Europaudvalget 2002
KOM (2002) 0331
Offentligt
1443407_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 18.6.2002
KOM(2002) 331 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Metodik til horisontal evaluering af tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Metodik til horisontal evaluering af tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse
1.
I
NDLEDNING
:
BAGGRUND OG BEGRUNDELSE
I sin rapport til Det Europæiske Råd i Laeken i oktober 2001
1
opstillede Kommissionen en
strategi for effektiv evaluering af leveringen af tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse
baseret på:
i)
ii)
iii)
en styrkelse af sektorrapporteringen
en årlig horisontal evaluering af disse tjenesteydelser inden for rammerne af Cardiff-
processen
benchmarking af effektiviteten af de foranstaltninger, der er truffet i medlemsstaterne,
for at opnå en tilfredsstillende levering af forsyningspligtydelser inden for de områder,
der hverken er omfattet af sektorrapportering eller af den årlige horisontale evaluering.
Her vil Kommissionen yde medlemsstaterne bistand i forbindelse med
benchmarkinganalyser.
Den her foreslåede strategi er i overensstemmelse med Kommissionens generelle initiativer til
forbedring af styreformer og lovgivningskvalitet i EU.
2
Den 7. december 2001 præsenterede Kommissionen
"Markedseffektiviteten inden or
netværksindustrier, der tilvejebringer forsyningspligtydelser - første horisontale evaluering"
3
som bilag til
"Rapport om Fællesskabets produkt- og kapitalmarkeder"
4
. Der var her tale om en
første respons på den anmodning, som Det Europæiske Råd fremsatte i erklæringen om
forsyningspligtydelser, der var knyttet som bilag til konklusionerne fra Det Europæiske Råd i
Nice. Den udgjorde et grundlag for den fremtidige horisontale overvågning og evaluering af disse
tjenesteydelser.
Det Europæiske Råd i Laeken, Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) og Det
Europæiske Råd i Barcelona samt Europa-Parlamentet har alle opfordret Kommissionen til at lade
udarbejde en metodik til evaluering af forsyningspligtydelser og at foretage regelmæssige
evalueringer af disse tjenesteydelser. Denne meddelelse er en reaktion på disse opfordringer. Der
opstilles her en metodik, som Kommissionen vil anvende i forbindelse med fremtidige horisontale
evalueringer.
Horisontal evaluering udelukker ikke sektorspecifik overvågning af markeder eller
netværksindustrier og griber heller ikke på nogen måde ind heri. Ved at levere en horisontal
vurdering af resultaterne og virkningerne af nationale politikker og fællesskabspolitikker vil den
tværtimod udbygge og supplere de informationer, der fås gennem den sektorspecifikke
overvågning.
1
2
3
4
KOM (2001) 598 af 17.10.2001.
Hvidbogen om nye styreformer i EU (KOM(2001) 428 af 25.7.2001; handlingsplanen om bedre og enklere
lovgivningsmæssige rammer (KOM(2002) 278 af 5.6.2002).
SEK (2001) 1998.
KOM (2001) 736 endelig.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
At evaluere netværksindustrier, der leverer forsyningspligtydelser netop nu, kan begrundes i den
kendsgerning, at disse sektorer for øjeblikket undergår strukturelle reformer som følge af
reguleringsmæssige, teknologiske, samfundsmæssige og økonomiske ændringer. Dertil kommer,
at de netværksindustrier, der leverer disse tjenesteydelser, har en betydelig indvirkning på
konkurrenceevnen, eftersom de tegner sig for en stor andel af EU's BNP og beskæftigelse, og de
tjenesteydelser, de tilbyder, repræsenterer et betydeligt input for den europæiske økonomi.
Der er et større behov for, at industrier, der leverer forsyningspligtydelser, gøres til genstand for
horisontal evaluering, sammenlignet med andre industrier, der også har en stor indvirkning på
konkurrenceevnen, fordi disse tjenesteydelser opfylder vigtige samfundsmæssige og politiske
målsætninger. Disse tjenesteydelser kan bl.a. bidrage til at styrke den sociale og geografiske
samhørighed, fordi markedsresultaterne ikke altid lever op til det samfundsmæssigt ønskelige
serviceniveau. Det er således nødvendigt at evaluere disse sektorers effektivitet for at sikre, at de
løbende strukturelle ændringer ikke hindrer, at disse samfundsmæssige og politiske mål nås.
Hvis vi skal nå de mål vedrørende bæredygtig vækst, beskæftigelse og samhørighed, som er
opstillet i traktaten, er det vigtigt, at tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse udføres
tilfredsstillende. Det er derfor nødvendigt, at der foretages horisontale evalueringer på
fællesskabsplan. Som forklaret nedenfor, der det nødvendigt at anvende subsidiaritetsprincippet,
når omfanget af disse evalueringer skal fastlægges.
Hvad angår den i punkt (iii) ovenfor nævnte benchmarking af foranstaltninger, som træffes for at
sikre passende effektivitet i udførelsen af forsyningspligtydelser, og som ikke er omfattet af disse
horisontale evalueringer eller af sektorrapporter, agter Kommissionen at gennemgå eventuelle
henvendelser fra medlemsstaterne fra sag til sag.
2.
M
ÅL
Denne meddelelse er en videreudvikling af den strategi, Kommissionen opstillede sidste år. Den
skal yde et positivt bidrag til beslutningstagningsprocessen på alle politikområder med relation til
netværksindustrier, der leverer forsyningspligtydelser, ved at fremlægge en metodik, der kan
hjælpe med til at producere præcise, udførlige og komparative evalueringer af disse
netværksindustriers effektivitet og af de tjenesteydelser, de leverer. De systematiske og
regelmæssige vurderinger af effektiviteten vil levere information og vejledning til udarbejdelse af
politikker, navnlig i forbindelse med markedsåbnings- og reformprocessen, og hjælpe med til at
afgøre, om markedsresultaterne er i overensstemmelse med de samfundsmæssige og økonomiske
målsætninger for EU.
Evalueringerne vil være baseret på faktuelle oplysninger om udviklingen inden for disse industrier
og tilbagemeldinger fra borgere, forbrugere og andre interessenter. Man vil overvåge og
rapportere om effektiviteten inden for de netværksindustrier, der leverer tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse, da disse sektorer for øjeblikket influeres af strukturreformer og
åbningen for konkurrence. I den henseende vil de horisontale evalueringer fokusere på følgende
spørgsmål:
1
Hvordan har konkurrencen udviklet sig inden for disse industrier, og hvor stor
indflydelse har markedsåbningsprocessen haft på disse ændringer?
Ved undersøgelsen af konkurrenceudviklingen inden for disse sektorer, især den udvikling, som
er et resultat af markedsåbningen, vil der blive taget hensyn til ændringer i såvel udbuds- som
efterspørgselsstrukturen. Førstnævnte omfatter bl.a. ændringer i antallet af konkurrenter,
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0004.png
udviklingen i priserne, graden af åbenhed i markedet i retlig henseende og udviklingen i
koncentrationen. Sidstnævnte vil f.eks. omfatte en undersøgelse af, om større valgfrihed har
medført, at brugerne skifter udbyder.
2
Har disse ændringer haft indvirkning på markedseffektiviteten?
Et andet mål er at vurdere, om ændringer i konkurrencen har haft en positiv indvirkning på
netværksindustriernes effektivitet hvad angår produktivitet, innovation, beskæftigelse eller vækst,
men også på lige så vigtige aspekter som prisoverkommelighed, kvalitet og tilgængelighed af
disse forsyningspligtydelser.
3
Hvordan er disse ændringer blevet opfattet af brugerne?
Som nævnt i september 2000-meddelelsen [KOM(2000) 580] og Kommissionens 2001-rapport
[KOM(2001) 598] bør man være opmærksom på forbrugernes opfattelse af
markedseffektiviteten
5
. For at kunne vurdere, om denne ændring i effektivitet er gennemsigtig for
og værdsættes af forbrugerne, vil Kommissionen foretage undersøgelser af forbrugernes
tilfredshed. Mere generelt er det nødvendigt, at der tages hensyn til alle interessenters opfattelse.
En eventuel diskrepans mellem brugernes opfattelse og disse industriers faktiske
markedseffektivitet vil være et tegn på, at der er behov for større transparens, bedre
kommunikation og bedre dialog med brugerne om disse industriers markedseffektivitet.
3.
3.1.
F
ORSLAG TIL FREMGANGSMÅDE
Principper
Ved udarbejdelsen af denne metodik har Kommissionen taget hensyn til følgende principper:
a)
Metodikken skal tilpasses
forsyningspligtydelser.
den
evolutionære
karakter,
der
kendetegner
Som anført af Kommissionen i 2000-meddelelsen om forsyningspligtydelser, er disse
tjenesteydelser genstand for en konstant social, økonomisk og teknologisk udvikling. Det
er derfor ikke muligt og heller ikke til nogen nytte på forhånd at fastlægge en præcis og
permanent struktur for en horisontal evaluering af disse ydelser. Evalueringens
sektormæssige rækkevidde og tematiske fokus skal udvikle sig sammen med
tjenesteydelsernes og med disponibiliteten af data.
b)
Metodikken skal være omfattende - der skal tages hensyn til de økonomiske,
miljømæssige og samfundsmæssige dimensioner af markedseffektiviteten for så vidt
angår de netværksindustrier, der leverer forsyningspligtydelser.
Disse tjenesteydelser har en indvirkning på den økonomiske udvikling, jobskabelsen,
den sociale samhørighed, regionernes afbalancerede og harmoniske udvikling, den
bæredygtige udvikling og andre samfundsmæssige målsætninger, såsom sikkerhed og
stabilitet for så vidt angår levering af tjenesteydelserne. Metodikken skal i sidste ende
dække alle disse dimensioner, og for så vidt datadisponibiliteten tillader det, vil den gøre
dette lige fra starten.
5
Udtrykket "brugere" omfatter såvel erhvervsmæssige forbrugere som private forbrugere. For nemheds skyld
vil sidstnævnte herefter blive omtalt som forbrugere.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0005.png
Den første horisontale evaluering viste imidlertid, at dette langt fra vil være muligt på
nuværende stadium. Der skal en yderligere indsats til for at udfylde hullerne i den
aktuelle datadisponibilitet, bl.a. udvikling af nye indikatorer, især til at måle
markedseffektivitetens kvalitative dimensioner og de eksterne virkninger, som er
resultatet af disse servicesektorers markedseffektivitet. Implementering af denne
metodik og samarbejde med interessenterne skulle gøre det muligt for os at udvide
rækken af indikatorer, der vil være til rådighed på lang sigt.
c)
Metodikken skal bygge på en konsekvent anvendelse af subsidiaritetsprincippet.
Som nævnt i 2001-rapporten om forsyningspligtydelser "er det generelt
medlemsstaterne, der har til opgave at definere, hvilke særlige krav der skal stilles til
leveringen af disse tjenesteydelser, og at sikre, at kravene overholdes". Denne metodik er
således fokuseret på fællesskabsdimensionerne af leveringen af forsyningspligtydelser,
især hvad angår opfyldelsen af de politiske målsætninger, der er fastlagt i det regelsæt,
der er udarbejdet på fællesskabsplan vedrørende levering af disse tjenesteydelser. Fokus
vil være på den indvirkning, det vil have på integrationen og på det indre markeds
funktion, idet der tages hensyn til både erhvervs- og forbrugerperspektiver. I forbindelse
med analysen vil der blive taget hensyn til situationen i de forskellige medlemsstater,
men målestokken for evalueringen vil være de mål, der er opstillet på EU-plan. Ved
analysen vil man dog også søge at sætte fokus på nytteværdien og afdække "bedste
praksis" i medlemsstaterne.
En succesfuld implementering af denne metodik afhænger i meget høj grad af
samarbejdet med medlemsstaternes myndigheder, herunder de regeludstedende, hvis
bidrag og samarbejde vil være af afgørende betydning, hvis det skal lykkes os at
forbedre de til rådighed stående oplysninger. Der vil imidlertid ikke blive pålagt
medlemsstaterne nogen ny proces eller rapporteringspligt i forbindelse med
implementeringen af denne metodik.
d)
Metodikken skal være gennemsigtig og pluralistisk i betragtning af disse tjenesteydelsers
klare samfundsmæssige dimension.
Metodikken skal tage hensyn til borgernes holdninger, da forbrugerne og interessenterne
er et væsentligt element i evalueringen af markedseffektiviteten. Som det fremgik af
sidste års rapport, vil der blive etableret
"en permanent mekanisme til overvågning af
borgernes holdninger og af, hvordan de udvikler sig".
Interessenterne, herunder
arbejdsmarkedets parter, vil også på ad hoc-basis blive hørt vedrørende specifikke
spørgsmål.
Offentlighedens deltagelse ville kunne udvides betydeligt, sådan som det henstilles i
Europa-Parlamentets beslutning
6
. Parlamentet foreslår,
"at der arrangeres en debat
mellem de forskellige eksisterende overvågningsorganer (ØSU, Regionsudvalget,
rådgivende organer, sammenslutninger, der er involveret i initiativer vedrørende
forsyningspligtydelser, samt forbrugersammenslutninger).
Der skal tages hensyn til
resultaterne af denne debat, de skal være retningsgivende ved den årlige horisontale
evaluering, og evalueringen selv skal være genstand for debat.
6
Europa-Parlamentets beslutning om Kommissionens meddelelse om forsyningspligtydelser i Europa
(KOM(2000) 580 - C5-0399/2001 - 2001/2157(COS)). Endelig udgave: A5/0361/2001. Ordfører: Werner
Langen. 17. oktober 2001.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0006.png
3.2.
Anvendelsesområde
Ved evalueringerne vil der blive fokuseret på tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse,
og ikke-økonomiske forsyningspligtydelser
7
vil ikke blive gjort til genstand for evaluering. I
første omgang vil de fremtidige horisontale evalueringer omfatte følgende sektorer: lufttransport,
lokal og regional offentlig transport, elforsyning, gasforsyning, posttjenester, jernbanetransport og
telekommunikation.
Denne sektordækning kan udvides (eller reduceres) i fremtiden, afhængigt af udviklingen i de
forskellige sektorer. Radio- og tv-sektoren vil være blandt de mulige kandidater. I disse tilfælde
vil metodikken udvikle sig, således at den tager hensyn til netop de særpræg, som karakteriserer
nye sektorer, der skal dækkes. Evalueringerne vil i princippet omfatte alle medlemsstater (under
forudsætning af at der er data til rådighed vedrørende de pågældende emneområder). Hvis det
måtte være relevant, og såfremt der er data til rådighed, vil der blive taget hensyn til regional
information i de enkelte medlemsstater. Nye medlemsstater vil blive omfattet fra og med 2005.
4.
R
APPORTER OM OUTPUT OG STRUKTUR
Kommissionen vil udarbejde årlige rapporter, hvori den præsenterer resultaterne af den
horisontale evaluering af forsyningspligtydelser inden for rammerne af Cardiff-processen
vedrørende økonomisk reform. Tidspunktet for udarbejdelse af disse rapporter vil blive afpasset
efter tidsplanen for udarbejdelsen af Kommissionens rapport til forårsmøderne i Det Europæiske
Råd. De vil bestå af tre hoveddele.
4.1.
Analyse af strukturelle ændringer og markedseffektivitet
I denne del vil Kommissionen anvende kvantitative og kvalitative indikatorer til at vurdere
rammebetingelserne for konkurrencen og den heraf resulterende markedseffektivitet inden for de
netværksindustrier, der leverer forsyningspligtydelser. I det omfang der er data til rådighed, vil
denne del dække følgende:
i)
Ved analysen af konkurrencestrukturen vil man se på udviklingen i
udbudsstrukturen
for så vidt angår markedets åbenhed set ud fra et retligt synspunkt,
konkurrencebetingelserne, antallet af aktører og disse adfærd. Formålet med denne
vurdering vil være at fastslå, om der er tale om aktiv konkurrence mellem
leverandørerne
8
, om udbudsstrukturen ændrer sig, og om der foreligger hindringer for
markedsadgangen, som f.eks. sammenkoblingsproblemer eller diskriminerende
markedsadgang. Analysen skal afdække leverandørernes adfærd og mulige
adgangshindringer såvel på indenlandsk som tværnationalt plan. Dette sidste spørgsmål
er vigtigt, da et af formålene med markedsåbningsprocessen er at skabe enkeltmarkeder i
netværksindustrierne. For det andet vil man i rapporten vurdere, om ændringer i
konkurrencebetingelserne har været ledsaget af ændringer i
efterspørgselsstrukturen.
Blandt andre indikatorer vil der blive foretaget en nøje undersøgelse af
forbrugeradfærden.
Se tillæg til KOM(2001) 598 af 17.10.2001 med hensyn til definitioner af tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse og ikke-økonomiske tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse. Tjenesteydelser
af almindelig økonomisk interesse er det udtryk, der anvendes i traktatens artikel 86, og det refererer til
markedsmæssige tjenester, som medlemsstaterne henfører under public-service-forpligtelser ud fra kriteriet
om "tjenesteydelser, der skal udføres i almenhedens interesse".
Denne analyse foregriber ikke en mere detaljeret analyse af den effektive konkurrence på sektorniveau,
baseret f.eks. på eksistensen af en dominerende stilling.
7
8
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0007.png
ii)
I rapporten vil man dernæst vurdere
markedseffektiviteten
inden for
netværksindustrierne i bred forstand, da strukturelle ændringer og forøget konkurrence
efter al sandsynlighed vil have indvirkning på de forskellige dimensioner af
markedsresultaterne i disse sektorer. Indikatorerne vil ikke kun give oplysning om de
beskæftigelsesmæssige og økonomiske resultater målt i priser eller produktivitet, men
også om opfyldelse af forpligtelser med hensyn til forsyningspligtydelser, især om
kvaliteten af tjenesteydelserne, adgangsbetingelser, prisoverkommelighed og
prisbetingelser, miljømæssige hensyn samt konsekvenserne for den sociale og territoriale
samhørighed. Man vil være særlig opmærksom på den indvirkning, som ændringer i
disse sektorer vil have på forskellige brugere og forbrugere. I betragtning af den vigtige
territoriale dimension, som leveringen af mange af disse tjenesteydelser vil have, vil der
blive udviklet indikatorer til at måle markedseffektivitetens indvirkning på den
territoriale samhørighed. Endelig vil man i forbindelse med evalueringerne vurdere, om
de opstillede mål kan nås med de foranstaltninger, der er fastlagt i
lovgivningen.
Det tekniske bilag til denne meddelelse omfatter en foreløbig liste over indikatorer, der er baseret
på de oplysninger, der foreligger fra sektorovervågningen, og andre indikatorer, som eventuelt vil
kunne udvikles i fremtiden. Denne liste vil blive udvidet og blive mere præcis, efterhånden som
denne metodik udvikles og implementeres.
4.2.
Resultater af den løbende forbrugerhøringsproces
Denne høring vil være et af nøgleaspekterne i den horisontale evalueringsproces. Den vil levere
værdifulde oplysninger til brug i forbindelse med udarbejdelsen af sektorpolitikker og i
forbindelse med den samlede vurdering af den offentlige politik med hensyn til de
netværksindustrier, der leverer forsyningspligtydelser, i og med at man hermed kan vurdere, om
udviklingen i netværksindustriernes effektivitet opfattes og værdsættes af brugerne.
Der vil blive udviklet to redskaber til at overvåge udviklingen i
forbrugernes mening
om
leveringen af forsyningspligtydelser.
i)
For det første vil Kommissionen regelmæssigt opstille indikatorer, der måler
forbrugernes tilfredshed med hensyn til forskellige aspekter af levering af tjenesteydelser
af almindelig økonomisk interesse. Indikatorerne vil afspejle forbrugernes opfattelse
baseret på paneldata indsamlet med dette formål for øje. De bl.a. vil tage hensyn til
prisoverkommelighed, kvalitet, tilgængelighed, gennemsigtighed af markedet,
registrerede forbrugerklager, kontraktmæssige relationer til leverandørerne og regionale
dimensioner af tjenesteudbuddet.
Kommissionen vil også foretage ad hoc-undersøgelser med henblik på at samle flere
oplysninger fra forbrugerne og forbrugerorganisationerne om specifikke aspekter af
forsyningspligtydelser.
ii)
Når der tages hensyn til forbrugernes meninger, vil opmærksomheden være henvendt på de
forskellige typer forbrugere. Man vil således være særligt opmærksom på markedsåbningens
indvirkning på de forbrugere, der er mest følsomme over for ændringer i leveringen af
forsyningspligtydelser
9
.
9
Man vil være meget omhyggelig med fortolkningen af forbrugerundersøgelser.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0008.png
Kommissionen vil offentliggøre et udbud vedrørende ekstern levering af disse tjenesteydelser i de
kommende år, startende i 2003. Man vil prioritere produktionen af data af høj kvalitet og med stor
dækning.
4.3.
Tværsektoral revision af horisontale emneområder
I denne del vil Kommissionen rapportere om
horisontale emneområder,
som vedrører alle eller
de fleste af de tjenesteydelser, som evalueringen dækkede, men som ikke er genstand for
regelmæssig sektorovervågning. Den vil tage spørgsmål op som f.eks. markedsåbning og reform
af netværksindustrier og beskæftigelse, deres integration på europæisk plan, deres miljømæssige
indvirkning, produktivitet og teknologiske ændringer eller deres konsekvenser for den sociale og
territoriale samhørighed.
Ved disse revisioner af horisontale emneområder vil man få værdifuld information med henblik
på at kunne:
i)
ii)
iii)
skabe en yderligere værdiforøgelse af sektorevalueringen og -overvågningen
udvide rækken af emneområder, som regelmæssigt er dækket i del 1 af de horisontale
evalueringsrapporter
udvikle nye indikatorer og datakilder til brug ved den regelmæssige overvågning af
forsyningspligtydelser.
I dette øjemed vil eksterne undersøgelser blive overdraget til eksperter. Ved udarbejdelsen af
denne tredje del af rapporterne og på ad hoc-basis vil relevante interessenter blive hørt.
5.
T
IDSPLAN OG OVERGANGSFORANSTALTNINGER
Kommissionen vil udarbejde årlige rapporter med henblik på at implementere denne metodik,
startende i efteråret 2003. Den vil udvikle og tilpasse den anvendte metodik på basis af de
indvundne erfaringer under hensyntagen til de kommentarer og bidrag, den modtager fra
medlemsstaterne, fællesskabsinstitutionerne og andre berørte parter. I 2006 vil der blive foretaget
en mere omfattende vurdering for at evaluere, om den valgte fremgangsmåde tilgodeser de
opstillede målsætninger - med henblik på en eventuel senere revision.
Senest ved udgangen af 2002 vil Kommissionen som led i Cardiff-processen lade sine
tjenestegrene udarbejde et arbejdsdokument, som opdaterer den første horisontale evaluering af
forsyningspligtydelser, der blev offentliggjort sidste år. Denne opdatering vil bestå af:
i)
ii)
en horisontal evaluering af leveringen af tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse baseret på tilgængelige indikatorer
en ny forbrugerundersøgelse om leveringen af disse tjenesteydelser, hvor man opdaterer
og sammenligner resultaterne med det Eurobarometer, der blev offentliggjort af
Kommissionen i efteråret 2000.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0009.png
Bilag
De kvalitative og kvantitative data, der indgår i rapporten, vil blive indsamlet fra eksisterende
datakilder under anvendelse af den eksisterende informationsinfrastruktur, herunder de forskellige
benchmarking-analyser, som Kommissionens tjenestegrene har foretaget, og fra ad hoc-
undersøgelser. Da mangelen på data kan betyde en alvorlig begrænsning af disse aktiviteter, er et
tæt samarbejde med dataleverandørerne - især medlemsstaterne, de nationale regeludstedende
myndigheder og interessenterne - påkrævet. De sektorer, som undersøges i de 15 medlemsstater,
vil i princippet omfatte:
Lufttransport: opdelt efter EU-transport og ikke-EU-transport, og efter passagertransport
og godstransport
Elforsyning: opdelt efter erhvervsmæssige og private forbrugere, og efter produktion,
transmission, levering til den endelige forbruger
Gasforsyning: opdelt efter erhvervsmæssige og private forbrugere, og efter produktion
eller import, transmission, distribution og levering til den endelige forbruger
Posttjenester: opdelt efter indenlandsk post (dvs. breve og direct mail),
grænseoverskridende post, indenlandske pakkeforsendelser og grænseoverskridende
pakkeforsendelser
Jernbanetransport: opdelt efter indenlandsk og grænseoverskridende transport, og efter
passagertransport og godstransport
Telekommunikation: opdelt efter lokale opkald, fjernopkald og internationale opkald og
forskellige typer adgang, herunder adgang til abonnentledninger
Lokal og regional offentlig transport: opdelt efter bus og letbane/metro.
Nedenstående liste over indikatorer giver en ramme for analysen. Nogle indikatorer foreligger
allerede, mens andre skal udvikles. Dertil kommer, at deres relevans og definition vil variere fra
industri til industri. Endelig vil listen over indikatorer som følge af den evolutionære karakter af
de tjenesteydelser, der leveres af netværksindustrierne, hele tiden skulle revideres. Principielt er
det sådan, at allerede eksisterende datakilder og eksisterende informationsinfrastrukturer derfor vil
blive prioriteret. Følgende liste er baseret på ønskede indikatorer, hvoraf nogle endnu ikke
foreligger.
A.
Analyse af konkurrencerammen
a)
Udbudsrelaterede aspekter af markedsstrukturen. Der vil blive anvendt
kvantitative indikatorer til at vurdere, om der udvikler sig konkurrence mellem
udbyderne, og om der kommer konkurrenter ind på det liberaliserede marked.
i)
ii)
iii)
iv)
Procentdel af efterspørgslen, der retligt og rent faktisk er åbnet for
konkurrence
Dato for fuldstændig retlig markedsåbning
Identificering af den etablerede udbyder
Antal konkurrenter i det pågældende segment
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
v)
vi)
vii)
Procentdel af befolkningen, der kan vælge mellem mere end x udbydere i
det pågældende segment
Markedsandel for så vidt angår den etablerede udbyder i det pågældende
segment
Koncentrationsgrader
viii) Virksomhedernes internationalisering.
Andre indikatorer vil give oplysninger om strukturen og reguleringen af udbuddet.
i)
ii)
iii)
Graden af vertikal integration for så vidt angår den etablerede udbyder og
andre konkurrenter
Regulerende myndighed: identitet, beføjelser (ret til at give anvisninger, ret
til at idømme bøder, forudgående eller efterfølgende regulering)
Væsentlig facilitet: identificering, typen af tredjepartsadgang (reguleret eller
forhandlet og andre typer adgang til specifikke netværkssegmenter) for både
indenlandske og udenlandske konkurrenter, arten af aktivitetsadskillelse
("unbundling") (regnskabsmæssig, ledelsesmæssig, retlig, ejermæssig).
Andre indikatorer skal give oplysning om, hvorvidt der er hindringer for adgangen (på
indenlandsk plan ved at afdække eventuelle diskriminerende adgangsbetingelser, samt på
grænseoverskridende plan). Opmærksomheden vil især være henvendt på eventuelle
sammenkoblingsproblemer mellem netværk, enten på grund af kapacitetsmangel eller på
grund af ineffektiv anvendelse af disponibel kapacitet.
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
Gebyrer for adgang til netværket for indenlandske og udenlandske
konkurrenter (herunder adgangsgebyrer for import, eksport og transit)
Prisfastsættelsesordningens struktur og transparens
Tid og omkostninger for at få adgang til netværket
Procentdel af leverancer udført via tredjemand med adgang til nettet
Import i procent af det indenlandske forbrug
Samtrafik/sammenkobling i procent af den indenlandske kapacitet
Offentliggørelse af disponibel reservekapacitet
viii) Procentdel af kapacitet, som reserveres af den etablerede udbyder (herunder
integrerede virksomheder).
b)
Efterspørgselsrelaterede aspekter af markedsstrukturen
Indikatorerne vil give oplysninger om, hvorvidt ændringer i markedsstrukturen har haft
indvirkning på efterspørgselsstrukturen.
i)
Sektorens mængdemæssige vækst
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0011.png
ii)
iii)
B.
Procentdel af forbrugere, som inden for de seneste tre år har skiftet udbyder
mindst én gang i det markedssegment, der er åbent for konkurrence
Efterspørgslens priselasticitet.
Netværksindustriernes markedseffektivitet
a)
Økonomisk og beskæftigelsesmæssig effektivitet (så vidt muligt under
hensyntagen til den regionale dimension)
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
b)
Sektorens bidrag til BNP
Sektorens bidrag til beskæftigelsen
Beskæftigelsesudviklingen hos den etablerede udbyder
Beskæftigelsesudviklingen i sektoren
Sektorens produktivitet målt som produktion pr. beskæftiget
Den etablerede udbyders produktivitet målt som produktion pr. beskæftiget
Innovationen i sektoren målt på patenter og FoU-aktivitet
Tjenesteydelsernes pris
i)
ii)
iii)
Udviklingen i priser i indenlandsk valuta i reale og nominelle værdier
Relativt prisniveau i euro sammenlignet med EU-gennemsnittet
Prisoverkommelighed: prisen for tjenesteydelserne i forhold til den
indkomst, som forbrugere med lav-/gennemsnitsindkomst oppebærer (for
forbrugere med forskellige indkomstniveauer)
10
.
c)
Tjenesteydelsernes kvalitet
Kvalitetsaspekterne af tjenesteydelser udført af industrier, der leverer
forsyningspligtydelser, varierer fra industri til industri. Indikatorerne skal derfor afpasses
efter situationen i den enkelte sektor. Indikatorerne nedenfor skal tjene som illustration.
Rækken af indikatorer vil blive udvidet i takt med datadisponibiliteten.
i)
Tjenesteydelsernes pålidelighed
(1)
(2)
(3)
ii)
Afbrydelser eller forsinkelser i ydelserne angivet i minutter/timer/dage/uger
Andel af befolkningen, som inden for et år har været berørt af afbrydelser
eller forsinkelser i ydelserne
Tid, der har været nødvendig til reparation efter afbrydelser i ydelserne, eller
gennemsnitlig varighed af reparation.
Tilgængelighed
10
Når der indberettes oplysninger om forbrugere og brugere, vil forskelle i forbrugertyper, indkomstniveauer
eller regionalt tilhørsforhold blive angivet, såfremt datadisponibiliteten tillader det.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0012.png
(1)
(2)
(3)
(4)
iii)
Tid, der er nødvendig for at blive opkoblet til nettet
Antal postkontorer / antal postkasser pr. indbygger
Antal passagersæder (tog, fly) pr. indbygger
Adgang til tjenesteydelser i forskellige geografiske områder
Sikkerhed
(1)
(2)
Antal uheld i forhold til rejselængde og/eller passagerer
Sikkerhedsindikatorer efter sektor
d)
Indvirkning på leveringen af forsyningspligtydelser
i)
ii)
Nettenes tæthed og udvikling (f.eks. nye og indstillede lufttransportruter)
Procentdel af befolkningen, der ikke har adgang til tjenesteydelsen (angivet
efter subnationalt geografisk område)
e)
Miljømæssig dimension
Hvis det måtte være relevant, vil der blive anvendt indikatorer, der analyserer den
miljømæssige dimension af markedsåbningen af tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse, f.eks.:
i)
ii)
iii)
Vedvarende energikilders andel af brutto-elforbruget efter kilde
Vedvarende energikilders andel af elproduktionen efter kilde
Indeks for det indenlandske brutto-energiforbrug efter brændstof, herunder
gas.
Desuden vil der i fremtiden blive udviklet passende indikatorer til at måle
markedsåbningens miljømæssige indvirkning, især hvad angår de strukturændringer
inden for transportsektoren, der har indvirkning på miljøet. Disse indikatorer vil f.eks.
kunne omfatte den indvirkning, som markedsåbningen inden for lufttransporten har på
emissionen af drivhusgasser og de almindelige luftforurenende stoffer, og den
indvirkning, som strukturreformer inden for forskellige transportsektorer har på de
forskellige transportformers energieffektivitet.
C.
Forbrugernes opfattelse af de tilbudte tjenesteydelser
a)
b)
c)
d)
e)
Generel tilfredshed med tjenesteydelserne
Tilfredshed med pris og kvalitet
Kontrakt- og informationsmæssige
tjenesteudbydere
Konfliktløsningsindikatorer
Rapporterede vanskeligheder ved skift af udbyder.
problemer
mellem
forbrugere
og
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0013.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
Politikområde: Det indre marked
Aktivitet: Evaluering af politikker vedrørende det indre marked
T
ITEL
: M
ETODIK TIL HORISONTAL EVALUERING AF FORSYNINGSPLIGTYDELSER
1.
BUDGETPOST (NUMMER OG BETEGNELSE)
B5-3001 Gennemførelse og udvikling af det indre marked
A-7002 Teknisk og administrativ bistand på forskellige aktivitetsområder
2.
2.1.
2.2.
2.3.
(a)
SAMLEDE TAL
Samlet rammebevilling (del B): 3,450 mio. EUR som forpligtelsesbevillinger
Gennemførelsesperiode: 2003-2007
Samlet flerårigt skøn over udgifterne:
Forfaldsplan for forpligtelses- og betalingsbevillinger (finansieringstilskud)
(jf. punkt
6.1.1)
Mio. EUR
(3 decimaler)
År
2003 2004 2005 2006
Forpligtelser
Betalinger
(b)
0,600
0,300
0,600
0,600
0,750
0,675
0,750
0,750
2007
0,750
1,125
I alt
3,450
3,450
Teknisk og administrativ bistand og støtteudgifter
(jf. punkt 6.1.2)
Forpligtelser
Betalinger
a+b i alt
Forpligtelser
Betalinger
År
2003
0,600
0,300
2004
0,600
0,600
2005
0,750
0,675
2006
0,750
0,750
2007
0,750
1,125
I alt
3,450
3,450
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0014.png
(c)
Personale- og andre driftsudgifters samlede budgetvirkninger
(jf. punkt 7.2 og 7.3)
Forpligtelser/
betalinger
0,474
0,399
0,399
0,399
0,399
2,070
a+b+c i alt
Forpligtelser
Betalinger
2.4.
2003
0,924
0,624
2004
0,924
0,924
2005
1,074
0,99
2006
1,074
1,074
2007
1,074
1,449
I alt
5,070
5,070
Forenelighed med den finansielle programmering og de finansielle overslag
[X] Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering.
Forslaget kræver omprogrammering af de relevante poster i de finansielle
overslag.
Omprogrammeringen kan betyde, at bestemmelserne i den interinstitutionelle
aftale må tages i brug.
2.5.
Virkninger for budgettets indtægtsside:
[X] Ingen (vedrører tekniske aspekter ved en foranstaltnings gennemførelse)
ELLER
Virkningerne er følgende:
3.
BUDGETSPECIFIKATIONER
Udgifternes art
Nye
EFTA-
deltagelse
Kandidat-
landenes
deltagelse
Nej
Udgifts-
område i de
finansielle
overslag
Nr.
3
IOU
4.
OB
RETSGRUNDLAG
Nej
Nej
I overensstemmelse med den interinstitutionelle aftale af 6.maj 1999 om budgetdisciplin og
forbedring af budgetproceduren skal bevillinger under denne post anvendes til at finansiere
foranstaltninger, som Kommissionen gennemfører i medfør af sine institutionelle beføjelser.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
5.1.
5.1.1.
BESKRIVELSE OG BEGRUNDELSE
Behov for EU-foranstaltninger
Mål
Målet er at gennemføre årlige evalueringer af
leveringen
af tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse. Europa-Parlamentet og Rådet (det indre marked,
forbrugerpolitik og turisme) (1.3.2002) har anmodet om at få foretaget disse
evalueringer. Den foreslåede metodik vil øge antallet af indikatorer, der er til
rådighed til at måle konsekvenserne af strukturelle ændringer inden for
netværksindustrier, der leverer tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse.
Ved hjælp af denne metodik vil der også regelmæssigt blive foretaget undersøgelser
af borgernes mening om disse sektorers effektivitet og indvirkningen på
markedsåbningen.
5.1.2.
Dispositioner, der er truffet på grundlag af forhåndsevalueringen
En sammenfattende forhåndsevaluering er foretaget af GD MARKT (kan rekvireres).
Hertil er der anvendt oplysninger leveret af andre tjenestegrene og modtaget teknisk
bistand fra GD ECFIN.
En første horisontal evaluering af forsyningspligtydelser blev foretaget sidste år som
led i Cardiff-processen (SEK (2001) 1998). Denne første evaluering viste, at der
forelå kvantitative oplysninger, og den hjalp med til at afdække de problemer, der
skal løses i forbindelse med fremtidige periodiske evalueringer.
Ved forhåndsevalueringen blev følgende vigtige spørgsmål taget op:
-
-
-
Hvordan kan man efterhånden udvide disponibiliteten af indikatorer, især
hvad angår kvalitative aspekter af effektiviteten i disse sektorer?
På hvilken måde kan man bedst foretage regelmæssige og periodiske
målinger af forbrugernes mening om markedseffektiviteten?
Hvordan kan man foretage pluralistiske evalueringer med henblik på at
tage hensyn til interessenternes synspunkter?
Metodikken besvarer disse spørgsmål på grundlag af en række kriterier, som er
angivet i udkastet til meddelelse.
5.2.
Indsatsområder og nærmere bestemmelser for støtten
Der vil blive udarbejdet årlige evalueringsrapporter som led i Cardiff-processen. Disse
evalueringer forelægges Rådet (det indre marked), Rådet (ECOFIN), Europa-Parlamentet og
Det Økonomiske og Sociale Udvalg.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Evalueringerne vil bestå af tre dele, som modsvarer de tre aktioner, der indgår i evalueringen:
1
En analyse af effektiviteten inden for netværksindustrier, der leverer tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse, baseret på indikatorer
2
En undersøgelse af forbrugernes mening om effektiviteten i disse sektorer og om
effekten af markedsåbningen
3
En analyse af et centralt horisontalt emneområde, som vil udvide disponibiliteten af
indikatorer i fremtiden.
Alle medlemsstater vil være omfattet af evalueringerne.
5.3.
Gennemførelsesmetoder
Analysen af effektiviteten vil blive foretaget af Kommissionens tjenestegrene baseret på den
information, der leveres som led i kontrakten om teknisk assistance.
En database med indikatorer vil blive udarbejdet og opdateret med teknisk bistand udefra.
Kommissionen vil udarbejde spørgeskemaer til brug ved og rammer for undersøgelsen af
forbrugernes holdning samt foretage gennemgribende undersøgelser af horisontale spørgsmål
i relation til tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse. I dette øjemed vil der blive
indgået to rammekontrakter med henblik på at sikre regelmæssig udførelse af disse opgaver.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0017.png
6.
6.1.
FINANSIELLE VIRKNINGER
Samlede finansielle virkninger for budgettets del B (hele programperioden)
6.1.1. Finansieringsstøtte
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
Fordeling
Aktion 1 Horisontale
undersøgelser
Aktion 2
Forbrugerundersøgelser
I ALT
2003
0,200
0,400
0,600
2004
0,200
0,400
0,600
2005
0,250
0,500
0,750
2006
0,250
0,500
0,750
2007
0,250
0,500
0,750
I alt
1,150
2,300
3,450
Total
2003
1) Teknisk og administrativ
bistand
a) Kontorer for teknisk
bistand
b) Anden teknisk og
administrativ bistand:
- intern:
- ekstern:
heraf til opbygning og
vedligeholdelse af
administrative edb-systemer
1 i alt
2) Støtteudgifter
a) Undersøgelser
b) Ekspertmøder
c) Informations- og
publikationsvirksomhed
2 i alt
I ALT
2004
2005
2006
2007
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0018.png
6.2.
Beregning af omkostningerne pr. foranstaltning i budgettets del B (hele
programperioden)
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
Fordeling
Type resultater
(projekter,
dossierer ...)
Antal resultater
(i alt år 1--n)
Gennemsnitlige
enheds-
omkostninger
Samlede
omkostninger
(i alt år 1--n)
1
Aktion 1
Horisontale undersøgelser
Aktion 2
Forbrugerundersøgelser
Undersøgelses-
rapporter
5
Rapporter
5
2
3
4=(2X3)
0,230
0,460
1,150
2,300
SAMLEDE OMKOSTNINGER
3,450
7.
7.1.
VIRKNINGER
FOR
ADMINISTRATIONSUDGIFTER
Personalemæssige virkninger
PERSONALERESSOURCER
OG
Eksisterende og/eller nyt personale til
forvaltning af foranstaltningen
Stillingstyper
Faste stillinger
Midlertidige
stillinger
I alt
Opgavebeskrivelse
Tjenestemænd
eller midlertidigt
ansatte
Andre
personaleressourcer
I alt
A
B
C
2
0,5
0,5
3
Udarbejdelse af spørgeskemaer til og
rammer for undersøgelsen, forvaltning
af kontrakter, analyse af resultater og
udarbejdelse af evalueringsrapport
3
3
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443407_0019.png
7.2.
Samlede finansielle virkninger af personaleforbruget
Arten af personaleressourcer
Beløb i EUR
324 000
0
0
(oplys budgetpost)
I alt
324 000
Beregningsmetode
*
Gennemsnitlig årlig omkostning for én
tjenestemand x antal tjenestemænd:
108 000 EUR x 3 tjenestemænd =
324 000 EUR
Tjenestemænd
Midlertidigt ansatte
Andre personaleressourcer
Beløbene modsvarer de samlede udgifter i en tolvmåneders periode.
7.3.
Andre administrative udgifter som følge af foranstaltningen
Beløb i EUR
Beregningsmetode
Budgetpost
(nummer og betegnelse)
Samlet bevilling (Afsnit A7)
A07002 – Teknisk bistand
A0701 – Tjenesterejser
A07030 – Møder
A07031 – Udvalg, der skal høres
A07032 – Udvalg, som det ikke er obligatorisk at høre
A07040 – Konferencer
A0705 – Undersøgelser og konsultationer
Andre udgifter (specificeres)
Informationssystemer (A-5001/A-4300)
Andre udgifter - del A
(specificeres)
I alt
450 000
150 000 EUR til det
+ (75 000 EUR x 4 år)
første
år
Beløbene modsvarer de samlede udgifter i en tolvmåneders periode.
I.
II.
III.
Samlet årligt beløb (7.2 + 7.3)
Foranstaltningens varighed
Foranstaltningens samlede omkostninger (I x II)
0,324 mio. EUR
5 år
1,620 mio. EUR
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
8.1.
RESULTATOPFØLGNING OG EVALUERING
Resultatopfølgningssystem
Ikke relevant.
8.2.
Hvordan og hvor ofte skal der evalueres?
Den foreslåede metodik vil blive revideret og evalueret i 2006.
9.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Der vil blive anvendt offentlig udbudsprocedure i forbindelse med de førnævnte
rammekontrakter.
20