Europaudvalget 2002
KOM (2002) 0628
Offentligt
1443680_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.11.2002
KOM(2002) 628 endelig
2002/0264 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af ændringsprotokollen til den
internationale konvention om forenkling og harmonisering af regler om toldbehandling
(Kyoto-konventionen)
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443680_0002.png
BEGRUNDELSE
Vedlagte forslag vedrører EF's tiltrædelse af ændringsprotokollen til den internationale
konvention om forenkling og harmonisering af regler om toldbehandling (Kyoto-
konventionen).
Protokollen forelægges nu Rådet til godkendelse, hvilket betyder, at EF kan give udtryk for
sin vilje til at være bundet af ordlyden af de ændrede artikler i konventionen og dens
almindelige bilag. Der skal træffes yderligere afgørelser for at godkende særlige bilag.
Protokollen træder i kraft, når 40 af de kontraherende parter i Kyoto-konventionen har
meddelt, at accepter den. Når protokollen er trådt i kraft, vil EF være bundet af den reviderede
Kyoto-konvention, som afløser den oprindelige Kyoto-konvention.
EF underretter depositaren af den reviderede Kyoto-konvention om sin kompetence med
hensyn til anliggender, der reguleres af konventionen, jf. artikel 8, stk. 5, litra a).
EF underretter depositaren om, hvilke områder der udgør toldunionen, jf. artikel 11 i den
reviderede konvention.
Rådet opfordres derfor til at vedtage vedlagte forslag til Rådets afgørelse om EF's tiltrædelse
af ændringsprotokollen til den internationale konvention om forenkling og harmonisering af
regler om toldbehandling (Kyoto-konventionen).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443680_0003.png
2002/0264 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af ændringsprotokollen til den
internationale konvention om forenkling og harmonisering af regler om toldbehandling
(Kyoto-konventionen)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 133
sammenholdt med artikel 300, stk. 2, første afsnit, første punktum,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
(3)
EF har været kontraherende part i den internationale konvention om forenkling og
harmonisering af regler om toldbehandling (Kyoto-konventionen) siden 1974.
Toldsamarbejdsrådet vedtog på sit møde den 25. juni 1999 enstemmigt forslaget om at
ændre og ajourføre Kyoto-konventionen.
Gennemførelsen af principperne i den reviderede Kyoto-konvention vil give store og
målelige resultater i og med, at toldadministrationen forbedres og gøres mere effektiv,
og nationerne dermed bliver mere konkurrencedygtige. Den vil også fremme
investeringen og udviklingen af erhvervslivet og kan øge antallet af små og
mellemstore virksomheder i den internationale handel.
Revisionen af Kyoto-konventionen er en væsentlig forudsætning for at lette
handelssamarbejdet, hvilket i sig selv virker ansporende til økonomisk vækst i de
lande, der har godkendt den.
De kontraherende parter i den reviderede Kyoto-konvention udtrykker ønske om at
anvende klare, gennemskuelige og tidssvarende toldprocedurer, der ved hjælp af edb
og nye kontrolmetoder, bl.a. risikovurderinger og revisioner, gør det muligt at
toldbehandle varer hurtigere.
Revisionen af Kyoto-konventionen får virkning, når 40 kontraherende parter har
godkendt ændringsprotokollen.
Godkendelse af ændringsprotokollen indebærer, at den reviderede Kyoto-konvention,
herunder det almindelige bilag, godkendes, og at forpligtelser i henhold til
konventionen, der trådte i kraft i 1974, ophæves -
(4)
(5)
(6)
(7)
1
EFT C […] af […], s. […].
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af ændringsprotokollen til den internationale
konvention om forenkling og harmonisering af regler om toldbehandling (Kyoto-
konventionen) godkendes hermed på EF's vegne.
Teksten til ændringsprotokollen, herunder teksten til den reviderede præambel og artiklerne i
konventionen såvel som det dertil knyttede almindelige bilag, som findes i tillæg I og II til
ændringsprotokollen, findes i bilag I til denne afgørelse.
Anmeldelserne findes i henholdsvis bilag II og III til denne afgørelse i overensstemmelse med
artikel 8, stk. 5, litra a), og artikel 11 i konventionen.
Artikel 2
Formanden for Rådet bemyndiges til at udpege de personer, der er beføjet til at deponere
tiltrædelsesinstrumentet for ændringsprotokollen på Det Europæiske Fællesskabs vegne.
Deponeringen finder sted samtidig med, at medlemsstaterne deponerer deres
ratifikationsinstrumenter.
De bemyndigede personer underretter ligeledes Toldsamarbejdsrådets generalsekretær om
anmeldelserne i henhold til artikel 8, stk. 5, litra a), og artikel 11 i den reviderede Kyoto-
konvention på EF's vegne.
Artikel 3
Denne afgørelse offentliggøres i
De Europæiske Fællesskabers Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Rådets vegne
Formand
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443680_0005.png
BILAG I
ÆNDRINGSPROTOKOL
TIL DEN INTERNATIONALE KONVENTION OM
FORENKLING OG HARMONISERING AF
REGLER OM TOLDBEHANDLING
(udfærdiget i Bruxelles den 26. juni 1999)
De kontraherende parter i den internationale konvention om forenkling og harmonisering af
regler om toldbehandling (udfærdiget i Kyoto den 18. maj 1973 og ikrafttrådt den 25.
september 1974) (i det følgende benævnt "konventionen"), udarbejdet under
Toldsamarbejdsrådets (i det følgende benævnt "Rådet") auspicier,
SOM ER AF DEN OPFATTELSE, at for at nå målene om at
-
fjerne forskelligheder mellem kontraherende parters regler om og fremgangsmåder for
toldbehandling, som kan besværliggøre international handel og andre international
udvekslinger,
opfylde den internationale handels og toldmyndigheders behov for at lette, forenkle og
harmonisere regler om og fremgangsmåder for toldbehandling,
sikre passende standarder for toldkontrol, og
gøre det muligt for toldvæsenet at reagere på væsentlige ændringer af
forretningsmæssige og administrative metoder og teknikker,
-
-
-
må konventionen ændres,
SOM ENDVIDERE ER AF DEN OPFATTELSE, at den ændrede konvention
-
-
-
skal fastsætte, at de centrale principper for en sådan forenkling og harmonisering
gøres obligatoriske for kontraherende parter i den ændrede konvention,
skal sikre, at toldvæsenet forsynes med effektive regler støttet af passende og effektive
kontrolmetoder, og
vil gøre det muligt at nå frem til en høj grad af forenkling og harmonisering af regler
om og fremgangsmåder for toldbehandling, hvilket er et væsentligt mål for Rådet, og
derved yde et vigtigt bidrag til lettelse af den internationale handel,
ER BLEVET ENIGE OM FØLGENDE:
ARTIKEL 1
Præamblen og konventionens artikler ændres som anført i teksten i appendiks I til denne
protokol.
ARTIKEL 2
Tillæggene til konventionen erstattes af det almindelige tillæg, der er indeholdt i appendiks II,
og af de specifikke tillæg, der er indeholdt i appendiks III.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ARTIKEL 3
1.
Enhver kontraherende part i konventionen kan give udtryk for tilslutning til denne
protokol, herunder appendiks I og II:
a)
b)
c)
2.
ved at underskrive den uden ratifikationsforbehold,
ved at deponere et ratifikationsinstrument efter at have undertegnet det med
ratifikationsforbehold, eller
ved at tiltræde den.
Denne protokol skal stå åben for undertegnelse indtil den 30. juni 2000 i Rådets
hovedsæde i Bruxelles af de kontraherende parter i konventionen. Den skal derefter
stå åben for tiltrædelse.
Denne protokol, herunder appendiks I og II, træder i kraft tre måneder efter, at fyrre
kontraherende parter har underskrevet den uden ratifikationsforbehold eller har
deponeret deres ratifikations- eller tiltrædelsesinstrumenter.
Efter at fyrre kontraherende parter har givet udtryk for tilslutning til denne protokol i
overensstemmelse med stk. 1, kan en kontraherende part i konventionen kun
godkende ændringerne af konventionen ved at blive part i denne protokol. For en
sådan kontraherende part træder denne protokol i kraft tre måneder efter, at den
pågældende part underskriver protokollen uden ratifikationsforbehold eller deponerer
et ratifikations- eller tiltrædelsesinstrument.
ARTIKEL 4
3.
4.
Enhver kontraherende part i konventionen kan, når den giver udtryk for tilslutning til denne
protokol, godkende ethvert af de specifikke tillæg eller kapitler deri, som er indeholdt i
appendiks III til protokollen, og underretter Rådets generalsekretær om godkendelsen og om
sine forbehold med hensyn til anbefalede fremgangsmåder.
ARTIKEL 5
Efter denne protokols ikrafttræden accepterer Rådets generalsekretær ingen ratifikations- eller
tiltrædelsesinstrumenter til konventionen.
ARTIKEL 6
I forbindelserne mellem parterne i protokollen afløser denne med dens appendikser
konventionen.
ARTIKEL 7
Rådets generalsekretær er depositar for denne protokol og udfører de opgaver, der er fastsat i
artikel 19 i appendiks I til protokollen.
ARTIKEL 8
Denne protokol skal stå åben for undertegnelse af de kontraherende parter i konventionen i
Rådets hovedsæde i Bruxelles fra den 26. juni 1999.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ARTIKEL 9
I overensstemmelse med artikel 102 i De forenede Nationers pagt skal denne protokol og dens
appendikser registreres i De forenede Nationers sekretariat på begæring af Rådets
generalsekretær.
Til bekræftelse heraf har undertegnede befuldmægtigede, som er behørigt bemyndigede dertil,
underskrevet denne protokol.
Udfærdiget i Bruxelles den seksogtyvende juni nitten hundrede og nioghalvfems på engelsk
og fransk, idet begge tekster har samme gyldighed, i ét originaleksemplar, som skal deponeres
hos Rådets generalsekretær, der skal fremsende bekræftede genparter til samtlige de i denne
protokol, appendiks I, artikel 8, stk. 1, omhandlede enheder.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443680_0008.png
APPENDIKS I
INTERNATIONAL KONVENTION OM
FORENKLING OG HARMONISERING AF
REGLER OM TOLDBEHANDLING
(som ændret)
PRÆAMBEL
De kontraherende parter i denne konvention, udarbejdet under Toldsamarbejdsrådets
auspicier,
SOM BESTRÆBER SIG PÅ at fjerne forskelligheder mellem kontraherende parters regler
om og fremgangsmåder for toldbehandling, som kan besværliggøre international handel og
andre international udvekslinger,
SOM ØNSKER at bidrage effektivt til udviklingen af sådan handel og udveksling ved at
forenkle og harmonisere regler om og fremgangsmåder for toldbehandling og ved at befordre
det internationale samarbejde,
SOM BEMÆRKER, at de betydelige fordele ved en lettelse af den internationale handel kan
opnås uden at bringe passende standarder for toldkontrol i fare,
SOM ERKENDER, at en sådan forenkling og harmonisering kan opnås ved at anvende
navnlig følgende principper:
·
gennemførelse af programmer, der sigter mod en løbende modernisering af regler om og
fremgangsmåder for toldbehandling og derved øget effektivitet
·
en forudsigelig, konsekvent og gennemsigtig anvendelse af regler om og fremgangsmåder
for toldbehandling
·
tilvejebringelse af alle nødvendige oplysninger om love, forskrifter, administrative
retningslinjer, regler og fremgangsmåder i forbindelse med toldbehandling til interesserede
parter
·
indførelse af moderne metoder såsom risikostyring og revisionsbaserede kontroller samt
anvendelse af informationsteknologi i videst muligt omfang
·
samarbejde med andre nationale myndigheder, andre toldforvaltninger og handelslivet, når
dette er hensigtsmæssigt
·
gennemførelse af relevante internationale standarder
·
let adgang for berørte parter til administrativ prøvelse og domstolsprøvelse
SOM ER OVERBEVIST OM, at et internationalt instrument, der indarbejder nævnte mål og
principper, som kontraherende lande påtager sig at anvende, vil føre til en høj grad af
forenkling og harmonisering af regler om og fremgangsmåder for toldbehandling, hvilket er et
væsentligt mål for Toldsamarbejdsrådet, og derved yde et vigtigt bidrag til lettelse af den
internationale handel,
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ER BLEVET ENIGE OM FØLGENDE:
KAPITEL I
Definitioner
Artikel 1
I denne konvention betyder:
a)
"standardregel" en bestemmelse, hvis anvendelse anerkendes som nødvendig for
opnåelse af harmonisering og forenkling af reglerne om og fremgangsmåder for
toldbehandling;
"standardregel
i overgangsperiode"
en standardregel i det almindelige tillæg, for
hvilken en længere gennemførelsesperiode er tilladt;
"anbefalet fremgangsmåde"
en bestemmelse i et specifikt tillæg, der anerkendes
som indebærende en udvikling hen imod harmonisering og forenkling af reglerne om
og fremgangsmåderne for toldbehandling, og som det anses for ønskeligt at anvende
i videst muligt omfang;
"national lovgivning"
love, forskrifter og andre foranstaltninger, som er indført af
en kompetent myndighed i en kontraherende part og som anvendes i hele den
pågældende kontraherende parts område, eller gældende traktater, som den
pågældende part har tilsluttet sig;
"almindeligt tillæg"
det sæt bestemmelser, der gælder for alle regler om og
fremgangsmåder for toldbehandling, der er omhandlet i denne konvention;
"specifikt tillæg"
et sæt bestemmelser, der gælder for en eller flere regler om eller
fremgangsmåder for toldbehandling, der er omhandlet i denne konvention;
"retningslinjer"
et sæt forklaringer i bestemmelserne i det almindelige tillæg, de
specifikke tillæg og kapitlerne deri, der angiver nogle af mulighederne for
anvendelsen af standardreglerne, standardreglerne i overgangsperioder og de
anbefalede fremgangsmåder og navnlig beskriver den bedste praksis og anbefaler
eksempler på større lettelser;
"Den Permanente Tekniske Komité"
Rådets Permanente Tekniske Komité;
"Rådet"
den organisation, der er oprettet ved den i Bruxelles den 15. december 1950
udfærdigede konvention om Toldsamarbejdsrådet;
"toldunion eller økonomisk union"
en union grundlagt og bestående af stater, som
har kompetence til at vedtage sine egne regler, der er bindende for disse stater for så
vidt angår spørgsmål, der reguleres af denne konvention, og som har kompetence til i
overensstemmelse med sine interne procedurer at underskrive, ratificere eller tiltræde
denne konvention.
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
ij)
k)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL II
ANVENDELSESOMRÅDE OG STRUKTUR
Konventionens anvendelsesområde
Artikel 2
Hver kontraherende part påtager sig at fremme forenklingen og harmoniseringen af reglerne
om toldbehandling og med henblik herpå at følge standardregler, standardregler i
overgangsperioder og anbefalede fremgangsmåder i konventionstillæggene i
overensstemmelse med denne konventions bestemmelser. En kontraherende part er dog
berettiget til at indrømme større lettelser end foreskrevet deri, og det anbefales alle
kontraherende parter at indrømme sådanne større lettelser i videst muligt omfang.
Artikel 3
Bestemmelserne i denne konvention forhindrer ikke anvendelsen af national lovgivning for så
vidt angår forbud mod eller begrænsninger på varer, der er genstand for toldkontrol.
Konventionens struktur
Artikel 4
1.
2.
Konventionen omfatter en dispositiv del, et almindeligt tillæg og specifikke tillæg.
Det almindelige tillæg og hvert specifikt tillæg til konventionen består i princippet af
kapitler, der underopdeler tillæg og omfatter:
a)
b)
3.
4.
definitioner, og
standardregler, hvoraf nogle i det almindelige tillæg er standardregler i
overgangsperioder.
Hvert specifikt tillæg indeholder også anbefalede fremgangsmåder.
Hvert tillæg ledsages af retningslinjer, hvis tekst ikke er bindende for de
kontraherende parter.
Artikel 5
Ved anvendelsen af denne konvention anses ethvert specifikt tillæg eller kapitel deri, der
forpligter en kontraherende part, som en integrerende del af konventionen, og i relation til
denne kontraherende part anses enhver henvisning til konventionen ligeledes for at være en
henvisning til sådanne tillæg eller kapitler.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL III
FORVALTNING AF KONVENTIONEN
Forvaltningsudvalg
Artikel 6
1.
Der nedsættes et forvaltningsudvalg, der skal behandle gennemførelsen af denne
konvention, alle foranstaltninger til sikring af en ensartet fortolkning og anvendelsen
deraf og alle foreslåede ændringer af konventionen.
De kontraherende parter er medlemmer af Forvaltningsudvalget.
Den kompetente forvaltning af enhver enhed, der er berettiget til at blive
kontraherende part i denne konvention i henhold til bestemmelserne i artikel 8, eller
ethvert medlem af Verdenshandelsorganisationen er berettiget til at deltage i
Forvaltningsudvalgets møder som observatør. Sådanne observatørers status og
rettigheder fastsættes ved en afgørelse truffet af Rådet. Nævnte rettigheder kan ikke
udøves, før afgørelsen træder i kraft.
Forvaltningsudvalget kan invitere repræsentanter for internationale statslige og ikke-
statslige organisationer til at deltage i udvalgets møder som observatører.
Forvaltningsudvalget:
a)
retter henstilling til de kontraherende parter vedrørende:
(i) ændringer af denne konventions dispositive del
(ii) ændringer af det almindelige tillæg, de specifikke tillæg og kapitlerne deri
samt indføjelse af nye kapitler i det generelle tillæg, og
(ii) indføjelse af nye specifikke tillæg og nye kapitler til specifikke tillæg
b)
kan træffe beslutning om at ændre anbefalede fremgangsmåder eller tilføje nye
anbefalede fremgangsmåder til specifikke tillæg eller kapitler deri i
overensstemmelse med artikel 16
behandler gennemførelsen af denne
overensstemmelse med artikel 13, stk. 4
reviderer og ajourfører retningslinjerne
behandler alle andre spørgsmål af relevans for denne konvention, der måtte
blive henvist til det
underretter Den Permanente Tekniske Komité og Rådet om sine afgørelser.
konventions
bestemmelser
i
2.
3.
4.
5.
c)
d)
e)
f)
6.
De kontraherende parters kompetente forvaltninger fremsender meddelelse om
forslag i henhold til denne artikels stk. 5, litra a), b), c) eller d), med begrundelse
herfor til Rådets generalsekretær sammen med anmodninger om optagelse af punkter
på dagsordenen for møder i Forvaltningsudvalget. Rådets generalsekretær underretter
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de kontraherende parters kompetente forvaltninger og de i denne artikels stk. 2, 3 og
4 omhandlede observatører om forslagene.
7.
Forvaltningsudvalget træder sammen mindst en gang årligt. Det vælger årligt en
formand og en næstformand. Rådets generalsekretær fremsender mødeindkaldelse og
udkast til dagsorden til de kontraherende parters kompetente forvaltninger og de i
denne artikels stk. 2, 3 og 4 omhandlede observatører senest seks uger før
Forvaltningsudvalgets møde.
Kan der ikke opnås enighed om en afgørelse om et spørgsmål, der behandles af
Forvaltningsudvalget, træffes afgørelsen ved afstemning blandt de tilstedeværende
kontraherende parter. Forslag i henhold til denne artikels stk. 5, litra a), b) eller c),
godkendes med et flertal på to tredjedele af de afgivne stemmer. Alle andre
spørgsmål afgøres af Forvaltningsudvalget med et flertal af de afgivne stemmer.
Hvor denne konventions artikel 8, stk. 5, finder anvendelse, har toldunioner eller
økonomiske unioner, der er kontraherende parter, i tilfælde af afstemning kun et
antal stemmer, der svarer til det samlede antal stemmer tildelt deres medlemmer, der
er kontraherende parter.
Inden afslutningen af Forvaltningsudvalgets samling vedtager udvalget en rapport.
Denne rapport fremsendes til Rådet og til de kontraherende parter og observatører,
der er anført i stk. 2, 3 og 4.
Hvis der ikke foreligger relevante bestemmelser i denne artikel, anvendes Rådets
forretningsorden, medmindre Forvaltningsudvalget træffer anden afgørelse.
Artikel 7
I forbindelse med afstemning i Forvaltningsudvalget holdes der separate afstemninger om
hvert specifikt tillæg og om hvert kapitel i et specifikt tillæg.
(a)
Hver kontraherende part er berettiget til at stemme om spørgsmål vedrørende
fortolkning, anvendelse eller ændring af konventionens dispositive del og det
almindelige tillæg.
For så vidt angår spørgsmål vedrørende et specifikt tillæg eller et kapitel i et specifikt
tillæg, der allerede er i kraft, har kun de kontraherende parter, som har godkendt det
specifikke tillæg eller kapitlet deri, stemmeret.
Hver kontraherende part er berettiget til at stemme om udkast til nye specifikke
tillæg eller nye kapitler i et specifikt tillæg.
8.
9.
10.
11.
(b)
(c)
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL IV
KONTRAHERENDE PART
Ratifikation af konventionen
Artikel 8
1.
Ethvert medlem af Rådet og ethvert medlem af De Forenede Nationer eller De
Forenede Nationers særorganisationer kan blive kontraherende part i denne
konvention:
a)
b)
c)
2.
ved at underskrive den uden ratifikationsforbehold,
ved at deponere et ratifikationsinstrument efter at have undertegnet det med
ratifikationsforbehold, eller
ved at tiltræde den.
Denne konvention skal stå åben for undertegnelse indtil den 30. juni 1974 i Rådets
hovedsæde i Bruxelles af de i stk. 1 i denne artikel omhandlede medlemmer. Den
skal derefter stå åben for tiltrædelse af sådanne medlemmer.
Enhver kontraherende part skal ved undertegnelsen, ratifikationen eller tiltrædelsen
af denne konvention angive hvilke, om nogen, af de specifikke tillæg eller kapitler
deri, som den godkender. Den kan efterfølgende ved notifikation til depositaren
godkende yderligere et eller flere specifikke tillæg eller kapitler deri.
Kontraherende parter, som godkender noget nyt specifikt tillæg eller noget nyt
kapitel i et specifikt tillæg, underretter depositaren i overensstemmelse med denne
artikels stk. 3.
a)
Enhver toldunion eller økonomisk union kan i henhold til denne artikels stk. 1,
2 og 3 blive en kontraherende part i denne konvention. En sådan toldunion eller
økonomisk union underretter depositaren om sin kompetence med hensyn til
spørgsmål, der reguleres af denne konvention. En sådan toldunion eller økonomisk
union underretter også depositaren om enhver væsentlig ændring af omfanget af dens
kompetence.
(b) En toldunion eller økonomisk union, der er kontraherende part i denne
konvention, udøver for så vidt angår de anliggender, der ligger inden for dens
kompetenceområde, i sit eget navn de rettigheder og opfylder de forpligtelser, som
konventionen medfører for de medlemmer af en sådan union, som er kontraherende
parter i denne konvention. I et sådant tilfælde er medlemmerne af en sådan union
ikke berettiget til individuelt at udøve disse rettigheder, herunder stemmeret.
Artikel 9
3.
4.
5.
1.
Enhver kontraherende part, der ratificerer eller tiltræder denne konvention, skal anses
for at være forpligtet af alle ændringer af konventionen, herunder det almindelige
tillæg, som er trådt i kraft på tidspunktet for deponeringen af dens ratifikations- eller
tiltrædelsesinstrument.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Enhver kontraherende part, der godkender et specifikt tillæg eller kapitel deri, er
forpligtet af alle ændringer af de standardregler i det pågældende specifikke tillæg
eller kapitel, som er trådt i kraft på det tidspunkt, hvor den pågældende part meddeler
depositaren sin godkendelse. Enhver kontraherende part, som godkender et specifikt
tillæg eller kapitel deri, er forpligtet af alle ændringer af de anbefalede
fremgangsmåder deri, som er trådt i kraft på det tidspunkt, hvor den pågældende part
meddeler depositaren sin godkendelse, medmindre den tager forbehold med hensyn
til en eller flere af disse anbefalede fremgangsmåder i henhold til konventionens
artikel 12.
Anvendelse af konventionen
Artikel 10
1.
Enhver kontraherende part kan, ved sin undertegnelse af denne konvention uden
ratifikationsforbehold eller ved deponeringen af sit ratifikations- eller
tiltrædelsesinstrument eller på et hvilket som helst senere tidspunkt, ved meddelelse
herom til depositaren erklære, at denne konvention skal finde anvendelse på alle eller
visse af de territorier, for hvis internationale forbindelser den er ansvarlig. En sådan
meddelelse får virkning tre måneder efter, at den er modtaget af depositaren.
Konventionen finder dog ikke anvendelse på de i meddelelsen angivne territorier, før
konventionen er trådt i kraft for den pågældende kontraherende part.
Enhver kontraherende part, der har afgivet meddelelse i henhold til denne artikels
stk. 1 om, at denne konvention finder anvendelse på noget territorium, for hvis
internationale forbindelser den er ansvarlig, kan i overensstemmelse med
bestemmelserne i denne konventions artikel 19 meddele depositaren, at konventionen
ikke længere skal finde anvendelse på det pågældende territorium.
Artikel 11
2.
Med henblik på anvendelsen af denne konvention meddeler en toldunion eller økonomisk
union, der er kontraherende part, Rådets generalsekretær hvilke territorier, der udgør den
pågældende toldunion eller økonomiske union, og disse territorier skal betragtes som ét enkelt
territorium.
Godkendelse af bestemmelserne og forbehold
Artikel 12
1.
2.
Alle kontraherende parter er forpligtet af det almindelige tillæg.
En kontraherende part kan godkende et eller flere af de specifikke tillæg eller et eller
flere af kapitlerne deri. En kontraherende part, der godkender et specifikt tillæg eller
kapitel deri, er forpligtet af alle deri indeholdte standardregler. En kontraherende
part, der godkender et specifikt tillæg eller kapitel deri, er forpligtet af alle deri
indeholdte anbefalede fremgangsmåder, medmindre den samtidig med godkendelsen
eller på et senere tidspunkt underretter depositaren om sine forbehold med hensyn til
anbefalede fremgangsmåder, med angivelse af forskellene mellem bestemmelserne i
dens nationale lovgivning og i de pågældende anbefalede fremgangsmåder. Enhver
kontraherende part, der har taget forbehold, kan når som helst trække dem tilbage,
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
helt eller delvis, ved meddelelse til depositaren med angivelse af den dato, på hvilken
en sådan tilbagetrækning får virkning.
3.
Hver kontraherende part, der er forpligtet af et specifikt tillæg eller kapitel deri,
undersøger muligheden for at tilbagetrække forbehold med hensyn til de anbefalede
fremgangsmåder, der er taget i henhold til stk. 2, og underretter Rådets
generalsekretær om resultaterne af denne gennemgang ved udgangen af hver periode
på tre år regnet fra ikrafttrædelsesdatoen for denne konvention for den pågældende
kontraherende part, idet den angiver de bestemmelser i sin nationale lovgivning, som
den anser for at være i modstrid med en tilbagetrækning af forbeholdene.
Gennemførelse af bestemmelserne
Artikel 13
1.
Hver kontraherende part gennemfører standardreglerne i det almindelige tillæg og i
det eller de specifikke tillæg eller kapitler deri, som det har godkendt, senest 36
måneder efter, at sådanne tillæg eller kapitler er trådt i kraft for den pågældende
kontraherende part.
Hver kontraherende part gennemfører standardregler i overgangsperioder i det
almindelige tillæg senest 60 måneder fra datoen for det almindelige tillægs
ikrafttræden for den pågældende kontraherende part.
Hver kontraherende part gennemfører de anbefalede fremgangsmåder i de specifikke
tillæg eller kapitler deri, som den har godkendt, senest 36 måneder efter, at sådanne
specifikke tillæg eller kapitler er trådt i kraft for den pågældende kontraherende part,
medmindre der er taget forbehold med hensyn en eller flere af disse anbefalede
fremgangsmåder.
a)
Hvor de i denne artikels stk. 1 eller 2 fastsatte perioder i praksis vil være
utilstrækkelige til, at en kontraherende part kan gennemføre bestemmelserne i det
almindelige tillæg, kan den pågældende kontraherende part før udgangen af den i
denne artikels stk. 1 og 2 omhandlede periode anmode Forvaltningsudvalget om at
forlænge fristen. I anmodningen angiver den kontraherende part de bestemmelser i
det almindelige tillæg, for hvilke der anmodes om forlængelse af fristen, samt
årsagerne hertil.
b)
Under ekstraordinære omstændigheder kan Forvaltningsudvalget beslutte at
indrømme en sådan forlængelse. Enhver afgørelse, som Forvaltningsudvalget træffer
om at indrømme en sådan forlængelse, skal anføre de ekstraordinære
omstændigheder, der berettiger afgørelsen, og forlængelsen kan i intet tilfælde være
på mere end et år. Ved udløbet af forlængelsesperioden underretter den
kontraherende part depositaren om gennemførelsen af de bestemmelser, for hvilke
forlængelsen blev indrømmet.
Bilæggelse af tvister
Artikel 14
1.
Enhver tvist mellem to eller flere kontraherende parter om fortolkningen eller
anvendelsen af denne konvention skal så vidt muligt afgøres ved forhandling mellem
dem.
15
2.
3.
4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Enhver tvist, som ikke bilægges ved forhandling, skal af de stridende kontraherende
parter forelægges for Forvaltningsudvalget, som derpå skal behandle tvisten og
afgive indstilling om dens bilæggelse.
De stridende kontraherende parter kan på forhånd vedtage at acceptere
Forvaltningsudvalgets indstillinger som bindende.
Ændringer af konventionen
Artikel 15
3.
1.
Teksten til enhver ændring, der er anbefalet de kontraherende parter af
Forvaltningsudvalget i henhold til artikel 6, stk. 5, litra a), nr. i) og ii), forelægges af
Rådets generalsekretær alle kontraherende parter og de medlemmer af Rådet, som
ikke er kontraherende parter.
Ændringer af konventionens dispositive del træder i kraft for alle kontraherende
parter tolv måneder efter, at de kontraherende parter, som var til stede på det møde i
Forvaltningsudvalget, hvor der blev afgivet henstilling om ændringerne, har
deponeret deres godkendelsesinstrumenter, forudsat at der ikke af nogen
kontraherende part gøres indsigelse inden for en periode på tolv måneder fra datoen
for meddelelsen om sådanne ændringer.
Enhver anbefalet ændring af det almindelige tillæg eller de specifikke tillæg eller
kapitlerne deri anses for godkendt seks måneder fra den dato, da den anbefalede
ændring blev meddelt de kontraherende parter, medmindre:
a)
der er fremsat indvending af en kontraherende part eller, for et specifikt tillæg
eller kapitel, af en kontraherende part, som er forpligtet af det pågældende specifikke
tillæg eller kapitel; eller
b)
en kontraherende part meddeler Rådets generalsekretær, at den har til hensigt
at godkende den anbefalede ændring, men at betingelserne herfor endnu ikke er
opfyldt.
2.
3.
4.
Hvis en kontraherende part sender Rådets generalsekretær en meddelelse i henhold
til stk. 3, litra b), i denne artikel, kan vedkommende part, sålænge den ikke har
meddelt Rådets generalsekretær sin godkendelse af den anbefalede ændring,
fremsætte en indvending mod ændringen inden for en periode af atten måneder efter
udløbet af den i denne artikels stk. 3 omhandlede frist på seks måneder.
Hvis der fremsættes indvending mod den anbefalede ændring i overensstemmelse
med forskrifterne i denne artikels stk. 3, litra a), eller stk. 4, skal ændringen anses for
ikke at være godkendt og får ingen virkning.
Hvis nogen kontraherende part har fremsendt en meddelelse i overensstemmelse med
denne artikels stk. 3, litra b), anses ændringen for godkendt fra den første af følgende
to datoer:
a)
den dato, da alle de kontraherende parter, som har fremsendt sådanne
meddelelser, har underrettet Rådets generalsekretær om deres godkendelse af den
anbefalede ændring; såfremt alle godkendelser er tilgået generalsekretæren inden
5.
6.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udløbet af den i denne artikels stk. 3 omhandlede frist på seks måneder, skal denne
dato dog anses for at være udløbsdatoen for forannævnte seks måneders frist;
b)
7.
udløbsdatoen for den i denne artikels stk. 4 omhandlede frist på atten måneder.
Enhver ændring af det almindelige tillæg eller de specifikke tillæg eller kapitler deri,
der anses for godkendt, træder i kraft enten seks måneder efter den dato, da den er
blevet anset for godkendt, eller - hvis en anden periode er fastsat i den foreslåede
ændring - ved udløbet af denne periode efter den dato, da ændringen blev anset for
godkendt.
Rådets generalsekretær skal snarest muligt underrette de kontraherende parter i
denne konvention om enhver indvending mod en anbefalet ændring, som er fremsat i
overensstemmelse med stk. 3, litra a), og om enhver meddelelse, der er modtaget i
overensstemmelse med stk. 3, litra b), i denne artikel. Rådets generalsekretær
underretter efterfølgende de kontraherende parter om, hvorvidt den eller de
kontraherende parter, der har fremsendt sådanne meddelelser, rejser indvendinger
mod den anbefalede ændring eller godkender den.
Artikel 16
8.
1.
Uanset den ændringsprocedure, der er fastsat i artikel 15 i denne konvention, kan
Forvaltningsudvalget i overensstemmelse med artikel 6 beslutte at ændre enhver
anbefalet fremgangsmåde eller at tilføje nye anbefalede fremgangsmåder til ethvert
specifikt tillæg eller kapitel deri. Alle kontraherende parter skal af Rådets
generalsekretær indbydes til at deltage i Forvaltningsudvalgets drøftelser. Teksten til
enhver således besluttet ændring eller ny anbefalet fremgangsmåde skal af Rådets
generalsekretær forelægges de kontraherende parter og de medlemmer af Rådet, som
ikke er kontraherende parter i denne konvention.
Enhver ændring eller tilføjelse af nye anbefalede fremgangsmåder, der er vedtaget i
henhold til denne artikels stk. 1, træder i kraft seks måneder efter, at Rådets
generalsekretær har forelagt dem. Hver kontraherende part, der er bundet af et
specifikt tillæg eller kapitel deri, som er genstand for sådanne ændringer eller
tilføjelse af nye anbefalede fremgangsmåder, skal anses for at have godkendt disse
ændringer eller nye anbefalede fremgangsmåder, medmindre den tager forbehold i
overensstemmelse med denne konventions artikel 12.
Tiltrædelsens varighed
Artikel 17
2.
1.
Denne konvention er af ubegrænset varighed, men enhver kontraherende part kan
opsige den på et hvilket som helst tidspunkt efter, at den er trådt i kraft i henhold til
artikel 18.
Opsigelsen skal afgives skriftligt i form af et instrument, der deponeres hos
depositaren.
Opsigelsen træder i kraft seks måneder efter, at depositaren har modtaget
instrumentet.
2.
3.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Bestemmelserne i denne artikels stk. 2 og 3 finder også anvendelse på de specifikke
tillæg eller kapitler deri, for hvilke enhver kontraherende part kan trække sin
godkendelse tilbage når som helst efter ikrafttrædelsestidspunktet.
Enhver kontraherende part, der trækker sin godkendelse af det almindelige tillæg
tilbage, skal anses for at have opsagt konventionen. I dette tilfælde finder
bestemmelserne i stk. 2 og 3 også anvendelse.
KAPITEL V
AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
Konventionens ikrafttræden
Artikel 18
5.
1.
Denne konvention træder i kraft tre måneder efter, at fem af de i artikel 8, stk. 1 og 5,
omhandlede enheder har undertegnet den uden ratifikationsforbehold eller har
deponeret deres ratifikations- eller tiltrædelsesinstrumenter.
Denne konvention træder i kraft for enhver kontraherende part tre måneder efter, at
den er blevet kontraherende part i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 8.
Ethvert specifikt tillæg, eller kapitel deri, til denne konvention træder i kraft tre
måneder efter, at fem kontraherende parter har godkendt det pågældende specifikke
tillæg eller kapitel.
Efter ethvert specifikt tillæg eller kapitel deri er trådt i kraft i henhold til denne
artikels stk. 3, træder det pågældende specifikke tillæg eller kapitel deri i kraft for
enhver kontraherende part tre måneder efter, at den har givet meddelelse om sin
godkendelse. Intet specifikt tillæg eller kapitel deri træder imidlertid i kraft for en
kontraherende part, før denne konvention er trådt i kraft for den pågældende
kontraherende part.
Konventionens depositar
Artikel 19
2.
3.
4.
1.
2.
Denne konvention, alle undertegnelser med eller uden ratifikationsforbehold og alle
ratifikations- eller tiltrædelsesinstrumenter deponeres hos Rådets generalsekretær.
Depositaren:
a)
b)
modtager og opbevarer de originale tekster til denne konvention;
udarbejder bekræftede genparter af originalteksterne til denne konvention og
fremsender dem til de kontraherende parter og de medlemmer af Rådet, som
ikke er kontraherende parter, samt til De Forenede Nationers generalsekretær;
modtager enhver undertegnelse med eller uden ratifikationsforbehold samt
enhver ratifikation eller tiltrædelse af denne konvention og modtager og
opbevarer alle instrumenter, meddelelser og forelæggelser, som vedrører
konventionen;
c)
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
d)
undersøger, hvorvidt undertegnelsen eller instrumenter, meddelelser eller
forelæggelser, der vedrører denne konvention, er af god og korrekt form og
indbringer om nødvendigt spørgsmålet for den pågældende kontraherende part;
giver de kontraherende parter, de medlemmer af Rådet, der ikke er
kontraherende parter, og De Forenede Nationers generalsekretær meddelelse
om:
undertegnelser, ratifikationer, tiltrædelser og godkendelser af tillæg og
kapitler i henhold til denne konventions artikel 8;
nye kapitler i det almindelige tillæg og nye specifikke tillæg eller kapitler
deri, som Forvaltningsudvalget beslutter at anbefale at indarbejde i denne
konvention;
ikrafttrædelsestidspunktet for denne konvention, det almindelige tillæg
og hvert specifikt tillæg eller kapitel deri i overensstemmelse med denne
konventions artikel 18;
meddelelser modtaget i overensstemmelse med artikel 8, 10, 11, 12 og 13
i denne konvention;
kontraherende parters tilbagetrækning af godkendelser af tillæg eller
kapitler;
opsigelser i henhold til denne konventions artikel 17; og
enhver ændring godkendt i overensstemmelse med denne konventions
artikel 15 og datoen for dens ikrafttræden.
e)
3.
Opstår der uoverensstemmelse mellem en kontraherende part og depositaren med
hensyn til udøvelsen af sidstnævntes funktioner, indbringer depositaren eller den
pågældende kontraherende part spørgsmålet for de øvrige kontraherende parter og
signatarerne eller, som relevant, for Forvaltningsudvalget eller Rådet.
Registrering og gyldige tekster
Artikel 20
I overensstemmelse med artikel 102 i De Forenede Nationers pagt skal denne konvention
registreres i De Forenede Nationers sekretariat på begæring af Rådets generalsekretær.
Til bekræftelse heraf har undertegnede befuldmægtigede, som er behørigt bemyndigede dertil,
underskrevet denne konvention.
Udfærdiget i Kyoto den attende maj nitten hundrede og treoghalvfjerds på engelsk og fransk,
idet begge tekster har samme gyldighed, i ét originaleksemplar, som skal deponeres hos
Rådets generalsekretær, der skal fremsende bekræftede genparter til samtlige de i denne
konventions artikel 8, stk. 1, omhandlede enheder.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443680_0020.png
A
PPENDIKS
II
ALMINDELIGT TILLÆG
INDHOLD
KAPITEL 1 ALMINDELIGE PRINCIPPER
KAPITEL 2 DEFINITIONER
KAPITEL 3 FORTOLDNING OG ANDRE TOLDFORMALITETER
KAPITEL 4 TOLD OG AFGIFTER
A. BEREGNING, OPKRÆVNING OG BETALING AF TOLD OG AFGIFTER
B. UDSKUDT BETALING AF TOLD OG AFGIFTER
C. GODTGØRELSE AF TOLD OG AFGIFTER
KAPITEL 5 SIKKERHEDSSTILLELSE
KAPITEL 6 TOLDKONTROL
KAPITEL 7 ANVENDELSE AF INFORMATIONSTEKNOLOGI
KAPITEL 8 FORBINDELSER MELLEM TOLDVÆSENET OG
TREDJEPARTER
KAPITEL 9 INFORMATION, AFGØRELSER OG BESLUTNINGER
TILVEJEBRAGT ELLER TRUFFET AF TOLDVÆSENET
A. GENEREL INFORMATION
B. SPECIFIK INFORMATION
C. BESLUTNINGER OG AFGØRELSER
KAPITEL 10 KLAGER I TOLDSAGER
A. KLAGEADGANG
B. FORMEN AF OG BEGRUNDELSER FOR KLAGER
C. BEHANDLING AF KLAGER
21
21
23
30
30
32
32
33
34
35
35
36
36
37
37
37
37
38
38
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL 1
ALMINDELIGE PRINCIPPER
1.1.
Standardregel
Definitioner, standardregler og standardregler i overgangsperioder i dette tillæg finder
anvendelse på de regler om og fremgangsmåder for toldbehandling, der er nærmere fastsat i
dette tillæg, og såfremt relevant på regler og fremgangsmåder i de specifikke tillæg.
1.2.
Standardregel
De betingelser, der skal opfyldes, og de toldformaliteter, der skal iagttages i forbindelse med
regler og fremgangsmåder i dette tillæg og i de specifikke tillæg, skal fastsættes i den
nationale lovgivning og være så enkle som muligt.
1.3.
Standardregel
Toldvæsenet indleder og opretholder formelle rådgivende forbindelser med handelslivet for at
øge samarbejdet og lette deltagelsen i forbindelse med fastsættelsen af de mest effektive
arbejdsmetoder, der er forenelige med nationale bestemmelser og internationale aftaler.
KAPITEL 2
DEFINITIONER
I forbindelse med tillæggene til denne konvention betyder:
E1./F23.
"klage"
den handling, hvorved en person, som er direkte berørt af en afgørelse
truffet af toldvæsenet eller en undladelse, som skyldes dette, og som anser sig
selv for at være forurettet derved, henvender sig til en kompetent myndighed;
"beregning af told og afgifter"
fastsættelse af de beløb, der skal betales i told
og afgifter;
"revisionsbaseret kontrol"
foranstaltninger, hvorved toldvæsenet gennem
undersøgelse af berørte personers relevante bøger, regnskaber, erhvervssystemer og
kommercielle data kontrollerer, at erklæringer er nøjagtige og uforvanskede;
"kontrol af vareangivelsen"
den handling, toldvæsenet foretager for at sikre
sig, at vareangivelsen er korrekt udfyldt, og at de nødvendige ledsagedokumenter
opfylder de foreskrevne betingelser;
"fortoldning"
opfyldelse af de toldformaliteter, der er nødvendige, for at
indførte varer kan overgå til frit forbrug, udføres eller henføres under en anden
toldprocedure;
"toldvæsenet"
den statslige tjeneste, som er ansvarlig for forvaltning af
toldlovgivningen og opkrævning af told og afgifter, og som også har ansvaret for
anvendelsen af andre love og forskrifter vedrørende indførsel, udførsel, transport
eller oplagring af varer;
E2./F19.
E3./F4.
E4./F15.
E5./F9.
E6./F10.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
E7./F3.
E8./F11.
E9./F16.
E10./F18.
"toldkontrol"
forholdsregler, der anvendes af toldvæsenet for at sikre overholdelse
af toldlovgivningen;
"toldafgifter"
den told, der er fastsat i toldtariffen, og som pålægges varer ved
indførsel i eller udførsel af toldområdet;
"toldformaliteter"
alle handlinger, der skal foretages af de berørte personer og
af toldvæsenet for at overholde toldlovgivningen;
"toldlovgivning" de bestemmelser i love og regler, som vedrører indførsel,
udførsel, transport eller oplagring af varer, hvis forvaltning og håndhævelse
specifikt er pålagt toldvæsenet, samt alle regler indført af toldvæsenet i henhold
til dets lovfæstede beføjelser;
"toldsted" den administrative enhed under toldvæsenet, der har kompetence i
forbindelse med opfyldelse af toldformaliteter, og de lokaler eller andre områder,
der er godkendt af de kompetente myndigheder med henblik på dette formål;
"toldområde" det område, i hvilket en kontraherende parts toldlovgivning
gælder;
"afgørelse" den individuelle akt, hvorved toldvæsenet træffer afgørelse om et
spørgsmål vedrørende toldlovgivningen;
"klarerer" enhver person, som udfærdiger en vareangivelse, eller i hvis navn en
sådan angivelse udfærdiges;
"forfaldsdato" den dato, hvor betaling af told og afgifter forfalder;
"told
og afgifter"
told og afgifter ved indførsel og/eller told og afgifter ved
udførsel;
"undersøgelse
af varer"
toldvæsenets fysiske inspektion af varer med henblik på at
kontrollere, om varernes art, oprindelse, tilstand, mængde og værdi er i
overensstemmelse med oplysningerne i vareangivelsen;
"told
og afgifter ved udførsel"
told og alle andre afgifter, skatter eller andre beløb,
der opkræves ved eller i forbindelse med udførsel af varer, bortset fra sådanne
beløb, hvis størrelse nogenlunde svarer til omkostningerne i forbindelse med de
ydede tjenester, eller som opkræves af toldvæsenet på vegne af en anden national
myndighed;
"vareangivelse" en erklæring, der er udfærdiget i den af toldvæsenet fastsatte form,
og ved hvilken de berørte personer anfører den toldprocedure, der skal anvendes for
varerne, og giver de oplysninger, som toldmyndighederne kræver i forbindelse med
anvendelse af denne procedure;
"told
og afgifter ved indførsel"
told og alle andre afgifter, skatter eller andre
beløb, der opkræves ved eller i forbindelse med indførsel af varer, bortset fra
sådanne beløb, hvis størrelse nogenlunde svarer til omkostningerne i forbindelse
med de ydede tjenester, eller som opkræves af toldvæsenet på vegne af en anden
national myndighed;
22
E11./F2.
E12./F25.
E13./F6.
E14./F7.
E15./F5.
E16./F12.
E17./F27.
E18./F13.
E19./F8.
E20./F14.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
E21./F1.
"gensidig
administrativ bistand"
en toldforvaltnings handlinger på vegne af
eller i samarbejde med andre toldforvaltninger med henblik på en korrekt
anvendelse af toldlovgivningen og på forebyggelse, undersøgelse og bekæmpelse
af toldovertrædelser;
"undladelse" det forhold, at toldvæsenet inden for et rimeligt tidsrum efter, at et
spørgsmål er blevet behørigt forelagt for det, undlader at foretage en handling eller
træffe en afgørelse, som kræves ifølge toldlovgivningen;
"person" både fysiske og juridiske personer, medmindre andet fremgår af
sammenhængen;
"frigivelse
af varer"
den handling, hvorved toldvæsenet tillader de berørte
personer at disponere frit over varer, der er genstand for fortoldning;
"godtgørelse" hel eller delvis tilbagebetaling af told og afgifter, der er betalt på
varer, og hel eller delvis fritagelse for told og afgifter, der endnu ikke er betalt;
"sikkerhedsstillelse" det forhold, at toldvæsenet får tilstrækkelig sikkerhed for, at
en forpligtelse over for det vil blive opfyldt; Sikkerhedsstillelsen er "samlet",
såfremt den sikrer opfyldelsen af samtlige forpligtelser, der opstår ved flere
ekspeditioner;
"tredjepart" enhver person, der direkte har at gøre med toldvæsenet for og på
vegne af en anden person for så vidt angår indførsel, udførsel, transport eller
oplagring af varer.
KAPITEL 3
FORTOLDNING OG ANDRE TOLDFORMALITETER
Kompetente toldsteder
E22./F21.
E23./F22.
E24./F20.
E25./F24.
E26./F17.
E27./F26.
3.1.
Standardregel
Toldvæsenet udpeger de toldsteder, ved hvilke varer kan frembydes eller fortoldes. Ved
fastsættelsen af disse toldsteders kompetence og beliggenhed samt deres åbningstider skal der
navnlig tages hensyn til handelens krav.
3.2.
Standardregel
Efter anmodning fra den pågældende person og af årsager, som toldvæsenet anser for
tilstrækkeligt begrundede, udfører toldvæsenet, hvis der er ressourcer hertil, de opgaver, der
er fastsat i forbindelse med regler om og fremgangsmåder for toldbehandling, uden for
åbningstiden eller på andre steder end toldstederne. Alle udgifter, der skal betales til
toldvæsenet, skal være begrænset til den omtrentlige udgift til de ydede tjenester.
3.3.
Standardregel
Når toldsteder er beliggende over for hinanden ved en fælles grænse, bør de pågældende
toldforvaltninger samordne disse toldsteders åbningstider og kompetence.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.4.
Standardregel i overgangsperiode
Ved fælles grænseovergange skal de pågældende toldforvaltninger gennemføre fælles kontrol,
når det er muligt.
3.5.
Standardregel i overgangsperiode
Når toldvæsenet påtænker at etablere et nyt toldsted eller omdanne et eksisterende toldsted
ved en fælles grænseovergang, skal det, når det er muligt, samarbejde med toldvæsenet i
nabolandet om at etablere et sammenstillet toldsted for at lette en fælles kontrol.
Klarereren
a) Personer, som er berettigede til at handle som klarerer
3.6.
Standardregel
Den nationale lovgivning fastlægger betingelserne for, at en person bliver bemyndiget til at
optræde som klarerer.
3.7.
Standardregel
Enhver person, der har ret til at råde over varerne, kan optræde som klarerer.
b) Klarererens ansvar
3.8.
Standardregel
Klarereren er ansvarlig over for toldvæsenet med hensyn til nøjagtigheden af oplysningerne i
vareangivelsen og betalingen af told og afgifter.
c) Klarererens rettigheder
3.9.
Standardregel
Før indgivelsen af vareangivelsen tillades klarereren på de betingelser, der måtte blive fastsat
af toldvæsenet:
a) at undersøge varerne; og
b) at udtage prøver.
3.10.
Standardregel
Toldvæsenet kræver ikke en særskilt vareangivelse for prøver, der tillades udtaget under
toldkontrol, forudsat at sådanne prøver er omfattet af vareangivelsen for den relevante
forsendelse.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vareangivelsen
a) Vareangivelsens form og indhold
3.11.
Standardregel
Indholdet af vareangivelsen fastsættes af toldvæsenet. Papirformatet for vareangivelsen skal
svare til FN's layout-normer.
For automatiserede fortoldningsprocesser skal den elektronisk indgivne vareangivelses format
være baseret på internationale standarder for elektronisk informationsudveksling som fastsat i
Toldsamarbejdsrådets henstillinger vedrørende informationsteknologi.
3.12.
Standardregel
Toldvæsenet skal begrænse de oplysninger, der kræves i toldangivelsen, til de informationer,
der anses for nødvendige med henblik på vurdering og opkrævning af told og afgifter,
udarbejdelse af statistikker og anvendelse af toldlovgivningen.
3.13.
Standardregel
Når klarereren af årsager, der af toldvæsenet anses for gyldige, ikke har alle de oplysninger,
som er nødvendige for at udfærdige vareangivelsen, tillades indgivelse af en midlertidig eller
ufuldstændig vareangivelse, forudsat at den indeholder de oplysninger, der anses for
nødvendige af toldmyndighederne, og at klarereren forpligter sig til at fuldstændiggøre
angivelsen inden for en fastsat frist.
3.14.
Standardregel
Toldvæsenet registrering af en midlertidig eller ufuldstændig vareangivelse giver ikke
mulighed for at indrømme varerne en anden toldbehandling end den, der ville være anvendt,
hvis vareangivelsen var fuldstændig og nøjagtig og var blevet fremlagt direkte.
Varernes frigivelse udsættes ikke, hvis den sikkerhed, der eventuelt kræves, er blevet stillet
for at sikre, at skyldig told og afgifter betales.
3.15.
Standardregel
Toldvæsenet skal kræve indgivelse af den originale vareangivelse og kun det mindste
nødvendige antal kopier.
b) Ledsagedokumenter til vareangivelsen
3.16.
Standardregel
Til støtte for vareangivelsen skal toldvæsenet kun kræve de dokumenter, som er nødvendige
for at tillade kontrol af transaktionen og sikre, at alle krav i forbindelse med anvendelsen af
toldlovgivningen er opfyldt.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.17.
Standardregel
Når visse ledsagedokumenter af årsager, der af toldvæsenet anses for gyldige, ikke kan
indgives sammen med vareangivelsen, skal toldvæsenet tillade, at disse dokumenter
fremlægges inden for en fastsat frist.
3.18.
Standardregel i overgangsperiode
Toldvæsenet tillader, at ledsagedokumenter indgives elektronisk.
3.19.
Standardregel
Toldvæsenet skal ikke stille krav om oversættelse af oplysningerne i ledsagedokumenter,
undtagen hvor dette er nødvendigt for at behandle vareangivelsen.
Indgivelse, registrering og kontrol af vareangivelsen
3.20.
Standardregel
Toldvæsenet giver mulighed for, at vareangivelsen kan indgives til alle de udpegede
toldsteder.
3.21.
Standardregel i overgangsperiode
Toldvæsenet tillader, at vareangivelsen indgives elektronisk.
3.22.
Standardregel
Vareangivelsen skal indgives i de åbningstider, der fastsættes af toldvæsenet.
3.23.
Standardregel
Når national lovgivning fastsætter en frist for indgivelse af vareangivelsen, skal denne frist
være tilstrækkelig til, at klarereren har mulighed for at udfærdige vareangivelsen og
fremskaffe de nødvendige ledsagedokumenter.
3.24.
Standardregel
På klarererens begæring forlænger toldvæsenet, når der foreligger en for dette gyldig
begrundelse, den fastsatte frist for indgivelse af vareangivelsen.
3.25.
Standardregel
Den nationale lovgivning fastsætter, at vareangivelser og ledsagedokumenter kan indgives,
registreres og undersøges inden varernes ankomst.
3.26.
Standardregel
Når toldvæsenet ikke kan registrere vareangivelsen, skal det meddele klarereren årsagerne
dertil.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.27.
Standardregel
Toldvæsenet skal tillade klarereren at berigtige en allerede indgivet vareangivelse, hvis det
ikke er begyndt at kontrollere vareangivelsen eller undersøge varerne, når anmodningen
modtages.
3.28.
Standardregel i overgangsperiode
Toldvæsenet skal tillade klarereren at berigtige vareangivelsen, hvis en anmodning herom
modtages efter påbegyndt kontrol af vareangivelsen, når toldvæsenet finder, at klarereren har
en gyldig begrundelse herfor.
3.29.
Standardregel i overgangsperiode
Klarereren skal tillades at trække vareangivelsen tilbage og anmode om en anden
toldbehandling, forudsat at begæringen herom er fremsat over for toldvæsenet, før varerne er
blevet frigivet, og at toldvæsenet finder årsagerne hertil gyldige.
3.30.
Standardregel
Kontrollen af vareangivelsen skal gennemføres samtidig med eller så hurtigt som muligt efter,
at vareangivelsen er registreret.
3.31.
Standardregel
I forbindelse med kontrollen af vareangivelsen skal toldvæsenet kun gennemføre de
handlinger, som det anser for væsentlige for at sikre overholdelsen af toldlovgivningen.
Særlige procedurer for godkendte personer
3.32.
Standardregel i overgangsperiode
Godkendte personer, som opfylder visse kriterier, der er fastsat af toldvæsenet, navnlig at de
har været involveret i tilfredsstillende fortilfælde på toldområdet og anvender en effektiv
ordning for forvaltning af deres bogholderi, kan drage fordel af særlige procedurer, herunder:
frigivelse af varerne på grundlag af et minimum af nødvendige oplysninger til
at identificere varerne og mulighed for senere udfærdigelse af den endelige
vareangivelse
toldbehandling af varerne i klarererens lokaler eller på et andet af toldvæsenet
godkendt sted
og i det omfang, det er muligt, desuden andre særlige procedurer såsom:
indgivelse af en enkelt vareangivelse for alle indførsler og udførsler i en
bestemt periode, når samme person ofte foretager disse transaktioner
mulighed for at de godkendte personer selv beregner told og afgifter på
grundlag af deres egen bogføring, som toldvæsenet støtter sig til i påkommende
tilfælde for at kontrollere anvendelsen af andre forordninger
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mulighed for indgivelse af vareangivelsen ved en anmærkning i den godkendte
persons regnskaber, der efterfølgende skal støttes med en supplerende
vareangivelse.
Undersøgelse af varerne
a) Varigheden af undersøgelsen af varerne
3.33.
Standardregel
Når toldvæsenet beslutter, at angivne varer skal undersøges, skal denne undersøgelse finde
sted så hurtigt som muligt efter registreringen af vareangivelsen.
3.34.
Standardregel
Ved planlægningen af undersøgelser skal undersøgelser af levende dyr, fordærvelige varer og
andre varer, som toldvæsenet godkender er hastende, prioriteres.
3.35.
Standardregel i overgangsperiode
Hvis varerne skal inspiceres af andre kompetente myndigheder, og toldvæsenet også
fastsætter en undersøgelse, skal toldvæsenet sikre, at undersøgelserne koordineres og om
muligt gennemføres samtidig.
b) Klarererens tilstedeværelse ved undersøgelse af varer
3.36.
Standardregel
Toldvæsenet overvejer anmodninger fra klarereren om at være tilstede eller repræsenteret ved
undersøgelsen af varerne. Sådanne anmodninger imødekommes, medmindre der foreligger
ekstraordinære omstændigheder.
3.37.
Standardregel
Hvis toldvæsenet anser det for nyttigt, anmoder de klarereren om at være tilstede eller være
repræsenteret ved undersøgelsen af varerne for at give dem den bistand, som er nødvendig for
at lette undersøgelsen.
c) Prøveudtagning foretaget af toldvæsenet
3.38.
Standardregel
Der udtages kun prøver, hvis toldvæsenet anser dette for nødvendigt for at fastsætte
toldbeskrivelsen og/eller værdien af angivne varer eller for at sikre anvendelsen af andre
bestemmelser i den nationale lovgivning. Udtagne prøver skal være så små som muligt.
Fejl
3.39.
Standardregel
Toldvæsenet pålægger ikke strenge sanktioner i tilfælde af fejl, hvor det finder det godtgjort,
at sådanne fejl er sket ved uagtsomhed, og at der ikke foreligger bedragerisk hensigt eller grov
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forsømmelighed. Finder toldvæsenet det nødvendigt at modvirke en gentagelse af sådanne
fejl, kan der pålægges sanktioner, men ikke i større omfang end nødvendigt til dette formål.
Frigivelse af varer
3.40.
Standardregel
Angivne varer frigives, så snart toldvæsenet har undersøgt dem eller besluttet ikke at
undersøge dem, forudsat:
at der ikke er konstateret nogen overtrædelse
at de nødvendige indførsels- eller udførselstilladelser eller andre nødvendige
dokumenter er opnået
at alle tilladelser i forbindelse med den pågældende procedure er opnået, og
at enhver told og afgift er betalt, eller at der er taget passende skridt til at sikre
opkrævningen heraf.
3.41.
Standardregel
Når toldvæsenet har sikkerhed for, at klarereren vil opfylde alle toldbehandlingsformaliteter
senere, indrømmer det frigivelse af varerne på betingelse af, at klarereren fremlægger et
handelsdokument eller et administrativt dokument, som indeholder de vigtigste oplysninger
vedrørende den pågældende forsendelse, og som toldvæsenet kan godtage, samt om
nødvendigt en garanti som sikkerhed for, at skyldig told og afgifter betales.
3.42.
Standardregel
Beslutter toldvæsenet, at det har behov for laboratorieanalyse af prøver, detaljerede tekniske
dokumenter eller ekspertrådgivning, frigiver det varerne, før resultatet af sådanne
undersøgelser er kendt, forudsat at der er stillet den nødvendige sikkerhed, og at det finder det
godtgjort, at varerne ikke er genstand for forbud eller begrænsninger.
3.43.
Standardregel
Hvis der konstateres en overtrædelse, afventer toldvæsenet ikke afslutningen af administrative
eller retlige foranstaltninger, før de frigiver varerne, forudsat at varerne ikke skal konfiskeres
eller fortabes eller er nødvendige som bevismateriale senere, og at klarereren betaler told og
afgifter og stiller sikkerhed for at sikre betalingen af yderligere told og afgifter og af alle
bøder, der måtte blive pålagt.
Afståelse eller tilintetgørelse af varer
3.44.
Standardregel
Når varer endnu ikke er overgået til frit forbrug, eller når de er blevet henført under en anden
toldprocedure, og forudsat at der ikke er registreret nogen overtrædelse, får den pågældende
person dispensation fra at betale told og afgifter eller opnår godtgørelse heraf:
når de angivne varer på den pågældendes anmodning og efter toldvæsenets
afgørelse afstås til statskassen eller tilintetgøres eller behandles således, at de
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fratages al handelsværdi under toldvæsenets kontrol. Alle udgifter i forbindelse
hermed afholdes af den pågældende
når sådanne varer hændeligt eller som følge af force majeure er ødelagt eller
gået uigenkaldeligt tabt, forudsat at det behørigt godtgøres over for
toldvæsenet, at varerne er ødelagt eller gået tabt
ved mangler som følge af varernes art, når det behørigt godtgøres over for
toldvæsenet, at der foreligger sådanne mangler.
Alt affald eller skrot, der er tilovers efter ødelæggelse, skal, hvis det overgår til forbrug eller
udførsel, fortoldes, som om sådant affald og skrot var indført eller udført i denne tilstand.
3.45.
Standardregel i overgangsperiode
Afhænder toldvæsenet varer, som ikke er blevet angivet inden for den fastsatte frist, eller som
ikke har kunnet frigives, selv om der ikke er konstateret nogen overtrædelse, skal overskuddet
fra salget efter fradrag af told og afgifter samt alle andre påløbne gebyrer og udgifter afleveres
til de personer, der er berettiget til at modtage det, eller, hvis dette ikke er muligt, stå til deres
rådighed i et nærmere fastsat tidsrum.
KAPITEL 4
TOLD OG AFGIFTER
A. BEREGNING, OPKRÆVNING OG BETALING AF TOLD OG AFGIFTER
4.1.
Standardregel
Den nationale lovgivning fastsætter de omstændigheder, hvor der skal betales told og afgifter.
4.2.
Standardregel
Den nationale lovgivning fastsætter fristen for beregningen af den told og de afgifter, der
finder anvendelse. Beregningen skal foretages hurtigst muligt efter, at vareangivelsen er
indgivet, eller at skylden på anden måde er opstået.
4.3.
Standardregel
De faktorer, der ligger til grund for beregningen af told og afgifter, samt de betingelser,
hvorunder de fastsættes, fastlægges i den nationale lovgivning.
4.4.
Standardregel
Told- og afgiftssatserne meddeles i offentlige publikationer.
4.5.
Standardregel
Den nationale lovgivning fastsætter det tidspunkt, der skal tages i betragtning med henblik på
fastsættelse an told- og afgiftssatserne.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.6.
Standardregel
Den nationale lovgivning fastsætter de metoder, der kan benyttes til at betale told og afgifter.
4.7.
Standardregel
Den nationale lovgivning fastsætter, hvilke personer der er ansvarlige for betalingen af told og
afgifter.
4.8.
Standardregel
Den nationale lovgivning fastsætter forfaldsdatoen og det sted, hvor betalingen skal finde
sted.
4.9.
Standardregel
Når det er fastsat i den nationale lovgivning, at forfaldsdatoen kan være efter frigivelsen af
varerne, skal nævnte dato være mindst ti dage efter frigivelsen. Der beregnes ikke renter for
tidsrummet mellem frigivelsesdatoen og forfaldsdatoen.
4.10.
Standardregel
Den nationale lovgivning skal fastsætte det tidsrum, inden for hvilket toldvæsenet kan træffe
retlige foranstaltninger for at opkræve told og afgifter, der ikke er betalt på forfaldsdatoen.
4.11.
Standardregel
Den nationale lovgivning fastsætter den rentesats, der anvendes på told- og afgiftsbeløb, som
ikke er blevet betalt på forfaldsdatoen, samt betingelserne for anvendelsen af denne rente.
4.12.
Standardregel
Når told og afgifter er betalt, udstedes en kvittering til betaleren som bevis for betalingen,
medmindre der foreligger anden dokumentation, der udgør bevis for betaling.
4.13.
Standardregel i overgangsperiode
Den nationale lovgivning fastsætter en mindsteværdi og/eller et mindstebeløb for told og
afgifter, hvorunder der ikke opkræves told og afgifter.
4.14.
Standardregel
Finder toldvæsenet, at fejl i vareangivelsen eller i beregningen af told og afgifter vil føre til
eller har ført til opkrævning eller inddrivelse af et told- eller afgiftsbeløb, der er mindre end
det retligt skyldige, rettet det fejlen og påkræver det for lidt betalte beløb. Hvis det
pågældende beløb er mindre end det mindstebeløb, der er fastsat i den nationale lovgivning,
opkræver eller inddriver toldvæsenet dog ikke beløbet.
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
B. UDSKUDT BETALING AF TOLD OG AFGIFTER
4.15.
Standardregel
Når den nationale lovgivning giver mulighed for udskudt betaling af told og afgifter,
fastsætter den de betingelser, hvorunder en sådan facilitet tillades.
4.16.
Standardregel
Udskudt betaling indrømmes rentefrit i det omfang, det er muligt.
4.17.
Standardregel
Fristen for udskudt betaling af told og afgifter skal mindst udgøre fjorten dage.
C. GODTGØRELSE AF TOLD OG AFGIFTER
4.18.
Standardregel
Told og afgifter godtgøres, når det er fastlagt, at det for meget opkrævede beløb skyldes en
fejl begået i forbindelse med beregningen af denne told og disse afgifter.
4.19.
Standardregel
Der indrømmes godtgørelse for så vidt angår indførte eller udførte varer, som konstateres at
have været defekte eller på anden måde ikke i overensstemmelse med de aftalte
specifikationer på indførsels- eller udførselstidspunktet, og som returneres enten til
leverandøren eller til en anden person udpeget af leverandøren, forudsat at følgende
betingelser er opfyldt:
varerne må ikke være blevet bearbejdet, repareret eller brugt i indførselslandet
og skal være genudført inden for en rimelig tidsfrist
varerne må ikke være blevet bearbejdet, repareret eller brugt i udførselslandet
og skal være genindført inden for en rimelig tidsfrist.
Det er dog ikke til hinder for en godtgørelse, at varerne har været brugt, hvis en sådan brug
var nødvendig for at opdage de defekter eller andre omstændigheder, der førte til
genudførslen eller genindførslen af varerne.
Som alternativ til genudførsel eller genindførsel kan varerne efter toldvæsenets afgørelse
afstås til statskassen eller tilintetgøres eller behandles således, at de fratages al handelsværdi
under toldvæsenets kontrol. Denne afståelse eller tilintetgørelse må ikke medføre udgifter for
statskassen.
4.20.
Standardregel i overgangsperiode
Når toldvæsenet giver tilladelse til, at varer, som oprindeligt er angivet til en toldprocedure
med betaling af told og afgifter, henføres under en anden toldprocedure, godtgøres enhver
told og alle afgifter, der er opkrævet ud over det beløb, som er skyldigt i henhold til den nye
procedure.
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.21.
Standardregel
Afgørelser om krav om godtgørelse træffes og meddeles straks de pågældende personer
skriftligt, og godtgørelsen af de for meget opkrævede beløb skal ske så hurtigt som muligt
efter, at kravene er fundet berettigede.
4.22.
Standardregel
Konstaterer toldvæsenet, at opkrævningen af et for stort beløb skyldes en fejl begået af
toldvæsenet ved beregningen af told og afgifter, skal godtgørelsen ske som hastesag.
4.23.
Standardregel
Når der er fastsat tidsfrister, efter hvilke krav om godtgørelse ikke vil blive imødekommet,
skal sådanne frister være af tilstrækkelig længde til at tage højde for de forskellige
omstændigheder i hver type af tilfælde, hvor der kan indrømmes godtgørelse.
4.24.
Standardregel
Der indrømmes ikke godtgørelse, hvis det pågældende beløb er mindre end det mindstebeløb,
der er fastsat i den nationale lovgivning.
KAPITEL 5
SIKKERHEDSSTILLELSE
5.1.
Standardregel
Den nationale lovgivning opregner de tilfælde, hvor der kræves sikkerhedsstillelse, og angiver
formerne for sikkerhedsstillelsen.
5.2.
Standardregel
Toldvæsenet fastsætter det beløb, der skal stilles som sikkerhed.
5.3.
Standardregel
Enhver person, der skal stille sikkerhed, kan vælge enhver form for sikkerhedsstillelse, som
kan accepteres af toldvæsenet.
5.4.
Standardregel
Hvor det er muligt i henhold til den nationale lovgivning, kræver toldvæsenet ikke
sikkerhedsstillelse, når det finder, at en forpligtelse over for toldvæsenet vil blive opfyldt.
5.5.
Standardregel
Når der kræves sikkerhedsstillelse for at sikre, at forpligtelser, der opstår som følge af en
toldbehandling, vil blive opfyldt, godtager toldvæsenet en samlet sikkerhedsstillelse, navnlig
fra klarerer der regelmæssigt angiver varer ved forskellige toldsteder i toldområdet.
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.6.
Standardregel
Når der kræves sikkerhedsstillelse, skal sikkerheden fastsættes til det lavest mulige beløb, og
for så vidt angår betalingen af told og afgifter skal det ikke overstige det beløb, der eventuelt
skal betales.
5.7.
Standardregel
Når der er stillet sikkerhed, skal denne frigives hurtigst muligt efter, at toldvæsenet finder det
godtgjort, at de forpligtelser, der gjorde en sikkerhedsstillelse nødvendig, er blevet behørigt
opfyldt.
KAPITEL 6
TOLDKONTROL
6.1.
Standardregel
Alle varer, herunder transportmidler, der kommer ind i eller forlader toldområdet, er genstand
for toldkontrol, uanset om de er told- og afgiftspligtige.
6.2.
Standardregel
Toldkontrollen begrænses til den kontrol, som er nødvendig for at sikre, at toldlovgivningen
overholdes.
6.3.
Standardregel
Ved anvendelsen af toldkontrol anvender toldvæsenet risikostyring.
6.4.
Standardregel
Toldvæsenet anvender risikoanalyse for at afgøre, hvilke personer og varer, herunder
transportmidler, der skal undersøges og i hvilket omfang.
6.5.
Standardregel
Toldvæsenet indfører en strategi for måling af overholdelse af toldlovgivningen, der skal
støtte risikostyringen.
6.6.
Standardregel
Toldkontrolsystemerne skal omfatte revisionsbaserede kontroller.
6.7.
Standardregel
Toldvæsenet skal stræbe efter at samarbejde med andre toldforvaltninger og skal søge at
indgå aftaler om gensidig administrativ bistand for at forbedre toldkontrollen.
6.8.
Standardregel
Toldvæsenet skal stræbe efter at samarbejde med erhvervslivet og skal søge at indgå
aftalememoranda for at forbedre toldkontrollen.
34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.9.
Standardregel i overgangsperiode
Toldvæsenet benytter i størst muligt omfang informationsteknologi og elektronisk handel for
at forbedre toldkontrollen.
6.10.
Standardregel
Når erhvervsdrivendes erhvervssystemer har indvirkning på toldtransaktioner, evaluerer
toldvæsenet disse systemer for at sikre, at toldkravene overholdes.
KAPITEL 7
ANVENDELSE AF INFORMATIONSTEKNOLOGI
7.1.
Standardregel
Toldvæsenet anvender informationsteknologi til støtte for toldtransaktioner, når dette er lønsomt
og effektivt for toldvæsenet og erhvervslivet. Toldvæsenet fastsætter betingelserne for
anvendelse af informationsteknologi.
7.2.
Standardregel
Ved indførelse af edb-applikationer benytter toldvæsenet relevante internationalt accepterede
standarder.
7.3.
Standardregel
Indførelsen af informationsteknologi gennemføres i videst mulig udstrækning i samråd med alle
relevante direkte berørte parter.
7.4.
Standardregel
Ifølge ny eller revideret national lovgivning skal:
elektroniske handelsmetoder kunne benyttes som alternativ til papirbaserede
dokumentationskrav
både elektroniske og papirbaserede bekræftelsesmetoder kunne benyttes
toldvæsenet have ret til at beholde oplysninger til eget brug og om fornødent
udveksle sådanne oplysninger med andre toldforvaltninger og alle andre retligt
godkendte parter ved hjælp af elektroniske handelsteknikker.
KAPITEL 8
FORBINDELSER MELLEM TOLDVÆSENET OG TREDJEPARTER
8.1.
Standardregel
De pågældende personer kan vælge selv at have direkte forbindelser med toldvæsenet, eller de
kan udpege en tredjepart til at handle på deres vegne.
35
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.2.
Standardregel
Den nationale lovgivning fastsætter betingelserne for, at en person kan handle for og på vegne
af en anden person i forhold til toldvæsenet, og fastsætter tredjeparters ansvar over for
toldvæsenet for told og afgifter og for uregelmæssigheder.
8.3.
Standardregel
Toldtransaktioner, som den pågældende person vælger selv at stå for, skal ikke behandles
mindre gunstigt eller være genstand for strengere krav end toldtransaktioner, der varetages for
den pågældende person af en tredjepart.
8.4.
Standardregel
En person, der er udpeget som tredjepart, har samme rettigheder i forbindelse med behandling
af sager med toldvæsenet som den person, der har udpeget vedkommende.
8.5.
Standardregel
Toldvæsenet skal tillade, at tredjeparter deltager i dets formelle konsultationer med
erhvervslivet.
8.6.
Standardregel
Toldvæsenet fastsætter de omstændigheder, hvor det ikke vil at behandle sager med en
tredjepart.
8.7.
Standardregel
Toldvæsenet underretter skriftligt tredjeparten, hvis der træffes afgørelse om, at der ikke vil
blive behandlet sager med den pågældende part.
KAPITEL 9
INFORMATION, AFGØRELSER OG BESLUTNINGER TILVEJEBRAGT ELLER
TRUFFET AF TOLDMYNDIGHEDERNE
A. GENEREL INFORMATION
9.1.
Standardregel
Toldvæsenet træffer foranstaltninger til at sikre, at alle interesserede uden vanskeligheder kan
skaffe sig de nødvendige generelle oplysninger om toldlovgivningen.
9.2.
Standardregel
Når oplysninger, der er gjort tilgængelige, må ændres på grund af ændringer af
toldlovgivningen eller af administrative ordninger eller krav, sikrer toldvæsenet, at de
reviderede oplysninger er let tilgængelige, før ændringerne træder i kraft, så interesserede kan
orientere sig om ændringerne, medmindre der ikke kan gives forudgående meddelelse.
36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.3.
Standardregel i overgangsperiode
Toldvæsenet benytter informationsteknologi til bedre at tilvejebringe oplysninger.
B. SPECIFIK INFORMATION
9.4.
Standardregel
På anmodning fra en interesseret person tilvejebringer toldvæsenet så hurtigt og præcist som
muligt oplysninger om de specifikke spørgsmål, som er rejst af den interesserede person, og
som vedrører toldlovgivningen.
9.5.
Standardregel
Toldvæsenet giver ikke blot de oplysninger, der specifikt er anmodet om, men også alle andre
relevante oplysninger, som det finder, at den interesserede bør have.
9.6.
Standardregel
Når toldvæsenet tilvejebringer oplysninger, skal det sikre, at det ikke røber private eller
fortrolige oplysninger, der berører toldvæsenet eller tredjeparter, medmindre dette kræves
eller tillades af den nationale lovgivning.
9.7.
Standardregel
Når toldvæsenet ikke kan levere oplysninger gratis, skal betalingen være begrænset til den
omtrentlige udgift til de ydede tjenester.
C. AFGØRELSER OG BESLUTNINGER
9.8.
Standardregel
På skriftlig anmodning fra den pågældende person giver toldvæsenet skriftlig meddelelse om
sin afgørelse inden for en frist, der er fastsat i den nationale lovgivning. Når afgørelsen går
imod den pågældende person, skal denne underrettes om årsagerne hertil samt om retten til at
indgive klage.
9.9.
Standardregel
Toldvæsenet træffer bindende beslutninger på anmodning fra den interesserede person på
betingelse af, at det har alle de oplysninger, som det anser for nødvendige.
KAPITEL 10
KLAGER I TOLDSAGER
A. KLAGEADGANG
10.1.
Standardregel
Ifølge den nationale lovgivning skal der være klageadgang i toldsager.
37
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.2.
Standardregel
Enhver person, der er direkte berørt af en afgørelse truffet af toldvæsenet eller en udeladelse,
som skyldes dette, har adgang til at klage.
10.3.
Standardregel
En person, der er direkte berørt af en afgørelse truffet af toldvæsenet eller en udeladelse, som
skyldes dette, underrettes efter at have fremsat anmodning til toldvæsenet om årsagerne til en
sådan afgørelse eller udeladelse inden for en frist, der fastsættes i den nationale lovgivning.
Dette kan eventuelt føre til en klage.
10.4.
Standardregel
Ifølge den nationale lovgivning skal der være adgang til at indgive en indledende klage til
toldvæsenet.
10.5.
Standardregel
Når en klage til toldvæsenet afvises, har klageren ret til at klage til en myndighed, der er
uafhængig af toldforvaltningen.
10.6.
Standardregel
I sidste instans har klageren adgang til at klage til en retlig myndighed.
B. FORMEN AF OG BEGRUNDELSER FOR KLAGER
10.7.
Standardregel
Klager fremsættes skriftligt og skal være begrundede.
10.8.
Standardregel
Der fastsættes en frist for indgivelse af en klage over en afgørelse truffet af toldvæsenet;
denne frist skal være tilstrækkelig til, at klageren kan studere den anfægtede afgørelse og
forberede en klage.
10.9.
Standardregel
Når en klage indgives til toldvæsenet, skal dette ikke rutinemæssigt kræve, at dokumentation
til støtte for klagen indgives sammen med denne, men skal under passende omstændigheder
indrømme en rimelig frist til indgivelse af sådan dokumentation.
C. BEHANDLING AF KLAGER
10.10. Standardregel
Toldvæsenet tager så hurtigt som muligt stilling til klager og giver klageren skriftlig
meddelelse herom.
38
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.11. Standardregel
Når en klage til toldvæsenet afvises, angivet det årsagerne hertil skriftligt og underretter
klageren om, at han har ret til at indgive yderligere klager til administrative eller retlige
myndigheder, samt om fristerne herfor.
10.12. Standardregel
Når klageren får medhold, skal toldvæsenet anvende sin afgørelse eller den uafhængige eller
retlige myndigheds beslutning så hurtigt som muligt, undtagen hvis toldvæsenet appellerer
afgørelsen.
39
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443680_0040.png
BILAG II
ANMELDELSE
I henhold til artikel 8, stk. 5, litra a), i den reviderede Kyoto-konvention meddeler Det
Europæiske Fællesskab hermed Toldsamarbejdsrådets generalsekretær, som depositar af
denne konvention, at Det Europæiske Fællesskab som toldunion og økonomisk union har
kompetence med hensyn til alle anliggender, der reguleres af konventionen, med undtagelse
af:
fastsættelse af satser og procedurer for indførelse og opkrævning af told og afgifter
(moms og punktafgifter), som ikke er fællesskabstold, afgifter med samme virkning
som fællesskabstold eller import- og eksportafgifter i henhold til Fællesskabets
landbrugspolitik
fastlæggelse af en organisatorisk ramme for anvendelse af standardregler,
standardregler i overgangsperioder eller anbefalede fremgangsmåder, som i praksis
kan besluttes af medlemsstaterne, så længe denne anvendelse er forenelig med de
mål, der er fastlagt i Det Europæiske Fællesskabs lovgivning.
40
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443680_0041.png
BILAG III
ANMELDELSE
I henhold til artikel 11 i den reviderede Kyoto-konvention meddeler Det Europæiske
Fællesskab hermed Toldsamarbejdsrådets generalsekretær, som depositar af denne
konvention, at Det Europæiske Fællesskabs toldområde skal betragtes som ét område og
omfatter:
Kongeriget Belgiens område
Kongeriget Danmarks område, med undtagelse af Færøerne og Grønland
Forbundsrepublikken Tysklands område, med undtagelse af øen Helgoland og
Buesingen-området (traktat af 23. november 1964 mellem Forbundsrepublikken
Tyskland og Schweiz)
Kongeriget Spaniens område, med undtagelse af Ceuta og Melilla
Den Hellenske Republiks område
Den Franske Republiks område, med undtagelse af de oversøiske territorier og Saint
Pierre og Miquelon og Mayotte
Irlands område
Den Italienske Republiks område, med undtagelse af kommunerne Livigno og
Campione d'Italia samt den til det italienske område hørende del af Luganosøen
mellem bredden og den politiske grænse for den mellem Ponte Tresa og Porto
Ceresio beliggende zone
Storhertugdømmet Luxembourgs område
Kongeriget Nederlandenes område i Europa
Republikken Østrigs område
Den Portugisiske Republiks område
Republikken Finlands område
Kongeriget Sveriges område
Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirlands område samt Kanaløerne og
øen Man.
Selv om Fyrstendømmet Monacos område, som det defineres i toldkonventionen undertegnet
i Paris den 18. maj 1963 (Journal Officiel de la République française af 27. september 1963, s.
8679), befinder sig uden for Frankrigs område, betragtes det i medfør af konventionen som en
del af EF's toldområde.
Fællesskabets toldområde omfatter ligeledes søterritoriet, indre farvande og luftrum hørende
til medlemsstaterne og de områder, der er omhandlet ovenfor, med undtagelse af søterritoriet,
indre farvande og luftrum hørende til områder, der ifølge ovenstående ikke indgår i
Fællesskabets toldområde.
41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443680_0042.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
Den foreslåede rådsafgørelse har ingen økonomisk betydning for EF-budgettet.
42