Europaudvalget 2002
KOM (2002) 0679
Offentligt
1443728_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 28.11.2002
KOM(2002) 679 endelig
2002/0280 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de
tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre
grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443728_0002.png
BEGRUNDELSE
Med forslaget til ændring af forordning nr. 539/2001
1
, senest ændret ved forordning
nr. 2414/2001
2
, ønsker Kommissionen at nå en række forskellige mål:
følge op på konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Sevilla, som giver en
gennemgang af visumforordningen (forordning nr. 539/2001) absolut højeste
prioritet, ved bl.a. i lyset af den seneste udvikling at sikre, at indholdet i bilagene til
forordningen er i overensstemmelse med kriterierne i forordningens betragtning 5 og
specielt kriteriet om risikoen for illegal indvandring
foretage en række tekniske tilpasninger, som er nødvendige på grund af udviklingen i
den juridiske baggrund, både på internationalt og på europæisk plan
indlede overvejelser om gensidighedsprincippet og dets implikationer.
Ændring af bilagene som følge af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Sevilla:
Fastlæggelsen af listen over de lande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum, og de
lande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav, skal ske efter den metode, der er fastlagt i
betragtning 5 i forordning nr. 539/2001. Metoden består i, at der skal foretages "en individuel
vurdering under anvendelse af forskellige kriterier, navnlig vedrørende illegal indvandring,
offentlig orden og sikkerhed, samt Den Europæiske Unions forbindelser med det pågældende
tredjeland, samtidig med at der også tages hensyn til den regionale sammenhæng og til
gensidighedsprincippet".
Det Europæiske Råd i Sevilla konstaterede med tilfredshed, at EU med den samlede plan for
bekæmpelse af ulovlig indvandring har fået et effektivt instrument til at opnå en
hensigtsmæssig håndtering af migrationsstrømmene. I den forbindelse opfordrede det Rådet
og Kommissionen til inden for rammerne af deres respektive beføjelser at give en række
foranstaltninger absolut højeste prioritet, herunder en gennemgang af bilagene til forordning
nr. 539/2001 inden udgangen af 2002. Det danske formandskab udarbejdede i juli 2002 en
køreplan for de foranstaltninger og initiativer, der skulle iværksættes som følge af
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Sevilla. I den forbindelse henvendte Kommissionen
sig den 23. juli 2002 til medlemsstaterne via et spørgeskema for at indhente alle de
oplysninger, der var nødvendige for en eventuel tilpasning af listerne over visumpligtige og
visumfritagede tredjelande. Evalueringen af svarene på spørgeskemaet viste, efter at der var
foretaget en særskilt gennemgang af de forskellige kriterier i betragtning 5 i forordning
nr. 539/2001, at Ecuador, der på nuværende tidspunkt er opført i bilag II, bør overføres til
bilag I. Kommissionens forslag herom bygger især på en række betragtninger vedrørende
illegal indvandring, som hviler på statistiske oplysninger fra en række medlemsstater.
Oplysningerne om afvisning, udvisning, anholdelser og straffedomme er særlig relevante i
denne sammenhæng.
Ved beslutningen om at overføre Ecuador til bilag I i forordning nr. 539/2001 skal der tages
hensyn til de bilaterale aftaler om visumfritagelse, der er indgået mellem Ecuador og
medlemsstaterne. Datoen for iværksættelsen af visumpligten for ecuadorianere skal derfor
fastsættes på en sådan måde, at disse stater kan overholde fristerne for opsigelse af aftalerne.
1
2
EFT L 81 af 21.3.2001, s. 1.
EFT L 327 af 12.12.2001, s. 1.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443728_0003.png
Artikel 1, stk. 1, litra b), og stk. 2, litra a), i forslaget sigter mod at indføre visumpligt for
statsborgere fra Ecuador, mens det i artikel 3, stk. 2, fastsættes, fra hvilken dato alle
medlemsstaterne skal iværksætte denne ordning.
Tekniske tilpasninger som følge af udviklingen i folkeretten:
På grund af en række udviklinger, der har fundet sted siden 2001, skal der foretages
forskellige tilpasninger, som ikke berører forordningens substans eller bilagenes indhold.
For det første er Østtimors folkeretlige status ændret væsentligt. Da forordning nr. 539/2001
blev vedtaget, var der endnu kun tale om en stat, der var ved at blive oprettet, og det var
derfor logisk at medtage den blandt de territoriale enheder i bilag I. Siden da er der sket det, at
Østtimor den 20. maj 2002 blev en selvstændig stat, og at den blev optaget i FN den
27. september 2002. Østtimor skal derfor nu medtages i første del af bilag I til forordning
nr. 539/2001 blandt de selvstændige stater.
Formålet med artikel 1, stk. 1, litra a), er at sikre, at opførelsen af Østtimor på listen stemmer
overens med statens folkeretlige status.
Dernæst er der på det seneste sket en udvikling i de juridiske rammer for forholdet mellem
Schweiz på den ene side og EU og medlemsstaterne på den anden side med hensyn til fri
bevægelighed for personer, idet aftalen om fri bevægelighed for personer trådte i kraft den
1. juni 2002. Denne aftale udgør nu retsgrundlaget for visumfritagelsen for statsborgere fra
Schweiz og fra EU's medlemsstater. Schweiz skal derfor ikke længere medtages i bilag II til
forordning nr. 539/2001. Denne tekniske tilpasning svarer til den, der førte til, at Island,
Liechtenstein og Norge ikke længere skulle medtages i bilag II til forordning nr. 539/2001 på
grund af indførelsen af aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
Formålet med artikel 1, stk. 2, litra b), er at slette Schweiz af listen i bilag II, da opførelsen af
Schweiz på listen ikke afspejler det nuværende juridiske grundlag for visumfritagelsen af
schweiziske statsborgere.
Gensidighedsprincippets anvendelsesområde og implikationer:
I betragtning 5 i forordning nr. 539/2001 er gensidighedsprincippet nævnt som et af de
kriterier, som der skal tages hensyn til ved udarbejdelsen af listen over tredjelande, hvis
statsborgere skal være i besiddelse af visum, og de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for
dette krav. Desuden fastsættes det i artikel 1, stk. 4, hvordan gensidighedsprincippet skal
anvendes, hvis et tredjeland, der er opført på listen i bilag II, indfører visumpligt over for
statsborgere fra en medlemsstat.
Svarene på Kommissionens spørgeskema viste, at nogle af de tredjelande, der er nævnt i
bilag II, har indført visumpligt for statsborgere fra visse medlemsstater. Desuden er den
periode, hvor nogle tredjelande i bilag II indrømmer visse medlemsstaters statsborgere
visumfritagelse, kortere end den periode, hvor de pågældende medlemsstater indrømmer disse
tredjelandes statsborgere visumfritagelse. Disse forhold, som er kommet frem i svarene på
spørgeskemaet, gør det nødvendigt at se nærmere på gensidighedsprincippets indhold og
anvendelsesområde i sammenhæng med bestemmelserne i artikel 1, stk. 4. Denne
tilbundsgående undersøgelse må dog ikke forsinke gennemgangen af bilagene til forordning
nr. 539/2001, som Det Europæiske Råd i Sevilla gav absolut højeste prioritet.
Ifølge artikel 2 vil undersøgelsen af gensidighedsprincippet føre til, at Kommissionen senere
fremlægger en rapport om spørgsmålet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443728_0004.png
2002/0280 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de
tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre
grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 62,
nr. 2, litra b), nr. i),
under henvisning til forslag fra Kommissionen
3
,
under henvisning til forslag fra Europa-Parlamentet
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Som følge af Det Europæiske Råd i Sevilla den 21. og 22. juni 2002, der gav en
gennemgang af forordning nr. 539/2001
5
inden udgangen af 2002 absolut højeste
prioritet, har Kommissionen evalueret medlemsstaternes svar på det spørgeskema, som
den havde sendt dem vedrørende de relevante kriterier for gennemgangen af
forordning nr. 539/2001, nemlig illegal indvandring, offentlig orden og sikkerhed, Den
Europæiske Unions forbindelser med det pågældende tredjeland samt den regionale
sammenhæng og gensidighedsprincippet. Evalueringen viser, at det på grund af den
illegale indvandring er nødvendigt at overføre Ecuador fra bilag II til bilag I i
forordning nr. 539/2001.
Udviklingen i folkeretten, som medfører ændringer i visse staters eller enheders status
eller betegnelse, skal afspejles i bilagene til forordningen. I bilag I til forordning
nr. 539/2001 skal
Østtimor
derfor slettes i del 2, som indeholder en liste over
territoriale enheder, og tilføjes i del 1, som indeholder en liste over stater.
Da den aftale om fri bevægelighed for personer, der er indgået mellem Schweiz og
Den Europæiske Union og dens medlemsstater, indeholder bestemmelser om, at
statsborgere fra Schweiz og fra medlemsstaterne er fritaget fra visumpligt, skal
Schweiz ikke længere nævnes i bilag II til forordning nr. 539/2001.
Medlemsstaternes svar på spørgeskemaet har desuden vist, at det er nødvendigt at
foretage en tilbundsgående undersøgelse af gensidighedsprincippet, som senere skal
gøres til genstand for en rapport fra Kommissionen.
(2)
(3)
(4)
3
4
5
EFT C af , s. .
EFT C af , s. .
EFT L 81 af 21.3.2001, s. 1.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(5)
Det skal sikres, at medlemsstaterne anvender visumpligten på en ensartet måde over
for statsborgere fra Ecuador. Til det formål skal der fastsættes en dato for, hvornår alle
medlemsstaterne skal iværksætte visumpligten -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 539/2001 foretages følgende ændringer:
1)
I bilag I:
a)
b)
2)
Østtimor flyttes fra del 2 ("Territoriale enheder og myndigheder, der ikke er
anerkendt som stater af mindst en medlemsstat") til del 1 ("Stater")
Ecuador indsættes
I bilag II:
a)
b)
Ecuador udgår
Schweiz udgår.
Artikel 2
Kommissionen forelægger senest den 30. juni 2003 Rådet og Europa-Parlamentet en rapport
om implikationerne af gensidighedsprincippet og fremsætter i givet fald relevante forslag.
Artikel 3
1.
2.
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
De
Europæiske Fællesskabers Tidende.
Medlemsstaterne iværksætter visumpligten for ecuadorianske statsborgere fra og
med den 1. april 2003.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i alle
medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
5