Europaudvalget 2002
KOM (2002) 0780
Offentligt
1443828_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 20.12.2002
KOM(2002) 780 endelig
2002/0310 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 417/2002 om fremskyndet indfasning af krav om
dobbeltskrogs- eller tilsvarende design for olietankskibe med enkeltskrog og om
ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2978/94
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443828_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
I
NDLEDNING
Kommissionens reaktion på den olieforurening, der blev forårsaget af tankskibet
PRESTIGE i november 2002 ud for Galiciens kyst i Spanien, bør ses i lyset af de
foranstaltninger, som blev truffet efter den alvorlige olieforurening ud for Bretagnes
kyst i Frankrig, der opstod som følge af ERIKA's forlis i december 1999. Kort efter
ERIKA-ulykken forelagde Kommissionen et antal forslag for at bidrage til at undgå
en gentagelse af sådanne ulykker. En af de såkaldte "Erika I"-foranstaltninger bestod
i et forslag til forordning om udfasning af enkeltskrogede olietankskibe. Denne
forordning blev vedtaget den 18. februar 2002 og finder anvendelse fra den
1. september 2002
1
. Der blev også opnået enighed om denne foranstaltning på
internationalt niveau, da Den Internationale Søfartsorganisation vedtog en revision af
sin regel 13G i bilag I til den internationale konvention om forebyggelse af
forurening fra skibe (MARPOL) 73/78 på det 46. møde i Komitéen til Beskyttelse af
Havmiljøet i april 2001. De tidsplaner for indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller
tilsvarende design, der i sidste ende blev vedtaget på EU-niveau og internationalt
niveau, var mindre ambitiøse end de planer, Europa-Kommissionen oprindeligt
foreslog.
Da et andet 26 år gammelt enkeltskroget olietankskib sank med sin last af 77 000 ton
svær brændselsolie, som muligvis vil skabe en endnu større miljøkatastrofe end
ERIKA i 1999, stod det klart, at de internationale ordninger og EU-ordninger, der
tidligere var opnået aftale om, ikke var tilstrækkeligt ambitiøse.
Som opfølgning på PRESTIGE-ulykken anmeldte Kommissionen i sin meddelelse
om skærpelse af sikkerheden til søs (KOM(2002) 681 endelig) et antal
foranstaltninger for at mindske risikoen for ulykker med skibe som f.eks. ERIKA og
PRESTIGE i fremtiden. Rådet (Transport) opfordrede endvidere på sit møde den
6. december 2002 til at fremskynde tidsplanen for udfasning af enkeltskrogede
olietankskibe, at anvende tilstandsvurderingsordningen når tankskibet fylder 15 år,
og at medlemsstaterne indgår administrative aftaler med henblik på at afvise
enkeltskrogede olietankskibe, som transporterer svære olier til deres havne,
offshoreterminaler og ankerpladser.
Kommissionen foreslår at opfylde disse mål med en ændring af forordning (EF) nr.
417/2002 for at bringe den i overensstemmelse med Kommissionens oprindelige
forslag.
2.
F
ORSLAG TIL HANDLING PÅ
F
ÆLLESSKABSNIVEAU
Sammenfattende
foreslår Kommissionen
tre ændringer
af den eksisterende
forordning:
1
EFT L 64 af 7.3.2002, s. 1. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 417/2002 af 18. februar
2002 om fremskyndet indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design for olietankskibe
med enkeltskrog og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2978/94, senest ændret ved forordning
(EF) nr. 2099/2002 (EFT L 324 af 29.11.2002, s. 1).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443828_0003.png
1.
2.
En bestemmelse om, at svære olier kun må transporteres i dobbeltskrogede
tankskibe.
En revision af udfasningsordningen navnlig for at sikre, at enkeltskrogede
tankskibe af kategori 1 ikke vil være i drift ud over 23 år og 2005, 28 år og
2010 for kategori 2 og 28 år og 2015 for kategori 3.
En udvidet anvendelse af den særlige inspektionsordning for tankskibe
(tilstandsvurderingsordningen), der er udformet med henblik på at vurdere
konstruktionssikkerheden for enkeltskrogede tankskibe, der er fyldt 15 år.
3.
2.1
Forbud mod transport af svære olier i enkeltskrogede tankskibe
Svær brændselsolie er en af de mest forurenende olietyper. I betragtning af denne
olies relativt lave handelsværdi og den relativt begrænsede risiko for brand eller
eksplosion, transporteres denne olie ofte i ældre tankskibe, der nærmer sig slutningen
af deres levetid, dvs. skibe, der indebærer de største sikkerhedsrisici. Som anført i
Kommissionens meddelelse om skærpelse af sikkerheden til søs, der var en
opfølgning på Prestige-ulykken, finder Kommissionen denne anomali meget
betænkelig.
Derfor foreslår Kommissionen at
forbyde transport af svære olier i
enkeltskrogede tankskibe, som er på vej til eller fra EU-medlemsstaternes
havne.
De berørte svære olier er svær brændselsolie, svær råolie, spildolier, bitumen og
tjære. Svære olier reagerer anderledes end lettere olier, når de udledes i havet.
Grundet deres lave flygtighed og høje viskositet (flydemodstand) fordamper svære
olier langsommere end lettere olier, og de spredes så at sige ikke. Disse olier har
derfor en tendens til at blive liggende i oliepøle, de nedbrydes kun meget langsomt
og kan forårsage alvorlige miljøskader på økosystemerne i havet og kystområderne. I
modsætning hertil kan ulykker med lettere olier resultere i luftforurening, idet lettere
olier fordamper og forurener atmosfæren.
Den enorme udfordring, som kystbefolkningen står over for i forbindelse med
oprensningen af svær brændselsolie efter PRESTIGE's forlis, er kun alt for tydelig
langs den spanske kyst.
Tabel 1: Mængder af importeret og eksporteret olie ad søvejen pr. år (til/fra tredjelande
og internt i EU), EU-15 i alt (mio. ton).
Produkt
Svær brændselsolie
Svær råolie*
Bitumen og tjære
Spildolier
Handel med olie i alt til/fra EU-havne
Kilde: Eurostat (COMEXT)
* Skøn - i 2001 udgjorde svær råolie ca. 15% af den samlede import af råolie til EU.
Import
Eksport
35,7
28,2
70,0
0
0,18
0,55
0
0
c.a. 800,0
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443828_0004.png
Ifølge branchens oplysninger findes der allerede i dag tilstrækkelig kapacitet af
dobbeltskrogede olietankskibe til at sikre, at dette forslag ikke vil skabe afbrydelser i
forsyningssikkerheden.
2.2
2.2.1
Fremskyndelse af den nuværende udfasningsordning for enkeltskrogede
olietankskibe
Den nuværende lovgivning
Med henblik på udfasningsordningen er der fastsat olietankskibskategorier i henhold
til fartøjets tonnage, konstruktion og alder. Følgende kategorier er defineret:
-
Kategori 1: såkaldte "præ-MARPOL" enkeltskrogede tankskibe, dvs.
tankskibe til råolie med en dødvægt på 20 000 ton eller derover og
olieprodukttankskibe med en dødvægt på 30 000 ton og derover uden
separate ballasttanke med beskyttende placering.
Kategori 2 omfatter "MARPOL" enkeltskrogede tankskibe med samme
størrelse som kategori 1, men som er udstyret med separate ballasttanke
med beskyttende placering.
Kategori 3 omfatter enkeltskrogede olietankskibe, som ligger under
størrelsesgrænsen for kategori 1 og 2, men over 5 000 ton dødvægt.
-
-
Bemærk: Tankskibe i kategori 1 er normalt bygget før 1982, og tankskibe i
kategori 2 er bygget mellem 1982 og 1996.
I den nuværende udfasningsordning for enkeltskrogede olietankskibe, der håndhæves
i henhold til forordning (EF) nr. 417/2002, er følgende frister fastsat (skæringsdatoer)
for driften af a) olietankskibe, der anløber havne eller offshoreterminaler under en
medlemsstats jurisdiktion, og b) olietankskibe, der fører en medlemsstats flag:
- indtil 2007 for olietankskibe af kategori 1
- indtil 2015 for olietankskibe af kategori 2 og kategori 3.
For det andet pålægges der aldersgrænser i forordningen for de forskellige kategorier
af enkeltskrogede tankskibe afhængig af deres kategori og konstruktionsår. Disse
aldersgrænser ligger generelt set i intervallet 26-30 år.
De ovennævnte aldersgrænser og udfasningsdatoer blev fastsat sideløbende og i
overensstemmelse med de aldersgrænser, der er fastsat i den relevante internationale
regel, der er udarbejdet af IMO: den reviderede regel 13 G i bilag I til MARPOL-
konventionen.
Fastsættelsen af den førnævnte udfasningsordning på europæisk og internationalt
niveau blev iværksat af Kommissionen med et forslag til forordning, der er indføjet i
ERIKA I-pakken af 21. marts 2000. Det oprindelige forslag blev imidlertid udvandet
i betydelig grad i den efterfølgende lovgivningsproces.
Kommissionen havde navnlig foreslået følgende frister (skæringsdatoer) for kategori
1, 2 og 3: henholdsvis 2005, 2010 og 2015. Som tidligere nævnt blev de to første
frister ændret til henholdsvis 2007 og 2015.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringen i aldersgrænsen for tankskibe af kategori 1 var lige så vigtig.
Kommissionen havde foreslået en højeste aldersgrænse på 23 år for denne kategori af
de ældste tankskibe; denne blev udvidet til et interval på 26-30 år i den lovgivning,
der i sidste ende blev vedtaget.
Prestige og Erika var begge 26-årige tankskibe af kategori 1 på tidspunktet for deres
forlis. Prestige ville være blevet udfaset i marts 2005 ifølge den gældende
lovgivning.
2.2.2
Foreslåede ændringer til udfasningsordningen
Den alvorlige olieforurening af Fællesskabets vandområder, der er en følge af
ulykkerne med olietankskibene ERIKA og PRESTIGE, har givet anledning til
alvorlige betænkeligheder om, hvorvidt de aldersgrænser, der er indført med
forordning (EF) nr. 417/2002, er tilstrækkelige.
Formålet med ændringerne i dette forslag er at nedsætte aldersgrænserne og
skæringsdatoerne til det niveau, der oprindeligt blev foreslået i ERIKA I-
pakken for at sikre en bedre beskyttelse af havmiljøet.
Tankskibe af kategori 1 er de mest sårbare og ældste tankskibe. De bør hurtigst
muligt udfases. Fristen for at drive sådanne tankskibe under denne forordnings
anvendelsesområde ændres derfor fra 2007 til 2005, og aldersgrænsen sættes til 23
år.
Tankskibe af kategori 2 - de såkaldte MARPOL-tankskibe - yder bedre beskyttelse
mod grundstødning og kollision. På linje med De Forenede Staters
olieforureningslov af 1990 (Oil Pollution Act) foreslog Kommissionen 2010 som
endelig frist og en aldersgrænse på højst 28 år. Der foreslås en tilbagevenden til
Kommissionens oprindelige forslag, men i de tilfælde, hvor bestemmelserne i
forordning (EF) nr. 417/2002 er strengere, bibeholdes disse uændret.
For de mindre tankskibe under 20 000/30 000 ton dødvægt, dvs. tankskibe af
kategori 3, som ofte drives i regional trafik, er reglerne i forordning (EF) nr.
417/2002 kun lidt forskellige fra reglerne i det oprindelige ERIKA I-forslag. Det
foreslås dog, at aldersgrænsen for disse skibe under ingen omstændigheder må
overstige aldersgrænsen på 28 år, der også er foreslået for kategori 2.
2.2.3
De foreslåede foranstaltningers konsekvenser for olietankskibsflåden
Den yderligere fremskyndelse af udfasningen af enkeltskrogede olietankskibe til
transport af alle olietyper vil ikke alene påvirke enkeltskrogede olietankskibe under
EU-flag, men også den øvrige verdens tankskibsflåde, der anløber EU-havne.
Oliehandel til eller fra EU-havne udgør rundt regnet 28 % af den samlede
tankskibstransport.
Verdens tankskibsflåde har en kapacitet på ca. 330 mio. ton dødvægt, og den
gennemgår på nuværende tidspunkt en hastig moderniseringsproces.
Tankskibsindustrien forekommer allerede at have foregrebet gennemførelsen af den
eksisterende udfasningsordning, som det fremgår af den følgende illustration:
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443828_0006.png
.
Figur 1: Fremskrivning af udskiftningen af verdens flåde af enkeltskrogede
olietankskibe. Kilde: Intertanko
Tankskibsflåde opdelt på skrogtype
100%
19
25
80%
49
60%
94
%
78
ES andel (%)
DS andel (%)
40%
75
81
51
20%
22
6
0%
1991
1997
ult 2002
ult 2007
ult 2010
..
Ifølge data fra den internationale sammenslutning af uafhængige tankskibsejere
(Intertanko) gennemfører tankskibsindustrien på nuværende tidspunkt det mest
omfattende fornyelsesprogram i halvandet årti. Fornyelsesaktiviteten var højere i
begyndelsen af 2002 end i 1985, industriens hidtidige rekordår, hvor 30 mio. ton
dødvægt blev sendt til ophugning. Der er behov for senest i 2005 at ophugge op til
60 mio. ton dødvægt af den eksisterende flåde for at kompensere for ibrugtagningen
af de dobbeltskrogede tankskibe, der for øjeblikket er afgivet ordre på.
Den nuværende ordrebog (hos skibsværfter verden over) omfatter 600 tankskibe over
10 000 ton dødvægt med en samlet dødvægt på 60 mio. ton. Dette forslag forventes
at give yderligere fremdrift i antallet af nybygninger.
I betragtning af den nuværende overkapacitet i verdens tankskibsflåde og det store
antal tankskibe, der er afgivet ordre på, er der ingen grund til at frygte en afbrydelse
af olieforsyningen som følge af de foreliggende forslag. Kommissionen er dog klar
over de betydelige økonomiske konsekvenser, som disse forslag kan have for
tankskibsindustrien, og den vil fremlægge en yderligere økonomisk analyse snarest
muligt.
2.3
Tilstandsvurderingsordning
Tilstandsvurderingsordningen (CAS), der blev indført med forordning (EF) nr.
417/2002, er en yderligere styrket inspektionsordning, der er udviklet specielt med
henblik på at opdage konstruktionsmæssige svagheder i enkeltskrogede
olietankskibe. Den udføres for hvert to og et halvt år af flagstaten og af
klassifikationsselskaber, der handler på deres vegne. En sådan styrket inspektion er
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443828_0007.png
af største betydning, fordi et skibs sikkerhed ikke alene bestemmes af dets alder, men
også af dets konstruktionsmæssige integritet, der ofte er påvirket af eksempelvis
vedligeholdelsen.
Den centrale idé i den gældende EU- og IMO-lovgivning er, at enkeltskrogede
tankskibe af kategori 1 eller 2, som endnu ikke har nået aldersgrænsen, fortsat kan
drives efter henholdsvis 2005 eller 2010, hvis de gennemgår tilstandsvurderings-
ordningens test med et positivt resultat. I modsat fald må sådanne tankskibe, selv om
de er relativt nye, ikke få tilladelse til at anløbe EU-havne eller sejle under EU-flag.
Forordning (EF) nr. 417/2002 og regel 13G i bilag I til MARPOL indeholder for
øjeblikket krav om, at olietankskibe af kategori 1 og kategori 2 skal opfylde CAS fra
årsdagen for leveringen af skibet i henholdsvis 2005 og 2010. For øjeblikket finder
CAS
ikke
anvendelse på de mindre skibe af kategori 3. Eftersom disse skibe også
kan forårsage alvorlig forurening, foreslår Kommissionen, at det også kræves, at
disse skibe er i overensstemmelse.
Kommissionen foreslår derfor at indføre et krav om, at alle resterende kategorier af
enkeltskrogede olietankskibe skal opfylde tilstandsvurderingsordningen, når de er
fyldt 15 år. Kommissionen er opmærksom på, at en sådan generel ordning kan
belaste den tilrådighed stående kapacitet af inspektører, som udfører disse
inspektioner, og den er derfor af den opfattelse, at 2005 er et passende
begyndelsestidspunkt.
3.
3.1
S
ÆRLIGE BETRAGTNINGER
Formål og anvendelsesområde (1.1 og 1.2)
Artikel 1 ændres med henblik på at tilføje det nye formål om forbud mod anvendelse
af enkeltskrogede olietankskibe til transport af svære olier (Artikel
1.1).
Anvendelsesområdet ændres en anelse for også at omfatte "ankerpladser", dvs. for at
omfatte olietankskibe på 5 000 ton dødvægt og derover, som anløber en havn,
offshoreterminal eller ankerplads under en medlemsstats jurisdiktion, uafhængigt af
flag, eller fører en medlemsstats flag. Dette er i overensstemmelse med direktiv
95/21/EF som ændret
2
, der omfatter ankerpladser under det anvendelsesområde, hvor
havnestater har jurisdiktion og kan udføre inspektioner (Artikel
1, stk. 2, litra a)).
Derudover er anvendelsesområdet ændret, så det omfatter olietankskibe fra 600 ton
dødvægt og derover for at sikre, at forbudet mod transport af svære olier i
enkeltskrogede tankskibe også finder anvendelse på små tankskibe mellem 600 og
5 000 ton dødvægt. Dette er på linje med den nedre størrelsesgrænse, som
Kommissionen har foreslået (Artikel
1, stk. 2, litra b)).
3.2
Forbud mod anvendelse af enkeltskrogede olietankskibe til transport af de mest
forurenende svære olier (Artikel
1, stk. 3, og stk. 4, litra b))
I en ny definition 14 specificeres det, for hvilke typer af svære olier forbudet mod
transport til og fra EU-havne, offshoreterminaler eller ankerpladser i enkeltskrogede
2
EFT L 157 af 7.7.1995, s. 1, som ændret.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
olietankskibe gælder, og i nye definitioner 15, 16, 17 og 18 specificeres disse oliers
karakteristika yderligere. De anvendte definitioner er koderne i den kombinerede
nomenklatur (KN koder) i Kommissionens forordning (EF) nr. 1832/2002 af
1. august 2002 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om
told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif. Olietyper med høj viskositet
er udvalgt, fordi de i tilfælde af olieudslip enten synker i eller flyder på havet og
forårsager den mest alvorlige form for forurening af hav- og kystmiljøerne (Artikel
1,
stk. 3).
Bestemmelsen, hvormed forbudet indføres, er den
nye
artikel 4, stk. 2. I denne artikel
er det fastsat, at alle leverancer af svære olier til eller fra EU-havne, foretages af
dobbeltskrogede olietankskibe, uafhængig af deres flag.
Det
gamle
artikel 4, stk. 2, udgår, da det vedrører særlige krav til tankskibe af
kategori 1, som er 25 år eller derover. Eftersom den foreslåede nye aldersgrænse for
disse fartøjer er fastsat til 23 år, er denne artikel ikke længere relevant (Artikel
1, stk.
4, litra b)).
3.3
Yderligere fremskyndelse af udfasningen af enkeltskrogede olietankskibe
(artikel
1, stk. 4, litra a))
Tidsplanen for udfasningen af enkeltskrogede olietankskibe i forordning (EF) nr.
417/2002 vil nu blive revideret, så den omfatter den nye aldersgrænse på 23 år for
tankskibe af kategori 1 og maksimumalderen på 28 år for tankskibe af kategori 2 og
3. Dette er i tråd med de aldersgrænser, som Kommissionen oprindeligt foreslog, og
det samme gælder de nye, endelige frister, som genindføres med denne forordning,
dvs. henholdsvis 2005, 2010 og 2015 (artikel
1, stk. 4, litra a)).
3.4
Tidligere opfyldelse af tilstandsvurderingsordningen (CAS) (artikel
1, stk. 5)
I artikel 1, stk. 5, foreslås det at ændre artikel 5 i forordning (EF) nr. 417/2002 for at
sikre, at CAS-kravet finder anvendelse fra årsdagen for leveringen af skibet i 2005
for alle resterende enkeltskrogede olietankskibe, der er fyldt 15 år. Tidspunktet 2005
vil give flagstater og klassifikationsselskaber, der udfører inspektioner på deres
vegne, tilstrækkelig tid til at forberede de relevante CAS-inspektioner. Alderen på 15
år er på linje med den etablerede praksis med at underkaste olietankskibe en udvidet
inspektion for at opdage aldersrelaterede mangler.
CAS-kravet til tankskibe af kategori 1, der anløber EU-havne eller fører EU-flag,
bliver overflødigt, idet disse skibe i henhold til dette forslag vil blive udfaset senest i
2005. Artikel 5 ændres til i stedet at omfatte tankskibe af kategori 3. CAS som
vedtaget i MEPC-resolution 94 (46), og som ændret ved MEPC-resolution 99(48)
finder anvendelse under hensyntagen til de anvendelsesdatoer og
tankskibskategorier, der er specificeret i denne forordning.
4.
R
AMME FOR VEDTAGELSE
I betragtning af, hvor meget det haster med at forbedre sikkerheden i forbindelse med
handelen med olie ad søvejen, og i betragtning af, at denne foranstaltning falder
under proceduren med fælles beslutningstagning, anmoder Kommissionen
indtrængende de beslutningstagende EU-institutioner - Europa-Parlamentet og Rådet
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- til at vedtage denne foranstaltning hurtigst muligt for at sikre, at den træder i kraft
senest i marts måned 2003.
Kommissionen opfordrer desuden alle medlemsstater til at sikre, at Den
Internationale Søfartsorganisations lignende foranstaltninger vedtages for at sikre en
maksimal effekt, og at der også indføres en egnet inspektionsordning svarende til
CAS for dobbeltskrogede olietankskibe, der er fyldt 15 år.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443828_0010.png
2002/aaaa (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 417/2002 om fremskyndet indfasning af krav om
dobbeltskrogs- eller tilsvarende design for olietankskibe med enkeltskrog og om
ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2978/94
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, navnlig artikel 80,
stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
3
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
4
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
5
,
i henhold til proceduren i traktatens artikel 251
6
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Med forordning (EF) nr. 417/2002
7
etableres en fremskyndet indfasningsordning for
kravene om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design i MARPOL-konvention 73/78 for
olietankskibe med enkeltskrog for at nedsætte risikoen for utilsigtet olieforurening i
europæiske farvande.
Fællesskabet nærer alvorlige betænkeligheder ved, at aldersgrænserne for driften af
enkeltskrogede olietankskibe i denne forordning ikke er tilstrækkeligt strenge, og disse
aldersgrænser bør sænkes yderligere, navnlig efter forliset af det enkeltskrogede
olietankskib af kategori 1 "PRESTIGE", der havde samme alder som "ERIKA", dvs.
26 år.
Kommissionens meddelelse om sikkerhed til søs og olietransport
8
indeholdt et forslag
om aldersgrænser på henholdsvis 23, 28 og 30 år for tre kategorier af enkeltskrogede
olietankskibe, og de endelige tidsfrister til henholdsvis 2005, 2010 og 2015 for
sådanne tankskibe. I det oprindelige forslag var det fastsat, at forordningen skulle
gælde for olietankskibe på 600 ton dødvægt og derover. De grænser, der i sidste ende
EFT C af , s. .
EFT C af , s. .
EFT C af , s. .
EFT C af , s. .
EFT L 64 af 7.3.2002, s. 1. Forordning som ændret ved forordning (EF) nr. 2099/2002 (EFT L 324 af
29.11.2002, s. 1).
KOM(2000) 142 endelig udg. af 21.3.2000.
(2)
(3)
3
4
5
6
7
8
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443828_0011.png
blev indføjet i forordning (EF) nr. 417/2002 efter forhandlinger, var mindre strenge på
alle områder.
(4)
I meddelelsen fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om skærpelse af
sikkerheden til søs
9
som opfølgning på Prestige-forliset blev det fastslået, at Kommis-
sionen havde til hensigt at foreslå en forordning, som forbyder transport af svær
brændselsolie i enkeltskrogede tankskibe, som er på vej til eller fra medlemsstaternes
havne.
Rådet opfordrede i sine konklusioner af 6. december 2002 Kommissionen til hurtigt at
fremlægge et forslag om en fremskyndet udfasning af enkeltskrogede tankskibe og om
at indføre tilstandsvurderingsordningen for tankskibe fra 15 år uanset design. Rådet
nåede endvidere til enighed om, at svære olier kun må transporteres i dobbeltskrogede
olietankskibe.
Tilstandsvurderingsordningen er udformet til at opdage svagheder i aldrende
olietankskibes struktur, og fra 2005 bør den derfor gælde for alle olietankskibe, der er
fyldt 15 år.
Europa-Parlamentet opfordrede til at træffe strengere foranstaltninger, som kan træde i
kraft hurtigere, i sin beslutning EP XXXX om "Katastrofen forårsaget af tankskibet
Prestiges forlis ud for Galiciens kyst" af 21. november 2002 og anførte, at denne nye
tankskibskatastrofe atter har understreget nødvendigheden af en effektiv indsats
internationalt og på EU-plan med henblik på mærkbart at forbedre søfartssikkerheden.
Forordning (EF) nr. 417/2002 bør ændres tilsvarende -
(5)
(6)
(7)
(8)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 417/2002 foretages følgende ændringer:
1)
I artikel 1 tilføjes følgende:
"og at forbyde transport af svære olier til eller fra medlemsstaternes havne i
olietankskibe med enkeltskrog."
2)
I artikel 2 foretages følgende ændringer:
a)
første led i stk. 1 affattes således:
"- anløber en havn, offshoreterminal eller ankerplads under en medlemsstats
jurisdiktion, uafhængigt af flag, eller"
b)
I stk. 1 tilføjes følgende:
"Med henblik på artikel 4, stk. 2, finder denne forordning anvendelse på
olietankskibe på 600 ton dødvægt og derover."
9
KOM(2002) 681 endelig udg. af 3.12.2002.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1443828_0012.png
3)
I artikel 3 foretages følgende ændringer: Følgende punkter tilføjes:
“14. "svære olier": svær brændselsolie, svær råolie, spildolier, bitumen og tjære.
15. "svær brændselsolie": alle olieprodukter, der hører under KN kode
10
2710 19 51,
2710 19 55, 2710 19 61, 2710 19 63, 2710 19 65 og 2710 19 69.
16. "svær råolie": råolier, der hører under KN kode 2709 00 90, og hvor API
graviteten er lavere end 30.
17. "spildolier": affald, som hovedsagelig indeholder olier udvundet af jordolie eller
bituminøse mineraler, med eller uden iblandet vand, og som hører under KN kode
2710 91 00 og 2710 99 00.
18. "bitumen og tjære": alle olieprodukter, der hører under KN kode 2713 20 00,
2713 90 10, 2713 90 90 og 2715 00 00.”
4)
I artikel 4 foretages følgende ændringer:
a)
Stk. 1, litra a), b) og c), affattes således:
“a)
for olietankskibe af kategori 1:
b)
2003 for skibe leveret i 1980 eller tidligere
2004 for skibe leveret i 1981
2005 for skibe leveret i 1982 eller senere.
for olietankskibe af kategori 2:
2003 for skibe leveret i 1975 eller tidligere
2004 for skibe leveret i 1976
2005 for skibe leveret i 1977
2006 for skibe leveret i 1978 og 1979
2007 for skibe leveret i 1980 og 1981
2008 for skibe leveret i 1982
2009 for skibe leveret i 1983
2010 for skibe leveret i 1984 eller senere.
c)
for olietankskibe af kategori 3:
2003 for skibe leveret i 1975 eller tidligere
10
Som fastsat i "Kommissionens forordning (EF) nr. 1832/2002 af 1. august 2002 om ændring af bilag I
til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif
(EFT L 290 af 28.10.2002, s. 197)".
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b)
2004 for skibe leveret i 1976
2005 for skibe leveret i 1977
2006 for skibe leveret i 1978 og 1979
2007 for skibe leveret i 1980 og 1981
2008 for skibe leveret i 1982
2009 for skibe leveret i 1983
2010 for skibe leveret i 1984
2011 for skibe leveret i 1985
2012 for skibe leveret i 1986
2013 for skibe leveret i 1987
2014 for skibe leveret i 1988
2015 for skibe leveret i 1989 eller senere.”
Stk. 2 affattes således:
“2. Uafhængigt af flag er det ikke tilladt for olietankskibe, der transporterer svære
olier, at anløbe havne, offshoreterminaler eller ankerpladser under en medlemsstats
jurisdiktion, medmindre sådanne tankskibe er dobbeltskrogede.”
5)
Artikel 5 affattes således:
“Artikel 5
Overholdelse af tilstandsvurderingsordningen for olietankskibe af kategori 2
og 3
1.
Det er ikke tilladt for et olietankskib, der er fyldt 15 år, at anløbe havne,
offshoreterminaler eller ankerpladser under en medlemsstats jurisdiktion efter
årsdagen for datoen for skibets levering i 2005 for skibe af kategori 2 og skibe af
kategori 3, medmindre det opfylder kravene i tilstandsvurderingsordningen, der
nævnes i artikel 6.
Medlemsstaternes kompetente myndigheder kan tillade fortsat drift af et
olietankskib, som er fyldt 15 år, og som fører medlemsstatens flag, efter årsdagen for
datoen for skibets levering i 2005 for skibe af kategori 2 og kategori 3, men kun for
så vidt det overholder tilstandsvurderingsordningen, der nævnes i artikel 6.”
Artikel 2
Formandskabet for Rådet, der handler på vegne af medlemsstaterne, og Kommissionen skal
sammen informere IMO om vedtagelsen af denne forordning og i denne forbindelse henvise
til artikel 211, stk. 3, i De Forenede Nationers havretskonvention.
13
2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
14