser. For ikke at belønne manglende samarbejdsvilje blev
afgørelserne vedrørende Japan derfor truffet på grundlag af de foreliggende
faktiske oplysninger i overensstemmelse med artikel 18 i grundforordningen, i
dette tilfælde de beviser, der blev indgivet af den anmodende part. Oplysningerne
i anmodningen om en fornyet undersøgelse var således de bedste foreliggende
oplysninger. Det var ikke muligt at anvende oplysningerne fra Eurostat til
beregningen af dumpingens omfang, da den pågældende vare kun omfatter en del
af KN-koden. I anmodningen om den fornyede undersøgelse blev
dumpingmargenen fastsat på grundlag af en sammenligning af de beregnede
normale værdier (produktionsomkostninger plus et rimeligt beløb for salgs-,
general- og administrationsomkostninger samt fortjeneste) og beregnede
eksportpriser (priserne ved levering til de første uafhængige kunder minus
justeringer for importørernes omkostninger og fortjeneste). På dette grundlag og
uden fradrag for antidumpingtold var dumpingmargenen mellem 5 % og 10 %.
Taiwan
Et selskab i Taiwan besvarede spørgeskemaet. Selskabet tegnede sig alene for
næsten hele eksporten af den pågældende vare til Fællesskabet i
undersøgelsesperioden, som beløb sig til ca. 3 millioner enheder. Det var
nødvendigt at tage hensyn til vigtige begivenheder, som havde fundet sted efter
undersøgelsesperioden. I løbet af undersøgelsen ophørte selskabet med at
producere 3,5" disketter og lukkede sin Storage Media Business Division.
Virkningerne af dette blev anset for at være indlysende, uomtvistelige,
vedvarende, de kan ikke gøres til genstand for manipulation og skyldes ikke
interesserede parters forsætlige handlinger. Da det samarbejdsvillige selskab, som
tegnede sig for næsten hele eksporten af 3,5" disketter til Fællesskabet i
6
2.
(16)
3.
(17)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
undersøgelsesperioden, er ophørt med at fremstille den pågældende vare, blev det
fastslået, at det ikke havde noget formål at vurdere, om der eventuelt fortsat fandt
dumping sted i undersøgelsesperioden.
4.
Kina
(a)
(18)
Generelt
Et selskab i Kina besvarede spørgeskemaet. Selskabet tegnede sig alene for
næsten hele eksporten af den pågældende vare til Fællesskabet i
undersøgelsesperioden, som beløb sig til omkring to millioner enheder.
(b)
Normal værdi
(19)
Som i den oprindelige undersøgelse blev Taiwan foreslået som et egnet land med
markedsøkonomi med henblik på fastsættelse af den normale værdi for Kina i
overensstemmelse med artikel 2, stk. 7, litra a), i grundforordningen.
Interesserede parter blev opfordret til at fremsætte bemærkninger til valget. Den
eneste samarbejdsvillige producent fra Kina gjorde indsigelse imod, at det
overhovedet var nødvendigt at vælge et referenceland, og hævdede, at den
normale værdi i stedet burde beregnes på grundlag af selskabets egne
produktionsomkostninger i Kina. Selskabet hævdede, at det opfyldte alle
kriterierne i artikel 2, stk. 7, litra c), i grundforordningen.
Kravet kunne imidlertid ikke godtages, da foranstaltninger, der er omfattet af en
fornyet undersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i grundforordningen, enten
skal opretholdes eller ophæves, men ikke ændres. Der blev også henvist til
sandsynligheden for, at der igen ville finde dumping sted. Selskabet blev
underrettet om, at det kunne fremsætte krav om markedsøkonomisk status i
forbindelse med en anmodning om en fornyet undersøgelse i henhold til artikel
11, stk. 3, i grundforordningen. Selskabet afslog dette.
(20)
Da der ikke blev foreslået noget alternativt referenceland, besluttede
Kommissionen at anvende Taiwan som grundlag for fastsættelse af den normale
værdi for Kina. Desuden blev Taiwan allerede i forbindelse med den oprindelige
undersøgelse anset for at være et egnet og ikke urimeligt marked.
For alle typer 3,5" disketter, som den samarbejdsvillige kinesiske eksporterende
producent eksporterede, undtagen en, blev den normale værdi beregnet under
henvisning til repræsentative priser på hjemmemarkedet til uafhængige kunder.
For den ene type 3,5" mikrodiskette, for hvilken der ikke fandtes noget
sammenligneligt salg på hjemmemarkedet i referencelandet, var det imidlertid
nødvendigt at beregne den normale værdi i overensstemmelse med artikel 2, stk.
3, i grundforordningen. Den beregnede normale værdi blev fastsat på grundlag af
produktionsomkostningerne til en tilsvarende type, som den samarbejdsvillige
taiwanske eksporterende producent fremstillede, herunder et rimeligt beløb for
salgs-, general- og administrationsomkostninger samt fortjeneste.
(c)
Eksportpris
(21)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(22)
Da varerne eksporteredes til en forbundet importør i Fællesskabet, blev
eksportpriserne beregnet på grundlag af den pris, til hvilken den pågældende vare
videresolgtes første gang til en uafhængig køber i Fællesskabet i
overensstemmelse med artikel 2, stk. 9, i grundforordningen. Der blev foretaget
justeringer for omkostninger, som påløb mellem import og videresalg samt for
forventet fortjeneste med henblik på at fastsætte en realistisk eksportpris.
Justeringerne omfattede også transport-, forsikrings-, håndterings- og
ekstraomkostninger i Fællesskabet samt toldafgifter. Den forbundne importørs
salgs-, general- og administrationsomkostninger i forbindelse med den
pågældende vare blev fratrukket såvel som en rimelig margen for fortjeneste. Da
det konstateredes, at finansieringsomkostningerne vedrørende handelen med 3,5"
disketter ikke fremgik af den forbundne importørs regnskaber, blev disse
omkostninger beregnet som en procent af den endelige salgspris for den
pågældende vare og fratrukket i overensstemmelse hermed. Der blev også justeret
for salgs- og marketingomkostningerne for et datterselskab af den forbundne
importør i forbindelse med salget af den pågældende vare i Fællesskabet.
(d)
Sammenligning
(23)
Den normale værdi og eksportprisen blev sammenlignet for hver enkelt varetype.
Der blev behørigt foretaget justeringer i overensstemmelse med artikel 2, stk. 10,
i grundforordningen for forskelle i faktorer, som det blev hævdet og påvist berørte
priserne og prisernes sammenlignelighed. Der blev indrømmet justeringer for
forskelle i fysiske egenskaber, rabatter, transport-, forsikrings-, håndterings- og
ekstraomkostninger uden for Fællesskabet samt emballeringsomkostninger.
Justeringen for fysiske egenskaber afspejlede det forhold, at visse typer 3,5"
disketter, som solgtes af den kinesiske eksporterende producent, var formaterede,
mens de tilsvarende typer, der solgtes på det taiwanske marked, ikke havde denne
egenskab.
(e)
Dumpingmargen
(24)
Det konstateredes, at der forelå et eksportprismønster, som var meget forskelligt
for de forskellige regioner: i en medlemsstat solgtes en varemængde, som
udgjorde næsten halvdelen af den samlede mængde, til uafhængige kunder til
priser, som var betydeligt højere end når varerne solgtes til uafhængige kunder i
alle de andre medlemsstater. Da metoden med gennemsnit i forhold til
gennemsnit, der blev anvendt til beregningen af dumpingmargenen, under disse
omstændigheder ikke gengav hele dumpingens omfang, blev det anset for
hensigtsmæssigt, at sammenligne den vejede gennemsnitlige normale værdier pr.
type med priserne for alle individuelle eksporttransaktioner til Fællesskabet i
overensstemmelse med artikel 2, stk. 11, i grundforordningen.
Af sammenligningen fremgik det, at der fandtes en dumpingmargen på mellem 5
og 10 %, svarende til forskellen mellem den normale værdi og eksportprisen,
udtrykt i procent af cif-importprisen, frit Fællesskabet, ufortoldet.
Konklusion
Ovenstående undersøgelsesresultater viser, at der fortsat finder dumping sted ved
import af 3,5" disketter med oprindelse i Japan og Kina, selv om den
8
(25)
5.
(26)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
importmængde, der blev lagt til grund for denne konklusion, ikke var stor. I
forbindelse med Taiwan finder der ikke længere dumping sted.
D. SANDSYNLIGHEDEN FOR FORNYET DUMPING
1.
(27)
Import fra Japan og Kina
Importen fra Japan og Kina i den periode, som indgik i den oprindelige
undersøgelse, omfattede ca. 130 mio. enheder og udgjorde tilsammen ca. 30 % af
det synlige forbrug i Fællesskabet. Importen fra Japan udgjorde omkring
trefjerdedele af den samlede import fra de to lande.
Importen fra begge lande faldt brat, efter at der var blevet indført foranstaltninger
i 1993, således at den samlet allerede i 1995 omfattede ca. 10 mio. enheder. På
baggrund af konklusionen om, at der fortsat finder dumping sted i forbindelse
med importen af varer med oprindelse i Japan og Kina, blev det anset for
nødvendigt også at undersøge, om det er sandsynligt, at der igen vil forekomme
dumping, dvs. sandsynligheden for import af større mængder varer til
dumpingpriser med oprindelse i de to lande.
Uudnyttet produktionskapacitet i Japan og Kina
To af de tre japanske selskaber, der gav sig til kende, oplyste, at de ikke længere
fremstillede den pågældende vare. Det tredje japanske selskab, som fremstillede
den pågældende vare, men som ikke eksporterede den til Fællesskabet i
undersøgelsesperioden, hævdede, at det ikke havde nogen uudnyttet
produktionskapacitet. De to andre selskaber, der er nævnt i anmodningen,
besvarede overhovedet ikke spørgeskemaet. Det blev derfor antaget, at de kan
have uudnyttet produktionskapacitet.
For den eneste samarbejdsvillige eksporterende kinesiske producents
vedkommende faldt produktionen næsten 50 % mellem 1995 og
undersøgelsesperioden. Det fremgår imidlertid af beviser, at der findes en
betydelig uudnyttet produktionskapacitet.
Priser ved salg af varer fra Japan og Kina til andre markeder i tredjelande
I undersøgelsesperioden solgte den eneste samarbejdsvillige kinesiske
eksporterende producent den pågældende vare til lande uden for EF til
gennemsnitspriser, som lå langt under priserne til markedet i Fællesskabet. Ingen
japanske eksporterende producenter indsendte oplysninger i så henseende.
(28)
2.
(29)
(30)
3.
(31)
4.
Sandsynlige virkninger af en ophævelse af foranstaltningerne for Japan og
Kina
(32)
Som angivet ovenfor er dumpingberegningerne baseret på forholdsvis lave
eksportmængder til Fællesskabet. Det er rimeligt at antage, at foranstaltningernes
bortfald vil føre til lavere priser for japanske og kinesiske disketter, leveret til
endelige kunder, med det resultat, at mængderne sandsynligvis vil stige.
Der var kun en ringe grad af samarbejde fra japansk side i forbindelse med den
oprindelige undersøgelse og denne fornyede undersøgelse. Som nævnt i
9
(33)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
betragtning 16 besvarede to selskaber, som blev kontaktet, overhovedet ikke
spørgeskemaet, selv om de stadig er aktive på markedet for 3,5" disketter. Under
disse omstændigheder konkluderedes det på grundlag af artikel 18 i
grundforordningen, at der sandsynligvis findes en uudnyttet produktionskapacitet,
som vil kunne blive anvendt, hvis antidumpingforanstaltningerne udløber. På
dette grundlag er der sandsynlighed for en betydelig eksport til dumpingpriser.
(34)
Da der findes en omfattende uudnyttet produktionskapacitet i Kina, og de
gennemsnitlige eksportpriser til lande uden for EU i undersøgelsesperioden var
meget lavere end priserne på markedet i Fællesskabet, kan det forventes, at en
stor del af de varer, der i øjeblikket sælges på hjemmemarkedet eller eksporteres
til lande uden for EF, vil blive omdirigeret til markedet i Fællesskabet til
dumpingpriser, hvis foranstaltningerne ophæves.
Sandsynlige virkninger af en ophævelse af foranstaltningerne for Taiwan
Da det eneste selskab, som tegnede sig for næsten hele eksporten af den
pågældende vare til Fællesskabet i undersøgelsesperioden, ikke længere
fremstiller 3,5" disketter, er det ikke sandsynligt, at der igen vil finde dumping
sted i forbindelse med dette selskab.
EF-erhvervsgrenen hævdede, at to andre taiwanske producenter af disketter stadig
er aktive på markedet, og at disse to selskaber, som ikke udviste samarbejdsvilje i
forbindelse med undersøgelsen, kunne eksportere store mængder 3,5" disketter til
dumpingpriser, hvis foranstaltningerne blev ophævet for Taiwan.
Påstanden blev afvist, da der ikke på noget tidspunkt forelå bevis for, at disse to
ikke-samarbejdsvillige selskaber skulle have eksporteret 3,5" disketter til
Fællesskabet i undersøgelsesperioden eller i andre senere perioder. Da det kan
fastslås, at den pågældende vare udelukkende blev eksporteret til Fællesskabet i
senere perioder af den taiwanske samarbejdsvillige producent, som har indstillet
produktionen, er det også muligt at fastslå, at alle dumpingaktiviteter vedrørende
3,5" disketter er ophørt. Desuden har det største af de to selskaber, som EF-
erhvervsgrenen nævner, oprettet et datterselskab i Fællesskabet, som det ejer helt,
og som fremstiller 3,5" disketter, og det har derfor kun ringe eller slet ingen grund
til at genoptage sin eksport af den pågældende vare til Fællesskabet.
Konklusioner
Undersøgelsen viste, at den pågældende vare stadig eksporteres fra Japan og Kina
til dumpingpriser. Der er ikke noget tegn på, at dette vil ændre sig, hvis
foranstaltningerne ophæves. Desuden konstateredes det, at dumpingimporten,
som i øjeblikket ikke er særlig omfattende, sandsynligvis vil stige betydeligt, hvis
foranstaltningerne ophæves, fordi en ophævelse af foranstaltningerne og den
omfattende uudnyttede kapacitet sikkert vil resultere i lavere videresalgspriser,
stigende salg og markedsandele. Det konkluderedes derfor, at hvis
foranstaltningerne ophæves, vil der fortsat blive importeret varer med oprindelse i
Japan og Kina til dumpingpriser, og det er også sandsynligt, at dumpingimporten
vil stige til betydelige mængder.
5.
(35)
(36)
(37)
6.
(38)
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443151_0011.png
(39)
Da der ikke forekommer nogen dumpingimport i forbindelse med Taiwan, anses
det forhold alene, at der findes to andre producenter af den pågældende vare, ikke
for at være tilstrækkeligt til at medføre, at de pågældende to taiwanske
producenter sandsynligvis vil begynde at eksportere til Fællesskabet til
dumpingpriser. Det konkluderedes derfor, at der på nuværende tidspunkt ikke en
nogen alvorlig fare for, at der igen vil finde dumping sted i forbindelse med
Taiwan.
E. DEFINITION AF EF-ERHVERVSGRENEN
(40)
I Fællesskabet fremstilles 3,5" disketter af:
to EF-producenter, som samarbejdede fuldt ud med Kommissionen i
forbindelse med undersøgelsen
tre andre producenter, som støttede anmodningen
andre økonomiske aktører, der er forretningsmæssigt forbundet med
japanske, taiwanske og kinesiske eksportører.
(41)
Som det var tilfældet i tidligere undersøgelser, blev det fastslået, at vurderingen af
situationen for EF-erhvervsgrenen ville blive forvrænget, hvis de EF-producenter,
der er forretningsmæssigt forbundet med producenter fra lande, som var
involveret i tidligere undersøgelser og som ifølge det foreliggende solgte den
pågældende vare til dumpingpriser og forvoldte den anmodende part væsentlig
skade, ikke blev holdt uden for definitionen af "produktionen i Fællesskabet".
Derfor blev de økonomiske aktører, der er forretningsmæssigt forbundet med
producenter i de pågældende lande, holdt uden for definitionen af "produktionen i
Fællesskabet".
De to samarbejdsvillige EF-producenters produktion og produktionen hos de tre
andre producenter, som støtter klagen, udgør derfor produktionen i Fællesskabet
som omhandlet i artikel 4, stk. 1, i grundforordningen.
I løbet af undersøgelsen blev der modtaget en redegørelse fra den kinesiske
eksporterende producent, som hævdede, at de varer, som de to samarbejdsvillige
EF-producenter fremstillede, ikke opfyldte Fællesskabets egne oprindelsesregler
som omhandlet i artikel 24 i EF-toldkodeksen
9
og yderligere udviklet ved
bestemmelserne i forordning (EF) nr. 12/97
10
og derfor ikke kunne medtages i
"produktionen i Fællesskabet".
Denne påstand blev afvist, fordi undersøgelsen viste, at de 3,5" disketter, som EF-
erhvervsgrenen fremstiller, fortrinsvis fremstilles af komponenter, som kommer
fra Fællesskabet. Desuden føjer EF-erhvervsgrenen en betydelig værditilvækst til
i fabrikationsprocessen, deres hovedsæder og forsknings- og udviklingscentre
ligger alle i Fællesskabet, og de 3,5 disketter, som de fremstiller, har oprindelse i
Fællesskabet i overensstemmelse med EF-toldkodeksen.
(42)
(43)
(44)
9
10
Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 (EFT L 302 af 19.10.1992, s. 1.).
EFT L 9 af 13.1.1997, s.1, navnlig s. 35.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(45)
På grundlag af ovenstående og da de samarbejdsvillige EF-producenter tegner sig
for en væsentlig del, i dette tilfælde over 75 %, af produktionen i Fællesskabet,
anses de for at udgøre EF-erhvervsgrenen som omhandlet i artikel 4, stk. 1, og
artikel 5, stk. 4, i grundforordningen. De benævnes herefter som "EF-
erhvervsgrenen".
F. MARKEDET FOR 3,5" DISKETTER I FÆLLESSKABET
1.
(46)
Generelt
Markedet for 3,5" disketter er et højt udviklet marked og for øjeblikket
kendetegnet ved, at efterspørgslen langsomt falder. Andre produkter som ZipÔ
disketter, andre højkapacitets mikrodisketter som HiFD og optisk-magnetiske
lagringsmedier og navnlig optiske lagringsmedier som CD-ROM er gradvis ved at
indtage den del af markedet, der holdes af 3,5" disketter. Men i betragtning af det
omfattende grundlag af PC'er med 3,5" mikrodiskettedrev, er det klart, at der
fortsat vil være et behov for disse disketter i Fællesskabet. Endvidere fortsætter de
fleste pc-fabrikanter ifølge nyere undersøgelser med at inkorporere 3,5" disketter i
basiskonfigurationen i deres maskiner. Det anslås, at der ved år 202 vil være 38
mio. diskettedrev i Fællesskabet. Der vil således fortsat være et vigtigt marked for
mikrodisketter i Fællesskabet.
Forbruget af 3,5" disketter på markedet i Fællesskabet
Tallene for forbruget i Fællesskabet er baseret på oplysninger i anmodningen,
efterprøvede produktions- og salgstal fra EF-erhvervsgrenen og importmængder
fra Eurostat. Dette gav mulighed for en rimelig vurdering af forbruget af den
pågældende vare i Fællesskabet.
På dette grundlag var der et fald i det samlede forbrug i Fællesskabet i den
undersøgte periode fra 1400 mio. enheder i 1994 til 1300 mio. enheder i 1995,
1100 mio. enheder i 1996, 1000 mio. enheder i 1997 og til 900 mio. enheder i
undersøgelsesperioden, dvs. et fald på 36 % i hele perioden.
2.
(47)
3.
Importen fra de berørte lande
(a)
Generelt
(48)
Da konklusionen angående Taiwan var, at det ikke er sandsynligt, at der fortsat
eller igen vil forekomme dumping i fremtiden, blev spørgsmålet om fortsat eller
fornyet skade i forbindelse med import af varer fra dette land ikke undersøgt.
(b)
Omfang, markedsandel og priser vedrørende importen fra Japan og Kina
(49)
På grund af manglende samarbejdsvilje var det nødvendigt at anvende
oplysninger fra Eurostat til vurderingen af importmængderne. Som nævnt udgør
den pågældende vare kun en del af en KN-kode, og det var nødvendigt at basere
vurderingen på detaljerede toldoplysninger.
Importen fra Japan og Kina faldt i hele den undersøgte periode fra 11 mio.
enheder i 1995 til 2,6 mio. enheder i undersøgelsesperioden. Den samlede
(50)
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443151_0013.png
markedsandel for importen fra begge disse lande faldt fra 0,8 % i 1995 til 0,3 % i
undersøgelsesperioden.
Importen til Fællesskabet (mio. enheder)
1995
1996
1997
Under-
søgelses-
periode
1,390
0,14 %
5,835
0,58 %
7,225
66
0,72 %
0,655
0,07 %
1,915
0,22 %
2,570
23
0,29 %
Import fra Japan
Markedsandel Japan
Import fra Kina
Markedsandel Kina
Samlet import fra Japan og Kina
Indeks 1995 = 100
Samlet markedsandel for Japan og Kina.
4,86
0,37 %
6,090
0,47 %
10,95
100
0,84 %
1,695
0,15 %
2,065
0,19 %
3,76
34
0,34 %
(c) Import af varer med angivet oprindelse i Macao
(51)
Det skal bemærkes, at 200 mio. enheder blev importeret til Fællesskabet i 1995
med angivet oprindelse i Macao. Denne handel stoppede imidlertid i 1996 efter en
undersøgelse foretaget af Kommissionens afdeling for bekæmpelse af svig, som
beviste, at de pågældende disketter enten var af kinesisk eller taiwansk
oprindelse. Der blev derfor opkrævet antidumpingtold med tilbagevirkende kraft
på denne import.
11
De eksporterende producenters prisadfærd
Udviklingen i priserne på importen af 3,5" disketter fra Kina er vist i følgende
skema:
Gennemsnitlig importpris (ECU pr.
enhed). Kilde
Eurostat.
4.
(52)
1995
1996
1997
Under-
søgelses-
periode
0,146
Import fra Kina
0,330
0,135
0,119
(53)
Priserne på dumpingimporten med oprindelse i Kina blev fastlagt ved at
sammenligne deres salgspriser cif fastsat som beskrevet i betragtning 23 med EF-
erhvervsgrenens vejede gennemsnitlige priser ab fabrik. Sammenligningen blev
foretaget for samme importerede varetyper (dvs. HD-disketter, DD-disketter, ikke
i pakninger/i pakninger, certificeringsniveau, formateret eller ikke formateret).
Sammenligningen viste på et vejet gennemsnitligt grundlag, at priserne på
11
Jf. betragtning 15 i Kommissionens forordning (EF) nr. 1445/96 af 24. juli 1996 (EFT L 186 af
25.7.1996, s. 14) og betragtning 3 i Kommissionens afgørelse nr. 98/175/EF af 3. marts 1998
(EFT L 63 af 4.3.1998, s. 32.).
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443151_0014.png
importen fra Kina var mere end 20 % lavere end EF-erhvervsgrenens salgspriser i
undersøgelsesperioden.
(54)
Da der ikke var nogen eksporterende producent fra Japan, som samarbejdede i
forbindelse med nærværende undersøgelse, er de eneste foreliggende priser for
Japan de Eurostatpriser eller prisnoteringer, der er angivet i anmodningen om
fornyet undersøgelse. Prisniveauet i Eurostat lader til at være meget højt i
sammenligning med importen fra Kina (0,718 ECU pr. enhed). Det skal imidlertid
bemærkes, at Eurostatprisoplysningerne vedrører en gruppe varer, som også
omfattede dyrere højkapacitetsdisketter, som blev holdt uden for
foranstaltningernes anvendelsesområde efter en fornyet undersøgelse, som
afsluttedes i 1999. Det var derfor ikke muligt at foretage en relevant
sammenligning med oplysninger fra denne kilde. Hvad angår prisnoteringerne,
viste de priser for japanske varer, som svarede til EF-erhvervsgrenens priser.
EF-erhvervsgrenens situation
(a)
(55)
Produktion, kapacitet og kapacitetsudnyttelse
5.
EF-erhvervsgrenens produktion, produktionskapacitet og kapacitetsudnyttelse var
følgende:
1994
1995
1996
1997
Under-
søgelses
periode
174
94
222
110
79 %
Produktion i mio. enheder
Indeks 1995=100
Kapacitet i mio. enheder
Indeks 1995=100
Kapacitetsudnyttelse
185
100
201
100
92 %
218
118
223
111
98 %
201
109
261
130
77 %
182
98
222
110
82 %
(b)
(56)
Salg, markedsandel og priser
EF-erhvervsgrenens salg på markedet i Fællesskabet til ikke-forbundne kunder,
markedsandel og priser var følgende:
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443151_0015.png
1994
1995
1996
1997 Under-
søgelses
periode
178
102
17,8 %
0,1799
56
168
96
18,7 %
0,1511
47
Salg i mio. enheder
Indeks 1995=100
Markedsandel
175
100
12,5 %
0,3217
100
211
121
16,2 %
0,2503
78
200
114
18,2 %
0,2056
64
Gennemsnitspris pr. enhed
(ECU)
Indeks 1995=100
(57)
EF-erhvervsgrenens markedsandel steg 3,7 procentpoint mellem 1994 og 1995 og
yderligere 2 procentpoint mellem 1995 og 1996. Den lå derefter inden for en
forholdsvis snæver ramme. Priserne faldt 53 % mellem 1994 og
undersøgelsesperioden.
(c)
Lagerbeholdninger
(58)
Lagerbeholdninger er forholdsvis stabile tidsmæssigt, og de giver således ikke
yderligere relevante oplysninger om EF-erhvervsgrenens situation.
(d)
Rentabilitet, afkast af investeringer og likviditet
(59)
Det konstateredes, at EF-erhvervsgrenen i hele den undersøgte periode havde
registreret finansielle resultater (dvs. tab), som lå langt under den fortjeneste, der
ansås for passende for erhvervsgrenen i den oprindelige undersøgelse. Niveauet
for fortjeneste for 1995 er ikke til rådighed på grund af omstrukturering i
industrien. Globalt forbedredes tabene fra 3,36 % i 1994 til 0,17 % i
undersøgelsesperioden.
Afkastet af investeringer var negativt i den undersøgte periode og har generelt
ligget på linje med tendensen i rentabiliteten. Der er sket en mindre forbedring i
likviditeten på linje med rentabiliteten.
(e)
Beskæftigelse, lønninger og arbejdskraftens produktivitet
(60)
(61)
Beskæftigelsen i EF-erhvervsgrenen faldt støt i hele den undersøgte periode fra
266 i 1994 til 132 i undersøgelsesperioden, dvs. 50 % af arbejdskraften, da
erhvervsgrenen forsøgte at nedbringe omkostningerne og øge produktiviteten.
Lønningerne faldt med 35 %.
Beskæftigelsen var faldende på et tidspunkt, hvor EF-erhvervsgrenen øgede sin
produktion. Dette indebærer, at arbejdskraftens produktivitet steg fra 695 000
enheder pr. ansat til 1 318 000 enheder pr. ansat, dvs. 89 % i den undersøgte
periode.
(f)
Investeringer og evne til at rejse kapital
(62)
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(63)
Produktionen af 3,5" disketter er meget kapitalintensiv, og produktionsanlæggene
fungerer typisk alle døgnets 24 timer hele året rundt. Selv om der blev investeret
2,9 mio. ECU i 1994, 0,6 mio. ECU i 1995 og 0,3 mio. ECU i 1996, var der ikke
tale om store nettoinvesteringer i industrien i de sidste to år af den undersøgte
periode.
Tabene i den undersøgte periode var af en sådan art, at EF-erhvervsgrenen ikke
har kunnet finansiere nye investeringer i de sidste to år.
(g)
EF-erhvervsgrenens eksport
(64)
(65)
Eksporten lå stabilt på mellem 2 og 3 % af den samlede omsætning i den
undersøgte periode.
(h)
Dumpingmargenens omfang og genrejsning efter tidligere dumping
(66)
Hvad angår virkningerne for EF-erhvervsgrenens situation af den konstaterede
dumpingmargen i undersøgelsesperioden, skal det bemærkes, at der konstateredes
ikke ubetydelige margener for Japan og Kina. EF-erhvervsgrenens situation
forbedredes til en vis grad efter indførelsen af foranstaltninger, men den har
endnu ikke rejst sig helt. Hvis foranstaltningerne ophæves, vil der således være
betydelige følgevirkninger af den dumpingmargen, der er konstateret i
nærværende undersøgelse.
Redegørelser fra berørte parter i Kina
Ifølge en redegørelse fra en samarbejdsvillig eksporterende producent i Kina kan
markedet for 3,5" disketter opdeles i to markedssegmenter, nemlig "mærkevarer"
og "massevarer". Markedet for massevarer er kendetegnet ved forsyninger af 3,5"
disketter i stor målestok, hvor der ikke lægges vægt på høj kvalitet. Mærkevarer
er til gengæld varer, som normalt svarer til høje kvalitetskrav. Disse
markedssegmenter skulle angiveligt være adskilt fra hinanden, og de burde derfor
analyseres særskilt.
Til belysning af dette hævdede selskabet, at salget af mærkevarer af høj kvalitet
var stabilt, mens salget af massevarer af lav kvalitet havde været faldende. EF-
producenterne solgte angiveligt fortrinsvis massevarer af lav kvalitet, og dette
kunne forklare den væsentlige skade, de eventuelt havde lidt. Ifølge redegørelsen
koncentrerede det pågældende selskab sig om at sælge mærkevarer og
konkurrerede således ikke med EF-erhvervsgrenen.
6.
(67)
(68)
Påstanden om, at mærkevarer og massevarer burde undersøges særskilt, blev
forkastet. Som allerede angivet er 3,5" disketter samme varer, uanset om de
sælges som mærkevarer eller ej, og er med hensyn til hver enkelt type samme
varer i alle henseender og indbyrdes ombyttelige. Der er en betydelig overlapning
mellem den type 3,5" mikrodiskette, som de kinesiske producenter sælger, og
den, som EF-producenterne sælger. De konkurrerer derfor i samme
markedssegment.
En anden berørt producent i Kina, som ikke samarbejdede i forbindelse med
undersøgelsen, hævdede, at den skade, der påførtes EF-erhvervsgrenen, ikke
(69)
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skyldtes importen fra Kina, men snarere, at 3,5" disketter var et højt udviklet
produkt, som ville forsvinde i løbet af de næste par år. Det blev også fremført, at
den kinesiske vare var en massevare af lav kvalitet, som ikke konkurrerede med
erhvervsgrenens produktion, der ifølge den pågældende var en mærkevare af høj
kvalitet.
(70)
Det var for det første ikke muligt at efterprøve den pågældendes påstand på grund
af den manglende samarbejdsvilje. Og selv om 3,5" disketter er et højt udviklet
produkt, vil faldet i forbruget finde sted over en meget længere periode end to år.
Som angivet forventes det, at efterspørgslen efter 3,5" disketter fortsætter, omend
med et faldende salg, og at fabrikanterne af pc'er vil fortsætte med at installere
mikrodiskettedrev som standardudstyr i deres maskiner. Argumentet om, at den
kinesiske vare ikke konkurrerer med produktionen i Fællesskabet, er således
allerede blevet afvist.
Konklusioner om EF-erhvervsgrenens situation
Et samlet billede af EF-erhvervsgrenens situation på grundlag af det foregående
viser en industri, som stadig befinder sig i en sårbar situation trods en forbedret
markedsandel
og
en
vellykket
indsats
for
at
nedbringe
produktionsomkostningerne (som faldt 51 % i den undersøgte periode).
Produktionsmetoderne er blevet moderniseret, og anlæggene er nu næsten helt
automatiserede for at forbedre effektiviteten, opretholde markedsandelen og
maksimere fortjenesten. Trods dette har EF-erhvervsgrenen endnu ikke været i
stand til at skabe en tilfredsstillende finansiel situation.
G. SANDSYNLIGHEDEN FOR FORNYET ELLER FORTSAT SKADE
(72)
Det konkluderedes i afsnit D, at der både for Japan og Kina er sandsynlighed for,
at der fortsat vil finde dumping sted, hvis antidumpingforanstaltningerne udløber.
Det konkluderedes også, at det er sandsynligt, at der igen vil finde dumping sted,
hvis foranstaltningerne udløber, da dumpingimporten vil stige betydeligt.
Det blev påvist i afsnit F, at EF-erhvervsgrenen befandt sig i en sårbar situation i
undersøgelsesperioden.
Hvis foranstaltningerne udløber, vil dumpingimport fra Japan og Kina
sandsynligvis trykke EF-erhvervsgrenens priser, som allerede er lave.
Under sådanne omstændigheder vil EF-erhvervsgrenen, som allerede er
tabsgivende, ikke være i stand til at konkurrere med store mængder, som sælges
til så lave dumpingpriser, da prisforskellen på dette marked (mikrodisketter er et
råvarelignende produkt) giver anledning til øjeblikkelig udskiftning af forsyninger
og fordi EF-erhvervsgrenen allerede har gjort de nødvendige bestræbelser for at
omstrukturere og allerede arbejde med meget lave omkostninger. Det er derfor
sandsynligt, at EF-erhvervsgrenens finansielle situation vil blive yderligere
forværret, hvilket vil rejse tvivl om dens mulighed for at overleve.
Argument fremført af en kinesisk eksporterende producent
7.
(71)
(73)
(74)
(75)
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(76)
En kinesisk eksporterende producent hævdede, at omstændighederne på markedet
betyder, at der sandsynligvis ikke vil forekomme skadelig dumping fra Kina igen.
Det kunne ikke betale sig at foretage de nødvendige investeringer i modernisering
af de eksisterende kinesiske produktionsanlæg, så de kunne producere 3,5"
disketter af høj kvalitet, på grund af de nuværende tendenser på markedet, og der
fandtes ikke store lagerbeholdninger, sådan som de anmodende parter hævdede.
Det var derfor ikke sandsynligt, at der ville ske en betydelig stigning i importen
fra Kina, hvis antidumpingforanstaltningerne udløb.
For det første skal det bemærkes, at det ikke var muligt at efterprøve selskabets
krav, da det ikke samarbejdede i forbindelse med undersøgelsen. Men for
fuldstændighedens skyld er argumenterne alligevel blevet gennemgået. Med
hensyn til argumentet om modernisering anses dette for irrelevant for spørgsmålet
om fornyet skade, da det er blevet fastslået, at alle typer 3,5" disketter, også som
fremstilles i Kina på nuværende tidspunkt, er samme vare som dem, der
fremstilles af EF-erhvervsgrenen, og at disse varer således konkurrerer med
hinanden indbyrdes.
Konklusion
(77)
På baggrund af ovenstående resultater konkluderes det, at der sandsynligvis
fortsat og/eller igen vil blive forvoldt EF-erhvervsgrenen skade, hvis
foranstaltningerne udløber.
H. FÆLLESSKABETS INTERESSER
1.
(78)
Generelle betragtninger
Kommissionen undersøgte, om det ville være i Fællesskabets interesse at
opretholde antidumpingforanstaltninger for 3,5" disketter. Det konstateredes, at
der er sandsynlighed for, at der fortsat og/eller igen vil forekomme skadelig
dumping. Det blev også undersøgt, om der er overordnede interesser imod
opretholdelse af antidumpingforanstaltningerne, og der blev taget hensyn til
virkningerne af tidligere told for alle de forskellige parters interesser.
I den tidligere undersøgelse blev det fastslået, at det ikke var imod Fællesskabets
interesser at indføre foranstaltninger. Og da denne undersøgelse iværksættes
grundet foranstaltningernes forestående ophør, skal den også vise, hvilke
virkninger de eksisterende foranstaltninger har navnlig for brugerne, forbrugerne
og forhandlerne.
EF-erhvervsgrenens interesser
På baggrund af konklusionerne om EF-erhvervsgrenen situation i afsnit F, navnlig
udtrykt i utilfredsstillende rentabilitet, fastslår Kommissionen, at EF-
erhvervsgrenen sikkert vil opleve finansiel forværring. hvis der ikke findes
antidumpingforanstaltninger mod skadelig dumping.
EF-erhvervsgrenen er en levedygtig industri og er i stand til at forsyne markedet
med en vare, der, selv om den befinder sig på et modent udviklingstrin, er det
grundlæggende oplagringsmedium for et stort antal brugere af computere. Det
(79)
2.
(80)
(81)
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fastslås, at EF-erhvervsgrenen har gjort en stor indsats for at bevare en
konkurrencedygtig position på markedet i Fællesskabet. Eksempler på denne
indsats er følgende:
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
(82)
holde priserne på et minimum for at bevare markedsandele
gradvis udvikling mod større konsolidering
lukning af fabrikationsenheder
større anvendelse af moderne produktionsteknik (f.eks. øget mekanisering
og computerisering)
forbedringer i produktiviteten og
investering i produktionen af digitale lagringsmedier
Produktionen af lagringsmedier er et område af teknologisk betydning for
Fællesskabet som helhed. EF-erhvervsgrenen produktionsteknologi og erfaringer
med 3,5" disketter har givet og vil fortsætte med at give et grundlag for yderligere
innovation i fremstillingen af andre beslægtede lagringsmedier. For EF-
producenterne er fortsat levedygtighed i sektoren for mikrodisketter det
økonomiske grundlag for, at de gradvis kan overgå fra fremstilling af
mikrodisketter til fremstilling af andre lagringsmedier på længere sigt.
Ikke-forretningsmæssigt forbundne importørers/forhandleres interesser
Kun en ikke-forbundet importør samarbejdede i forbindelse med undersøgelsen.
Selskabet fremførte, at importen var begrænset ved den eksisterende
antidumpingtold. Hvis foranstaltningerne opretholdes, vil selskabet stadig være i
stand til at hente 3,5" disketter fra de berørte lande og fra andre tredjelande,
herunder også lande, som ikke er omfattet af antidumpingforanstaltninger.
Endvidere konkluderes det på grundlag af importørens begrænsede
samarbejdsvilje i denne sag, at de gældende foranstaltninger for import af varer
med oprindelse i Japan og Folkerepublikken Kina ikke havde særlig store
følgevirkninger for situationen for ikke-forbundne importører og forhandlere af
3,5" disketter i Fællesskabet.
Det konkluderes således, at en videreførelse af foranstaltningerne sandsynligvis
ikke vil berøre situationen for ikke-forbundne importører og forhandlere af 3,5"
disketter i Fællesskabet.
Komponentforsyningsindustriens interesser
Enhver yderligere indskrænkning og/eller forværring af EF-erhvervsgrenens
situation vil ikke kun få negative følgevirkninger for beskæftigelsen og
investeringerne i selve erhvervsgrenen, men også skabe kædereaktioner blandt
erhvervsgrenens leverandører af bl.a. shells, cookies, shutters, hubs, liners og
springs.
3.
(83)
(84)
(85)
4.
(86)
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(87)
EF-producenterne henter størstedelen af deres materialer og komponenter fra
leverandører i Fællesskabet. Det vil således klart være i disse leverandørers
interesse, at der opretholdes antidumpingforanstaltninger.
Brugernes og forbrugernes interesser
Større brugere af 3,5" disketter omfatter softwareproducenter og forbrugere. Der
blev ikke modtaget redegørelser fra nogen af sektorerne i forbindelse med denne
fornyede undersøgelse. Kommissionen fastslår derfor, at resultaterne af den
oprindelige undersøgelse på dette område stadig er gældende, dvs. at stigningen i
omkostningerne for denne sektor kan anses for at være ubetydelig sammenlignet
med de samlede omkostninger og vil kun få ringe eller ikke nogen indflydelse på
priserne til detailkunderne.
Hvis der ikke opretholdes foranstaltninger, vil det til gengæld være en alvorlig
trussel for EF-erhvervsgrenens levedygtighed, og hvis den forsvinder, vil det
reducere forsyningerne og konkurrencen til skade for softwareproducenter og
forbrugere.
Konklusion
Efter at have afvejet de forskellige interesser, der er på spil, konkluderer
Kommissionen, at der ikke er nogen tvingende grund til, at det skulle stride imod
Fællesskabets interesser at opretholde foranstaltninger.
I. FORESLÅET TOLD FOR JAPAN OG KINA
5.
(88)
(89)
6.
(90)
(91)
Den antidumpingtold, der indførtes ved forordning (EØF) nr. 2861/93, senest
ændret ved forordning (EF) nr. 2537/1999 bør opretholdes på de gældende
niveauer, dvs.:
Japan
Memorex Telex Japan Ltd.
Hitachi Maxell Ltd.
TDK
Alle andre selskaber
6,1 %
20,6 %
26,7 %
40,9 %
Kina
Hanny Magnetics
Alle andre selskaber
35,6 %
39,4 %
(92)
Da undersøgelsen har varet længe, anses det for nødvendigt at begrænse
foranstaltningerne til fire år.
J. AFSLUTNING AF PROCEDUREN VEDRØRENDE TAIWAN
(93)
På baggrund af ovenstående vedrørende importen af varer med oprindelse i
Taiwan er de gældende antidumpingforanstaltninger for Taiwan ikke længere
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443151_0021.png
berettigede, og proceduren bør derfor afsluttes med hensyn til import af varer med
oprindelse i dette land. Uanset undersøgelsens varighed afsluttes proceduren med
virkning fra datoen for denne forordnings ikrafttræden. Procedurens afslutning er
begrundet i hændelser, der er forekommet efter undersøgelsesperioden og blevet
vurderet flere måneder efter, og hvis der indrømmes virkning med
tilbagevirkende kraft under disse omstændigheder, ville det være uforeneligt med
forløbet af hændelser i løbet af undersøgelsen -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
1.
Der indføres en endelig antidumpingtold på importen af 3,5" disketter, som
anvendes til optagelse og oplagring af indkodede digitale edb-data, henhørende
under KN-kode ex 8523 20 90 (TARIC-kode 8523 20 90 40) og med oprindelse
i Japan og Kina, med undtagelse af 3,5" disketter baseret på optisk kontinuerlige
servosporingsteknologi eller magnetisk sektorservosporingsteknologi og med en
lagerkapacitet på 120 MB eller derover.
Tolden fastsættes til følgende i % af nettoprisen, frit Fællesskabets grænse,
ufortoldet, for varer, der er fremstillet af følgende producenter:
Selskab
Memorex Telex Japan Ltd.
Hitachi Maxell Ltd.
TDK
Alle andre eksporterende
producenter
Kina
Hanny Magnetics
Alle andre eksporterende
producenter
Antidumpingtold
%
6,1 %
20,6 %
26,7 %
40,9 %
35,6 %
39,4 %
TARIC-tillægskode
8705
8706
8707
8999
8711
8999
2.
Land
Japan
3.
Gældende bestemmelser for told finder anvendelse, medmindre andet er fastsat.
Artikel 2
Antidumpingtolden indføres for en periode på fire år fra datoen for denne forordnings
ikrafttræden.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Proceduren vedrørende importen af 3,5" disketter med oprindelse i Taiwan afsluttes
hermed.
Artikel 4
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver
medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den …………
På Rådets vegne
Formand
22