28.1.2003
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
C 20 E/359
Forslag til Rådets afgørelse om suspension af EU's forpligtelser i henhold til sektorbilaget om
elektrisk sikkerhed til aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Amerikas Forenede Stater
om gensidig anerkendelse
(2003/C 20 E/30)
KOM(2002) 537 endelig udg.
(Forelagt af Kommissionen den 2 oktober 2002)
BEGRUNDELSE
1.
Baggrund
1. Aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab (EF) og Amerikas Forenede Stater (USA) om gensidig
anerkendelse (MRA) trådte i kraft den 1. december 1998. Formålet med aftalen er at lette samhandelen
mellem EU og USA ved at sikre effektiv markedsadgang med hensyn til overensstemmelsesvurdering af
de af aftalen omfattede varer. Dette opnås ved at gøre det muligt for producenter at få deres varer
efterprøvet og certificeret hos et internt overensstemmelsesvurderingsorgan (CAB) i overensstemmelse
med den anden parts krav. MRA har også til formål at fremme forskriftsmæssig forenkling og
effektivitet, da det ikke længere vil være nødvendigt, at den ene parts myndigheder vurderer og
overvåger CAB på den anden parts område.
2. CAB spiller en central rolle for den vellykkede gennemførelse af MRA, fordi de kan yde de efter-
prøvnings-, certificerings- og godkendelsestjenester, som producenterne har brug for for at kunne
drage fordel af MRA. Hvis der ikke står CAB til rådighed i rimeligt omfang, vil det blive vanskeligt
for eksportørerne at drage fordel af den lettelse af samhandelen, som MRA åbner mulighed for. I den
forbindelse skal det erindres, at såvel producenternes som CAB's anvendelse af MRA er frivillig.
3. Det er et generelt princip for MRA, at en udpegende myndighed (DA) er ansvarlig for vurderingen,
udpegelsen og den fortsatte overvågning af den tekniske kompetence blandt de CAB, der er beliggende
på dens område. Når der anerkendes et CAB under et sektorbilag, skal der ifølge MRA iværksættes en
procedure, i henhold til hvilken en part skal samtykke i eller gøre indsigelse mod et CAB udpeget af
den anden part. MRA gør det også muligt for en part at foreslå en suspension eller tilbagetrækning af
et CAB med den begrundelse, at det ikke længere opfylder de relevante betingelser med hensyn til
teknisk kompetence. Desuden indeholder MRA for at opretholde tilliden en bestemmelse om, at
parterne udveksler oplysninger om hinandens systemer for vurdering og overvågning af CAB, og at
de efter gensidig overenskomst kan deltage i fælles revisioner/inspektioner af CAB.
2.
Problemer med gennemførelsen af sektorbilaget om elektrisk sikkerhed
4. Afsnit VI i sektorbilaget om elektrisk sikkerhed (i det følgende benævnt »bilaget«) indeholder de
procedurer, der skal følges ved udpegelse, opførelse på lister, suspension og tilbagetrækning af
CAB. Ifølge bilagets tekst følges følgende procedure ved udpegelse og opførelse på lister af et CAB
i EU:
i) DA i den medlemsstat, hvor CAB er beliggende, udpeger et CAB ved at indgive et behørigt
udarbejdet forslag til opførelse på lister, som indeholder en fuldstændig laboratorievurdering i
henhold til de procedurer, der benyttes af US Occupational Safety and Health Administration
(OSHA). OSHA meddeler normalt inden for 30 dage DA, om forslaget er fuldstændigt, eller om
der er behov for yderligere oplysninger. Ved sin vurdering af anmodningen støtter OSHA sig til
medlemsstatens DA i forbindelse med undersøgelser på stedet af CAB.
ii) Ved modtagelse af et fuldstændigt forslag skal USA samtykke i eller gøre indsigelse mod at opføre
det foreslåede CAB i afsnit V i bilaget.
iii) CAB opføres på listen i afsnit V i bilaget ved afgørelse truffet af Det Blandede Udvalg og har
dermed status af Nationally Recognised Testing Laboratory (NRTL).