Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 1249
Offentligt
1466087_0001.png
PDF udgave (274 KB)
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
22. september 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets orienteringsnotat om
de større, væsentlige EU-sager på Justitsministeriets område, der må forventes at komme op under
det nederlandske formandskab (2. halvår 2004).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0002.png
Vedlagt sendes et orienteringsnotat om de større, væsentlige EU-sager på
Justitsministeriets område, der må forventes at komme op under det hollandske
formandskab (2. halvår 2004), idet Justitsministeriet skal anmode
Udenrigsministeriet om at sende notatet til Folketingets Europaudvalg.
Tidspunktet for fremsendelsen til Folketingets Europaudvalg bedes meddelt
Justitsministeriet (kontorleder Tove Rune, ministerens forkontor, lokal 22703),
idet notatet herefter vil blive sendt til Folketingets Retsudvalg til orientering.
/
2
Orienteringsnotat om de større, væsentlige EU-sager på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0003.png
Justitsministeriets område, der må forventes at komme op under det
hollandske formandskab (2. halvår 2004)
Formueret
1. Forbrugerkredit – forslag til ændring af direktiv om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
forbrugerkredit (87/102/EØF)
Kommissionen  fremsatte  den  11.  september  2002  et  forslag  til  direktiv  om
harmonisering  af  medlemsstaternes  love  og  administrative  bestemmelser  om
forbrugerkredit (KOM (2002) 443 endelig).
Direktivforslaget   skal   afløse   og   samtidig   modernisere   det   eksisterende
forbrugerkreditdirektiv  (direktiv  87/102/EØF  som  ændret  ved  direktiverne
90/88/EØF og 98/7/EF).
Der er tale om et meget omfattende direktivforslag, som bl.a. indeholder regler om
annoncering,  rådgivning  mv.  forud  for  indgåelse  af  en  låneaftale,  databeskyttelse,
udformning  af  låneaftaler,  herunder  fortrydelsesret,  afgivelse  af  en  række
kreditoplysninger,  urimelige  kontraktvilkår,  opfyldelse  af  låneaftaler,  herunder
misligholdelse, og kautionsforhold.
I modsætning til det eksisterende forbrugerkreditdirektiv omfatter forslaget lån, der
sikres ved pant i fast ejendom, såfremt lånet er bestemt til andre formål end køb af fast
ejendom eller om- eller tilbygning af ejerboliger.
Direktivforslaget indeholder – i modsætning til det eksisterende forbrugerkreditdirektiv
–  ikke  nogen  minimumsklausul,  og  der  er  således  med  forslaget  lagt  op  til
totalharmonisering af området for forbrugerkredit.
Grundnotat  er  sendt  til  Folketingets  Europaudvalg  og  Retsudvalg  den  1.
november 2002. På rådsmødet (konkurrenceevne) den 14.-15. november 2002
præsenterede  Kommissionen  forslaget.  Europa-Parlamentet  har  afgivet  en
udtalelse  om  forslaget  den  23.  september  2003.  Parlamentet  har  forkastet
Kommissionens forslag og opfordret Kommissionen til at stille et nyt forslag.
Parlamentet  henviser  i  sin  udtalelse  blandt  andet  til,  at  forslaget  ikke  i
tilstrækkelig  grad  er  samordnet  med  eksisterende  og  kommende  EU-regler,
herunder persondatadirektivet, konkurrenceretten og Basel II, som omhandler
kapitaldækningskrav for pengeinstitutter.
Europa-Parlamentet har i forlængelse heraf afgivet endnu en udtalelse om
forslaget den 2. april 2004, hvor der stilles 50 ændringsforslag til
3
direktivforslaget.
På denne baggrund forventes det, at Kommissionen vil fremsætte et revideret
direktivforslag i september 2004 med henblik på at imødekomme
Europa-Parlamentets holdning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0004.png
Det forventes, at det hollandske formandskab vil arbejde for, at det reviderede
forslag fremmes i løbet af 2. halvår 2004. Forslaget er sat på den foreløbige
dagsorden for rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26. november 2004 med
henblik på politisk drøftelse.
Vejtransport
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om harmonisering af
visse sociale bestemmelser inden for vejtransport (ny køre- og
hviletidsforordning)
Kommissionen fremsatte den 12. oktober 2001 et forslag til en ny køre- og
hviletidsforordning, som skal erstatte den eksisterende køre- og hviletidsforordning.
Formålet med Kommissionens forslag er at forbedre anvendelsen og håndhævelsen
af den gældende køre- og hviletidsforordning ved at tydeliggøre, forenkle og
ajourføre de fælles regler samt indføre foranstaltninger, der skal resultere i mere
effektive og ensartede kontrolordninger og sanktioner i hele EU.
Ved forordningsforslaget fastsættes regler for køretid, pauser og hviletid for
førere, der udfører godstransport og passagerbefordring ad vej, med det formål
at harmonisere vilkårene for konkurrencen mellem de forskellige former for
landtransport,  navnlig  vejtransporten,  og  at  forbedre  arbejdsvilkårene  og
færdselssikkerheden.
Trafikministeriet, hvorunder køre- og hviletidsområdet hørte på tidspunktet for
fremsættelsen  af  forslaget,  har  oplyst,  at  der  blev  udarbejdet  et  foreløbigt
grundnotat  om  Kommissionens  forslag.  Grundnotatet  blev  imidlertid  –  på
grund af folketingsvalget den 20. november 2001 – ikke sendt til Folketingets
Europaudvalg. Alle Folketingets partier blev i stedet orienteret om forslaget
ultimo november 2001, idet trafikministeren gav partierne et eksemplar af det
aktuelle notat til brug for rådsmøde (Telekommunikation og Transport) den 6. –
7. december 2001, hvor forslaget var på dagsordenen til orientering.    
Efter regeringsskiftet blev det ved kongelig resolution besluttet, at opgaver og
regelfastsættelse om bl.a. køre- og hviletid skulle overføres til Justitsministeriet.  
4
Den 14. januar 2003 afgav Europa-Parlamentet udtalelse ved førstebehandlingen
af Kommissionens forslag, hvorefter Kommissionen fremsatte et nyt revideret
forslag (KOM(2003) 490 endelig) den 2. september 2003. Grundnotat om det
reviderede forslag er sendt til Folketingets Europaudvalg den 28. november
2003 og til Folketingets Retsudvalg den 1. december 2003.
Folketingets Europaudvalg, Retsudvalg og Trafikudvalg blev senest orienteret
om sagen forud for rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den
10.  –  11.  juni  2004,  hvor  der  blev  opnået  politisk  enighed  om
forordningsforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0005.png
Fælles holdning om forslaget forventes vedtaget og forelagt Europa-Parlamentet
i 2. halvår 2004.
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
minimumsbetingelser for gennemførelse af direktiv 2002/15/EF og af
Rådets forordninger nr. 3820/85 og 3821/85 med hensyn til visse
bestemmelser inden for vejtransportvirksomhed (nyt
standardkontroldirektiv)
Den   4.   december   2003   fremsatte   Kommissionen   et   forslag   til
Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv  om  minimumsbetingelser  for
gennemførelse  af  direktiv  2002/15/EF  (arbejdstidsdirektivet)  og  af  Rådets
forordninger   3820/85   (køre-   og   hviletidsforordningen)   og   3821/85
(takograf-forordningen) (KOM(2003) 628 endelig).
Med dette direktivforslag sætter Kommissionen fokus på håndhævelsesindsatsen
i medlemsstaterne for så vidt angår bestemmelserne i henholdsvis køre- og
hviletidsforordningen (som for tiden er under revision, jf. punkt 2 ovenfor),
takograf-forordningen samt arbejdstidsdirektivet.
Kommissionen  foreslår  overordnet,  at  medlemsstaterne  skal  gennemføre  en
omfattende  og  repræsentativ  kontrol  af  personer,  der  udfører  mobile
vejtransportaktiviteter,  førere,  virksomheder  og  køretøjer  inden  for  alle
transportkategorier, der er omfattet af de nævnte regelsæt.
Med henblik på at  målrette kontrolindsatsen og danne  sig et overblik over
udviklingen inden for Unionen sætter Kommissionens direktivforslag endvidere
fokus på behovet for øget samarbejde mellem medlemsstaterne.
Europa-Parlamentet afgav den 20. april 2004 sin udtalelse om forslaget. Udtalelsen
indeholder en række ændringsforslag.
5
Grundnotat om direktivforslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg den 21. maj
2004 og til Folketingets Retsudvalg den 24. maj 2004.  
Folketingets Europaudvalg, Retsudvalg og Trafikudvalg blev senest orienteret
om sagen forud for rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den
10.  –  11.  juni  2004,  hvor  der  blev  opnået  politisk  enighed  om
forordningsforslaget.
Fælles holdning om forslaget forventes vedtaget og forelagt Europa-Parlamentet
i 2. halvår 2004.
4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kørekort (3.
kørekortdirektiv)
Kommissionen fremsatte den 5. december 2003 et forslag til tredje kørekortdirektiv
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0006.png
(KOM(2003) 621 endelig), som skal afløse det eksisterende direktiv om kørekort.
Formålet  med  Kommissionens  forslag  er  bl.a.  at  mindske  muligheden  for
forfalskninger  af  kørekortet.  Det  foreslås,  at  der  fremover  kun  skal  være  én
EF-kørekortmodel, og der skal være mulighed for at indsætte en mikroprocessor i
kørekortet.
Det  foreslås  også,  at  gyldighedstiden  for  kørekort  og  hyppigheden  af  lægekontrol
harmoniseres. Kørekort, der udstedes eller fornyes efter direktivets ikrafttræden, skal
efter forslaget have en begrænset administrativ gyldighed, således at kørekort jævnligt
opdateres.
Forslaget indeholder regler om at indføre kørekort for knallerter. Endvidere foreslås
visse af kørekortkategorierne ændret, og kategorier, der tidligere var valgfrie, gøres
obligatoriske. Som eksempel kan nævnes, at kategorien ”lille bus” foreslås indført i alle
medlemslande. Endvidere foreslås det, at alderskravene for erhvervelse af kørekort til
nogle kategorier ændres. Alderskravet for erhvervelse af kørekort til større busser
foreslås f.eks. hævet til 24 år.
Herudover   indføres   der   mindstekrav   til   køreprøvesagkyndiges   grund-   og
efteruddannelse.
Grundnotat  om  direktivforslaget  er  den  20.  juli 2004  sendt  til  Folketingets
Europaudvalg og den 21. juli 2004 til Folketingets Retsudvalg.
Det forventes, at det hollandske formandskab vil arbejde for, at forslaget fremmes i
løbet  af  2.  halvår  2004.  Direktivforslaget  er  sat  på  den  foreløbige  dagsorden  for
rådsmødet  (Transport,  Telekommunikation  og  Energi)  den  7.  oktober  2004  med
henblik på fælles tilgang (”general approach”).     
Dyrebeskyttelse
6
5. Forslag til direktiv om beskyttelse af slagtekyllinger
Det forventes, at Kommissionen i september eller oktober 2004 fremsætter et
forslag til direktiv om beskyttelse af slagtekyllinger. Der er ikke i forvejen fastsat
specifikke EU-retlige regler om beskyttelse af slagtekyllinger. Forslaget afventer
imidlertid vedtagelse i Kommissionen.
Det hollandske formandskab har sat direktivforslaget om beskyttelse af
slagtekyllinger på dagsordenen for et arbejdsgruppemøde den 17. september
2004 under forudsætning af, at Kommissionen på det tidspunkt har fremsat
forslaget. Formandskabet forventer herefter, at der bliver afholdt ét månedligt
arbejdsgruppemøde.
Det er uafklaret, om forslaget forventes vedtaget under det hollandske
formandskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0007.png
7
Civilretligt samarbejde (retlige og indre anliggender)
6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om lovvalgsregler for
forpligtelser uden for kontraktforhold (”Rom II”)
*
Kommissionen fremsatte den 22. juli 2003 et forslag til forordning om lovvalgsregler
for forpligtelser uden for kontraktforhold (”Rom II”) (KOM(2003) 427 endelig).
Forslaget til forordning har til formål at harmonisere medlemsstaternes regler om,
hvilket lands lovgivning der skal anvendes på en forpligtelse uden for kontraktforhold.
Forslaget  indeholder  bl.a.  regler   om  lovvalget  for  forpligtelser   uden  for
kontraktforhold, der udspringer af en retsstridig handling. For sådanne forpligtelser
foreslås loven i det land, hvor skaden er opstået eller truer med at opstå, anvendt som
hovedregel.    Derudover  giver  forslaget  særlige  regler  for  lovvalget  for  visse
forpligtelser, eksempelvis forpligtelser forårsaget af et defekt produkt (produktansvar),
illoyal konkurrence, miljøskader og krænkelse af privatlivet og individets rettigheder.
Desuden fastsætter forslaget regler om lovvalget for forpligtelser, som udspringer af
andet end en retsstridig handling, f.eks. overskridelse af en fuldmagt eller indfrielse af
en  anden  persons  forpligtelser.  Forslaget  indeholder  endelig  regler  om  parternes
mulighed for at aftale lovvalg.
Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg den 3.
december 2003. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet sin udtalelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0008.png
Det forventes, at sagen vil være højt prioriteret under det hollandske formandskab,
der har sat forordningsforslaget på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (retlige
og indre anliggender) den 2.-3. december 2004.
7. Indgåelse af mellemstatslige aftaler vedrørende fællesskabsretsakter,
der er omfattet af
det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender, og som
ikke vedrører udbygning af Schengen-reglerne (parallelaftaler)
Siden Amsterdamtraktaten trådte i kraft den 1. maj 1999, er der vedtaget en
række fællesskabsretsakter, der er omfattet af det danske forbehold vedrørende
retlige og indre anliggender, og som Danmark ikke har mulighed for at tilslutte
sig efter den særlige Schengen-procedure i artikel 5 i protokollen om Danmarks
stilling. En eventuel dansk tilknytning til disse retsakter vil derfor alene kunne
ske ved konkrete mellemstatslige aftaler mellem Danmark og EU om de enkelte
fællesskabsretsakter.
På  det  civilretlige  område  har  Danmark  efter  forudgående  drøftelser  i
Folketingets Europaudvalg indtil videre anmodet om sådanne ”parallelaftaler” i
relation  til  Bruxelles  I-forordningen  (forordning  (EF)  nr.  44/2001  af  22.
8
december 2000), forkyndelsesforordningen (forordning (EF) nr. 1348/2000 af
29. maj 2000), konkursforordningen (forordning (EF) nr. 1346/2000 af 29. maj
2000) og Bruxelles II-forordningen (forordning (EF) nr. 1347/2000 af 29. maj
2000,  der nu  er  afløst  af  forældreansvarsforordningen  (forordning  (EF)  nr.
2201/2003 af 27. november 2003), der trådte i kraft den 1. august 2004).
Den  2.  juli  2002  anmodede  Kommissionen  Rådet  om  bemyndigelse  til  at
forhandle  parallelaftaler  med  Danmark  for  så  vidt  angår  Bruxelles
I-forordningen og forkyndelsesforordningen. Rådet vedtog den 8. maj 2003 at
bemyndige  Kommissionen  til  at  indlede  forhandlinger  med  Danmark  om
indgåelse  af  disse  parallelaftaler.  Derimod  har  Kommissionen  ikke  fundet
tilstrækkeligt  grundlag  for  at  søge  at  indgå  parallelaftaler  med  Danmark
vedrørende konkursforordningen og Bruxelles II-forordningen.
Sagen er senest forelagt Europaudvalget og Retsudvalget forud for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 8. maj 2003 samt ved fremsendelse af et notat
af 1. marts 2004 om status for indgåelse af parallelaftaler.
Forhandlinger   om   indgåelse   af   parallelaftaler   vedrørende   Bruxelles
I-forordningen  og  forkyndelsesforordningen  søges  afsluttet  under  hollandsk
formandskab.
8. Indgåelse af aftale mellem EU og Lugano-staterne om retternes kompetence
og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og
handelsretlige område
Den såkaldte Lugano-konvention blev indgået i 1988 mellem de daværende 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0009.png
EU-stater og 6 EFTA-stater. Lugano-konventionen vedrører
jurisdiktionskompetence samt anerkendelse og fuldbyrdelse i EU af domme mv.
afsagt i en EFTA-stat og omvendt. Lugano-konventionen svarer i det væsentlige til
EF-domskonventionen, der indtil Bruxelles I-forordningen trådte i kraft, regulerede
de samme forhold mellem EU-medlemslandene. Lugano-konventionen gælder for
de hidtidige 15 EU-lande samt Polen (men ikke de øvrige 9 nye medlemslande),
Norge, Island og Schweiz.
Med henblik på at opnå parallelitet mellem Lugano-konventionen og Bruxelles
I-forordningen, der med virkning fra den 1. marts 2002 erstattede
EF-domskonventionen for 14 EU-landes vedkommende (dvs. eksklusiv Danmark),
og siden den 1. maj 2004 også gælder for de 10 nye medlemslande, traf Rådet den
14. oktober 2002 afgørelse om at bemyndige Kommissionen til at indlede
forhandlinger om en ny Lugano-konvention. Rådet besluttede samtidig at anmode
EF-Domstolen om en udtalelse om, hvorvidt EU som sådant eller både EU og
medlemsstaterne har kompetence til at indgå den nye Lugano-konvention.
9
Sagen er forelagt Europaudvalget og Retsudvalget forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 14.-15. oktober 2002.
Det er endnu usikkert, hvornår EF-Domstolens udtalelse foreligger.
Forhandlingerne om en ny Lugano-konvention forventes dog indledt i løbet af
efteråret 2004.
9. Forordning om betalingspåbudsordre
Kommissionen fremsatte den 19. marts 2004 et forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om indførelse af en europæisk betalingspåbudsprocedure
(KOM(2004) 173 endelig).
Forslaget sigter mod at fastsætte fælles europæiske regler, der skal tjene til hurtig og
effektiv inddrivelse af ubestridte krav. Efter forslaget kan en kreditor anmode en
domstol om at sende en betalingspåmindelse vedrørende et forfaldent pengekrav.
Betalingsmeddelelsen forkyndes for sagsøgte, idet denne anmodes om enten at
efterkomme kravet eller at bestride kravet inden for en bestemt tidsfrist. Hvis
sagsøgte undlader dette, udstedes en betalingspåbudsordre, hvorefter kravet vil
kunne tvangsfuldbyrdes. Gør sagsøgte indsigelse mod kravet, fortsætter sagen som
udgangspunkt som en almindelig civil sag. Efter forslaget skal proceduren, der er
frivillig for fordringshaveren, kunne anvendes både på grænseoverskridende og rent
interne sager.
Forslaget tillige med et grundnotat herom er sendt til Folketingets Europaudvalg og
Retsudvalg den 5. juli 2004.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden (som muligt punkt) for rådsmøderne
(retlige og indre anliggender) den 25.-26. oktober og 2.-3. december 2004 med
henblik på en orienterende debat.
10. Direktiv om småkravsprocedure
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0010.png
Som opfølgning på konklusionerne fra rådsmødet i Tampere i oktober 1999
udarbejdede Kommissionen en grønbog om en EF-procedure for betalingspåbud og
om foranstaltninger til forenkling og fremskyndelse af søgsmål om krav af mindre
værdi (KOM(2002) 746 endelig). Grønbogen blev den 20. december 2002 sendt i
høring blandt medlemslandene og andre interesserede parter.
Regeringen afgav den 13. juni 2003 et høringssvar til Kommissionen, som er sendt
til Europaudvalget og Retsudvalget den 16. juni 2003.
I fortsættelse af grønbogen har Kommissionen udarbejdet et foreløbigt udkast til
forslag til en europæisk småkravsprocedure, der blev drøftet på et uformelt
10
arbejdsgruppemøde i Kommissionen den 16. marts 2004.
Forslaget forventes at ville indføre en særlig forenklet procedure for behandlingen
af sager om krav af mindre værdi (småkrav). Der forventes bl.a. foreslået en regel
om skriftlig behandling af sager om småkrav, medmindre retten i det enkelte
tilfælde finder, at der skal ske mundtlig forhandling. Det forventes endvidere
foreslået, at retten skal have ansvaret for bevisførelsen, og at der ikke skal være krav
om advokatrepræsentation. Endelig forventes forslaget at indeholde en regel om, at
domme i sager vedrørende småkrav afsagt i én medlemsstat skal kunne
tvangsfuldbyrdes i de øvrige medlemsstater uden mellemliggende procedurer i disse
medlemsstater (de såkaldte eksekvaturprocedurer).
Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til direktiv i løbet af 2. halvår 2004.
11. Direktiv om alternativ konfliktløsning (mægling)
Som opfølgning på konklusionerne fra rådsmødet i Tampere i oktober 1999
udarbejdede Kommissionen en grønbog om alternativ konfliktløsning på det civil-
og handelsretlige område (KOM(2002) 196 endelig). Grønbogen blev den 19. april
2002 sendt i høring blandt medlemslandene og andre interesserede parter.
Regeringen afgav den 5. marts 2003 et høringssvar til Kommissionen, som er sendt
til Europaudvalget og Retsudvalget den 27. maj 2003.
Kommissionen har udarbejdet et foreløbigt udkast til forslag til direktiv om
regulering af visse aspekter af mægling i civile- og handelssager, der blev drøftet på
et uformelt arbejdsgruppemøde i Kommissionen den 12. maj 2004.
Det forventes, at forslaget vil omfatte enhver proces, hvor to eller flere parter bistås
af en tredjemand med henblik på løsning af en konflikt (mægling). Forslaget
forventes at indeholde visse minimumsstandarder for de enkelte medlemslandes
regulering af mægling, herunder f.eks. regler om de muligheder en ret skal have for
at kunne henvise parterne i en retssag til mægling, om fortrolighed af indholdet af
mæglingsforhandlinger og om tvangsfuldbyrdelse af forlig, der er resultatet af
mægling.
Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til direktiv i løbet af 2. halvår 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0011.png
12. Forslag til Rådets forordning om standarder for sikkerhedselementer
og biometriske identifikatorer i EU-borgernes pas
Kommissionen fremsatte den 18. februar 2004 et forslag til Rådets forordning
om  standarder  for  sikkerhedselementer  og  biometriske  identifikatorer  i
EU-borgernes pas
(KOM(2004) 116 endelig).
11
Formålet  med  forslaget  er  at  gøre  passet  mere  sikkert  ved  at  pålægge
medlemsstaterne  pligt til  at  indføre  minimumsstandarder  for  harmoniserede
sikkerhedselementer  for  de  pas,  de  udsteder,  og  samtidig  fastsætte  de
biometriske  identifikatorer,  der  skal  anvendes  for  at  etablere  en  pålidelig
sammenhæng  mellem  dokumentet  og  dets  indehaver.  Den  praktiske
gennemførelse,  herunder  behandlingen  af  de  biometriske  data,  overlades  til
medlemsstaterne  i  overensstemmelse  med  de  tekniske  specifikationer,  som
fastsættes af et særligt udvalg.
Herudover vil en fælles strategi ifølge Kommissionen også være nødvendig af
hensyn til den amerikanske lovgivning, der bl.a. kræver indførelse af biometriske
pas som forudsætning for indrejse til USA fra visumfritagne lande efter den 26.
oktober 2004. Det bemærkes i den forbindelse, at den amerikanske regering i
april  2004  anmodede  Kongressen  om  at  tilvejebringe  lovgivning,  der  kan
udskyde den amerikanske frist for krav om biometri i pas som forudsætning for
indrejse til USA fra visumfritagne lande til den 30. november 2006. En sådan lov
er imidlertid endnu ikke vedtaget.
På et møde om bekæmpelse af terrorisme den 25. – 26. marts 2004 vedtog Det
Europæiske  Råd  en  erklæring,  hvoraf  bl.a.  fremgår,  at  Rådet  skal  vedtage
Kommissionens forslag om standarder for sikkerhedselementer og biometriske
identifikatorer i EU-borgernes pas inden udgangen af 2004.
Ved  forordningsforslaget  fastsættes  dels  sikkerhedsstandarder,  der  vedrører
passet   som   helhed   (materiale,   trykteknikker,   nummerering   og
udfærdigelsesprocedurer),  dels  forskrifter  for  de  data,  der  skal  optages  i
persondatasiden i pas. Ifølge forslaget skal passet indeholde et maskinlæsbart
lagringsmedium,  som  kan  indeholde  en  biometrisk  oplysning  i  form  af  et
ansigtsbillede. Herudover kan medlemsstaterne frit vælge, om de vil medtage en
sekundær   biometrisk   oplysning,   som   kan   være   fingeraftryk.   Hvis
medlemsstaterne vælger at medtage fingeraftryk, skal de gøre det i interoperable
formater, således at de kan anvendes af alle medlemsstater.
Herudover skal medlemsstaterne installere registreringsudstyr på det sted, hvor
dataene   skal   produceres,   og   installere   verifikationssystemer   ved
grænseovergangsstederne.
Forordningsforslaget er fremsat under henvisning til artikel 62, nr. 2), litra a) i
afsnit  IV  i  TEF  og  skal  vedtages  med  enstemmighed  efter  høring  af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0012.png
Europa-Parlamentet, jf. TEF artikel 67, stk. 2, 1. led.
Grundnotat vedrørende forslaget er sendt til Europaudvalget den 19. maj 2004
og til Retsudvalget den 24. maj 2004. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet
12
sin udtalelse.
Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg blev senest orienteret om sagen forud
for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004, hvor der blev
opnået  enighed  om,  at  forslaget  skal  indeholde  et  obligatorisk  biometrisk
kendetegn i form af et ansigtsbillede.
Det forventes, at forslaget vil blive sat på dagsordenen for et af de kommende
rådsmøder (retlige og indre anliggender) med henblik på vedtagelse.
Politimæssigt og strafferetligt samarbejde
Indledning
Det hollandske formandskab vil videreføre arbejdet med gennemførelse af et
område med  frihed,  sikkerhed  og retfærdighed  i  overensstemmelse  med de
konklusioner  og  arbejdsprogrammer,  der  er  vedtaget  af  henholdsvis  Det
Europæiske Råd og Rådet for retlige og indre anliggender.
En  væsentlig  opgave  for  det  hollandske  formandskab  vil  desuden  være  at
færdiggøre  den  såkaldte  Tampere  II-proces,  som  blev  igangsat  af  stats-  og
regeringscheferne på mødet i Det Europæiske Råd den 17.-18. juni 2004. Dette
forventes  bl.a.  at  ville  ske  i  lyset  af  Kommissionens  meddelelse  om
gennemførelsen  af  Amsterdam-traktatens  bestemmelser  om  retlige  og  indre
anliggender samt gennemførelsen af konklusionerne fra mødet i Det Europæiske
Råd i Tampere den 15.-16. oktober 1999 (KOM(2004) 401 endelig).
Herudover forventes Det Europæiske Råds enighed om udkastet til den nye
forfatningstraktat også at ville præge aktiviteten på området, idet man naturligvis
i første omgang vil fortsætte det lovgivningsmæssige arbejde på grundlag af den
eksisterende traktat. Ikke mindst Tampere II-processen og udarbejdelsen af et
flerårigt  program  for  retlige  og  indre  anliggende  vil  blive  præget  af
forventningerne til samarbejdet på grundlag af den nye forfatningstraktat.
Der vil under det hollandske formandskab blive afholdt rådsmøder (retlige og
indre anliggender) den 19. juli, den 25.-26. oktober, den 19. november og den
2.-3.  december  2004.  Der  afholdes  endvidere  et  uformelt  justits-  og
indenrigsministermøde den 30. september og 1. oktober 2004.
13. Politisamarbejde
Det   hollandske  formandskab   forventes  på   baggrund  af  forslag  fra
Kommissionen  at  prioritere  spørgsmålet  om  videreudviklingen  af  Cepol,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0013.png
13
herunder ikke mindst vedrørende Cepols fremtidige struktur.
Herudover vil man fra hollandsk side skulle fortsætte bestræbelserne på at styrke
det operative samarbejde inden for rammerne af Task Forcen af europæiske
politichefer, idet Rådet senest i december måned 2004 bl.a. vil skulle tage stilling
til Task Forcens fremtidige struktur.
Det   hollandske   formandskab   vil   samtidig   prioritere   drøftelser   om
videreudviklingen  af  Netværket  for  beskyttelse  af  fremtrædende  personer,
ligesom Holland vil fremme drøftelser om udarbejdelsen af etiske retningslinjer
for politiet. Holland vil tillige fremlægge et forslag om oprettelse af et netværk
for politimyndigheder inden for forskellige former for trafik på de europæiske
hovedfærdselsårer.
Herudover forventes det hollandske formandskab at prioritere afslutningen af
forhandlingerne  om  forslaget  til  Rådets  afgørelse  om  bekæmpelse  af
grænseoverskridende  kriminalitet  med  køretøjer,  ligesom  formandskabet  vil
udarbejde konkrete forslag med henblik på at lette det praktiske politisamarbejde
over de interne grænser.
Endelig vil det hollandske formandskab inden for det politimæssige samarbejde
prioritere  gennemførelsen  af  Det  Europæiske  Råds  handlingsplan  med
tilhørende køreplan om bekæmpelse af terrorisme.
13.1. Terrorisme
Det kommende hollandske formandskab vil ligesom tidligere formandskaber
prioritere  de  halvårlige  opdateringer  af  trusselsvurderingerne  og  listen  over
terrororganisationer   til   brug   for   medlemslandenes   retshåndhævende
myndigheder med ansvar for bekæmpelse af terrorisme.
Herudover  vil  området  i  høj  grad  blive  præget  af  gennemførelsen  af  Det
Europæiske Råds handlingsplan med tilhørende køreplan om bekæmpelse af
terrorisme. Generalsekretæren for Rådet og højtstående repræsentant for den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik Javier Solana vil på ny skulle rapportere til
Det  Europæiske  Råd  i  december  måned  2004  om  gennemførelsen  af
anbefalingerne  vedrørende  integrering  af  en  efterretningskapacitet  i  Rådet,
ligesom drøftelserne af forslagene fra Rådets antiterror-koordinator, Gijs de
Vries,  vedrørende  henholdsvis  evalueringsmekanismen  og  overvågning  af
gennemførelsen af retsakter vil fortsætte. Det hollandske formandskab vil tillige
fokusere på en styrkelse af samarbejdet om udvekslingen af oplysninger om
terrorisme. Kommissionen forventes i øvrigt under det hollandske formandskab
at fremsætte forslag om udveksling af oplysninger om tidligere straffedomme og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0014.png
14
rettighedsfrakendelser.
Herudover vil det hollandske formandskab prioritere forslag om udveksling af
oplysninger mellem medlemslandene og Interpol om tabte og stjålne pas samt
forventede forslag fra Kommissionen om grænseoverskridende forfølgelse og
beskyttelse  af  vidner  i  straffesager  vedrørende  terrorisme.  Endvidere  vil
Kommissionen  formentlig  fremlægge  forslag  om  henholdsvis  at  gøre  det
strafbart at deltage i en kriminel organisation, om databeskyttelse inden for det
politimæssige   og   strafferetlige   samarbejde   samt   om   udveksling   af
passageroplysninger mellem medlemslandenes retshåndhævende myndigheder.
Endelig   fortsætter   arbejdet   med   evalueringerne   af   medlemslandenes
foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme med henblik på udarbejdelse af en
foreløbig rapport, som vil skulle forelægges for Rådet inden udgangen af 2004.
Evalueringerne af de nye medlemslande fortsætter i øvrigt i 2004/2005.
13.2. Europol
Det  hollandske  formandskab  vil  fortsætte  bestræbelserne  fra  tidligere
formandskaber med at udvikle Europol.
Formandskabet vil prioritere drøftelser om Europols relationer til tredjelande,
idet der må forventes en drøftelse af mere generel karakter om behovet for at
ændre procedurerne for Europols indgåelse af samarbejdsaftaler med tredjelande
og eksterne organisationer. Herudover vil det hollandske formandskab – ligesom
tidligere  formandskaber  –  skulle  sikre  Rådets  godkendelse  af  en  række
samarbejdsaftaler mellem Europol og tredjelande, idet det særligt må forventes,
at der vil blive fokuseret på samarbejdsaftaler med Ukraine og Moldova. I den
forbindelse vil listen over tredjelande, Europol kan indgå samarbejdsaftaler med,
skulle revideres.
Herudover vil der under det hollandske formandskab være fokus på forholdet
mellem Europol og Task Forcen af europæiske politichefer samt Europols rolle
i  forbindelse  med  gennemførelsen  af  Generalsekretæren  for  Rådet  og
højtstående repræsentant for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik Javier
Solanas anbefalinger om integrering af en efterretningskapacitet i Rådet.
Det hollandske formandskab vil tillige skulle løse spørgsmålet om udnævnelse af
Europols direktør.
14. Straffeprocessuelt samarbejde
Samarbejdet i straffesager vil blive prioriteret højt, og formandskabet vil fremme
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0015.png
forhand-lingerne  om  Kommissionens  forslag  til  rammeafgørelse  om  den
europæiske bevisordre. Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og
Retsudvalg henholdsvis den 19. juli og 15. juli 2004.
Det hollandske formandskab vil tillige prioritere forhandlingerne om forslaget til
rammeafgørelse om opbevaring af trafikdata. Grundnotat vil snarest blive sendt
til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.
Det hollandske formandskab vil desuden skulle videreføre forhandlingerne med
Norge og Island om indgåelsen af en samarbejdsaftale med EU om udlevering.
Herudover har Kommissionen fremlagt en grønbog om tilnærmelse, gensidig
anerkendelse  og  fuldbyrdelse  af  strafferetlige  afgørelser  i  EU.  Drøftelserne
mellem  Kommissionen  og  medlemslandene  fortsætter  under  det  hollandske
formandskab. Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg
henholdsvis den 27. juli 2004 og den 26. juli 2004.
Under græsk formandskab godkendte Rådet to aftaler mellem EU og USA om
henholdsvis udlevering og gensidig retshjælp i straffesager, som efterfølgende er
undertegnet  af  parterne.  Aktuelt  notat  er  senest  sendt  til  Folketingets
Europaudvalg  og  Retsudvalg  den  14.  februar  2002.  Under  det  hollandske
formandskab må det forventes, at arbejdet med koordinering af de bilaterale
aftaler  om  udlevering  og  retshjælp,  der  skal  indgås  mellem  de  enkelte
medlemsstater og USA som opfølgning på aftalerne, vil blive fortsat.
Herudover vil Kommissionen under det hollandske formandskab fremlægge en
rapport  om  medlemslandenes  gennemførelse  af  rammeafgørelsen  om  den
europæiske arrestordre.
Kommissionen  vil  desuden  fremkomme  med  en  hvidbog  om  styrkelse  af
udvekslingen  af  oplysninger  mellem  medlemslandenes  retshåndhævende
myndigheder, ligesom Kommissionen forventes at fremkomme med et forslag
til afgørelse om udveksling af oplysninger fra nationale strafferegistre samt et
forslag  til  rammeafgørelse  om  gensidig  anerkendelse  af  straffedomme  med
henblik   på   mulighed   for   at   tillægge   udenlandske   straffedomme
gentagelsesvirkning. Der henvises til pkt. 13.1. ovenfor.     
Der vil under hollandsk formandskab på sædvanlig vis blive afholdt møde i Det
Europæiske  Retlige  Netværk  med  henblik  på  at  styrke  samarbejdet  mellem
anklagemyndighederne i medlemslandene.
14.1. Eurojust
16
Det  hollandske  formandskab  vil  videreføre  arbejdet  med  udviklingen  af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0016.png
Eurojust. Der vil i den forbindelse særligt blive fokuseret på gennemførelsen af
relevante  dele  af  Det  Europæiske  Råds  handlingsplan  til  bekæmpelse  af
terrorisme  samt  Eurojusts  oplæg  med  henblik  på  en  styrket  indsats  mod
terrorisme.
15. Materiel strafferet
Det hollandske formandskab forventes at igangsætte arbejdet med det allerede
fremlagte forslag til rammeafgørelse om visse proceduremæssige rettigheder i
straffesager  i  EU.  Grundnotat  vil  snarest  blive  oversendt  til  Folketingets
Europaudvalg og Retsudvalg.
Herudover   vil   det   hollandske   formandskab   prioritere   forslaget   til
rammeafgørelse  om  en  styrkelse  af  strafferetlige  rammer  til  bekæmpelse  af
forurening fra skibe ikke mindst i lyset af, at der nu er konstateret politisk
enighed om forslaget til direktiv om forurening fra skibe og om indførelse af
sanktioner, herunder strafferetlige sanktioner for ulovlig forurening. Grundnotat
blev oversendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg henholdsvis den 22.
og 26. september 2003.
Kommissionen  forventes  i  øvrigt  i  løbet  af  det  hollandske  formandskab  at
fremlægge  en  grønbog  om  strafferetlig  jurisdiktionskompetence,  ligesom
Kommissionens   rapport   om   medlemslandenes   gennemførelse   af
rammeafgørelsen om bekæmpelse af terrorisme forventes behandlet i Rådet.
Kommissionen  forventes  også  at  fremlægge  en  grønbog  om  alternativer  til
varetægtsfængsling.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. november 2003 blev der
opnået politisk enighed om et udkast til rammeafgørelse om definitioner og
mindstestraffe  vedrørende  narkotikakriminalitet.  Grundnotat  er  sendt  til
Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg den 8. april 2002 og aktuelt notat blev
fremsendt forud for rådsmødet den 27.-28. november 2003. Forslaget forventes
vedtaget under hollandsk formandskab.
På et rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 27. februar 2003 blev der
opnået politisk enighed om et udkast til rammeafgørelse om strafferetlige regler
om angreb på IT-systemer. Grundnotat er sendt til Folketingets Retsudvalg og
Europaudvalg henholdsvis den 8. og 7. november 2002. Forslaget forventes
vedtaget under hollandsk formandskab.
16. Forebyggelse og bekæmpelse af grænseoverskridende, herunder organiseret,
kriminalitet
17
Det  hollandske  formandskab  forventes  at  prioritere  udarbejdelsen  af  et
strategisk koncept med henblik på bekæmpelse af organiseret kriminalitet.
Holland vil samtidig videreføre arbejdet med henblik på gennemførelsen af den
handlingsplan for forebyggelse og bekæmpelse af organiseret kriminalitet, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0017.png
blev  godkendt af  Rådet  den  27.  marts  2000,  ligesom  Holland  forventes  at
fortsætte gennemførelsen af strategien om organiseret kriminalitet i det nye
årtusinde.
Herudover  vil  formandskabet  prioritere  afslutningen  af  evalueringen  af
medlemslandenes  udveksling  af  oplysninger  med  Europol.  Evalueringen  vil
tillige  indgå  i  de  mere  generelle  drøftelser  om  gennemførelsen  af  Det
Europæiske Råds handlingsplan med tilhørende køreplan om bekæmpelse af
terrorisme.
Holland vil tillige prioritere samarbejdet om efterforskning og strafforfølgning af
folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden og krigsforbrydelser, ligesom man
vil prioritere EU-samarbejdet om forhandlinger i internationale fora, herunder
ikke mindst inden for rammerne af Europarådet.
Herudover forventes Kommissionen i tilknytning til forslaget til direktiv om
ændring af direktivet om bekæmpelse af hvidvaskning af penge at fremsætte et
forslag til rammeafgørelse om et fælles system til bekæmpelse af hvidvaskning af
penge ved hjælp af betaling med større kontantbeløb.
Endelig  vil  det  hollandske  formandskab  som  led  i  gennemførelsen  af  Det
Europæiske Råds  handlingsplan om bekæmpelse af terrorisme prioritere et
svensk  forslag  til  rammeafgørelse  om  udveksling  af  oplysninger  mellem
medlemslandenes retshåndhævende myndigheder samt Kommissionens forslag
til  Rådets  afgørelse  om  en  styrkelse  af  udvekslingen  af  oplysninger  om
terrorisme.
16.1. Narkotikakriminalitet
Holland  vil  prioritere  afslutningen  af  drøftelser  om  udarbejdelse  af  en
EU-narkostrategi for 2005-2012. Det forventes, at det hollandske formandskab
som  led  i  udarbejdelsen  af  den  nye  strategi  vil  lægge  særlig  vægt  på
Kommissionens evaluering af strategien for 2000 – 2004, idet strategien på den
baggrund formentlig vil fokusere på spørgsmål vedrørende koordination mellem
medlemslandene, efterspørgsels- og udbudsreduktion, internationalt samarbejde,
forskning samt overvågning. Strategien vil skulle forelægges for Rådet og Det
Europæiske Råd senest i december måned 2004.
18
Holland  vil  tillige  i  samarbejde  med  kommende  formandskaber  og
Kommissionen udarbejde et oplæg til en ny EU-handlingsplan til bekæmpelse af
narkotika for perioden 2005-2008.
Herudover forventes det hollandske formandskab at videreføre drøftelserne af
fremlagte forslag, idet Holland vil prioritere afslutningen af forhandlingerne om
forslaget til Rådets forordning vedrørende Det Europæiske Overvågningscenter
for  Narkotika  og  Narkotikamisbrug  samt  forslaget  til  Rådets  afgørelse  om
udveksling af oplysninger om, risikovurdering af og kontrol med nye narkotiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0018.png
stoffer  og  nye  syntetiske  stoffer.  Grundnotat  om  forslagene  er  sendt  til
Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg henholdsvis den 2. april 2004 og den
16. december 2003.
Endelig  forventes  det  hollandske  formandskab  at  fremme  drøftelserne  om
gennemførelsen  af  implementeringsplanen  vedrørende  efterspørgsels-  og
udbudsreduktion på narkotikaområdet.
17. Schengen-samarbejdet
Det  hollandske  formandskab  vil  fortsætte  evalueringen  af  medlemslandenes
gennemførelse  af  Schengen-reglerne,  ligesom  der  vil  være  særlig  fokus  på
udviklingen af SIS II. Det forventes i øvrigt, at Holland vil fremlægge et forslag
til nyt  arbejdsprogram for  evaluering  af medlemslandenes  gennemførelse  af
Schengen-reglerne.
Samtidig vil Rådet skulle vedtage en række retsakter med henblik på Schweiz’s
deltagelse i Schengen-samarbejdet, herunder Rådets afgørelse om undertegnelse
af  associeringsaftalen  med  Schweiz,  en  forretningsorden  for  Det  Blandede
Udvalg med Schweiz samt Rådets afgørelse om definition af Schengen-reglerne
med henblik på at fastsætte retsgrundlaget for de bestemmelser og afgørelser,
der udgør Schengen-reglerne (en tilsvarende retsakt er vedtaget for så vidt angår
Norge og Island ved Rådets afgørelse af 20. maj 1999), ligesom forhandlingerne
med Schweiz om indgåelsen af en samarbejdsaftale om bekæmpelse af svig vil
skulle afsluttes.
Evalueringen af Storbritannien og Irland med henblik på disse landes delvise
inddragelse i Schengen-samarbejdet, der blev indledt under græsk formandskab,
vil fortsætte under hollandsk formandskab. En rådsafgørelse om Storbritanniens
delvise deltagelse i Schengen-samarbejdet forventes vedtaget under hollandske
formandskab.
Herudover forventes forhandlingerne om forslaget til forordning om adgang til
Schengen-informationssystemet  for  de  tjenester  i  medlemslandene,  der  har
19
ansvaret for udstedelse af registreringsattester for motorkøretøjer afsluttet under
det hollandske formandskab. Grundnotat om forslaget er sendt til Folketingets
Retsudvalg og Europaudvalg den 22. december 2003.
Endelig  forventes  det  hollandske  formandskab  at  igangsætte  drøftelserne
vedrørende  en  fælles  holdning  om  medlemsstaternes  overførelse  af  data
vedrørende stjålne og forsvundne pas til Interpols database, jf. også ovenfor
under pkt. 13.1.
18. Eksterne relationer
Som  led  i  de  eksterne  relationer  i  forbindelse  med  det  politimæssige  og
strafferetlige samarbejde vil det hollandske formandskab fortsat lægge særlig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0019.png
vægt på relationerne til de vestlige Balkan-lande og de transatlantiske relationer.
Arbejdet under handlingsplanerne for Balkan-området og for EU’s samarbejde
med henholdsvis Rusland og Ukraine om bekæmpelse af organiseret kriminalitet
forventes at blive fortsat.
Herudover vil der som nævnt ovenfor blive lagt vægt på afslutningen af de
igangværende forhandlinger med Schweiz om samarbejde om bekæmpelse af
svig og om tilknytning til Schengen, ligesom der vil blive lagt vægt på arbejdet
med koordinering af de bilaterale aftaler om udlevering og retshjælp, der skal
indgås mellem de enkelte medlemsstater og USA.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er
knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til
afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.  
20
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er
knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til
afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.  
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er
knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til
afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Forslaget forventes fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks
stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås
i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Forslaget forventes fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks
stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås
i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der
er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold
til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466087_0020.png