Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 1076
Offentligt
1465912_0001.png
PDF udgave (69 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
5. juli 2004
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 14. juni 2004 (alm. del – bilag
975) vedlægges Udenrigsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 74.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465912_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Folketingets Europaudvalg spørgsmål nr. 74 af 14. juni 2004. (Alm. del – bilag
975)
Spørgsmål 74:
Ministeren  bedes  redegøre  for  regeringens  syn  på  overholdelsen  af  EU’s
associeringsaftale  med  Israel  og  kommentere  de  anbefalinger,  som  Folkekirkens
Nødhjælp opridser i vedlagte henvendelse, jf. alm. del – bilag 957.
Svar:
Regeringen lægger naturligvis stor vægt på, at reglerne i EU’s Associeringsaftale med
Israel, herunder aftalens bestemmelser om told, overholdes. Det er EU’s holdning, at
varer fra de besatte områder, som Israel i henhold til FN’s Sikkerhedsrådsresolutioner
242 (1967) og 338 (1973) er forpligtet til at trække sig tilbage fra, ikke er omfattet af
aftalen og derfor ikke kan importeres til EU med præferencetold. Israels holdning er, at
EU  dermed  præjudicerer  en  fremtidig  grænsedragning  mellem  Israel  og  Den
Palæstinensiske Myndighed. EU fastholder, at skulle Israels internationalt anerkendte
territorium ændres som led i en fremtidig fredsaftale mellem parterne, vil man fra EU’s
side  administrere  aftalen  i  overensstemmelse  med  den  mellem  parterne  aftalte
grænsedragning.
Denne  divergerende  opfattelse  af  Associeringsaftalens  anvendelsesområde,  der  er
politisk begrundet, er baggrunden for problemerne med oprindelsesbestemmelserne i
aftalen. Den grundlæggende politiske uoverensstemmelse vil utvivlsomt først finde sin
løsning  i  forbindelse  med  en  endelig  fredsaftale  mellem  parterne,  som  afgør  de
konkrete grænser for den to-statsløsning, som er målet. Associeringsaftalen og den
politiske dialog med Israel, som aftalen er ramme for, kan imidlertid anvendes som et
nyttigt redskab i EU’s bestræbelser på at bidrage til en fredelig løsning af konflikten,
herunder for så vidt angår spørgsmålet om ulovlige israelske bosættelser.
Derfor har regeringen og EU forfulgt sagen parallelt på såvel det politiske som det
tekniske niveau med henblik på at finde en løsning, som sikrer en korrekt anvendelse
og håndhævelse af aftalens oprindelsesbestemmelser og således ikke risikerer utilsigtet
at begunstige producenter i ulovlige israelske bosættelser.
Udenrigsministeriet er overordnet ansvarlig for de generelle og politiske spørgsmål
vedrørende aftalens gennemførelse og forfølger sagen om eksport fra bosættelser i
samarbejde   med   den   øvrige   EU-kreds   i   bl.a.   Associeringsrådet   og
Associeringskomitéen, som er etableret under aftalen, og hvor spørgsmålet løbende er
på dagsordenen. Samtidig presses der fra dansk side i den bilaterale politiske dialog
med Israel på for en løsning af sagen. Spørgsmålet blev således indgående drøftet under
mit  møde  med  den  israelske  udenrigsminister  Shalom  i  november  2003.  Sagen
2
forfølges  samtidig  af  EU-Kommissionen,  som  har  til  opgave  at  sikre  en  ensartet
fortolkning og håndhævelse af reglerne i EU. Der pågår således drøftelser mellem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465912_0003.png
EU-Kommissionen og Israel vedrørende en løsning af sagen. Der er sket en udvikling i
arbejdet  med  at  finde  en  teknisk-administrativ  løsning,  som  kan  sikre  en  korrekt
toldbehandling, om end der ikke foreligger en endelig aftale endnu. Den løsning, der
synes at tegne sig, vil indebære en præcis israelsk angivelse af varernes geografiske
oprindelse, således at EU’s toldmyndigheder udfra en af Kommissionen udarbejdet
liste  over  bosættelser,  kan  identificere  produkter  fra  bosættelser  og  umiddelbart
pålægge disse fuld told. Et sådant arrangement vil, hvis der opnås endelig enighed
herom, sikre en korrekt anvendelse af aftalen, lette proceduren for toldmyndighederne
og styrke retssikkerheden for europæiske importører af israelske varer.
Regeringen og EU arbejder således for en samlet løsning på problemet, som gør det
muligt at sikre, at varer fra bosættelser ikke indføres til præferencetold i nogen af
EU-landene. Parallelt hermed søger man fra dansk side at sikre en effektiv håndhævelse
af Associeringsaftalens toldbestemmelser. Den konkrete håndhævelse af toldreglerne
under  Associeringsaftalen  med  Israel  henhører  under  skatteministerens  ressort.
Håndhævelsen  af  reglerne  om  oprindelse  baserer  sig  på  retningslinier  fra
EU-Kommissionen.
Danmark har i lighed med de øvrige EU-lande i juni 2003 indført en skærpet procedure
i de tilfælde, hvor der er tvivl om, hvorvidt de pågældende varer har deres oprindelse i
Israel eller i de besatte områder. I sådanne tilfælde anmodes Israel om konkret at
redegøre  for,  hvorfra  i  Israel  varerne  stammer.  De  israelske  toldmyndigheder  har
herefter  to  måneder  til  at  besvare  anmodningen.  Hvis  en  sådan  anmodning  ikke
efterkommes inden denne frist, opkræves der fuld tarifmæssig told. Skatteministeren
har oplyst, at dette allerede er sket i en række sager. Skatteministeren har desuden
oplyst, at bliver Told- og Skattestyrelsen opmærksom på konkrete tilfælde af varer, som
angiveligt uberettiget er blevet indført til præferencetold under Associeringsaftalen med
Israel, vil disse sager blive undersøgt. Såfremt det viser sig, at varerne uberettiget er
blevet indført til præferencetold, vil der ske efteropkrævning af fuld tarifmæssig told i
overensstemmelse med de sædvanlige regler herom.
For så vidt angår anbefalingerne fra Folkekirkens Nødhjælp skal følgende bemærkes:
a)   Spørgsmålet er som nævnt en sag, der har både EU-Kommissionens og de
enkelte EU-landes, herunder Danmarks, store bevågenhed, og som forfølges på
såvel det politiske som det tekniske niveau. Arbejdet i EU-kredsen, herunder
EU-Kommissionens  forhandlinger  med  Israel  med  henblik  på  at  nå  til  en
løsning på sagen, komplementeres af de nationale toldmyndigheders konkrete
bestræbelser på at hindre, at varer fra bosættelser importeres til præferencetold.
Sagen er således ikke blot henvist til en teknisk behandling af EU-landenes
toldmyndigheder.
b)   Alle israelske produkter, hvorom der hersker tvivl om oprindelse, underkastes
den  oven  for  nævnte  skærpede  procedure.  Denne  procedure  fører  ved
manglende eller mangelfuldt svar fra de israelske toldmyndigheder til, at disse
3
varer  pålægges  fuld  told.  Det  vil  være  i  strid  med  Associeringsaftalen  at
opkræve fuld told på samtlige varer, som angives at have israelsk oprindelse.
Noget sådant ville desuden skade europæiske importører og kunne føre til, at
man  fra  israelsk  side  på  tilsvarende  vis  pålagde  fuld  told  på  samtlige
EU-produkter, herunder fra Danmark.
c)   Udenrigsministeriet er som nævnt ansvarlig for de overordnede politiske og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465912_0004.png
principielle  spørgsmål  vedrørende  Associeringsaftalen.  Skatteministeriet
forestår   som   nævnt   den   konkrete   håndhævelse   af   toldreglerne.
Kompetencefordelingen er således klar.
d)   Strukturen   og   rammerne   for   Middelhavslandenes   deltagelse   i   den
Pan-Europæiske kumulationsordning er stadig ikke forhandlet på plads. De
seneste bilaterale møder mellem EU og Middelhavslandene viste, at der fortsat
er større uoverensstemmelser og udeståender, der skal afklares. En endelig
aftale  om  udvidelse  af  den  Pan-Europæiske  kumulationsordning  til
Middelhavslandene vil således næppe ske inden for den nærmere fremtid. I
øvrigt  vil  den  manglende  løsning  på  spørgsmålet  om  oprindelsesreglerne  i
forhold til import fra Israel under Associeringsaftalen teknisk og administrativt
blokere for Israels deltagelse i den Pan-Europæiske kumulationsordning. Sagen
blokerer dog ikke i sig selv for det løbende samarbejde med Israel på andre
områder.