Europaudvalget 2002
KOM (2002) 0427
Offentligt
1443497_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 28.8.2002
KOM(2002) 427 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
Status over opfølgningen til den årlige politikstrategi for 2003
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
Status over opfølgningen til den årlige politikstrategi for 2003
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
4.
5.
Indledning: fra den årlige politikstrategi til arbejdsprogrammet for 2003................... 3
Dialog med Europa-Parlamentet og Rådet: status og perspektiver.............................. 4
De vigtigste politiske og ressourcemæssige ændringer af den årlige politikstrategi for
2003.............................................................................................................................. 6
Et udvidet Europa......................................................................................................... 6
Stabilitet og sikkerhed.................................................................................................. 9
En bæredygtig, solidarisk økonomi ........................................................................... 12
De vigtigste ændringer af de ressourcerammer, der er fastlagt i den årlige
politikstrategi for 2003............................................................................................... 15
Konklusioner.............................................................................................................. 17
Teknisk bilag - liste over nøgleinitiativer og de ansvarlige herfor .......................................... 18
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443497_0003.png
1.
I
NDLEDNING
:
2003
FRA DEN ÅRLIGE POLITIKSTRATEGI TIL ARBEJDSPROGRAMMET FOR
Kommissionens strategiske planlægnings- og programmeringscyklus (SPP) blev
iværksat for første gang i 2001. Merværdien herved blev bredt anerkendt i
Kommissionen, selvom der var behov for at videreudvikle og forbedre visse
aspekter.
SPP-cyklussen er en politisk styret, integreret cyklus med 5 bestanddele:
·
Ved processens begyndelse (februar) fastlægges prioriteter og dertil knyttede
initiativer samt de overordnede ressourcerammer i den årlige politikstrategi
(APS).
·
På grundlag af disse rammer specificeres de detaljerede prognoser over
ressourcefordelingen i det foreløbige budgetforslag (maj/juni).
·
Senere på året (oktober) omsættes de politiske prioriteter i Kommissionens
lovgivnings- og arbejdsprogram til en konkret handlingsplan.
·
Kommissionens tjenestegrene fastlægger den operationelle programmering i deres
årlige forvaltningsplaner (december), som viser sammenhængen mellem de
ressourcer, der er til rådighed, og de aktiviteter og aktioner, der er planlagt på det
pågældende politikområde.
·
Processen afsluttes ved, at hver generaldirektør eller kontorchef udarbejder en
rapport over det udførte arbejde (juli det følgende år), anvendelsen af ressourcerne
og de opnåede resultater i den pågældende tjenestegren sammen med en
ansvarserklæring.
1
Et af de aspekter, som Kommissionen ønskede at styrke i den årlige
politikstrategiproces, var dialogen mellem institutionerne. Det blev besluttet, at
Kommissionen hvert år efter at have vedtaget den årlige politikstrategi for det
følgende år skulle indlede en dialog med Europa-Parlamentet og Rådet om de
prioriterede områder i den årlige politikstrategi. Herefter skal Kommissionen
udarbejde en statusredegørelse, som afspejler dialogen med institutionerne før
vedtagelsen af sit lovgivnings- og arbejdsprogram.
Derfor enedes Kommissionen og Europa-Parlamentet om en tidsramme og de
praktiske detaljer for en dialog med Europa-Parlamentet om den årlige politikstrategi
og lovgivnings- og arbejdsprogrammet. En tilsvarende dialog er efterfølgende blevet
etableret med Rådet. På baggrund heraf fremlægger Kommissionens formand den
årlige politikstrategi for Europa-Parlamentets formandskonference i februar,
hvorefter den fremlægges for plenarsamlingen i marts som indledning på drøftelsen
om Unionens tilstand. Samtidig fremlægger formanden også den årlige politikstrategi
for Rådet (almindelige anliggender) i marts.
1
Hvidbog om reformen af Kommissionen, aktion 82.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mellem marts og juni finder der en struktureret dialog sted mellem Parlamentets
udvalg og de relevante kommissærer om de politiske prioriteter for deres respektive
porteføljer. I denne periode ”lytter” Kommissionen – det vil sige, at Kommissionen
afventer, at Parlamentet reagerer på den årlige politikstrategi. I juli vedtager
Kommissionen en statusredegørelse, hvor den årlige politikstrategi ajourføres på
basis af resultaterne af den interinstitutionelle dialog og under hensyntagen til
eventuelle væsentlige ændringer i den årlige politikstrategis prioriteter og
ressourcerammer, som blev vedtaget i februar. Endelig sendes statusredegørelsen i
september til både Parlamentet og Rådet, og Kommissionens næstformand
fremlægger den for Udvalgsformandskonferencen.
I Rådet drøftes prioriteterne i den årlige politikstrategi både i arbejdsgrupper og i
COREPER, før Rådet (almindelige anliggender) vedtager sine konklusioner.
Eventuelle ændringer i disse prioriteter, som Kommissionen har vedtaget på grundlag
af den interinstitutionelle dialog, vil efterfølgende være afspejlet i Kommissionens
lovgivnings- og arbejdsprogram, der vedtages og fremsendes til Parlamentet og
Rådet hvert år i oktober.
Den årlige politikstrategi for 2003 er den første, der gøres til genstand for den
strukturerede dialog mellem institutionerne, hvilket giver denne strategi en helt ny
dimension. Kommissionen bifalder denne forbedring af drøftelsen om fastlæggelsen
af prioriteter og nøgleinitiativer for 2003 og vil også i fremtiden tage del i og udvikle
denne dialog med Europa-Parlamentet og Rådet.
Statusredegørelsen er en rapport om resultatet af den strukturerede dialog med
Europa-Parlamentet og Rådet og indeholder forslag til mulige ændringer af den
årlige politikstrategi for 2003 som følge af enten dialogen mellem institutionerne
eller andre væsentlige ændringer, der stammer fra kommissionsbeslutninger vedtaget
siden februar.
2.
D
IALOG MED
E
UROPA
-P
ARLAMENTET OG
R
ÅDET
:
STATUS OG PERSPEKTIVER
Efter forelæggelsen af prioriteterne i den årlige politikstrategi for Parlamentet den
27. februar begyndte den strukturerede dialog i slutningen af marts. Ved udgangen af
juni havde alle kommissærer holdt møder med de relevante stående
parlamentsudvalg, fremlagt nøgleinitiativerne i den årlige politikstrategi inden for
deres kompetenceområde og hørt udvalgenes synspunkter om prioriteterne i den
årlige politikstrategi. Der blev afholdt ca. 25 møder mellem kommissærer og udvalg
mellem marts og juni. Møderne blev anset for at være nyttige, og Kommissionen
bifaldt denne lejlighed til at gøre rede for og om nødvendigt præcisere sine hensigter
for 2003 på bestemte politiske områder.
Generelt bifaldt og støttede parlamentsudvalgene de politiske prioriteter i den årlige
politikstrategi, og kun få af de strukturerede dialogmøder resulterede i specifikke
forslag til tilføjelser til eller ændringer af nøgleinitiativerne i forslaget til den årlige
politikstrategi for 2003. De steder, hvor Kommissionen var enig i et forslag til
ændring af nøgleinitiativer i den årlige politikstrategi, afspejles disse ændringer i
listen over konkrete aktioner under pkt. 3. De fleste drøftelser omhandlede
gennemførelsen af lovgivnings- og arbejdsprogrammet for 2002, aktuelle spørgsmål
på et bestemt politisk område og - navnlig for 2003 - de udfordringer, som den
kommende udvidelse vil afstedkomme.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443497_0005.png
Generelt var dialogen startskuddet til en ny procedure, omend der dog var enighed
om, at det vil tage tid, før dette nye værktøj kan bruges effektivt til at opnå specifikke
politiske resultater. Næste år er det vigtigt at sikre, at møderne afholdes inden for den
afsatte tidsramme, og der skal være mere klarhed fra begge sider om indhold og
formål med de strukturerede dialogmøder.
Den parallelle dialog med Rådet resulterede i, at Rådet (almindelige anliggender)
tilsluttede sig prioriteterne i den årlige politikstrategi efter omfattende drøftelser og
forslag fra medlemsstaterne om forskellige aspekter af prioriteterne. Formanden
fremlagde den årlige politikstrategi for 2003 for Rådet (almindelige anliggender) den
11. marts 2002. I sine konklusioner bifaldt Rådet hans redegørelse og pålagde
COREPER at fortsætte dialogen med Kommissionen som forberedelse til en
drøftelse i Rådet (almindelige anliggender) den 13. maj 2002.
Rådets arbejdsgruppe mødtes tre gange (den 8., 22. og 29. april) for at analysere den
årlige politikstrategi og få Kommissionens tjenestegrene til at tydeliggøre en række
punkter, og COREPER udarbejdede med henblik på Rådet (almindelige anliggender)
et udkast til konklusioner.
Rådet (almindelige anliggender) drøftede den årlige politikstrategi den 13. maj 2002.
Medlemsstaterne fremsatte en række bemærkninger og forslag til de prioriteter og
nøgleinitiativer, der var foreslået for 2003 i forbindelse med den dialog, der fandt
sted mellem marts og maj 2002. I sine konklusioner gav Rådet udtryk for tilfredshed
med de tre vigtigste prioriteter, som Kommissionen har foreslået for 2003, tog de
nøgleinitiativer til efterretning, som Kommissionen havde foreslået for at fremme
disse prioriteter, og opfordrede Kommissionen til at tage behørigt hensyn til
medlemsstaternes bemærkninger ved udarbejdelsen af statusredegørelsen.
Rådet forbeholdt sig sin holdning til de budgetmæssige konsekvenser af prioriteterne
og nøgleinitiativerne og bemærkede, at disse skulle undersøges i forbindelse med
budgetprocessen.
Rådet var generelt positivt indstillet over for den mulighed, som den årlige
politikstrategi frembød for dialog om strategisk planlægning og programmering, og
bekræftede behovet for at styrke programmeringen af EU-aktiviteter og fastlægge
politiske prioriteter i en udvidet Europæisk Union på det rette tidspunkt.
Generelt bekræftede Europa-Parlamentet og Rådet, at institutionerne i 2003
prioriterede det højest, at der blev udført et godt forberedende arbejde for at få en
vellykket udvidelse. Der har dog været udtrykt nogen tvivl om, hvorvidt der er
ressourcer nok til disse væsentlige bestræbelser, navnlig når den vanskelige situation
vedrørende ressourcerne i 2003 til administrative udgifter under udgiftsområde 5 i
budgettet tages i betragtning. Kommissionen gør atter opmærksom på, at aktiviteter,
der skal gennemføres i henhold til de tre prioriteter i den årlige politikstrategi, skal
modsvares af tilstrækkelige ressourcer som beskrevet i det foreløbige udkast til
budget, og at Kommissionen, og at såfremt budgetmyndigheden foretager
nedskæringer i disse ressourcer eller kræver andre finansieringsforanstaltninger
anvendt uden de nødvendige garantier for, at de gennemføres, vil Kommissionen se
sig nødsaget til at tage sine aktiviteter op til fornyet overvejelse og eventuelt skære
ned på de aktioner, der planlægges gennemført under prioriteterne. Dette ville føre til
alvorlige forsinkelser i gennemførelsen af udvidelsen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443497_0006.png
Endelig er det vigtigt at understrege, at selvom Kommissionen er åben over for nye
ideer til initiativer fra budgetmyndigheden, skal nye aktioner gennemgås og vil
sandsynligvis betyde en mindskelse af eksisterende aktiviteter på grund af de
stramme budget- og personalevilkår og som følge af bestemmelserne vedrørende
aktivitetsbaseret management. Ændringer i forhold til den årlige politikstrategi for
2003 og detaljer om den praktiske gennemførelse af de nøgleinitiativer og
ressourceaspekter, der er et resultat af den interinstitutionelle dialog, og
kommissionsbeslutningerne beskrives nedenfor.
3.
VIGTIGSTE POLITISKE OG RESSOURCEMÆSSIGE ÆNDRINGER AF DEN ÅRLIGE
POLITIKSTRATEGI FOR
2003
D
E
Kommissionens vigtigste prioritet er fortsat at gøre udvidelsen til et vellykket
projekt. Derfor er udvidelsen, som allerede i indeværende år har været en politisk
prioritet, fortsat den centrale prioritet for 2003. Der er desuden valgt to prioriteter,
der er tæt forbundne: stabilitet og sikkerhed, der er et udtryk for Europas nye
kontinentale ansvar efter udvidelsen, og en bæredygtig, solidarisk økonomi som det
socioøkonomiske og miljømæssige grundlag, et udvidet Europa skal bygges på.
Den senere tids oversvømmelser i Tyskland, Østrig og nogle af kandidatlandene har
fået Kommissionen til at foreslå, at der etableres en solidaritetsmekanisme og træffes
andre supplerende foranstaltninger for hurtigt at kunne yde hjælp til ofrene for
naturkatastrofer.
Kommissionen skal være bedre til at formidle disse prioriteter til borgerne. Derfor
har den udarbejdet en meddelelse om en informationsstrategi for den Europæiske
Union, hvor den fastlægger udvalgte emner inden for de politiske prioritetsområder,
hvor der vil blive gjort en yderligere indsats for at formidle information til borgerne.
Derudover er der iværksat en særskilt og specifik informationsstrategi for udvidelsen.
Disse emner er udvalgt efter drøftelser med Rådet og Parlamentet.
3.1.
Et udvidet Europa
Både Europa-Parlamentet og Rådet har udtrykt støtte til den centrale prioritet for
2003. Kommissionen har på baggrund af drøftelser med og bemærkninger fra de to
institutioner besluttet at give spørgsmålet om en styrkelse af kandidatlandenes
administrative og retlige kapacitet en mere fremtrædende plads, ikke mindst på
områderne fødevaresikkerhed og forvaltning af EU-midler, og samtidig være mere
opmærksom på nukleare sikkerhedsspørgsmål i kandidatlandene. Der vil også være
særlig opmærksomhed om kommunikationspolitikken i de fremtidige og nuværende
medlemsstater, så borgerne kan se, hvorfor udvidelsen er nødvendig, og hvilke
fordele, de vil få af den.
Det vil kræve en hidtil uset indsats at gøre udvidelsen vellykket. Som EU's udøvende
instans og traktaternes vogter befinder Kommissionen sig i forreste række i
gennemførelsen af EU's politikker efter udvidelsen. Kommissionen skal derfor som
de andre institutioner fortsat forbedre sine forvaltnings- og arbejdsmetoder, navnlig
ved i højere grad at koncentrere ressourcerne om væsentlige aktiviteter.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443497_0007.png
I sin meddelelse “Kommissionens aktiviteter og menneskelige ressourcer i Den
Europæiske Union efter udvidelsen”
2
gav Kommissionen sin vurdering af
udvidelsens betydning for sine aktiviteter og menneskelige ressourcer for perioden
2003-2008, hvor den havde valgt et scenarie med op til 10 ansøgerlande, som kunne
tiltræde Unionen i 2004.
Fra tiltrædelsens første dag skal Kommissionen kunne gennemføre gældende
fællesskabsret i det udvidede Europa. I de fleste tilfælde vil arbejdsbyrden allerede
fra første dag blive væsentligt forøget, da Kommissionen får til opgave at forvalte
EF-politikker og -programmer og kontrollere EU-lovgivningen for 25 lande i stedet
for 15. Kun hvis Kommissionen i 2003 får de nødvendige midler til at forberede sig,
kan den være klar til udvidelsen i 2004.
Derfor har Kommissionen, inden for rammerne af beslutningen om sin årlige
politikstrategi for 2003, vurderet sit behov for menneskelige ressourcer i 2003, for at
udvidelsen kan forberedes ordentligt. I denne vurdering er alle mulighederne for
omrokeringer af personalet taget i betragtning. På grundlag heraf har Kommissionen
derfor anmodet om, at der ansættes 500 eksterne medarbejdere, som skal sikre, at
gældende fællesskabsret gennemføres korrekt fra tiltrædelsens første dag.
Ansættelsen af 500 eksterne medarbejdere dækker i første omgang det behov for
yderligere menneskelige ressourcer, der er anmodet om i ovennævnte meddelelse.
a) Målsætninger:
I lyset af drøftelserne med institutionerne har Kommissionen inden for rammerne af
den årlige politikstrategi for 2003 fastlagt følgende nøglemålsætninger for 2003:
·
At forberede de kommende medlemsstater på at påtage sig det fulde ansvar, der
følger med tiltrædelsen.
·
At garantere, at Kommissionen vil opfylde alle sine forpligtelser fra tiltrædelsens
første dag med hensyn til anvendelsen af EU’s lovgivning, politikker og
programmer og de foranstaltninger, der er nødvendige for at modtage de nye
medlemsstater.
·
At gennemføre en gennemgribende nytænkning af Fællesskabets politikker, som
afspejler den kvalitative dimension af den mest betydningsfulde udvidelse i
europæisk integrationshistorie.
b) Nøgleinitiativer
For at opnå dette er der fastlagt adskillige nøgleinitiativer i den årlige politikstrategi
for 2003. Inden for rammerne af disse nøgleinitiativer og efter den interinstitutionelle
dialog fremlægger Kommissionen følgende hovedpunkter:
1.
Overvågning af underskrivelsen og ratificeringen af tiltrædelsestraktaterne, så de
kandidatlande, med hvem forhandlingerne afsluttes i 2002, kan opnå medlemskab i
2004 og deltage i valget til Europa-Parlamentet som medlemmer:
·
Fremlæggelse af Kommissionens udtalelse om ansøgningerne om tiltrædelse af
EU
2
KOM(2002)311 endelig udg. af 5. juni 2002.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
Ajourføring af partnerskaberne med Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet
·
Forhandling om alle strukturfondenes interventioner, så det sikres, at nye
medlemmer anvender ressourcerne optimalt ved tiltrædelsen
·
Støtte til at forene de to cypriotiske samfund, når der er indgået en politisk aftale.
2.
Styrkelse af kommende medlemsstaters administrative og retlige kapacitet gennem:
·
Styrkelse af kandidatlandenes administrative og retlige kapacitet gennem konkrete
foranstaltninger (partnerskaber og specifikke projekter)
·
Foranstaltninger til
fødevaresikkerhed
sikring
af
indførelse
af
fællesskabsstandarder
for
·
Mobilisering af de nødvendige investeringer i kandidatlandene, så de kan deltage
på lige vilkår i de transeuropæiske net, og sikring af, at det indre marked fungerer
tilfredsstillende
·
Foranstaltninger til sikring af gennemførelsen af den institutionelle og
administrative proces med henblik på en dygtig forvaltning og effektiv udnyttelse
af strukturfondene.
3.
Forberedelse af anvendelsen af Fællesskabets lovgivning, programmer og
overvågningsprocedurer samt den åbne samordningsmetode i de nye medlemsstater,
herunder:
·
Indarbejde revisionen af kandidatlandenes økonomi-, beskæftigelses- og
miljøpolitikker i forårets sammenfattende beretning for 2003 og følge op på
fremskridtene
·
Knytte kandidatlandene til Fællesskabets forskningsprogram inden 2003
·
Sikre kandidatlandenes deltagelse i
eEurope-handlingsplanen
·
Træffe foranstaltninger til sikring af fælles standarder for nuklear sikkerhed i Den
Europæiske Union.
4.
Forberede den konkrete gennemførelse af den fælles landbrugspolitik i de kommende
medlemsstater, navnlig gennem:
·
Tekniske tilpasninger af landbrugslovgivningen
·
Udarbejdelse af programmer for udvikling af landdistrikterne med henblik på at
iværksætte dem lige fra starten af 2004.
5.
Gradvist
indføre
de
nødvendige
strukturer,
Fællesskabets
bedrageribekæmpelsesordninger også omfatter kandidatlandene, navnlig:
·
Sikring af, at kandidatlandene træffer de nødvendige forholdsregler, så de bliver i
stand til at forvalte toldunionen
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
Styrkelse af de relevante strukturer for bedrageriforebyggelse og -kontrol og
udbygning af udveksling inden for og uddannelse i beskyttelse af EU's finansielle
og økonomiske interesser.
6.
Intensivere og afslutte de administrative og sprogmæssige forberedelser til
udvidelsen ved at:
·
Færdiggøre traktaterne til udgivelse
·
Fortsætte konsolideringen af lovgivningen og starte kodificeringen på de
eksisterende sprog. Udgive gældende fællesskabsret på de nye officielle sprog
·
Indlede de administrative forberedelser til udvælgelse, ansættelse og integration af
tjenestemænd fra de nye medlemsstater i Kommissionen.
7.
8.
Fortsætte gennemførelsen af den administrative reform af Kommissionen for at sikre
en effektiv modernisering af Kommissionen inden 2004.
Fortsætte revisionen af de vigtigste fællesskabspolitikker, de dermed forbundne
procedurer og deres indvirkning, så der dannes et grundlag for udarbejdelse af en
meddelelse fra Kommissionen i 2004 om de vigtigste perspektiver for udviklingen af
politikker i et udvidet EU og de fremtidige finansielle rammer efter 2006.
Bidrage til arbejdet i Konventet om de fremtidige institutionelle rammer for et
udvidet EU.
Stabilitet og sikkerhed
Både Europa-Parlamentet og Rådet bifaldt denne prioritet, som gav anledning til en
frugtbar dialog mellem institutionerne. Navnlig Europa-Parlamentet understregede
behovet for at sikre den rette balance mellem på den ene side de foranstaltninger,
som skal øge sikkerheden, og på den anden side respekten for de grundlæggende
rettigheder, især i forhold til indvandringspolitik og strafferet. Både Europa-
Parlamentet og Rådet fremhævede, at behovet for stærke ydre grænser for at
bekæmpe ulovlig indvandring til EU skulle opvejes af en reel indvandringspolitik for
Fællesskabet. Europa-Parlamentet understregede også faren ved at sammenkæde
udviklingsbistanden med tredjelandenes vilje til at samarbejde med EU på dette
område.
a) Målsætninger
I lyset af drøftelserne med institutionerne har Kommissionen inden for rammerne af
den årlige politikstrategi for 2003 fastlagt følgende nøglemålsætninger for 2003:
·
Gøre store fremskridt hen imod etableringen af et europæisk område med frihed,
sikkerhed og retfærdighed, som det blev fastlagt af Det Europæiske Råd i Laeken
og Sevilla, og navnlig:
Gradvist udvikle et integreret europæisk system med grænsekontrol for at
sikre det udvidede EU's ydre grænser, styrke den fælles visumpolitik og
forbedre politi- og retssamarbejdet for at bekæmpe kriminalitet, herunder
terrorisme.
9.
3.2.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fremme rettidig vedtagelse i Rådet af de af Kommissionen foreslåede
lovgivningsmæssige foranstaltninger til oprettelse af et område med
frihed, sikkerhed og retfærdighed, navnlig i henseende til etableringen af
fælles europæiske indvandrings- og asylpolitikker i overensstemmelse
med de tidsfrister, som Det Europæiske Råd fastsatte i Sevilla.
Sikre, at de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger modsvares af en
sikring af respekten for grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder
samt fremme lettere adgang til retssystemet.
·
Øge transportsikkerheden og sikkerheden i forbindelse med informations- og
kommunikationsnet og beskyttelse af civilbefolkningen.
·
Arbejde for fred og stabilitet ved det udvidede EU's ydre grænser og udenfor.
·
Reagere effektivt på kriser, hvis freden trues.
·
Udvikle mekanismer, der skal øge kontakten og forståelsen mellem mennesker og
kulturer i Europa og i andre dele af verden.
b) Nøgleinitiativer
For at opnå dette er der fastlagt adskillige nøgleinitiativer i den årlige politikstrategi
for 2003. Inden for rammerne af disse nøgleinitiativer og den interinstitutionelle
dialog har Kommissionen opstillet følgende hovedpunkter:
1.
Lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige foranstaltninger med henblik på at
gøre yderligere fremskridt hen imod et integreret europæisk grænsekontrolsystem,
herunder foranstaltninger til bekæmpelse af illegal indvandring, i overensstemmelse
med det program, som blev vedtaget af Det Europæiske Råd i Sevilla:
·
Lovgivningsmæssige foranstaltninger til revision og konsolidering af de regler,
der er fastlagt i den fælles håndbog om ydre grænser
·
Foranstaltninger til videreudvikling af den fælles visumpolitik og navnlig
oprettelse af et fælles visumidentifikationssystem
·
Undersøge de retlige, institutionelle og budgetmæssige følger af byrdefordelingen
ved kontrol med de ydre grænser og udvikling af en fælles uddannelse for
grænsemyndighederne
·
Etablere et hurtigt varslingssystem ved illegal indvandring og menneskehandel.
2.
Foreslå foranstaltninger til løsning af problemerne med finansiering af terrorisme,
bekæmpe korruption, gøre det lettere at gennemføre straffesagsdomme effektivt i EU
og bidrage til at bekæmpe og forebygge kriminalitet og terrorisme, samtidig med at
det sikres, at der er balance mellem disse foranstaltninger og foranstaltninger, som
skal beskytte den enkeltes rettigheder:
·
Rammebeslutning om fastfrysning og konfiskation af midler fra enheder, der
kontrolleres af fysiske personer, som er involveret i finansiering af
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
terrorhandlinger, for at sikre at lovlige forretningsaktiviteter ikke anvendes til at
finansiere terrorisme
·
Rammebeslutning om fastsættelse af fælles standarder for proceduremæssige
garantier for personer, der er anklaget i strafferetlige sager i EU.
3.
Fremsætte yderligere forslag til foranstaltninger til konsolidering af fælles
europæiske indvandrings- og asylpolitikker, herunder flere midler til Den
Europæiske Flygtningefond og et bedre samarbejde med tredjelande om migration:
·
Etablere et EF-handlingsprogram, der tilskynder
tredjelandsstatsborgere, som opholder sig lovligt i EU
til
integration
af
·
Oprette et instrument relateret til en “one-stop-shop” til behandling af
asylansøgninger i medlemsstaterne.
4.
Styrke håndhævelsen af direktiverne til bekæmpelse af hvidvaskning af penge,
gennemføre de foranstaltninger om betalingssystemer, som blev varslet i
handlingsplanen for forebyggelse af svig, og forbedre samarbejdet mellem de
finansielle efterforskningsafdelinger:
·
Vurdere de eksisterende foranstaltninger under den tredje søjle til bekæmpelse af
økonomisk kriminalitet og undersøge behovet for et EU-system til bekæmpelse af
hvidvaskning af penge, der omfatter meget store kontantbetalinger.
5.
6.
7.
Opfølgning på grønbogen om beskyttelse af Den Europæiske Unions finansielle og
økonomiske interesser og oprettelse af en europæisk anklagemyndighed.
Sikre effektiv gennemførelse af Kommissionens sikkerhedsbestemmelser.
Forbedre sikkerheden inden for transport, energi, folkesundhed samt informations-
og kommunikationsnet:
·
Etablere fælles EU-normer for sikkerheden på kernekraftværker og forbedre
beskyttelsen af civilbefolkningen gennem lovgivningsmæssige forslag og andre
initiativer og sørge for sikker transport, behandling og bortskaffelse af nukleart
affald
·
Fremsætte forslag om en forordning om oprettelse af et europæisk center for
sygdomskontrol
·
Nedsætte en taskforce for internetsikkerhed.
8.
Bidrage væsentligt til at løse konflikten i Mellemøsten og udvikle
Middelhavspartnerskabet, navnlig ved at videreføre Barcelona-processen, fokusere
på at fremme reformer, økonomisk samarbejde og investeringer i regionen og fortsat
effektivisere MEDA.
Udvikle associerings- og stabiliseringsprocessen på Balkan og fremme samarbejdet
med Rusland og de nye uafhængige stater:
·
Forhandle en stabiliserings- og associeringsaftale på plads med Albanien.
9.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.
11.
12.
Støtte den genopbygningsproces, som ledes af Afghanistans repræsentative regering,
både økonomisk og politisk.
Styrke den hurtige reaktionsmekanisme og tage aktivt del i en fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik og den civile del af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik.
Iværksætte Erasmus World-programmet med henblik på at forbedre kvaliteten af
højere uddannelse og fremme den tværkulturelle forståelse gennem et samarbejde
med tredjelande (2004-2008).
En bæredygtig, solidarisk økonomi
Europa-Parlamentet og Rådet har fremsat en række synspunkter om denne prioritet.
Kommissionen er enig i, at navnlig følgende punkter er vigtige: indarbejdelse af
ligestillingsaspektet, som er en væsentlig del af den bæredygtige udvikling,
fokuseringen på de miljømæssige, sociale og økonomiske konsekvenser af ny
lovgivning gennem indførelse af konsekvensanalyser, øgede samlede investeringer i
europæisk forskning, samt nødvendigheden af at bekæmpe fattigdom gennem bedre
konfliktforebyggelse, regionale handelsaftaler og særlig hensyntagen til Afrika og de
mindst udviklede lande generelt.
a) Målsætninger
I lyset af drøftelserne med institutionerne har Kommissionen inden for rammerne af
den årlige politikstrategi for 2003 fastlagt følgende nøglemålsætninger for 2003:
·
At fremskynde gennemførelsen af Lissabon-strategien, herunder fremme et
videnbaseret samfund, styrke det indre marked for tjenesteydelser (finansielle
tjenesteydelser,
energi,
transport,
telekommunikation
osv.),
fjerne
skatteforvridninger og fremme en aktiv beskæftigelsespolitik.
·
At fastholde stabilitetsorienterede makroøkonomiske politikker.
·
At fremme bæredygtig udvikling og styrke den sociale og økonomiske
samhørighed og afveje disse i forhold til miljømæssige, sociale og økonomiske
hensyn.
·
At sikre, at globaliseringens positive resultater fordeles ligeligt mellem og i
landene, og at arbejde for en mere retfærdig fordeling af ressourcerne mellem
nord og syd, samtidig med at de kulturelle forskelle og den miljømæssige arv
respekteres.
b) Nøgleinitiativer
For at opnå dette er der fastlagt adskillige nøgleinitiativer i den årlige politikstrategi
for 2003. Inden for rammerne af disse nøgleinitiativer og efter den interinstitutionelle
dialog har Kommissionen opstillet følgende hovedpunkter:
3.3.
1.
Foranstaltninger til endelig gennemførelse af det indre marked for tjenesteydelser
gennem foranstaltninger til fjernelse af hindringerne for levering og anvendelse af
tjenesteydelser, som både virksomheder og forbrugere kan få gavn af, navnlig på
energi-, transport- og telekommunikationsområdet, og nå til endelig enighed om de
vigtigste foranstaltninger vedrørende handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser:
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
Meddelelse om de vigtigste resultater, der er sket på det indre marked siden 1992,
i forbindelse med tiårsjubilæet for det indre marked, med særlig fokus på de
fordele som de europæiske borgere har haft heraf
·
Gennemførelse af det nye rammeprogram “Intelligent energi i Europa”
·
Gennemførelse af de resterende aktioner i handlingsplanen for finansielle
tjenesteydelser
·
Gennemførelse og forvaltning af de nye lovgivningsmæssige rammer for
elektroniske kommunikationstjenester (herunder frekvensforvaltning)
·
Grønbog, der igangsætter en debat om vores rolle i forbindelse med sikring af
bred adgang til tjenester af høj kvalitet af almen interesse for borgerne.
2.
Foranstaltninger til styrkelse af konkurrenceforholdene på det indre marked, navnlig
inden for statsstøtte og beskatning, så forbrugerne tør foretage transaktioner på tværs
af grænserne, og sikring af en fortsat udbygning af transeuropæiske transport- og
energinet:
·
Gennemførelse af nye foranstaltninger til sikring af en effektiv håndhævelse af
konkurrencereglerne og reglerne for statsstøtte, navnlig inden for post- og
energisektorerne
·
Grønbog om iværksættere, der skal stimulere diskussionen om Europas
konkurrenceevne, og foranstaltninger til sikring af koordinering af nationale
skattesystemer
·
Forslag til direktiv om fair handel
·
Foranstaltninger til samordning af de nationale skattesystemer
·
Lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige foranstaltninger, som skal
tilpasse momssystemet til den moderne økonomi, navnlig
eCommerce
·
Omkostningsrelaterede skatteforanstaltninger, som skal støtte en bæredygtig
udvikling, navnlig i forbindelse med miljø-, transport- og energipolitikkerne.
3.
Initiativer, der skal forbedre samordningen af de økonomiske politikker, navnlig
budgetpolitikkerne, så det sikres, at Den Økonomiske og Monetære Union fungerer
effektivt:
·
Foranstaltninger til forbedring af den politiske samordning mellem
medlemsstaterne, for så vidt angår vurderinger af offentlige finanser, integrerede
finansielle system- og strukturpolitikker og overvågning af gennemførelsen af
fælles standarder for de økonomiske politikker
·
Gennemførelse af den nye, forenklede proces til samordning af de økonomiske
politikker.
4.
Initiativer, som skal fremme det videnbaserede samfund, navnlig gennem udvikling
og gennemførelse af en integreret strategi for et europæisk videnområde:
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
Gennemførelse af et fælles arbejdsprogram fra Kommissionen og Rådet om
målsætninger for uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne i Europa
·
Gennemførelse af “Informationssamfundet for alle”, navnlig gennem
eEurope
2005
·
Foranstaltninger til udvikling af god praksis i forbindelse med livslang uddannelse
og
eLearning
·
Foranstaltninger til forøgelse af forskningsudgifterne med 3% af EU’s BNP i
2010, navnlig gennem øgede private investeringer og gennem en handlingsplan,
som skal fremme investering i forskning
·
Iværksættelse af det sjette rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling
·
Gennemførelse af en handlingsplan om bioteknologi
·
Vedtagelse og gennemførelse af et nyt handlingsprogram om
eLearning,
hvor nye
teknologier skal anvendes i den almene uddannelse og erhvervsuddannelserne.
5.
Foranstaltninger til sikring af bæredygtighed og sammenhæng i en række vigtige
politikker, især landbrug (midtvejsundersøgelse af den fælles landbrugspolitik),
fiskeri, transport, energi, samhørighedspolitikken og strukturfondene (tredje rapport
om samhørighedspolitikken), fødevaresikkerhed og offentlige finanser i Den
Monetære Union samt effektiv opfølgning af konklusionerne fra Göteborg samt
forbedring af gennemførelsen af miljølovgivningen på fællesskabsplan:
·
Ud over midtvejsundersøgelsen af den fælles landbrugspolitik undersøges andre
sektorer. Det gælder vin, sukker, olivenolie, tobak, bomuld og muligvis også
andre produkter. Kommissionen vil fremlægge en meddelelse for de andre
institutioner, som senere vil blive efterfulgt af lovforslag
·
Lovforslag og foranstaltninger til gennemførelse af reformen af fiskeripolitikken,
f.eks. oprettelse af de første regionale rådgivende råd, etablering af en fælles
fiskeriinspektionsstruktur, etablering af flerårige forvaltningsplaner for visse
større fiskebestande og forslag til nødvendige foranstaltninger til gennemførelse
af den nye flådepolitik
·
Den tredje samhørighedsrapport inden udgangen af 2003, herunder de fornødne
lovforslag om strukturfondene efter 2006
·
Gennemførelse af lovgivningsmæssige rammer for fødevaresikkerhed og forslag
til en forordning om anprisninger af fødevarers ernærings- og sundhedsmæssige
og funktionelle egenskaber
·
Fastlæggelse og gennemførelse af de syv tematiske strategier i det sjette
miljøhandlingsprogram
·
Lovforslag til en ny kemikaliestrategi og færdiggørelse af foranstaltninger til
nedbringelse af risikoen ifølge gældende regler for farlige stoffer.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
Gennemførelse af Cotonou-aftalen med henblik på effektivt at afhjælpe fattigdoms-,
sundheds- og uddannelsesproblemer i Afrika og sikre effektiv gennemførelse af vore
samarbejds- og partnerskabsaftaler, hvor fattigdomsbekæmpelse prioriteres:
·
Endelig udformning af AVS-partnerskabsaftalerne og gennemførelse af
programmer. Gennemførelse af et program for bekæmpelse af smitsomme
sygdomme.
7.
Intensivering af Doha-handelsrundeforhandlingerne med henblik på afslutning heraf
inden udgangen af 2004. De bilaterale forhandlinger videreføres med Mercosur, de
afrikanske og vestindiske lande og stillehavslandene, Samarbejdsrådet for
Golfstaterne samt Middelhavslandene. Etablering af samhørighed mellem Den
Europæiske Unions politikker for de eksterne forbindelser og udviklingspolitikkerne
på en måde, der sikrer den rette balance mellem vores handelsinteresser og de bedste
udviklings- og miljøresultater.
Gennemførelse af den social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden gennem en
kombination af alle fællesskabsinstrumenter (den åbne koordinationsmetode,
lovgivning, den sociale dialog og støtte via strukturfondene) med henblik på at
opfylde de strategiske målsætninger, der blev opnået enighed om på Det Europæiske
Råd i Lissabon:
·
Vedtagelse af en meddelelse om midtvejsundersøgelsen af den social- og
arbejdsmarkedspolitiske dagsorden
·
Faktisk gennemførelse af den åbne koordinationsmetode gennem vedtagelse af en
forbedret beskæftigelsespakke, en anden fælles rapport om social integration og
indførelse af denne arbejdsmetode på pensionsområdet
·
Hensigtsmæssig opfølgning på den igangværende høring blandt arbejdsmarkedets
parter vedrørende traktatens artikel 138 om beskyttelse af arbejdstagerne mod
offentliggørelse
af
personoplysninger,
sociale
aspekter
af
virksomhedsomstruktureringer og overførsel af tillægspensioner.
8.
9.
10.
Effektiv anvendelse af det nye konsekvensanalyseværktøj, så der opnås bedre
lovgivning og fremskridt hen imod en bæredygtig udvikling.
Forberedelse af etableringen af en finansiel mekanisme for bistand til ofre for
naturkatastrofer.
·
Gennemførelsesforanstaltningerne i forbindelse med initiativet fastlægges og et
skøn over udgifterne hertil foretages i løbet af september 2002. Dette forelægges
for budgetmyndigheden inden for rammerne af arbejdsprogrammet for 2003.
4.
D
E
VIGTIGSTE ÆNDRINGER AF DE RESSOURCERAMMER
,
DER ER FASTLAGT I DEN
ÅRLIGE POLITIKSTRATEGI FOR
2003
På ressourcesiden er de rammer, der er fastlagt i den årlige politikstrategi, beskrevet i
det foreløbige budgetforslag (FBF). Hvad angår menneskelige ressourcer, er der
ingen væsentlige ændringer. Generelt er der ingen ændringer i de rammer, der er
fremlagt i den årlige politikstrategi og beskrevet i detaljer i FBF sammen med en
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
række mindre ændringer. Med hensyn til udvidelsesprioriteten fremlagde
Kommissionen i april en meddelelse om udvidelsens virkning på Kommissionens
aktiviteter og menneskelige ressourcer, hvor det blev anslået, at behovet for
menneskelige ressourcer ville stige med 3900 medarbejdere i perioden 2003-2008.
Ud af dette samlede antal bliver de 500 eksterne medarbejdere, der blev anmodet om
i den årlige politikstrategi og FBF for 2003, den første tilførelse af ressourcer, der er
behov for til forberedelserne i året før udvidelsen.
De stramme budgetlofter i forbindelse med udgiftsområde 5 gør det nødvendigt at
koncentrere de menneskelige ressourcer, der er afsat til denne opgave i 2003, på de
vigtigste aktiviteter og opgaver. Derfor forudser Kommissionen, at de 500 eksterne
medarbejdere, der er anmodet om for 2003, skal fordeles på de tre store grupper af
aktiviteter, som Kommissionen vurderer er vigtige for en vellykket udvidelse:
Gennemførelse af strukturfondene og den fælles landbrugspolitik:
For at
gennemføre strukturprogrammerne og den fælles landbrugspolitik så tidligt som
muligt i 2004 forudsættes det, at der findes programmer og støtte til oprettelsen af
de nødvendige administrative strukturer (forvaltning og kontrol) i ansøgerlandene.
Fuldstændig gennemførelse af gældende fællesskabsret:
Det arbejde, der er
udført i førtiltrædelsesfasen, viser, at det bliver en særlig stor udfordring at
gennemføre gældende fællesskabsret vedrørende
konkurrence, sundhed og
forbrugerbeskyttelse, miljø
og
bedrageribekæmpelse,
og disse områder skal
underkastes kontrol fra udvidelsens første dag.
De lovgivningsmæssige og sproglige rammer:
Gældende fællesskabsret skal
udgives på EU's nye sprog (op til 10 sprog), oversættelses- og tolkeopgaverne vil
blive øget fra 2003, og de berørte tjenestegrene skal forberede sig på at arbejde
effektivt inden for udvidede sproglige rammer fra tiltrædelsens første dag.
Det er absolut nødvendigt at få ansat 500 eksterne medarbejdere i 2003, hvoraf de
fleste skal være statsborgere fra ansøgerlandene, for at kunne gennemføre en effektiv
forberedelse af udvidelsen.
Kommissionen understreger, at det er absolut nødvendigt at sørge for, at den i 2003
får de nødvendige finansielle midler til at dække udgifterne til 500 medarbejdere,
som skal forberede udvidelsen. Kun hvis Kommissionen får tilstrækkelige
bevillinger allerede i 2003 til ansættelse af personale med henblik på udvidelsen, vil
den være i stand til at garantere, at udvidelsen forberedes ordentligt, og at gældende
fællesskabsret anvendes i de tiltrædende lande i fuldt omfang fra dag ét.
Hvad angår de finansielle ressourcer, skal der nævnes to vigtige begivenheder: For
det første er der som et første skridt blevet oprettet en Euro-Med-facilitet inden for
MEDA-programmet i stedet for den Euro-Middelhavsbank, der er beskrevet i den
årlige politikstrategi, og for det andet vedtog Kommissionen i forbindelse med
reformen af den fælles fiskeripolitik den 28. maj en reformforslagspakke, hvis
vigtigste indvirkning på budgettet er, at der mellem 2003 og 2006 kræves 272 mio.
EUR til nedbringelse af fiskeriflåden. Der kan findes omkring 240 mio. EUR under
udgiftsområde 2 gennem omprogrammering, mens det i 2003 vil være nødvendigt at
anvende fleksibilitetsinstrumentet til dækning af det resterende beløb (32 mio. EUR).
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
K
ONKLUSIONER
Denne opfølgning på den årlige politikstrategi for 2003 er det første dokument af sin
art, og det bekræfter, at den strategiske planlægnings- og programmeringsproces til
stadighed udvikler sig både internt og i forhold til de andre institutioner. Den
strukturerede dialog med Europa-Parlamentet og Rådet er et positivt skridt hen imod
fastlæggelsen af politiske prioriteter for EU som helhed. I det fremtidige arbejde skal
der dog tages ved lære af de erfaringer, der er gjort i forbindelse med disse
indledende bestræbelser.
Det vigtigste resultat, der kan uddrages af disse drøftelser, er, at de tre institutioner er
enige om de politiske prioriteter for 2003. En vigtig slutning, man kan drage af dette
dokument, er dog, at de nødvendige ressourcer skal stilles til rådighed, for at de
aktioner, som er fastlagt under nøgleprioriteterne, kan gennemføres. I denne
henseende skal det bemærkes, at Parlamentet og Rådet under førstebehandlingen af
budgettet gav udtryk for en negativ holdning til Kommissionens forslag om, at den
ganske undtagelsesvis kunne gøre brug af fleksibilitetsinstrumentet for at finansiere
dette personalebehov i overgangsåret 2003. Dette afslag er af en så alvorlig karakter,
at spørgsmålet straks bør tages op igen til særlig overvejelse.
Kommissionen understreger, at det nu er vigtigt at sikre passende finansiering i 2003
af udgifterne til ansættelse af 500 medarbejdere, som er det absolutte minimum til
forberedelse af udvidelsen. Uden dette supplerende personale vil Kommissionen ikke
længere være i stand til at garantere, at udvidelsen bliver ordentlig forberedt, eller at
gældende fællesskabsret kan anvendes i fuldt omfang fra tiltrædelsens første dag.
Hvis Den Europæiske Union virkelig ønsker, at udvidelsen skal finde sted i
2004, må Kommissionen ikke unddrages det personale, der anses for at være
nødvendigt for at opfylde alle forpligtelserne over for de nye medlemsstater fra
tiltrædelsens første dag.
Med dette for øje bør budgetmyndigheden og Kommissionen sammen undersøge alle
muligheder for at tilvejebringe midlerne til at finansiere disse stillinger, og herunder i
2002 at foregribe visse administrative udgifter (frontloading) og så vidt muligt stille
supplerende bevillinger til rådighed ved hjælp af overførsler mellem institutionerne.
Kommissionen vil yde den nødvendige politiske indsats for at sikre såvel Rådets og
Parlamentets som kandidatlandenes opbakning hertil.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Teknisk bilag - liste over nøgleinitiativer og de ansvarlige herfor
Et udvidet Europa
1.
Overvågning af underskrivelsen og ratificeringen af tiltrædelsestraktaterne, så de
kandidatlande, med hvem forhandlingerne afsluttes i 2002, kan opnå medlemskab i
2004 og deltage i valget til Europa-Parlamentet som medlemmer:
·
Fremlæggelse af Kommissionens udtalelse om ansøgningerne om tiltrædelse af
EU (GD ELARG/VERHEUGEN)
·
Ajourføring af partnerskaberne med Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet
(GD ELARG/VERHEUGEN)
·
Forhandling om alle strukturfondenes interventioner, så det sikres, at nye
medlemmer
anvender
ressourcerne
optimalt
ved
tiltrædelsen
(GD REGIO/BARNIER,
GD EMPL/DIAMANTOPOULOU
OG
GD AGRI/FISH/FISCHLER)
·
Støtte til at forene de to cypriotiske samfund, når der er indgået en politisk aftale
(GD ELARG/VERHEUGEN OG GD REGIO/BARNIER).
2.
Styrkelse af kommende medlemsstaters administrative og retlige kapacitet gennem:
·
Styrkelse af kandidatlandenes administrative og retlige kapacitet gennem konkrete
foranstaltninger
(partnerskaber
og
specifikke
projekter)
(GD ELARG/VERHEUGEN OG GD JAI/VITORINO)
·
Foranstaltninger til sikring af indførelse
fødevaresikkerhed (GD SANCO/BYRNE)
af
fællesskabsstandarder
for
·
Mobilisering af de nødvendige investeringer i kandidatlandene, så de kan deltage
på lige vilkår i de transeuropæiske net, og sikring af, at det indre marked fungerer
tilfredsstillende
(GD TREN/DE PALACIO,
GD REGIO/BARNIER
OG
GD ELARG/VERHEUGEN)
·
Foranstaltninger til sikring af gennemførelsen af den institutionelle og
administrative proces med henblik på en dygtig forvaltning og effektiv udnyttelse
af strukturfondene (GD REGIO/BARNIER).
3.
Forberedelse af anvendelsen af Fællesskabets lovgivning, programmer og
overvågningsprocedurer samt den åbne samordningsmetode i de nye medlemsstater,
herunder:
·
Indarbejde revisionen af kandidatlandenes økonomi-, beskæftigelses- og
miljøpolitikker i forårets sammenfattende beretning for 2003 og følge op på
fremskridtene
(SG/FORMANDEN,
GD ECFIN/SOLBES,
GD EMPL/DIAMANTOPOULOU,
GD ENV/WALLSTRÖM,
GD EAC/REDING , GD TREN/DE PALACIO OG GD ENTR/LIIKANEN)
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
Knytte kandidatlandene til Fællesskabets forskningsprogram inden 2003
(GD RTD/BUSQUIN)
·
Sikre
kandidatlandenes
(GD INFSO/LIIKANEN)
deltagelse
i
eEurope-handlingsplanen
·
Træffe foranstaltninger til sikring af fælles standarder for nuklear sikkerhed i Den
Europæiske Union (GD TREN/DE PALACIO OG GD ELARG/VERHEUGEN).
4.
Forberede den konkrete gennemførelse af den fælles landbrugspolitik i de kommende
medlemsstater, navnlig gennem:
·
Tekniske tilpasninger af landbrugslovgivningen (GD AGRI/FISCHLER)
·
Udarbejdelse af programmer for udvikling af landdistrikterne med henblik på at
iværksætte dem lige fra starten af 2004 (GD AGRI/FISCHLER).
5.
Gradvist
indføre
de
nødvendige
strukturer,
Fællesskabets
bedrageribekæmpelsesordninger også omfatter kandidatlandene, navnlig:
·
Sikring af, at kandidatlandene træffer de nødvendige forholdsregler, så de bliver i
stand til at forvalte toldunionen (GD TAXUD/BOLKESTEIN)
·
Styrkelse af de relevante strukturer for bedrageriforebyggelse og -kontrol og
udbygning af udveksling inden for og uddannelse i beskyttelse af EU's finansielle
og økonomiske interesser (OLAF/SCHREYER).
6.
Intensivere og afslutte de administrative og sprogmæssige forberedelser til
udvidelsen ved at:
·
Færdiggøre traktaterne til udgivelse (OPOCE/REDING)
·
Fortsætte konsolideringen af lovgivningen og starte kodificeringen på de
eksisterende sprog. Udgive gældende fællesskabsret på de nye officielle sprog
(SDT/SCIC/KINNOCK, OPOCE/REDING OG LS/FORMANDEN)
·
Indlede de administrative forberedelser til udvælgelse, ansættelse og integration af
tjenestemænd
fra
de
nye
medlemsstater
i
Kommissionen
(GD ADMIN/KINNOCK).
7.
Fortsætte gennemførelsen af den administrative reform af Kommissionen for at sikre
en effektiv modernisering af Kommissionen inden 2004 (ALLE GD'ER/ALLE
KOMMISSÆRER).
Fortsætte revisionen af de vigtigste fællesskabspolitikker, de dermed forbundne
procedurer og deres indvirkning, så der dannes et grundlag for udarbejdelse af en
meddelelse fra Kommissionen i 2004 om de vigtigste perspektiver for udviklingen af
politikker i et udvidet EU og de fremtidige finansielle rammer efter 2006 (ALLE
GD'ER/ALLE KOMMISSÆRER).
Bidrage til arbejdet i Konventet om de fremtidige institutionelle rammer for et
udvidet EU (SG/FORMANDEN, BARNIER OG VITORINO).
8.
9.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stabilitet og sikkerhed
1.
Lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige foranstaltninger med henblik på at
gøre yderligere fremskridt hen imod et integreret europæisk grænsekontrolsystem,
herunder foranstaltninger til bekæmpelse af illegal indvandring, i overensstemmelse
med det program, som blev vedtaget af Det Europæiske Råd i Sevilla:
·
Lovgivningsmæssige foranstaltninger til revision og konsolidering af de regler,
der er fastlagt i den fælles håndbog om ydre grænser (GD JAI/VITORINO)
·
Foranstaltninger til videreudvikling af den fælles visumpolitik og navnlig
oprettelse af et fælles visumidentifikationssystem (GD JAI/VITORINO)
·
Undersøge de retlige, institutionelle og budgetmæssige følger af byrdefordelingen
ved kontrol med de ydre grænser og udvikling af en fælles uddannelse for
grænsemyndighederne (GD JAI/VITORINO)
·
Etablere et hurtigt varslingssystem ved illegal indvandring og menneskehandel
(GD JAI/VITORINO).
2.
Foreslå foranstaltninger til løsning af problemerne med finansiering af terrorisme,
bekæmpe korruption, gøre det lettere at gennemføre straffesagsdomme effektivt i EU
og bidrage til at bekæmpe og forebygge kriminalitet og terrorisme, samtidig med at
det sikres, at der er balance mellem disse foranstaltninger og foranstaltninger, som
skal beskytte den enkeltes rettigheder:
·
Rammebeslutning om fastfrysning og konfiskation af midler fra enheder, der
kontrolleres af fysiske personer, som er involveret i finansiering af
terrorhandlinger, for at sikre at lovlige forretningsaktiviteter ikke anvendes til at
finansiere terrorisme (GD JAI/VITORINO)
·
Rammebeslutning om fastsættelse af fælles standarder for proceduremæssige
garantier for personer, der er anklaget i strafferetlige sager i EU
(GD JAI/VITORINO)
3.
Fremsætte yderligere forslag til foranstaltninger til konsolidering af fælles
europæiske indvandrings- og asylpolitikker, herunder flere midler til Den
Europæiske Flygtningefond og et bedre samarbejde med tredjelande om migration:
·
Etablere et EF-handlingsprogram, der tilskynder til integration af
tredjelandsstatsborgere, som opholder sig lovligt i EU (GD JAI/VITORINO OG
GD EMPL/DIAMANTOPOULOU)
·
Oprette et instrument relateret til en “one-stop-shop” til behandling af
asylansøgninger i medlemsstaterne (GD JAI/VITORINO).
4.
Styrke håndhævelsen af direktiverne til bekæmpelse af hvidvaskning af penge,
gennemføre de foranstaltninger om betalingssystemer, som blev varslet i
handlingsplanen for forebyggelse af svig, og forbedre samarbejdet mellem de
finansielle efterforskningsafdelinger:
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
Vurdere de eksisterende foranstaltninger under den tredje søjle til bekæmpelse af
økonomisk kriminalitet og undersøge behovet for et EU-system til bekæmpelse af
hvidvaskning af penge, der omfatter meget store kontantbetalinger
(GD JAI/VITORINO).
5.
Opfølgning på grønbogen om beskyttelse af Den Europæiske Unions finansielle og
økonomiske interesser og oprettelse af en europæisk anklagemyndighed
(OLAF/SCHREYER).
Sikre effektiv gennemførelse
(GD ADMIN/KINNOCK).
af
Kommissionens
sikkerhedsbestemmelser
6.
7.
Forbedre sikkerheden inden for transport, energi, folkesundhed samt informations-
og kommunikationsnet:
·
Etablere fælles EU-normer for sikkerheden på kernekraftværker og forbedre
beskyttelsen af civilbefolkningen gennem lovgivningsmæssige forslag og andre
initiativer og sørge for sikker transport, behandling og bortskaffelse af nukleart
affald (GD TREN/DE PALACIO OG GD ENV/WALLSTRÖM)
·
Fremsætte forslag om en forordning om oprettelse af et europæisk center for
sygdomskontrol (GD SANCO/BYRNE)
·
Nedsætte en taskforce for internetsikkerhed (GD INFSO/LIIKANEN OG
(GD JAI/VITORINO).
8.
Bidrage væsentligt til at løse konflikten i Mellemøsten og udvikle
Middelhavspartnerskabet, navnlig ved at videreføre Barcelona-processen, fokusere
på at fremme reformer, økonomisk samarbejde og investeringer i regionen og fortsat
effektivisere MEDA (GD RELEX/AIDCO/PATTEN).
Udvikle associerings- og stabiliseringsprocessen på Balkan og fremme samarbejdet
med Rusland og de nye uafhængige stater:
·
Forhandle en stabiliserings- og associeringsaftale på plads med Albanien
(GD RELEX/PATTEN).
9.
10.
11.
Støtte den genopbygningsproces, som ledes af Afghanistans repræsentative regering,
både økonomisk og politisk (GD RELEX/PATTEN OG AIDCO/NIELSON).
Styrke den hurtige reaktionsmekanisme og tage aktivt del i en fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik og den civile del af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
(GD RELEX/PATTEN).
Iværksætte Erasmus World-programmet med henblik på at forbedre kvaliteten af
højere uddannelse og fremme den tværkulturelle forståelse gennem et samarbejde
med tredjelande (2004-2008) (GD EAC/REDING).
12.
En bæredygtig, solidarisk økonomi
1.
Foranstaltninger til endelig gennemførelse af det indre marked for tjenesteydelser
gennem foranstaltninger til fjernelse af hindringerne for levering og anvendelse af
tjenesteydelser, som både virksomheder og forbrugere kan få gavn af, navnlig på
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
energi-, transport- og telekommunikationsområdet, og nå til endelig enighed om de
vigtigste foranstaltninger vedrørende handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser:
·
Meddelelse om de vigtigste resultater, der er sket på det indre marked siden 1992,
i forbindelse med tiårsjubilæet for det indre marked, med særlig fokus på de
fordele som de europæiske borgere har haft heraf (GD MARKT/BOLKESTEIN)
·
Gennemførelse af det nye rammeprogram “Intelligent energi i Europa”
(GD TREN/DE PALACIO)
·
Gennemførelse af de resterende aktioner i handlingsplanen for finansielle
tjenesteydelser (GD MARKT/BOLKESTEIN)
·
Gennemførelse og forvaltning af de nye lovgivningsmæssige rammer for
elektroniske
kommunikationstjenester
(herunder
frekvensforvaltning)
(GD INFSO/LIIKANEN)
·
Grønbog, der igangsætter en debat om vores rolle i forbindelse med sikring af
bred adgang til tjenester af høj kvalitet af almen interesse for borgerne
(SG/FORMANDEN).
2.
Foranstaltninger til styrkelse af konkurrenceforholdene på det indre marked, navnlig
inden for statsstøtte og beskatning, så forbrugerne tør foretage transaktioner på tværs
af grænserne, og sikring af en fortsat udbygning af transeuropæiske transport- og
energinet:
·
Gennemførelse af nye foranstaltninger til sikring af en effektiv håndhævelse af
konkurrencereglerne i forbindelse med statsstøtte, navnlig inden for post- og
energisektorerne (GD COMP/MONTI)
·
Grønbog om iværksættere, der skal stimulere diskussionen om Europas
konkurrenceevne, og foranstaltninger til sikring af koordinering af nationale
skattesystemer (GD ENTR/LIIKANEN)
·
Forslag til direktiv om fair handel (GD SANCO/BYRNE)
·
Foranstaltninger
til
samordning
(GD TAXUD/BOLKESTEIN)
af
de
nationale
skattesystemer
·
Lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige foranstaltninger, som skal
tilpasse momssystemet til den moderne økonomi, navnlig
eCommerce
(GD TAXUD/BOLKESTEIN)
·
Omkostningsrelaterede skatteforanstaltninger, som skal støtte en bæredygtig
udvikling, navnlig i forbindelse med miljø-, transport- og energipolitikkerne
(GD TREN/DE PALACIO,
GD ENV/WALLSTRÖM
OG
GD TAXUD/BOLKESTEIN).
3.
Initiativer, der skal forbedre samordningen af de økonomiske politikker, navnlig
budgetpolitikkerne, så det sikres, at Den Økonomiske og Monetære Union fungerer
effektivt:
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
Foranstaltninger til forbedring af den politiske samordning mellem
medlemsstaterne, for så vidt angår vurderinger af offentlige finanser, integrerede
finansielle system- og strukturpolitikker og overvågning af gennemførelsen af
fælles standarder for de økonomiske politikker (GD ECFIN/SOLBES)
·
Gennemførelse af den nye, forenklede proces til samordning af de økonomiske
politikker (GD ECFIN/SOLBES OG GD EMPL/DIAMANTOPOULOU).
4.
Initiativer, som skal fremme det videnbaserede samfund, navnlig gennem udvikling
og gennemførelse af en integreret strategi for et europæisk videnområde:
·
Gennemførelse af et fælles arbejdsprogram fra Kommissionen og Rådet om
målsætninger for uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne i Europa
(GD EAC/REDING)
·
Gennemførelse af “Informationssamfundet for alle”, navnlig gennem
eEurope
2005 (GD INFSO/LIIKANEN)
·
Foranstaltninger til udvikling af god praksis i forbindelse med livslang uddannelse
og
eLearning
(GD EAC/REDING)
·
Foranstaltninger til forøgelse af forskningsudgifterne med 3% af EU’s BNP i
2010, navnlig gennem øgede private investeringer og gennem en handlingsplan,
som skal fremme investering i forskning (GD RTD/BUSQUIN)
·
Iværksættelse af det sjette rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling
(GD RTD/BUSQUIN)
·
Gennemførelse af en handlingsplan om bioteknologi (GD RTD/BUSQUIN)
·
Vedtagelse og gennemførelse af et nyt handlingsprogram om
eLearning,
hvor nye
teknologier skal anvendes i den almene uddannelse og erhvervsuddannelserne
(GD EAC/REDING).
5.
Foranstaltninger til sikring af bæredygtighed og sammenhæng i en række vigtige
politikker, især landbrug (midtvejsundersøgelse af den fælles landbrugspolitik),
fiskeri, transport, energi, samhørighedspolitikken og strukturfondene (tredje rapport
om samhørighedspolitikken), fødevaresikkerhed og offentlige finanser i Den
Monetære Union samt effektiv opfølgning af konklusionerne fra Göteborg samt
forbedring af gennemførelsen af miljølovgivningen på fællesskabsplan:
·
Ud over midtvejsundersøgelsen af den fælles landbrugspolitik undersøges andre
sektorer. Det gælder vin, sukker, olivenolie, tobak, bomuld og muligvis også
andre produkter. Kommissionen vil fremlægge en meddelelse for de andre
institutioner, som senere vil blive efterfulgt af lovforslag (GD AGRI/FISCHLER)
·
Lovforslag og foranstaltninger til gennemførelse af reformen af fiskeripolitikken,
f.eks. oprettelse af de første regionale rådgivende råd, etablering af en fælles
fiskeriinspektionsstruktur, etablering af flerårige forvaltningsplaner for visse
større fiskebestande og forslag til nødvendige foranstaltninger til gennemførelse
af den nye flådepolitik (GD FISH/FISCHLER)
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
Den tredje samhørighedsrapport inden udgangen af 2003, herunder de fornødne
lovforslag
om
strukturfondene
efter
2006
(GD REGIO/BARNIER,
GD EMPL/DIAMANTOPOULOU OG GD AGRI/FISH/FISCHLER)
·
Gennemførelse af lovgivningsmæssige rammer for fødevaresikkerhed og forslag
til en forordning om anprisninger af fødevarers ernærings- og sundhedsmæssige
og funktionelle egenskaber (GD SANCO/BYRNE)
·
Fastlæggelse og gennemførelse af de syv tematiske strategier i det sjette
miljøhandlingsprogram (GD ENV/WALLSTRÖM OG DE BERØRTE
KOMMISSÆRER)
·
Lovforslag til en ny kemikaliestrategi og færdiggørelse af foranstaltninger til
nedbringelse af risikoen ifølge gældende regler for farlige stoffer
(GD ENTR/LIIKANEN).
6.
Gennemførelse af Cotonou-aftalen med henblik på effektivt at afhjælpe fattigdoms-,
sundheds- og uddannelsesproblemer i Afrika og sikre effektiv gennemførelse af vore
samarbejds- og partnerskabsaftaler, hvor fattigdomsbekæmpelse prioriteres:
·
Endelig udformning af AVS-partnerskabsaftalerne og gennemførelse af
programmer. Gennemførelse af et program for bekæmpelse af smitsomme
sygdomme
(GD DEV/NIELSON
OG
AIDCO/PATTEN
SAMT
GD TRADE/LAMY (for så vidt angår de økonomiske samarbejdsaftaler indgået i
Cotonou)).
7.
Intensivering af Doha-handelsrundeforhandlingerne med henblik på afslutning heraf
inden udgangen af 2004. De bilaterale forhandlinger videreføres med Mercosur, de
afrikanske og vestindiske lande og stillehavslandene, Samarbejdsrådet for
Golfstaterne samt Middelhavslandene. Etablering af samhørighed mellem Den
Europæiske Unions politikker for de eksterne forbindelser og udviklingspolitikkerne
på en måde, der sikrer den rette balance mellem vores handelsinteresser og de bedste
udviklings- og miljøresultater (GD TRADE/LAMY, GD RELEX/PATTEN,
GD DEV/NIELSON OG GD AGRI/FISCHLER).
Gennemførelse af den social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden gennem en
kombination af alle fællesskabsinstrumenter (den åbne koordinationsmetode,
lovgivning, den sociale dialog og støtte via strukturfondene) med henblik på at
opfylde de strategiske målsætninger, der blev opnået enighed om på Det Europæiske
Råd i Lissabon:
·
Vedtagelse af en meddelelse om midtvejsundersøgelsen af den social- og
arbejdsmarkedspolitiske dagsorden (GD EMPL/DIAMANTOPOULOU)
·
Faktisk gennemførelse af den åbne koordinationsmetode gennem vedtagelse af en
forbedret beskæftigelsespakke, en anden fælles rapport om social integration og
indførelse
af
denne
arbejdsmetode
pensionsområdet
(GD EMPL/DIAMANTOPOULOU)
·
Hensigtsmæssig opfølgning på den igangværende høring blandt arbejdsmarkedets
parter vedrørende traktatens artikel 138 om beskyttelse af arbejdstagerne mod
offentliggørelse
af
personoplysninger,
sociale
aspekter
af
24
8.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
virksomhedsomstruktureringer
og
(GD EMPL/DIAMANTOPOULOU).
9.
overførsel
af
tillægspensioner
Effektiv anvendelse af det nye konsekvensanalyseværktøj, så der opnås bedre
lovgivning og fremskridt hen imod en bæredygtig udvikling (ALLE GD'ER/ALLE
KOMMISSÆRER).
Forberedelse af etableringen af en finansiel mekanisme for bistand til ofre for
naturkatastrofer.
·
Gennemførelsesforanstaltningerne i forbindelse med initiativet fastlægges og et
skøn over udgifterne hertil foretages i løbet af september 2002. Dette forelægges
for budgetmyndigheden inden for rammerne af arbejdsprogrammet for 2003
(ALLE GD'ER/ALLE KOMMISSÆRER).
10.
25