Europaudvalget 2002
KOM (2002) 0323
Offentligt
1443400_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 17.6.2002
KOM(2002) 323 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DEN EUROPÆISKE REVISIONSRET,
DET ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
OG REGIONSUDVALGET
Tempus (Phare/CARDS og Tacis)
Årsberetning 2000
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indholdsfortegnelse 2000
Side
GLOSSAR ......................................................................................................................................... 3
1.
BEGIVENHEDER UNDER PROGRAMMET I 2000 ........................................................... 4
1.1 Afslutningen på "Tempus II A"...................................................................................... 4
1.2 Gennemførelsen af Tempus III....................................................................................... 4
1.3. Kroatiens indtræden og Forbundsrepublikken Jugoslaviens genindtræden.......... 5
1.3.1 Kroatien............................................................................................................................ 5
1.3.2 Forbundsrepublikken Jugoslavien (FRJ) ..................................................................... 5
1.4 Styrkelse af regionalpolitikken ...................................................................................... 6
1.4.1 ..Regionalt Tempus-seminar om "koblingen mellem strategisk universitetsledelse
og videregående uddannelsespolitik", Sarajevo, 15. og 16. juni 2000....................... 6
1.4.2Regionalt Tempus-seminar om "institutionsopbygning" (IB), Skopje,
23.-26. november 2000 ..................................................................................................... 6
2. UDVÆLGELSESRESULTATERNE FOR 2000 ...................................................................... 7
2.1 Udvælgelsesresultaterne for Phare/CARDS-projektforslag...................................... 7
2.2 Udvælgelsesresultater for Tacis-projektforslag ........................................................... 8
2.3 Udvælgelsesresultater for IMG-ansøgninger under Phare/CARDS og Tacis ........ 9
BILAG:
Bilag 1 – Generel statistik
Bilag 2 – Liste over Tempus-publikationer
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
GLOSSAR
EC
GD EAC
ETF
JEP
NP
IMG
NCP
NTO
TIP
Partnerlande
Europa-Kommissionen
(Kommissionen)
Generaldirektoratet for Uddannelse og Kultur
Det Europæiske Erhvervsuddannelsesinstitut
(Instituttet,
Torino,
Italien)
Fælleseuropæisk projekt
Netværksprojekt
Individuelt mobilitetsstipendium
Nationalt kontaktpunkt
Nationale Tempus-kontorer
Tempus-informationspunkt
2000-udvælgelsesrunden:
Armenien
Aserbajdsjan
Belarus
Georgien
Kasakhstan
Kirgisistan
Moldova
Mongoliet
Den Russiske Føderation
Tadsjikistan
Turkmenistan
Ukraine
Usbekistan
Albanien
Bosnien-Hercegovina
Kroatien
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
1.1
BEGIVENHEDER UNDER PROGRAMMET I 2000
Afslutningen på "Tempus II A"
"Tempus II A" dækkede Tempus II-programmets forlængelsesperiode fra juni 1998 til 30.
juni 2000. I denne periode fortsatte de ti central- og østeuropæiske kandidatlande med at
deltage fuldt ud i Tempus-programmet sammen med de ikke-associerede lande i
Vestbalkan og de nye uafhængige stater og Mongoliet. Imidlertid blev der fra 2000 givet
grønt lys for kandidatlandenes deltagelse i fællesskabsprogrammerne på uddannelses- og
ungdomsområdet inden for rammerne af førtiltrædelsen. Følgelig ændredes deres status
under Tempus-programmet væsentligt. Fra og med den 1. juli kunne institutionerne i
kandidatlandene stadig deltage i fælleseuropæiske projekter, men kun på
samfinansieringsbasis. Desuden måtte de nationale Tempus-kontorer i disse lande lukke.
Denne ændring i status blev klart hilst velkommen som et bevis på den succesrige
overgangsproces, som Tempus-programmet gjorde så meget for at fremme. Det var også
en vigtig "førstegangsforeteelse" for Tempus-programmet. Programmet havde navnlig
aldrig før mistet så mange medlemmer af Tempus-familien på én gang, og Kommissionen
gjorde sig derfor mange overvejelser om, hvorledes man kunne fastholde den
ekspertviden, som var blevet opbygget i kandidatlandene, og udnytte den til fordel for
programmet.
For kandidatlandene var perioden 1998-2000 præget af en kraftig fokusering på projekter
med førtiltrædelsestemaer. Størsteparten
af
projekterne
havde
da
også
institutionsopbygning som tema, hvor man sigtede mod at styrke de ikke-universitære
sektorers evne til at fungere fuldt ud i EU i en nær fremtid.
Efter afslutningen på "Tempus II A" gennemførte mange af de nationale Tempus-kontorer
i kandidatlandene målrettede undersøgelser vedrørende Tempus-programmets
virkninger i de respektive lande i perioden 1990-2000. Desuden holdt mange af disse
Tempus-kontorer afsluttende konferencer, hvor talere og deltagere blev opfordret til at
reflektere over Tempus-programmets virkninger igennem årene og specielt over, i hvilken
udstrækning programmet have påvirket den videregående uddannelsessektor. Ved alle
disse lejligheder var den almindelige konklusion, at Tempus-programmet havde været
meget vellykket og stærkt værdsat. Kommissionen har siden bestilt en overordnet rapport
"Tempus for ti", som indeholder et sammendrag af programmets resultater i
kandidatlandene (forventes offentliggjort i begyndelsen af 2002).
1.2
Gennemførelsen af Tempus III
EU's Ministerråd vedtog den 29. april 1999 den seneste fase af "Tempus III-programmet".
Denne nye fase af programmet, som formelt indledtes den 1. juli 2000, spænder over
perioden 2000-2006 og henvender sig til to grupper af lande: de nye uafhængige stater og
Mongoliet på den ene side og de ikke-associerede lande i Central- og Østeuropa på den
anden (nemlig Albanien, Bosnien-Hercegovina og Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien; som det fremgår nedenfor fik disse tre lande i løbet af 2000 følgeskab af
Kroatien og Forbundsrepublikken Jugoslavien).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I denne nye fase af programmet og i tråd med bilaget til "Tempus III-afgørelsen"
fortsætter Tempus med at bidrage til reformen af de højere uddannelsesstrukturer og
institutioner og ledelsen af disse gennem målrettede projekter inden for klart afgrænsede
områder såsom universitetsledelse, læseplansudvikling, institutionsopbygning,
netværkssamarbejde og mobilitetsprojekter. Hertil kommer, at der stilles individuelle
mobilitetsstipendier til rådighed for egnede personer i alle lande, som er støtteberettigede
under Tempus III.
1.3.
Kroatiens indtræden og Forbundsrepublikken Jugoslaviens
genindtræden
1.3.1 Kroatien
Rådets afgørelse af 17. juli 2000 om ændring af afgørelse af 29. april 1999 om vedtagelse af
Tempus III gjorde det formelt muligt for Kroatien at blive et partnerland under
programmet. Der var i høj grad tale om en teknisk ændring. Da først EU's politiske
myndigheder havde oplyst, at Kroatien kunne deltage, hastede det med at sætte Kroatien
i stand til at deltage i udvælgelsesrunden for 2000. Så snart Kommissionen i marts 2000
havde fremsat sit forslag om at inkludere Kroatien, startede man derfor forberedelserne
sideløbende med lovgivningsprocessen. Der blev afholdt en informationsdag i Zagreb i
marts 2000, og ansøgningsfristen blev sat til den 31. marts 2000 – en måned efter udløbet
af den almindelige frist for indgivelse af Tempus-ansøgninger. Trods den meget korte
tidsfrist, modtog Kommissionen ikke mindre end 39 ansøgninger. Mødet mellem
akademiske eksperter, som skulle vurdere projektansøgningerne, blev afholdt i Torino i
dagene 20.-28. maj 2000. To kroatiske og to internationale eksperter vurderede de 36
ansøgninger, som var blevet fundet støtteberettigede. Budgetrammen blev fastsat til EUR
1,5 mio., og fem projekter blev tildelt støtte.
1.3.2 Forbundsrepublikken Jugoslavien (FRJ)
Forbundsrepublikken Jugoslavien – omfattende Republikken Serbien, Republikken
Montenegro og Kosovo – blev den 5. december 2000 på ny godkendt som medlem af
Tempus-programmet. Jugoslavien havde deltaget i Tempus-programmet i 1991/92, så
landets genindtræden var en ny start. Som tilfældet var med Kroatien, hastede det med at
sætte de jugoslaviske institutioner i stand til at deltage så hurtigt som muligt.
Der blev den 28. november 2000 afholdt et ekspertmøde i Bruxelles (GD EAC) med
deltagelse af repræsentanter fra de videregående uddannelsesinstitutioner i FRJ med
henblik på at udarbejde en hurtig handlingsplan. GD EAC og ETF gennemførte i
begyndelsen af december 2000 en fælles besigtigelsesrejse til FRJ. På basis af resultaterne
af ekspertmødet og besigtigelsesrejsen blev der opstillet en liste over støtteberettigede
videregående uddannelsesinstitutioner og prioriteringer, som efterfølgende blev
offentliggjort på Tempus-netstedet i midten af december 2000. Fristen for ansøgninger var
den samme som for alle øvrige Tempus-ansøgere, nemlig den 1. marts 2001. I dette
øjemed afholdtes informationsdage i slutningen af januar 2001 i Pristina, Beograd,
Podgorica og Nis.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.4
Styrkelse af regionalpolitikken
Styrkelsen af det regionale samarbejde er en generel prioritet inden for rammerne af både
stabiliserings- og associeringsprocessen og stabilitetspagten. Universiteterne i
Sydøsteuropa kan indtage en ledende rolle med hensyn til fremme af gensidig forståelse
på tværs af kulturelle og etniske grænser og sikring af en mere effektiv anvendelse af
knappe nationale menneskelige ressourcer gennem et øget akademisk samarbejde på
regionalt plan. Tempus III-afgørelsen åbner ikke kun mulighed for regionale aktiviteter,
men lægger også en særlig vægt på at sikre komplementaritet og synergi med andre
programmer og initiativer, uanset om disse er iværksat af EU eller andre organisationer
og agenturer. Under informationskampagnen i 2000 blev der derfor lagt en vis vægt på
fremme af Tempus-projekter med deltagelse af flere lande, og Kommissionen afholdt en
række regionale Tempus-seminarer for yderligere at forstærke en tendens i den retning.
Det overordnede mål med disse seminarer var at bidrage til den politiske debat om de
regionale udviklingsbehov inden for de videregående uddannelser i forbindelse med
Graz-processen og inden for rammerne af udarbejdelsen af den nye vejledning for
ansøgere og til revisionen af Tempus-programmets prioriteringer og udvælgelseskriterier.
1.4.1 Regionalt Tempus-seminar om "koblingen mellem strategisk
universitetsledelse og videregående uddannelsespolitik",
Sarajevo, 15. og 16. juni 2000
Mere end 50 repræsentanter fra EU, forskellige internationale organisationer og et stort
antal videregående uddannelsesinstitutioner i regionen deltog i seminaret.
Hovedresultatet af seminaret var en liste af operationelle anbefalinger med det formål at
sikre den politiske ramme for fremtidige Tempus-aktiviteter i det vestlige Balkan. Disse
anbefalinger, der omfattede emner såsom forvaltningspraksis og ledelse,
universitetsstudiernes struktur, kvalitetssikring og internationalt samarbejde specielt med
sigte på landene i det vestlige Balkan, ville blive forelagt de europæiske ministre for
videregående uddannelse på den fjerde konference mellem de europæiske
undervisningsministre, som afholdtes den 18.-20. juni 2000 i Bukarest. (Den fulde ordlyd
af
anbefalingerne
findes
Tempus-netstedet
adressen:
www.etf.eu.int/Tempus/Main Tempus download pages/Tempus CARDS/Conclusions
from the Regional Tempus Seminar in Sarajevo 15-16 June, 2000).
1.4.2 Regionalt Tempus-seminar om "institutionsopbygning" (IB),
Skopje, 23.-26. november 2000
I alt 60 repræsentanter fra EU, forskellige internationale organisationer og et stort antal
videregående uddannelsesinstitutioner i regionen deltog i seminaret. Seminaret tog sigte
på at fremme institutionsopbygningsaktiviteterne på universiteterne i Sydøsteuropa.
Deltagerne gennemgik kandidatlandenes erfaringer på dette område og drøftede
relevansen af institutionsopbygningen og de fremtidige prioriteringer inden for dette felt i
de nuværende Tempus-lande i Sydøsteuropa. Man kortlagde en række prioriteringer på
de tre områder, som blev behandlet på workshopperne (journalistik, bankvæsen og
finansiering, miljø), og i en række tilfælde udmundede arbejdet i fastlæggelsen af
konkrete projekter. Konklusionerne fra seminaret blev nedfældet og distribueret i
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443400_0007.png
forbindelse med forberedelserne til det tredje regionale Tempus-seminar, som blev
afholdt i starten af 2001 i Tirana, og som fokuserede på regionalt samarbejde og
netværksaktiviteter. En samlet publikation indeholdende alle konklusioner og analyser
fra de tre konferencer forventes offentliggjort i begyndelsen af 2002.
2.
2.1
UDVÆLGELSESRESULTATERNE FOR 2000
Udvælgelsesresultaterne for Phare/CARDS-projektforslag
Resultaterne af udvælgelsen af Phare/CARDS-projekter for 2000 fremgår af nedenstående
tabel. (Man har afstået fra at foretage en sammenligning med tidligere år på grund af
afvigelser i antallet af deltagerlande.)
TEMPUS-PHARE/CARDS 2000
Antal nye JEP/NP-projektforslag, der er modtaget
Antal nye JEP/NP-projekter, der er tildelt støtte
Succesrate
Gennemsnitlige JEP/NP-støtte, der er tildelt
100
32
32%
EUR 310 000
Ud af de 100 modtagne ansøgninger blev 32 tildelt støtte med følgende fordeling efter
partnerland og projekttype:
Antal Tempus-CARDS-projektforslag, der er modtaget og tildelt støtte i 2000
UM JEP
Modtaget
Støttet
CD JEP
Modtaget
Støttet
IB JEP
Modtaget
Støttet
Mob JEP
Modtaget
Modtaget
Støttet
NP
Modtaget
Støttet
I alt
Succes-
rate
Støttet
ALB
BIH
FYROM
HRV
Flere lande
I alt
1
2
5
5
0
13
1
1
3
1
0
6
12
12
13
28
7
72
5
4
5
3
2
19
1
2
2
2
1
8
1
1
1
1
1
5
0
2
0
1
0
3
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
4
4
0
0
0
0
2
2
14
18
20
36
12
100
7
6
9
5
5
32
50%
33%
45%
13%
41%
32%
2.2
Udvælgelsesresultater for Tacis-projektforslag
Resultaterne af udvælgelsen af Tacis-projekter for 2000 fremgår af nedenstående tabel.
(Man har afstået fra at foretage en sammenligning med tidligere år på grund af afvigelser
i antallet af deltagerlande.)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443400_0008.png
TACIS
Antal nye JEP/NP-projektforslag, der er modtaget
Antal nye JEP/NP-projekter, der er tildelt støtte
Succesrate
Gennemsnitlige JEP/NP-støtte, der er tildelt
2000
263
60
22%
EUR 382 000
Ud af de 263 modtagne ansøgninger blev 60 tildelt støtte med følgende fordeling efter
partnerland og projekttype:
Antal Tempus-Tacis-projektforslag, der er modtaget og tildelt støtte i 2000
UM JEP
Modtaget
Støttet
CD JEP
Modtaget
Støttet
IB JEP
Modtaget
Støttet
Mob JEP
Modtaget
Modtaget
Støttet
NP
Modtaget
Støttet
I alt
Succes-
rate
Støttet
ARM
AZB
BR
GEO
MNG
RF
UKR
UZB
Flere lande
I alt
3
4
2
5
1
24
9
2
0
53
1
2
2
1
0
5
0
0
0
11
5
4
13
5
5
48
31
11
3
128
1
2
2
2
2
11
6
2
1
29
4
0
0
1
1
12
8
5
0
31
0
0
0
1
0
2
1
1
0
5
0
0
0
1
0
15
5
0
5
26
0
0
0
0
0
4
1
0
1
6
1
0
2
3
0
6
4
4
5
25
1
0
2
1
0
3
1
1
0
9
13
8
17
15
7
105
57
22
13
263
3
4
6
5
2
25
9
4
2
60
23%
50%
35%
33%
28%
23%
15%
18%
15%
22%
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443400_0009.png
2.3
Udvælgelsesresultater
Phare/CARDS og Tacis
for
IMG-ansøgninger
under
Følgende partnerlande var berettiget til at deltage i IMG-ordningen: hvad angår CARDS-
regionen: Albanien, Bosnien-Hercegovina og Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien; hvad angår TACIS-regionen: Armenien, Aserbajdsjan, Belarus, Georgien,
Kasakhstan, Kirgisistan, Mongoliet, Moldova, Den Russiske Føderation, Turkmenistan,
Ukraine og Usbekistan. Det skal bemærkes, at det var første gang, Tacis-partnerlandene
fik adgang til at deltage i Tempus-IMG-ordningen. Vurderingen af de indsendte IMG-
forslag blev varetaget af ETF-personale i henhold til retningslinjer, som var blevet aftalt
med Europa-Kommissionen. Ved fristens udløb den 3. april 2000 havde man modtaget i
alt 167 nye IMG-ansøgninger, og af disse blev 48 tildelt støtte efter følgende fordeling på
hjemland.
Hjemland
ALB
BIH
FYROM
Subtotal fra CARDS
ARM
AZB
BR
GEO
KAZ
KYR
MNG
MOL
RF
TME
UKR
UZB
Subtotal fra Tacis
B
D
DK
F
GR
I
NL
P
SF
UK
Subtotal fra EU-medlemsstaterne
I ALT
Antal IMG-
ansøgninger
27
12
20
59
0
0
2
4
3
11
3
5
25
2
6
14
75
5
1
4
4
2
2
4
1
4
6
33
167
Antal IMG-
bevillinger
1
5
16
22
0
0
2
0
0
0
0
0
10
0
2
6
20
1 (til RF)
1 (til RF)
1 (til BIH)
1 (til GEO)
0
0
0
1 (til RF)
0
1 (til RF)
6
48
Succesrate
3,7%
41,7%
80%
37%
-
-
100%
0%
0%
0%
0%
0%
40%
0%
33%
43%
27%
20%
100%
25%
25%
0%
0%
0%
100%
0%
17%
18%
29%
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443400_0010.png
Nedenstående tabel indeholder en oversigt over Tempus-budgettildelingen til IMG efter
partnerland i 2000:
Partnerland
Albanien
Bosnien-Hercegovina
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
Subtotal CARDS
Belarus
Georgien
Kasakhstan
Kirgisistan
Russiske Føderation
Ukraine
Usbekistan
Subtotal Tacis
I ALT for IMG'er
I alt EUR
3 650
10 853
40 077
54 580
4 234
2 109
16 218
12 054
24 946
4 602
14 319
78 482
133 062
De individuelle IMG-bevillinger udgjorde i gennemsnit 2 772 EUR.
10