Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 1257
Offentligt
1466095_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1257)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1323
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 27. september 2004
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 EUK 27. september 2004
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat vedrørende forslag til
Kommissionens beslutning om udvikling af miljøkriterier for tildeling af EF-miljømærket (Blomsten) til serviceydelsen
campingpladser.
Forskriftsudvalget skal behandle forslaget og foretage afstemning om vedtagelse på møde den 29. september 2004.
N O T A T MINISTEREN
Ledelsessekretar
iatet, EU-
Koordinationen
J.nr. D 432-0001 Ref. EHT Den
Notat til Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag til Kommissions beslutning om udvikling af miljøkriterier for
tildeling af EF-miljømærket (Blomsten) til serviceydelsen campingpladser
Kommissionen har den 13. september 2004 fremsendt ovennævnte forslag til Kommissions beslutning, som er sat til
afstemning den 29. september 2004.
Forslag til kriteriesættet for campingpladser stiller bl.a. krav til vand- og energiforbrug, affaldshåndtering,
vedligeholdelse af indretning og udstyr samt hvilke kemikalier der bruges til bl.a. rengøring. Gebyrerne for at få tildelt
mærket og for den årlige anvendelse sættes ned i forhold til den normale sats, hvilket også er gjort på kriteriesættet for
hotelydelser for at tiltrække mindre virksomheder.
Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag.
Miljøstyrelsen Den 24. september 2004 Stab & Strategi
J. nr. D 432-0001 MST/san
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens beslutning om udvikling af miljøkriterier for tildeling af EF-miljømærket (Blomsten) til
serviceydelsen campingplads. Status Kommissionen har den 13. september 2004 fremsendt endeligt forslag til
Kommissionens beslutning om udvikling af miljøkriterier for tildeling af EF-miljømærket til serviceydelsen
campingpladser. Forslaget ligger som bilag: {{STS}}EN Draft Commission Decision of [{{NEL}}], establishing the
ecological criteria for the award of the Community eco-label to camp site service, draft [ ] 2004{{CCH}}.
Forskriftsudvalget skal behandle forslaget og foretage afstemning om vedtagelse på møde den 29. september 2004.
Kriterier og gyldighedsperiode fastlægges i overensstemmelse med fremgangsmåden i art. 17, som er en
forskriftsudvalgsprocedure, efter høring af Det Europæiske Miljømærkenævn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466095_0002.png
Der findes 435 campingpladser i Danmark (år 2000). Formål og indhold. Det foreliggende beslutningsforslag indeholder
forslag til kriterier for tildeling af EF-miljømærket til campingpladser. Forslaget er udarbejdet af en arbejdsgruppe under
Kommissionen. Det er første generation af kriteriesættet for denne serviceydelse.
Campingpladser er den anden serviceydelse, der udarbejdes kriterier for, og kriterierne er nært beslægtede med kriterier
for overnatning (hotelvirksomhed) fra 2003.
Definition af produktgruppen og de specifikke miljøkriterier for denne foreslås at være gældende for en periode på 5 år.
Definition af serviceydelsen campingplads Definitionen af serviceydelsen er: Teltpladser udstyret til transportabelt
overnatningsudstyr (så som telte, campingvogn, beboelsesvogn) indenfor et afgrænset område, ligeledes andre
overnatningsfaciliteter (så som bungalows, udlejnings vogne til overnatning og værelser) som er egnede til beboere (så
som rejsende, gæster og turister) og fælles områder med fællesfaciliteter (så som vaske og madlavningsfaciliteter,
supermarked og information).
Kriterierne sigter især mod en reduktion af energiforbrug, vandforbrug og kemikalieforbruget. Minimering af
affaldsmængden, samt fremme brugen af fornybare ressourcer, stoffer med mindre risiko for miljøet. Kriterierne søger
tillige at fremme og støtte kommunikation og oplysning for et bedre miljø.
Kriterierne for camping er opdelt i en obligatorisk og valgfri sektion.
Obligatoriske kriterier: Disse udgør basiskriterier (sektion
A), som alle ansøgere skal opfylde.
Valgfrie kriterier: Disse er tillægskriterier (sektion B) med tildeling af point for hvert opfyldt kriterium. De valgfrie
kriterier indeholder mulighed for at opnå point i de samme områder, som skitseret under de obligatoriske kriterier. Der
skal opnås minimum 16,5 point fra de valgfrie tillægskriterier og 20 point, hvis campingpladsen også udlejer værelser
eller hytter. Kravet svarende til 15% henholdsvis 18 % af det maximalt opnåelige. Valgfriheden og fleksibiliteten øges
ved at have mange forskellige muligheder for at opnå point og det er en nødvendighed for et erhverv med meget stor
variation.
Obligatoriske kriterier De obligatoriske kriterier indeholder krav til nedenstående hovedområder:
Energi Miljømærkekriterierne indeholder krav til brugen af elektricitet, opvarmning, air konditionering, vindues
isolering (i fællesrum og udlejningsværelser) og belysning.
Vand og vandforbrug Miljømærkekriterierne indeholder krav til vandforsyning, vandforbrug fra sanitært udstyr,
havevanding og spildevand.
Kemikalier Miljømærkekriterierne begrænser brugen af rengøringsmidler, desinfektionsmidler og håndteringen af
kemiske toiletter. Sætter krav til personalets uddannelse i brugen af vaske og rengøringsmidler.
Affald Miljømærkekriterierne indeholder krav om at gæsten tilbydes affaldssortering, krav til campingpladsens
affaldsbehandling (herunder sortering og behandling af farligt affald), begrænsning af engangsprodukter.
Andre områder Campingpladsen skal tilbyde ikke-ryger område i forbindelse med indtagelse af morgenmad. Der skal
være lettilgængelig information til gæster og ansatte om områdets offentlige trafik og mulighed for benyttelsen heraf.
Ledelse og styring Miljømærkekriterierne indeholder krav til virksomheden om vedligeholdelse af indretning og udstyr.
Virksomheden skal udarbejde en {{CCH}}miljøhandlingsplan{{CCH}} som sætter mål for virksomhedens indsats på
områderne energi, vand og vandforbrug, kemikalier, samt affald. Virksomheden skal udpege en ansvarlig leder for
miljøområdet, inddrage kommentarer og klager fra gæster, udarbejde planer for oplæring af personalet, udarbejde
information til gæsterne om virksomhedens miljøpolitik, og hvilke mål virksomheden har samt information om EU
{{PU2}}s miljømærke Blomsten. Virksomheden skal endelig have en procedure for indsamling af data om energi-,
elektricitets-, varme-, vand- og kemikalieforbrug, samt mængden af affald der produceres.
Valgfrie kriterier De valgfrie kriterier er bygget op omkring de obligatoriske kriterier, men er strammere end disse. På
den måde er det muligt for ansøgerne at vælge områder, hvorunder der kan ydes en særlig indsats. Det skal understreges,
at nogle af kravene overlapper hinanden, det er derfor ikke relevant eller meningen at opnå de maximale antal point.
Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af
miljømærkeordningen. Forslaget opfylder derfor både nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466095_0003.png
Forslagets konsekvenser for Danmark.
Lovgivningsmæssige konsekvenser For serviceydelsen camping har arbejdsgruppen og Kommissionen foreslået, at man,
på samme måde som i kriterierne for overnatning, fraviger de generelle gebyrsatser og erstatter dem med følgende
gebyrer:
-
ansøgningsgebyr reduceres med 75% for mikrovirksomheder, dvs. virksomheder med færre end 10 ansatte
-
anvendelsesgebyret reduceres til 0,075% af den årlige omsætning, minimum {{X80}} 100 for mikrovirksomheder
(Et anvendelsesgebyr på 100 {{X80}} modsvarer en omsætning på ca. {{X80}}
133.000, svarende til ca. 1 million kr.).
Den danske bekendtgørelse, nr. 700 af 26. juni 2001 om det europæiske og det nordiske miljømærke har for Blomsten
fastlagt ansøgningsgebyr til 3.500 kr., og et anvendelsesgebyr på 0,15% af den årlige omsætning, minimum {{X80}}
500 (ca. 3.500
kr.).
En ændring af bekendtgørelsen er derfor nødvendig, såfremt forslaget vedtages.
Økonomiske konsekvenser Erhvervelse af miljømærket indebærer, som ovenfor anført, udgifter for ansøgeren, men disse
udgifter forventes opvejet af de konkurrencemæssige fordele ved erhvervelse af miljømærket. Forslaget har ingen
statsfinansielle konsekvenser.
Miljømæssige konsekvenser Det konkrete forslag til miljømærkning af camping indebærer en række initiativer, som
samlet set vurderes at kunne påvirke det danske miljøbeskyttelsesniveau i positiv retning, hvis Blomsten på området
camping får udbredelse i Danmark, respektive Europa.
- kriterierne for camping er til en vis grad opbygget som styringsredskab for campingpladsen. På den måde vil
arbejdet med miljømærkning af campingpladsen, udover de konkrete tiltag, også give en indsigt i miljørigtig ledelse af
den pågældende virksomhed.
- en udbredelse af Blomsten i campingsektoren på europæisk plan kan øge forståelsen af miljørigtig handlemåde.
Høring. Forslaget har i en tidligere version været i høring i Det danske Miljømærkenævn og hos relevante
brancheinteressenter den 28. juli 2004 til 18. aug. 2004. Der er indkommet bemærkninger fra følgende:
Campingrådet: Bemærkninger til kriterium 19 "Kemiske toiletter". Kriteriet er formuleret med et krav om, at såfremt
campingpladsen er tilsluttet en septictank, skal afløbet fra det kemiske toilet adskilles og behandles særskilt. En sådan
opdeling er ikke i overensstemmelse med den praksis, som efterhånden er gennemført i Danmark. Fastholdes
formuleringen i pkt. 19, vil et stort flertal af campingpladser med septictank være udelukket fra at søge om at få
miljømærket.
Efterfølgende har Danmark taget kontakt til Italien som leder kriterieudviklingen, og kriterium 19 er blevet ændret på en
måde som Campingrådet har bekræftet imødekommer deres høringssvar.
HTS Interesseorganisationen: Overordnet set mener HTS at miljømærkning primært bør rettes imod produkter, og gerne
dagligvarer, som er synlige for forbrugeren. HTS mener ikke, at serviceydelser er velegnede som objekter for
miljømærkning. HTS mener andre systemer er mere velegnede til serviceydelser, fx EMAS eller ISO systemerne.
HTS påpeger, at der ikke behov for endnu et miljømærkningssystem, da der allerede i Danmark findes et implementeret
system som virker tilfredsstillende for brugerne, nemlig {{CCH}}Den Grønne Nøgle{{CCH}}. Campingpladser
benytter sig af {{CCH}}Den Grønne Nøgle{{CCH}}.
Dansk Metal støtter den danske beslutning om at miljøcertificere campingpladser, men mener, at Blomsten kun skal
bruges til produkter. Dansk Metal foreslår, at der bruges miljøledelsessystemet ISO 14001 til at certificere
campingpladser.
Forbrugerrådet mener, at det er undergravende for miljømærkeordningen, når ressourcerne bruges til at udvikle og
opretholde kriterier for serviceydelser og perifere produkter,
i stedet for at satse på at få udviklet flere kriterier for synlige dagligdags produkter. Forbrugerrådet mener ikke, at
serviceydelser er velegnede til miljømærkning. Der er der derimod andre systemer, f.eks. EMAS eller ISO-systemer, der
kan bruges til. I relation til miljømærkning af campingpladser er der allerede et etableret system i {{CCH}} Den Grønne
Nøgle{{CCH}}.
Knud Vilby, formand for Dansk Miljømærkenævn (indtil 1/10 2004): Finder miljømærkning af campingpladser en
relevant nyskabelse, som kriterier for overnatning. Han mener dog, at miljømærkekriterierne skulle være mere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466095_0004.png
udfordrende, på baggrund af prøveresultat-er fra 4 campingpladser. Han påpegede desuden, at et minimumsgebyr for
anvendelse på
100 euro årligt for små virksomheder, fremhæver at betalingen dårligt kan finansiere almindelig drift af systemet.
Med venlig hilsen
(Løbenr. 25483)