Europaudvalget 2002
KOM (2002) 0644
Offentligt
1443694_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 22.11.2002
KOM(2002) 644 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om resultaterne af anvendelsen af artikel 13, stk. 9, og artikel 22, 23 og 24 i Rådets
direktiv 2000/29/EF af 8. maj 2000 om foranstaltninger mod indslæbning i Fællesskabet
af skadegørere på planter eller planteprodukter og mod deres spredning inden for
Fællesskabet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443694_0002.png
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om resultaterne af anvendelsen af artikel 13, stk. 9, og artikel 22, 23 og 24 i Rådets
direktiv 2000/29/EF af 8. maj 2000 om foranstaltninger mod indslæbning i Fællesskabet
af skadegørere på planter eller planteprodukter og mod deres spredning inden for
Fællesskabet
Artikel 26 i Rådets direktiv 2000/29/EF af 8. maj 2000 om foranstaltninger mod indslæbning i
Fællesskabet af skadegørere på planter eller planteprodukter og mod deres spredning inden
for Fællesskabet
1
fastsætter, at "senest den 20. januar 2002 undersøger Kommissionen
resultaterne af anvendelsen af artikel 13, stk. 9, og artikel 22, 23 og 24 og forelægger Rådet
en rapport, eventuelt ledsaget af forslag til ændringer".
Formålet med denne rapport er derfor at vurdere resultaterne af anvendelsen af direktiv
2000/29/EF's artikel 13, stk. 9, vedrørende kontrolinfrastrukturer og artikel 22-24 vedrørende
solidaritet og ansvar. I overensstemmelse med direktivets artikel 26 indeholder denne rapport
også forslag til ændringer af den gældende lovgivning.
1.
I
NDLEDNING
Begreberne "solidaritet/ansvar" går tilbage til forslagene i dokumentet "Gennemførelse af det
interne marked: Hvidbog fra Kommissionen til Det Europæiske Råd", fremlagt den 14. juni
1985 (KOM(85) 310 endelig). I hvidbogens punkt 39-43 omtales nogle specifikke aktioner
inden for plantesundhedsbeskyttelse. I punkt 41 hedder det: "...Desuden bør medlemsstaterne
samarbejde i bekæmpelsen af svigagtige fremgangsmåder inden for fællesskabsrammerne, og
der bør fastsættes bestemmelser for ansvaret i tilfælde af skade, der skyldes svigagtige eller
skødesløse fremgangsmåder." Denne idé går igen i punkt 5.1.6 i Kommissionens meddelelse
"En ny strategi på det fytosanitære område (skadegørere)" af 10. marts 1987
(KOM(87) 97 endelig): "... Det vil endvidere være nyttigt at have ensartede regler for ansvar
og finansiering. Virkning: Større tillid med hensyn til aktiviteter på det fytosanitære område.
En mere hensigtsmæssig fordeling af de finansielle byrder i tilfælde af spredning af
skadegørere fra angrebet materiale."
Der forstås ved:
"solidaritet": en medlemsstat, der er "ramt" af en forekomst af planteskadegørere,
som er ukendte på dens område, kan få finansiel støtte fra Fællesskabet til de
foranstaltninger til udryddelse og kontrol af disse skadegørere, som den iværksætter
og
"ansvar": hvis det konstateres, at en medlemsstat har været årsag til denne forekomst
af skadegørere som følge af manglende overholdelse af gældende regler eller normer
i Fællesskabets plantesundhedslovgivning, skal medlemsstaten yde Fællesskabet
godtgørelse for den plantesundhedsstøtte, der udbetales i medfør af
solidaritetsprincippet.
1
EFT L 169 af 10.7.2000, s. 1.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443694_0003.png
Den finansielle ansvarliggørelse af medlemsstaterne ved utilstrækkelig overvågning,
inspektion eller kontrol er blevet betragtet som en foranstaltning, der kan medvirke til at
forbedre overholdelsen af Fællesskabets plantesundhedsregler.
Det oprindelige forslag til Rådets direktiv KOM(89) 647 endelig af 22. januar 1990
2
(forslag
til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/93/EØF om foranstaltninger mod indslæbning i
medlemsstaterne af skadegørere på planter og planteprodukter), der indeholdt bestemmelser
om solidaritet og ansvar, ændret ved forslag KOM(91) 246 endelig af 17. juli 1991
3
, var i
flere år genstand for intense drøftelser i Rådet, som udmundede i Rådets direktiv 97/3/EF af
20. januar 1997
4
om ændring af direktiv 77/93/EØF
5
om foranstaltninger mod indslæbning i
Fællesskabet af skadegørere på planter eller planteprodukter og mod deres spredning inden
for Fællesskabet. Direktivet trådte i kraft den 30. januar 1997, og medlemsstaterne skulle
sætte de nødvendige bestemmelser i kraft inden den 1. april 1998.
Direktiv 97/3/EF blev præciseret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 2051/97 af
20. oktober 1997 om de nærmere bestemmelser for ydelse af et finansielt plantebeskyttelses-
bidrag fra Fællesskabet
6
, der fastsatte fristen for indgivelse af en solidaritetsansøgning i et
bestemt år, hvis der skulle kunne ydes et finansielt bidrag over budgettet for samme år.
Direktiv 97/3/EF omfattede også bestemmelser om infrastrukturforanstaltninger og fastsatte,
at den nærmere gennemførelse af bestemmelserne om solidaritet ville blive præciseret i to
gennemførelsesforordninger, en om den almindelige solidaritetsordning og en (fakultativ
bestemmelse) om det særlige aspekt "udebleven fortjeneste". Alle bestemmelserne i direktiv
97/3/EF er senere blevet inkorporeret i Rådets direktiv 2000/29/EF, der udgør en
konsolidering af direktiv 77/93/EØF.
2.
2.1.
2.1.1.
V
URDERING AF ANVENDELSEN AF DE FORSKELLIGE ARTIKLER
Artikel 13, stk. 9 "Kontrolinfrastrukturer"
Beskrivelse af artiklen
Artikel 13, stk. 9, fastsætter generelle regler om et finansielt bidrag fra Fællesskabet til
medlemsstaterne for at udbygge kontrolinfrastrukturerne, for så vidt der er tale om
plantesundhedskontrol, der foretages i overensstemmelse med direktiv 2000/29/EF.
"Formålet med bidraget er at tilvejebringe bedre udstyr og installationer på andre
kontrolsteder end bestemmelsesstedet med henblik på at gennemføre kontrol og undersøgelse
og i fornødent omfang de foranstaltninger, der er nævnt i artikel 13, stk. 11, i direktiv
2000/29/EF, ud over hvad der allerede er opnået ved opfyldelse af de minimumsbetingelser,
der er fastsat i gennemførelsesbestemmelserne i henhold til stk. 8, fjerde afsnit" i samme
artikel.
"Kommissionen stiller forslag om opførelse af passende bevillinger hertil på Den Europæiske
Unions almindelige budget".
2
3
4
5
6
EFT C 31 af 9.2.1990, s. 8.
EFT C 205 af 6.8.1991, s. 16.
EFT L 27 af 30.1.1997, s. 30.
EFT L 26 af 31.1.1977, s. 20.
EFT L 287 af 21.10.1997, s. 13.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443694_0004.png
"Inden for de bevillinger, der er til rådighed med henblik herpå, dækker Fællesskabets bidrag
indtil 50 % af de udgifter, der direkte vedrører forbedring af udstyr og installationer"
(undertiden 70 % i visse særlige tilfælde og efter afgørelse fra Rådet, jf. artikel 25 i direktiv
2000/29/EF).
Minimumskravene til udstyr på andre kontrolsteder end kontrolstederne på
bestemmelsesstedet for planter, planteprodukter eller andre objekter fra tredjelande blev
nærmere præciseret i direktiv 98/22/EF af 15. april 1998
7
.
De nærmere regler for denne intervention, der fastlægges i en gennemførelsesforordning, og
tildelingen og størrelsen af det finansielle bidrag vedtages ved afgørelse truffet af
Kommissionen. Den berørte medlemsstat indsender de oplysninger og dokumenter, der er
nødvendige til afgørelsen om det finansielle bidrag. Om nødvendigt kan der under
Kommissionens ansvar foretages undersøgelser af de i artikel 21 i direktiv 2000/29/EF
omhandlede eksperter.
2.1.2.
Anvendelsen af artiklen
Efter ikrafttrædelsen af direktiv 97/3/EF førte en række udkast til Kommissionens forordning
om nærmere regler for gennemførelsen af bestemmelserne i artikel 13, stk. 9, til vedtagelse af
Kommissionens forordning (EF) nr. 998/2002 af 11. juni 2002 om nærmere bestemmelser for
ydelse af et finansielt EF-bidrag til medlemsstaterne til udbygning af infrastrukturerne for
plantesundhedskontrol af planter og planteprodukter fra tredjelande
8
.
Denne forordning fastsætter bl.a.: administrative regler for indgivelse af ansøgningen og
regler om, hvilke oplysninger den skal indeholde om det pågældende kontrolsted, begrundelse
for og beskrivelse af det udstyr/de installationer, der skal erhverves, og en finansieringsplan
for erhvervelsen.
Det fastsættes, at medlemsstaterne skal indgive forhåndsansøgninger om de pågældende
udgifter. Kommissionen gennemgår derefter ansøgningerne og udarbejder en liste over dem,
der opfylder forordningens kriterier. Listen over udstyr/installationer, hvortil der kan ydes
støtte, omfatter kun udstyr/installationer, der er direkte nødvendige til kontrolarbejdet.
De udvalgte udgiftsprogrammer klassificeres så efter værditilvækst og prioritet: kontrolsteder,
der står over for en betydelig omstrukturering, og kontrolsteder, der skal forbedres efter et
besøg fra Levnedsmiddel- og Veterinærkontoret. Den endelige liste over programmer, hvortil
der skal ydes tilskud, forelægges Den Stående Komité for Plantesundhed til drøftelse.
Det skal bemærkes, at Rådet endnu ikke har fastlagt, i hvilke tilfælde det finansielle bidrag
omhandlet i artikel 13, stk. 9, kan nå op på 70 % af de støtteberettigede udgifter (artikel 25 i
direktiv 2000/29/EF).
De finansielle midler, der afsættes til denne aktion, beløber sig i øjeblikket til 100 000-
200 000 EUR pr. år. Det må forventes, at EU's udvidelse og de deraf følgende nye ydre
grænser vil nødvendiggøre supplerende midler på dette område.
7
8
EFT L 126 af 28.4.1998, s. 26.
EFT L 152 af 12.6.2002, s. 16, berigtiget ved EFT L 153 af 13.6.2002, s. 18 (berigtigelse).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For 2002 fastsætter forordningen undtagelsesvis, at medlemsstaternes ansøgninger skal være
indgivet senest den 15. juli. Kommissionen har modtaget fire ansøgninger, der nu er ved at
blive vurderet.
2.2.
2.2.1.
Artikel 22 og 23 ("Solidaritet")
Beskrivelse af artiklerne
2.2.1.1. Princippet
I artikel 22 hedder det: "I tilfælde af forekomst eller mistanke om forekomst af en skadegører
som følge af indslæbning eller spredning i Fællesskabet, kan medlemsstaterne i henhold til
artikel 23 og 24 modtage et finansielt plantebeskyttelsesbidrag fra Fællesskabet til dækning af
udgifter, der direkte vedrører de nødvendige foranstaltninger, der er truffet eller agtes truffet
for at bekæmpe denne skadegører med henblik på at udrydde den eller, hvis dette ikke er
muligt, begrænse dens udbredelse. Kommissionen stiller forslag om opførelse af passende
bevillinger hertil på Den Europæiske Unions budget."
For at modtage dette finansielle bidrag skal medlemsstaten have givet meddelelse om
forekomsten af den pågældende skadegører, uanset om den er opført i bilag I og II til direktiv
2000/29/EF eller ej.
Den pågældende skadegører skal også udgøre "en umiddelbar trussel for hele Fællesskabet
eller en del heraf på grund af sin forekomst i et område, hvor dens tilstedeværelse enten ikke
tidligere har været kendt, eller hvor den er udryddet eller er ved at blive udryddet," og være
"blevet indslæbt i dette område gennem sendinger indeholdende planter, planteprodukter eller
andre objekter, der stammer fra et tredjeland eller fra et andet område i Fællesskabet".
2.2.1.2. Beskrivelse af de "nødvendige foranstaltninger" omhandlet i artikel 22:
De nødvendige foranstaltninger (nærmere beskrevet i artikel 23, stk. 2, i direktiv 2000/29/EF)
kan f.eks. bestå i:
a)
b)
c)
destruktion eller desinfektion
kontrolforanstaltninger eller undersøgelser
anvendelsesforbud eller -begrænsninger.
For foranstaltningerne i punkt 2.2.1.2, litra a) og b), dækker det finansielle bidrag udgifter
afholdt over offentlige bevillinger og kompensation for andre økonomiske tab end udebleven
fortjeneste. Ved økonomiske tab kan forstås: afskrivning og vedligeholdelse af maskiner og
bygninger, forpagtningsafgift, skatter og afgifter, bod for misligholdelse af kontrakter osv.,
såfremt de ikke dækkes af indtægter fra en alternativ afgrøde. Det kan dreje sig om faktisk
afholdte udgifter eller om skønnede udgifter. Der skal i så fald fremlægges en detaljeret
redegørelse for, hvordan de er beregnet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For foranstaltningerne i litra c) kan det dog i en gennemførelsesforordning fastsættes, i hvilke
tilfælde kompensation for udebleven fortjeneste (ved anvendelsesforbud eller -begrænsninger
er dette begreb direkte knyttet til salget af produkterne og bedriftens nettoindtægter) anses for
en udgift, der direkte følger af de nødvendige foranstaltninger, samt hvor længe sådanne
tilfælde kan gøres gældende, dog højst tre år. Der er til dato ikke fastlagt sådanne
undtagelsestilfælde.
Det har været drøftet, hvordan begrebet offentlige bevillinger skal fortolkes. I forbindelse med
solidaritet drejer det sig om finansielle midler, der ikke nødvendigvis skal komme direkte fra
det nationale budget, men som på visse betingelser kan gå gennem et mellemled såsom en
producentsammenslutning. De af producentsammenslutningerne afholdte udgifter kan
betragtes som finansieret over offentlige bevillinger, hvis de pågældende sammenslutninger
har iværksat udryddelsesforanstaltninger efter instrukser fra de kompetente
plantesundhedsmyndigheder, og de finansieres over statens budget, via en parafiskal afgift
eller en obligatorisk afgift for alle producenter i en bestemt sektor eller et bestemt område.
Hvis en sammenslutning finansieres med medlemmernes midler, og medlemskab ikke er
obligatorisk, drejer det sig derimod ikke om offentlige bevillinger.
De løbende driftsudgifter for det ansvarlige officielle organ (plantebeskyttelsestjenesten)
dækkes under ingen omstændigheder.
Handelsværdien af det tilintetgjorte materiale (dvs. det materiale, der var inficeret eller
formodedes at være det) fra den pågældende sending og indtægtsnedgangen som følge af
bortskaffelsen eller behandlingen af dette materiale er heller ikke godtgørelsesberettigede.
2.2.1.3. Indgivelse af ansøgning
For at kunne modtage et finansielt bidrag fra Fællesskabet skal den pågældende medlemsstat
indgive en ansøgning herom til Kommissionen inden for en bestemt frist ("senest i løbet af det
kalenderår, der følger efter det, hvor der er opdaget forekomst af skadegørere").
Kommissionen og de øvrige medlemsstater skal have alle nødvendige oplysninger (artikel 23,
stk. 4) vedrørende sagen. Den medlemsstat, der indgiver ansøgningen, skal ligeledes give
nærmere oplysninger om de nødvendige foranstaltninger, tidsplanen for dem, de opnåede
resultater og de faktiske eller anslåede beløb for de udgifter, der er afholdt eller skal afholdes,
samt den del af disse udgifter, der dækkes over offentlige bevillinger.
Det finansielle bidrag fra Fællesskabet tildeles efter samme regler som for
infrastrukturudgifterne ved en eller flere afgørelser truffet af Kommissionen og under
hensyntagen til omfanget af den trussel, forekomsten af den pågældende skadegører
frembyder. Det dækker indtil 50 % og, i tilfælde af kompensation for udebleven fortjeneste,
indtil 25 % af de udgifter, der direkte vedrører de nødvendige foranstaltninger.
2.2.1.4. Tildeling af midler
Foranstaltningerne skal træffes inden for en periode på højst to år regnet fra det tidspunkt,
hvor forekomsten af en skadegører er opdaget, eller forudses truffet for en periode på højst to
år. Den pågældende periode kan forlænges, hvis det efter en gennemgang af situationen kan
konkluderes, at målene for foranstaltningerne vil blive gennemført inden for en rimelig
yderligere frist. Fællesskabets finansielle bidrag nedtrappes så i løbet af de pågældende år.
Der er fastsat nogle bestemmelser for det tilfælde, at foranstaltningerne tager sigte på at
beskytte andre områder i Fællesskabet end den pågældende medlemsstats område.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443694_0007.png
Den pågældende medlemsstat refunderer Fællesskabet hele eller en del af det beløb, den har
fået udbetalt, hvis f.eks. de nødvendige foranstaltninger ikke er blevet iværksat eller ikke er
blevet iværksat efter reglerne. Tilsvarende ophører udbetalingen af bidraget, hvis
foranstaltningerne ikke længere skønnes nødvendige.
2.2.2.
Anvendelsen af artiklerne
2.2.2.1. Udviklingen i det disponible budget 1997-2002
Allerede fra 1997 modtog Kommissionen de første anmodninger om budgettildelinger til
finansiering af solidaritet. Vurderingen af de første ansøgninger om finansiel solidaritet
indledtes i februar 1999. De disponible budgetmidler for 1997 og 1998 (400 000 EUR pr.
regnskabsår) kunne derfor ikke udnyttes.
I årene 1999-2001 blev der indgivet og behandlet 57 ansøgninger. På grundlag af de
støtteberettigede ansøgninger har Kommissionen truffet en række beslutninger om et
finansielt bidrag fra Fællesskabet, hvoraf den seneste er Kommissionens beslutning
2001/811/EF af 21. november 2001
9
. Der er udbetalt et samlet beløb på 1 654 513 EUR. I
årenes løb er budgettet efterhånden blevet forhøjet, således som det fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Udviklingen i det disponible budget (nuværende budgetpost: B1-333)
År
1997
1998
1999
2000
2001
2002
I alt
Disponibelt budget
(EUR)
400 000
400 000
300 000
500 000
900 000
1 300 000
3 800 000
2.2.2.2. Procedure for tildeling af det finansielle bidrag
Det er af stor betydning, at der fremlægges en præcis ansøgning. Der er derfor gjort en stor
indsats for at udarbejde "retningslinjer" (flere på hinanden følgende udgaver) herfor.
Retningslinjerne omfatter flere dele: for det første forklares og præciseres kriterierne for, om
en ansøgning generelt kan komme i betragtning. Der lægges særlig vægt på, at der er et
handelskredsløb, som er årsag til forekomsten af en skadegører. Den tilladte varighed for
foranstaltningerne omtales også. Dernæst forklares det detaljeret, hvordan ansøgningen skal
udarbejdes, og hvilke tekniske bilag der skal vedlægges. Der gives eksempler på oplysninger,
der er nyttige i forbindelse med vurderingen af ansøgningen. Derefter følger en oversigt over
de "nødvendige foranstaltninger", der er støtteberettigede. Begrebet "offentlige bevillinger"
9
EFT L 306 af 23.11.2001, s. 25.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443694_0008.png
klargøres. Der er også et afsnit, hvor begrebet "betalinger" præciseres ud fra de forskellige
kategorier af foranstaltninger (destruktion-desinfektion, kontrolforanstaltninger og
undersøgelser, kompensation for andre økonomiske tab end udebleven fortjeneste). Det
gennemgås minutiøst, hvorledes de finansielle bilag, der er vigtige for et eventuelt bidrag fra
Fællesskabet, skal fremlægges. Dokumentet omfatter også standardmodeller til dokumenter,
der skal indgå i sagen, såsom ansøgningsformular og finansiel tabel, og andre nyttige
oplysninger, herunder glosar for tekniske termer og NUTS-inddeling (nomenklatur for
statistiske territoriale enheder, der er en hjælp til at indkredse det område, hvor udbruddet
forekommer).
De ansøgninger, der betragtes som fuldstændige, gennemgås i særlige arbejdsgrupper nedsat
under Den Stående Komité for Plantesundhed. Arbejdsgruppen fastlægger i første halvdel af
kalenderåret, hvilke ansøgninger der er berettigede til et finansielt bidrag. De finansielle
bidrag til de forskellige ansøgninger beregnes derefter på basis af det disponible budget og en
eventuel nedsættelseskoefficient (nedtrapningsreglerne er i øjeblikket ikke fastsat ved en
retsakt). Det hele inkorporeres i et udkast til Kommissionens beslutning, der forelægges Den
Stående Komité for Plantesundhed til udtalelse. Efter positiv udtalelse og vedtagelse i
Kommissionen udbetales de finansielle bidrag hurtigst muligt til medlemsstaterne.
Kommissionens forordning (EF) nr. 2051/97 af 20. oktober 1997 om de nærmere
bestemmelser for ydelse af et finansielt plantebeskyttelsesbidrag fra Fællesskabet indeholdt
kun nogle få detaljer, særlig vedrørende form og frist, om indgivelsen af ansøgninger.
Erfaringerne fra gennemgangen af ansøgningerne har vist, at bestemmelserne i denne
forordning var ufuldstændige. Der er derfor i overensstemmelse med artikel 23, stk. 5, femte
afsnit, i Rådets direktiv 2000/29/EF udarbejdet en forordning fra Kommissionen om
gennemførelsesbestemmelser vedrørende ydelse af et finansielt plantebeskyttelsesbidrag fra
Fællesskabet og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2051/97. Denne forordning er blevet
vedtaget af Kommissionen (Kommissionens forordning (EF) nr. 1040/2002 af 14. juni
2002
10
). Den gælder for ansøgninger indgivet fra og med 2003.
Forordningen fastsætter, hvilke oplysninger ansøgningerne skal indeholde: almindelige
oplysninger om forekomsten af den pågældende skadegører, meddelelse i henhold til direktiv
2000/29/EF, nærmere oplysninger om de foranstaltninger, der er eller agtes truffet, herunder
officiel meddelelse herom fra medlemsstatens myndigheder, og oplysninger om den sending,
der har været årsag til forekomsten. Der skal ligeledes gives oplysninger om de beløb, der er
betalt eller skal betales, herunder den andel, der dækkes af offentlige midler. Efter
gennemgang af ansøgningerne opstiller Kommissionens tjenestegrene en liste med
klassificering af ansøgningerne efter visse kriterier: beskyttelse af Fællesskabets interesser
som helhed, størst sandsynlighed for effektivitet og oplysninger om den sending, der er årsag
til forekomsten. Kun ansøgninger vedrørende støtteberettigede udgifter på mindst
50 000 EUR tages i betragtning. Som for forordningen vedrørende kontrolinfrastrukturerne
godkendes listen over de udvalgte ansøgninger ved en beslutning truffet af Kommissionen.
I øvrigt findes der endnu ikke en juridisk ramme for "udebleven fortjeneste" (artikel 23, stk. 3,
sidste led, i direktiv 2000/29/EF), da det endnu ikke er fastlagt, hvilke "tilfælde" det kan dreje
sig om.
10
EFT L 157 af 15.6.2002, s. 38.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443694_0009.png
2.2.2.3. Kontrol på stedet
Den tjenestegren, der behandler ansøgningerne (GD SANCO E.1), har aflagt besøg i Portugal
for at vurdere solidaritetsansøgningen vedrørende brunbakteriose på forskellige Solanaceae i
Portugal. Denne type evalueringsbesøg, der adskiller sig fra Levnedsmiddel- og
Veterinærkontorets kontrolbesøg, og som er baseret på artikel 16, stk. 3, i direktiv
2000/29/EF, kunne blive hyppigere i fremtiden. De har til formål at foretage en
dokumentkontrol og at efterprøve udgifternes overensstemmelse med reglerne og deres
støtteberettigelse. Evalueringsgruppen vil i fremtiden bestå af repræsentanter for SANCO E.1
og den tjenestegren, der forvalter budgettet (GD SANCO A.3).
2.2.3.
Statistiske oplysninger om "solidaritetsansøgningerne"
De efterfølgende tabeller giver en mere detaljeret oversigt over de "solidaritetsansøgninger",
der er behandlet siden 1999. Tabel 2 viser, hvilke beslutninger der siden 1999 er offentliggjort
om tildeling af finansielle bidrag. Siden 2000 har Kommissionen offentliggjort en enkelt årlig
beslutning om tildeling af "solidaritetsbidrag".
Tabel 2: Oversigt over beslutninger offentliggjort siden 1999
Årets budget
1999
2000
2001
5
1
1
Antal beslutninger
(2000/34/EF til 2000/38/EF)
11
(2001/14/EF)
12
(2001/811/EF)
11
12
EFT L 12 af 18.1.2000, s. 26, EFT L 12 af 18.1.2000, s. 28, EFT L 12 af 18.1.2000, s. 30, EFT L 12 af
18.1.2000, s. 32, EFT L 12 af 18.1.2000, s. 34.
EFT L 4 af 9.1.2001, s. 25.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443694_0010.png
Tabel 3 indeholder statistiske oplysninger om de ansøgninger, der er indkommet i
referenceperioden.
Tabel 3: Antal modtagne/godkendte ansøgninger
Modtagne
ansøgninger
24
21
12
57
Godkendte
ansøgninger
17
18
10
45
Disponibelt
budget
300 000
500 000
900 000
1 700 000
Anvendte
budget-
midler
296 610
497 481
860 422
1 654 513
Udnyttelse
af budget-
midlerne
98,9
99,5
95,6
97,3
% for det
finansielle
bidrag
(*)(**)
40
19
50
--
År
1999
2000
2001
I alt
(*)
(**)
finansielt bidrag divideret med de samlede støtteberettigede udgifter. Hvert år, et udryddelsesprogram
strækker sig over, svarer normalt til en ansøgning.
procenterne i tabellen vedrører ansøgninger, der dækker maksimalt to år. I medfør af
nedtrapningsprincippet er bidraget til programmerne på under 50 % fra det tredje år.
Tendens for 2002
Medlemsstaterne har for 2002 indgivet syv ansøgninger med et samlet udgiftsbeløb på ca.
3 100 000 EUR.
Tabel 4 giver oplysninger om ansøgningerne for de enkelte medlemsstater. Af de syv
medlemsstater, der allerede har indgivet ansøgninger, er de tre, der har modtaget det største
finansielle bidrag, Portugal, Spanien og Frankrig. Denne bemærkning skal ses i forhold til
antallet af ansøgninger indgivet i løbet af et år, deres finansielle vægt og det årlige disponible
budget.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443694_0011.png
Tabel 4 : Solidaritetsfordeling pr. medlemsstat + samlede årlige bidrag
Med-
lemsstat
M.A(*)
1999
G.A(*)
Tildelt beløb
M.A.
2000
G.A.
Tildelt beløb
M.A.
2001
G.A.
Tildelt beløb
B
L
D
E
F
IRL
I
NL
A
P
FIN
S
UK
DK
EL
I ALT
(*)
2
25
2
17
32 352
296 610
0
21
0
18
0
497 481
0
12
0
10
0
860 422
0
6
0
0
1
0
0
137 819
0
1
4
0
1
2
0
17 103
287 038
0
1
7
3
1
7
2
71 375
732 624
56 423
2
2
18 365
5
5
5 168
1
0
0
6
9
3
9
17 892
89 972
9
1
9
1
161 273
26 899
0
0
0
0
0
0
M.A.= modtagne ansøgninger, G.A.= godkendte ansøgninger
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443694_0012.png
Diagram 1 og tabel 5 giver andre supplerende oplysninger pr. medlemsstat vedrørende de
bidrag, der er udbetalt siden 1999. Diagram 1 sammenfatter i en anden form beløbene i
tabel 4, mens tabel 5 gør det muligt at se, hvilke beløb hver medlemsstat er tildelt for hvilke
sygdomme.
Diagram 1: Samlet bidrag pr. medlemsstat (EUR)
1400000
1200000
1000000
800000
600000
400000
200000
0
B
L
D
E
F
IR
I
NL
A
P
F
S
UK
DK
GR
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443694_0013.png
Tabel 5: Bidragenes fordeling pr. medlemsstat og pr. skadegører
Medlemsstat
Østrig
Spanien
Spanien
Spanien
Spanien
Bekæmpede
skadegørere
Erwinia
amylovora
Erwinia
amylovora
Rhynchophorus
ferrugineus
Ralstonia
solanacearum
Clavibacter
michiganensis
sepedonicus
Liriomyza
trifolii
Tomato Spotted
Wilt Virus
Clavibacter
michiganensis
sepedonicus.
Globodera
pallida,
G.rostochiensis
Xanthomonas
axonopodis
Clavibacter
michiganensis
sepedonicus
og
Globodera
spp.
Ralstonia
solanacearum
Clavibacter
michiganensis
sepedonicus
Ralstonia
solanacearum
Bursaphelen-
chus xylophilus
Ralstonia
solanacearum
Tomato Spotted
Wilt Virus
Tomato Yellow
Leaf Curl Virus
Berørte planter
Æble, pære,
andre Rosaceae
Æble, pære,
andre Rosaceae
Palme
Kartoffel
Kartoffel
År
1998-1999
1996-2000
1996-2000
1996-1997
1996-1997
Fællesskabets
maksimums-
bidrag (EUR)
88 478
78 407
86 338
5 644
8 806
Finland
Finland
Gerbera
Gerbera,
Amaryllis,
Chrysanthemum
Kartoffel
1999
1999
16 606
39 817
Frankrig
1997-1999
5 437
Frankrig
Kartoffel
1997-1999
3 821
Frankrig
Frankrig
Anthurium
Kartoffel
1997-1999
1997
80 714
26 899
Grækenland
Grækenland
Kartoffel
Kartoffel
1997-1998
1997-1998
1 467
30 885
Italien
Portugal
Portugal
Portugal
Kartoffel
Pinus
Kartoffel,
tomat, peber
Tomat
1995-1999
1999-2000
1996-2000
1996-2000
23 533
425 124
271 319
461 038
Samlet finansielt bidrag
1 654 513 EUR
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443694_0014.png
Tabel 6 søger at give en oversigt over solidaritetsbidragene fordelt på de angrebne afgrøder.
Det skal bemærkes, at planter af familien Solanaceae (kartoffel, tomat, peber) tegner sig for
50,7% af de samlede solidaritetsbidrag. En anden vigtig post er udbruddet af fyrretræsne-
matoden i Portugal.
Tabel 6: De udbetalte bidrags fordeling på ramte planter
Ramt afgrøde
Kartoffel
Tomat
Kartoffel, tomat,
peber
Nåletræer:
Pinus
Æble, pære, diverse
rosaceae
Prydplanter
Palme
2.2.4.
Nogle bemærkninger
Tildelt beløb
106 492
461 032
271 319
425 124
166 885
137 137
86 338
% af det samlede
finansielle bidrag
1999-2001
6,4
27,9
16,4
25,7
10,1
8,3
5,2
"Solidaritetsordningen" er en ret ny ordning. Det er vanskeligt at drage konklusioner af
statistikker for 3-4 år, da hvert anvendelsesår giver nye erfaringer. Det er f.eks. endnu for
tidligt at konkludere, at solidariteten specielt angår visse lande, da der nu er ansøgninger på
vej fra andre medlemsstater.
Det er vigtigt, at medlemsstaterne indgiver fyldestgørende ansøgninger, så Kommissionen kan
vurdere dem inden for den bedst mulige tidsramme. Dette er endnu vigtigere, når det drejer
sig om vurderingen af de finansielle bilag til ansøgningen. En tilstrækkelig vurdering af
"papiransøgningen" bør suppleres ved, at de tjenestegrene i Kommissionen, der behandler
ansøgningerne og forvalter budgettet (se 2.2.2.3), foretager en vurdering på stedet.
En meddelelse i god og behørig form om forekomsten af skadegøreren er en forudsætning for,
at ansøgningen kan antages til behandling (artikel 23, stk. 1, i direktiv 2000/29/EF). For at
undgå indsigelser mod meddelelsens form ville det være nyttigt i samme direktivs artikel 16,
stk. 1, og stk. 2, første afsnit, at præcisere, at meddelelsen skal være skriftlig, selv om
anvendelsen af udtrykket "meddelelse" og den sammenhæng, hvori det bruges, underbygger
den strengt juridiske fortolkning, som bør anlægges på denne bestemmelse.
Desuden ville det være ønskeligt, at vurderingen af ansøgningerne i en arbejdsgruppe,
foretages af uafhængige eksperter, dvs. som ikke kommer fra de nationale tjenestegrene for
plantebeskyttelse, der skal indgive ansøgningerne.
Selv om flere af de allerede offentliggjorte beslutninger tilgodeser nedtrapningsprincippet, er
det undertiden vanskeligt at praktisere på synlig vis. Selv om der anvendes en (procentvis)
nedtrapning mellem f.eks. betalingen det tredje og det andet år, risikerer betalingen det tredje
år alligevel at blive større end det andet år, hvis udgifterne det tredje år absolut set er meget
højere end udgifterne det andet år.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443694_0015.png
Overvejelserne om den praktiske anvendelse af begreberne udebleven fortjeneste og
økonomiske tab er endnu ikke færdige. Indtil nu har kun enkelte medlemsstater indgivet
ansøgninger omfattende "andre økonomiske tab end udebleven fortjeneste" eller "udebleven
fortjeneste".
2.3.
2.3.1.
Artikel 24 ("Ansvar")
Beskrivelse af artiklen
Kommissionen skal undersøge årsagen til forekomsten af den skadegører, for hvilken det
finansielle bidrag kaldet "solidaritetsbidrag" ydes. Den skal bl.a. via forskellige
informationskilder (oprindelsesmedlemsstaten, fællesskabskontrol) undersøge grundene til, at
oprindelsesmedlemsstaten ikke har opdaget, at den eller de pågældende sendinger af planter
(planteprodukter eller andet) ikke er i overensstemmelse med direktiv 2000/29/EF. Derved
kan eventuelle mangler i Fællesskabets plantesundhedsordning identificeres og afhjælpes.
Det gør det også muligt at vurdere, om den "ramte" medlemsstat har undladt at overholde en
af forpligtelserne under Fællesskabets plantesundhedsordning. I så fald "tildeles den ikke
Fællesskabets finansielle bidrag, eller den får ikke bidraget udbetalt, hvis det allerede er tildelt
den, ligesom et allerede udbetalt bidrag tilbagebetales til Fællesskabet".
Hvis vurderingen viser, at en anden medlemsstat har været årsag til denne forekomst af en
skadegører som følge af manglende overholdelse af gældende regler eller normer i
Fællesskabets plantesundhedslovgivning, skal denne anden medlemsstat også godtgøre
Fællesskabet det plantesundhedsbidrag, der er udbetalt som solidaritetsbidrag.
Begrebet ansvar indgår således i systemet for – ved en slags "finansiel tvang" – at sikre, at
medlemsstaternes overvågnings-, inspektions- og kontrolforanstaltninger bliver i bedre
overensstemmelse med fællesskabsbestemmelserne.
2.3.2.
Anvendelsen af artiklen
Kommissionens tjenestegrene indledte en vurdering af "ansvar" i begyndelsen af 2000. Der
var tidligere fremlagt forskellige forslag vedrørende dette arbejde. Der forudsås følgende
etaper:
Etape 1: Kommissionen analyserer hvert enkelt solidaritetstilfælde. Alle disponible
dokumenter gennemgås: medlemsstatens oprindelige ansøgning og supplerende oplysninger,
rapporter og noter fra de nationale plantebeskyttelsestjenester, oplysninger fra undersøgelser i
den "ramte" medlemsstat: denne etape er indledt for 16 ansøgninger, der hver har givet
anledning til en "forudgående ansvarsvurdering".
Etape 2: På grundlag af den forudgående ansvarsvurdering sendes der en skrivelse til de
medlemsstater, der har modtaget sendingen af inficeret materiale, eller hvorfra den er
kommet. Der er således sendt 8 skrivelser til medlemsstaterne.
Etape 3: Medlemsstaternes svar til Kommissionen: Der er modtaget svar på hver af de
8 skrivelser.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443694_0016.png
Etape 4: Kommissionens tjenestegrene aflægger eventuelt vurderingsbesøg på stedet, når de
modtagne oplysninger skønnes ufuldstændige. Som for solidaritetens vedkommende drejer
det sig om andre besøg end Levnedsmiddel- og Veterinærkontorets kontrolbesøg. De
aflægges af repræsentanter for SANCO E.1 og budgetforvaltningstjenesten (GD SANCO
A.3), eventuelt bistået af repræsentanter for de juridiske tjenestegrene.
Etape 5: Kommissionen og Den Stående Komité for Plantesundhed gennemgår de
oplysninger, der er modtaget i de fire foregående etaper, for at påvise eventuelle mangler i
fællesskabslovgivningen eller den nationale gennemførelse af den og ligeledes for eventuelt at
afhjælpe sådanne mangler (artikel 24, stk. 2, første afsnit, i direktiv 2000/29/EF). I denne
etape udarbejder Kommissionen en general rapport om forudgående fastlæggelse af ansvaret,
der drøftes i Den Stående Komité for Plantesundhed.
Etape 6: Kommmission tager ud fra de foreliggende oplysninger stilling til, om en
medlemsstat har undladt at opfylde en forpligtelse, der påhviler den i medfør af traktaten og
bestemmelserne i direktiv 2000/29/EF (artikel 24, stk. 2, andet afsnit, i direktiv 2000/29/EF). I
denne etape skal det vurderes, om det drejer sig om en hændelig mangel, som allerede er
afhjulpet, eller en fortsat mangel.
Etape 7: Kommissionens tjenestegrene anmoder i givet fald om godtgørelse af de finansielle
solidaritetsbidrag, enten fra den "ramte" medlemsstat eller den "skyldige" medlemsstat. Det
skal bemærkes, at denne procedure ikke foregriber Kommissionens mulighed for eventuelt at
indlede en overtrædelsesprocedure på grundlag af traktatens artikel 226.
Kommmissionen har allerede afsluttet etaperne 1, 2 og 3 for en række ansøgninger. Dette
arbejde skal fortsættes og udvides. Det bliver en af de prioriterede opgaver i andet halvår
2002.
Erfaringerne fra det hidtidige arbejde viser, at det er vanskeligt nøjagtigt at fastslå en
medlemsstats ansvar, eftersom det undertiden er svært at spore årsagen til forekomsten af en
skadegører. Det gælder særlig, når det inficerede materiales nøjagtige oprindelse ikke er
kendt, eller når skadegøreren først manifesterer sig flere år efter, at den er indslæbt.
3.
3.1.
R
ESUME
OG
K
OMMISSIONENS KONKLUSIONER OG
F
ORSLAG VEDRØRENDE
ANVENDELSEN AF ARTIKEL
13,
STK
. 9,
OG ARTIKEL
22-24
I DIREKTIV
2000/29/EF
Kontrolinfrastrukturer
Kommissionens forordning (EF) nr. 998/2002 blev vedtaget den 11. juni 2002. Den gør det
muligt at finansiere de af medlemsstaterne indgivne ansøgninger, der har til formål at forbedre
kontrolinfrastrukturerne på plantesundhedsområdet.
I betragtning af den manglende erfaring på dette område kan der i øjeblikket ikke fremsættes
forslag om en ændring af den gældende lovgivning. Kommissionen vil gå i gang med at
vurdere de første resultater af anvendelsen af denne foranstaltning.
3.2.
Solidaritet
Der er vedtaget en forordning (forordning (EF) nr. 2051/97). På grundlag af de praktiske
erfaringer med systemet i de fire år, det har fungeret, er denne forordning blevet ændret
betydeligt ved forordning (EF) nr. 1040/2002. Denne forordning fastsætter præciserende
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bestemmelser om og letter medlemsstaternes indgivelse af ansøgninger og forbedrer
vurderingsprocedurerne.
Der er udarbejdet flere på hinanden følgende sæt retningslinjer som vejledning til
medlemsstaterne om, hvorledes deres ansøgninger skal indgives. Kommissionen fortsætter
med at forbedre disse retningslinjer.
For at undgå indsigelser mod den meddelelse, der er omhandlet i artikel 23, stk. 1, i direktiv
2000/29/EF, ville det være nyttigt i samme direktivs artikel 16, stk. 1, og stk. 2, første afsnit,
at præcisere, at underretningen skal være skriftlig.
Medlemsstaterne har indtil nu indgivet meget få ansøgninger vedrørende udebleven
fortjeneste, og Kommissionen har kun ringe praktisk erfaring på dette område.
Til supplering af gennemgangen af ansøgningerne vil der blive aflagt vurderingsbesøg på
stedet.
3.3.
Ansvar
Det hidtidige arbejde med fastlæggelsen af "ansvaret" fortsættes. Kommissionen vil drage
konklusioner på grundlag af de opnåede resultater og fremlægge passende forslag.
17