Europaudvalget 2005
KOM (2002) 0581
Offentligt
1445742_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 27.6.2005
KOM(2005) 277 endelig
2002/0254 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning til
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om kvaliteten af badevand
OM ÆNDRING AF KOMMISSIONENS FORSLAG
i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2002/0254 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning til
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om kvaliteten af badevand
1.
B
AGGRUND
PROCEDURE
Forslaget (KOM(2002) 581 endelig) blev forelagt Europa-Parlamentet og Rådet efter
proceduren for fælles beslutningstagning i EF-traktatens artikel 175, stk. 1.
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg afgav udtalelse den 19. juni 2003.
Regionsudvalget afgav udtalelse den 9. april 2003.
Europa-Parlamentet afgav udtalelse ved førstebehandlingen af forslaget den 21.
oktober 2003.
På grundlag af Europa-Parlamentets udtalelse og i medfør af EF-traktatens
artikel 250, stk. 2, vedtog Kommissionen et ændret forslag – KOM (2004) 245
endelig - den 5. april 2004.
Til opfølgning af Europa-Parlamentets udtalelse og i overensstemmelse med EF-
traktatens artikel 250, stk. 2, vedtog Rådet formelt sin fælles holdning den 20.
december 2004. Kommissionens meddelelse om den fælles holdning blev vedtaget
den 4. januar 2005, og Europa-Parlamentet vedtog sin udtalelse ved anden-
behandlingen den 10. maj 2005.
FORMÅLET MED KOMMISSIONENS FORSLAG
Formålet med Kommissionens forslag var at erstatte det gældende badevands-
direktiv, som blev vedtaget i 1976. Direktivet har i høj grad bidraget til at forbedre
badevandsstandarderne, men anses nu for at være forældet og afspejle den tekniske
og videnskabelige viden, der gjorde sig gældende i midten af 1970'erne. Kommissio-
nens forslag gik ud på at skærpe de obligatoriske mikrobiologiske standarder for
Fællesskabets badevand og opdatere forvaltnings- og overvågningsordningen.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
2.1.
K
OMMISSIONENS BEMÆRKNINGER
Generelt
Den 11. maj 2005 vedtog Europa-Parlamentet 26 ændringsforslag ud af de forelagte
54. Af de 26 vedtagne ændringsforslag kan Kommissionen acceptere 10
ændringsforslag i deres helhed, 1 ændringsforslag delvist, og 3 ændringsforslag i
princippet. 12 af de vedtagne ændringsforslag kan ikke accepteres af Kommissionen.
2.2.
2.2.1.
Detaljerede bemærkninger
Ændringsforslag accepteret i deres helhed
Ændringsforslag
9, 17, 19, 21 og 33
vedrører forbedret oplysning af offentligheden,
og Kommissionen kan acceptere dem. Med ændringsforslag 2 ændres ordlyden af
betragtning 11, så der henvises til to direktiver om adgang til miljøoplysninger og om
mulighed for offentlig deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og
programmer på miljøområdet. Efter Kommissionens mening er dette en nyttig
præcisering. Med ændringsforslag
13 og 26
afkortes fristerne for udviklingen af
strandprofiler og for direktivet ikrafttræden. Kommissionen finder, at disse ændrings-
forslag er acceptable og vil fremskynde gennemførelsen. Ændringsforslag
25
åbner
mulighed for en teknisk ajourføring af direktivet for at lade vira være omfattet i
lighed med indikatorbakterier. Da viral kontaminering af badevand er en væsentlig
faktor, og da Kommissionen pt. inden for det sjette rammeprogram støtter forskning
på området, betragtes dette ændringsforslag som en konstruktiv tilføjelse.
Ændringsforslag
10
omhandler en mindre, redaktionel ændring af artikel 5.
2.2.2.
Ændringsforslag, som er blevet delvist accepteret
Ændringsforslag
15
vedrører høring og deltagelse af interesserede parter i en række
af foranstaltningerne i direktivet. Kommissionen kan acceptere det meste af teksten i
den foreliggende ordlyd, men finder, at medlemsstaterne kun kan pålægges at skabe
mulighed for, at interesserede parter kan bidrage til processen: medlemsstaterne er
muligvis ikke i stand til at udpege alle sådanne parter, og de kan på ingen måde
forpligte parterne til at deltage.
2.2.3.
Ændringsforslag, som er blevet accepteret i princippet
Ændringsforslag
16
og
22
omhandler et EU-dækkende symbol (16) eller system af
symboler (22), der skal udvikles af Kommissionen med oplysning af offentligheden
for øje. Kommissionen kan acceptere at udvikle standardsymboler, men disse bør
begrænses til at oplyse om klassifikationen af badevandskvaliteten i henhold til
direktivet og måske advarsler i tilfælde af kortvarige forureningshændelser.
I ændringsforslag
55
foreslås kvalitetskrav for klassificeringen "tilfredsstillende",
som er betydeligt strengere end kravene i den fælles holdning. Selv om
ændringsforslagets krav er alt for strenge til at kunne opnå den nødvendige støtte i
Rådet, kunne det være en mulighed i et vist omfang at stramme op på kravene for at
finde et kompromis mellem de to institutioner. Kommissionen kan derfor i princippet
acceptere dette ændringsforslag, hvis det bidrager til at få en aftale i stand mellem
Rådet og Europa-Parlamentet.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2.4.
Ændringsforslag, der ikke kan accepteres
Ændringsforslag
1, 3
og
14
omhandler bestemmelser om beredskabsplaner, som det
ikke er nødvendigt at indføje i et direktiv om badevand. Den fælles holdning
indeholder allerede passende bestemmelser om håndtering af kortvarige forurenings-
hændelser, men der er ikke behov for at udvide direktivets anvendelsesområde til at
omfatte tiltag, som behandles mere hensigtsmæssigt inden for rammerne af
civilbeskyttelse og afhjælpning af katastrofer. Ændringsforslag
6
og
7
tilstræber at
fremskynde fristerne for, hvornår direktivets kvalitetskrav skal være opfyldt.
Fristerne i den fælles holdning er samordnet med den dato, hvor der i henhold til
vandrammedirektivet (2000/60/EF) skal være opnået en god tilstand, og denne
synkronisering er tilsigtet for at strømline planlægnings- og investeringsprocessen.
Derfor støtter Kommissionen fristerne i den fælles holdning og kan ikke acceptere
disse ændringsforslag. Ændringsforslag
4
har til formål at indføre en ny definition af
kortvarig forurening, som er tvetydig og vanskelig at gennemføre og håndhæve.
Kommissionen kan derfor ikke acceptere ændringen. Med ændringsforslag
11
indføres oplysninger, som allerede findes i den fælles holdning (artikel 12), og de er
derfor overflødige.
I ændringsforslag
20
stilles der krav om, at oplysningerne stilles til rådighed for
offentligheden i en engelsk og fransk oversættelse. De lokale myndigheder kan dog
langt bedre vurdere, hvilke sprog der skal benyttes, og Kommissionen finder det ikke
hensigtsmæssigt at stille krav om den foreslåede sprogordning. Ændringsforslag
23
og
24
strider mod Kommissionens initiativret, og de kan derfor ikke accepteres. Med
ændringsforslag
34
tillades det at anvende beregningsmetoder i de tilfælde, hvor
vandprøver ikke opbevares eller behandles korrekt. Dette vil ganske enkelt tilskynde
til en uheldig praksis, og det kan ikke accepteres. I ændringsforslag
36
søges det at
begrænse det tidsrum, hvor klassificeringen "tilfredsstillende" anvendes, til 8 år efter
direktivets ikrafttræden. Da dette indebærer, at kategorien "tilfredsstillende"
forsvinder i 2013, og fristen for opfyldelse af kvalitetskravene er 2015, kan dette
ændringsforslag ikke forenes med resten af teksten, og det kan derfor ikke
accepteres.
2.3
Ændret forslag
I henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2, ændrer Kommissionen sit forslag som
ovenfor angivet.
DA
4
DA