Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1464986_0001.png
PDF udgave (77 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
5. november 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets
notat vedrørende indledning og afslutning af forligsprocedure om forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles bestemmelser om
kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boarding afvisning og ved
aflysning eller lange forsinkelser, KOM(2001) 784 endelig.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464986_0002.png
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
30. oktober 2003
222-112
AMK, lokaltelefon 24381
2. Kontor
Notat til Folketingets Europaudvalg vedrørende indledning og
afslutning af forligsprocedure om forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om fælles bestemmelser om kompensation og
bistand til luftfartspassagerer ved boarding afvisning og ved
aflysninger eller lange forsinkelser, KOM(2001) 784 endelig
Forslaget er fremsat den 21. december 2001 under henvisning til Traktatens artikel 80,
stk.  2,  og  skal  vedtages  efter  proceduren  for  fælles  beslutningstagen  med
Europa-Parlamentet (artikel 251).
Formålet er at fastlægge et ensartet minimum af rettigheder for passagerer i situationer,
hvor  der  er  tale  om  afvisninger  som  følge  af  et  luftfartsselskabs  overbooking,
aflysninger af den planlagte flyvning eller lange forsinkelser.
Kommissionen henviser til, at den eksisterende forordning (EØF) nr. 295/91 om
kompensation  til  ruteflypassagerer,  der  afvises  i  en  EU-lufthavn  på  grund  af
overbooking, ikke giver en tilstrækkelig beskyttelse af passagerne. Forordningen får
ifølge  Kommissionen  ikke  luftfartsselskaberne  til  at  afstå  fra  overdreven  brug  af
boardingafvisning eller aflysninger og indeholder ingen rettigheder for passagerer, der
udsættes for lange forsinkelser.
Der foreslås på den baggrund en ordning, hvorefter et luftfartsselskab i tilfælde af
boardingafvisning skal være forpligtet til at opfordre passagerer til frivilligt at afgive
deres pladser mod en kompensation, som skal forhandles på stedet.
Hvis der ikke er et tilstrækkeligt antal frivillige passagerer, skal det være tilladt at  afvise
passagerer fra boarding.
Passagerne skal i så fald kompenseres med et fast beløb samt
tilbydes bistand i form af måltider/forfriskninger, telefonopkald m.v. I visse situationer
tilbydes passagererne desuden valget mellem refusion af billettens pris samt eventuel
gratis hjemrejse snarest muligt, eller omlægning af rejsen snarest muligt eller på et
senere tidspunkt efter passagerens eget valg.
Aflyses en flyvning
forud for det planlagte afgangstidspunkt af grunde, som et
luftfartsselskab er ansvarlig for, er luftfartsselskabet forpligtet til at tilbyde passagererne
2
kompensation, med mindre luftfartsselskabet informerer om aflysningen samt tilbyder
re-routing  inden  for  nærmere  fastsatte  tidspunkter.  I  visse  situationer  skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464986_0003.png
luftfartsselskabet endvidere tilbyde anden bistand i form af måltider/forfriskninger,
telefonopkald m.v.
Hvis en
flyvning forsinkes
ud over det planlagte afgangstidspunkt (med to, tre eller fire
timer alt efter flyvningens længde), skal passagererne tilbydes måltider/forfriskninger
og telefonopkald m.v. Endvidere skal passagererne i nærmere bestemte situationer
tilbydes  hotelovernatning,  transport  mellem  hotel  og  lufthavn  samt  eventuel
tilbagebetaling af billetprisen.  
Medlemslandene skal i følge forslaget fastsætte bestemmelser om de sanktioner, der
skal gælde i tilfælde af overtrædelse af forordningen. Medlemslandene skal desuden
udpege en national myndighed, som er ansvarlig for administration af forordningen.
Forslagets anvendelsesområde (ved sammenligning med den eksisterende forordning)
er  udvidet  til  at  omfatte  kompensation  og  anden  bistand  til  passagerer  på  alle
flyvninger (dvs. rute- og charterflyvninger samt flyvninger som seat-only og som
led i en pakkerejse) i tilfælde af boardingafvisning, aflysninger eller lange
forsinkelser.
Forslagets anvendelsesområde er desuden udvidet til at omfatte passagerer, som
rejser  med  et  EU-luftfartsselskab  fra  et  tredjelands  lufthavn  til  en  EU-lufthavn,
medmindre  passageren  nyder  godt  af  tilsvarende  bestemmelser  i  det  pågældende
tredjeland.
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg
den 27. september 2002.
Grundnotat er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 1. februar 2001, mens
supplerende grundnotat er fremsendt den 4. marts 2001. Aktuelle notater er fremsendt
den 13. marts, den 19. september og den 26. november 2002.
På Rådsmødet den 5.-6. december 2002 blev der opnået politisk enighed om forslaget,
og Rådet vedtog herefter en fælles holdning om forslaget den 18. marts 2003.
Europa-Parlamentet  vedtog  sin  lovgivningsmæssige  beslutning  om  Rådets  fælles
holdning den 3. juli 2003. Udtalelsen indeholder 15 ændringsforslag, hvoraf de vigtigste
vedrører definition af aflysninger, fastlæggelse af tidspunktet for passagerers fremmøde
i  en  lufthavn  (for  at  være  berettiget  til  rettighederne  som  fastlagt  i  forslaget),
fastlæggelse af passagerers rettigheder i tilfælde af lange forsinkelser samt kategorier for
flyvninger (afhængigt af flyvningens længde).
På baggrund af drøftelserne i Coreper traf  Rådet beslutning om ikke at acceptere alle
Europa-Parlamentets ændringsforslag. Rådet og Europa-Parlamentet mødtes derfor til
første møde i Forligsudvalget den 14. oktober 2003 i henhold til Traktatens artikel 251,
stk.  3.  Fra  dansk  side  henholdt  man  sig  under  forhandlingerne  til  det
forhandlingsoplæg, der blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 27. september
2002.
Ved dette møde lykkedes det parterne at nå til enighed om et samlet kompromis, der
indeholder  elementer  fra  såvel  Rådets  fælles  holdning  som  Europa-Parlamentets
ændringsforslag.
Dette  kompromis  skal  stadfæstes  af  Rådet  og  Europa-Parlamentet.  Når  deres
godkendelse foreligger vil forslaget være endelig vedtaget.