Europaudvalget 2002
KOM (2002) 0650
Offentligt
1443700_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 25.11.2002
KOM(2002) 650 endelig
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om forlængelse af anvendelsen af beslutning 2000/91/EF om bemyndigelse af Kongeriget
Danmark og Kongeriget Sverige til at anvende undtagelsesforanstaltninger fra artikel
17 i det sjette direktiv 77/388/EØF om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning
om omsætningsafgifter
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443700_0002.png
BEGRUNDELSE
I brev registreret i Kommissionens generalsekretariat henholdsvis den 25. juli 2002 og den 28.
oktober 2002 har Danmark og Sverige med udgangspunkt i artikel 27 i Rådets
direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag
1
(i det
følgende benævnt “det sjette direktiv”) anmodet om tilladelse til at kunne fortsætte med at
anvende en særforanstaltning, som Rådet havde givet tilladelse til ved beslutning 2000/91/EF
af 24. januar 2000
2
.
I overensstemmelse med nævnte artikel 27 blev de øvrige medlemsstater informeret om
anmodningerne ved brev af 6. november 2002.
Denne særforanstaltning foreskriver forenklede regler for refusion af moms på broafgiften for
anvendelse af den faste forbindelse (Øresundsforbindelsen) mellem Kongeriget Danmark og
Kongeriget Sverige.
I overensstemmelse med artikel 17 i momsdirektivet skal retten til fradrag for momsen på
broafgiften gøres gældende i den medlemsstat, hvor den er betalt. Resultatet ville være, at en
afgiftspligtig person i Kongeriget Danmark eller Kongeriget Sverige i princippet skulle have
refunderet momsen på broafgiften dels via den periodiske angivelse i den medlemsstat, hvor
vedkommende er etableret, dels gennem refusionsproceduren i det ottende momsdirektiv.
Desuden ville en afgiftspligtig person, der ikke er etableret i hverken Danmark eller Sverige,
skulle indgive to refusionsanmodninger ifølge enten det ottende eller trettende momsdirektiv,
alt efter sagens karakter.
De danske og svenske myndigheder mener, at anvendelsen af de almindelige momsregler i
dette tilfælde ville udgøre en unødig administrativ byrde både for de afgiftspligtige personer
og for skattemyndighederne.
Ifølge nævnte beslutning har Danmark og Sverige fået tilladelse til at anvende særlige
bestemmelser, således at både fradrag og refusion af momsen kun foretages af ét land.
Reglerne er følgende:
En afgiftspligtig person, der er etableret enten i Kongeriget Danmark eller
Kongeriget Sverige, vil over sin periodiske erklæring kunne fratrække det
samlede fradragsberettigede momsbeløb, der er betalt i forbindelse med
benyttelsen af broforbindelsen, herunder den moms, der betales i forbindelse
med brugen af forbindelsen på den medlemsstats territorium, hvor den
afgiftspligtige ikke er etableret.
En afgiftspligtig person, der ikke er etableret i nogen af de to lande, skal kun
henvende sig til de svenske myndigheder for at få refunderet den
fradragsberettigede moms i overensstemmelse med bestemmelserne i enten det
ottende eller trettende momsdirektiv.
1
2
EFT L 145 af 13.6.1977, s. 1. Direktiv senest ændret ved direktiv 2002/38/EF (EFT L 128 af 15.5.2002,
s. 41).
EFT L 28 af 3.2.2000, s. 38.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443700_0003.png
Denne tilladelse udløber dog den 31. december 2002, selv om de retlige og faktuelle
omstændigheder, der ligger til grund for anvendelsen af den pågældende forenklede
foranstaltning, er uændrede og stadig gør sig gældende.
Det skal dog nævnes, at vedtagelsen af forslaget til det direktiv, der blev fremlagt for Rådet
den 17. juni 1998
3
, hvad momsfradragsordningen angår, vil gøre de foreslåede
særforanstaltninger overflødige for alle afgiftspligtige personer, der er etableret i
Fællesskabet.
Tilladelsen bør derfor tidsbegrænses, således at den udløber ved direktivets ikrafttrædelse,
dog senest den 31. december 2006, hvis direktivet ikke er trådt i kraft på denne dato.
3
EFT C 219 af 15.7.1998, s. 16.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443700_0004.png
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om forlængelse af anvendelsen af beslutning 2000/91/EF om bemyndigelse af Kongeriget
Danmark og Kongeriget Sverige til at anvende undtagelsesforanstaltninger fra artikel
17 i det sjette direktiv 77/388/EØF om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning
om omsætningsafgifter
(Kun den danske og den svenske udgave er autentiske)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem:
ensartet beregningsgrundlag
1
, særlig artikel 27, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved brev registreret i Kommissionens generalsekretariat henholdsvis den 25. juli 2002
og den 28. oktober 2002 har de danske og svenske myndigheder anmodet om tilladelse
til at forlænge den undtagelsesforanstaltning, de tidligere har fået tilladelse til at
gennemføre ved Rådets beslutning 2000/91/EF
3
.
De øvrige medlemsstater blev informeret om disse anmodninger den 6. november
2002.
De pågældende anmodninger vedrører momsordningen i forbindelse med udnyttelsen
af en fast forbindelse (Øresundsforbindelsen) mellem Kongerige Danmark og
Kongeriget Sverige, især refusion af momsen på broafgiften for anvendelse af
forbindelsen. I henhold til territorialbestemmelserne skal momsen på broafgiften
betales delvist til Danmark og delvist til Sverige.
Ved undtagelse fra reglerne i artikel 17 i direktiv 77/388/EØF som ændret ved artikel
28, litra g), af samme direktiv ifølge hvilken en afgiftspligtig person skal udøve sin
fradrags– eller refusionsret i den medlemsstat, hvor momsen er betalt, har de danske
og svenske myndigheder fået tilladelse til at anvende en særforanstaltning, således at
en afgiftspligtig person kan nøjes med at henvende sig til myndighederne i ét land i
forbindelse med momsrefusion.
(2)
(3)
(4)
1
2
3
EFT L 145 af 13.6.1977, s. 1. Direktiv senest ændret ved direktiv 2002/38/EF (EFT L 128 af 15.5.2002,
s. 41).
EFT C af , s. .
EFT L 28 af 3.2.2000, s. 38.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443700_0005.png
(5)
Tilladelsen udløber den 31. december 2002, selv om de retlige og faktuelle
omstændigheder, der ligger til grund for anvendelsen af den pågældende forenklede
foranstaltning, er uændrede og stadig gør sig gældende.
Kommissionen fremlagde den 17. juni 1998 et forslag til Rådets direktiv
4
om ændring
af det sjette direktiv hvad angår momsfradragsretten. Vedtagelsen af dette direktiv vil
overflødiggøre de foreslåede særforanstaltninger i alle de tilfælde, hvor den
afgiftspligtige person er etableret i Fællesskabet, dvs. langt hovedparten af sagerne.
Tilladelsen bør følgelig løbe indtil ikrafttrædelsen af nævnte direktiv, dog under ingen
omstændigheder længere end til den 31. december 2006, hvis direktivet ikke skulle
være trådt i kraft på denne dato.
Undtagelsesforanstaltningen har ikke negativ indvirkning på Fællesskabernes egne
momsindtægter –
(6)
(7)
(8)
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
Datoen den 31. december 2002 i artikel 2 i beslutning 2000/91/EF erstattes med datoen den
31. december 2006.
Artikel 2
Denne beslutning er rettet til Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
4
EFT C 219 af 15.7.1998, s. 16.
5