Europaudvalget 2004
KOM (2002) 0759
Offentligt
1445075_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 18.6.2004
KOM(2004) 446 endelig
2002/0306 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om elektromagnetisk
kompatibilitet
(forelagt af Kommissionen i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2002/0306 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om elektromagnetisk
kompatibilitet
Den 9. marts 2004 stemte Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen om ændringsforslagene
til forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om elektromagnetisk kompatibilitet.
I henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2, kan Kommissionen, så længe Rådet ikke har
truffet afgørelse, ændre sit forslag under hele forløbet af de procedurer, der fører frem til
vedtagelse af en fællesskabsretsakt.
Kommissionen afgiver hermed udtalelse om Europa-Parlamentets ændringsforslag.
1.
SAGSFORLØB
Forslaget blev sendt til Rådet og Europa-Parlamentet (KOM(2002) 759 endelig –
2002/0306(COD)) den 24. december 2002.
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg afgav positiv udtalelse den 18. juni
2003.
I afventen af Europa-Parlamentets udtalelse ved førstebehandlingen nåede Rådet den
10. november 2003 enstemmigt til enighed om en generel indstilling til forslaget til
direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
elektromagnetisk kompatibilitet.
2.
FORMÅLET MED KOMMISSIONENS ÆNDREDE FORSLAG
I det ændrede forslag er det eksisterende EMC-direktivs mål og anvendelsesområde
bibeholdt. Det følger den nye lovgivningsmetode og anvender overvejende begreber,
der allerede findes i det nuværende direktiv.
Forslaget er udformet med følgende mål for øje:
– at præcisere anvendelsesområdet ved hjælp af bedre definitioner og en mere klar
definition af, hvad det ikke omfatter
– at tage hensyn til faste anlæg ved hjælp af en mere hensigtsmæssig ordning
– at skabe større klarhed gennem mere detaljerede væsentlige krav
– at præcisere harmoniserede standarders rolle
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445075_0003.png
– at forenkle procedurerne for overensstemmelsesvurdering, så der for apparater
kun findes en enkelt procedure
– at reducere bureaukratiet og give fabrikanterne større valgfrihed ved at afskaffe
obligatorisk inddragelse af tredjemand, når der ikke er anvendt harmoniserede
standarder, men i alle tilfælde tillade fakultativ inddragelse af
overensstemmelsesvurderingsorganer i forbindelse med apparater
– at forbedre markedsovervågningen gennem bedre sporbarhed til fabrikanten.
Forslagets opbygning og tekst er tilpasset det aktuelle tekniske niveau i lighed med
andre direktiver efter den nye metode, der er vedtaget siden 1989.
3.
KOMMISSIONENS
UDTALELSE
ÆNDRINGSFORSLAG
OM
EUROPA-PARLAMENTETS
Den 9. marts 2004 forelagde ordfører Luis Berenger Fuster (PSE, ES) på vegne af
Udvalget om Industripolitik, Eksterne Økonomiske Forbindelser, Forskning og
Energi en betænkning (PE-337.416) med 38 ændringsforslag til Kommissionens
forslag, herunder en række kompromisændringsforslag, som man var nået til enighed
om under de uformelle kontakter mellem de tre institutioner. Herudover forelagde
PSE-gruppen et yderligere kompromisændringsforslag (39).
Betænkningen blev sat under afstemning uden forhandling på mødet den 9. marts i
overensstemmelse med den forenklede procedure i artikel 158, stk. 2, i Europa-
Parlamentets forretningsorden
1
. Afstemningen gav følgende resultat:
– Ændringsforslag 1-15, 17-26, 30, 32-36 og 38 blev vedtaget på plenarmødet ved
en enkelt afstemning.
– Ændringsforslag 39 blev vedtaget ved en særskilt afstemning.
– Ændringsforslag 16, 27-29, 31 og 37 blev annulleret.
Kommissionen godtager alle de ændringsforslag, Parlamentet har vedtaget, i deres
fulde ordlyd, da de præciserer og forbedrer Kommissionens forslag og er fuldt
forenelige med den generelle indstilling, der blev fastlagt på samlingen i Rådet
(konkurrenceevne) den 10. november 2003.
4.
4.1.
REDEGØRELSE FOR DE VIGTIGSTE ÆNDRINGSFORSLAG
Øget vilje til specifik beskyttelse af radiotjenester
Ændringsforslag 1, der er indarbejdet i betragtning 2, bekræfter nødvendigheden af at
beskytte radiotjenester, der drives i overensstemmelse med Den Internationale
1
Artikel 158, stk. 2, i Europa-Parlamentets forretningsorden bestemmer, at medmindre mindst en
tientedel af udvalgets medlemmer gør indsigelse inden udløbet af en nærmere bestemt frist, betragtes
betænkningen som vedtaget af udvalget og forelægges for Parlamentet på dettes plenarmøde til
afstemning uden forhandling.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Telekommunikationsunions
amatørradiotjeneste.
4.2.
reglement,
herunder
radiomodtagelse
og
Yderligere præciseringer og ændring af anvendelsesområdet
Kommissionen
fjerner
i
overensstemmelse
med
Europa-Parlamentets
ændringsforslag 2, 14 og 33 færdige tilslutningsanordninger fra direktivets
anvendelsesområde, og der henvises derfor ikke længere til disse i betragtning 11.
Herudover udgår det oprindelige forslags artikel 2, stk. 2, litra b), der indeholdt en
definition af "færdige tilslutningsanordninger", samt punkt 2.3 i bilag I, hvori de
væsentlige krav til sådanne anordninger var fastsat.
Artikel 1, stk. 1, i det ændrede forslag indeholder en entydig definition af det udstyr,
der er omfattet af direktivet, i overensstemmelse med ændringsforslag 5. I det
ændrede forslag præciseres det også, hvilket udstyr der ikke er omfattet af direktivet,
nemlig:
– luftfartøjsmateriel som omhandlet i artikel 1, stk. 2, litra b), i forordning (EF) nr.
1592/2002 i overensstemmelse med ændringsforslag 6
– udstyr, der bruges af radioamatører, ved en omformulering af artikel 1, stk. 2, litra
c), i overensstemmelse med ændringsforslag 7
– uskadeligt udstyr, ved en ændring af artikel 1, stk. 3, litra a), i overensstemmelse
med ændringsforslag 8
– udstyr, der helt eller delvist er omfattet af andre direktiver, ved en omformulering
af artikel 1, stk. 4, i overensstemmelse med ændringsforslag 9.
4.3.
Forbedring af definitioner
Det ændrede forslag indeholder nye definitioner og præciserer de eksisterende
definitioner:
– i artikel 2, stk. 1, litra e), præciseres begrebet "elektromagnetisk forstyrrelse" ved
genindførelse af definitionen i det nuværende direktiv 89/336/EØF i
overensstemmelse med ændringsforslag 10
– i artikel 2, stk. 1, litra fa), indføres begrebet "sikkerhedsformål", der også findes i
artikel 4, stk. 2, i overensstemmelse med ændringsforslag 11
– i artikel 2, stk. 1, litra ga), indføres begrebet "elektromagnetisk miljø" i
overensstemmelse med ændringsforslag 13. Den anvendte definition er et direkte
uddrag af definitionen fra International Electrotechnic Committee (IEC) (jf.
IEC50, International Electrotechnic Vocabulary (IEV), Chapter 161:
Electromagnetic compatibility, 2.1.5)
– i artikel 2, stk. 2, litra aa), indføres begrebet "mobile anlæg" i overensstemmelse
med ændringsforslag 15. Mobile anlæg betragtes som apparater.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.4.
Præcisering af harmoniserede standarders rolle (ændringsforslag 3, 12, 19, 20
og 38)
I det ændrede forslag præciseres den rolle, harmoniserede standarder spiller, gennem
en ændring af tekstens opbygning. Der er nærmere bestemt foretaget følgende
ændringer:
– i betragtning 13 præciseres det i overensstemmelse med ændringsforslag 3, hvad
der forstås ved harmoniserede standarder, og hvordan de skal anvendes
– alle forhold omkring harmoniserede standarder er fastlagt i artikel 6, og derfor
udgår bilag V, hvorved ændringsforslag 12, 19, 20 og 38 er medtaget i deres fulde
ordlyd.
4.5.
Præcisering af de særlige foranstaltninger, medlemsstaterne kan træffe
Artikel 4, stk. 2, ændres i overensstemmelse med ændringsforslag 17, så de
medlemsstater, der træffer de i denne artikel nævnte særlige foranstaltninger,
forpligtes til at meddele disse foranstaltninger til Kommissionen, der, når de er
godkendt, offentliggør dem i Den Europæiske Unions Tidende.
4.6.
Demonstration af produkter uden CE-mærkning på handelsmesser
Artikel 4, stk. 3, ændres i overensstemmelse med ændringsforslag 18, så det bliver
muligt for fabrikanter at foretage demonstrationer af udstyr, som ikke er CE-mærket,
på handelsmesser, forudsat at de sikrer, at der i forbindelse hermed ikke vil
forekomme elektromagnetiske forstyrrelser.
4.7.
Oplysningskrav
I det ændrede forslag er der tilføjet en artikel, hvori der fastsættes oplysningskrav, og
disse er derfor fjernet fra listen over væsentlige krav, hvorved ændringsforslag 23 er
medtaget i sin fulde ordlyd.
4.8.
Præcisering af proceduren for overensstemmelsesvurdering
I det ændrede forslag opstilles bestemmelserne om overensstemmelsesvurdering i
overensstemmelse med ændringsforslag 34, 35 og 39. Dette berører ikke indholdet af
Kommissionens forslag.
Artikel 7 i det ændrede forslag giver mulighed for enten at anvende proceduren for
overensstemmelsesvurdering i bilag Ia, der er baseret på fabrikantens egen vurdering,
eller for at anvende denne sammen med proceduren i bilag Ib, der indebærer
inddragelse af et bemyndiget organ.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.9.
Yderligere væsentlige krav til faste anlæg
I henhold til bilag I til det ændrede forslag skal den person, der er ansvarlig for et fast
anlæg, påvise, at det er installeret i overensstemmelse med god teknisk praksis med
henblik på at opfylde EMC-direktivets væsentlige krav, og skal efter behørigt
begrundet anmodning stille dokumentation herom til rådighed for
markedsovervågningsmyndighederne i overensstemmelse med ændringsforslag 32.
Udstyr, der er beregnet til indbygning i et bestemt fast anlæg og i øvrigt ikke findes i
handelen, skal i overensstemmelse med ændringsforslag 30 ikke obligatorisk
overholde beskyttelses- og oplysningskravene. Betragtning 20 får en klarere ordlyd i
overensstemmelse med ændringsforslag 4.
4.10.
Præcisering af det bemyndigede organs rolle
I henhold til artikel 11 i det ændrede forslag skal medlemsstaterne klart angive
omfanget af de udpegede bemyndigede organers opgaver, herunder om disse opgaver
er begrænset til særlige aspekter eller apparater blandt dem, der er omfattet af
direktivet, i overensstemmelse med ændringsforslag 26. Det bemyndigede organs
rolle er i overensstemmelse med ændringsforslag 35 at evaluere hele eller en del af
den tekniske dokumentation alt efter fabrikantens ønske.
4.11.
Tekstens overordnede sammenhæng
Ændringsforslag 21, 22, 24, 25 og 36 medtages i deres fulde ordlyd for at sikre
tekstens overordnede sammenhæng.
5.
K
ONKLUSION
I henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2, ændrer Kommissionen sit forslag som
ovenfor angivet, idet den gennemfører alle de ændringsforslag, Europa-Parlamentet
har vedtaget.
DA
6
DA