Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 202
Offentligt
1465040_0001.png
PDF udgave (677 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 202)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FIU, Alm. del - bilag 29
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
18. november 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 21. november 2003
– dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 25. novem-
ber 2003 - vedlægges Finansministeriets notat om de punkter, der forventes
optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0002.png
2
18.
12 NHB
Samlet aktuelt notat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 25. novem-
ber 2003
1) Finansielle tjenesteydelser
- Direktiv om oplysningsforpligtelser
- Handlingsplanen for risikovillig kapital
(a-punkt)
- Handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser
(a-punkt)
  side 9
2) Skatte-/momsspørgsmål
- Adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning    
side 12
side 2
side 5
- Direktiv om nedsat moms
side 14
- Vedtagelse af gennemførelsesbestemmelser
og proceduren for vedtagelse af undtagelser
side 18
- Momssærordningen for rejsebureauer
side 22
- Moder-/datterselskabsdirektivet
3) Strukturelle indikatorer
4) Forberedelse af Det Europæiske Råd i Bruxelles
side 26
side 29
- Vækstinitiativet
- TEN Finansforordningen
side 38
- Rapport om revision af EIB’s eksterne
lånemandat og garantifond   
side 41
side 33
- Rapport om revision af EIB’s
middelhavs-investeringsfacilitet
5) Stabilitets- og vækstpagten
- Proceduren for uforholdsmæssigt store
underskud vedr. Frankrig
side 44
side 49
side 56
side 57
- Proceduren for uforholdsmæssigt store
underskud vedr. Tyskland    
6) Prægning af euromønter
(a-punkt)
7) Rådsafgørelser om analyse og samarbejde vedr.
beskyttelse af euroen mod falskneri
(a-punkt)
side 58
(Løbenr. 3486)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0003.png
3
Dagsordenspunkt:
Finansielle tjenesteydelser: Direktiv om oplys-
ningsforpligtelser
Der ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 25. november 2003 en drøf-
telse af forslaget til direktiv om oplysningsforpligtelse med henblik på
politisk enighed.
Baggrund og indhold
Forslag til direktiv om harmonisering af gennemsigtighedskrav til oplysninger om
udstedere,  hvis  værdipapirer  er  optaget  til  handel  på  et  reguleret  marked  og  om
ændring af direktiv 2001/34/EF (KOM(2003) 138 endelig) er fremsat d. 26. marts
2003.  Herefter  har  forslaget  været  behandlet  i  Rådets  arbejdsgruppe  på  en  række
møder.  
Baggrunden for direktivforslaget er, at udviklingen på værdipapirmarkederne i EU
gør, at bestemmelserne i det eksisterende direktiv på området, som vedrører udste-
deres periodiske oplysningsforpligtelser og regler om visse aktionærers oplysnings-
forpligtelser, ikke længere er tilstrækkelige. Dels stiller markedet i dag krav om flere
oplysninger,  dels  er  der  for  store  forskelle  mellem  kravene  i  medlemslandene.
Endelig er det nødvendigt at tilpasse reglerne om gennemsigtighed til de andre nye
regler,  der  vedtages  på  værdipapirområdet,  jf.  beslutningerne  i  Den  Finansielle
Handlingsplan. Det eksisterende direktiv er Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/34/EF af 28. maj 2001 vedrørende betingelserne for værdipapirers optagelse
til  officiel  notering  på  en  fondsbørs  samt  oplysninger,  der  skal offentliggøres om
disse værdipapirer.
Forslaget  har  hjemmel  i  artikel  44  og 95 i TEF (Traktaten om Oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab). Der er således tale om en fælles beslutning med Europa-
Parlamentet.  
Kommissionens forslag, der vedrører de virksomheder (udstedere), hvis værdipapi-
rer er noteret på et reguleret marked, lægger op til en række øgede krav til offentlig-
gørelse af oplysninger i forhold til de eksisterende bestemmelser på området, her-
under
-
-
-
-
Kortere frist for offentliggørelse af årsrapport (3 måneder).
Tilpasning af indholdet af halvårsrapporter, så disse følger internati ona-
le regnskabsstandarder.
Indførelse af obligatoriske halvårsrapporter for obligations udstedere.
Indførelse af obligatoriske kvartalsmeddelelser for aktieudstedere.
(Løbenr. 3486)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0004.png
4
-
Lavere grænser for offentliggørelse af store aktiebesiddelser. Grænsen
for, hvornår en investor skal offentliggøre, at denne er storaktionær, f o-
reslås sænket fra 10 pct. til 5 p ct. af kapitalen i et selskab.
Herudover indeholder direktivforslaget en række nye bestemmelser om elektronisk
afstemning og fuldmagtsbaseret afstemning ved generalforsamlinger.
Direktivet indeholder desuden en hensigtserklæring om, at der på sigt skal oprettes
en fælles national indberetningsmekanisme i form af et enkelt elektronisk netværk
eller en platform for elektroniske netværk på tværs af medlemsstaterne for at lette
offentlighedens adgang til regulerede oplysninger.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets Økonomiudvalg har leveret en foreløbig rapport om, hvilke
ændringsforslag Parlamentet kunne tænkes at fremsætte. Udvalget ventes at vedtage
ændringsforslag  den  24.  november  2003.  Europa-Parlamentets  Juridiske  udvalg
ventes at vedtage ændringsforslag den 27. november. Det vides ikke hvornår Euro-
pa-Parlament vedtager sine ændringsforslag endeligt.  
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at de planlagte foranstaltningers mål, nemlig at
sikre  investorernes  tillid  til  markederne  gennem  ensartet  gennemsigtighed  i  hele
EU, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne hver for sig, men på
grund af deres omfang og virkninger bedre kan gennemføres på fællesskabsplan, jf.
proportionalitetsprincippet i Traktatens artikel 5.
Gældende dansk ret
De gældende danske regler om offentliggørelse af information fremgår af kapitel 7
(§§ 27-30) om oplysningsforpligtelser i lov om værdipapirhandel m.v. samt i straffe-
bestemmelsen i § 93 i samme lov. I medfør af §§ 22, stk. 4, 26, stk. 5 og 93, stk. 3 i
værdipapirhandelsloven  er  betingelserne  for  optagelse  på  en  fondsbørs  fastsat  i
bekendtgørelse nr. 331 af 23. april 1996 om betingelserne for optagelse til notering
af værdipapirer på en fondsbørs. Endvidere reguleres offentliggørelse af betydelige
andele af bekendtgørelse nr. 386 af 29. maj 2000 om opgørelse af, meddelelse om
og offentliggørelse af betydelige andele i selskaber, der har aktier optaget til note-
ring på en fondsbørs eller aktier optaget til handel på en autoriseret markedsplads.  
I aktieselskabslovens § 65 b er der indsat en bestemmelse om, at generalforsamlin-
gen  kan  træffe  beslutning  om  anvendelse  af  elektroniske  dokumenter i stedet for
papirdokumenter. Bestemmelsen trådte i kraft den 1. oktober 2003.  
Udarbejdelse og offentliggørelse af årsrapporten reguleres i årsregnskabsloven.
Høring
Direktivforslaget har været i høring, og er blevet drøftet i EF-specialudvalget vedr.
den finansielle sektor. Høringen viste generel opbakning til ønsket om større gen-
nemsigtighed på markedet. Høringen viste dog samtidig, at der ikke er fuld opbak-
ning til at pålægge udstedere af aktier optaget til handel på et reguleret marked at
offentliggøre obligatoriske kvartalsmeddelelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0005.png
(Løbenr. 3486)
5
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Gennemførelsen  af direktivforslaget forventes at medføre ændringer  af  værdipapir-
handelsloven,  aktieselskabsloven  og  årsregnskabsloven.  Der  må  forventes  visse
økonomiske konsekvenser af skabelsen af en fælleseuropæisk platform til offentlig-
gørelse  af  informationer,  samt  skabelsen af en fælles national indberetningsmeka-
nisme. Det kan endnu ikke vurderes, hvor omfattende etableringen af disse mekanis-
mer og dermed de statsfinansielle konsekvenser bliver, men det må formodes, at æn-
dringerne i et endnu ukendt omfang vil medføre øgede tilsynsmæssige omkostninger.
Baggrunden for, at de statsfinansielle konsekvenser endnu ikke kan vurderes, er, at de
vil afhænge en del af den endelige udformning af direktivet og gennemførelsesforan-
staltningerne i medfør af direktivet. Arbejdet med sidstnævnte er endnu ikke påbe-
gyndt.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det forventes, at forslaget vil medføre virkninger i form af større gennemsigtighed
og troværdighed på værdipapirmarkedet. Velfungerende finansielle markeder er til
fordel for investeringer og produktivitet. De samfundsøkonomiske tilpasningsom-
kostninger vil formodentlig være begrænsede, da en stor del af de nye tiltag i direk-
tivet  allerede  er  gældende  lov  i  Danmark.  Hvis  de  yderligere  oplysningskrav  om
kvartalsmeddelelser fra aktieudstedere og halvårsrapporter fra obligationsudstedere
gøres obligatoriske, vil dette medføre, at en mindre gruppe udstedere pålægges af
offentliggøre ny information, hvilket vil medføre omkostninger for disse.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret forud for ECOFIN den 7. marts og 4.
november 2003 samt ved grundnotat den 1. maj 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0006.png
(Løbenr. 3486)
6
Dagsordenspunkt:
Finansielle tjenesteydelser: Handlingsplanen for
risikovillig kapital
Rådet (ECOFIN) ventes den 25. november 2003 uden drøftelse at ved-
tage rådskonklusioner om kommissionens fremskridtsrapport vedrø-
rende risikovillig kapital [KOM(2003) 654].
1. Baggrund
Handlingsplanen for risikovillig kapital blev vedtaget på det Europæi-
ske Rådsmøde i Cardiff 1998. Baggrunden herfor var et ønske om at
styrke den økonomiske dynamik ved at fremme etableringen af nye og
innovative virksomheder. Handlingsplanen omtales derfor tit i sam-
menhæng med Lissabon-målsætningerne.
Handlingsplanen identificerede seks typer af barrierer for risikovillige
investeringer:
-
-
-
-
-
-
Markedsfragmentering
Institutionelle- og reguleringsmæssige barrierer
Skattemæssige barrierer
Knaphed på højteknologiske små virksomheder
Mangel på menneskelig ressourcer (f.eks. mangel på entrepre-
nører)
Kulturelle barrierer
Ansvaret for at tage hånd om disse barrierer deles af medlemslandene
og Kommissionen. Handlingsplanen har frist ved udgangen af 2003 og
denne fremskridtsrapport er derfor den sidste. Kommissionen vil lø-
bende følge udviklingen af markedet for risikovillig kapital i EU i rela-
tion til opfølgningen af Lissabon målsætningerne.
2. Indhold
Kommissionen  fremlægger  en  gang  årligt  en  fremskridtsrapport,  der  redegør  for
markedsudviklingen og politiske initiativer til fremme af risikofinansiering.  
2.1. Markedsudviklingen i 2002
Investeringer i risikovillig kapital (investeringer i unoterede aktier,
herunder venture kapital) udgjorde i 2002 0,29 pct. af BNP i EU-
landene, hvilket er lidt højere end i 2001. Men investeringerne er mar-
kant mindre end i rekordåret 2000. I forhold til 1998, hvor handlings-
planen blev sat i værk er der dog sket en markant vækst i risikovillige
investeringer i EU-landene.
Markedet er dog stadig er præget af udviklingen på aktiemarkedet og
de fortsat ugunstige konjunkturer i EU-landene. Aktiemarkeder og
venturemarkeder er tæt sammenknyttede, da det for investorerne er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0007.png
(Løbenr. 3486)
7
overordentligt vigtigt at kunne realisere investeringen til en rimelig
kurs på aktiemarkedet.
I forhold til 2001 er der sket et skift fra venturekapital investeringer til
investeringer i såkaldte buy-out fonde, der hovedsageligt investerer i
mere modne virksomheder. Dette indikerer, at risikovilligheden blandt
investorerne er blevet mindre.
Investeringer i risikovillig kapital i tiltrædelseslandene har det seneste
år udvist kraftige fald i de enkelte lande, men der er samtidig store for-
skelle mellem landene. Investeringerne ligger dog generelt på et lavere
niveau end i EU-15. Markederne i disse lande er særligt følsomme for
globale tendenser og er for illikvide til, at investeringerne kan afhæn-
des tilfredsstillende.
Et hovedbudskab i rapporten er, at EU-landene stadig har et markant mindre mar-
ked  for  risikovillig  kapital  end  i  USA.  Forskellen  er  dog  blevet  væsentlig  mindre
gennem årene. I 2000 var markedet i USA fire gange større end i EU, i 2001 tre
gange  større,  og  i  2002  to  gange  større.  Indsnævringen  i  forhold  til  USA  skyldes
hovedsageligt, at markedet i USA er faldet markant mere end i EU-landene.
2.2. Betydningen af et velfungerende aktiemarked
I det videre arbejde med at skabe et velfungerende marked for risiko-
villig kapital i EU-landene fremhæver Kommissionen betydningen af
velfungerende børsmarkeder for nynoteringer af teknologiintensive
virksomheder, der er finansieret med risikovillig kapital.
Her påpeges det, at EU-landenes alternative børser, for små og mel-
lemstore virksomheder, er markant mindre og mere fragmenterede end
tilsvarende alternative børser i USA. Den fragmenterede struktur i EU-
landene fører til lavere likviditet og dermed højere kapitalomkostnin-
ger for virksomhederne. Kommissionen opfordrer den finansielle sek-
tor til, at igangsætte strategiske initiativer, der forbedrer vilkårene for
børsnoteringer af teknologiintensive virksomheder.
2.3. Gennemgang af initiativerne på de enkelte indsatsområder
Fremskridtsrapporten indeholder et kort oprids af indsatsen på en
række områder, blandt andet regulering af institutionelle investorer,
skatteforhold, iværksættere, forskning og innovation samt offentlige
investeringer. På de enkelte indsatsområder fremhæver Kommissionen
en række konkrete indsatsområder, der kan gøre det mere attraktivt at
foretage risikovillige investeringer. Herunder kan særligt nævnes tre
konkrete områder:
-
Reguleringen af institutionelle investorers investeringsmuligheder.
Her opfordres medlemslandene til at implementere den såkaldte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0008.png
'prudent-man' regulering, hvor investorerne ikke direkte er under-
(Løbenr. 3486)
8
lagt faste og dermed mindre fleksible investeringsregler, men i ste-
det investerer under hensyntagen til investorens samlede risiko i
investeringerne. Kommissionen anfører, at implementeringen af
sådanne regler vil kunne gavne investorernes muligheder for at fo-
retage risikovillige investeringer.
-
Betydningen af konkurslovgivningen for iværksættere. Kommissi-
onen opfordrer til at gøre det lettere at genstarte egen virksomhed
efter en tidligere konkurs.
Betydningen af, at risikovillige investeringer kan flyde over græn-
serne i EU uden barrierer i form af dobbelt beskatning som følge
af nationale forskelle i skattelovgivningen.
-
2.4. Konklusion og sammenfatning
Den generelle konklusion er, at markedet for risikovillige investeringer
i EU-landene har gennemgået en betydelig udvikling siden 1998. End-
videre påpeges det, at de fleste af målsætningerne vedrørende nedbry-
delse af barrierer som blev fremhævet i Kommissionens handlingsplan
i 1998 er blevet opfyldt.
Som en konsekvens af det voksende marked gennem årene med sti-
gende globale aktiviteter, øget modenhed og professionalisme bliver
risikovillige investeringer i flere lande nu anset som en aktivklasse for
sig selv. Kommissionen opfordrer til, at denne positive udvikling udvi-
des til alle EU-lande samt de nye medlemslande.
ECOFIN ventes på mødet den 25. november 2003 at vedtage
rådskonklusioner, der tager Kommissionens fremskridtsrapport til ef-
terretning og støtter Kommissionens generelle vurdering og konklusi-
oner. Endvidere opfordres FSC (Financial Services Committee) til at se
nærmere på Kommissionens fremskridtsrapport med henblik på at
rådgive ECOFIN. Dette skal specielt ses i lyset af, at Det Europæiske
Råd på forårsmødet i 2003 opfordrede Kommissionen og Rådet til at
arbejde mod at nedbringe barriererne for udvikling af et Europæisk
marked for risikovillig kapital og herunder undersøge forhindringer for
institutionelle investorers investering i venture kapital.
3. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Der    er    ingen    statsfinansielle    eller    lovgivningsmæssige    konsekvenser    af
fremskridtsrapporten.
4. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Handlingsplanen  sigter  både  imod,  at  medlemslandene  kan  måle  sig  i  forhold  til
hinanden og på at fremme et fælles europæisk marked for risikovillig kapital. Dette
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0009.png
kan bedst realiseres på fællesskabsniveau.
(Løbenr. 3486)
9
5. Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sidste  års  fremskridtsrapport  blev  forelagt  Folketingets  Europaudvalg  forud  for
drøftelsen på ECOFIN-mødet den 5. november 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0010.png
(Løbenr. 3486)
10
Dagsordenspunkt:
Finansielle tjenesteydelser: Handlingsplanen for
finansielle tjenesteydelser
Rådet (ECOFIN) ventes den 25. november 2003 at tage Kommissio-
nens 9. fremskridtsrapport om gennemførelsen af den finansielle hand-
lingsplan til efterretning.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen udsender en fremskridtsrapport om gennemførelsen af den finan-
sielle handlingsplan i den sidste del af hver formandskabsperiode. Ved udsendelsen
af den 8. fremskridtsrapport i juni 2003 var 34 forslag gennemført på EU-plan. Der
var19 initiativer, der ikke var gennemført. Disse initiativer fordelte sig således:
-
-
-
-
-
-
fire forslag om finansielle tjenesteydelser som blev behandlet i Rådet og i Eu-
ropa-Parlamentet
to forslag om selskabsret som blev behandlet i Rådet og i Europa-Parlamentet
fem forslag blev forberedt i Kommissionen
fire initiativer drejede sig om opfølgning på vedtagne initiativer  
ét initiativ om overvejelser om og behovet for nye initiativer
tre initiativer drejede sig om skattemæssige forhold
Siden juni er prospektdirektivet og forslaget om beskatning af renter vedtaget. På
mødet den 25. november 2003 forventes forslaget om investeringsservice vedtaget
som et a-punkt. Tallet for vedtagne initiativer er dermed steget til 37. Der arbejdes
intensivt med gennemførelse af så mange af forslagene som muligt inden udgangen
af 2004.
Status for direktivforslagene om finansielle tjenesteydelser:
Prospektdirektivet
Vedtaget den 15. juli 2003.
Investeringsservicedirektivet
Oplysningsforpligtelser
Politisk  enighed  forventes  på  ECOFIN  den
25. november / i december  
Europa-Parlamentets  Økonomi-  og  Valuta-
udvalg ventes at afgive bemærkninger den 24.
november  2003  og  det  Juridiske  udvalg  den
27. november 2003.
ECOFIN:  politisk  enighed/fælles  holdning
forventes i nærmeste fremtid
Drøftelse  i  Konkurrenceevnerådet  27.  no-
vember 2003
Europa-Parlamentets     udtalelse     forventes
vedtaget den 17. november.
Overtagelsestilbud
Kommissionen har oplyst, at "Basel II forslaget" forventes fremsat i første halvdel
af 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0011.png
Alle  forslag  til  direktiver  skal  være  vedtaget senest i april 2004 i Rådet. Valget til
Europa-Parlamentet kan medføre, at parlamentets vedtagelse af udtalelser mv. kan
blive forsinket til slutningen af året, når det nyvalgte Europa-Parlament har nedsat
de forskellige udvalg, der er udpeget ordførere (rapportører m.v.).
(Løbenr. 3486)
11
Handlingsplanen udløber med udgangen af 2004. Der er imidlertid forslag i planen,
som  ikke  vil  kunne  vedtages  inden  dette  tidspunkt.  Der  er  også  nye  initiativer  i
gang,  som  bør  prioriteres.  Arbejdet  med  udarbejdelsen  af  en  ny handlingsplan er
derfor gået i gang.
Som  noget  nyt  forventes  Kommissionens  rapport  også  at  indeholde et afsnit om
arbejdet i Det Europæiske Værdipapirudvalg (European Securities Committee) og
Det Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg (CESR) med udarbejdelsen af gennemfø-
relsesforanstaltninger i direktiverne om "markedsmisbrug" og om prospekter.
Vedr.  udbredelsen
 af Lamfalussy  proceduren
 til  kreditinstitut-  og  forsikringssektorerne,
har Kommissionen den 5. november fremlagt et direktivforslag om ændring af ko-
mitebestemmelserne i kreditinstitutdirektivet og direktivet om oprettelse af en for-
sikringskomite. Endvidere har Kommissionen truffet beslutning om nedsættelse af
to nye "niveau 3" komiteer, for henholdsvis kreditinstitutter og forsikringsselskaber
og pensionsfonde.
Endvidere ventes rapporten at beskrive status for
dialogen mellem EU og USA
på det
finansielle område, og ventes at konstatere, at der har været fremskridt i drøftelser-
ne.
Vedr. udkastet til
handlingsplan om Corporate Governance
ventes det at Kommissionen
bemærker, at den i skriftlig høring har modtaget bemærkninger fra mere end 100
personer og virksomheder, og at den vurderer tendensen i bemærkningerne er posi-
tiv. Kommissionen forbereder et resumé af bemærkningerne, der forventes udsendt
i begyndelsen af november 2003.
Kommissionen  ventes  endvidere  at  bemærke,  at  den  har  udsendt  en  rapport  om
finansielle analyser/analytikere.
Rapporten indeholder 31 anbefalinger til forebyggelse
af interessemodsætninger mellem analytikere og de virksomheder, hvis oplysninger
bliver  analyseret.  Kommissionen  imødeser  bemærkninger  til  rapporten  inden  ud-
gangen af november 2003.
1.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet  forventes  at  afgive  en  udtalelse  om  rapporten,  3-5  måneder
efter fremlæggelsen.
2.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om en rapport om gennemførelsen af direktiver og initiativer på fælles-
skabsplan.
3.
Gældende dansk ret
Kommissionens fremskridtsrapport berører ikke i sig selv dansk ret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0012.png
4.
Høring
Der er tale om en redegørelse, der ikke sendes i høring.  
5.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens fremskridtsrapport har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæs-
sige konsekvenser
(Løbenr. 3486)
12
6.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens fremskridtsrapport har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
7.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den 9. fremskridtsrapport har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europa-
udvalg. Den 8. fremskridtsrapport blev forelagt for Folketingets Europaudvalg for-
ud for rådsmødet (ECOFIN) den 3. juni 2003.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0013.png
(Løbenr. 3486)
13
Dagsordenspunkt:
Skatte-/momsspørgsmål:
erhvervsbeskatning
Adfærdskodeksen
for
1. Indledning
Adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning - en del af EU’s skattepakke fra 1. de-
cember 1997 - er en politisk aftale mellem EU-landene om, at et land ikke må have
særordninger med nedsat beskatning på selskabsområdet, som er isoleret fra landets
egen økonomi, og som skal tiltrække udenlandske investeringer. Kodeksen har kri-
terier for, hvornår en skatteordning anses som skadelig. Hovedprincippet er, at en
ordning er skadelig, hvis den medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsni-
veau, f.eks. nulbeskatning, i forhold til de skatteregler, der normalt gælder i det på-
gældende  land.  EU-landene  må  ikke  indføre  nye  ordninger  i  strid  med  kodeksen
(”stand-still”), og de skal ophæve deres nuværende skadelige ordninger eller ændre
dem, så de skadelige elementer fjernes (”roll-back”).  
ECOFIN etablerede en særlig adfærdskodeks-gruppe til at overvåge, at EU-landene
overholder kodeksen.
Gruppen undersøgte omkring 270 skatteordninger og identificerede (ved flertalsbe-
slutninger) 66 ordninger som var i strid med kodeksen (40 ordninger i EU-lande og
26 i tilknyttede områder). Gruppen forelagde resultatet i en rapport fra november
1999 til ECOFIN. Rådet aftalte i november 2000 en tidsplan om trinvis afvikling af
skadelige  ordninger,  således  at  skadelige  skatteordninger  som  hovedregel  skulle
afvikles inden udløbet af 2005.
Gruppen  gennemgik  herefter  oplysninger  fra  de  berørte  EU-lande  om,  hvad  de
havde gjort eller ville gøre for at afvikle deres sortlistede ordninger, så ordningerne
ikke længere er i strid med kodeksen.  
Som led i gennemførelsen af skattepakken den 3. juni 2003 godkendte ECOFIN en
rapport fra gruppen om gennemført eller planlagt afvikling af de skadelige ordnin-
ger. Rådet godkendte, at ændringerne - som beskrevet i rapporten - var tilstrækkeli-
ge til, at de pågældende ordninger ikke længere var i strid med kodeksen. Rådet gav
endvidere tilladelser til tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter 2005.  
ECOFIN pålagde endvidere gruppen at fortsætte arbejdet med at overvåge, at EU-
landene  gennemfører  afviklingen,  og  at  de  ikke  indfører  ny  skadelige  ordninger,
samt at rapportere til Rådet inden årets udløb.
ECOFIN  skal  således  den  25.  november  2003  modtage  en  rapport  fra  adfærds-
gruppen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0014.png
2. Rapportens indhold
Adfærdskodeks-gruppen har udarbejdet en rapport, som omtaler gruppens arbejde
med at overvåge afviklingen af skadelige skatteordninger (roll back) og overholdel-
sen af forpligtelsen til ikke at indføre nye skadelige ordninger (standstill).
Vedr.  afvikling  nævner  rapporten,  at  gruppen  har  undersøgt  de  pågældende  EU-
landes oplysninger om afvikling af de 66 skadelige ordninger.
(Løbenr. 3486)
14
Det fremgår af bilaget, at de berørte lande har ændret eller vil ændre deres skadelige
skatteordninger, så de afskaffes eller bringes i overensstemmelse med kodeksen på
den måde, de tidligere har oplyst. Det gælder også de danske regler for beskatning
af holding-selskaber, der som den eneste danske skatteordning blev vurderet til at
være  i strid med kodeksen, og som derfor blev ændret, da Folketinget vedtog en
ændring af selskabsskatteloven med virkning fra 1. juli 2001 (lov nr. 282 af 25. april
2001 (L99 fra folketingsåret 2000-01)).
Vedr. standstill nævner rapporten, at gruppen anmodede alle EU-lande om at oply-
se, om de havde indført nye skatteordninger, som kan være i strid med kodeksen.
Alle EU-lande har svaret, at de ikke har indført sådanne ordninger.  
Dog har Holland oplyst, at de Hollandske Antiller har indført en ny ordning, og at
det er endnu ikke afgjort, om denne ordning er skadelig. Rapporten nævner, at Hol-
land og Kommissionen vil udarbejde en redegørelse for denne ordning, således at
gruppen kan undersøge, om denne ordning potentielt er skadelig.
Rapporten refererer endvidere til to andre  skadelige ordninger på de Hollandske
Antiller, som blev indført efter, at gruppen havde identificeret de 66 skadelige ord-
ninger. De Hollandske Antiller ventes snarest med bistand fra Holland at udarbejde
forslag m.h.p. at de to ordninger afvikles eller ændres, så de er i overensstemmelse
med kodeksen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Arbejdet  med  at  overvåge  gennemførelsen  af  adfærdskodeksen  på  selskabsskatte-
området, herunder afviklingen af skadelige skatteordninger, vurderes bedst at kunne
ske på fællesskabsplan.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rapporten har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle virkninger.
5. Tidligere forelæggelse for Folketinget
Rapporten fra Adfærdskodeksgruppen har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg.  Skattepakken,  herunder  adfærdskodeksen  for  erhvervsbeskatning,
har   tidligere   været   forelagt   for   Folketingets   Europaudvalg,   senest   forud   for
ECOFIN den 3. juni 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0015.png
(Løbenr. 3486)
15
Dagsordenspunkt:
Skatte-/momsspørgsmål:
moms
Direktiv om nedsat
Kommissionens forslag til ændret direktiv om nedsat moms [KOM(2003) 397] er
på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 25. november 2003 med henblik på
politisk enighed.
1. Baggrund for forslaget og problemer med gældende regler
Det gældende regelsæt for moms er baseret på to satser. En minimumssats på 15
pct., som gælder generelt for den ordinære momssats’ fastsættelse. Derudover gæl-
der der en minimumssats på 5 pct. for nedsatte momssatser. Medlemsstaterne har
mulighed for at anvende én eller to nedsatte satser på de i bilag H opregnede varer
eller ydelser. Bilaget er en del af 6. momsdirektiv. Derudover har medlemslandene
en  række  særordninger,  som  giver  visse  medlemslande  mulighed  for  at  anvende
nedsatte satser – i enkelte tilfælde 0-sats – på visse varer eller ydelser, som ikke er
nævnt bilag H.
Det nuværende regelsæt er således ugennemsigtigt, da det er præget af særordnin-
ger.  Til  eksempel  kan  nævnes,  at  to  medlemslande  har  ret  til  at  anvende  nedsat
momssats for salg af børnetøj. Endvidere har fx 8 medlemslande ret til at anvende
en nedsat momssats på restaurationsydelser.  
Kommissionens opfattelse er, at tiden nu er inde til at ophæve disse særordninger.
Formålet er at sikre en ensartet behandling af medlemsstaterne, herunder også de
nye  tiltrædende  lande.  Endvidere  vil  Kommissionen  sætte  en  stopper  for  de  for-
vridninger, der er opstået på grund af særordningerne, hvor nogle – men ikke alle -  
medlemslande kan anvende nedsatte satser inden for visse sektorer.
Dertil kommer, at 9 medlemslandes forsøgsordning med nedsat moms på arbejds-
kraftintensive tjenesteydelser udløber 31. december 2003, og der skal tages stilling
til, hvad der videre skal ske. Kommissionens rapport om forsøgsordningen konklu-
derer, at momsnedsættelsen kun i meget begrænset omfang har givet lavere priser
for  de  berørte  ydelser  i  de  deltagende  lande.  Dertil  kommer,  at  den  kun  i  meget
begrænset  omfang har medvirket til at fremme beskæftigelsen, og Kommissionen
anfører derfor, at nedsat moms statsfinansielt er en dyr måde at skabe jobs på. Der-
for mener Kommissionen ikke, at forsøgsordningen  skal videreføres og gøres per-
manent  (Kommissionen foreslår dog, at visse af de ydelser, der er omfattet af for-
søgsordningen,  indsættes  i  bilag  H,  jf.  nedenfor  under  afsnit  2.  Kommissionens
begrundelse herfor er ikke at fremme beskæftigelsen, men at de pågældende ydelser
ligger meget tæt på ydelser, der allerede står i bilag H).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0016.png
2. Forslagets indhold
Forslagets hovedelementer er:
-Alle særordninger for enkelte medlemslande vedrørende ret til at anvende nedsat
moms  for  bestemte  varer  og  tjenester  ophæves.  Det  betyder,  at  bilag  H  til  6.
momsdirektiv bliver den eneste liste til at afgøre, for hvilke varer og tjenester lan-
dene kan vælge at anvende nedsat moms. Visse medlemslande mister således retten
til at have nedsatte momssatser på varer og ydelser, som ikke fremgår af den nye
liste H, fx børnetøj, alkoholholdige drikkevarer samt visse dæk og cykel- og motor-
cykelhjelme.
(Løbenr. 3486)
16
-Lande, der i dag anvender 0-satser eller stærkt reducerede satser (1-4%) på visse
varer og tjenester i kraft af særordninger, vil kunne fortsætte dermed, hvis det drejer
sig om en vare eller tjeneste, der er nævnt i bilag H.
-Visse medlemsstater kan opretholde særligt lave satser i visse områder (øer, fjernt
liggende  områder  –  f.eks.  Portugal  for  så  vidt  angår  Madeira  og  Azorerne),  men
ordningen begrænses til varer og ydelser, der forbruges i disse områder (ordningen
kan ikke mere anvendes på salg ud af områderne til forbrug uden for områderne).
-Reglerne  om  anvendelse  af  bilag  H  præciseres  i  overensstemmelse  med  EU-
Domstolens praksis. Det betyder, at et medlemsland ikke behøver at anvende ned-
sat moms for en hel kategori i bilag H, men kan begrænse det til dele heraf i det
omfang, dette ikke medfører konkurrenceforvridning.
-Der foreslås følgende indholdsmæssige ændringer i kategorierne i bilag H:
o
i  kategori  4  (medicinsk  udstyr  m.v.)  indsættes  ”hjælpemidler  til
handicappede”.
o
I  kategori  10  (boliger)  ophæves  betingelsen  om,  at  leverancerne
sker som led i en socialpolitik, idet betingelsen har vist sig vanske-
lig at anvende. Den gældende kategori omfatter ”levering, opførel-
se, renovering og ombygning” af boliger. Dette udvides med ”ud-
lejning”.
o
Endelig videreføres i denne kategori – fra forsøgsordningen vedrø-
rende  arbejdskraftintensive  tjenester  –  ”reparation  og  vedligehol-
delse samt rengøring” af boliger.
o
Som kategori 12 indsættes ”levende planter, blomstervarer (herun-
der løg, afskårne blomster og pyntegrønt) og træ til brændsel. Som
led i en særordning anvender 11 medlemslande i øjeblikket i varie-
rende udstrækning nedsat moms på disse vareområder.
o
Som kategori 14 indsættes ”restaurationsydelser”. 8 af de 15 med-
lemslande  har  i  dag  ifølge  særordninger  ret  til  at  anvende  nedsat
moms for restaurationsydelser.
o
Kategori 19 (renholdelse af gader, renovation og behandling af af-
fald) udvides med kloakarbejde og genbrug af affald.
o
Som  kategori  20  indsættes  ”levering  af  el,  gas  og  varme”.  Efter
gældende regler har alle lande ret til at anvende nedsat moms for el
og  gas,  men  kun  efter  forudgående  godkendelse  fra  Kommissio-
nen. Denne godkendelse bortfalder således. ”Varme” tilføjes, fordi
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0017.png
dette er  meget sammenligneligt med el- og gasleverancer.
Overordnet er det Kommissionens opfattelse, at bilag H i den foreslåede udform-
ning  ikke  vil  medføre  konkurrenceforvridning  mellem  medlemslandene.  Derimod
mener Kommissionen, at de særregler om nedsat moms, som bortfalder ved forsla-
get, har givet anledning til konkurrenceforvridning.
3. Retsgrundlag
Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 93, som kræver vedtagelse med enstem-
mighed. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse om forslaget.
4. Lovgivningsmæssige konsekvenser
(Løbenr. 3486)
17
Vedtagelse af forslaget vil ikke kræve ændring af momsloven, idet Danmark ifølge
det foreliggende forslag kan opretholde 0-satsen for aviser. Muligheden for at an-
vende nedsat moms vil fortsat være frivillig.
5. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget  betyder,  at  det  stadig  er valgfrit for medlemslandene at anvende nedsat
moms. Endvidere vil Danmark ifølge forslaget kunne opretholde 0-satsen for avi-
ser. Den del af forslaget har derfor som udgangspunkt ingen samfundsøkonomiske,
administrative eller statsfinansielle konsekvenser.
Ophævelsen af muligheden for at sælge teleydelser med særlig lav moms fra visse
territorier i visse medlemslande til forbrugere bl.a. her i landet, ventes at ville mod-
virke  risikoen  for  provenutab,  som  følge  af  et  eventuelt  stigende  grænseoverskri-
dende salg.
Forslaget skønnes ikke at få administrative konsekvenser eller økonomiske omkost-
ninger for erhvervslivet.
6. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget  skønnes  ikke  at  påvirke  medlemslandenes  afgiftskompetence  ud  over,
hvad der er nødvendigt for det indre markeds funktion.
7. Høring
Høring  blev  iværksat  efter  Kommissionens  fremsættelse  af  direktivforslaget  i  juli
2003.
Der er modtaget høringssvar fra Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Dansk  Industri,  Håndværksrådet,  Foreningen  af  Statsautoriserede  Revisorer,  For-
eningen  af  Registrerede  Revisorer,  Center  for  Ligebehandling  af  Handicappede,
Kommunernes  Landsforening,  Dansk  Energi,  Danske  Fjernvarmeværkers  For-
ening, Horesta og Danske Dagblades Forening.
Det nævnes i flere af de indkomne høringssvar, at man generelt er positiv over for
direktivforslaget. Enkelte er kommet med forslag til varer og ydelser, der bør om-
fattes af listen. Det kan bl.a. nævnes, at Håndværksrådet ønsker forslaget udvidet
med anlægsgartnerarbejde og flere andre håndværksfag. Håndværksrådet skriver, at
nedsat  moms  kan  bruges  som  et  middel  til  at  bekæmpe  sort  arbejde.  Under  alle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0018.png
omstændigheder  støtter  Håndværksrådet  direktivforslaget,  uanset  om  Danmark
ønsker at anvende nedsatte satser.
Omvendt  anfører  Arbejderbevægelsens  Erhvervsråd  i  deres  høringssvar,  at  for-
søgsordningen vedrørende nedsat moms på arbejdskraftintensive ydelser kun i be-
grænset omfang har resulteret i lavere priser, og at forsøgsordningen heller ikke har
givet nogen signifikant beskæftigelsesvirkning. Derfor mener Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd,  at  beskæftigelses-,  sociale  og  andre  formål  bør  fremmes  med  andre
virkemidler end momsen.
8. Tidligere forelæggelser
(Løbenr. 3486)
18
Grundnotat af 3. september 2003 er oversendt til Folketingets Europaudvalg. Sagen
blev endvidere forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (ECOFIN)
den 7. oktober 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0019.png
(Løbenr. 3486)
19
Dagsordenspunkt:
Skatte-/momsspørgsmål: Vedtagelse af gennemfø-
relsesbestemmelser og proceduren for vedtagelse
af undtagelser
Der ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 25. november 2003 politisk enig-
hed om Kommissionens forslag til ændret direktiv om det fælles merværdiaf-
giftssystem  for  så  vidt  angår  vedtagelse  af  gennemførelsesbestemmelser  og
proceduren for vedtagelse af undtagelser [KOM(2003)335].
1. Baggrund for forslaget og eksisterende problemer
Det  6.  momsdirektiv  indeholder  regler  for  et  fælles  merværdiafgiftssystem
indenfor  EU,  som  medlemslandene  skal  anvende.  Direktivet  fastsætter  de
formelle  rammer,  men  indeholder  ikke  et  redskab  til  sikring  af  en  ensartet
anvendelse af reglerne. At to lande fortolker en regel forskelligt, kan f.eks. i
forbindelse med en handel mellem de to lande føre til, at der enten slet ikke
opkræves moms, eller at der opkræves moms i begge lande. Desuden kan det
give ulige konkurrencevilkår for erhvervslivet, hvis ét medlemsland mener, at
en aktivitet er momspligtig, mens et andet land mener, at samme aktivitet er
momsfri.
Et af Kommissionens hovedpunkter i momsstrategien fra 2000 er at forbedre funk-
tionen af det indre marked. Et led heri er at sikre en mere ensartet anvendelse af de
eksisterende EU-momsregler, hvilket kun er muligt, hvis reglerne gennemføres på
samme måde i hele fællesskabet.
6.  momsdirektiv  indeholder  blandt  andet  regler  om  en  Momskomité.  I  dag  kan
denne Momskomité kun undersøge spørgsmål rejst på foranledning af et medlems-
land og evt. beslutte vejledende retningslinier på et givent område. Komitéen fun-
gerer kun som et konsulterende organ og kan ikke træffe bindende beslutninger.
Derfor fremsatte Kommissionen i 1997 et forslag, som gav Rådet kompetence til at
udstede bindende retningslinier efter vedtagelse i komitéprocedure med kvalificeret
flertal,  men  forslaget mødte ikke opbakning og har ikke været diskuteret i årevis.
Kommissionen trækker ikke sit forslag fra 1997 tilbage, men foreslår en midlertidig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0020.png
procedure for at forbedre den nuværende situation, som Kommissionen finder util-
fredsstillende, idet en uensartet anvendelse af momsreglerne i visse tilfælde kan føre
til dobbeltbeskatning i forbindelse med grænseoverskridende virksomhed.
2. Forslagets indhold
På  denne  baggrund  har  Kommissionen  fremsat  forslag  om  ændrede  regler  for
kompetencen til at gennemføre eksisterende lovgivning.
Derudover foreslår Kommissionen, at proceduren for vedtagelse af undtagelser fra
6. momsdirektiv ændres.
Kommissionen forslag om ændrede regler for kompetencen til at gennemføre
eksisterende lovgivning
Kommissionen foreslår, at kompetencen til at gennemføre eksisterende lovgivning
ændres, således at der kommer en mere ensartet anvendelse af eksisterende lovgiv-
(Løbenr. 3486)
20
ning. Det foreslås, at de retningslinier, der besluttes i Momskomitéen og som i dag
kun er vejledende for medlemslandene, gøres til juridisk bindende fællesskabsrets-
akter, som vedtages af Rådet med enstemmighed. Rådet bemyndiger således sig selv
– og ikke som normalt Kommissionen – til enstemmigt at vedtage juridisk binden-
de gennemførelsesbestemmelser.
Kommissionen forestiller sig, at i praksis rejses spørgsmålene fortsat i Momskomi-
téen, og denne vil så undersøge, om de retningslinier, der er opnået enighed om kan
konverteres  til  juridisk  bindende  fællesskabsretsakter.  Kommissionen  finder,  at
Momskomitéen  i  alle  tilfælde  skal  konsulteres,  før  Kommissionen  fremsætter  sit
forslag  til  gennemførelsesbestemmelser.  Kommissionen  forestiller  sig,  at  forslaget
kan blive vedtaget uden høring af EU Parlamentet eller den Europæiske Økonomi-
ske og Sociale komité.
Rent  teknisk  indsættes  en  ny  artikel  29a  i  6.  momsdirektiv,  hvorefter  Rådet  en-
stemmigt på forslag fra Kommissionen vedtager gennemførelsesbestemmelser til 6.
momsdirektiv.
Kommissionens forslag til ændret procedure for vedtagelse af undtagelser fra 6. momsdirek
Rådet kan med hjemmel i 6. momsdirektivs art. 27 og 30 efter anmodning fra et
medlemsland  give  bemyndigelse  til  en  undtagelse  fra  6.  momsdirektiv.  Efter  den
nuværende  procedure  godkendes  undtagelsen  stiltiende  efter  to  måneder,  såfremt
ingen lande eller Kommissionen gør indsigelser. Rådet vedtager således en undta-
gelse  uden  at  den  formelt  har  været  forelagt  Rådet.  Kommissionen  har  i  praksis
forsøgt at sætte undtagelserne på Rådets dagsorden inden udløbet af de to måneder,
men en del undtagelser er alligevel vedtaget uden egentlig forelæggelse for Rådet.
Kommissionen finder den stiltiende godkendelse uholdbar og foreslår en ændring
af proceduren, så den bliver mere simpel og transparent. Kommissionen anfører, at
det er vigtigt med en transparent procedure af hensyn til de erhvervsdrivende, så de
ved hvilke regler der vedtages hvornår.
Derfor foreslår Kommissionen, at proceduren for vedtagelse af undtagelser – dvs.
direktivets artikel 27 og 30 – ændres, således at der ikke længere sker en stiltiende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0021.png
vedtagelse to måneder efter, at et medlemsland har anmodet Kommissionen om en
undtagelse fra 6. momsdirektiv. I stedet foreslås, at Kommissionen enten fremsæt-
ter et forslag eller en meddelelse for Rådet, som så kan behandle og evt. vedtage
undtagelsen  med  enstemmighed.  Kan  Kommissionen  ikke  tiltræde  anmodningen,
fremlægger den en begrundet udtalelse for Rådet.
Derudover foreslås nogle mindre ændringer af proceduren for anmodning om und-
tagelser. Det foreslås, at Kommissionen i det indledende stadium, hvor den anmo-
der om supplerende oplysninger, underretter det anmodende medlemsland, når den
har alle relevante oplysninger.
Forslaget medfører endvidere, at det ikke længere er aktuelt at Kommissionen cir-
kulerer sine anmodninger om supplerende oplysninger til de øvrige medlemslande,
idet Kommissionen enten fremsætter et forslag eller en begrundet udtalelse, som vil
indeholde alle relevante oplysninger.
(Løbenr. 3486)
21
Endelig foreslås, at der indsættes en frist på 3 måneder fra underretningen af det
anmodende  medlemsland  til  Kommissionen  skal  have  fremsat  et  forslag  eller  en
begrundet udtalelse.
3. Retsgrundlag
Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 93, som kræver vedtagelse med enstem-
mighed. Europa-Parlamentet forventes at afgive udtalelse i december 2003.
4. Høring
Forslaget har været i høring hos diverse relevante organisationer og der er modtaget
høringssvar fra De Statsautoriserede Revisorer, Dansk Industri, Handel, Transport
og Serviceerhvervene (HTS), Advokatrådet og Dansk Handel & Service.
Høringssvarene  var  enten  positive  eller uden bemærkninger. De Statsautoriserede
Revisorer fremhævede vigtigheden af, at vedtagelse af gennemførelsesbestemmelser
i Rådet kommer til at ske effektivt, kompetent og hurtigt.
5. Samfundsøkonomiske, administrative og statsfinansielle konsekvenser  
Forslaget skønnes ikke at få samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekven-
ser. For så vidt angår forslaget om vedtagelse af juridisk bindende gennemførelses-
bestemmelser vil dette betyde, at det fremover bliver muligt for Rådet at vedtage
juridisk bindende retsakter – dog kun i det omfang, der er enighed blandt alle med-
lemslandene om dem.
6. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke at få administrative konsekvenser for erhvervslivet. Ændre-
de  kompetenceregler  for  gennemførelse  af  eksisterende  lovgivning  vil  forbedre
funktionen af det indre marked, idet man i højere grad opnår en ensartet anvendel-
se af de eksisterende EU-momsregler. Man undgår herved bl.a. risiko for dobbelt-
beskatning ved grænseoverskridende virksomhed.
7. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0022.png
Forslaget  om  gennemførelsesbestemmelser  skønnes sikre en ensartet anvendelse
med disse principper, idet det anses for nødvendigt at  at  være  i  overensstemmelse
af de eksisterende EU-momsregler i medlemslandene af hensyn til det indre mar-
keds  funktion.  Forslaget  vedrørende  vedtagelse  af  undtagelser  medfører  ikke  æn-
dring i balancen mellem Fællesskabet og medlemslandene.
8. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtagelse af forslaget vil ikke kræve ændring af momsloven.
9. Tidligere forelæggelse for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg. Grundnotat af 17. juni og supplerende grundnotat af 29. juli
2003 er oversendt til Folketingets Europaudvalg.
(Løbenr. 3486)
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0023.png
(Løbenr. 3486)
23
Dagsordenspunkt:
Skatte-/momsspørgsmål: Momssærordningen for
rejsebureauer
På ECOFIN den 25. november 2003 vil formandskabet bede Rådet tage stilling til
et kompromisforslag vedrørende Kommissionens forslag om ændring af momssær-
ordningen for rejsebureauer.  
1. Baggrund
Da  6.  momsdirektiv  blev  vedtaget  i  1977,  blev  der  indført  en  særlig  (forenklet)
momsordning for rejsebureauer og –arrangører, der i eget navn og for egen regning
sælger  pakkerejser,  hvori  der  indgår  ydelser  indkøbt  hos  en  tredjemand  (hotelop-
hold,  transport  m.v.).  Særreglen  går  i  korte  træk  ud  på,  at  rejsebureauet  kun  skal
momse bureauets fortjeneste (”margen”) og ikke som normalt hele salgsprisen. Til
gengæld kan bureauet så ikke fratrække momsen på de ydelser fra tredjemand, som
indgår i rejsepakken. På denne måde undgås, at rejsebureauerne momsregistreres i
de forskellige medlemsstater, hvor ydelserne præsteres og samtidig sikres, at mom-
sen på ydelserne i pakken betales i det land, hvor disse ydelser endeligt forbruges
(eksempel: hotelydelse i Spanien sælges af hotelejeren og momses af denne).
Danmark og Irland, som ikke før vedtagelsen af  6. momsdirektiv havde haft moms
på  rejsebureauydelser,  fik  lov  til  at  opretholde  momsfritagelsen  og  skulle  således
ikke anvende den særlige momsordning.
Med det indre marked og hele den teknologiske udvikling (internethandel m.v.) er
rejsebranchens  strukturer  og  handelsmetoder  imidlertid  ændret.  Både  fordi  den
gældende  særregel  af  Kommissionen  vurderes  at  være  uhensigtsmæssig  på  flere
punkter, og fordi en ens momsmæssig behandling i branchen vil sikre mod konkur-
renceforvridning, foreslår Kommissionen, at særreglen ændres på en række punkter,
så den bedre passer til branchens forhold, og at de eksisterende undtagelsesmulig-
heder ophæves.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0024.png
2. Forslagets indhold
Formålet  med  forslaget  er  for  det  første  at  sikre  en  mere  ensartet  anvendelse  af
særordningen  ved  at  udvide  dens  anvendelsesområde  til  at  omfatte  leverancer  til
alle kunder, herunder andre rejsebureauer  (dvs. ikke kun, som efter de gældende
regler, leverancer til rejsende) og for det andet at ophæve de forskellige undtagelser
i tilknytning til sådanne leverancer. Endelig – for det tredje – tager forslaget sigte på
at afskaffe konkurrencefordrejning til skade for rejsearrangører, der har etableret sig
i EU.
De 4 vigtigste elementer i forslaget er:
- Særordningen udvides til at omfatte salg af ydelser fra et rejsebureau til alle
kunder (herunder andre rejsebureauer);
- Bureauer uden for EU, der sælger til kunder i EU, skal afregne moms i EU.
Samtidig ophæves Danmarks og Irlands mulighed for at momsfritage rejse-
bureauer;
- Bureauerne kan vælge at anvende de normale momsregler i stedet for sær-
ordningen;
- Landene kan autorisere bureauer til at anvende én fast fortjenstmargen i en
fastsat periode.
(Løbenr. 3486)
24
Ad 1: Efter gældende regler gælder særordningen kun, når der i rejsepakken indgår
ydelser indkøbt fra tredjemand og rejsen sælges i eget navn direkte til den rejsende.
Imidlertid har rejsebureaubranchen udviklet sig på en sådan måde, at det oftere og
oftere sker, at bureauer sælger til andre bureauer (hvis et bureau f.eks. har indkøbt  
en stor samlet mængde hotelophold, men kun har brug for en del af disse til egne
kunder,  sælges  de  resterende  ophold  videre  til  et  andet  bureau).  Efter  gældende
regler  kan  sådanne  ”bureau-til-bureau”-situationer  ikke  omfattes  af  særordningen,
hvilket skaber en del administrative problemer for bureauerne og desuden bevirker,
at en del ydelser ikke momses i forbrugslandet. Forslaget går derfor ud på at sær-
ordningen  udvides  til  at  omfatte  salg til alle kunder uanset kundens karakteristika
(dvs. kunden kan være privatperson, momspligtig person, andet bureau o.s.v.).
Ad 2: Efter de gældende regler skal bureauer i tredjelande, der sælger til kunder i
EU, ikke betale moms i EU. Dette kan medføre, at specielt større bureauer vælger
at etablere sig uden for EU for derfra at sælge momsfrit til rejsende i EU. Dette
skaber  konkurrencefordrejning  overfor  mindre  bureauer,  der  ikke  har  ressourcer
nok til at etablere en virksomhed i et tredjeland og sælge derfra. Derfor foreslås det,
at  bureauer  i  tredjelande  i  disse  tilfælde  skal  afregne  moms  i  EU  (i  det  EU-land,
hvor kunden er bosat). I sammenhæng hermed foreslås der en ophævelse af bl.a.
Danmarks mulighed for at momsfritage rejsebureauer.
Ad 3:   Momsregistrerede virksomheder kan efter de normale momsregler fratrække
momsen  på  deres  indkøb.  Under  rejsebureau-momssærordningen  (moms  af  for-
tjenstmargen)  fremgår  det  ikke  af  regningen  til virksomheden, hvor meget moms
der er på de enkelte dele af rejsen (hotel, transport m.v.) og moms for disse delele-
menter kan derfor ikke bringes til fradrag under særordningen. Under de normale
momsregler vil en momsregistreret virksomhed derimod have fradragsret for mom-
sen på de ydelser, der indgår i rejsepakken. Dette kan give erhvervsvirksomheder et
incitament til at kontakte de enkelte leverandører af ydelserne og købe dem separat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465040_0025.png
– for på et rejsebureau, dermomsfradragsret – i stedet for at købe ydelserne samlet
gennem denne måde at få anvender særordningen.  Derfor foreslås det, at et bu-
reau altid kan vælge at anvende de almindelige momsregler i stedet for særordnin-
gen.   
Ad 4: Med henblik på forenkling af særordningen foreslås det, at medlemslandene
kan  autorisere  bureauer  til  at  anvende én fast fortjenstmargen i en given periode.
Det betyder, at alt køb og salg vedrørende rejser gøres op for en periode i stedet for
opgørelse af køb og salg rejse-for-rejse. Forslaget medfører en forenkling, fordi der
ofte er en tidsmæssig afstand mellem køb (f.eks. af hotelværelser) og salg af rejsen.
3. Retsgrundlag
Forslaget er baseret på Traktatens artikel 93, som kræver vedtagelse med enstem-
mighed.
4. Gældende ret
Den  gældende  særordning  for  rejsebureauer  findes  i  6.  momsdirektiv  artikel  26.
Den danske momsfritagelse for rejsebureauer findes i momsloven § 13, stk. 1, nr.
16. Den danske bestemmelse er baseret på undtagelsesbestemmelsen i 6. momsdi-
rektivs artikel 28, stk. 3, litra b, jf. direktivets bilag F, nr. 27.
5. Høring
(Løbenr. 3486)