Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 109
Offentligt
1464965_0001.png
PDF udgave (239 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
31. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets supplerende grundnotat om Kommissionens grønbog om
forsyningspligtydelser, KOM (2003) 270 endelig. Endvidere vedlægges
Regeringens høringssvar til Kommissionen vedr. samme.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464965_0002.png
Supplerende grundnotat om Kommissionens grønbog om forsyningspligtydelser
(KOM(2003) 270 endelig)
Resumé
Europa-Kommissionen har udfærdiget en grønbog om forsyningspligtydelser. Formål
grønbogen er at skabe diskussion om hvorvidt og i så fald i hvilken form der skal ske en
fællesskabsindsats for at sikre, at forbrugerne har adgang til forsyningspligtydelser af
kvalitet til rimelige priser. På baggrund af de indkomne bidrag vil Kommissionen in
udgangen af 2003 uddrage konklusioner og i givet fald fremsætte forslag til konkre
initiativer.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen   offentliggjorde   den   5.   juni   2003   en   grønbog   om
forsyningspligtydelser (KOM(2003) 270 endelig).
Udtrykket ”forsyningspligtydelser” findes ikke i selve traktaten, men er afledt af
udtrykket  ”tjenesteydelser  af  almen  økonomisk  interesse”,  og  dækker  over
markedsmæssige   og   ikke-markedsmæssige   ydelser,   som   de   offentlige
myndigheder klassificerer som værende af almen interesse og underlagt bestemte
offentlige  tjenesteforpligtelser.  I  grønbogen  fokuseres  hovedsageligt  på
”tjenesteydelser af almen økonomisk interesse”, som er et snævrere begreb, og
som navnlig dækker visse ydelser, som leveres af de store netværksindustrier
som transport, postvæsen, energi og kommunikation.
Det er en vigtig del af den europæiske samfundsmodel, at befolkningen skal
sikres adgang til effektive forsyningspligtydelser af høj kvalitet til en rimelig pris.
I  forbindelse  med  liberalisering  af  forsyningspligtsektorerne  samt  de  nye
medlemsstaters tiltrædelse er det væsentligt at kunne garantere, at dette fortsat
gælder indenfor hele Fællesskabet.
Siden  midt  i  1980’erne  er  en  række  af  de  sektorer,  der  leverer
2
forsyningspligtydelser, for eksempel telekommunikation, postvæsen, transport
og  energi,  gradvist  blevet  åbnet  for  konkurrence.  Selvom  de  langsigtede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464965_0003.png
virkninger  endnu  ikke  kan  vurderes,  er  der  foreløbig  ingen  tegn  på,  at
liberaliseringen overordnet har haft negative virkninger på forsyningssikkerhed,
prisniveau og beskæftigelse, snarere tvært imod. I de lande og sektorer, som har
gennemført  liberaliseringer  på  et  tidligt  tidspunkt,  har  det  øgede  antal
markedsaktører  generelt  ført  til  prisnedsættelser,  og  liberaliseringen  af
netværksindustrierne  skønnes  generelt  at  have  skabt  næsten  en  million  nye
arbejdspladser i Fællesskabet.
Alligevel har der været bekymringer over den økonomiske levedygtighed for
operatører,  der  får  overdraget  forsyningspligtydelser.  Det  har  ført  til  flere
meddelelser fra Kommissionen samt senest en rapport til Det Europæiske Råd i
Laeken. Rapporten fremhæver blandt andet de garantier, der gives i Traktatens
artikel  86,  herunder  navnlig  at  konkurrencereglerne  skal  overholdes.
Kommissionen  opford
r
edes  samtidig  til  at  opstille  rammer  for,  hvornår
forsyningspligtvirksomheder kan modtage statsstøtte.
∝∝
,
omfanget af en eventuel fællesskabsindsats,
principper, der skal indgå i et eventuelt rammedirektiv,
om
,
,
∝. .
delser for at sikre større konkurrence og lige adgang for borgerne til
tjenesteydelser af høj kvalitet,
eventuelle foranstaltninger, der kan sikre, at opretholdelsen af målsætningen om
forsyningspligtydelser   af   høj   kvalitet   ikke   kommer   i   strid   med
konkurrencereglerne og reglerne for det indre marked.
∝ , ∝ ∝
missionen anmoder interesserede parter om at kommentere. Overordnet
drejer spørgsmålene sig primært om:
l
at  gennemføre  målsætningen  om    at  sikre  forsyningspligtydelser  af  høj
kvalitet til overkommelig pris?
!
"
atsstøtte     til
,
forsyningspligtvirksomheder,  eventuelt  gennem  et  rammedirektiv  om
forsyningspligtydelser?
Er der behov for at præcisere eller eventuelt ændre på kompetencefordelingen
mellem Fællesskabet og medlemsstaternes myndigheder?
3
I bilaget til grønbogen er der foretaget en mere detaljeret undersøgelse af en
række  forpligtelser  på  forsyningspligtområdet,  der  findes  i  den  eksisterende
fællesskabslovgivning. Samtidig gennemgås de politiske instrumenter, som er
tilgængelige i den eksisterende lovgivning, til at sikre forsyningspligten.
På baggrund af de indkomne bidrag vil Kommissionen
in2.
den udgangen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464965_0004.png
af 2003 uddrage konklusioner og i givet fald fremsætte forslag til konkrete
initiativer.
Europa-Parl
a3.
mentets holdning
Europa-Parlamentets   holdning   til   grønbogen   om   forsyningspligtydelser
foreligger ikke.
Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen opfordrer til, at det i forbindelse med debatten om grønbogen
diskuteres,  om  der  er  behov  for  at  præcisere  ansvarsfordelingen  mellem
Fællesskabet  og  medlemsstaternes  myndigheder.  Debatten  skal  ifølge
Kommissionen tage hensyn til og lade sig inspirere af det igangværende arbejde
inden   for   Konventet   om   Europas   fremtid   og   den   kommende
regeringskonference,
s4.
om  blandt  andet  be h
andler  spørgsmålene  om
kompetencer, subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
På  langt  de  fleste  af  de  områder,  som  er  omfattet  af  begrebet
forsyningspligtydelser  i  Kommissionens  grønbog,  eksisterer  der  konkret,
sektorspecifik  dansk  lovgivning.  Forsyningspligt  og  konkurrenceforhold  er
således  reguleret  i  dansk  lovgivning  både  på  teleområdet,  postområdet,
transportområdet, energiområdet m.v.
Hvis grønbogen og den efterfølgende debat medfører, at Kommissionen tager
konkrete initiativer til ændring af fællesskabsreglerne på området, kan det f
å5.
indfly
delse på dele af den eksisterende sektorspecifikke danske lovgivning
på forsyningspligtområdet.
Høring
Grønbogen er sendt i høring hos Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation, Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Bryggeriforeningen, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Energi, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Standard,
Dansk Transport og Logistik, Dansk Vand- og Spildevandsforening – DANVA,
Danske Busvognmænd, Danske Fjernvarmeværkers Forening, Danske
4
Kraftvarmeværker, DONG A/S, DSB, Forbrugerrådet, Forsikring og Pension,
FTF - Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, HTS
Interesseorganisationen Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark,
Ledernes
H
ovedorganisation, Foreningen af Offentligt Ansatte, Post Danmark,
SAS og Telekommunikationsindustrien.
Følgende har indgivet høringssvar. Nogle høringsparter har valgt at besvare de
spørgsmål enkeltvis, som Kommissionen stiller i grønbogen, mens andre har
afgivet mere generelle høringssvar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464965_0005.png
Advokatrådet  finder  det  positivt,  at  Kommissionen  søger  at  klarlægge
Fællesskabets politik på forsyningspligtområdet.
Advokatrådet  støtter  en  forenkling  af  retgrundlaget  og  finder,  at  en
rammelovgivning  vedrørende  forsyningspligtydelser  vil  komplicere  området
yderligere, da der stadig vil være behov for sektorspecifik lovgivning.
Advokatrådet anbefaler, at der sker en nærmere specificering af de kriterier, der
ligger til grund  for sondringen mellem  tjenesteydelser af  økonomisk art og
tjenesteydelser af ikke-økonomisk art.
Advokatrådet mener, at offentlige indgreb for at sikre langsigtede investeringer i
infrastruktur alene bør foretages, hvis det på baggrund af grundige undersøgelser
ligger  fast,  at  de  almindelige  markedsmekanismer  ikke  kan  sikre  en  sådan
udvikling eller møde brugernes behov og ønsker.
Akademikernes  Centralorganisation  bifalder  Kommissionens  initiativ  for  at
starte en europæisk debat om forsyningspligtydelsers status og regulering. AC
finder endvidere, at forsyningspligtydelser ikke kan leveres bæredygtigt alene på
grundlag af markedsmekanismer.
AC finder ikke, at der er behov for, at Fællesskabet tildeles yderligere beføjelser
inden for området for forsyningspligtydelser. AC mener imidlertid, at der er
behov for at sikre nogle minimumskrav for så vidt angår lige adgang til og
kvaliteten i ydelserne. AC mener dog, at det bør henhøre under den nationale
kompetence og ikke en europæisk reguleringsmyndighed at fastsætte rammerne
for minimumskravene.
AC mener, at en fællesskabsramme for forsyningspligtydelser bør være retligt
bindende, det vil sige sikres via et direktiv, subsidiært en forordning.
AC mener endvidere, at det bør genovervejes, om det fortsat er meningsfyldt at
5
opretholde en sondring mellem kriterier for forsyningspligtydelser af økonomisk
og ikke-økonomisk karakter, da også ydelser, som aktuelt defineres som værende
af ikke-økonomisk karakter, også kan have økonomisk karakter.
AC  mener,  at  det,  sammen  med  principper,  der  bidrager  til  at  definere
brugerkrav til forsyningspligtydelser, kunne være relevant også at inddrage et
princip  om  forbrugersikkerhed,  det  vil  sige  dokumentation  for  mængde  og
ægthed, samt at ydelsens art svarer til det fakturerede. AC mener desuden, at de
gældende krav bør udstrækkes til også at gælde for uddannelses-, sundheds- og
sociale ydelser.
AC finder, at der er behov for en bedre og mere fast procedure for udveksling af
gode eksempler på tilrettelæggelse af forsyningspligtydelser i EU. AC finder
ligeledes behov for indførelse af tilfredshedsundersøgelser samt offentliggørelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464965_0006.png
af resultaterne heraf.
Med  hensyn  til  finansiering  af  forsyningspligtydelser  finder  AC  ikke,  at
konsekvenserne af og kriterierne for en solidaritetsbaseret finansiering bør afklar
es  på  fællesskabsplan,  men  at  det  også  i  fremtiden  bør  være  et  nationalt
anliggende.
Amtsrådsforeningen  mener,  at  forsyningspligtydelser  dækker  over  et  bredt
spektrum  af  ydelser  med  vidt  forskellige  karakteristika.  Amtsrådsforeningen
finder  derfor,  at  et  rammedirektiv,  som  skal  dække  så  bredt,  vil  være
uhensigtsmæssigt. Alternativt kunne de hensyn, der er generelle for alle sektorer,
indarbejdes  i  Traktaten  som  en  overordnet  juridisk  ramme  og  derved
afbalancere konkurrencehensyn og hensyn til den generelle samfundsudvikling
på  en  mere  hensigtsmæssig  måde,  end  det  er  tilfældet  i  dag.  Sådanne
overordnede hensyn kunne være forsyningssikkerhed, kvalitet og subsidiaritet.
Diskussionen om eventuelt indføjelse i traktaten bør dog afvente resultaterne af
den kommende regeringskonference.
Amtsrådsforeningen  er  uenig  med  Kommissionen  i,  at  liberaliseringen
udelukkende har haft positive effekter. Amtsrådsforeningen mener derfor ikke,
at  konkurrence  bør  være  et  mål  i  sig  selv  i  forhold  til  leveringen  af
forsyningspligtydelser,  hvis  det  fører  til  svækkelse  af  for  eksempel
forsyningssikkerhed eller andre overordnede hensyn.
Amtsrådsforeningen  mener,  at  definitionen  af,  om  der  er  tale  om
forsyningspligtydelser  af  henholdsvis  økonomisk  eller  ikke-økonomisk  art
fortsat bør være et anliggende for de enkelte medlemsstater i overensstemmelse
med subsidiaritetsprincippet.
6
Amtsrådsforeningen mener, at det fortsat er af vital betydning, at den offentlige
myndighed, der har ansvaret for forsyningspligtydelsen, frit kan beslutte, om
man ønsker at producere i eget regi, eller vælge andre løsningsmodeller. Under
henvisning til subsidiaritetsprincippet er Amtsrådsforeningen imod regulering
eller initiativer fra EU, der begrænser regionale og lokale myndigheders råderum
i  forbindelse  med  leveringen  af  forsyningspligtydelser.  Amstrådsforeningen
mener  således,  at  EU  i  stedet  bør  forkusere  på  udbudsreglerne  og  de
konkurrenceretlige regler, og ikke styre hverken tilrettelæggelsen eller leveringen
af forsyningspligtydelser eller forsøge at opstille et fælles serviceniveau.
Amtsrådsforeningen støtter dog Kommissionens  bestræbelser på at skabe en
bedre erfaringsudveksling mellem medlemsstaterne.
Danmarks Rederiforening henviser til, at søtransport traditionelt har fundet sted
på et åbent marked, og kun i få og afgrænsede tilfælde har været genstand for
forsyningspligt til gengæld for eneret eller offentlige subsidier. For Danmarks
Rederiforening er det afgørende, at sådanne pligtydelser forbliver undtagelser, og
at eventuelle bredere tiltag dækkende flere sektorer ikke bør omfatte søfart.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464965_0007.png
Danske    Fjernvarmeværkers    Forening    støtter    anvendelsen    af
markedsmekanismer til at fremme effektiviteten, når det er relevant og muligt.
Danske Fjernvarmeværkers Forening mener dog, at strukturen for de forskellige
forsyningspligtarter  adskiller  sig  så  væsentligt  fra  hinanden,  at  man  ikke
umiddelbart kan anvende de samme strategier og virkemidler for alle.
Overordnet  ser  Danske  Fjernvarmeværkers  Forening  helst,  at  hensynet  til
forbrugerne er i højsædet, når grønbogen diskuteres.
DANVA påpeger, at der generelt lægges mere vægt på klare definitioner af de
begreber, der anvendes i grønbogen.
DANVA  mener  generelt,  at  de  eksisterende  regler  –  herunder  i  EU's
vandrammedirektiv (KOM(2000)  60) –  er fuldt  tilstrækkelige til  at sikre  de
hensyn, der opstilles i grønbogen.
I den forbindelse understreger DANVA, at foreningen er imod 3. partsadgang til
ledningsnettet.
DANVA kan ikke støtte yderligere fællesskabsregulering, hverken for så vidt
angår finansiering, priser, definitioner eller organisation. DANVA mener, at
disse forhold fortsat skal reguleres nationalt.
DANVA finder dog, at der er behov for øget åbenhed og offentlighed omkring
7
centrale data for prispolitikken samt forbedret benchmarking i Fællesskabet.
Forbrugerrådet mener, at der er behov for, at forbrugernes rettigheder afspejles i
EU's fælles værdier og mål. Forbrugerrådet kan derfor generelt støtte brugen af
rammedirektiver til støtte for implementeringen af regler. Hvis formålet om
forsyningspligtydelser  af  høj  kvalitet  skal  indarbejdes  i  EU's  fælles  mål
forudsætter Forbrugerrådet, at der først og fremmest sigtes på beskyttelse af
forbrugernes interesser samt på at sikre adgang af forsyningspligtydelser til alle
forbrugere til rimelige priser.
Forbrugerrådet er dog ikke overbevist om, at Traktatens artikel 87 behøver
ændringer.  Forbrugerrådet  kan  heller  ikke  tilslutte  sig  en  udvidelse  af
undtagelsen i artikel 86. Forbrugerrådet kan kun støtte, at Kommissionen får
supplerende beføjelser i det omfang, at det fører til en styrkelse af forbrugernes
rettigheder  indenfor  forsyningspligttjenester,  samt  sikrer  en  mere  ensartet
implementering  og  overvågning  af  liberaliseringsinitiativerne  indenfor  disse
områder.
Forbrugerrådet   mener,   at   der   kan   være   behov   for   at   præcisere
ansvarsfordelingen mellem EU og medlemsstaterne.
Da mange af forsyningspligttjenesterne distribueres og tilbydes gennem fysiske
netværksinfrastrukturer, må disse naturlige monopoler i hver sektor defineres,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464965_0008.png
og det må sikres, at alle elementerne opererer til forbrugernes og konkurrencens
fordel. Desuden mener Forbrugerrådet, at det er af afgørende betydning at sikre,
at tilsynsmyndighederne er uafhængige af regulatorerne. Det er samtidig vigtigt,
at der sikres adskillelse mellem produktion, transmission og distribution.
Forbrugerrådet  foreslår,  at  der  indføres  forsyningspligtregler  indenfor  den
finansielle sektor og forsikringsområdet.
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd mener, at man skal være på
vagt  overfor,  om  liberaliseringen  af  forsyningspligtydelserne  faktisk  også
fremmer de formål, som er fremhævet i grønbogen, eller om der er negative
konsekvenser.  FTF  finder  således  ikke,  at  man  har  undgået  negative
konsekvenser i forbindelse med liberaliseringen, og at Kommissionen derfor bør
være mere på vagt for eksempel i forbindelse med manglende vedligeholdelse og
opdatering  af  forsyningsnet.  FTF  efterlyser  desuden  klarere  definitioner  på
begreberne i grønbogen.
FTF ser ikke nogen grund til, at Fællesskabet får supplerende retlige beføjelser
til  at  udvikle  forsyningspligtydelser.  Kompetencen  bør  fortsat  ligge  hos  de
enkelte  medlemsstater.  FTF  mener  heller  ikke,  at  det  er  relevant  med
8
fællesskabsrammer for forsyningspligtydelser. FTF mener i den forbindelse, at
subsidiaritetsprincippet gør, at det er den enkelte medlemsstat, der må arbejde
med rammerne for  forsyningspligtydelser. FTF  anser en  lang række  af den
offentlige sektors kerneydelsesområder så som uddannelse, sociale ydelser og
sundhed som uegnede til at indgå i internationale handelsforhandlinger. Dette
må være den enkelte medlemsstats ansvarsområde.
FTFs europæiske samarbejdsorganisation (EFS) har foreslået en ny bestemmelse
i  traktaten,  som  giver  EU  mulighed  for  at  fastsætte  undtagelser  fra
konkurrencereglerne for at fremme forsyningspligtydelser. Det kan for eksempel
vedrøre kultur, undervisning, sundhedsvæsen og sociale ydelser.
FTF mener, at resultatevalueringen af forsyningspligtydelser bør ske ved den
åbne koordineringsmetode.
Kommunernes Landsforening er generelt af den opfattelse, at de lokale eller
regionale myndigheder, som befinder sig tættest på de berørte borgere, bedst
formår    at    bedømme    arten,    driftsformen    og    kvaliteten    af
forsyningspligtydelserne.
KL anbefaler, at der på traktatniveau fastlægges fælles værdier og principper,
som skal ligge til grund for forsyningspligtydelser i Fællesskabet, således at man
råder over en fælles referenceramme. KL mener, at forsyningspligtydelsernes
opgaver bør figurere blandt Fællesskabets grundlæggende målsætninger på lige
fod  med  gennemførelse  af  det  indre  marked  under  iagttagelse  af
subsidiaritetsprincippet.   KL   anbefaler   en   juridisk   anerkendelse   af
forsyningspligtydelser  i  traktaten  og  henstiller,  at  forsyningspligtydelsernes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464965_0009.png
opgaver i egnet form medtages i Traktatens artikel 3 for at støtte udøvelsen af
medlemsstaternes kompetence i forbindelse med forsyningspligtydelser.
#
,
,
)
!%&'
,
.
(
.
(
,
kel 16:
følgende hen
)
Alle borgere skal have lige adgang til ydelsen
'
grad af forsyningssikkerhed
ælde  af  markedssvigt  skal  der  kunne  etableres  tilstrækkelig
kapacitet
Ydelserne skal have høj kapacitet
Subsidiaritetsprincippet har en væsentlig rolle at spille på dette område, blandt
andet i relation til organiserings- og finansieringsform.
9
Valget af organisationsform på driftssiden bør i udgangspunktet være frit.
Hvis de almennyttige tjenesteforpligtelser ikke eller kun delvist skal indarbejdes i
Traktaten, er der efter KLs opfattelse behov for at se på andre måder til at skabe
modvægt til konkurrencehensynene. KL finder ikke, at de eksisterende regler til
fulde sikrer et højt beskyttelsesniveau indenfor sundhed, sikkerhed, miljø- og
forbrugerbeskyttelse. KL mener, at et rammedirektiv kunne være en mulighed.
KL finder ikke, at et eventuelt rammedirektiv bør fastlægge nye principper eller
retningslinjer  for  forsvarlig  forvaltning.  KL  finder  endvidere,  at  et
rammedirektiv,  der  rummer  principper  og  retningslinjer  om  organisering,
finansiering og evaluering, udgør en risiko for en indskrænkning af det lokale
selvstyre. Et eventuelt rammedirektiv bør i stedet give medlemsstaterne den
nødvendige fleksibilitet på området.
Det er KLs vurdering, at er rammedirektiv ikke vil bidrage nævneværdigt til at
skabe juridisk klarhed om forsyningspligtydelsernes forhold til konkurrence- og
statsstøttereglerne. Den juridiske klarhed vil skulle sikres gennem sektorspecifik
lovgivning eller justering af statsstøttereglerne. Det er derfor KLs vurdering, at
en sektorspecifik tilgang til organisering, finansiering og evaluering er en bedre
garanti  for,  at  fællesskabets  regelsæt  alene  behandler  forhold  af  europæisk
betydning og ikke af lokal eller regional. Overordnet mener KL, at endelig
stillingtagen til spørgsmålet om et rammedirektiv bør afvente den kommende
forfatningstraktat.
KL mener, at grønbogens skelnen mellem forsyningspligtydelser af økonomisk
og ikke-økonomisk karakter ikke holder. Begreberne er statiske og ændrer sig
over tid. I overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet mener KL, at den
nærmere  afgrænsning  af  begreberne  ligger  indenfor  medlemsstaternes
kompetence.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464965_0010.png
Der eksisterer allerede generelle procedurer for udveksling og benchmarking af
bedste praksis. Det bør dog ikke afholde Kommissionen, medlemsstaterne samt
lokale og regionale myndigheder i at overveje, hvordan udveksling af bedste
praksis  og  benchmarking  på  sektorniveau  kan  bidrage  til  systematiske
kvalitetsforbedringer.
KL  mener,  at  de  enkelte  sektorer  er  så  forskellige  på  en  række  væsentlige
parametre, at det ikke vil være hensigtsmæssigt med fælles EU-regler på tværs af
sektorer om finansiering af forsyningspligtydelser.
Københavns Kommune, Miljø og Forsyningsforvaltningen er positiv overfor
Kommissionens initiativ, men er samtidig skeptisk overfor i hvilket omfang, det
10
giver mening at søge at samle alle forsyningspligtydelser i en grønbog, idet disse
på mange måder er ganske forskellige. Københavns Kommune mener derfor, at
initiativer  under  alle  omstændigheder  efterfølgende  skal  følges  op  med
sektorspecifik regulering for hver forsyningsart.
∝∝
"
,
,
"
centrale:
Alle borgere skal have lige adgang til ydelsen
grad af forsyningssikkerhed
'
fælde af markedssvigt skal der kunne etableres tilstrækkelig kapacitet
*
ne skal have høj kvalitet
Forsyningen skal finde sted under vidtgående hensyn til miljø og arbejdsmiljø
Subsidiaritetsprincippet har en væsentlig rolle at spille på dette område, blandt
andet i relation til organiserings- og finansieringsform.
Særligt mht. vandområdet mener Københavns Kommune, at øget samhandel
ikke kan være et overordnet mål, men må udvikles indenfor rammerne af de
nævnte hensyn. Man er således af den holdning, at det vil være positivt, såfremt
disse hensyn indarbejdes i Fællesskabets målsætninger sidestillet med målet om
udvikling af det indre marked.
I  sin  egenskab  af  ejer  af  forsyningsselskabet  Københavns  Energi  anser
Københavns Kommune på det forretningsmæssige område det for særdeles
fordelagtigt, hvis reglerne for tjenestekvalitet, miljø, prisoverkommelighed – og
dermed også relevansen af den enkelte ydelse – og beskyttelsen af brugere og
forbrugere til en vis grad udstikkes af Fællesskabet. Samtidig bør kontrollen af,
hvorvidt  reglerne  overholdes,  være  en  opgave  for  regulator  i  den  enkelte
medlemsstat.
Grønbogen foreslår, at der oprettes et europæisk netværk bestående af nationale
reguleringsorganer for at undgå forskelsbehandling, der kan påvirke det indre
markeds  funktion.  Da  de  forskellige  forsyningspligtydelser  har  forskellige
karakteristika  i  medlemsstaterne  mener  Københavns  Kommune,  at  det  er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464965_0011.png
hensigtsmæssigt,  at  Fællesskabet  udstikker  rammerne  indenfor  hvilke
medlemslandene kan  implementere  en regulering  tilpasset  landets specifikke
behov. På den måde vil  det ikke være nødvendigt med en  fælleseuropæisk
reguleringsmyndighed.
Derimod bør der etableres en bedre procedure for udveksling af bedste praksis
og   benchmarking   vedrørende   spørgsmål   om   tilrettelæggelsen   af
forsyningspligtydelser i hele Fællesskabet.
11
Københavns Kommune anfører, at for de forsyningspligtydelser, der reguleres
efter  hvile-i-sig-selv  princippet,  tyder  undersøgelser  på,  at  der  ikke  er
tilstrækkeligt incitament for offentlige eller private aktører til at gennemføre
effektiviseringer.  Et  muligt  andet  reguleringsværktøj  kunne  være  en  frivillig
benchmarking-ordning indefor visse rammer.
Endelig foreslår Københavns Kommune, at grønbogen følges op med en række
sektorspecifikke grønbøger til brug for den videre debat.
Landbrugsraadet finder, at det er vigtigt af hensyn til konkurrencen at sikre, at
der løbende sker en liberalisering og effektivisering af de virksomheder, der er
omfattet af en forsyningspligt. Men at det samtidig af hensyn til konkurrenc
eevnen  –  ikke  mindst  i  landbrugssektoren  –  er  vigtigt  at  opretholde  en
forsyningspligt i yderområderne.
Landsorganisationen i Danmark mener, at et EU-initiativ på dette område ikke
må underminere konkurrencereglerne og skal være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet og neutralitetsprincippet.
Hvorvidt Fællesskabet skal have supplerende beføjelser på området betragter
LO som mere problematisk, da en række af forsyningspligtydelserne er vitale for
samfundets funktioner. LO mener, at hensynet til medlemsstaternes muligheder
for selv at fastsætte regler for samfundenes indretning og nærhedsprincippet
modsiger, at der er behov for en egentlig ramme, der giver Kommissionen
mulighed for at  udstikke generelle retningslinjer. Der  bør derfor efter  LOs
mening  rejses  en  debat  om  behovet  for  at  udstikke  minimumsrettigheder
indenfor afgrænsede områder og sektorer.
LO  henviser  til,  at  LO  og  Den  Europæiske  Fælles  Samorganisation  (EFS)
tidligere har foreslået en bestemmelse i traktaten, som giver EU mulighed for at
fastsætte    undtagelser    fra    konkurrencereglerne    for    at    fremme
forsyningspligtydelser  på  områder  som  for  eksempel  kultur,  undervisning,
sundhedsvæsen og sociale ydelser.
LO  anser  det  ikke  for  nødvendigt  med  nye  generelle  rammer  for
forsyningspligtydelser. Det er efter LOs mening mere hensigtsmæssigt at arbejde
med initiativer for de enkelte sektorer. LO ser heller ikke noget behov for en
særlig  indsats  for  at  Fællesskabet  skal  spille  en  rolle  i  forbindelse  med
ikke-økonomiske forsyningspligtydelser. LO mener endvidere, at det vil stride
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464965_0012.png
mod nærhedsprincippet, hvis EU skal fastsætte bestemte finansieringsmetoder.
LO finder, at den åbne koordineringsmetode vil være velegnet til evaluering af
forsyningspligtydelser.
12
LO finder, at det bør sikres, at EU ikke åbner sektorer for konkurrence, som
medlemsstaterne anser for vitale. Dette princip er allerede fastslået ved at holde
uddannelse, social og sundhed ude af EU's tilbud om markedsåbning.
Post  Danmark  mener  ikke,  at  drøftelserne  om  forsyningspligtydelser  af  høj
kvalitet bør medføre yderligere overordnet og særlig regulering af de berørte
sektorer,   da   disse   med   den   igangværende   liberaliseringsproces   og
markedstilpasning  bedst  vil  kunne  tilgodese  Fællesskabets  og  de  enkelte
medlemsstateres målsætninger på markedsvilkår og ved fortsættelse af sektoral
lovgivning. En tilsvarende fleksibel og effektiv reguleringsform vil efter Post
Danmarks vurdering næppe kunne opnås ved indførelse af supplerende retlige
beføjelser indenfor området af tjenesteydelser af økonomisk og ikke-økonomisk
interesse. Eventuel supplerende regulering bør alene være af midlertidig karakter
og bortfalde i takt med, at postmarkedet liberaliseres. Da det postale netværk
mest  kan  betegnes  som  et  organisk  og  virtuelt  netværk  kan  regulatoriske
metoder,  der  baserer  sig  på  kapitalintensive  netværksindustrier,  efter  Post
Danmarks opfattelse ikke anvendes i postsektoren.
I  lyset  af  de  forbedringer,  der  er  fundet  sted  de  seneste  år  i  kvaliteten  af
postbefordringen mellem medlemslandene kombineret med befordringspligten
for grænseoverskridende post finder Post Danmark ikke, at der er behov for
yderligere EU-mæssige foranstaltninger for grænseoverskridende posttjenester.
Post  Danmark  finder  heller  ikke,  at  der  på  fællesskabsniveau  er  behov  for
yderligere   præcisering   af   ansvarsfordelingen   mellem   Fællesskabet   og
medlemsstaternes myndigheder.
Efter  Post  Danmarks  opfattelse  er  der  behov  for,  at  der  dels  indføres
regelmæssig  revision  af  de  befordringsmæssige  tjenesters  omfang  og
forsyningsvilkår, herunder prissætning, dels at overveje nye modeller for statslig
støtte til sikring af udbudet af visse forsyningspligtydelser. Post Danmark kan
dog ikke støtte etableringen af en fælles regulerende myndighed indenfor det
postale område. Post Danmark bemærker i den forbindelse,  at der allerede
eksisterer en række tværgående fora i den postale sektor.
Telekommunikationsindustrien finder, at den allerede gennemførte liberalisering
af telesektoren betyder, at en række af de overvejelser, grønbogen fremlægger
om en samlet regulering og opstilling af fælleskriterier på tværs af sektorer, ikke
er relevante for telesektoren. TI finder derfor, at det relevante spørgsmål snarere
er, om det vil være formålstjenligt at inddrage telekommunikation under de
reguleringsmæssige overvejelser i grønbogen. TI er bekymret for, at grønbogens
mange henvisninger til telesektoren kan trække i retning af øget offentlig styring
af sektoren på et tidspunkt, hvor målet er at afvikle regulering ud over, hvad der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464965_0013.png
13
er nødvendigt for at sikre konkurrence. Dertil kommer, at der netop er vedtaget
et   forsyningspligtdirektiv   for   telesektoren,   der   dækker   de   særlige
forsyningspligthensyn.
Mht.    spørgsmålet    om    fællesskabsrammer    dækkende    alle    typer
forsyningspligtydelser er det TIs holdning, at tele indtil videre udskiller sig i en
sådan   grad,   at   det   ikke   er   hensigtsmæssigt   eller   ønskeligt   med
fællesskabsrammer,   uanset   at   tele   fortsat   er   omfattet   af   nogle
forsyningspligtregler.  TI  mener,  at  en  generel  fællesskabsregulering  af
forsyningspligttjenester på tværs af sektorer vil kunne forsinke den fortsatte
udvikling af konkurrence på teleområdet. En fælles reguleringsmyndighed vil
være ude af trit med udviklingen i de specifikke sektorer og må ifølge TI stærkt
frarådes.
TI mener, at fastlæggelse af  særlige kvalitetsmål for telesektoren snarere vil
modvirke eller skævvride konkurrencen, idet konkurrence i så fald udelukkende
vil ske på priser og ikke på udvikling af kvalitet eller tjenester.
TI mener ikke, at der er behov for supplerende fællesskabsregler for at sikre
netværksadgang   og   sammenkobling,   eftersom   det   må   forventes,   at
markedsaktørerne kommercielt kan nå frem til den type aftaler om adgang.
TI  mener  endvidere,  a
t  fælles  evaluering  på  tværs  af  sektorer  ikke  vil  være
hensigtsmæssig for udviklingen af nye tjenester.
Mht.   finansiering   har   det   på   teleområdet   generelt   været   tilstræbt,   at
forsyningspligttjenester   primært   leveres   på   vilkår,   hvor   priserne   dækker
omkostningerne. Behovet for opretholdelse af underskudsgivende forsyningspligtkrav i
form af prisregulering er derfor ikke til stede. Dog vil enkelte tjenester, for eksempel
nødtjeneste6.    r  samt
 tjenester  til  brugere  med  særlige  behov  (for  ek s
empel
handicappede) fortsat kræve finansiering.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekve 
n7.
ser
Da der er tale om en grønbog
, har den ikke lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
Samf
u
nd
søkonomiske konsekvenser
Da
e
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464965_0014.png