Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 1182
Offentligt
1466016_0001.png
PDF udgave (107 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
30. august 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets
grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til direktiv om fælles regler for
certificering af flyveledere, KOM(2004) 473 endelig.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466016_0002.png
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
10. august 2004
222-146
AMK, lokaltelefon 2 43 81
2. Kontor
Grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til direktiv om fælles
regler for certificering af flyveledere, KOM(2004) 473 endelig
1. Resumé
Kommissionens forslag til direktiv har til formål at fastlægge ensartede bestemmelser for certificering
andet flyveledere og udbydere af flyvelederuddannelser. En national tilsynsmyndighed skal varetage d
herunder certificerings- og tilsynsopgaver, som påhviler tilsynsmyndigheden i henhold til forslaget.
2. Baggrund og indhold
Forslaget til direktiv om fælles regler for certificering af flyveledere er fremsat under henvisning
til Traktatens artikel 80, stk. 2, og skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen
med Europa-Parlamentet (artikel 251).
Forslaget har relation til pakken af forordninger om et fælles europæisk luftrum (Single
European Sky), som trådte i kraft i april 2004. Med fælles regler for certificering af udøvere af
luftfartstjenester, etablering af funktionelle luftrumsblokke, ensartet klassificering af luftrummet
og sikring af integration mellem de nationale lufttrafikstyringssystemer udgør disse
forordninger grundlaget for oprettelse af et fælles europæisk luftrum. Efter en af
forordningerne -  luftfartstjenesteforordningen – kan Kommissionen fremsætte forslag om
fælles regler for certificering af flyveledere inden for Fællesskabet.
Kommissionen har forud for forslaget undersøgt medlemsstaternes praksis for certificering af
flyveledere. Undersøgelsen viste, at der er variationer i medlemsstaternes procedurer og
niveauer for certificering af flyveledere på trods af eksisterende internationale standarder som
udarbejdet af den internationale luftfartsmyndighedsorganisation ICAO og den europæiske
organisation for luftfartens sikkerhed Eurocontrol.
De konstaterede variationer i medlemsstaternes procedurer og niveauer for certificering er
ifølge Kommissionen ikke længere acceptable inden for Fællesskabet henset til en øget risiko
for sikkerheden i det tæt trafikerede europæiske luftrum.
Det anføres, at fælles regler for certificering vil forbedre sikkerheden gennem et ensartet og
mere sammenligneligt niveau for flyvelederes kvalifikationer såvel internt i den enkelte udbyder
af lufttrafiktjenester som i forholdet mellem flere udbydere af lufttrafiktjenester. Dette vil
bidrage til at lette etableringen af funktionelle luftrumsblokke på tværs af medlemsstaternes
grænser i forbindelse med oprettelsen af et fælles europæisk luftrum.
Videre anføres det, at fælles regler vil føre til en mere effektiv organisering af arbejdsmarkedet
2
for flyveledere og forbedre forholdene for flyvelederes frie bevægelighed gennem fjernelse af
grundlaget for den forsigtighed, som nogle medlemsstater i dag måtte have i relation til gensidig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466016_0003.png
anerkendelse af certifikater udstedt af andre medlemsstater. certificering af flyveledere som
Forslaget bygger på eksisterende internationale standarder for
udarbejdet af den internationale luftfartsmyndighedsorganisation ICAO (Annex I) og af den
europæiske organisation for luftfartens sikkerhed Eurocontrol (ESARR 5 - Eurocontrol Safety
Regulatory Requirement).
En af forordningerne i pakken om et fælles europæisk luftrum - luftfartstjenesteforordningen -
indeholder bestemmelser om optagelse af Eurocontrols standarder og sikkerhedskrav inden for
forordningens anvendelsesområde i fællesskabsretten. Kommissionen foreslår med forslaget, at
Eurocontrol’s ESARR 5 optages i fællesskabsretten i overensstemmelse med førnævnte
forordning. Forslaget indeholder derudover supplerende bestemmelser om bl.a. certificering af
træningsudbydere og forpligtelse til at auditere alle elementer i systemet for certificering af
flyveledere.
Forslaget finder anvendelse på ansøgninger om certifikat til flyveledere og elever ansat af
udøvere af luftfartstjenester, som hovedsageligt tilbyder tjenester til civil lufttrafik.
Medlemsstaterne skal udpege en national tilsynsmyndighed til varetagelse af de opgaver, som
påhviler myndigheden i henhold til forslaget. Den nationale tilsynsmyndighed skal være
uafhængig af udbydere af flyvelederuddannelser, og som minimum uafhængig på det
funktionelle plan.
Medlemsstaterne skal sikre, at lufttrafiktjenester alene udøves af behørigt certificerede
flyveledere. Forslaget indeholder krav til udstedelse af certifikater til flyveledere og elever,
herunder alder, uddannelse, fysisk helbred og sprogfærdigheder. Forslaget indeholder endvidere
krav til udstedelse af certifikatpåtegninger til træningsinstruktører samt kriterier for
opretholdelse af flyvelederes kategoripåtegninger om udøvelse af specifikke lufttrafiktjenester.
Et certifikat udstedes til en person, der vurderes som kompetent til at agere som flyveleder eller
flyvelederelev, og er personlig ejendom. Et certifikat skal indeholde oplysninger om de
kategorier af lufttrafiktjenester, som den enkelte indehaver af certifikatet må udøve (fx
tårnkontroltjeneste med/uden anvendelse af radar, indflyvningskontroltjeneste med/uden
anvendelse af radar, områdekontroltjeneste med/uden anvendelse af radar). Et certifikat kan
blive tilbagekaldt, hvis der opstår tvivl om en flyveleders kvalifikationer, eller hvis der er tale
om grov uagtsomhed fra en flyveleders side. Medlemsstaterne skal anerkende
flyveledercertifikater udstedt af andre medlemsstater i overensstemmelse med forslagets
bestemmelser.
Den nationale tilsynsmyndighed skal forestå certificering af enheder, som tilbyder uddannelse
af flyveledere. Forslaget indeholder krav til certificering af uddannelsessteder. Medlemsstaterne
skal anerkende certifikater til uddannelsessteder udstedt af andre medlemsstater i
overensstemmelse med forslagets bestemmelser.
Den nationale tilsynsmyndighed skal regelmæssigt auditere alle elementer af systemet for
certificering af flyveledere og har derudover mulighed for at kontrollere gennemførelse og
overholdelse af forslagets bestemmelser ved stikprøver.
3. Gældende dansk ret
Bestemmelser for Civil Luftfart (BL) 6-03 om certificering, generelt.
Bestemmelser for Civil Luftfart 6-05 om helbredskrav.
Bestemmelser for Civil Luftfart 6-69 om godkendelse af ikke-dansk certifikat (validering og
konvertering).
Bestemmelser for Civil Luftfart 6-70 om flyveledercertifikat
Bestemmelser for Civil Luftfart 6-94 om teoretisk uddannelse til flyveledercertifikat m.m.
Bestemmelser for Civil Luftfart 6-95 om praktisk uddannelse til flyveledercertifikat m.m.
Det bemærkes, at en revision af ovennævnte Bestemmelser for Civil Luftfart pågår. De
3
reviderede bestemmelser forventes at træde i kraft i efteråret 2004.
Derudover forventes Bestemmelser for Civil Luftfart 6-99 om godkendte personer (i
forbindelse med uddannelse) ligeledes at træde i kraft i efteråret 2004.
4. Høring
Høring over Kommissionens forslag er endnu ikke afsluttet. Supplerende grundnotat vil blive
fremsendt, når høringssvarene foreligger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466016_0004.png
5. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Implementering af direktivet forventes ikke at medføre ændringer af de på
implementeringstidspunktet gældende Bestemmelser for Civil Luftfart, bortset fra indførelse af
krav til sprogfærdigheder.
6. Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at kunne føre til mindre stigninger i omkostninger for den nationale
tilsynsmyndighed, som skal udpeges i henhold til forslaget. Omkostningerne vil dog blive
udlignet gennem de gebyrer, som opkræves for tilsynsmyndighedens udstedelse af certifikater
til uddannelsessteder, flyveledere m.fl.
Forslaget skønnes at kunne føre til mindre stigninger i omkostninger for udøvere af
lufttrafiktjenester. Dette skyldes hovedsageligt forslagets krav om vedligeholdelse af
flyvelederes uddannelse samt eventuelle stigninger i gebyrer til tilsynsmyndigheden for
udstedelse af certifikater.
7. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen vurderer, at et direktiv er det mest hensigtsmæssige instrument til fastlæggelse
af fælles standarder for flyvelederes kompetencer. Det vil efter forslaget være op til den enkelte
medlemsstat at træffe beslutning om gennemførelse af direktivets standarder. Regeringen er
enig heri.
Det er endvidere regeringens vurdering, at forslaget ikke strækker sig videre end nødvendigt for
at opfylde målsætningen om indførelse af ensartede standarder for certificering af flyveledere i
fællesskabsretten.
8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.