Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 1113
Offentligt
1465951_0001.png
PDF udgave (91 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1113)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
REU, Alm. del - bilag 1086
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
20. juli 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er
hvervsministeriets grundnotat om forslag til Rådets og Europa-Parlamentets
direktiv om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle
system til hvidvask af penge samt terrorfinansiering, KOM (2004) 448.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465951_0002.png
30. juni 2004
BANK
Eksp.nr.
/CBA
Forslag  til  Rådets  og  Europa-Parlamentets  direktiv  om  forebyggende
foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge
samt terrorfinansiering (KOM (2004) 448)
Resumé
Kommissionen  har  fremsat  forslag  til  direktiv  om  harmonisering  af  reglerne  om
forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af
penge samt terrorfinansiering. Forslaget har navnlig til formål at gennemføre FATFs
reviderede  40  anbefalinger  om  hvidvask  og  terrorfinansiering.  Forslaget  går  på
væsentlige områder videre end de regler, der er gældende i Danmark.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen  har  den  30.  juni  2004  fremsat  et  forslag  til  direktiv  om
forebyggende  foranstaltninger  mod  anvendelse  af  det  finansielle  system  til
hvidvask   af   penge   og   andet   udbytte,   samt   terrorfinansiering   (3.
hvidvaskdirektiv).
Hjemmelsgrundlaget for direktivet er Traktatens artikel 47, stk. 2 og artikel 95.
Direktivet skal vedtages med kvalificeret flertal efter fælles beslutningstagen med
Europa-Parlamentet, jf. Traktatens artikel 251.
Hvidvask og terrorfinansiering er et internationalt problem, der oftest foregår
over  landegrænserne.  For  at  sikre  et  effektivt  system  mod  hvidvask  og
terrorfinansiering lægger direktivforslaget op til, at det derfor også er nødvendigt
at samordne bekæmpelsen heraf på EU-plan og internationalt plan.
Den   internationale   organisation   til   bekæmpelse   af   hvidvask   og
terrorfinansiering, Financial Action Task Force on Money Laundering (FATF),
(Løbenr. 22820)
2
har vedtaget en række anbefalinger med dette formål: De 40 anbefalinger til
bekæmpelse af hvidvask (og fra juni 2003 også terrorfinansiering) samt 8 særlige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465951_0003.png
anbefalinger til bekæmpelse af terrorfinansiering.
Ved udarbejdelsen af både 1. og 2. hvidvaskdirektiv har det været målet, at
direktiverne skulle harmonere med øvrige internationale standarder på området,
herunder særligt FATFs anbefalinger. Som følge af revideringen af FATFs 40
anbefalinger i juni 2003 har Kommissionen besluttet at fremsætte et forslag til et
3. hvidvaskdirektiv. Revideringen af de 40 anbefalinger har navnlig betydet en
mere detaljeret beskrivelse af "kend din kunde"-princippet samt en udvidelse af
disse anbefalinger til også at omfatte terrorfinansiering.
Forslaget  til  det  3.  hvidvaskdirektiv  indarbejder  store  dele  af  FATFs  40
reviderede anbefalinger, således at disse internationale standarder bliver ensartet
gennemført  i  EU.  For  at  skabe  større  klarhed  er  direktivforlaget  udformet
således, at der samtidig sker en sammenskrivning af forslaget og de to gældende
hvidvaskdirektiver.
Ud  over  at  videreføre  de  grundlæggende  regler  fra  de  to  foregående
hvidvaskdirektiver,  behandler  Kommissionens  direktivforslag  hovedsagligt
følgende forhold:
En udvidelse af direktivet til ikke kun at bekæmpe hvidvask af penge, men
også terrorfinansiering, der bliver en del af begrebet "hvidvask".
En  udvidelse  af  direktivets  anvendelsesområde  til  også  at  omfatte
forsikringsmæglere  samt  de  såkaldte  "trust  and  company  service
providers". Sidstnævnte omfatter blandt andet personer, der ejer aktier på
andres vegne (nominee ordning), personer, der deltager i stiftelsen af eller
som bestyrelsesmedlem i et selskab samt personer, der udbyder hjemsted
for selskaber, kontorhoteller m.v.
Forbud  mod  anonyme  konti  samt en  mere  detaljeret  regulering  af kravene  til
kundekendskab,  herunder  særligt  krav  om  kendskab  til  selskabers  fysiske
ejerkreds,  "beneficial  owners".  Endvidere  stilles  der  krav  til  en  øget
opmærksomhed  på  samt  kendskab  til  visse  typer  af  kunderelationer,  for
eksempel kunder, som indtager højere offentlige embeder mv. – de såkaldte
"politically exposed persons".
Med henblik på at lette byrden ved krav til kundekendskab for de virksomheder,
der er omfattet af direktivet, indeholder forslaget dog mulighed for, at de
omfattede virksomheder, i et vist omfang og under særlige betingelser, kan
basere sit kundekendskab på oplysninger fra andre, der har indhentet de i
direktivet krævede oplysninger. Det er dog op til det enkelte medlemsland at
beslutte.
Et krav om at virksomheder, der er omfattet af direktivet, sørger for, at deres
datterselskaber  eller  filialer,  beliggende  udenfor  EU,  pålægges  krav  til
(Løbenr. 22820)
3
kundekendskab og opbevaring af oplysninger herom i samme omfang som
direktivforslaget.
En  understregning  af,  at  medlemslandende  skal  sørge  for,  at  de  af  direktivet
omfattede  virksomheder  hurtigt  skal  kunne  videregive  samtlige  krævede
kundeoplysninger til brug for politiets efterforskning. Kommissionen bemærker
i den forbindelse, at direktivforslaget ikke indeholder et krav om oprettelse af et
register over bankkonti, men at Kommissionen dog samtidig vil holde øje med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465951_0004.png
bestemmelsens indvirkning i de enkelte medlemslande. Det bliver endvidere
foreslået, at politiet, om muligt, skal give en tilbagemelding om en sags udfald
m.v. til de virksomheder, der har underrettet politiet om en hvidvask- eller
terrorfinansieringsmistanke.
Der stilles krav til enten tilladelse til eller registrering af vekselkontorer samt de
såkaldte "trust and company service providers". Der stilles derudover krav om
tilladelse til spillekasinoer. Endvidere skal det påses, at samtlige personer og
virksomheder, der er omfattet af direktivet, overholder kravene i direktivet.
1. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets udtalelse  vil  først  kunne forventes  i  slutningen  af 2004  eller
starten af 2005.
2. Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen tilkendegiver i direktivforslaget, at økonomisk kriminalitet, herunder
hvidvask, samt terrorfinansiering kun kan bekæmpes på globalt plan. Dette betyder, at
hvidvaskdirektiverne  fortsat  skal  følge  FATFs  anbefalinger,  der  er  internationalt
anerkendte  standarder.  En  gennemførelse  af  disse  anbefalinger  på  EU-niveau  vil
endvidere sikre en fælles anvendelse af anbefalingerne i EU's medlemslande.
Regeringen er enig i, at bekæmpelsen af hvidvask og terrorfinansiering bedst opnås
gennem indførelse af fælles regler på området - både på EU plan og globalt plan.
3. Gældende dansk ret
Den danske Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og
finansiering  af  terrorisme,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  129  af  23.  februar  2004
(hvidvaskloven), har gennemført 1. og 2. hvidvaskdirektiv. På baggrund af FATFs 8
særlige anbefalinger om terrorfinansiering har den danske hvidvasklov, siden 2002,
endvidere omfattet terrorfinansiering.
Den danske hvidvasklov  har på nuværende  tidspunkt ikke  gennemført FATFs 40
anbefalinger i den reviderede udgave fra juni 2003.
(Løbenr. 22820)
4
4. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor.
5. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelse af forslaget til 3. hvidvaskdirektiv vil kræve en ændring af den danske
hvidvasklov.  Endvidere  kan  forslaget  få  betydning  for  udformningen  af  anden
lovgivning, herunder særligt i selskabslovgivningen.
Den danske hvidvasklov omfatter navnlig ikke så detaljerede regler til kundekendskab
som  foreslået  i  direktivet.  Dette  drejer  sig  særligt  om  kravene  til  kendskab  til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465951_0005.png
virksomhedens kunder, f.eks. et selskabs fysiske ejerkreds ("beneficial owners") samt
krav om øget opmærksomhed overfor kunder, der indtager højere offentlige embeder
m.v. ("politically exposed persons").
Derudover er de såkaldte "trust and company service providers" ikke omfattet af
lovens  anvendelsesområde.  Krav  om  registrering  af  "trust  and  company  service
providers" samt vekselkontoer skal ligeledes gennemføres i loven.
Endelig er det nødvendigt at indføre regler om et tilsyn med samtlige personer og
virksomheder,  som  er  omfattet  af  loven,  således  at  det  sikres,  at  de  pågældende
virksomheder og personer overholder kravene i loven.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget  vil  betyde  væsentlige  ændringer  i  de  nugældende  regler  for  de
virksomheder  og  personer,  som  er  eller  vil  blive  omfattet  af  direktivet.  Både
virksomheder og offentlige myndigheder vil blive pålagt ikke uvæsentlige omkostninger
i forbindelse med indførelse af de forøgede registrerings- og tilsynsopgaver.
De væsentlige ændringer vil særligt berøre kravene til kundekendskab samt det forhold,
at virksomheder og personer, der ikke på nuværende tidspunkt er underlagt et tilsyn
med overholdelsen af hvidvaskreguleringen, vil blive underlagt et sådant tilsyn.
7. Tidligere forelæggelser
Der er ikke tidligere fremsendt notater til Folketingets Europaudvalg vedrørende dette
direktivforslag.
(Løbenr. 22820)