Europaudvalget 2003
KOM (2002) 0660
Offentligt
1443709_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, 29.11.2002
KOM(2002) 660 endelig
STATUSRAPPORT
OM MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
OM FØLGERNE AF EU'S UDVIDELSE FOR DE REGIONER, DER GRÆNSER OP
TIL ANSØGERLANDENE
FÆLLESSKABSFORANSTALTNINGER FOR GRÆNSEREGIONERNE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
4.
Indledning.....................................................................................................................3
Status over gennemførelsen: Nye foranstaltninger....................................................... 5
Transeuropæiske net ..................................................................................................... 5
Pilotprojet vedrørende konsekvenserne af udvidelsen for grænseregionerne .............. 6
Netværksforanstaltninger inden for rammerne af INTERREG..................................10
Særlig støtte på 30 mio. EUR til grænseregioner under INTERREG i 2002 ............. 11
Særprogram med Den Europæiske Investeringsbank (EIB) som støtte til kommunale
infrastrukturprojekter i regioner i kandidatlandene, der grænser op til EU................ 12
Status over gennemførelsen: bedre koordinering af eksisterende politikker.............. 14
Bedre koordinering mellem PHARE-CBC og INTERREG.......................................14
Politiske initiativer i landbrugssektoren ..................................................................... 16
Konklusion ................................................................................................................. 17
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443709_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Europa-Kommissionen vedtog den 25. juli 2001 en handlingsplan for de regioner, der grænser op
til ansøgerlandene [KOM(2001) 437]. Der var tale om 23 regioner i Østrig, Finland, Tyskland,
Grækenland og Italien.
1
Der blev foretaget en analyse, som viste, at de fleste grænseregioner
modtager betydelige tilskud fra strukturfondene under mål 1 og 2 samt gennem
fællesskabsinitiativerne INTERREG, EQUAL, LEADER+ og URBAN. I perioden 2000-2006 er
der i alt 16 mia. EUR til rådighed til mål 1- og 2-områder, der støder op til kandidatlandene. Det
viste sig imidlertid også, at der fortsat findes visse specifikke problemer, navnlig med hensyn til
infrastruktur og økonomisk omstrukturering.
Derfor foreslog Kommissionen i sin meddelelse af 25. juli 2001 en række supplerende aktioner
med henblik på at styrke grænseregionernes konkurrenceevne. Disse aktioner omfatter såvel
nye
foranstaltninger
som en
bedre koordinering af eksisterende politikker.
De
nye foranstaltninger,
som foreslås af Kommissionen, sigter mod at yde særlig supplerende
finansiering til grænseregionerne inden for transport og miljøinfrastruktur, små og mellemstore
virksomheder (SMV'er), netværksaktiviteter samt ungdomsudveksling. Handlingsplanen
indeholdt følgende foranstaltninger:
150 mio. EUR blev øremærket som støtte til TEN-T-projekter ved grænserne til
kandidatlandene i perioden 2003-2006, hvoraf 50 mio. EUR skal komme fra
eksisterende midler, som ikke allerede er forpligtede. Samtidig foreslog Kommissionen,
at den maksimale sats for fællesskabsstøtte til specifikke, grænseoverskridende TEN-T-
projekter (inklusive de ovennævnte) skulle øges fra 10 % til 20 %.
Udvikling af en kommunal infrastrukturfacilitet i samarbejde med EIB som støtte til
mindre kommunale infrastrukturprojekter i kandidatlandenes fælles grænseregioner med
EU. Denne var baseret på en ekstrabevilling på 35 mio. EUR i 2002 og 15 mio. i 2003
under PHARE-programmet.
Supplerende støtte på 15 mio. EUR til aktioner til styrkelse af konkurrenceevnen i
regioner og økonomiske sektorer, der i særlig grad berøres af udvidelsen, navnlig små
og mellemstore virksomheder. Disse særlige aktioner finansieres via budgetposten B5-
3003 "Pilotprojekt vedrørende konsekvenserne af udvidelsen for de regioner, der støder
op til kandidatlandene", som Europa-Parlamentet indførte for perioden 2001-2002 (dvs.
10 mio. EUR i 2001 og 5 mio. EUR i 2002).
1
To af regionerne ligger i Finland: Uusimaa, Etelä-Suomi; otte i Tyskland: Niederbayern, Oberpfalz,
Oberfranken, Brandenburg, Berlin, Mecklenburg-Vorpommern, Chemnitz, Dresden; seks i Østrig:
Burgenland, Niederösterreich, Wien, Kärnten, Steiermark, Oberösterreich; to i Italien: Veneto, Friuli-
Venezia Giulia og fem i Grækenland: Anatoliki Makedonia – Thraki, Kentriki Makedonia, Voreio Aigaio,
Notio Aigaio og Kriti.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fællesskabsstøtte på 20 mio. EUR til aktioner, der kan støtte og lette samarbejdet i
grænseområderne inden for rammerne af INTERREG-programmet for netværk,
informationsaktiviteter, støtte til projektudvikling osv.
Tildeling af yderligere 10 mio. EUR i fællesskabsstøtte i perioden 2003-2006 til
målrettet "folk-til-folk"-ungdomsudveksling, volontørtjeneste samt uddannelses- og
informationsaktiviteter i grænseregionerne inden for rammerne af YOUTH-
programmet.
Den samlede finansiering under handlingsplanen for udvikling af grænseregionerne var i henhold
til Kommissionens forslag
245 mio. EUR,
hvoraf 50 mio. EUR specifikt var forbeholdt
grænseregioner i ansøgerlandene.
I efteråret 2001 vedtog budgetmyndigheden så at bevillige yderligere 60 mio. EUR til
grænseregionerne på budgetterne for 2002 og 2003, hvorved den samlede finansiering til
grænseregioner på begge sider af grænsen nåede op på
305 mio. EUR.
Det supplerede beløb på
60 mio. EUR, som budgetmyndigheden stillede til rådighed, er fordelt som følger:
særlig støtte på 30 mio. EUR til grænseregioner under INTERREG i 2002 (fra
fleksibilitetsinstrumentet)
en ekstrabevilling på 15 mio. EUR til ovennævnte pilotprojekt om "konsekvenserne af
udvidelsen for de regioner, der støder op til kandidatlandene" i 2002
en ekstrabevilling på 15 mio. EUR til forberedende foranstaltninger vedrørende
pilotprojektet "konsekvenserne af udvidelsen for de regioner, der støder op til
kandidatlandene" (budgetkonto B5-3003) på 2003-budgettet.
Ud over disse foranstaltninger med supplerende finansiering foreslog man i Kommissionens
handlingsplan en
bedre koordinering af eksisterende politikker
med henblik på at harmonisere
de forskellige europæiske politikker mere effektivt for at tage hensyn til grænseregionernes
særlige behov.
Kommissionen ønskede navnlig en bedre koordinering mellem PHARE-CBC og INTERREG-
initiativet. I den henseende foreslog Kommissionen følgende:
en ændring af PHARE-CBC-forordningen inden udgangen af 2002
en undersøgelse af mulighederne for en mere fleksibel anvendelse af det såkaldte
"territorialprincip", som kun giver mulighed for INTERREG-finansiering af projekter,
der rent fysisk er placeret på EU's område.
Kommissionen tilskyndede endvidere medlemsstaterne til at gennemføre visse politiske
initiativer inden for landbrugssektoren. I den henseende forslog Kommissionen:
at ændre fokus for programmerne til udvikling af landdistrikter med henblik på at
forbedre konkurrenceevnen og diversificere aktiviteterne i grænseområderne
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at anvende LEADER+-programmet til at udvikle samarbejdet mellem landdistrikter på
begge sider af grænsen.
Gennemførelsen af handlingsplanen overvåges af en særlig arbejdsgruppe for grænseregioner
inden for Kommissionen, der netop er oprettet med dette formål. Arbejdsdokumentet indeholder
denne arbejdsgruppes første statusrapport. Heri beskrives situationen med hensyn til
gennemførelsen af de ovenfor skitserede foranstaltninger.
2.
2.1.
S
TATUS OVER GENNEMFØRELSEN
: N
YE FORANSTALTNINGER
Transeuropæiske net
Den 2. oktober 2001 vedtog Kommissionen et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 2236/95 om generelle regler for
Fællesskabets finansielle støtte inden for transeuropæiske net [KOM(2001) 545 endelig udg.].
I overensstemmelse med sin handlingsplan for grænseregioner anførte Kommissionen, at det kan
blive vanskeligt at gennemføre grænseoverskridende projekter med kandidatlandene på grund af
økonomiske begrænsninger. Kommissionen mente derfor, at den maksimale støtte til projekter
vedrørende transeuropæiske transportnet, der falder inden for kategorien grænseoverskridende
jernbaneprojekter, der krydser naturlige forhindringer, eller har til formål at eliminere klart
identificerede flaskehalse ved grænserne til kandidatlandene, bør hæves fra 10 % til 20 % for at
skabe en løftestangseffekt og navnlig for at tiltrække private investorer.
For at supplere ISPA-støtten til kandidatlandene konkluderede Kommissionen ligeledes, at
medlemsstaterne bør tildeles supplerende økonomisk bistand på 100 mio. EUR i perioden 2003-
2006 under TEN-budgetposten, som skal anvendes til de mest presserende forbedringer af den
grænseoverskridende transportinfrastruktur til kandidatlandene. Derfor bør den økonomiske
ramme udvides i overensstemmelse med dette i de finansielle overslag for 2000-2006. Med
henblik herpå vil 50 mio. EUR fra det nuværende TEN-T-budget blive afsat specifikt til disse
projekter. Dette kan ske i forbindelse med revisionen af det vejledende flerårige program, som
medlemsstaterne og Kommissionen i fællesskab har oprettet til finansiering af TEN-projekter.
Både Rådet og Europa-Parlamentet er gået i gang med at undersøge Kommissionens forslag.
Førstebehandlingen i EP fandt sted den 2. juli 2002, og ved afstemningen bekræftede EP sin
støtte til Kommissionens forslag. Udkastet til forordning er endnu ikke vedtaget, og det er ikke
sandsynligt, at det bliver vedtaget inden udgangen af 2002.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443709_0006.png
2.2.
Pilotprojet vedrørende konsekvenserne af udvidelsen for grænseregionerne
Samarbejde med ARGE indledt i 2001
I 2001 bevilligede Kommissionen et tilskud på 10 mio. EUR til ARGE
2
som støtte til et
omfattende pilotprojekt rettet mod SMV'er i EU's grænseregioner (“Growing together with
Europe”). ARGE er et netværk bestående af 28 handelskamre fra forskellige medlemsstater, der
er placeret i EU-regioner, der støder op til kandidatlandene, og som derfor repræsenterer SMV'er
i de fleste af de grænseregioner, der nævnes i Kommissionens handlingsplan. SMV'er fra en
grænseregion, der ikke er repræsenteret gennem et handelskammer i ARGE-netværket (f.eks.
Finland), kan drage nytte af aktiviteterne inden for dette pilotprojekt og vil aktivt blive holdt
underrettet og involveret af ARGE.
Pilotprojektet sigter mod at styrke SMV'ernes konkurrenceevne gennem tre hovedkomponenter:
1) information, 2) udarbejdelse og gennemførelse af strategier og 3) grænseoverskridende
samarbejde. Projektet startede den 3. januar 2002. I maj 2002 havde man udarbejdet et komplet
arbejdsprogram for de enkelte regioner og færdiggjort publikationsmateriale for SMV'erne. Man
har oprettet et særligt websted, som SMV'erne har haft adgang til siden 1. juli 2002.
Aktiviteterne er påbegyndt under alle tre komponenter, og de vil blive gennemført over en
periode på 40 måneder.
Projektet er rettet mod SMV'ers problemer i arbejdskraftintensive sektorer, der sandsynligvis vil
blive udsat for øget konkurrence fra virksomheder i kandidatlandene. Der ydes ligeledes støtte til
mellemstore virksomheder i kapitalintensive, innovative sektorer, der vil kunne udnytte åbningen
af nye vækstmarkeder. De tilgængelige midler vil blive distribueret i henhold til behov og
prioriteringer i de enkelte regioner uden forud fastlagte fordelingsnøgler. Inden for projektet
regner man med at nå 144.000 SMV'er, hvoraf 25 % ligger i Østrig, delstaterne i det tidligere
Østtyskland og Bayern, 15 % i Italien og 5 % i henholdsvis de græske og finske grænseregioner.
Tallene for de enkelte lande er vejledende og baseret på befolkningstallet og antallet af SMV'er.
Projektet er enestående på grund af kombinationen af central projektledelse og decentral
projektafvikling. På den ene side bidrager regionale koordinatorer udvalgt blandt ARGE-
medlemmerne med viden om den særlige situation i "deres" grænseregion. De kan også stille
deres viden til rådighed vedrørende aktiviteter, som de handelskamre, de repræsenterer, har
arrangeret, og som har været særligt vellykkede. De regionale koordinatorer har ligeledes
ansvaret for planlægning og gennemførelse af foranstaltninger i de regioner, som de
repræsenterer. På den anden side sikrer den centrale projektledelse, som varetages af ARGE, en
konsekvent og afbalanceret gennemførelse af foranstaltningerne.
Planlægningen og gennemførelsen af aktiviteterne koordineres med Euro Info Centrene (EIC),
f.eks. i forbindelse med informationsaktiviteter om udvidelsesprocessen eller oprettelse af
samarbejdsnetværk i kandidatlandene.
2
Arbeitsgemeinschaft der Wirtschaftskammern entlang der Grenzen zu den mittel- und osteuropäischen
Beitrittsstaaten
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443709_0007.png
Fortsættelse af ARGE-støtten i 2002
I løbet af budgetproceduren for 2002 blev Kommissionens oprindelige forslag på 5 mio. EUR for
2002 på anmodning af Europa-Parlamentet forhøjet til 20 mio. EUR. Ved programmeringen af
aktionerne i 2002 tog Kommissionen hensyn til EP's ønske om fortsat fokus på støtten til
SMV'er.
I den forbindelse har Kommissionen besluttet at bevillige yderligere 3 mio. EUR til ARGE. De
ekstra midler vil blive anvendt til at højne informationsniveauet og styrke foranstaltningerne
vedrørende iværksætteres kvalifikationer samt til at udstyre et særligt websted, der er udviklet
under det igangværende pilotprojekt, med flere produkter og tjenester til SMV'er i
grænseområderne end oprindeligt planlagt. De ekstra midler vil navnlig gøre det muligt at
udforme nye webbaserede produkter til SMV'er såsom udveksling vedrørende uddannelse på
virksomhederne, trainee-uddannelser og erhvervsuddannelser samt en database med ekspertise
og informationer, hvor SMV'erne får online-adgang til lokale eksperter samt lande-
/regionsprofiler. På uddannelsesområdet vil der blive anvendt midler til udvikling af coaching-
programmer for SMV'er, der kan hjælpe dem med at gennemføre strategier og forretningsplaner,
som er udarbejdet under projektet.
Kommissionen har besluttet at bevillige dette tilskud på grund af projektets direkte kontakt til
SMV'er i grænseregionerne og dets særligt innovative metoder, der er kendetegnet af forskellige
faktorer, herunder synergi gennem netværkssamarbejdet mellem de 28 handelskamre, en
velafbalanceret betjening af grænseregionerne og resultatorienterede aktiviteter gennem
centraliseret projektforvaltning, fordele i kraft af viden om sektorer og SMV'ers problemer i kraft
den decentraliserede projektafvikling.
…og starten på samarbejdet med EIC'erne
Ud over støtten til ARGE offentliggjorde Kommissionen tre forslagsindkaldelser den 20. juli
2002
3
til et samlet beløb på 15 mio. EUR. Den ene af disse sigter mod at forbedre SMV'ers
konkurrenceevne i EU's grænseregioner gennem udbygning af handelsrelationer og
erhvervskontakter med SMV'er i kandidatlandenes grænseregioner eller i andre regioner end
grænseregionerne i det nuværende EU. Kommissionen vil støtte oprettelsen og gennemførelsen
af regionale partnerskabsarrangementer for SMV'er.
for at fremme samarbejdet mellem SMV'er og hjælpe dem med at etablere kontakter,
netværk og samarbejdsforbindelser med henblik på etablering af fremtidige
erhvervsrelationer
for at stimulere SMV'ernes transnationale og grænseoverskridende aktiviteter med
henblik på at identificere fælles erhvervsinteresser og markedsmuligheder i kraft af
udvidelsesprocessen
3
EFT C 174 af 20. juli 2002, s.13-17.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at give SMV'ernes ejere og direktører mulighed for at mødes med leverandører af
tekniske og finansielle tjenesteydelser samt markedsføringsbistand.
Det samlede beløb til denne forslagsindkaldelse, som er begrænset til EIC'er, er på 7,5 mio.
EUR.
…med lokale og regionale faglige organisationer
Formålet med den anden forslagsindkaldelse er at styrke konkurrenceevnen i regioner og
erhvervssektorer, der i særlig grad berøres af udvidelsen, ved at fokusere på funktionæransattes
og timelønnedes behov i grænseregionen. Aktiviteterne vil være fokuseret på:
information og viden om udvidelsens sociale og økonomiske konsekvenser for særligt
berørte grupper og organisationer
forbedring af kvalifikationer og færdigheder for timelønnede og funktionærer i regioner
og økonomiske sektorer, der i særlig grad berøres af udvidelsen
grænseoverskridende aktiviteter, der påvirker timelønnedes og funktionærers tilværelse
på arbejdsmarkedet, med henblik på at højne den tværkulturelle forståelse.
Det samlede beløb til denne forslagsindkaldelse, som er begrænset til lokale og regionale faglige
organisationer, er på 6 mio. EUR.
…og med regionale/lokale myndigheder og kommuner
Den tredje forslagsindkaldelse sigter mod at give de lokale og regionale myndigheder i EU's
grænseregioner bedre mulighed for at vedtage strategier og handlingsplaner, således at de kan
forberede sig på de administrative følger af udvidelsen. Med henblik på at nå dette mål vil de
bevilligede midler blive anvendt som støtte til grænseoverskridende initiativer, der
forbedrer samarbejdet og sammenlægning af erfaringer hos lokale og regionale
myndigheder
intensiverer og konsoliderer dialogen på tværs af grænserne og bidrager til etablering af
institutionelt samarbejde mellem myndighederne med henblik på at lette integrationen
af regioner, lokalsamfund og borgere
fokuserer på institutionel og administrativ kapacitetsopbygning, herunder udvikling af
rammer for projekter og forvaltning, behovsanalyse, menneskelige ressourcer samt
levering af tjenester
udstyrer aktørerne inden for de lokale og regionale myndigheder med færdigheder og
viden, således at de kan gennemføre og forvalte de administrative og tekniske aspekter
af udvidelsen.
Det samlede beløb til denne forslagsindkaldelse, som er begrænset til lokale og regionale
myndigheder, kommuner og sammenslutninger af kommuner, er på 1,5 mio. EUR.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Alle tre forslagsindkaldelser er begrænset til veldefinerede organisationer, hvis hovedopgave er
at yde støtte til målgrupperne i de pågældende interventionsområder, og som er
velrepræsenterede i både grænseregioner og andre regioner i EU's medlemsstater. En lang række
organisationer er blevet opfordret til at danne partnerskaber med ansøgerne.
I alle forslag, der indsendes til Kommissionen, skal det ligeledes dokumenteres, at de supplerer
lokale eller regionale aktiviteter til udvikling af grænseregionerne, som medfinansieres under
Fællesskabets programmer eller initiativer (såsom INTERREG). Den foreløbige dato for
meddelelse af resultaterne af tildelingsproceduren er fastsat til december 2002.
Supplerende foranstaltninger over for unge
…indenfor rammerne af pilotprojektet i 2002
Endelig vil 2 mio. EUR blive anvendt til at finansiere foranstaltninger til fordel for unge i
grænseregionerne i henhold til det sæt af regler, kriterier og procedurer, der i øjeblikket anvendes
inden for YOUTH-programmet. Midlerne vil dog blive anvendt inden for rammerne af
pilotprojektet (budgetpost B5-3003). Derfor vil YOUTH-projektets budget (B3-1010) for 2002
ikke blive påvirket af de planlagte aktiviteter i grænseregionerne.
Fordelingen af midler, som programudvalget for YOUTH-programmet fastlagde i juni 2002, er
baseret på befolkningstallet i de berørte områder. De enkelte lande tildeles en andel af de
samlede midler til grænseoverskridende samarbejde i henhold til befolkningstallet i de berørte
regioner i forhold til den samlede befolkning i alle de berørte regioner i alle 13 lande. Midlerne
vil blive tildelt i henhold til bestemmelserne i det nuværende YOUTH-program for decentrale
aktiviteter i de fem udvælgelsesrunder, der er planlagt i 2002, hvilket vil betyde en kraftig
forøgelse af omkostningseffektiviteten og synligheden af folk-til-folk-samarbejdet på tværs af
grænserne. I forbindelse med deres regelmæssige rapportering, som er planlagt til april 2003,
skal de nationale YOUTH-agenturer, fremlægge særskilte økonomiske og statistiske rapporter,
hvori deres grænseoverskridende aktiviteter for 2002 klart vil blive identificeret.
Kommissionen har opfordret de nationale agenturer for alle de involverede lande til at fremlægge
grænseoverskridende samarbejdsplaner med henblik på udformning og gennemførelse af
projekter og partnerskaber, der fremmer mobilitet, initiativ, interkulturel læring og solidaritet
mellem unge og andre borgere i grænseregionerne.
På grundlag af disse arbejdsplaner vil de nationale agenturer yde tilskud til en række
grænseoverskridende samarbejdsprojekter, som alle rummer aspekter af interkulturel læring,
unges aktive deltagelse, tværnational mobilitet og samarbejde svarende til eksemplerne i
nedenstående ungdomsudveksling:
Det nationale YOUTH-agentur i Finland har ydet tilskud til et multilateralt
ungdomsudvekslingsprojekt ved navn "COSMO", som omfatter unge fra grænseregioner i
Finland, Estland og Tyskland. Projektets sigte er at forebygge social udstødelse og øge de unges
kendskab til Europa. De unge vil lære om kultur og skikke i andre lande og få oplysninger om,
hvordan man kan komme til at studere og arbejde i udlandet. Under ungdomsudvekslingen vil de
unge afholde workshops om temaer af europæisk interesse og arrangere interkulturelle aftener,
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvor de skal præsentere deres land gennem musik, mad og lege. "Olympiske lege" og en
"opdagelsesrejse i byen" skal supplere de interkulturelle og uformelle indlæringsaspekter. De
unge deltagere har medvirket aktivt ved forberedelsen og gennemførelsen af
udvekslingsprojektet og ligeledes ved gennemførelsen af aktivitetsprogrammet.
De
nationale
YOUTH-agenturer
vil
ligeledes
gennemføre
betydningsfulde
informationsaktiviteter for at fremme det grænseoverskridende samarbejde over for unge og alle
aktører på ungdomsområdet (ungdomsrådgivere, ungdomsorganisationer osv.) gennem
kontaktskabende seminarer, studiebesøg, uddannelsesseminarer osv.
Det endelige antal bevilligede ungdomsudvekslinger, volontørtjenester, støtteforanstaltninger
(samarbejds-, uddannelses- og informationsaktiviteter) samt informationsaktiviteter vil ikke være
på plads før den 30. april 2003, hvor de nationale YOUTH-agenturer afleverer deres foreløbige
økonomi- og statistikindberetninger for 2002.
…indenfor rammerne af YOUTH programmet i perioden 2003-2006
Ekstrabevillingen på 10 mio. EUR i fællesskabsstøtte til YOUTH-programmet i perioden 2003-
2006 vil blive forvaltet i henhold til de samme decentraliserede procedurer. Programudvalget for
YOUTH-programmet vil i november 2002 træffe beslutning om fordelingen af de 3 mio. EUR,
der er afsat under budgetposten for YOUTH-programmet (B3-1010) for 2003.
2.3.
Netværksforanstaltninger inden for rammerne af INTERREG
I sin handlingsplan for grænseregionerne foreslog Kommissionen en bevilling på 20 mio. EUR,
som skulle hentes fra ressourcerne under punkt 53 i INTERREG III-retningslinjerne vedrørende
aktioner, der sigter mod at fremme og lette samarbejdet i grænseregionerne. Kommissionen
besluttede efterfølgende at afsætte disse midler til programmerne i C-kategorien under
INTERREG III og til INTERACT-programmet (dvs. støtteprogrammet for INTERREG), idet
begge programmer er beregnet på at stille finansiering til rådighed for den type af aktioner, der
står anført i Kommissionens meddelelse.
Ved at benytte denne fremgangsmåde kan man også udnytte de partnerskabs- og
forvaltningsstrukturer, der allerede er etableret med henblik på gennemførelsen af INTERREG
III C- og INTERACT-programmerne og dermed give mulighed for en hurtigere anvendelse af
midlerne til de berørte regioner. Oprettelsen af et nyt særprogram ville derimod have betydet en
langsom og besværlig gennemførelsesproces og ville have været mindre effektiv.
Med udgangspunkt i befolkningstallet i de pågældende grænseregioner besluttede Kommissionen
at bevillige 12,3 mio. EUR til INTERREG III C øst-programmet, 2,2 mio. EUR til INTERREG
III C nord-programmet og 0,5 mio. EUR til INTERREG III C syd-programmet. Derudover vil
Kommissionen afsætte 5 mio. EUR til INTERACT-programmet.
Den supplerende finansiering er blevet tilføjet i form af en supplerende prioritet i hvert af de
berørte programmer. For INTERREG III C-programmernes vedkommende omfatter
foranstaltningerne under denne særlige prioritet projekter med netværkssamarbejde og
individuelt samarbejde, der sigter mod at tilskynde til og lette samarbejdet i grænseregionerne
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med henblik på at styrke disses økonomiske konkurrenceevne. De planlagte aktiviteter under
INTERACT omfatter informationsforanstaltninger, seminarer, undersøgelser og udveksling af
erfaringer om horisontale spørgsmål for INTERREG-programmerne samt om deres
komplementaritet i forhold til eksterne politiske instrumenter.
De ledende partnere skal være beliggende i grænseregioner, der støder op til kandidatlandene.
Der tilskyndes til samarbejde med partnere i kandidatlandene. Inden for rammerne af de
pågældende INTERREG III C-programmer skal et individuelt samarbejdsprojekt omfatte mindst
tre partnere fra mindst to lande, mens et netværk skal bestå af mindst fem partnere fra mindst tre
lande.
Med hensyn til de supplerende midler, der stilles til rådighed for INTERREG III C-
programmerne, vil de samme bidragssatser fra EFRU blive anvendt i henhold til artikel 29, stk.
3, i den generelle forordning om strukturfondene (1260/1999). Hvad angår INTERACT vil den
samme bidragssats blive anvendt som for tilsvarende foranstaltninger under INTERACT.
Processen for vedtagelse af de pågældende INTERREG III C-programmer blev afsluttet i maj
2002. INTERACT-programmet forventes vedtaget først på efteråret 2002.
2.4.
Særlig støtte på 30 mio. EUR til grænseregioner under INTERREG i 2002
Den 21. november 2001 blev Europa-Parlamentet, Kommissionen og Rådet på et møde i
Forligsudvalget om budgetproceduren for 2002 enige om, at der skulle indsættes et yderligere
beløb på 30 mio. EUR under udgiftsområde 2 (strukturfondene) på budgettet for regioner, der
grænser op til kandidatlandene, med henblik på at finansiere specifikke aktioner til støtte for
disse regioner. Europa-Parlamentet vedtog 2002-budgettet den 13. december 2001 og bekræftede
forpligtelsen på 30 mio. EUR til grænseregionerne i form af en særlig budgetpost (B2-1411)
vedrørende INTERREG III-initiativet.
I henhold til fremgangsmåden for anvendelse af de 20 mio. EUR til netværksaktiviteter inden for
rammerne af INTERREG III C og INTERACT besluttede Kommissionen at tildele disse midler
til eksisterende programmer og derved give mulighed for et øget grænseoverskridende
samarbejde. I lyset af den stramme tidsplan for forpligtelse af ekstrabevillingen på 30 mio. EUR
forekom en sådan løsning endnu en gang at være den enkleste og mest pragmatiske.
Kommissionen besluttede at yde yderligere finansiering til:
de 13 INTERREG-programmer i kategori A, der dækker grænserne med
kandidatlandene, og som dermed berøres direkte af udvidelsen, samt
kategori B INTERREG-programmet for Østersøområdet.
Grænserne med kandidatlandene er omfattet af de programmer i kategori A fra
Grækenland/Cypern i syd til Finland/Estland i nord med undtagelse af søgrænsen til Letland og
Litauen. Selvom disse to lande ikke har nogen landegrænse med en medlemsstat, vil deres
tiltrædelse også have konsekvenser for konkurrencesituationen for nogle regioner i EU, der kan
sammenlignes med konsekvenserne af andre kandidatlandes tiltrædelse. Medtagelsen af
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Østersøprogrammet i kategori B er også en imødekommelse af Europa-Parlamentets ønske
vedrørende regioner med søgrænser.
Midlerne er blevet fordelt til de 14 berørte programmer i henhold til en objektiv nøgle, nemlig
den gældende fordeling af EFRU-midler til programmerne (se bilag).
I lyset af den forholdsvis begrænsede bevilling til de enkelte programmer er de 30 mio. EUR
blevet afsat til en fælles prioritering "særlig støtte til regioner, der grænser op til
kandidatlandene", som skal indsættes i de 14 programmer. Projekter på følgende områder skal
prioriteres: styrkelse af transportsystemer, støtte til SMV'er, der i særlig grad påvirkes af
udvidelsen, samt støtte til uddannelsesmæssigt og interkulturelt samarbejde, herunder
foranstaltninger, der fremmer integrationen af forskellige sprog- og kulturgrupper. Man skal
være særligt opmærksom på projekter på transportområdet og SMV-sektorer, der har en direkte
sammenhæng med miljøforbedringer.
De normale bestemmelser vedrørende INTERREG III A- og B-programmerne finder anvendelse.
Med henblik på at sikre en forsvarlig og effektiv forvaltning ændrede man alle de 14 berørte
INTERREG-programmer ved en enkelt beslutning, som Kommissionen vedtog den 26. juli 2002.
Alle forpligtelser blev valideret i september 2002. Medlemsstaterne blev opfordret til på forhånd
at indsende ændrede finansielle opstillinger for de 14 programmer. Det bliver op til de respektive
styringskomitéer at forpligte de økonomiske midler til konkrete projekter i henhold til kriterierne
i programtillæggene, som endnu ikke er ændret.
2.5.
Særprogram med Den Europæiske Investeringsbank (EIB) som støtte til
kommunale infrastrukturprojekter i regioner i kandidatlandene, der grænser op
til EU
Det særlige EIB-program er udarbejdet som en reaktion på manglen på en hensigtsmæssig
infrastruktur i lille skala, som man har identificeret i de regioner i kandidatlandene, der grænser
op til EU. Den overordnede målsætning er at bidrage til den sociale og økonomiske udvikling i
disse grænseregioner og at integrere dem med deres naboregioner i EU's nuværende
medlemsstater.
Med henblik herpå skal der gennem programmet stilles mere kommunal infrastruktur i lille skala
til rådighed ved at give kommunerne og deres leverandører af offentlige tjenester adgang til flere
økonomiske midler gennem en kombination af lån fra EIB-ressourcer og gavebistand under
PHARE. Ved investeringerne vil man tage behørigt hensyn til de tilgængelige regionale,
nationale og lokale samt andre programmeringsdokumenter.
I 2002 afsættes der 35 mio. EUR fra PHARE-budgettet for 2002 til faciliteten, som i henhold til
finansieringsforslaget skal vedtages af forvaltningskomitéen for PHARE den 27. september
2002.
EIB planlægger at påbegynde iværksættelsen af faciliteten for 2002 i Polen, som har en lang
fælles grænse med Den Europæiske Union. Andre grænseregioner i andre kandidatlande vil blive
medtaget på et senere tidspunkt under programmet (dvs. grænseregionerne i Bulgarien, Den
Tjekkiske Republik, Estland, Ungarn, Polen, Slovenien og Slovakiet). I overensstemmelse med
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens handlingsplan for grænseregionerne er det planen at fortsætte finansieringen af
det særlige EIB-program med et yderligere beløb på op til 15 mio. EUR fra PHARE-budgettet
for 2003.
Gennemførelsen af programmet er baseret på princippet om en facilitet for kommunal
infrastruktur. EIB vil bevillige midler fra sine egne ressourcer og dermed yde et samlet lån
kombineret med PHARE-gavebistand til udvalgte lokale banker. Det overordnede forhold
mellem EIB-ressourcerne og PHARE-bistanden skal være lig med eller højere end 5/1. EIB
stiller mindst 175 mio. EUR til rådighed i form af lån, og Kommissionen stiller højst 35 mio.
EUR til rådighed i 2002.
Kommissionen overdrager gennemførelsen af dette program til EIB og vil i begyndelsen af 2003
indgå en bidragsaftale med EIB, der giver mulighed for projektaktiviteter frem til 2009.
Hvad angår programmets praktiske gennemførelse vil EIB i første omgang identificere og
udvælge lokale finansieringsinstitutioner i grænseregionerne som partnere, der har evner og
styrke til samt interesse i at udvide deres transaktioner til finansiering af investeringer i mindre
kommunale infrastrukturprojekter i en bestemt grænseregion. EIB vil stille lån til rådighed for
disse institutioner, som til gengæld vil stille långivning til rådighed for kommuner eller
organisationer, der leverer offentlige tjenester. PHARE-bidraget vil blive anvendt til at betale for
en resultatafhængig tjenesteafgift til de deltagende lokale banker for at motivere dem til at
deltage i programmet samt til dækning af supplerende udgifter, f.eks. til formidling af
oplysninger om faciliteten over for kommunerne, levering af tjenester til kommunerne i
forbindelse med udarbejdelsen af låneansøgninger eller analyser og strukturering af kommunale
lån. En anden del af PHARE-bidraget vil blive anvendt som delvis godtgørelse til kommunerne
eller kommunale tjenesteydere for disses investeringsudgifter eller udgifter forbundet med
udvælgelsen og evalueringen af disse investeringer.
Før EIB underskriver en aftale om en finansieringspakke, der omfatter EIB-lånet og PHARE-
bistanden ("projektet"), med en udvalgt, lokal finansieringsinstitution, skal EIB forelægge det
pågældende projekt til godkendelse i Kommissionen. I projektforslaget vil EIB meddele
Kommissionen det samlede lånebeløb, der er bevilliget til den pågældende lokale
finansieringsinstitution under faciliteten og den dertil hørende PHARE-bistand. Efter
godkendelsen underskriver EIB en aftale med den lokale finansieringsinstitution, som så bliver
den deltagende bank under dette program.
Den deltagende bank skal bidrage til at fremme kendskabet til faciliteten blandt kommunerne og
skal modtage låneansøgninger til infrastrukturinvesteringer, der opfylder kriterierne for
støtteberettigelse. På grundlag af en grundig analyse af ansøgningerne underskriver den
deltagende bank en låneaftale med en kommune eller en forsyningsvirksomhed, der leverer en
kommunal tjeneste ("delprojekt"). I henhold til denne låneaftale skal en del af PHARE-bistanden
tildeles kommunen eller den kommunale forsyningsvirksomhed. Generelt er investeringer
støtteberettigede, hvis udgifterne ikke overskrider 5 mio. EUR.
Alle investeringsprojekter skal udføres under overholdelse af den relevante miljølovgivning på
fællesskabsplan. Den samlede værdi af "delprojektet", den samlede værdi af PHARE-bistanden
(direkte investeringsstøtte) til projektlederen og eventuelle andre fællesskabsmidler, som
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
projektlederen anvender til finansiering af investeringen, må ikke overstige 90 % af
investeringsomkostningerne. På det operationelle plan vil gennemførelsen af programmet blive
overvåget ved hjælp af statusrapporter, som indsendes af EIB, samt gennem et styringsudvalg
bestående af repræsentanter for Kommissionen og EIB.
3.
OVER
POLITIKKER
S
TATUS
GENNEMFØRELSEN
:
BEDRE
KOORDINERING
AF
EKSISTERENDE
Med hensyn til de særlige problemer i grænseregionerne gav Kommissionen i handlingsplanen
udtryk for, at den har til hensigt at gennemføre en yderligere harmonisering af koordineringen
mellem PHARE-CBC og INTERREG. Med henblik på dette annoncerede Kommissionen
følgende foranstaltninger:
3.1.
Bedre koordinering mellem PHARE-CBC og INTERREG
Ændring af PHARE-CBC-forordningen
Ud fra en formodning om, at udvidelsen gennemføres den 1. januar 2004, vil PHARE-
programmeringen for 2003 være den sidste for tiltrædelseslandene. I lyset af den korte tidsfrist
har Kommissionen til hensigt kun at foretage ganske få ændringer af PHARE-CBC-
forordningen.
Erfaringerne siden 1999 med indførelsen af de samlede programmeringsdokumenter og fælles
udvalg viser, at der fortsat er mulighed for en yderligere tilpasning af PHARE-CBC til
INTERREG, navnlig med hensyn til foranstaltningernes støtteberettigelse. Når man gør status
over de nyskabelser, der allerede blev indført ved 2000-revisionen af PHARE, forekommer det
hensigtsmæssigt at gå videre med denne tilpasning.
Den eneste ændringer, der er nødvendig i denne forbindelse, vedrører artikel 5 i Kommissionens
PHARE-CBC-forordning, hvor man ved at slette sidste punktum i stk. 1 ophæver de nuværende
forskelle mellem aktion (a) til (i) og (j) til (n). Resultatet er, at alle aktioner vil være berettiget til
støtte under den generelle PHARE-CBC eller PHARE-CBC for mindre projekter (artikel 5.2).
Denne tilpasning af støtteberettigede aktioner under PHARE-CBC vil skabe større
overensstemmelse med fremgangsmåden under INTERREG.
Kommissionen har vedtaget disse ændringsforslag den 6. september 2002, hvilket betyder, at den
ændrede PHARE-CBC-forordning kan finde anvendelse på programmeringen for PHARE 2003.
Revision af PHARE-retningslinjerne
Kommissionen har også arbejdet med en revision af PHARE-retningslinjerne for 2000-2006. I
den forbindelse har man også taget aspekter vedrørende transnationalt og interregionalt
samarbejde op.
Med hensyn til kandidatlandenes deltagelse i programmer under INTERREG III B
(transnationalt) såsom CADSES eller III C (interregionalt) gentages det i PHARE-
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443709_0015.png
retningslinjerne, at kandidatlandene fortsat kan anvende deres nationale PHARE-midler til dette
formål og endda udvide denne anvendelse.
I Østersøområdet, hvor man anvender en transnational fremgangsmåde, vil PHARE-CBC fortsat
yde med finansiering til programmer af INTERREG III B-typen.
De reviderede retningslinjer blev vedtaget den 6. september 2002 sammen med PHARE CBC-
forordningen.
Anvendelse af territorialprincippet
I sin handlingsplan for grænseregionerne meddelte Kommissionen ligeledes, at den ville
undersøge mulighederne for en mere fleksibel anvendelse af "territorialprincippet". Dette
betyder, at det i øjeblikket kun er projekter eller de dele af projekter, der fysisk er placeret på
EU's område, der kan finansieres af INTERREG.
Efter nøje undersøgelse af spørgsmålet er Kommissionen nået frem til den konklusion, at de
nuværende lovgivningsmæssige rammer ikke giver mulighed for at yde bistand via
strukturfondene uden for Den Europæiske Unions område. Territorialprincippet skal derfor
fortsat finde anvendelse på investeringsprojekter (f.eks. rensningsanlæg, broer, teknologicentre
osv.). Der er imidlertid mulighed for en mere fleksibel fortolkning af territorialprincippet i
følgende tilfælde:
Undtagelser for teknisk bistand
I Kommissionens forordning (EF) nr. 1685/2000 af 28. juli 2000 (punkt 2.1, andet led, i regel nr.
11 i bilaget) om detaljerede bestemmelser for gennemførelsen af Rådets forordning (EF) nr.
1260/1999 hedder det, at udgifter til deltagere fra lande uden for Fællesskabet ved møder i
overvågningsudvalgene og underudvalgene kan finansieres via det relevante budget for teknisk
bistand, hvor formanden for det pågældende udvalg anser deres tilstedeværende for nødvendig
med henblik på en effektiv gennemførelse af programmet.
I forbindelse med INTERREG-programmerne kan styringsudvalgene anses for at være
underudvalg. Når INTERREG-programmerne omfatter lande uden for Fællesskabet, navnlig
ansøgerlandene, kan tilstedeværelsen af repræsentanter for disse lande generelt anses for
nødvendig for en effektiv gennemførelse af programmet i lyset af vedtægterne for
overvågningsudvalgene og styringsudvalgene (som i de fleste tilfælde allerede er fastlagt), hvori
medlemsskabet for disse repræsentanter uden for EU samt kravet om, at beslutningerne skal være
enstemmige, er fastlagt. Dette behøver derfor ikke blive gentaget i hver eneste mødeindkaldelse.
Undtagelser for projekter, der ikke er berettiget til teknisk bistand
Hvad angår godtgørelsen af projektrelaterede rejse- og opholdsudgifter til repræsentanter fra
lande uden for Fællesskabet, er det Kommissionens holdning, at inden for projekter i kategori A
- bortset fra investeringsprojekter - der forvaltes af projektledere, der er støtteberettigede på EU's
side af grænsen, er visse udgifter for deltagere fra ansøgerlandene (rejse- og opholdsudgifter,
gebyrer for deltagelse i møder, seminarer og sprogkurser osv.) berettiget til godtgørelse fra
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443709_0016.png
EFRU. For projekter i del A og B kan rejse- og opholdsudgifter for
partnere eller deltagere fra
tredjelande
uden for EU med henblik på at lette samarbejdet mest muligt være berettiget til
støtte under en foranstaltning, når mødet eller seminaret finder sted i EU og er et led i en
godkendt foranstaltning.
Rejse- og opholdsudgifter for
partnere og deltagere fra EU's medlemsstater
som led i
foranstaltninger, der finder sted i et tredjeland, og som er væsentlige for en vellykket
gennemførelse af projektet som helhed, er også berettiget til EFRU-støtte.
Yderligere muligheder for en mere fleksibel fortolkning af territorialprincippet
I henhold til EF-lovgivningen om offentlige indkøb kan tjenester eller udstyr, der anvendes til
gennemførelsen af et INTERREG-projekt i EU, også komme fra "partnerlandet" eller andre
involverede tredjelande i henhold til den generelle nationale eller internationale lovgivning eller
EU's lovgivning om offentlige indkøb.
I overensstemmelse med ovenfor beskrevne principper vedrørende EFRU-støtteberettigelsen for
visse udgifter for ansøgerlandenes repræsentanters deltagelse i projekter - bortset fra
investeringsprojekter - kan visse dele af udgifterne til medlemsstaternes repræsentanters
deltagelse i dele af projekter, der finder sted i et ansøgerland, og som har væsentlig betydning for
en vellykket gennemførelse af projektet som helhed, også være berettiget til EFRU-støtte (rejse-
og opholdsudgifter, afgifter til deltagelse i møder, seminarer, udstationering eller sprogkurser
osv.).
Støtteberettigelse for områder, der støder op til grænseområder
På grund af Wiens enestående beliggenhed tæt på de områder, der grænser op til Slovakiet,
Ungarn og Den Tjekkiske Republik, accepterede Kommissionen, at byen blev medtaget i
INTERREG III A-programmerne med Ungarn og Den Tjekkiske Republik. Wiens særlige rolle i
de økonomiske forbindelser og i forbindelse med den administrative koordinering med
grænseområderne i kandidatlandene talte til fordel for denne ordning. De nærmere detaljer blev
drøftet med de østrigske myndigheder og fastlagt i en ændring af INTERREG-retningslinjerne
4
efter høring af nabolandene og under hensyntagen til de særlige behov i de tilgrænsende
delstater.
3.2.
Politiske initiativer i landbrugssektoren
Med hensyn til at ændre de eksisterende programmer for udvikling af landdistrikter for at
forbedre konkurrenceevnen og diversificeringen af aktiviteter i grænseområderne er det stadig
for tidligt at drage konklusioner, idet der endnu ikke foreligger nogen midtvejsevaluering af disse
programmer (vil efter planen foreligge ved udgangen af 2003). Man skal imidlertid huske på, at
en række af grænseregionerne modtager betydelige beløb i mål 1-støtte, der omfatter
foranstaltninger til udvikling af landdistrikterne, samt har en højere medfinansieringsgrad end
andre regioner.
4
Se ABI. C 239 af 25. august 2001, side 4.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Gennemførelsen af afsnittet om "transnationalt samarbejde" i LEADER+, som giver lokale
aktionsgrupper mulighed for at iværksætte projekter med tilsvarende strukturer i andre lande
(herunder ansøgerlandene), er endnu ikke gået i gang overalt. Udvælgelsen af LEADER-
grupperne er endnu ikke afsluttet, og programmerne er endnu ikke gået ind i
gennemførelsesfasen. Desuden er samarbejdet med ansøgerlandene et nyt aspekt ved LEADER
og LEADER-grupperne, hvor man prioriterer lokale projekter og skal identificere deres
potentielle partnere samt måle projekternes bidrag til udviklingen i det pågældende område. Men
visse lokale aktionsgrupper har allerede indledt de første kontakter.
4.
K
ONKLUSION
Udvidelsen har særlig betydning for grænseregionerne i EU's medlemsstater. Den vil give disse
regioner mulighed for øget integration, økonomisk aktivitet og vækst. Der findes imidlertid
særlige problemer med hensyn til infrastruktur og økonomisk omstrukturering, som man må
finde en løsning på.
Sammen med de strukturpolitiske instrumenter og instrumenterne i den intensiverede
førtiltrædelsesstrategi sikrer man gennem Kommissionens handlingsplan fra juli 2001, at
grænseregionerne vil modtage tilstrækkelig støtte gennem en lang række af foranstaltninger.
I rapporten påviser man, at Kommissionen har gjort betydelige fremskridt med gennemførelsen
af fællesskabsaktionen for grænseregioner. Projektgennemførelsen befinder sig imidlertid fortsat
i en tidlig fase, og Kommissionen er i den forbindelse stærkt afhængig af de regionale og lokale
partneres indsats for at sikre en vellykket gennemførelse af de projekter, til hvilke der er afsat
økonomiske midler.
Med hensyn til 2003 har man planlagt en yderligere bevilling på 15 mio. EUR til forberedende
foranstaltninger til pilotprojektet "konsekvenserne af udvidelsen for de regioner, der støder op til
kandidatlandene" (budgetkonto B5-3003). Man har planlagt følgende aktiviteter:
– fortsat støtte til SMV'er, navnlig inden for de mest berørte sektorer, herunder udvikling af
erhvervssamarbejde og overførsel af teknisk knowhow
– konsolidering af foranstaltninger over for arbejdstagerne, såsom rådgivning og vejledning af
arbejdstagere i social- og arbejdsmarkedslovgivning på begge sider af grænsen samt andre
oplysninger om Fællesskabets regelværk vedrørende fri bevægelighed for personer på
tidspunktet for tiltrædelsen
– videreførelse af foranstaltninger, der skal forberede lokale og regionale offentlige
myndigheder på øget mobilitet og migration samt bidrage til gennemførelsen af målrettede
sociale, kulturelle og uddannelsesmæssige initiativer over for borgerne.
Derudover vil Kommissionen fortsat overvåge udvidelsens sociale og økonomiske virkninger i
grænseregionerne med henblik på at forbedre denne fællesskabsaktion yderligere.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443709_0018.png
BILAG: Fordeling af 30 mio. EUR til grænseregionerne under INTERREG 2002 (ny budgetpost B2-1411)
13 DEL A-PROGRAMMER + DEL B-PROGRAM FOR ØSTERSØOMRÅDET
Deltagerlande
Navnet på programmet
for de pågældende
regioner
Samlet udgift
Andel i Fordeling af de Samlet EFRU-
%
30 mio. på
bevilling med
programmer
tillæg af de 30
(
bruges som
fordelingsnøgle
)
mio. EUR
EFRU-
bevilling
14,10
83,09
96,21
42,68
170,72
63,82
25,90
1,5%
8,9%
10,3%
4,5%
18,2%
6,8%
2,8%
0,451
2,657
3,077
1,365
5,459
2,041
0,828
14,55
85,74
99,29
44,05
176,18
65,86
26,73
Finland/Estland
Tyskland/Polen
Tyskland/Polen
Tyskland/Polen
Tyskland/Tjekkiske Rep.
Tyskland/Tjekkiske Rep.
Østrig/Tjekkiske Rep.
Sydlige kyststrækning
Mecklenburg-Polen
Brandenburg-Lubuskie
Sachen-Polen
Sachen-Tjekkiske Rep.
Bayern-Tjekkiske Rep.
Østrig-Tjekkiske Rep.
31,40
110,98
130,79
61,11
244,25
127,64
51,80
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443709_0019.png
Østrig/Slovakiet
Østrig/Ungarn
Østrig/Slovenien
Italien/Slovenien
Grækenland/Bulgarien
Grækenland/Cypern
Finland/Sverige/
Danmark/Tyskland/
Estland/Litauen/
Letland/Polen
I alt
Østrig-Slovakiet
Østrig-Ungarn
Østrig-Slovenien
Italien-Slovenien
Grækenland-Bulgarien
Grækenland-Cypern
Østersøregionen
52,50
61,65
54,52
93,29
259,28
80,21
186,51
26,25
30,82
27,26
43,20
170,00
47,00
97,11
2,8%
3,3%
2,9%
4,6%
18,1%
5,0%
10,4%
0,839
0,986
0,872
1,381
5,436
1,503
3,105
27,09
31,81
28,13
44,58
175,44
48,50
100,22
1 545,93
938,17
100,0%
30,000
968,17
+3,2%
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443709_0020.png
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443709_0021.png
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443709_0022.png
22