Europaudvalget 2002
KOM (2002) 0537
Offentligt
1443601_0001.png
28.1.2003
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
C 20 E/359
Forslag til Rådets afgørelse om suspension af EU's forpligtelser i henhold til sektorbilaget om
elektrisk sikkerhed til aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Amerikas Forenede Stater
om gensidig anerkendelse
(2003/C 20 E/30)
KOM(2002) 537 endelig udg.
(Forelagt af Kommissionen den 2 oktober 2002)
BEGRUNDELSE
1.
Baggrund
1. Aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab (EF) og Amerikas Forenede Stater (USA) om gensidig
anerkendelse (MRA) trådte i kraft den 1. december 1998. Formålet med aftalen er at lette samhandelen
mellem EU og USA ved at sikre effektiv markedsadgang med hensyn til overensstemmelsesvurdering af
de af aftalen omfattede varer. Dette opnås ved at gøre det muligt for producenter at få deres varer
efterprøvet og certificeret hos et internt overensstemmelsesvurderingsorgan (CAB) i overensstemmelse
med den anden parts krav. MRA har også til formål at fremme forskriftsmæssig forenkling og
effektivitet, da det ikke længere vil være nødvendigt, at den ene parts myndigheder vurderer og
overvåger CAB på den anden parts område.
2. CAB spiller en central rolle for den vellykkede gennemførelse af MRA, fordi de kan yde de efter-
prøvnings-, certificerings- og godkendelsestjenester, som producenterne har brug for for at kunne
drage fordel af MRA. Hvis der ikke står CAB til rådighed i rimeligt omfang, vil det blive vanskeligt
for eksportørerne at drage fordel af den lettelse af samhandelen, som MRA åbner mulighed for. I den
forbindelse skal det erindres, at såvel producenternes som CAB's anvendelse af MRA er frivillig.
3. Det er et generelt princip for MRA, at en udpegende myndighed (DA) er ansvarlig for vurderingen,
udpegelsen og den fortsatte overvågning af den tekniske kompetence blandt de CAB, der er beliggende
på dens område. Når der anerkendes et CAB under et sektorbilag, skal der ifølge MRA iværksættes en
procedure, i henhold til hvilken en part skal samtykke i eller gøre indsigelse mod et CAB udpeget af
den anden part. MRA gør det også muligt for en part at foreslå en suspension eller tilbagetrækning af
et CAB med den begrundelse, at det ikke længere opfylder de relevante betingelser med hensyn til
teknisk kompetence. Desuden indeholder MRA for at opretholde tilliden en bestemmelse om, at
parterne udveksler oplysninger om hinandens systemer for vurdering og overvågning af CAB, og at
de efter gensidig overenskomst kan deltage i fælles revisioner/inspektioner af CAB.
2.
Problemer med gennemførelsen af sektorbilaget om elektrisk sikkerhed
4. Afsnit VI i sektorbilaget om elektrisk sikkerhed (i det følgende benævnt »bilaget«) indeholder de
procedurer, der skal følges ved udpegelse, opførelse på lister, suspension og tilbagetrækning af
CAB. Ifølge bilagets tekst følges følgende procedure ved udpegelse og opførelse på lister af et CAB
i EU:
i) DA i den medlemsstat, hvor CAB er beliggende, udpeger et CAB ved at indgive et behørigt
udarbejdet forslag til opførelse på lister, som indeholder en fuldstændig laboratorievurdering i
henhold til de procedurer, der benyttes af US Occupational Safety and Health Administration
(OSHA). OSHA meddeler normalt inden for 30 dage DA, om forslaget er fuldstændigt, eller om
der er behov for yderligere oplysninger. Ved sin vurdering af anmodningen støtter OSHA sig til
medlemsstatens DA i forbindelse med undersøgelser på stedet af CAB.
ii) Ved modtagelse af et fuldstændigt forslag skal USA samtykke i eller gøre indsigelse mod at opføre
det foreslåede CAB i afsnit V i bilaget.
iii) CAB opføres på listen i afsnit V i bilaget ved afgørelse truffet af Det Blandede Udvalg og har
dermed status af Nationally Recognised Testing Laboratory (NRTL).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443601_0002.png
C 20 E/360
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
28.1.2003
5. Disse procedurer fastlægger tydeligt opgaver og ansvar for på den ene side medlemsstaternes DA, der
skal forberede den komplette anmodning inkl. vurderinger på stedet i overensstemmelse med kravene i
OSHA's forskrifter og procedurer, og på den anden side OSHA, der skal vurdere anmodningen og
samtykke i eller gøre indsigelse mod det foreslåede CAB.
6. Den ansvarlige amerikanske myndighed OSHA har imidlertid nægtet at godkende og følge de i MRA
fastsatte procedurer og at anerkende opgaverne for medlemsstaternes DA og disses ansvar. OSHA har
insisteret på, at den er den eneste, der kan vurdere EU's CAB på stedet, eftersom dette er fastsat i dens
forskrifter (29 CFR 1910). OSHA betragter blot MRA som den mekanisme, der er nødvendig, for at
den kan anerkende udenlandske organer (i dette tilfælde fra EU) som berettigede til anerkendelse under
Nationally Recognised Testing Laboratory-programmet (NRTL) (jf. 29 CFR 1910 Appendix A I.A.1.b)).
Efter OSHA's opfattelse byder MRA således ikke på noget som helst andet med hensyn til at lette
anerkendelsen af CAB ved at henholde sig til de vurderinger, der er foretaget af medlemsstaternes DA.
7. Et andet element, som det er nødvendigt at tage i betragtning, er, at OSHA har indført gebyrer for
behandling af NRTL-anmodninger og vurderinger på stedet. Der kan ikke gøres indsigelse mod selve
indførelsen af gebyrer, men det ville føre til en situation, hvor CAB i EU både skulle betale gebyrer til
deres medlemsstats DA, der er ansvarlige for udpegelsen (herunder eventuelle vurderinger på stedet)
under MRA, og OSHA, der i henhold til sine forskrifter betragter sig selv som ansvarlig for vurde-
ringen på stedet. Det skal i den sammenhæng bemærkes, at artikel 18 i MRA indeholder en klar
bestemmelse om, at en part ikke må opkræve gebyrer for tjenester ydet af den anden part i forbindelse
med overensstemmelsesvurdering. Den samme situation ville ikke optræde for amerikanske CAB, fordi
EU principielt er rede til at anerkende dem i henhold til de i bilaget fastsatte procedurer og dermed
henholde sig til den vurdering og udpegelse, der er foretaget af de amerikanske DA.
8. Denne situation har ført til betydelig uvished blandt potentielle CAB i EU med hensyn til, om de vil
blive anerkendt og navnlig på hvilke betingelser. Der er til dato ikke anerkendt nogen CAB i EU i
henhold til bilaget. Et CAB udpeget af Tyskland er af OSHA anerkendt som NRTL. Dette skete
imidlertid i henhold til OSHA's egne procedurer og ikke i henhold til MRA's. Det tyske CAB er
derfor endnu ikke blevet opført i afsnit V i bilaget.
9. Kommissionens tjenestegrene og den amerikanske regering har i henhold til artikel 2, tredje punktum,
i aftalen afholdt talrige konsultationer og gjort adskillige forsøg på at finde løsninger på de ovenfor
beskrevne gennemførelsesproblemer. Kommissionens tjenestegrene har fremsat adskillige forslag til
metoder til gennemførelse af bilaget og til tillidsskabende foranstaltninger, som kan imødekomme
alle involverede parters betænkeligheder. Alle forslag er afvist af OSHA. De af OSHA foreslåede
tillidsskabende foranstaltninger har været af en sådan art, at de både har været i modstrid med
MRA's ånd og bogstav og derfor ville have krævet en genforhandling af bilaget.
3.
Foreslået videre forløb
10. Der kan drages den konklusion af den ovenfor beskrevne situation, at USA ved at nægte at følge de i
bilaget fastsatte procedurer har undladt at opfylde sine forpligtelser i henhold til aftalen. Det er også
tydeligt, at denne situation har ført til, at ingen CAB i EU er blevet anerkendt under bilaget, og at
erhvervsgrenen i EU derfor ikke har nogen midler til at anvende aftalen som instrument til fremme af
samhandel og markedsadgang. EU har derfor som omhandlet i artikel 2 i aftalen mistet markeds-
adgang for sine varer. Det kan i den sammenhæng også fremhæves, at USA har undladt at opretholde
en retlig og regeludstedende myndighed til at gennemføre bestemmelserne i bilaget, især da det er af
relevans for OSHA's tillid til den vurdering på stedet, som medlemsstaternes udpegende myndigheder
foretager af de overensstemmelsesvurderingsorganer, der befinder sig på deres område.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443601_0003.png
28.1.2003
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
C 20 E/361
11. Samtidig har EU, medmindre der træffes egnede foranstaltninger i henhold til aftalen, pligt til at
anerkende af USA udpegede CAB, således at Kommissionen har det retlige ansvar for, at der
træffes de fornødne foranstaltninger til sikring af, at denne forpligtelse overholdes. En opretholdelse
af en sådan situation ville stride mod den gensidighed og gensidige anerkendelse, der ligger til grund
for MRA.
12. Det følger heraf, at EU ikke alene har ret til at suspendere eller opsige sine forpligtelser i henhold til
bilaget, men også på baggrund af sine gennemførelsesforpligtelser i henhold til EU-retten har pligt
hertil.
13. En suspension i henhold til artikel 16 i aftalen af EU's forpligtelser i henhold til bilaget ville være
ensbetydende med, at bilaget som sådant blev opretholdt i MRA, men at EU ikke længere ville være
forpligtet til at anerkende de amerikanske CAB. Hvis forholdene udviklede sig på en sådan måde, at
det blev muligt at gennemføre bilaget i overensstemmelse med de deri fastsatte procedurer, kunne
bilaget hurtigt blive gjort anvendeligt igen ved at ophæve suspensionen af EU's forpligtelser.
14. En opsigelse af bilaget i henhold til artikel 21, stk. 3, i aftalen ville indebære, at bilaget blev fjernet fra
aftalen. Hvis EU måtte ønske at give meddelelse om bilagets opsigelse, skulle der opnås konsensus med
USA om en ændring af aftalen i overensstemmelse dermed. Hvis der ikke blev opnået en sådan
konsensus, ville aftalen i sin helhed blive opsagt. Det skal også erindres, at hvis bilaget skulle genop-
tages i aftalen, ville det kræve fornyede forhandlinger mellem parterne.
15. Det kan konkluderes, at en suspension af EU's forpligtelser i henhold til bilaget efter Kommissionens
opfattelse af følgende årsager er den rette og nødvendige foranstaltning at træffe:
— USA er ophørt med at opfylde sine forpligtelser, og dette har ført til et tab af markedsadgang,
således som det er fastsat i aftalen.
— En balance mellem rettigheder og forpligtelser i henhold til bilaget er sikret.
— Bilaget bør ikke opsiges, fordi det repræsenterer en markedsadgangsfordel for EU og bør gøres
anvendeligt igen, så snart forholdene gør det muligt.
— Suspension vil i modsætning til opsigelse gøre det muligt hurtigt at tage bilaget i anvendelse igen.
16. Kommissionen vil i overensstemmelse med aftalen bestræbe sig på at træffe de rette foranstaltninger til
at skabe de betingelser, hvorpå bilaget kan gennemføres i overensstemmelse med de deri fastsatte
bestemmelser.
17. En suspension af EU's forpligtelser kræver i henhold til artikel 3, stk. 3, andet punktum, i Rådets
afgørelse 1999/78/EF (
1
) en afgørelse truffet af Rådet med kvalificeret flertal på forslag af Kommis-
sionen.
4.
Konsekvensanalyse
4.1.
Konsekvenser for EU-budgettet
18. Dette forslag har ikke nogen indvirkning på EU-budgettet.
(
1
) EFT L 31 af 4.2.1999, s. 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443601_0004.png
C 20 E/362
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
28.1.2003
4.2.
Konsekvenser for erhvervslivet
19. Opførelsen af bilaget i MRA var ud fra EU's synspunkt en stor succes, eftersom denne sektor sammen-
holdt med situationen i EU er stærkt reguleret i USA med tvungen brug af bestemte USA-standarder
og certifikationsorganer tilhørende tredjeparter. Bilaget er også tæt forbundet med sektorbilagene om
telekommunikationsudstyr og elektromagnetisk kompatibilitet, fordi de fleste elektrotekniske varer er
omfattet af forskrifter, der er omhandlet i mindst to af disse tre bilag. I den henseende kan suspen-
sionen af bilaget anses for at være til ugunst for erhvervslivet i EU. Da bilaget imidlertid i praksis ikke
er operationelt i øjeblikket — ingen CAB i EU er godkendt under bilaget — kan EU's eksportører ikke
drage fordel af den lettelse af samhandelen og markedsadgangen, som MRA tilbyder i denne sektor.
20. Kommissionen har rådført sig med de relevante sammenslutninger inden for det europæiske
erhvervsliv, og de fleste af disse giver udtryk for, at bilaget er af værdi, og at de vil foretrække, at
det ikke suspenderes, fordi det efter deres opfattelse kan anvendes som instrument for et bredere
forskriftssamarbejde med USA. Efter Kommissionens opfattelse ligger de mål, som erhvervsgrenen
ønsker at føre ud i livet, imidlertid uden for MRA's anvendelsesområde og kan lettere nås inden
for en mere hensigtsmæssig ramme, f.eks. handlingsplanen for det transatlantiske økonomiske partner-
skab. En suspension af bilaget vil ikke være til skade for et sådant samarbejde.
5.
Konklusion
21. Af de årsager, der er skitseret i denne begrundelse, foreslår Kommissionen, at Rådet træffer vedlagte
afgørelse.
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
procedurer, der skal følges ved anerkendelse af overens-
stemmelsesvurderingsorganer udpeget af EU.
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab,
under henvisning til Rådets afgørelse 1999/78/EF af 22. juni
1998 om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fælles-
skab og Amerikas Forenede Stater om gensidig anerkendelse (
1
),
særlig artikel 3, stk. 3, andet punktum,
(3) Dette har ført til, at overensstemmelsesvurderingsorganer,
der er udpeget eller skal udpeges af medlemsstaternes udpe-
gende myndigheder, ikke kan vurderes, overvåges og aner-
kendes som fastsat i aftalen.
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
(4) Som følge heraf har EU mistet markedsadgang med hensyn
til overensstemmelsesvurdering af sine varer, der er
omfattet af sektorbilaget om elektrisk sikkerhed.
ud fra følgende betragtninger:
(1) I henhold til artikel 16 i aftalen mellem Det Europæiske
Fællesskab og Amerikas Forenede Stater om gensidig aner-
kendelse, i det følgende benævnt »aftalen«, kan en part
suspendere sine forpligtelser i henhold til et sektorbilag.
(5) Desuden findes det godtgjort, at De Forenede Stater har
undladt at opretholde retlige og regeludstedende myndig-
heder til at gennemføre bestemmelserne i sektorbilaget om
elektrisk sikkerhed, især da det er af relevans for OSHA's
tillid til den vurdering på stedet, som medlemsstaternes
udpegende myndigheder foretager af de overens-
stemmelsesvurderingsorganer, der befinder sig på deres
område.
(2) Amerikas Forenede Stater har undladt at opfylde sine
forpligtelser i henhold til aftalen, navnlig hvad angår de
(
1
) EFT L 31 af 4.2.1999, s. 1.
(6) EU og De Forenede Stater har i henhold til artikel 2, tredje
punktum, i aftalen afholdt talrige konsultationer uden at
være nået frem til en tilfredsstillende løsning —
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443601_0005.png
28.1.2003
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
C 20 E/363
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 3
EU kan trække suspensionen af sine forpligtelser tilbage, hvis
sektorbilaget om elektrisk sikkerhed kan gennemføres som
fastsat i aftalen. I så fald træffes afgørelsen af Rådet i
henhold til artikel 3, stk. 3, andet punktum, i Rådets afgørelse
1999/78/EF.
Artikel 1
Alle EU's forpligtelser i henhold til sektorbilaget om elektrisk
sikkerhed til aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og
Amerikas Forenede Stater om gensidig anerkendelse suspen-
deres.
Artikel 2
Formanden for Rådet bemyndiges til at udpege den person, der
er beføjet til på EU's vegne at sende vedlagte note til Amerikas
Forenede Stater.
Kommissionen bestræber sig på i overensstemmelse med
aftalen at træffe de nødvendige foranstaltninger til sikring af,
at sektorbilaget om elektrisk sikkerhed gennemføres i overens-
stemmelse med bestemmelserne deri.
BILAG
Rådet for Den Europæiske Union har den ære at meddele Amerikas Forenede Staters mission ved Den Europæiske
Union, at Det Europæiske Fællesskab i henhold til artikel 16 i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Amerikas
Forenede Stater om gensidig anerkendelse har besluttet at suspendere alle sine forpligtelser i henhold til sektorbilaget om
elektrisk sikkerhed til aftalen.
Årsagen til suspensionen af EU's forpligtelser er, at Amerikas Forenede Stater har undladt at opfylde sine forpligtelser i
henhold til aftalen, navnlig hvad angår de procedurer, der skal følges ved anerkendelse af overensstemmelsesvurderings-
organer udpeget af EU. Dette har ført til, at overensstemmelsesvurderingsorganer, der er udpeget eller skal udpeges af
medlemsstaternes udpegende myndigheder, ikke kan vurderes, overvåges og anerkendes som fastsat i aftalen.
Som følge heraf har EU mistet markedsadgang med hensyn til overensstemmelsesvurdering af sine varer, der er omfattet
af sektorbilaget om elektrisk sikkerhed.
Desuden findes det godtgjort, at De Forenede Stater har undladt at opretholde retlige og regeludstedende myndigheder til
at gennemføre bestemmelserne i sektorbilaget om elektrisk sikkerhed, især da det er af relevans for Occupational Safety
and Health Administrations tillid til den vurdering på stedet, som medlemsstaternes udpegende myndigheder foretager af
de overensstemmelsesvurderingsorganer, der befinder sig på deres område.
EU og De Forenede Stater har i henhold til artikel 2, tredje punktum, i aftalen afholdt talrige konsultationer uden at være
nået frem til en tilfredsstillende løsning.
Suspensionen af EU's forpligtelser som anført ovenfor anvendes fra datoen for denne note.
Rådet for Den Europæiske Union ønsker at benytte denne lejlighed til på ny at forsikre Amerikas Forenede Staters
mission ved Den Europæiske Union om sin mest udmærkede højagtelse.