Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 186
Offentligt
1465041_0001.png
PDF udgave (76 KB)
merne af Folketingets Europaudvalg
tedfortrædere
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
14. november 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om anvendelse af systemer til frontal beskyttelse
på motorkøretøjer og om ændring af Rådets direktiv 70/156/EØF, KOM(2003) 586 endelig.
Bilteknisk Afdeling
1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465041_0002.png
Dato:
J. nr.:
13. november 2003
2003-722/1-74
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
anvendelse af systemer til frontal beskyttelse på motorkøretøjer og om ændring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465041_0003.png
af Rådets direktiv 70/156/EØF. KOM(2003) 586 endelig
1. Baggrund og indhold
Direktivforslaget er sendt til Rådssekretariatet den 10. oktober 2003 under henvisning
til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 95, under
henvisning  til  forslag  fra  Kommissionen,  under  henvisning  til  udtalelse  fra  Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg, i henhold til fremgangsmåden i traktatens
artikel  251,  og  vedtages  efter  kvalificeret  flertal/fælles  beslutningstagen  med
Europa-Parlamentet.
Direktivforslaget  tilstræber  at  øge  beskyttelsen  af  fodgængere  og  andre  bløde
trafikanter mod skade opstået ved kollision med personbiler og varebiler. Forslaget
gælder for køretøjer med en tilladt totalvægt på højst 3500 kg.
Motorkøretøjer er i de senere år i stigende omfang forsynet med systemer (safarigitre
og lignende) til supplerende beskyttelse mod frontalkollisioner, som i visse tilfælde
udgør en sikkerhedsrisiko  ved påkørsel af  fodgængere og  andre bløde trafikanter.
Forslaget  fastsætter  harmoniserede  krav  vedrørende  prøvning,  konstruktion  og
montering til et system til supplerende beskyttelse mod frontalkollision, hvad enten de
er monteret på motorkøretøjet som originaludstyr, eller markedsføres som separate
tekniske enheder.
Forslagets tekniske  krav skal  være opfyldt  med  virkning fra  den 1.  juli 2005  ved
typegodkendelse af nye biltyper. Med virkning fra den 1. januar 2006 skal de være
opfyldt for alle nye typegodkendte biler (ved nyregistrering).
Forslaget adskiller sig i øvrigt fra de eksisterende direktiver på køretøjsområdet ved
ikke at indeholde detaljerede tekniske forskrifter om gennemførelse af de krævede tests.
Disse   forskrifter   skal   i   stedet   vedtages   af   Kommissionen   efter
revisionskomité-proceduren.  Danmark  har  accepteret  en  tilsvarende  procedure  i
forbindelse med direktivet om fodgængervenlig front.
Det  nuværende  rammedirektiv  70/156/EØF  indeholder  de  tekniske  krav  til
typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil. Direktivforslaget vil
som særdirektiv   under rammedirektiv 70/156/EØF kræve ændring af sidstnævnte.
2. Gældende dansk ret
Ved  ændring  af  bekendtgørelsen  om  detailforskrifter  for  køretøjer  indførtes  med
3
ikrafttrædelse den 1. april 2002 forbud mod anvendelse af hårde safarigitre. Forslaget er
notificeret til Kommissionen, som har accepteret det danske skridt. I bekendtgørelsen
findes der endvidere en generel bestemmelse om, at køretøjers karrosseri skal være
udformet uden skarpe kanter og udragende dele. Der findes en tilvarende bestemmelse
i  udstyrsbekendtgørelsen  (bekendtgørelse  nr.  154  af  20.  april  1977).  I  direktiv
74/483/EØF findes mere specifikke regler for udragende dele på personbiler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465041_0004.png
3. Høring
Færdselsstyrelsen foretager i øjeblikket en høring af de berørte organisationer:
Amtsrådsforeningen,  AUTIG  (Automobilbranchens  Handels-  og  Industriforening),
DAF  (Danmarks  Automobilforhandler  Forening),  Dansk  Industri,  DTL  (Dansk
Transport  og  Logistik),  Dansk  Cyklist  Forbund,  De  Danske  Bilimportører,
Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere, Forsikring og Pension, NOAH-Trafik,
Rådet for Større Færdselssikkerhed og Teknologisk Institut.
Efter  høringsfristen  udløber  vil  Færdselsstyrelsen  snarest  vil  sende  et  supplerende
høringsnotat.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget  vil  kræve  ændring  af  bekendtgørelsen  om  detailforskrifter  for
køretøjer.
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser.
5. Samfundsøkonomiske og andre konsekvenser
Forslaget skønnes på sigt at ville få en positiv effekt på antallet af dræbte og
kvæstede bløde trafikanter og vil derfor have samfundsøkonomiske positive
konsekvenser.
6. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
I overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet begrænser forslaget
sig til det minimum, der er nødvendigt for at fremme sikkerheden for fodgængere og
andre bløde trafikanter ved gennemførelse på fællesskabsplan. Regeringen er enig heri.