Europaudvalget 2002
KOM (2002) 0187
Offentligt
1443272_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 28.5.2002
KOM(2002) 187 endelig
2002/0116 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 2792/1999 om de nærmere regler og betingelser for
Fællesskabets strukturforanstaltninger for fiskeriet
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443272_0002.png
BEGRUNDELSE
Forordning (EF) nr. 2792/1999 af 17. december 1999 om de nærmere regler og betingelser for
Fællesskabets strukturforanstaltninger for fiskeriet
1
må ændres som led i reformen af den
fælles fiskeripolitik af følgende grunde:
den nuværende forordning indeholder bestemmelser om omstrukturering af EF-
fiskerflåden, som må bringes i overensstemmelse med den foreslåede forordning om
bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles
fiskeripolitik
2
der bør fastsættes relevante bestemmelser for den periode, der begynder den 1. januar
2003, for den eksisterende ordning for tilpasning af fiskerikapaciteten, som er baseret
på flerårige udviklingsprogrammer (FUP)
3
ved de fire på hinanden følgende FUP blev den samlede kapacitet reduceret i
perioden 1983 til 2002, men de kunne ikke forhindre en alvorlig tilbagegang i et stort
antal økonomisk vigtige fiskebestande. Der måtte træffes hasteforanstaltninger i
2001 for at forhindre nogle af disse bestande i at bryde sammen. Kommissionen har
gentagne gange fremhævet manglerne ved FUP og problemerne i forbindelse med
deres gennemførelse
4
.
I sin meddelelse om reformen af den fælles fiskeripolitik (vejviseren)
5
understreger
Kommissionen nødvendigheden af en mere enkel, mere effektiv og mere gennemsigtig politik
for flåden, som bør baseres på følgende tre hovedretningslinjer:
restriktioner på støtte til modernisering, fornyelse og eksport af fiskerfartøjer
særlige foranstaltninger for fartøjer, der er berørt af flerårige forvaltningsplaner
et enklere system til begrænsning af fiskerikapaciteten.
Disse retningslinjer omsættes i forslaget til en forordning om bevarelse og bæredygtig
udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik, en forordning om en EF-
hasteforanstaltning for ophugning af fiskerfartøjer og i nærværende forslag med hensyn til
følgende ændringer af forordning (EF) nr. 2792/1999:
fornyelsen af flåden må finde sted uden nogen stigning i fiskeriindsatsen i et sundt
økonomisk miljø og uden offentlig finansiel støtte. Støtte til modernisering af flåden
vil kun blive tilladt, hvis støtten forbedrer sikkerheden, hygiejnen, arbejdsforholdene
eller kvaliteten af fiskerivarerne om bord, eller hvis den forbedrer fiskerimønstrene
1
2
3
4
5
EFT L 337 af 30.12.2001, s. 10. Forordningen er senest ændret ved forordning (EF) nr. 179/2002 (EFT
L 31 af 1.2.2002, s. 25).
EFT C […] af […], s. […].
Ifølge beslutning 97/413/EF om mål og detaljerede regler for en omstrukturering af Fællesskabets
fiskerisektor dækker FUP perioden fra 1. januar 1997 til 31. december 2001. Ved beslutning
2002/70/EF af 28. januar 2002 (EFT L 31 af 1.2.2002, s. 77) forlænges perioden for anvendelsen af
denne beslutning til den 31. december 2002.
Midtvejsrevision af FUP IV (KOM/2000/272 endelig af 10. maj 2000); Grønbog om den fælles
fiskeripolitiks fremtid efter 2002 (KOM/2001/135).
Henvisning til vejviseren.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(redskabernes selektivitet osv.) uden en stigning i fiskeriindsatsen i nogen af
tilfældene
offentlig støtte til eksport af fartøjer til tredjelande og oprettelse af blandede
selskaber vil ikke længere være tilladt. Sådanne foranstaltninger resulterer blot i, at
overkapacitet i EF overføres til tredjelande, og er ikke nogen fornuftig måde at bruge
de europæiske skatteborgeres penge på
foranstaltninger til støtte for kystfiskeri af mindre omfang bør ikke øge
fiskeriindsatsen, navnlig ikke i skrøbelige marine kystøkosystemer, og bør heller
ikke øge slæberedskabers påvirkning af havbunden
der anvendes allerede socioøkonomiske foranstaltninger for at mindske
fiskeriindsatsen ved at tilskynde fiskerne til omskoling eller til at diversificere deres
aktiviteter og gå over til aktiviteter uden for havfiskeriet. Det foreslås dog at give
personer, der er omfattet af diversificeringsforanstaltninger, mulighed for at drive
deltidsfiskeri, forudsat at deres fiskeriindsats reduceres.
Hvad angår medlemsstaternes obligatoriske deltagelse i finansieringen af foranstaltninger, der
medfinansieres af EF, foreslås en ændring af artikel 19 i forordning (EF) nr. 2792/1999 for at
forenkle de relevante procedurer og accelerere Kommissionens godtgørelse for midler, som
medlemsstaterne har lagt ud.
I forslaget bestemmes det, i hvilket omfang traktatens bestemmelser om statsstøtte finder
anvendelse på fiskeri- og akvakultursektoren (traktatens artikel 36). Den tager til dels
udgangspunkt i en forordning i landbrugssektoren (nemlig artikel 51 i forordning (EF) nr.
1257/1999 af 17. maj 1999 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske
Udviklings- og Garantifond for Landbruget (EUGFL) (EFT L 160 af 26.6.1999)).
For øjeblikket skal medlemsstaterne anmelde støtteordninger, der er forudset i de planer, som
er nævnt i artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 2792/1999 og defineret i artikel 9, litra b), i
forordning (EF) nr. 1260/1999, til Kommissionen i henhold til traktatens artikel 87, 88 og 89.
Betaling af EF-midler som supplement til støtte fra medlemsstaterne er betinget af, at
Kommissionen forinden har godkendt støtten. For at accelerere betalingen af EF-støtten og
mindske den administrative byrde uden at lempe kontrolordningen for statsstøtte foreslås det,
at medlemsstaternes obligatoriske deltagelse i finansieringen af foranstaltninger, der
finansieres af EF, undtages fra bestemmelserne i traktatens artikel 87 til 89. På denne måde er
medlemsstaterne ikke længere forpligtet til at anmelde medfinansieret støtte. Efterfølgende
kontrol - når medlemsstaterne får godtgørelse fra EF for deres udgifter - vil fortsat finde sted.
Den foreslåede ændring af artikel 19 består derfor af tre nye stykker:
i det første fastlægges det princip, hvorefter artikel 87 til 89 finder anvendelse på
støtte fra medlemsstaterne til fiskeri- og akvakultursektoren
i det andet fastlægges en undtagelse fra reglen i stk. 1, idet medlemsstaternes
obligatoriske deltagelse i finansieringen af foranstaltninger, hvortil der ydes EF-
støtte, undtages fra bestemmelserne i traktatens artikel 87 til 89. Medlemsstaterne
skal således ikke længere anmelde medfinansieret støtte
i det tredje fastsættes det, at foranstaltninger, der forudser offentlig finansiering, som
er mere vidtgående end bestemmelserne i denne forordning om den obligatoriske
deltagelse i finansieringen, jf. stk. 2, behandles som en helhed på grundlag af stk. 1.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dette gælder også for Rådets forordning (EF) nr. [...] om en EF-hasteforanstaltning
for ophugning af fiskerfartøjer.
Forslaget får ingen finansiel virkning for FIUF's samlede budgetforpligtelse. De relevante
ændringer af programmeringsdokumenterne må dog aftales med medlemsstaterne.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443272_0005.png
2002/0116 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 2792/1999 om de nærmere regler og betingelser for
Fællesskabets strukturforanstaltninger for fiskeriet
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 36
og 37,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
6
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
7
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Rådets forordning (EF) nr. 2792/1999 af 17. december 1999 om de nærmere regler og
betingelser for Fællesskabets strukturforanstaltninger for fiskeriet
8
indeholder
bestemmelser om omstrukturering af EF's fiskerisektor.
Anvendelsesperioden for Rådets beslutning 97/413/EF af 26. juni 1997 om mål og
detaljerede regler for en omstrukturering af Fællesskabets fiskerisektor i perioden 1.
januar 1997 til 31. december 2001 med henblik på at opnå en bæredygtig ligevægt
mellem ressourcerne og udnyttelsen heraf
9
er blevet forlænget og udløber den 31.
december 2002.
Der bør fastsættes passende bestemmelser for den periode, der begynder den 1. januar
2003.
Der bør sikres overensstemmelse mellem politikken for omstrukturering af
fiskerisektoren og andre aspekter af den fælles fiskeripolitik, navnlig den tilstræbte
opnåelse af en stabil og varig ligevægt mellem fiskerflådernes kapacitet og de
foreliggende fiskerimuligheder i og uden for EF-farvande.
Da denne ligevægt kun kan opnås gennem en reduktion af kapaciteten, bør EF's støtte
til fiskerisektoren via Det Finansielle Instrument til Udvikling af Fiskeriet (FIUF)
koncentreres om ophugning af fiskerfartøjer, og offentlig støtte til fornyelse af flåden
bør ikke længere være tilladt.
(2)
(3)
(4)
(5)
6
7
8
9
EFT C […] af […], s. […].
EFT C […] af […], s. […].
EFT L 337 af 30.12.2001, s. 10. Forordningen er senest ændret ved forordning (EF) nr. 179/2002 (EFT
L 31 af 1.2.2002, s. 25).
EFT L 175 af 3.7.1997, s. 27. Beslutningen er senest ændret ved beslutning 2002/70/EF (EFT L 31 af
1.2.2002, s. 77).
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443272_0006.png
(6)
Af samme grund bør foranstaltninger for udrustning og modernisering af fiskerfartøjer
enten begrænses til foranstaltninger til at forbedre sikkerheden, navigationen,
hygiejnen, produktkvaliteten og arbejdsforholdene eller til at forøge
fangstredskabernes selektivitet, også med henblik på at reducere bifangsterne og
indvirkningen på habitaterne. Disse foranstaltninger bør være berettiget til FIUF-støtte
på betingelse af, at de ikke medfører nogen forøgelse af fiskeriindsatsen.
Der bør ydes FIUF-støtte til foranstaltninger for kystfiskeri af mindre omfang på
betingelse af, at disse foranstaltninger ikke bidrager til at forøge fiskeriindsatsen i
skrøbelige marine kystøkosystemer, eller at de bidrager til at mindske slæberedskabers
påvirkning af flora og fauna på havbunden.
Overførsel af EF-fiskerfartøjer til tredjelande, herunder overførsler inden for blandede
selskaber, medvirker ikke til at styrke bæredygtigt fiskeri uden for EF-farvandene, og
offentlig støtte til sådanne overførsler bør derfor ikke længere være tilladt.
Socioøkonomiske foranstaltninger tager sigte på at støtte omskoling af fiskere som en
hjælp til at opnå fuldtidsbeskæftigelse uden for havfiskeriet. Disse foranstaltninger kan
også tage sigte på at støtte diversificeringen af fiskernes aktiviteter uden for
havfiskeriet, så de fortsat kan drive fiskeri som deltidsbeskæftigelse, hvis dette
bidrager til at reducere deres fiskeriindsats.
Der bør fastsættes nærmere regler for ydelse af godtgørelser og godtgørelsernes
tidsbegrænsning i tilfælde af, at Rådet vedtager en flerårig forvaltningsplan, eller
Kommissionen eller en eller flere medlemsstater vedtager hasteforanstaltninger.
Traktatens artikel 87, 88 og 89 bør gælde for støtte fra medlemsstaterne til fiskeri- og
akvakultursektoren. For at accelerere Kommissionens tilbagebetaling af midler, som
medlemsstaterne har lagt ud, bør der dog indføres en undtagelse fra ovennævnte
princip for medlemsstaternes obligatoriske finansielle deltagelse i foranstaltninger, der
medfinansieres af EF og er forudset i de udviklingsplaner, som er defineret i
forordning (EF) nr. 1260/1999 af 21. juni 1999 om vedtagelse af generelle
bestemmelser for strukturfondene
10
.
Af proceduremæssige grunde bør alle foranstaltninger, der indebærer offentlig
finansiering, som er mere vidtgående end bestemmelserne om obligatoriske finansielle
bidrag i forordning (EF) nr. 2792/1999 eller i forordning (EF) nr. […/..] om en EF-
hasteforanstaltning for ophugning af fiskerfartøjer, behandles som en helhed i henhold
til traktatens artikel 87, 88 og 89.
Forordning (EF) nr. 2792/1999 bør derfor ændres i overensstemmelse hermed -
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 2792/1999 foretages følgende ændringer:
10
EFT L 161 af 26.6.1999, s. 1. Forordningen er senest ændret ved forordning (EF) nr. 1447/2001 (EFT L
198 af 21.7.2001, s. 1).
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443272_0007.png
1.
I artikel 1 indsættes som stk. 3:
"3. Foranstaltninger, der vedtages i henhold til stk. 1 og 2, må ikke forøge
fiskeriindsatsen."
2.
Artikel 2 affattes således:
”Artikel 2
Midler
Det Finansielle Instrument til Udvikling af Fiskeriet, i det følgende benævnt "FIUF",
kan på de i denne forordning fastsatte betingelser yde støtte til de foranstaltninger,
der er fastlagt i afsnit II, III og IV, inden for de områder, der er omfattet af den fælles
fiskeripolitik som defineret i artikel 1 i forordning (EF) nr. […/...] [om bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik
11
], jf.
dog artikel 16 og artikel 23, stk. 4, i sidstnævnte forordning."
3.
I artikel 3 foretages følgende ændringer:
a) Stk. 1 affattes således:
"1. Programmering som defineret i artikel 9, litra a), i forordning (EF) nr.
1260/1999 foretages i overensstemmelse med målene for den fælles
fiskeripolitik, navnlig bestemmelserne i kapitel III i forordning (EF) nr. […]
[om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den
fælles fiskeripolitik]. Med henblik herpå tages programmeringen om
nødvendigt
op
til
revision,
navnlig
baggrund
af
den
fiskeriindsatsbegrænsning, der fastsættes efter artikel 5 og 6 i forordning (EF)
nr. […] [om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i
den fælles fiskeripolitik].
Programmering omfatter alle de områder, der er nævnt i afsnit II, III og IV i
denne forordning."
b) Stk. 3 affattes således:
"3. Udviklingsplanerne som defineret i artikel 9, litra b), i forordning (EF) nr.
1260/1999 skal godtgøre, at offentlig støtte er nødvendig for at nå de tilstræbte
mål, herunder at det uden offentlig støtte ikke ville være muligt at modernisere
de pågældende fiskerfartøjer, og at de påtænkte foranstaltninger ikke indebærer
nogen fare for fiskeriets bæredygtighed.
Planernes indhold er fastlagt i bilag I."
Stk. 4 udgår.
c) Stk. 4 udgår.
4.
Artikel 4 og 5 udgår.
11
EFT L […] af […], s. […].
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Afsnit II affattes således:
"Afsnit II
FORANSTALTNINGER FOR JUSTERING AF FISKERIINDSATSEN."
6.
7.
Artikel 6 udgår.
I artikel 7 foretages følgende ændringer:
a)
Stk. 1 affattes således:
"1. Medlemsstaterne træffer passende foranstaltninger til at overholde
bestemmelserne i kapitel III i forordning (EF) nr. […/...] [om bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik].
Om nødvendigt skal dette enten ske ved, at fartøjernes fiskeriaktiviteter
bringes til endeligt ophør i henhold til de relevante bestemmelser i bilag III,
eller ved, at de begrænses, eller ved en kombination af de to foranstaltninger."
b)
Stk. 3 affattes således:
"3. Fiskeriaktiviteterne kan bringes til permanent ophør ved, at fartøjerne
ophugges."
c)
d)
e)
Stk. 4 udgår.
Stk. 5, litra b), c) og d), udgår.
Stk. 6 og 7 udgår.
8.
9.
Artikel 8 udgår.
Artikel 9 affattes således:
”Artikel 9
Offentlig støtte til udrustning eller modernisering af fiskerfartøjer
1. Der kan ydes offentlig støtte til udrustning af fiskerfartøjer, herunder til
anvendelse af mere selektive fangstmetoder, eller modernisering af fiskerfartøjer,
forudsat at følgende betingelser er opfyldt:
a) kapaciteten målt i tonnage eller maskineffekt ændres ikke
b) fangstredskabernes effektivitet øges ikke
c) indholdet af planerne i henhold til artikel 3, stk. 3, er i overensstemmelse
med bilag I
d) betingelserne i bilag III.
2. Virkningerne af at yde offentlig støtte skal beskrives i den årlige rapport om
gennemførelsen, jf. artikel 21.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Udgifterne til udrustning eller modernisering af fiskerfartøjer, hvortil der kan ydes
offentlig støtte, må ikke overstige de beløb, der er anført i tabel 1 i bilag IV."
10.
Artikel 10 affattes således:
"Artikel 10
Fælles bestemmelser for fiskerflåden
Offentlig Støtte til modernisering og udrustning i henhold til denne forordning skal
tilbagebetales pro rata temporis, når det pågældende fiskerfartøj slettes i EF-
fortegnelsen over fiskerfartøjer inden for fem år efter moderniseringen."
11.
I artikel 11 foretages følgende ændringer:
a) Stk. 1 affattes således:
"1. I denne artikel forstås ved "kystfiskeri af mindre omfang" fiskeri, der
udøves af fiskerfartøjer med en længde overalt på under 12 m, som ikke
benytter slæberedskaber."
b) Stk. 4 affattes således:
"4. Ved anvendelsen af stk. 3 kan bl.a. følgende projekter betragtes som
integrerede kollektive projekter:
- sikkerhedsudstyr om bord og forbedring af hygiejne- og arbejdsforholdene
- teknisk innovation (mere selektive fangstmetoder), der ikke øger
fiskeriindsatsen
- tilrettelæggelse af produktions-, forarbejdnings- og afsætningskæden
(fremme og forædling af produkterne)
- faglig omskoling og uddannelse."
12.
I artikel 12 foretages følgende ændringer:
a) Stk. 3, litra c), affattes således:
"c) Ydelse af individuelle engangspræmier til fiskere, der kan godtgøre, at de
har arbejdet i mindst fem år i erhvervet, med henblik på
i)
omskoling uden for havfiskeriet som led i en individuel eller kollektiv
socialplan, idet de støtteberettigede omkostninger er begrænset til 50 000
EUR for den enkelte præmiemodtager; forvaltningsmyndigheden
fastsætter de individuelle beløb ud fra omskolingsprojektets omfang og
præmiemodtagerens finansielle indsats
diversificering af deres aktiviteter uden for havfiskeriet som led i et
individuelt
eller
kollektivt
diversificeringsprojekt,
idet
de
støtteberettigede omkostninger er begrænset til 20 000 EUR for den
enkelte præmiemodtager; forvaltningsmyndigheden fastsætter de
ii)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
individuelle beløb ud fra diversificeringsprojektets
præmiemodtagerens finansielle indsats."
b) Stk. 4, litra d), affattes således:
omfang
og
"d) at den i stk. 3, litra c), nr. i), omhandlede omskolingspræmie tilbagebetales
pro rata temporis, hvis præmiemodtageren genoptager erhvervet som fisker
mindre end fem år efter, at han har fået udbetalt præmie, og at den i stk. 3, litra
c, nr. ii), omhandlede diversificeringspræmie bidrager til at reducere
fiskeriindsatsen for de fiskerfartøjer, hvor præmiemodtageren udøver sin
virksomhed."
c) Stk. 6 udgår.
13.
I artikel 16 foretages følgende ændringer:
a) I stk. 1 foretages følgende ændringer:
i)
Litra a) affattes således:
"a) i tilfælde af uforudsigelige begivenheder, bl.a. som følge af biologiske
årsager; der kan højst ydes godtgørelser for en periode på tre på hinanden
følgende måneder eller seks måneder fordelt på hele perioden 2000-2006.
Forvaltningsmyndigheden forelægger forud Kommissionen videnskabelig
dokumentation for disse begivenheder".
ii)
Litra c) affattes således:
"c) i tilfælde af Rådets vedtagelse af en flerårig forvaltningsplan eller af
Kommissionens eller en eller flere medlemsstaters vedtagelse af
hasteforanstaltninger; der kan højst ydes godtgørelser af en medlemsstat i en
periode på et år."
b) Stk. 3 affattes således:
"3. Den finansielle støtte fra FIUF til de i stk. 1 og 2 omhandlede
foranstaltninger må pr. medlemsstat for hele perioden 2000-2006 ikke
overstige den højeste af følgende to tærskler: 1 mio. EUR eller 4% af den EF-
støtte, som ydes til sektoren i den pågældende medlemsstat.
I tilfælde af Rådets vedtagelse af en flerårig forvaltningsplan eller af
Kommissionens vedtagelse af hasteforanstaltninger kan disse tærskler dog
overskrides på betingelse af, at foranstaltningen omfatter en
oplægningsordning med henblik på inden for 2 år efter foranstaltningens
vedtagelse af udtage et antal fiskerfartøjer med en fiskeriindsats, som mindst
svarer til indsatsen for de fiskerfartøjer, hvis fiskeriaktivitet er blevet
suspenderet som følge af planen eller hasteforanstaltningen.
For at opnå Kommissionens godkendelse af finansiel støtte fra FIUF skal en
medlemsstat underrette Kommissionen om foranstaltningen og forelægge den
en detaljeret præmieberegning. Foranstaltningen træder først i kraft, efter at
Kommissionen har givet medlemsstaten sin godkendelse.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forvaltningsmyndigheden fastsætter de faktiske individuelle godtgørelser, der
er omhandlet i stk. 1 og 2, under hensyntagen til relevante parametre som fx
det faktisk lidte tab, omstillingsbestræbelsernes omfang, genoprettelsesplanens
omfang og indsatsen med henblik på teknisk tilpasning."
c) Stk. 4 affattes således:
"4. For regelmæssig sæsonpræget indstilling af fiskeriaktiviteten kan der ikke
ydes godtgørelser i henhold til stk. 1, 2 og 3."
14.
Artikel 18 affattes således:
"Overholdelse af interventionsbetingelserne
Forvaltningsmyndigheden sikrer sig, at de særlige interventionsbetingelser, som er
anført i bilag III, overholdes.
Den skal desuden forvisse sig om støttemodtagernes tekniske kapacitet og om
virksomhedernes økonomiske bæredygtighed og om, at de overholder alle den fælles
fiskeripolitiks bestemmelser, inden der ydes støtte. Hvis det i støtteperioden
konstateres, at støttemodtageren ikke overholder den fælles fiskeripolitiks
bestemmelser, skal støtten tilbagebetales.
Der kan vedtages gennemførelsesbestemmelser til denne artikel efter artikel 23, stk.
2."
15.
Artikel 19 affattes således:
"Obligatoriske finansielle bidrag og statsstøtte
1. Uden at dette berører stk. 2, gælder traktatens artikel 87, 88 og 89 for støtte, som
medlemsstaterne yder til fiskeri- og akvakultursektoren.
2. Traktatens artikel 87, 88 og 89 gælder ikke for medlemsstaternes obligatoriske
finansielle bidrag til foranstaltninger, der medfinansieres af EF og er forudset i de
udviklingsplaner, som er nævnt i artikel 3, stk. 3, i denne forordning og defineret i
artikel 9, litra b), i forordning (EF) nr. 1260/1999 eller i artikel […] i forordning (EF)
nr. […/...] om en EF-hasteforanstaltning for ophugning af fiskerfartøjer.
3. Foranstaltninger, der forudser offentlig finansiering, som er mere vidtgående end
bestemmelserne i denne forordning eller i forordning (EF) nr. […/...] om en EF-
hasteforanstaltning for ophugning af fiskerfartøjer om obligatoriske finansielle
bidrag, jf. artikel 2 i denne artikel, behandles som en helhed på grundlag af stk. 1 i
denne artikel."
16.
Artikel 22 affattes således:
"Komitéprocedure
De foranstaltninger, der er nødvendige for at gennemføre denne forordning, når det
gælder spørgsmål som omhandlet i artikel 4, 5, 6, 8, 10, 15, 18 og 21, vedtages efter
forvaltningsproceduren i artikel 23, stk. 2."
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.
I artikel 23 foretages følgende ændringer:
a) I stk. 1, affattes litra a) således:
"a) ved gennemførelsen af artikel 8, 15, 18 og 21 ved den komité for fiskeri-
og akvakulturstrukturer, der er nedsat ved artikel 51 i forordning (EF) nr.
1260/1999, og".
Artikel 2
Bilag I til IV ændres som angivet i bilaget til nærværende forordning.
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft den 1. januar 2003.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
[…]
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443272_0013.png
BILAG
(1)
I bilag I foretages følgende ændringer:
a) Punkt 1, litra c), affattes således:
"c) Behovene inden for sektoren."
b) Punkt 2, litra d), nr. i), affattes således
"i) Indikatorer for flådens udvikling i forhold til målene for de flerårige
forvaltningsplaner."
(2)
(3)
Bilag II udgår.
I bilag III foretages følgende ændringer:
a) Overskriften til punkt 1 affattes således:
"1.
Gennemførelse af foranstaltninger for justering af fiskeriindsatsen
(afsnit II)"
b) Punkt 1.0 affattes således:
"1.0 Fartøjers alder
I denne forordning defineres et fartøjs alder som det hele tal, der svarer til
forskellen mellem året for forvaltningsmyndighedens beslutning om at yde
præmie eller støtte og året for ibrugtagningen som defineret i forordning (EØF)
nr. 2930/86 af 22. september 1986 om definition af fiskerfartøjers
karakteristika
12
."
c) Punkt 1.1, litra b), nr. iv), udgår.
d) Punkt 1.1, litra c) og d), udgår.
e) Punkt 1.2. og 1.3. udgår.
f) Overskriften til punkt 1.4 affattes således:
"1.4 Modernisering af fiskerfartøjer (artikel 9)"
g) Punkt 1.4, litra b), nr. i), udgår.
h) Punkt 1.4, litra b), nr. ii), affattes således:
"ii) forbedring af kvaliteten og sikkerheden af de produkter, der tages og
opbevares om bord, anvendelse af mere selektive fangstmetoder og bedre
opbevaringsmetoder og gennemførelse af love og andre retsforskrifter om
sundhedsforhold, og/eller".
12
EFT L 274 af 25.9.1986, s. 1. Forordningen er senest ændret ved forordning (EF) nr. 3259/1994 af 22.
december 1994 (EFT L 339 af 29.12.1994, s. 11).
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i) Som punkt 1.5 indsættes:
"1.5. Socioøkonomiske foranstaltninger (artikel 12)
Foranstaltninger for omskoling af fiskere eller diversificering af deres
aktiviteter uden for havfiskeriet skal bidrage til at reducere støttemodtagernes
fiskeriindsats, også selv om de fortsætter med at drive fiskeri som
deltidsbeskæftigelse."
j) Punkt 2.5, litra b), udgår.
(4)
I bilag IV affattes teksten i punkt 2 før tabel 3 således:
”2. Satser for finansiel deltagelse
a) For alle de i afsnit II, III og IV omhandlede aktioner gælder følgende grænser (i
procent af de støtteberettigede omkostninger) for EF's finansielle deltagelse (A), al
offentlig finansiel deltagelse (national, regional m.m.) i den pågældende medlemsstat
(B) og eventuelt privat finansiel deltagelse (C).
Gruppe 1:
Præmier for endeligt ophør med fiskeriaktiviteter (artikel 7), kystfiskeri af
mindre omfang (artikel 11), socioøkonomiske foranstaltninger (artikel 12),
beskyttelse og udvikling af akvatiske ressourcer (artikel 13, stk. 1, litra a)),
faciliteter i fiskerihavne uden finansiel deltagelse af private støttemodtagere
(artikel 13, stk. 1, litra c)), afsætningsfremmende foranstaltninger og
opsøgning af nye afsætningsmuligheder uden finansiel deltagelse af private
støttemodtagere (artikel 14), aktioner iværksat af erhvervet uden finansiel
deltagelse af private støttemodtagere (artikel 15), præmier for midlertidigt
ophør med fiskeriaktiviteter og andre finansielle godtgørelser (artikel 16),
nyskabende aktioner og teknisk bistand, herunder pilotprojekter, der
gennemføres af offentlige organer (artikel 17)
Gruppe 2:
Modernisering af fiskerfartøjer (artikel 9)
Gruppe 3:
Akvakultur (artikel 13, stk. 1, litra b)), faciliteter i fiskerihavne med finansiel
deltagelse af private støttemodtagere (artikel 13, stk. 1, litra c)), forarbejdning
og afsætning (artikel 13, stk. 1, litra d)), ferskvandsfiskeri (artikel 13, stk. 1,
litra e)), afsætningsfremmende foranstaltninger og opsøgning af nye
afsætningsmuligheder med finansiel deltagelse af private støttemodtagere
(artikel 14), aktioner iværksat af erhvervet med finansiel deltagelse af private
støttemodtagere (artikel 15, stk. 2)
Gruppe 4:
Andre pilotprojekter end dem, der gennemføres af offentlige organer (artikel
17)
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b) For så vidt angår foranstaltninger for beskyttelse og udvikling af akvatiske
ressourcer (artikel 13, stk. 1, litra a)), faciliteter i fiskerihavne (artikel 13, stk. 1, litra
c)),
afsætningsfremmende
foranstaltninger
og
opsøgning
af
nye
afsætningsmuligheder (artikel 14) og aktioner iværksat af erhvervet (artikel 15),
bestemmer forvaltningsmyndigheden, om de falder ind under gruppe 1 eller gruppe
3, under hensyn til navnlig følgende:
kollektive over for individuelle interesser
kollektive
over
for
individuelle
støttemodtagere
(producentorganisationer, organisationer, der repræsenterer erhvervet)
offentlig adgang til resultaterne af foranstaltningen over for privat eje og
rådighedsret
finansiel deltagelse af kollektive organer, forskningsinstitutter."
15