Spm. nr. S 3780
Til statsministeren (27/6 03) af:
Peter Skaarup
(DF):
»Kan statsministeren bekræfte, at grundlovens § 20 alene kan anvendes til at afgive suverænitet i nærmere bestemt
omfang - og ikke i ubestemt omfang, og vil statsministeren i forlængelse heraf redegøre for, hvorvidt det er regeringens
opfattelse, at bestemmelsen om afgivelse af suverænitet i nærmere bestemt omfang kan indebære afgivelse af
suverænitet i form af en gradvis udtynding af Danmarks mulighed for suverænt at lovgive på områder, hvor
kompetencerne i fremtiden vil være delte mellem EU og Danmark, og hvor det af forfatningsudkastet fremgår, at
Danmark mister retten til at lovgive på områderne i takt med, at EU lovgiver?«
Begrundelse
Det fremgår af grundlovens § 20, at suverænitet alene kan afgives i nærmere bestemt omfang. I EU-Konventets
forfatningsudkast artikel I-13 beskrives områder med delt kompetence. Det fremgår af artikel I-11,2, at for så vidt angår
delt kompetence udøver medlemsstaterne deres kompetence hvis og i det omfang, at Unionen ikke har udøvet sin. Med
andre ord reduceres medlemsstaternes kompetencer gradvist i et ikke nærmere bestemt omfang. I forbindelse med
afgivelsen af suverænitet kan det ikke umiddelbart sluttes, hvor langt suverænitetsafgivelsen rækker.
Dertil kommer, at det af forfatningstraktatens artikel I,17 fremgår, at »såfremt en handling fra Unionens side viser sig
påkrævet inden for rammerne, af de politikker, der er fastlagt i tredje del, for at virkeliggøre et af målene i denne
forfatning, og forfatningen ikke indeholder fornøden hjemmel hertil, træffer Rådet på forslag af Kommissionen og efter
at have indhentet godkendelse fra Europa-Parlamentet med enstemmighed passende bestemmelse herom.« Det er
spørgerens opfattelse, at denne gummiparagraf heller ikke kan siges at ligge inden for grundlovens bestemmelser om
suverænitetsafgivelse i nærmere bestemt omfang.
Svar (7/8 03)
Statsministeren
(Anders Fogh Rasmussen):
1.
Det europæiske Konvents udkast til traktat om indførelse af en forfatning for Europa (udkast til forfatningstraktat) vil
danne udgangspunkt for indkaldelse af en regeringskonference, der skal forhandle og undertegne et endeligt udkast til
nyt traktatgrundlag for EU-samarbejdet.
Når regeringskonferencens endelige udkast til en forfatningstraktat foreligger, vil Justitsministeriet – som oplyst i min
besvarelse den 16. juni 2003 af spørgsmål nr. S 3745 stillet af spørgeren – i overensstemmelse med sædvanlig praksis
udarbejde en redegørelse om de forfatningsretlige spørgsmål i forbindelse med Danmarks ratifikation.
2.
Justitsministeriet har imidlertid til brug for besvarelsen generelt oplyst følgende om grundlovens § 20:
»Bestemmelsen i grundlovens § 20 har følgende ordlyd:
Ȥ
20.
Beføjelser, som efter denne grundlov tilkommer rigets myndigheder, kan ved lov i nærmere bestemt omfang
overlades til mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved gensidig overenskomst med andre stater til fremme af
mellemfolkelig retsorden og samarbejde.
Stk. 2.
Til vedtagelse af lovforslag herom kræves et flertal på fem sjettedele af folketingets medlemmer. Opnås et sådant
flertal ikke, men dog det til vedtagelse af almindelige lovforslag nødvendige flertal, og opretholder regeringen forslaget,
forelægges det folketingsvælgerne til godkendelse eller forkastelse efter de for folkeafstemninger i § 42 fastsatte regler.«
Grundlovens § 20 opstiller de betingelser, der skal være opfyldt for, at der til en mellemfolkelig myndighed kan
overlades beføjelser, der efter grundloven tilkommer rigets myndigheder.
En af de betingelser, der følger af bestemmelsen i § 20, er det såkaldte bestemthedskrav, hvorefter beføjelser, der efter
grundloven tilkommer rigets myndigheder, kun kan overlades »i nærmere bestemt omfang«. Om dette krav anfører
Højesteret i den såkaldte Maastricht-sag (Ugeskrift for Retsvæsen 1998, side 800) bl.a. i præmis 9.2 følgende:
»Udtrykket »nærmere bestemt omfang« må forstås således, at der skal foretages en positiv afgrænsning af de overladte
beføjelser dels med hensyn til sagsområder, dels med hensyn til beføjelsernes karakter. Afgrænsningen skal gøre det
muligt at vurdere suverænitetsafgivelsens omfang. Sagsområderne kan beskrives i rummelige kategorier, og det kan ikke