Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 107
Offentligt
1464962_0001.png
PDF udgave (107 KB)
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
31. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat om
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF)
nr. 2320/2002 om fastsættelse af fælles bestemmelser for sikkerhed inden for civil luftfart.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464962_0002.png
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
22. oktober 2003
222-99
AMK, lokaltelefon 24381
2. Kontor
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_1835.DOC
Grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2320/2002 om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464962_0003.png
fastsættelse af fælles bestemmelser for sikkerhed inden for civil
luftfart
1. Resumé
Kommissionens forslag sigter mod at gennemføre visse tekniske ændringer af den eksiste
forordning (EF) nr. 2320/2002 af 16. december 2002 om fastsættelse af fælles bestemmelser for
sikkerhed inden for civil luftfart.
2. Baggrund og indhold
Kommissionens forslag er fremsat under henvisning til Traktatens artikel 80, stk. 2, og
skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet
(artikel 251).
Formålet er at gennemføre visse tekniske ændringer af den eksisterende forordning
(EF) nr. 2320/2002 om fastsættelse af fælles bestemmelser om sikkerhed inden for civil
luftfart.
Kommissionen henviser til, at der i forbindelse med anvendelsen af den eksisterende
forordning har vist sig at være behov for at foretage nogle tekniske ændringer med
henblik på at afhjælpe visse operationelle uhensigtsmæssigheder.
Det  understreges  samtidig,  at  de  foreslåede  tekniske  ændringer  ikke  indebærer
ændringer  i  den  eksisterende  forordnings  formål  eller  anvendelsesområde  eller  på
nogen måde forringer sikkerheden for passagerer inden for den civile luftfart.
Forslaget vil blandt andet give mulighed for, at en del af en større lufthavn kan udpeges
som en selvstændig lufthavn, hvis der er tale om general aviation (privat flyvning),
flyvning med små fly (under 10 tons eller 20 sæder) eller få kommercielle flyvninger
(årligt gennemsnit på højest to flyvninger pr. dag). Ud fra en lokal risikovurdering vil
der kunne indføres særlige nationale og forholdsmæssige sikkerhedsforanstaltninger i
denne selvstændige del af en lufthavn.
Denne  del  af  forslaget  giver  dermed  mulighed  for  at  indføre  særlige  nationale  og
forholdsmæssige sikkerhedsforanstaltninger  svarende  til, hvad  der  i medfør  af  den
eksisterende forordning er mulighed for i relation til små lufthavne, hvor det vil være
urimeligt og uforholdsmæssigt at investere i omfattende og dyrt sikkerhedsudstyr.
3. Gældende dansk ret
Forordning  (EF)  nr.  2320/2002  af  16.  december  2002  om  fastsættelse  af  fælles
bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart.
Endvidere indeholder lov  om luftfart følgende  bestemmelser om  luftfartssikkerhed
(security) i §§ 70 a, b og c:
Luftfartsloven § 70 a
indeholder en bemyndigelsesbestemmelse for trafikministeren, idet
det følger heraf, at trafikministeren efter forhandling med justitsministeren fastsætter
bestemmelser for flyvepladsers og luftfartsselskabers udarbejdelse af sikkerhedsplaner
og gennemførelse af foranstaltninger til forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens
sikkerhed.
Bemyndigelsesbestemmelsen er udnyttet ved Trafikministeriets bekendtgørelse nr. 133
af  23.  februar  1994  om  forebyggelse  af  forbrydelser  mod  luftfartens  sikkerhed
(Security).
Efter
luftfartslovens  §  70  b
 kan  der  til  forebyggelse  af  forbrydelser  mod  luftfartens
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_1835.DOC
3
sikkerhed foretages eftersyn af personer, bagage, gods og forsyninger på flyvepladser.
Luftfartslovens  §  70  b,  stk.  5  indeholder  en  bemyndigelsesbestemmelse  for
trafikministeren,  idet  det  følger  heraf,  at  trafikministeren  efter  forhandling  med
justitsministeren  kan  fastsætte  nærmere  bestemmelser,  hvorefter  eftersyn  pålagt
flyvepladser og luftfartsselskaber i medfør af § 70 a, stk. 1, 2. pkt., kun kan foretages af
personer, som er godkendt hertil af politiet, og som har gennemgået en uddannelse, der
er godkendt af Statens Luftfartsvæsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464962_0004.png
Denne  bemyndigelsesbestemmelse  er  ligeledes  udnyttet  ved  Trafikministeriets
bekendtgørelse nr. 133 af 23. februar 1994.
Efter
luftfartsloven  §  70  c
kan  politiet  foretage  eftersyn  af  personer,  dokumenter,
køretøjer og gods, der forlader flyvepladsområdet.
4. Høring
Kommissionens forslag er sendt bredt i høring.
Fristen  for  høringssvar  er  ikke  udløbet.  Der  vil  blive  fremsendt  et  supplerende
grundnotat, når høringssvarene foreligger.
5. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske
konsekvenser
Vedtages forslaget, vil forordningen finde umiddelbar anvendelse i Danmark. Forslaget
får derfor ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at få statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget  giver  i  visse  situationer  mulighed  for  at  indføre  særlige  nationale  og
forholdsmæssige  sikkerhedsforanstaltninger  i  den  del  af  en  større  lufthavn,  som
anvendes til  general aviation,  flyvning med  små fly  eller kun  har få  kommercielle
flyvninger. I overensstemmelse med bestemmelser i den eksisterende forordning skal
passagerer, som ankommer fra denne selvstændige del af en lufthavn til en anden
fællesskabslufthavn, holdes adskilt fra lufthavnens afrejsende passagerer. Forslaget kan
dermed føre til et øget antal passagerer, som ved ankomsten til en fællesskabslufthavn
skal holdes adskilt fra lufthavnens afrejsende passagerer. Henset til kravene i henhold
til de allerede eksisterende bestemmelser om adskillelse af ankommende og afrejsende
passagerer er det vurderingen, at det foreliggende forslag ikke vil indebære økonomiske
konsekvenser af større betydning for Fællesskabets lufthavne.
5. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Af betragtning 14 i den eksisterende forordning (EF) nr. 2320/2002 om fastsættelse af
bestemmelser  om  sikkerhed  inden  for  civil  luftfart  fremgår  det,  at  formålet  med
forordningen  -  fastlæggelse  og  anvendelse  af  formålstjenlige  bestemmelser  på
luftfartspolitikkens område - ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne.
Henset til forordningens europæiske dimension kan formålet bedre gennemføres på
fællesskabsplan.
Det fremgår endvidere, at forordningen begrænser sig til de fælles grundlæggende krav,
der  er  nødvendige  for  at  nå  målsætningerne  om  luftfartssikkerhed.  Forordningen
strækker sig ikke videre end nødvendigt for at opfylde disse målsætninger.
Betragtningen  i  den  eksisterende  forordning  skal  ses  i  sammenhæng  med,  at  det
foreliggende  forslag  alene  omhandler  tekniske  ændringer,  som  ikke  berører
forordningens nuværende formål eller anvendelsesområde.
Regeringen er enig heri.
C:\ValueSoft\Hentfil\20031_1835.DOC