Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 139
Offentligt
1464998_0001.png
PDF udgave (159 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
6. november 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets reviderede
grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
persistente organiske miljøgifte og om ændring af direktiv 79/117/EØF og direktiv
96/59/EF, KOM(2003) 333 endelig.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464998_0002.png
MILJØ
styrelsen
Kontoret for Biocid- og kemikalievurdering
5. november 2003
7011/17-0019
asc/mab/13/asa/Dep
MIM 534
Revideret GRUNDNOTAT vedr.
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om persistente
organiske miljøgifte og om ændring af direktiv 79/117/EØF og direktiv 96/59/EF.
KOM (2003) 333 endelig,
2003/0119 (CNS)
Kommissionen har den 12. juni vedtaget forslag til Europa-Parlamenets og Rådets forordning om impleme
såvel Stockholm-konventionen som af ECE protokollen fra 1998 om
persistente organiske miljøgifte. Forordningen omfatter fremstilling, markedsføring, anvendelse, udslip og
af stoffer som er omfattet af forbud eller begrænsning ifølge konventionen eller protokollen. Medlemsstater
inden to år udarbejde en plan for opfyldelse af forpligtelserne i konventionen, og de skal hvert tredje år sen
oplysninger til Kommissionen om anvendelse af forordningen og årligt rapportere om samlet produ
markedsføring af POP-stoffer.
Forslaget forventes ikke at have hverken lovgivningsmæssige eller miljømæssige konsekvenser for Danmark
allerede opfylder protokol og konvention. De økonomiske og administrative konsekvenser vil begrænse sig t
yderligere forpligtelser til Miljøstyrelsen i form af rapportering, overvågning og udarbejdelse af handlingsp
Forslaget har været udsendt i en bred høring.
1. Status
Kommissionen sendte den 12. juni 2003 ovennævnte forslag til Europa-Parlamentet og
Rådet.
Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 95, stk. 1, og artikel 175, stk. 1, og skal
derfor vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i
artikel 251 i traktaten.
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke endnu.
Miljøgruppen har haft indledende drøftelser af forslaget den 29. juli 2003, den 22.
september 2003 og den 30 oktober 2003.
Forslaget er foreløbigt angivet på dagsordenen for rådsmødet (miljø) i december 2003.
./.
Grundnotat er oversendt til Folketinget den 28. juli 2003.
2
2. Formål og indhold
Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater underskrev i juni 1998 en protokol
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464998_0003.png
til den regionale FN/ECE-konvention om grænseoverskridende luftforening over store
afstande (i det følgende kaldet protokollen) angående persistente organiske miljøgifte (i
det følgende kaldet POP-stoffer), og i maj 2001 den globale Stockholm-konvention om
persistente organiske miljøgifte (i det følgende kaldet konventionen).
Kommissionen anfører, at forslagets formål er at etablere nogle fælles retlige rammer,
inden for hvilke der kan træffes foranstaltninger til at standse fremstilling,
markedsføring og anvendelse af POP-stoffer af hensyn til en sammenhængende og
effektiv gennemførelse af de forpligtelser, Fællesskabet har i medfør af protokollen og
konventionen. Samtidig med forslagets fremsættelse forelægger Kommissionen
separate forslag til rådsafgørelser om Fæl
lesskabets indgåelse
af disse to
internationale aftaler.
2.1. Protokollen
Det endelige mål med protokollen er at alle udledninger af POP-stoffer ophører.
Protokollen forbyder fremstilling og anvendelse af nogle af stofferne (aldrin, chlordan,
chlordecon, dieldrin, endrin, hexabromphenyl, mirex og toxaphen).Andre stoffer skal
udgå på et senere tidspunkt (DDT, heptachlor, hexachlorbenzen og PCB). Endelig
fastsætter protokollen snævre begrænsninger for brugen af DDT, HCH, herunder
lindan og PCB. Den pålægger endvidere parterne at bringe deres emissioner af
dioxiner, furaner, PAH og HCB ned under 1990-niveauet (eller niveauet i et andet år
mellem 1985 og 1995). Den indeholder specifikke grænseværdier for forbrænding af
kommunalt affald, farligt affald og hospitalsaffald.
I oktober 2003 har 17 parter, herunder 8 medlemsstater – heriblandt Danmark – og 4
kandidatlande ratificeret protokollen. Protokollen
er trådt i kraft,
idet der kræves 16
ratifikationer.
2.2. Konventionen
Målet med konventionen er at beskytte menneskers sundhed og miljøet mod
POP-stoffer. Konventionen fastsætter regler for i første omgang 12 POP-stoffer, der
også er omfattet af protokollen. Der er mulighed for senere at tilføje nye POP-stoffer på
konventionens lister.
Udslip af utilsigtet fremstillede biprodukter – dioxiner, furaner, PCB og HCB – skal
stadigt minimeres med det endelige mål helt at undgå udslip, hvor det er muligt. I
nationale handlingsplaner skal parterne fremme og foreskrive brug af bedst
tilgængelige teknologi for nye kilder i de vigtigste kildekategorier.
Affald, der består af eller er forurenet med POP-stoffer skal bortskaffes på en sådan
måde, at POP-indholdet destrueres eller omdannes irreversibelt, så det ikke udviser
POP-egenskaber. Hvis dette ikke udgør den miljømæssigt foretrukne mulighed, eller
POP-indholdet er lavt, bortskaffes affaldet på anden miljømæssigt forsvarlig måde.
Bortskaffelsesoperationer, der kan føre til nyttiggørelse eller genanvendelse af POP, er
udtrykkeligt forbudt.
3
Parterne er forpligtet til at udarbejde en national gennemførelsesplan.
40 lande har ratificeret konventionen, der træder i kraft efter den 50. ratifikation. Indtil
nu har 6 medlemsstater og 2 kandidatlande ratificeret konventionen. Danmark har
endnu ikke ratificeret konventionen. Danmark har taget skridt at ratificere konventionen
ved at fremsende udkast til 3 bekendtgørelser til Kommissionen i henhold til
informationsprocedure direktivet. Bekendtgørelserne indeholder de regler, der er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464998_0004.png
nødvendige forkræve en ”stand still” periode. Danmark kan derfor nu sætte at
man ikke vil ratificeringen. Kommissionen har den 4. september 2003 meddelt,
bekendtgørelserne i kraft
og ratificere konventionen.
2.3. Forslag til forordning
Den foreslåede forordning gennemfører de vigtigste bestemmelser i konventionen og
protokollen ved at forbyde fremstilling, anvendelse og markedsføring af stofferne på
forordningens bilag.
Forordningens bestemmelser er dog strengere, idet den ikke gør brug af den mulighed,
som de internationale aftaler giver for at fortsætte med fremstilling, markedsføring og
anvendelse af nogle af stofferne på listen til begrænset anvende lse, bortset fra HCH,
herunder lindan.
Anvendelsesområder
Forordningen finder anvendelse på fremstilling, markedsføring, anvendelse, udslip og
bortskaffelse af stoffer, som er omfattet af forbud eller begrænsning ifølge protokollen
eller konventionen.
Fremstilling, markedsføring og anvendelse
Det er forbudt at fremstille, markedsføre og anvende følgende stoffer: aldrin, chlordan,
dieldrin, endrin, heptachlor, hexachlorbenzen, mirex, toxaphen, PCB, DDT, chlordecon
og hexabrombiphenyl såvel i form af rene stoffer, som i kemiske produkter og ”artikler”,
det vil sige færdigvarer, der indeholder kemikalier omfattet af forordningen.
Det samme gælder for stoffet HCH, incl. lindan, der dog må anvendes til brug som
mellemprodukt ved fremstilling af kemiske produkter eller som
insektbekæmpelsesmiddel. Endvidere må stoffet indtil 1. september 2006 anvendes til
professionel og industriel behandling af tømmer og træstammer samt til indendørs brug
i industrien og i hjemmet.
Alle de ovenstående stoffer er optaget på bilag til forordningen. Bilagene kan senere
udvides med flere stoffer.
Forbudet gælder dog ikke for stofferne, når de anvendes til forskning i laboratorieskala
eller som referencestandard, eller hvis de forekommer som utilsigtede sporforureninger
i stoffer, kemiske produkter eller forbrugerprodukter.
Såfremt stofferne findes som bestanddele i artikler, der er fremstillet før eller er i brug
på tidspunktet for forordningens ikrafttræden, kan artiklen dog fortsat markedsføres og
4
anvendes. Når en medlemsstat bliver bekendt med et sådant produkt, skal den dog
straks underrette Kommissionen, der omgående underretter Stockholm-konventionens
sekretariat herom.
Eksisterende lagre
Eksisterende lagre af POP-stoffer, bortset fra HCH, skal bortskaffes i
overensstemmelse med reglerne om affaldshåndtering, jf. nedenfor.
Der skal gives meddelelse til den kompetente myndighed i det land, hvor lagre af mere
end 100 kg HCH befinder sig senest 12 måneder efter forordningens ikrafttræden og
derefter årligt. Lageret skal håndteres på miljømæssig fors varlig måde, og tils
ynspligten påhviler medlemsstaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464998_0005.png
Mindskelse af udslip
Medlemsstaterne skal inden to år efter forordningens ikrafttræden udarbejde
fortegnelser over udslip af dioxiner og furaner, Hexachlorbenzen(HCB), PCB og
PAH’er og holde disse fortegnelser ajour. Medlemsstaterne skal inden samme frist
udarbejde en national handlingsplan, der skal identificere, beskrive og mindske de
samlede udslip af disse stoffer fra menneskeskabte kilder. Den nationale handlingsplan
skal være en del af den handlingsplan, som medlemsstaten som part i konventionen er
forpligtet til at udarbejde. Der er ikke krav om konkrete procentnedsættelser af
udslippene, men tale om anvendelse af bedst tilgængelige teknologi, substitution m.v.
Affaldshåndtering
Affald, der består af POP-stoffer eller er forurenet hermed – bortset fra PAH’er – skal
bortskaffes således, at restaffaldet eller udslip herfra ikke udviser POP-egenskaber.
Sådant affald kan imidlertid bortskaffes på anden måde i overensstemmelse med
affaldsdirektivet (75/442/EØF), hvis indholdet af listestoffer i affaldet er lavere end
koncentrationsgrænserne i bilag IV til forordningen. Koncentrationsgrænserne er
under udarbejdelse og bliver indsat senere ved komité-procedure.
Genbrug og nyttiggørelse af POP-affald er forbudt, medmindre det godtgøres, at
POP-stofferne destrueres under nyttiggørelsen eller udskilles og efterfølgende
bortskaffes på miljømæssig forsvarlig vis. Ifølge gældende EU-regler er enhver form for
nyttiggørelse af PCB-holdigt affald totalt forbudt. Dette forbud opretholdes i forslaget til
forordningen. De gældende EU-regler tillader bortskaffelse af PBC ved permanent
underjordisk deponering i saltminer. Denne regel foreslås ophævet.
Gennemførelsesplaner
Medlemsstaterne skal inden 2 år udarbejde en plan for opfyldelse af deres pligter i
forhold til konventionen. Som part i konventionen skal også Kommissionen udarbejde
en plan for opfyldelse af Fællesskabet s forpligtelser i henhold til konventionen.
Overvågning
Kommissionen og medlemsstaterne pålægges at arbejde tæt sammen om at etablere
programmer og ordninger til miljøovervågning af tre af stofferne på listen, nemlig
dioxiner, furaner og PCB.
5
Rapportering
Medlemstaterne skal hver tredje år give Kommissionen oplysning om anvendelse af
forordningen og hvert år sende Kommissionen data om den faktiske eller skønnede
samlede produktion og markedsføring af POP-stofferne.
Hvert tredje år skal medlemstaterne sende Kommissionen sammenfattende rapporter
om lagre, udslipsfortegnelser og tilstedeværelsen i miljøet af dioxiner og PCB.
Om de stoffer, der er opregnet i konventionen, udarbejder Kommissionen med
mellemrum, en rapport på grundlag af de oplysninger, medlemsstaterne har indsendt
til Kommissionen og sender den til konventionens sekretariat.
Udveksling af oplysninger og teknisk bistand
Kommissionen og medlemsstaterne skal fremme og sørge for oplysningsudveksling
inden for EU og med tredjeland vedrørende formindskelse eller afvikling af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464998_0006.png
POP-stofferne. Kommissionen til udviklingslande og skal samarbejde om at yde
hensigtsmæssig teknisk bistand og medlemsstaterne lande med overgangsøkonomi
under hensyntagen til deres særlige behov. Disse bestemmelser bygger på
konventionens bestemmelser.
Sanktioner
Medlemsstaterne skal fastsætte effektive, proportionale og afskrækkende regler, der s
kal anvendes i tilfælde af
overtrædelse
af forordningen.
Bilag og ændring af bilag
Bilag I. I dette bilag er i del A opført de stoffer, der er forbudt efter både konventionen
og protokollen
og i del
B de stoffer, der kun er forbudt i protokollen.
Bilag II. Indeholder HCH, incl. lindan og
de anvendelsesbegrænsninger,
der gælder for
dette stof.
Bilag III. Indeholder de stoffer, der
er omfattet
af bestemmelserne om begrænsning af
udslip.
Bilag IV. Indeholder de stoffer, der er omfattet af bestemmelserne om
affaldshåndtering.
Når det er vedtaget inden for rammerne af en af de internationale aftaler, tilføjes nye
stoffer til et eller flere af bilagene. Desuden kan bilagene ændres efter
komité-procedure. Der foreslås ikke nedsat en ny komité, men den tekniske
tilpasningskomité, der er nedsat i henhold til direktiv 67/548/EØF (direktivet om
klassificering, mærkning m.v. af farlige kemiske stoffer) bistår Kommissionen.
Komitéens afgørelser træffes med kvalificeret flertal efter reglerne i artikel 5 i Rådets
afgørelse af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen.
Konsekvensændringer i andre direktiver
Der ophæves et par gældende forskrifter. Forbudet mod anvendelse i pesticider af 8
POP-stoffer i direktiv 79/117/EØF foreslås ophævet, idet forbudet nu bliver overflødigt.
6
Det foreslås desuden at ophæve bestemmelsen i direktiv 96/59EF om, at det er tilladt
at bortskaffe PCBG/PCT-affald i mineskakter o.lign.. De øvrige
bestemmelser om
PCB/PCT i direktivet gælder
fortsat.
3.Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har i udkastet til forordningen anført, at målene for forordningen, nemlig
at beskytte miljøet og menneskers sundhed mod POP-stoffer, ikke i tilstrækkelig grad
kan opfyldes af medlemsstaterne selv, da forureningen er grænseoverskridende.
Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med
nærhedsprincippet og i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet går forslaget
til forordningen ikke ud over, hvad der er påkrævet. Regeringen er enig i at forslaget er
i fuld overensstemmelse
med nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil umiddelbart være gældende i Danmark. Som følge af forordningens
forslag om konsekvensophævelse af nogle bestemmelser i et
plantebeskyttelsesdirektiv og PCB/PCT-direktivet vil der skulle ske en tilsvarende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464998_0007.png
konsekvensændringer i den danske affaldsbekendtgørelse. Desuden enkelte
ophævelse af bestemmelserne i de danske bekendtgørelser samt skal der udstedes
en bekendtgørelse om tilsyn med forordningens overholdelse.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Produktion og markedsføring af POP-stofferne har ikke fundet sted i Danmark i årevis.
Der findes derfor heller ingen lagre af disse stoffer.
Hvad angår udslipsforebyggelse er der med forordningen ikke rettet yderligere
bestemmelser mod virksomheder. De virksomheder, der udleder de største mængder
af de 4 POP-stoffer, har allerede forpligtelser i henseende til forebyggelse, kontrol og
overvågning i henhold til gældende EU-lovgivning. Udledningerne fra
affaldsforbrændingsanlæg – den formentlig betydeligste kilde for dioxiner og furaner i
Danmark – er reguleret i en bekendtgørelse om affaldsforbrændingsanlæg, der
fastsætter emissionsgrænseværdier. Efter vedtagelsen af dioxinhandlingsplanen er
emissionerne på et minimum. Der er også udarbejdet en massestrømsanalyse for
dioxiner og furaner. For at kunne overholde den løbende rapporteringsforpligtelse om
emissionerne, skal oplysningerne herom opdateres.
For HCB’er antages affaldsforbrændingsanlæg at være den væsentligste
forureningskilde. Emissionerne er ikke kvantificerede, men antages at være
ubetydelige. Vejledningen for industriel luftforurening og en bekendtgørelse om
indholdet af PAH’er i dieselolie regulerer PAH’erne. Siden 1995 har det været forbudt
at bruge PCB’er i kondensatorer og transformere, som vejer mere end 1 kg.
Udledninger af PCB fra andre kilder, f.eks. lim eller fugemasse kan teoretisk finde sted,
men de totale emissioner af PCB antages at være ubetydelige.
7
Det vurderes således, at en dansk opfyldelse af forordningen for så vidt angår udslip
ikke vil kræve yderligere tiltag. Miljøstyrelsen vil som myndighed blive pålagt enkelte
yderligere forpligtelser i form af rapportering, overvågning og udarbejdelse
af
handlingsplan.
5. Høring
Forslaget er den 4. juli 2003 sendt i ekstern høring.
Danmarks Apotekerforening, Forsvarsministeriet, Genvindingsindustrien, HTS-Handel,
Transport og Serviceerhvervene, Kommunernes Landsforening, Dansk Handel &
Service samt Sundhedsstyrelsen har ingen bemærkninger til forslaget.
Københavns kommune anbefaler, at grænseværdierne for POP-stoffer i affald hurtigst
muligt fastsættes un der henvisning til forsigtighedsprincippet
Advokatrådet finder det noget betænkeligt, at allerede producerede varer/lagre
indeholdende POP-stoffer fra en given dato ikke længere må anvendes, uden at der
fastsættes kompensation herfor.
Forbrugerrådet finder, at det bør tydeliggøres, at det produktansvar, der er udmøntet i
General Product Safety Directive for produkter også gælder for de af forordningen
omhandlede artikler og at det som minimum tydeliggøres under definitionen af en
artikel i forordningsforslaget. Forbrugerrådet finder, at det ikke bør være tilladt at
markedsføre artikler, der indeholder POP-stoffer, ligesom HCH, incl. Lindan, helt bør
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464998_0008.png
forbydes.
Det Økologiske Råd finder, at formålet med forordningen må være at
minimere/eliminere anvendelsen af POP-stoffer, hvorfor forordningen bør indeholde et
fuldstændigt forbud mod anvendelse af HCH, incl. Lindan så hurtigt som muligt. Rådet
finder endvidere ikke, at det bør være tilladt at markedsføre artikler med indhold af
POP-stoffer, hvis artiklerne er fremstillet før forordningens ikrafttræden.
Forslaget har endvidere været forelagt Miljøspecialudvalget.
SID tilslutter sig indstillingen og gør opmærksom på, at man ikke finder det skal være
muligt at markedsføre artikler, der indeholder POP-stoffer, og at man finder at HCH incl