Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 130
Offentligt
1464984_0001.png
PDF udgave (114 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
5. november 2003
Som opfølgning på møde i Folketingets Europaudvalg den 15. oktober 2003,
forelæggelse af rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og
forbrugerbeskyttelse) den 20. oktober 2003, vedlægges Beskæftigelsesministeriets
notater.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464984_0002.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Notater til Folketingets Europaudvalg
I forbindelse med min forelæggelse af dagsordenspunkterne på Rådsmødet den 20.
oktober 2003 for Folketingets Europaudvalg den 15. oktober 2003 stillede
Europaudvalget bl.a. to spørgsmål.
1. Det ene drejede sig om, hvorledes regeringens seneste tal på 33 mia. kr.
vedrørende integration skulle forstås set i lyset af de tal fra Rockwool Fonden, som
jeg nævnte i forbindelse med min forelæggelse af dagsordenspunktet vedr.
Kommissionens meddelelse om indvandring, integration og beskæftigelse. Jeg
stillede Europaudvalget i udsigt, at jeg ville undersøge sagen nærmere.
I vedlagte notat er gengivet Finansministeriets oplysninger om baggrunden for de to
forskellige størrelser.
2. Det andet spørgsmål drejede sig om tal for grænsearbejdere til og fra Danmark.
I vedlagte notat fra Arbejdsdirektoratet er angivet tal for såvel arbejdstagere
omfattet af forordning 1408/71, art. 67 og 69 samt art. 71 (grænsearbejdere).
Endvidere fremgår tal for efterlønsmodtagere mv. bosat i andre EU/EØS-lande.
Udenrigsministeriet anmodes om at videresende oplysningerne til Folketingets
Europaudvalg.
Notaterne vil også blive oversendt elektronisk til Udenrigsministeriet.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
ldj
AICenter-Int.kt.
29. oktober 2003
Sag nr. 7113-0043
2
Notat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464984_0003.png
Folketingets Europaudvalg
Kopi: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Opfølgning på forelæggelsen af dagsordenspunkterne på
Rådsmødet den 20. oktober 2003 for Folketingets Europaudvalg den
15. oktober 2003: Angående Kommissionens meddelelse om
indvandring, integration og beskæftigelse
Under  forelæggelsen  af  ovennævnte  punkt  henviste  beskæftigelsesministeren  til
Rockwool Fondens analyse, der viser, at 10.000 flere indvandrere fra ikke-vestlige lande
over et livsforløb koster den offentlige sektor mellem 5,9-15,4 mia. kr.
1
Under  den  efterfølgende  drøftelse  spurgte  udvalget  til  sammenhængen  mellem
Rockwool Fondens tal og de 33 mia.kr., som den uafhængige analyseenhed DREAM
under Finansministeriet har beregnet.
I dette notat redegøres for baggrunden for de to tal og dermed for forskellen mellem
dem.
Først og fremmest skal det slås fast, at den helt centrale forskel på de to nævnte tal er, at
Rockwool Fondens tal refererer til virkningen på de offentlige finanser af øget
indvandring
fra ikke-vestlige lande, mens de omtalte 33 mia. kr. drejer sig om virkningen på de
offentlige  finanser  af  såkaldt  "perfekt"
integration  af
 bestanden  af  allerede  herboende
indvandrere og af dem, der løbende kommer til landet.
Det 33 mia. kr. kan således ikke sammenlignes med Rockwool Fondens tal, da det er to
vidt forskellige ting, der analyseres.
Derimod kan man sammenligne Rockwool Fondens beregninger med andre beregninger
foretaget af  DREAM  vedrørende  virkningen  af  øget
 indvandring.
 Konklusionen  er,  at
tallene fra Rockwool Fonden og DREAM her ligger tæt på hinanden.
Nedenfor belyses først baggrunden for de 33 mia. kr. Dernæst belyses baggrunden for
beregningerne vedrørende øget indvandring, og der foretages en sammenligning mellem
DREAMs og Rockwool Fondens beregninger.
3
Virkningen på de offentlige finanser af "perfekt" integration
DREAM har belyst de økonomiske virkninger af såkaldt ”perfekt"
integration
af bestanden
af allerede herboende indvandrere og af dem, der løbende kommer til landet.
Perfekt integration svarer til, at indvandrere og efterkommere fra den dag de ankommer
til  landet  opnår  (1)  samme  erhvervs-  og  overførselsfrekvens,  (2)  samme  træk  på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464984_0004.png
ikke-indkomsterstattende  overførsler,  (3)  samme  individuelle  træk  på  det  offentlige
forbrug og (4) samme arbejdstid og produktivitet som øvrige danskere.
De 33 mia. kr. årligt fremkommer som forskellen i den offentlige saldo i et
forløb med perfekt integration sammenlignet med et forløb med gældende
økonomisk adfærd.
De 33 mia. kr. kan ses som en absolut maksimal gevinst ved integration. Forudsætningen
om øjeblikkeligt samme økonomiske adfærd (dvs. samme erhvervsdeltagelse o.s.v.) må
imidlertid anses for urealistisk dels p.g.a. den konstante strøm af nye indvandrere, for
hvem  integration  vil  tage  tid,  og  dels  p.g.a.  bl.a.  forskelle  mellem  indvandrere  og
dansk-fødte i uddannelsesniveau og kultur.
Virkningen på de offentlige finanser af øget indvandring
DREAM har også belyst virkningen på de offentlige finanser af en øget indvandring fra
såvel EU-lande som tredjelande. Beregningerne viser, at en øget indvandring har en stort
set neutral effekt på de offentlige finanser.
Dette afspejler, at indvandrere overvejende er yngre mennesker midt i 20’erne, som har
en lang periode i den erhvervsaktive alder foran sig og ikke i samme omfang som den
øvrige befolkning har trukket på udgifter til børnepasning og uddannelse i Danmark.
Dette forhold styrker isoleret set de offentlige finanser, men udlignes af at indvandrere i
gennemsnit har en lavere beskæftigelsesgrad og derved også bidrager mindre til de
offentlige finanser end den øvrige befolkning. Hertil kommer, at efterkommere antages
at  have  samme  træk  på  udgifter  til  børnepasning  og  uddannelse  som  den  øvrige
befolkning.
DREAM har endvidere beregnet, hvad 10.000 indvandrere fra ikke-vestlige lande koster
over et livsforløb analogt til Rockwool Fondens beregninger. I livsforløbsregnskabet
opgøres  for  hvert  år  den  offentlige  nettoudgift  til  en  indvandrer.  Disse  beløb
tilbagediskonteres til indvandringstidspunktet. Herved fås et mål for nutidsværdien af,
hvad en indvandrer netto forventes at modtage fra den offentlige sektor.
DREAM  finder,  at  10.000  ikke-vestlige  indvandrere  over  et  livsforløb  koster  den
offentlige sektor mellem 3,8-16,7 mia. kr. – afhængigt af valg af diskonteringsfaktor –
hvilket ikke ligger langt fra Rockwool Fondens spænd på 5,9-15,4 mia. kr. Forskellen
skyldes primært forskelle i de budgetmæssige antagelser. Spændet angiver i begge tilfælde
antagelser om diskonteringsfaktorer på hhv. 3,5% og 0%. DREAM vurderer, at den
mest sandsynlige diskonteringsfaktor er 2,5% svarende til, at én ikke-vestlig indvandrer
over et livsforløb koster ca. 1 mio. kr. i nutidsværdi.
4
Håndpapir
Tal for vandrende arbejdstagere til og fra Danmark
Arbejdstagere omfattet af forordning 1408/71, art. 67 og 69
2002
E 301 ind
(personer der medregner udenlandske
456
2003
(1. halvår)
237
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464984_0005.png
perioder for at få ret til danske dagpenge)
2
E 301 ud
(personer der medregner danske
beskæftigelsesperioder for at få ret til dagpenge i et
andet EU/EØS-land)
3
E 303 ind
(arbejdssøgende i DK med udenlandske
dagpenge)
E 303 ud
(arbejdssøgende i andre EU/EØS-lande
med danske dagpenge)
538
228
1461
292
114
708
Grænsearbejdere (omfattet af forordning 1408/71, art. 71)
Danmark-Sverige
ca. 6000 (jf. AF Skåne/Øresund direkt)
1725 personer boede i DK og arbejdede i Sverige.
Danmark-Tyskland
i  1999 pendlede 1334 personer til DK fra Tyskland,
mens 1147 personer pendlede til Tyskland fra DK
(dvs.  i  alt  ca.  2500  personer),  jf.  Institut  for
Grænseregionsforskning.
Efterlønsmodtagere mv. bosat i andre EU/EØS-lande (pr. 24. august 2003)
Efterløn
434
overgangsydelse
31
5
Afhængigt af valg af diskonteringsfaktor.
A-kasserne indhenter selv attest E 301 fra de nordiske lande. Disse personer indgår
derfor ikke i tallet. Arbejdsdirektoratet har ikke statistik for, hvor mange attester a-kasserne
indhenter fra de nordiske lande.
3
Personer, der får en attest E 301 fra Arbejdsdirektoratet, har ikke været medlem af en
a-kasse mens de arbejdede i Danmark. Attesterne udstedes på baggrund af, at
udenlandske myndigheder anmoder om bekræftelse af beskæftigelsesperioder uanset
forsikringsstatus, fx af hensyn til ret til kontanthjælpsydelser. A-kasserne indberettede i
1999 at have udstedt 1056 attest E 301, og i 2000 at have udstedt 950 attest E 301, til
personer, der ønsker at medregne danske forsikrings- og beskæftigelsesperioder i et andet
EU/EØS-land.
2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464984_0006.png