Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 1260
Offentligt
1466096_0001.png
PDF udgave (275 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1190)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1217
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
27. september 2004
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt
grundnotat vedrørende forslag til Kommissionsretsakter om optagelse af tre aktivstoffer
(S-metolachlor, Laminarin og methoxyfenozid) og to aktive organismer (Ampelomyces
quisqualis og Gliocladium catenulatum) på bilag I (positiv) til direktivet om
plantebeskyttelsesmidler (91/414/EØF).
Forslagene forventes til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 7.-8. oktober 2004.
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1190)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0002.png
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1217
NOTAT
MINISTEREN
Ledelsessekretariatet,
EU-Koordinationen
J.nr. D 372-0002
Ref. EHT
Den
Notat til Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag til Kommissionsretsakter
om optagelse af tre aktivstoffer og to aktive organismer på bilag I (positiv) til
direktivet om plantebeskyttelsesmidler (91/414/EØF)
Kommissionen fremsendt forslag til Kommissions direktiver om optagelse af tre
aktivstoffer og to aktive organismer, som forventes til afstemning i Den Stående Komité
for Fødevarekæden og Dyresundhed den 8. oktober 2004.
Det drejer sig om følgende aktivstoffer:
S-metolachlor
Laminarin
methoxyfenozid
Og følgende aktive organismer:
Ampelomyces quisqualis
Gliocladium catenulatum
Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag om optagelse af gliocladium
catenulatum og ampelomyces. Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag
om optagelse af methoxyfenozid og laminarin under forudsætning af, at de
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1190)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1217
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0003.png
AOEL-værdier, der er anført i de pågældende vurderingsrapporter, bliver vejledende.
Endelig agter regeringen at stemme imod Kommissionens forslag om optagelse af
s-metolachlor.
MILJØstyrelsen
september 2004
Kemikalier
Den 24.
J. nr. M 372-0002
MASE/CH
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1190)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1217
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet S-metolachlor på bilag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0004.png
I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
1. Indledning
Et foreløbigt forslag til Kommissionsdirektiv (SANCO/10485/04 rev. 0 “Commission
Directive ../.../EC of amending Council Directive 91/414/EEC to include s-metolachlor as
active substance”) er fremsendt til medlemsstaterne den 31. august 2004.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet s-metolachlor på bilag I (positivlisten) til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Vurderingen er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 28.- 29. juni
2004. Forslaget forventes til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 7.-8. oktober 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv
91/414/EØF.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler,
artikel 6, som fastlægger proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet.
Da s-metolachlor ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er
baggrunden for forslaget plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 6, stk. 2 og 3 om
proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I.
2. Formål og indhold
S-metolachlor er blevet vurderet af medlemsstaten Belgien (Rapporteur) samt af Holland
som Co-Rapporteur og derefter behandlet i forskellige mindre ekspertgrupper og endelig i
arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle EU-landes pesticidmyndigheder har
deltaget. Denne vurdering har resulteret i forslaget, der har til hovedformål at optage
aktivstoffet S-metolachlor på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
I følge vurderingsrapporten har vurderingen af s-metolachlor ud fra det ansøgte
anvendelsesområde – bekæmpelse af ukrudt i majs, durra, roer, soyabønner, solsikker og
kartofler – vist, at s-metolachlor og s-metolachlor-holdige midler kan antages at opfylde
betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på
bilag I, dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed eller miljø.
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1190)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1217
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til, om de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende
land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag
VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne
vurdering er sam-menfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0005.png
direktivforslaget.
Ved denne vurdering skal der ifølge udkastet til vurderingsrapport tages særligt hensyn til
risikoen for udvaskning til grundvandet af især aktivstof og to nedbrydningsprodukter, når
aktivstoffet anvendes i områder med sårbare jorde og/eller klimatiske forhold. Om
nødvendigt skal der indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
I vurderingsrapporten knyttet til direktivet fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier
til brug for den nationale vurdering, og de anvendelsesområder, der er vurderet i
forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, da
Kommissionen har vurderet, der ikke er udestående spørgsmål eller problemer, der har
krævet en vurdering af Komitéen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale
om en gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Dog vil S-metolachlor blive optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr. 533 om
bekæmpelsesmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Der er i dag ikke godkendt s-metolachlor-holdige midler i Danmark og der er heller ikke
ansøgt om godkendelse.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1190)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1217
S-metolachlor-holdige midler er ikke godkendt i Danmark, og der er ikke ansøgt om
godkendelse. Der er derfor ikke foretaget en risikovurdering under danske forhold.
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der er sikre anvendelser mht. udvaskning af
aktivstoffet og dets nedbrydningsprodukter, ud fra en betragtning om at
nedbrydningsprodukterne ikke er relevante. Danmark er ikke enig i denne vurdering. I
lysimeterforsøg er der vist en nedsivning af en række nedbrydningsprodukter i årlige
middelkoncentrationer på op til 27 mikrogram/L. Dette er blevet bekræftet vha.
modelleringer i standard FOCUS scenarier, hvor der opnås koncentrationer op til 23,5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0006.png
mikrogram/L. Der er endelig udført en rækkeårlige middelværdi under 10 mikrogram/L
modelleringer, der netop bringer den højeste svært gennemskuelige, ikke standard
og den laveste lige over 5 mikrogram/L. Danmark finder derfor, at der er påvist så stor
nedvaskning, at stoffet ikke bør optages, idet beskyttelsesniveauet forringes betydeligt.
I vurderingsrapporten er endvidere nævnt, at det kan blive nødvendigt for
medlemsstaterne at kræve yderligere dokumentation til vurdering af brug under sårbare
forhold eller for at udvide brugsområdet samt især dokumentation på regnorme under
feltforhold og terrestriske planter uden for målområdet.
Et andet forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen
af, hvilke
bindende sundhedsmæssige værdier,
der bør medtages i vurderingsrapporten.
Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte
AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den
eksponering, som sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen.
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten
under bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark for så vidt angår s-metolachlor, men vurderes at kunne
påvirke beskyttelsesniveauet negativt for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til
afstemning i komitéen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har
Kommissionen dog afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende,
så længe der ikke er vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af denne. Denne
erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af s-metolachlor på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark
forpligter sig til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør
af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1190)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1217
maksimalgrænseværdier for stoffet på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive
vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
5. Høring
Forslaget har været forelagt miljøspecialudvalget.
Specialarbejderforbundet
kan ikke støtte forslaget.
Det Økologiske råd
kan ikke støtte forslaget, da flere af stoffets nedbrydningsprodukter
kan udvaskes til grundvandet i koncentrationer over grænseværdien på 0,1 mikrogram/l,
og at der således ikke er anvist anvendelser i EU, der ikke giver anledning til uacceptable
effekter for miljøet. Det Økologiske råd anbefaler, at Danmark – såfremt der er det
fornødne flertal for at S-metolachlor optages på bilag I – kræver indføjet i direktivet, at
medlemsstaterne nationalt kan fastholde grænseværdien på 0,1 mikrogram/l for
metabolitter, uanset vjeledningen om udvaskning af plantebeskyttelsesmidlers
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0007.png
metabolitter i grundvand.
Dansk Vand- og Spildevandsforening
mener ikke, at foreningen er i stand til at afgive et
fagligt funderet svar, specielt da de ikke er bekendt med danske eller udenlandske
analyser for stoffet. Foreningen henholder sig til at forsøg og modelberegninger har vist
udvaskning af en række nedbrydningsprodukter på over 100 gange grænseværdien.
Foreningen kan derfor ikke støtte forslaget.
MILJØstyrelsen
2004
Kemikalier
Den 24. september
J. nr. M 372-0002
MASE/CH
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1190)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1217
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0008.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1190)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1217
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet laminarin på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
1. Indledning
Et foreløbigt forslag til Kommissionsdirektiv (SANCO/10486/04 rev. 0 “Commission
Directive ../.../EC of amending Council Directive 91/414/EEC to include laminarin as
active substance”) er fremsendt til medlemsstaterne den 31. august 2004.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet laminarin på bilag I (positivlisten) til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 28.- 29. juni
2004. Forslaget forventes til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 7.-8. oktober 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv
91/414/EØF.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler,
artikel 6, som fastlægger proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet.
Da laminarin ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for
forslaget plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 6, stk. 2 og 3 om proceduren for
optagelse af nye EU-stoffer på bilag I.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0009.png
2. Formål og indhold
Laminarin er blevet vurderet af medlemsstaten Belgien samt af Frankrig som
Co-Rapporteur og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle EU-landes
pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag,
der har til hovedformål at optage aktivstoffet laminarin på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
I følge vurderingsrapporten har vurderingen af laminarin ud fra det ansøgte
anvendelsesområde – bekæmpelse af bladsvamp i hvede og byg – vist, at laminarin og
laminarin-holdige midler kan antages at opfylde betingelserne i henholdsvis artikel 4 og
artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I, dvs. at der ikke er uacceptable
effekter på sundhed eller miljø.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til, om de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende
land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1190)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1217
VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne
vurdering er sam-menfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til
direktivforslaget.
I vurderingsrapporten knyttet til direktivet fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier
til brug for den nationale vurdering, og de anvendelsesområder, der er vurderet i
forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, da
Kommissionen har vurderet, der ikke er udestående spørgsmål eller problemer, der har
krævet en vurdering af Komitéen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale
om en gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Dog vil laminarin blive optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr. 533 om
bekæmpelsesmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Der er i dag ikke godkendt eller ansøgt om godkendelse af laminarin-holdige midler i
Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0010.png
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Laminarin og laminarin-holdige midler er ikke godkendt i Danmark, hvorfor der ikke er
udført en risikovurdering under danske forhold.
Med hensyn til miljø og sundhed er der vist sikre anvendelser i EU.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af,
hvilke
bindende sundhedsmæssige værdier,
der bør medtages i vurderingsrapporten.
Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte
AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1190)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1217
eksponering, som sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen.
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten
under  bindende  sundhedsmæssige  værdier.  Dette  forhold  vurderes  ikke  at  påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark for så vidt angår laminarin, men vurderes at kunne påvirke
beskyttelsesniveauet negativt  for  nogle af  de  næste stoffer,  der forventes  at  komme til
afstemning i komitéen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har
Kommissionen dog afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende,
så længe der ikke er vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af denne. Denne
erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af laminarin på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark
forpligter sig til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i
medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede
maksimalgrænseværdier for laminarin på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil
blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
5. Høring
Forslaget har været forelagt miljøspecialudvalget.
Specialarbejderforbundet
mener, at det først bør undersøges, om der er alternative
bekæmpelsesmuligheder i stedet for de pågældende stoffer, førend det seriøst overvejes,
om en sprøjtegift skal godkendes.
Dansk Vand- og Spildevandsforening
anfører, at de ikke har modtaget de mest
nødvendige informationer. For at kunne afgive et nogenlunde fagligt funderet høringssvar
kræves i det mindste viden om stoffets påtænkte anvendelsesmængde,
udvaskningspotentiale og halveringstider under forskellige forhold. Endvidere kræves
viden om nedbrydningsproudkternes udvaskningspotentiale og halveringstider. Dansk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0011.png
Vand- og Spildevandsforening kan derfor ikke støtte forslaget, da foreningen ingen
muligheden har for at vurdere, om stoffet udgør en trussel mod grundvandet.
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1190)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1217
MILJØstyrelsen
Kemikalier
Den 24. september 2004
J. nr. M 372-0002
MASE/AAA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0012.png
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet methoxyfenozid på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
1. Indledning
Et foreløbigt forslag til Kommissionsdirektiv (SANCO/10320/04 rev. 3 “Commission Directive
12
../.../EC of amending Council Directive 91/414/EEC to include methoxyfenozid as active
substance”) er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet methoxyfenozid på bilag I (postivlisten) til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 28.-29. juni 2004.
Forslaget forventes til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed
den 7.-8. oktober 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel
6, som fastlægger proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet.
Da methoxyfenozid ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden
for forslaget plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 6, stk. 2 og 3 om proceduren for
optagelse af nye EU-stoffer på bilag I.
2. Formål og indhold
Methoxyfenozid er blevet vurderet af medlemsstaten Storbritannien og derefter behandlet i
forskellige mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle
EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte
forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet methoxyfenozid på bilag I til direktiv
91/414/EØF.
I følge vurderingsrapporten har vurderingen af methoxyfenozid ud fra det ansøgte
anvendelsesområde – bekæmpelse af insekter i frugt og grøntsager – vist, at methoxyfenozid og
methoxyfenozid-holdige midler kan antages at opfylde betingelserne i henholdsvis artikel 4 og
artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I, dvs. at der ikke er uacceptable effekter
på sundhed eller miljø.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til, om de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land.
Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til
direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er
sam-menfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Ved denne vurdering skal der ifølge direktivudkastet særligt tages hensyn til beskyttelse af
landlevende ’ikke-mål’ leddyr ved anvendelse af methoxyfenozid. Om nødvendigt skal der
indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0013.png
13
I vurderingsrapporten knyttet til direktivet fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier til
brug for den nationale vurdering, og de anvendelsesområder, der er vurderet i forbindelse med
direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, da Kommissionen har
vurderet, der ikke er udestående spørgsmål eller problemer, der har krævet en vurdering af
Komitéen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Dog vil methoxyfenozid blive optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr. 533 om
bekæmpelsesmidler.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Der er i dag ikke godkendt eller ansøgt om godkendelse af methoxyfenozid-holdige midler i
Danmark.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Methoxyfenozid-holdige midler er ikke godkendt i Danmark, og der er ikke ansøgt om
godkendelse, hvorfor der ikke er lavet en risikovurdering under danske forhold.
Der er vist sikre anvendelser i EU. Ifølge forslaget, skal der udvises specielt hensyn til
beskyttelse af landlevende ’ikke-mål’ leddyr, og der skal anvendes passende risikobegrænsende
foranstaltninger, hvis det er nødvendigt.
Et andet forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af,
hvilke
bindende sundhedsmæssige værdier,
der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er
på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi
(Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering, som
sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen.
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten under
bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark for så vidt angår methoxyfenozid, men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0014.png
14
negativt for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til afstemning i komitéen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har
Kommissionen dog afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, så
længe der ikke er vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af denne. Denne erklæring
forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af methoxyfenozid på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark
forpligter sig til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af
artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier
for methoxyfenozid på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse
med, at de optages i særskilte direktiver.
5. Høring
Forslaget har været forelagt miljøspecialudvalget.
Specialarbejderforbundet
mener, at det først bør undersøges, om der er alternative
bekæmpelsesmuligheder i stedet for stoffet, førend det seriøst overvejes, om en sprøjtegift skal
godkendes.
Dansk Vand- og Spildevandsforening
mener ikke, at foreningen er i stand til at afgive et
fagligt, funderet svar, specielt da foreningen ikke er bekendt med danske eller udenlandske
analyser for stoffet. Foreningen kan derfor ikke støtte forslaget, da foreningen ingen mulighed
har for at vurdere, om stoffet udgør en trussel mod grundvandet.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0015.png
MILJØstyrelsen
2004
Kemikalier
Den 24.
J. nr. M 372-0002
MST/ANF
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af den aktive organisme Ampelomyces
quisqualis på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
1. Status
Et foreløbigt forslag til Kommissionsdirektiv (SANCO/10472/04 rev. 0 "Commission Directive
../../EC amending Council Directive 91/414/EEC to include Ampelomyces quisqualis as active
substance") er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget drejer sig om optagelse af mikroorganismen Ampelomyces quisqualis på bilag I
(positivlisten) til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Optagelsen har været drøftet på et tidligere arbejdsgruppemøde i kommissionsregi. Forslaget
forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed
den 7.-8. oktober 2004 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel
6, som fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Da Ampelomyces quisqualis ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 skal proceduren
i direktivets artikel 6, stk. 2 og 3 for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I følges.
2. Formål og indhold
Ampelomyces quisqualis er blevet vurderet af medlemsstaten Frankrig. Vurderingen af
mikroorganismen er derefter blevet behandlet i en mindre ekspertgruppe og dernæst i
arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor pesticidmyndigheder fra alle EU-lande har deltaget.
Vurderingen resulterede i ovennævnte forslag, der har til formål at optage den aktive organisme
Ampelomyces quisqualis på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
(Løbenr. 24322)
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0016.png
Ifølge direktivudkastet og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af Ampelomyces
quisqualis ud fra det ansøgte anvendelsesområde – bekæmpelse af meldug på vin – vist, at den
aktive mikroorganisme og et produkt indeholdende denne kan antages at opfylde betingelserne i
henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I, dvs. at der ikke er
uacceptable effekter på sundhed og miljø.
Når et aktivstof (her en mikroorganisme) er optaget på bilag I er det en national opgave at tage
stilling til - inden for rammerne af direktivet - om de plantebeskyttelsesmidler, det aktive stof
indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af
de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktiv 91/414/EØF) samt den viden om
aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i en
vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.  
En række spørgsmål samt dokumenter vedr. vurderingen har været sendt til høring i den
videnskabelige Komité for Planter. Spørgsmålene der blev sendt til Komitéen var følgende:
1. Er emner relateret til restkoncentrationer i fødevarer og foder blevet behandlet tilstrækkeligt ?
2. Er emner relateret til sprøjteførerens eksponering blevet behandlet tilstrækkeligt, på trods af
mangel på en relevant model ?
3. Med henblik på at vurdere den sundhedsmæssige effekt af en mikroorganisme, bør undersøgelse
af effekt ved gentagen dosering da altid indgå i datapakken.
4. Bør der efter godkendelse af midler baseret på den aktuelle mikroorganisme indføres et krav om
at iværksætte en overvågning af eventuelle sundhedsmæssige problemer, der opstår som
resultat af at arbejde med mikrobiologiske plantebeskyttelsesmidler – og i så fald – hvilke
overvågningsmetoder bør da anvendes.      
Komitéen drøftede spørgsmålene og konkluderede følgende:
1. Spørgsmålet om restkoncentrationer i fødevarer og foder
er
blevet behandlet tilstrækkeligt, da
det på baggrund af studier vurderes, at forbrugernes eksponering af mikroorganismen ikke
giver anledning til bekymring.
2. Grundet mangel på et tilfredsstillende studie, der viser eventuelle effekter af inhalation af
mikroorganismen, er risikoen for sprøjteføreren
ikke
blevet behandlet tilstrækkeligt.
3. Kravet om undersøgelse af effekt ved gentagen dosering kan undlades, hvis det kan
retfærdiggøres på baggrund af organismens biologiske egenskaber eller resultater opnået i
toksicitets- og patogenicitetsstudier, hvor forsøgsdyrene eksponeres én gang (akut studie). Da
der for denne mikroorganisme savnes et tilfredsstillende akut inhalationsstudie, kan Komitéen
ikke afgøre, hvorvidt der er behov for et gentagen inhalationsstudie for Ampelomyces
quisqualis.
4. Muligheden for, at der vil forekomme allergiske reaktioner efter landbrugsmæssig eksponering
af mikroorganismen, kan ikke udelukkes. Komitéen vurderer derfor, at overvågning af
sundheden hos producenter og brugere af midlet vil være fornuftig.  Resultater opnået på
(Løbenr. 24322)
17
baggrund af sådanne overvågninger skal gøres tilgængelig ved fremtidige re-vurderinger.
Der blev efterfølgende indsendt et nyt studie. På baggrund af dette kunne det på et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0017.png
arbejdsgruppemøde i Kommissions regi konkluderes, at der er sikre anvendelser.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Der er ikke godkendt Ampelomyces quisqualis midler i Danmark, og der er ikke ansøgt om
godkendelse.
Der er ingen økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner.
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Dog vil Ampelomyces quisqualis blive optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr. 533 om
bekæmpelsesmidler.
Beskyttelsesniveau:
Ingen Ampelomyces quisqualis holdige midler er godkendt i Danmark, og der er ikke ansøgt om
godkendelse. Der er derfor ikke foretaget en risikovurdering under danske forhold. Vurderingen i
EU har vist, at der er sikre anvendelser i EU.
5. Høring
Forslaget har været forelagt miljøspecialudvalget.
Specialarbejderforbundet
kan ikke støtte optagelsen af Ampelomyces på positivlisten, idet det
ikke er tilstrækkeligt undersøgt, hvilken risiko sprøjteføreren udsættes for.
Dansk Vand- og Spildevandsforening
har ingen kommentarer til en eventuel optagelse af
stoffet på positivlisten.
(Løbenr. 24322)
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0018.png
MILJØstyrelsen
2004
Kemikalier
Den 24.
J. nr. M 372-0002
ANF
(Løbenr. 24322)
19
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0019.png
(Løbenr. 24322)
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af den aktive organisme
Gliocladium catenulatum på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
1. Status
Et  foreløbigt  forslag  til  Kommissionsdirektiv  (SANCO/10213/04  rev.  0  "
Commission Directive ../../EC amending Council Directive 91/414/EEC to
include  Gliocladium  catenulatum  as  active  substance")  er  fremsendt  til
medlemsstaterne.
Forslaget drejer sig om optagelse af mikroorganismen Gliocladium
catenulatum på bilag I (positivlisten) til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Optagelsen   har   været   drøftet   på   et   tidligere   arbejdsgruppemøde   i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0020.png
kommissionsregi. Forslaget forventes at komme  den  7.-8.  oktober  2004  efter
Komité  for  Fødevarekæden  og  Dyresundhed til afstemning i Den Stående
komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal
optages på bilag I til direktivet.
Da Gliocladium catenulatum ikke har været på markedet i EU før den 26. juli
1993 skal proceduren i direktivets artikel 6, stk. 2 og 3 for optagelse af nye
EU-stoffer på bilag I følges.
2. Formål og indhold
Gliocladium catenulatum er blevet vurderet af medlemsstaten Finland
(Rapporteur) samt af Sverige som Co-Rapporteur. Vurderingen af
mikroorganismen er derefter blevet behandlet i en mindre ekspertgruppe og
dernæst i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor pesticidmyndigheder fra
alle EU-lande har deltaget. Vurderingen resulterede i ovennævnte forslag, der
har til formål at optage den aktive organisme Gliocladium catenulatum på bilag I
til direktiv 91/414/EØF.
Ifølge direktivudkastet og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen
af Gliocladium catenulatum ud fra det ansøgte anvendelsesområde –
bekæmpelse af svampesygdomme i grøntsager, urter, jordbær, prydplanter og
lagrede produkter – vist, at den aktive mikroorganisme og et produkt
indeholdende denne kan antages at opfylde betingelserne i henholdsvis artikel 4
og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I, dvs. at der ikke er
uacceptable effekter på sundhed og miljø.
Når et aktivstof (her en mikroorganisme) er optaget på bilag I er det en national
opgave at tage stilling til - inden for rammerne af direktivet - om de
plantebeskyttelsesmidler, det aktive stof indgår i, kan godkendes til brug i det
pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte
”ensartede principper” (bilag VI til direktiv 91/414/EØF) samt den viden om
aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet
på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.  
Mikroorganismen har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for
Planer, da Kommissionen har vurderet, at der ikke er udestående spørgsmål eller
problemer, der har krævet en vurdering af Komitéen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget
rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Økonomiske og administrative konsekvenser:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0021.png
Der er ikke godkendt Gliocladium catenulatum holdige midler i Danmark, men
der er søgt om midlertidig godkendelse af midlet PreStop Mix® som indeholder
denne mikroorganisme.
Der er ingen økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner.
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Dog vil Gliocladium catenulatum blive optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr.
533 om bekæmpelsesmidler.
Beskyttelsesniveau:
Da ingen Gliocladium catenulatum holdige midler endnu er færdigvurderet i
Danmark, er der ikke lavet en endelig risikovurdering af et sådant middel under
danske forhold. Vurderingen i EU har vist, at der er sikre anvendelser i EU.
5. Høring
Forslaget har været forelagt miljøspecialudvalget.
Specialarbejderforbundet
mener, at det først bør undersøges, om der er
alternative bekæmpelsesmuligheder i stedet for stoffet, førend det seriøst
overvejes, om en sprøjtegift skal godkendes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466096_0022.png