Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
1465018_0001.png
PDF udgave (79 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
13. november  2003
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af  5. februar 2003 (Alm. del –
bilag 566, folketingssamling 2002-03) vedlægges Finansministeriets besvarelse af
spørgsmål nr. 49.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465018_0002.png
13. novemb
2003
F15 DFN/PB
Bidrag til bevarelse af Europaudvalgets spørgsmål nr. 49 af 5.
februar 2003 (alm. del – bilag 566, folketingssamling 2002-03)
Spørgsmål:
”I den aktuelle debat om EU’s holdning til aktieandele i Københavns Lufthavn bedes
regeringen   oplyse,   hvordan   ejerforholdene   er   i   de   øvrige   EU-landes
hovedstadslufthavne, herunder de pågældende staters ejerandele og evt. begrænsninger
for private medejere.”
Svar:
Af de 17 europæiske hovedstadslufthavne og storlufthavne er de ti fuldt ud ejet af
staten, regionale  og/eller  lokale myndigheder,  jf.
 tabel  1.  Syv
 lufthavne har  private
medejere, men kun i fire, herunder Københavns Lufthavn, udgør det private ejerskab
mere end 50 pct.
Tabel 1. Ejerskab i europæiske hovedstadslufthavne
Land
By
Navn
Ejerskab1)
Privat
36
66
0
0
45
0
0
97
Bemærkninger
-
Børsnoteret
-
-
-
-
-
Ejes  af ADR,  der  var
børsnoteret
fra
1997-2001,  hvorefter
overtaget  af  et  antal
private aktionærer.
Luxemb. Luxembourg   Luxembourg
100
0
-
Norge
Oslo
Gardermoen
100
0
-
Portugal Lisabon
Portela
100
0
-
Spanien
Madrid
Barajas
100
0
-
Storbritann London
Heathrow
0
100
Ejet af BAA  Plc., der
ien
også   driver   bl.a.
Gat-wick og Stanstead
og  er børsnoteret
Sverige
Stockholm
Arlanda
100
0
-
Tyskland Berlin
Flere
100
0
Berlin serviceres af tre
lufthavne med  samme
off. ejere.
Frankfurt
Frankfurt
71
29
Børsnoteret
Østrig
Wien
Wien
40
602)
Børsnoteret
1)
Offentligt ejerskab omfatter både statslige, regionale og lokale myndigheder.
2)
10 pct. af aktierne ejes af en medarbejderfond.
Kilde: Årsrapporter samt hjemmesider
Offentligt
Belgien
Bruxelles
Zaventem
64
Danmark   København    København
34
Finland
Helsinki
Helsinki
100
Frankrig Paris
Charles de Gaulle
100
Grækenl.    Athen
Spata
55
Holland Amsterdam Schiphol
100
Irland
Dublin
Dublin
100
Italien
Rom
Fiumicino
3
2
Blandt de lufthavne, der er ejet af børsnoterede selskaber, er Finansministeriet ikke
bekendt med, at der skulle være begrænsninger for private medejere i selskaberne bag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465018_0003.png
lufthavnene i Frankfurt og Wien, idet det bemærkes, at mens  offentlige  myndigheder
aktiemajoriteten  i  selskabet  bag  Frankfurt  lufthavn, offentlige myndigheder ejer
sammen med en medarbejderfond ejer halvdelen af aktierne i det selskab, der ejer Wien
Internationale Lufthavn.
Den britiske stat havde tidligere en ”golden share” i BAA Plc., der bl.a. ejer Heathrow.
Denne ”golden share” betød bl.a., at den britiske regering kunne blokere for, at en
privat investor opnåede mere end 15 pct. af selskabets aktiekapital, og at regeringen
skulle godkende et eventuelt salg af de lufthavne, der ejes af BAA Plc. EU-domstolen
erklærede imidlertid denne ”golden share” for uforenelig med fællesskabsretten ved en
dom i maj 2003.
I  de  lufthavne,  der  ejes  af  ikke-børsnoterede  selskaber  med  privat  medejerskab
(Bruxelles, Athen og Rom), har det ikke været muligt at finde oplysninger om, hvorvidt
der er begrænsninger på de private aktionærers muligheder for at sælge aktierne. I og
med  at  selskaberne  bag  de  nævnte  lufthavne  ikke  er  børsnoterede,  er  sådanne
eventuelle begrænsninger i øvrigt ikke sammenlignelige med situationen i Københavns
Lufthavne A/S.