Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 226
Offentligt
1465081_0001.png
PDF udgave (687 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
20. november 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 28. november 2003 –
dagsordenspunkt rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 5.
december 2003 - vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets og
Trafikministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen
fsva. Økonomi- og Erhvervsministeriets og Trafikministeriets ansvarsområde.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0002.png
20. november 2003
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg – rådsmøde (transport,
telekommunikation og energi) den 5. december 2003.
1.  Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forurening fra skibe og om
indførelse af sanktioner for ulovlig forurening. KOM(2003) 92.
- Generel
indstilling
Notat følger.
Side 3
2.  Forslag til forordning om ændring af Europa-Parlamentets og  Rådets forordning (EF)
nr. 1406/2002 af 27. juni 2002 om oprettelse af et europæisk agentur for
søfartssikkerhed KOM(2003)449
- Generel
indstilling/politisk enighed
Side 4
3.  Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om overflytning af fragt- og
passagerskibe mellem registrene i Fællesskabet. KOM(2003)478
- Generel indstilling/politisk enighed
Side 9
Transeuropæiske transportnet
a)  Ændret forslag til beslutning om ændring af beslutning nr.  
1692/96/EF om Fællesskabets retningslinjer for udvikling af det
transeuropæiske transportnet. KOM(2003) 564.
- Politisk enighed
b) Det europæiske vækstinitiativ
- Drøftelse
Side 12
Side 20
5.  Ændret forslag til forordning om ændring af forordning om fælles regler for tildeling af
ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne. KOM(2001) 335.
- Politisk enighed
Side 23
6.  Eksterne relationer i luftfartssektoren
- Information fra Kommissionen
Side 29
7.  Forslag til direktiv om udbredelse og kompatibilitet mellem automatiske
bompengesystemer i Fællesskabet. KOM (2003) 132.
- Fælles tilgang
Side 30
2
8.
Forslag til ændring af direktiv 199/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for
benyttelse af visse infrastrukturer (Eurovignetten). KOM(2003) 448.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0003.png
- Politisk drøftelse
Side 37
9. Ændret forslag til direktiv vedrørende et gennemsigtigt, harmoniseret sæt regler for
kørselsrestriktioner for lastvogne på bestemte vejstrækninger. KOM (2000) 759 /
KOM (2003) 473.
- Politisk enighed
Side 48
Erklæring om færdselssikkerhed 
- Rådskonklusioner
Side 53
Udkast til forhandlingsmandater vedrørende aftaler mellem
fællesskabet og henholdsvis Kroatien, Slovenien, Makedonien og
Schweiz
- Præsentation
Side 55
12.   Vejtransportsikkerhed:
Kommissionens præsentation af:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kørekort (KOM
(2003) 621 af 21. oktober 2003)
Forslag    til    Europa-Parlamentets    og    Rådets    direktiv    om
minimumsbetingelser  for  gennemførelse  af  direktiv  2002/15/EF  og  af
Rådets  forordninger  3820/85  og  3821/85  vedrørende  visse  sociale
bestemmelse inden for vejtransport (KOM (2003) 628)
Udkast til  Kommissionens meddelelse  om  håndhævelse af  reglerne  om
færdselssikkerhed
- Præsentation
Notat følger.
Side 56
13.   Det europæiske vækstinitiativ – energiinfrastrukturprojekter
- Drøftelse
Side 57
3
Dagsordenspunkt 1: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om forurening fra skibe og om indførelse af sanktioner for ulovlig
forurening. KOM(2003) 92.
(eftersendes)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0004.png
4
Dagsordenspunkt 2: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af
et europæisk agentur for søfartssikkerhed, KOM (2003) 449
Resumé
Forslagets primære sigte er at medtage følgende tre områder blandt agenturets
formål: 1) forureningsbekæmpelse, 2) forebyggelse af terrorhandlinger m.v. mod
skibe   og   havnefaciliteter   (maritim   sikring)   og   3)   anerkendelse   af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0005.png
sønæringsbeviser fra tredjelande.
Forslaget  indeholder  endvidere  to  konsekvensændringer  samt  en  tilpasning
vedrørende betingelserne for tredjelande, der ønsker at deltage i agenturet.
Formandskabet har i lyset af forhandlingerne i Rådets maritime arbejdsgruppe
fremlagt et kompromisforslag, som på nogle punkter justerer Kommissionens
oprindelige  forslag.  Sagen  er  på  dagsordenen  for  rådsmødet  (transport,
telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2003 med henblik på politisk
enighed om fælles indstilling.
Forslaget  skønnes  ikke  at  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle
konsekvenser, man har dog betydning for tildelingen af midler til agenturet over
EU budgettet.
1.
Baggrund og indhold
Forslaget  er  modtaget  den  1.  september  2003  og  fremsat  med  hjemmel  i
traktatens artikel 80, stk. 2. Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal efter
proceduren for fælles beslutningstagen i artikel 251.
Forordning  nr.  1406/2002  om  det  europæiske  agentur  for  søfartssikkerhed
(agenturet) trådte i kraft i august 2002. Agenturets primære opgave er at give
medlemsstaterne og Kommissionen teknisk og videnskabelig bistand inden for
Fællesskabets lovgivning for søfartssikkerhed og forebyggelse af forurening fra
skibe.
Forslaget  indeholder  tre  hovedelementer,  som  omtales  nedenfor.  Forslaget
indeholder endvidere to konsekvensændringer samt en teknisk præget tilpasning
vedrørende betingelserne for tredjelande, der ønsker at deltage i agenturet.
1) Indførelse af forureningsbekæmpelse blandt agenturets formål
5
I lyset af de senere års forureningsulykker med olietanksskibe langs europæiske
kyster, herunder navnlig ERIKA i december 1999 samt PRESTIGE i november
2002, finder Kommissionen, at der bør træffes foranstaltninger på europæisk
plan, ikke blot for at forhindre forurening fra skibe, men også for at bekæmpe
den.
Agenturet er efter Kommissionens opfattelse et passende udgangspunkt for at
give Fællesskabets indsats i forbindelse med utilsigtet og forsætlig havforurening
og civilbeskyttelse øget værdi.
Med henblik på at give agenturet kompetence til og mulighed for at deltage i
sådanne aktiviteter foreslår Kommissionen, at forordning nr. 1406/2002 om
agenturet  ændres,  således  at  konkret  forureningsbekæmpelse  indgår  blandt
agenturets formål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0006.png
Det er hensigten, at agenturet skal støtte og supplere medlemsstaternes indsats,
at medvirke til at forbedre medlemsstaternes evne til at reagere i ulykkestilfælde,
at underbygge betingelserne for gensidig bistand og samarbejde og at fremme
samarbejdet  mellem  medlemsstaterne  for  at  sikre  skadeserstatning  efter  det
princip, at forureneren skal betale.
Der  lægges  endvidere  op  til,  at  agenturet  skal  supplere  medlemsstaternes
forureningsbekæmpelsesordninger   med   praktiske   midler,   herunder
specialfartøjer til forureningsbekæmpelse og udstyr til opsamling af olie og andre
giftige stoffer på havet.
Endelig  er  det  hensigten,  at  agenturet  skal  give  medlemsstaterne  og
Kommissionen teknisk og videnskabelig bistand i forbindelse med utilsigtet og
forsætlig forurening fra skibe. I tilfælde af forureningsulykker skal agenturet
bistå den medlemsstat, der forestår oprensningsarbejdet.
Det  fremgår  af  forslaget,  at  agenturets  aktiviteter  til  at  begynde  med  skal
finansieres af Fællesskabsbudgettet, men at Kommissionen på sigt overvejer at
fremlægge et forslag  om en finansieringsmekanisme efter  princippet om, at
forureneren betaler.
Med formandskabets kompromisforslag præciseres det, at agenturet alene skal
supplere medlemsstaternes forureningsbekæmpelsesordninger og altovervejende
have en koordinerende og rådgivende rolle. Endvidere fastslås det, at agenturet
alene agerer på medlemslandenes konkrete anmodning herom.
2) Indførelse af maritim sikring blandt agenturets formål
Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) vedtog den 12. december 2002 en
6
række  ændringer  til  den  internationale  konvention  om  sikkerhed  for
menneskeliv til søs (SOLAS konventionen) samt en ny international kode om
maritim    sikring    (ISPS    koden),    som    fastsætter    en    række
sikkerhedsforanstaltninger for skibsfart og havne.
Kommissionen  fremlagde  den  7.  maj  2003  et  forordningsforslag  om  bedre
sikring af skibe og havneanlæg, KOM (2003) 229. Dette forslag lægger op til
harmoniseret  gennemførelse  af  de  nævnte  internationale  foranstaltninger  i
Fællesskabet.  Det  samme  forslag  lægger  op  til  en  ordning,  hvorefter
Kommissionen med bistand fra agenturet skal kontrollere, at medlemsstaterne
anvender reglerne om maritim sikring effektivt.
Med henblik på at give agenturet kompetence til og mulighed for at deltage i
sådanne aktiviteter foreslår Kommissionen, at forordning nr. 1406/2002 om
agenturet ændres, således at maritim sikring indgår blandt agenturets formål.
Med  formandskabets kompromisforslag  begrænses  agenturets  opgaver  til  de
koordinationsopgaver m.v.,  der  følger  af  det nævnte  forordningsforslag  om
maritim sikring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0007.png
3) Anerkendelse af sønæringsbeviser fra tredjelande blandt agenturets formål
I  januar  2003  fremsatte  Kommissionen  et  forslag  om  ændring  af  direktiv
2001/25/EF  om  minimumsuddannelsesniveauet  for  søfartserhverv,  KOM
(2003) 1. Efter ændringsdirektivet, som blev vedtaget den 9. oktober 2003,
erstattes den eksisterende procedure for anerkendelse af sønæringsbeviser fra
tredjelande for officerer, der skal gøre tjeneste i handelsskibe registreret i en
medlemsstat, med en centraliseret og harmoniseret procedure.
Herefter skal Kommissionen med bistand af et særligt udvalg samt agenturet
fremover  stå  for  at  undersøge,  hvorvidt  sønæringsbeviser  fra  tredjelande
opfylder  den  internationale  konvention  om  uddannelse  af  søfarende,  om
sønæring og om vagthold af 1978 (STCW-konventionen) – en opgave som hidtil
har været medlemsstaternes ansvar.  
Agenturets  opgaver  omfatter  allerede  søfartsuddannelserne.  Kommissionen
finder imidlertid, at en ændring af forordning nr. 1406/2003 om agenturet giver
mulighed for at lægge større vægt på dette område og tage hensyn til de øgede
krav i den foreslåede ændring af direktiv 2001/25/EF.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
7
3.
Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen anfører, at forslagets væsentligste formål er at give agenturet
større  kompetence  i  forbindelse  med  bekæmpelse  af  forurening  fra  skibe.
Desuden fastlægger forslaget agenturets rolle i forbindelse med maritim sikring
og  uddannelse  af  søfolk  i  overensstemmelse  med  Kommissionens  seneste
initiativer på dette område.
Kommissionen    anfører    endvidere,    at    agenturets    indsats    for
forureningsbekæmpelse  er  et  oplagt  udtryk  for  nærhedsprincippet,  da
Fællesskabets  foranstaltning  vil  give  medlemsstaternes  bestræbelser  på  dette
område øget værdi. Da de foreslåede foranstaltningers formål er at begrænse
følgerne af havforureningsulykker, har de ligeledes en positiv betydning for de
europæiske borgere og for miljøet.
Regeringen   finder   forslaget   i   overensstemmelse   med   nærheds-   og
proportionalitetsprincippet og bemærker i den forbindelse, at alle EU lande er
repræsenteret med stemmeret i agenturets bestyrelse.
4.
Gældende dansk ret
Det danske beredskab til bekæmpelse af olie- og kemikalieforurening af havet og
de  kystnære  dele  af  søterritoriet  forestås  af  forsvaret  i  samarbejde  med
redningsberedskabet og andre myndigheder, som forsvarsministeren bemyndiger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0008.png
hertil ifølge lov nr. 476 af 30. juni 1993 om beskyttelse af havmiljøet som senest
ændret ved lov nr. 393 af 28. maj 2003 samt kongelig resolution af 11. juli 1999
og Forsvarsministeriets bekendtgørelse nr. 922 af 6. november 2000.
SOLAS konventionens og ISPS kodens bestemmelser om maritim sikring blev
først for ganske nylig vedtaget i IMO. Der findes derfor ikke i dag specifikke
danske regler om maritim sikring, men der fremsættes i folketingssamlingen
2003/04 lovforslag herom.
Direktiv 2001/25/EF er gennemført ved lov nr. 15 af 13. januar 1997 om skibes
besætning med senere ændringer, lov nr. 226 af 22. april 2002 om de maritime
uddannelser,  Sømandsloven,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  766  af  19.  september
1995, og lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 627 af 26. juli 2002.
Anerkendelse af udenlandske sønæringsbeviser sker efter bekendtgørelse nr. 71
af 1. februar 2001.
5.
Høring
Forslaget  har  været  i  skriftlig  høring  hos  EU-specialudvalget  vedrørende
skibsfartspolitiske forhold, hvor søfartserhvervets parter er repræsenteret.
8
Danmarks  Rederiforening  finder  ikke,  at  agenturets  arbejdsområde  på
nuværende tidspunkt bør udvides med så vigtigt arbejde som maritim sikring og
olieoprensning. Agenturet har i forvejen betydelige arbejdsopgaver, som det
endnu ikke er begyndt at løse endsige har vist, om det er velegnet til at løse. I
denne situation virker det efter foreningens opfattelse præmaturt at indlede
drøftelser om nye opgaver. Foreningen er i særlig grad betænkelig over for
forslaget  om  at  medtage  aktiv  forureningsbekæmpelse  blandt  agenturets
arbejdsopgaver. Foreningen har på den anden side ikke indvendinger mod, at
agenturet  får  en  koordinerende,  videnskabelig  rolle,  hvor  det  for  eksempel
kortlægger   medlemslandenes   beredskab   og   forestår   kontakt   mellem
medlemslandenes myndigheder. Endelig er foreningen stærkt bekymret over
Kommissionens  tanker  om  senere  etablering  af  en  særlig  europæisk
finansieringsmekanisme  efter  princippet  om  at  forureneren  skal  betale.
Foreningen finder, at dette risikerer at underminere det i dag velfungerende
internationale erstatningssystem vedrørende olieforureningsskader.
6.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget  skønnes  ikke  at  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle
konsekvenser. Forslaget har dog betydning for tildelingen af midler til agenturet
over EU budgettet.
7.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
8.
Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Folketingets Europaudvalg modtog grundnotat om sagen den 23. oktober 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0009.png
9
Dagsordenspunkt 3: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om overflytning af fragt- og passagerskibe mellem registrene i
Fællesskabet, KOM 2003(478)
Resumé
Forslaget indebærer, at den eksisterende ordning vedrørende ubetinget overflytning af
større  lastskibe  mellem  skibsregistre  i  Fællesskabet  udvides  til  også  at  omfatte
passagerskibe.
Formandskabet har i lyset af forhandlingerne i Rådets maritime arbejdsgruppe fremlagt
et  kompromisforslag,  som  er  på  dagsordenen  for  rådsmødet   (transport,
telekommunikation  og  energi)  den  4.-5.  december  2003  med  henblik  på  politisk
enighed om fælles indstilling.
Forslaget  kræver  ikke  lovændring  og  skønnes  ikke  at  få  statsfinansielle  eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
1.
Baggrund og indhold
Med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, har Kommissionen den 5. august
2003 fremlagt et forslag til forordning om overflytning af fragt- og passagerskibe
mellem skibsregistre i Fællesskabet. Forordningen kan vedtages med kvalificeret
flertal efter proceduren for fælles beslutningstagen i artikel 251.
Skibe under fremmed flag kan i udgangspunktet kun registreres under dansk
flag, hvis de opfylder alle relevante danske krav, herunder også krav til skibenes
konstruktion og udstyr. Som led i gennemførelsen af det indre marked vedtog
Rådet i 1991 en forordning om fri overførsel mellem skibsregistre i Fællesskabet
1
. Den fratog medlemslandene retten til at afslå registrering af lastskibe med en
bruttotonnage på 500 eller derover, hvis de var køllagt 25. maj 1980 eller senere,
havde været registreret og certificeret i et andet medlemsland i mindst et halvt år
og opfyldte de relevante konventioner om sikkerhed og miljø
2
 vedtaget af FN’s
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0010.png
Internationale Maritime Organisation (IMO).
Ordningen omfattede også ældre lastskibe, der blev opgraderet, så de opfyldte
kravene til skibe køllagt på den nævnte dato. Forordningen gav det modtagende
land mulighed for at syne skibet, men var konventionernes krav opfyldt, skulle
det  udstede  nye  certifikater  på  de  oprindelige  vilkår.  Det  betød,  at  det
modtagende land ikke længere kunne håndhæve nationale særregler vedrørende
skibenes konstruktion og udstyr på områder, der var omfattet af de nævnte
konventioner. Endelig skulle uoverensstemmelser mellem det afgivende og det
modtagende land vedrørende undtagelser eller fortolkninger af de internationale
regler afgøres af et særligt udvalg.
10
Det  helt  centrale  i  Kommissionens  forslag  går  ud  på  at  udvide
anvendelsesområdet til også at omfatte passagerskibe køllagt 1. juli 1998 eller
senere  samt  ældre  passagerskibe,  der  er  opgraderet,  så  de  opfylder
konventionskravene til skibe køllagt på denne dato. Baggrunden for dette er
blandt andet, at indenrigspassagerskibe siden denne dato har været reguleret af
fællesskabslovgivningen.
Desuden  foreslås  det  at  skabe  bedre  sammenhæng  med  en  række  senere
vedtagne retsakter på søfartsområdet. F.eks. vil ordningen ikke komme til at
omfatte EU skibe, der i medfør af direktivet om havnestatskontrol bliver nægtet
adgang til EU havne på grund af deres dårlige sikkerhedsmæssige tilstand.
Endelig  foreslås  det,  at  kravet  om,  at  skibet  skal  have  været  registreret  og
certificeret i det afgivende medlemsland i mindst et halvt år, erstattes af et krav
om, at det afgivende land skal overlade det modtagende land alle relevante
oplysninger om skibet.
Forslaget skal blandt andet ses i lyset af EU's udvidelse, som både kvantitativt og
kvalitativt vil ændre Unionens samlede handelsflåde betydeligt.
Den eksisterende forordning omfatter som nævnt kun IMO konventionernes
krav  vedrørende  sikkerhed  og  miljø.  Formandskabet  har  fremlagt  en
kompromistekst, som tilføjer maritim sikring (forebyggelse af terrorhandlinger
m.v.) og i præamblen præciserer, at forordningen kun vedrører krav til skibets
konstruktion og udstyr. Formandskabet har ligeledes foreslået, at ordningen ikke
skal omfatte EU skibe, der i medfør af direktivet om havnestatskontrol har
været tilbageholdt mere end en gang de seneste tre år på grund af deres dårlige
sikkerhedsmæssige tilstand.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
3.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at det er hensigtsmæssigt og i overensstemmelse med
nærheds-  og  proportionalitetsprincippet  at  vedtage  en  forordning,  når  en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0011.png
allerede eksisterende forordning skal ændres. Regeringen deler Kommissionens
synspunkt.
4.
Gældende dansk ret
Området  er  i  dansk  ret  reguleret  af  lov  om  sikkerhed  til  søs,  jf.
lovbekendtgørelse nr. 627 af 26. juli 2002. Forordningen finder umiddelbart
anvendelse i dansk ret.
11
5.
Høring
Forslaget  har  været  i  skriftlig  høring  hos  EU-specialudvalget  vedrørende
skibsfartspolitiske forhold, hvor søfartserhvervets parter er repræsenteret .
Danmarks Rederiforening, Bilfærgernes Rederiforening og Rederiforeningen for
Mindre  Skibe  støtter  generelt  forslaget  og  finder,  at  den  deraf  følgende
harmonisering af medlemslandenes regulering og administration i givet fald vil
gavne erhvervet. Foreningen er dog betænkelig ved to forhold. For det første vil
medlemslandene fortsat kunne besværliggøre overførsel mellem skibsregistre i
EU  landene  ved  at  håndhæve  nationale  særregler  i  henhold  til  andre
internationale konventioner, f.eks. ILO's. For det andet er foreningen bekymret
for, om de danske skibsregistres høje standard vil kunne opretholdes.
Kommissionen oplyser, at den har hørt den europæiske rederiforening, ECSA,
det europæiske transportarbejderforbund,  ETF og klassifikationsselskabernes
internationale  sammenslutning,  IACS.  Disse  interessegrupper  har  angiveligt
givet udtryk for støtte til Kommissionens forslag, især til anvendelsesområdets
udvidelse til passagerskibe og afskaffelse af forpligtelsen til at have ført en
medlemsstats flag i et halvt år.
6.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget  skønnes  ikke  at  få  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle
konsekvenser. Søfartsstyrelsen tager i dag betaling for syn af passagerskibe og
større lastskibe, hvilket betyder, at eventuelle syn i forbindelse med registrering
af flere skibe under dansk flag ikke vil belaste statskassen.
7.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget  vil  formindske  omkostninger  og  administrative  procedurer  for
rederier, hvis skibe skifter skibsregister. Forslaget forventes derfor at få positive
virkninger for disse rederiers konkurrenceevne. Derudover skønnes forslaget
ikke at få samfundsøkonomiske konsekvenser.
8.
Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Folketingets   Europaudvalg   har   modtaget   grundnotat   vedrørende
Kommissionens oprindelige forslag den 23. oktober 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0012.png
Dagsordenspunkt 4 a): Ændret forslag til beslutning om ændring af
beslutning nr. 1692/96/EF om Fællesskabets retningslinjer for udvikling
12
af det transeuropæiske transportnet. KOM(2003) 564.
Genoptrykt grundnotat
1. Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen har den 1. oktober 2003 fremlagt et ændringsforslag til det i
oktober 2001 fremlagte forslag (KOM(2001)544) til ændring af Europa-Parlamentets
og Rådets beslutning af 23. juli 1996 om Fællesskabets retningslinjer for udvikling af
Fællesskabets transportnet.
Forslaget er fremlagt i henhold til art 156, stk. 1, i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab og skal vedtages efter proceduren i traktatens art. 251 (fælles
beslutningstagen, kvalificeret flertal).
Formålet med at identificere og udvikle et transeuropæisk transportnet er at fremme
dynamikken i det indre marked og forbedre den territoriale samhørighed og som følge
heraf forbedre EU’s konkurrenceevne og vækstpotentiale.
Med henblik på at  fremme udviklingen af et  transeuropæisk transportnet foreslog
Kommissionen i 2001 en revision af Parlamentets og Rådets beslutning af 23. juli 1996
om Fællesskabets retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet, bl.a. i
form af en opdatering af den såkaldte ”Essenliste” bestående af specifikke projekter af
fælles interesse, som prioriteres højt af Fællesskabet. Blandt disse ”specifikke” projekter
i forslaget fra 2001 er en fast forbindelse over Femern Bælt.
Kommissionens  ændringsforslag  fra  2001  har  i  hovedsagen  fundet  tilslutning  i
Europa-Parlamentet, mens der ikke har kunnet opnås enighed herom i Rådet.
I stedet har Kommissionen nu – blandt på grundlag af arbejdet i en highlevel-gruppe
under forsæde af den tidligere transportkommissær Karel van Miert, der havde til
opgave at identificere en række nye prioritetsprojekter inden for det transeuropæiske
transportnet i lyset af EU- udvidelsen – fremlagt en revideret forslag til ændring af
retningslinjerne for det transeuropæiske transportnet.
I forslaget er der foretaget en udbygning af listen over prioritetsprojekter i forhold til
2001-forslaget   med   Van-Miert-gruppens   forslag,   således   at   listen   over
prioritetsprojekter i forslaget nu indeholder i alt 29 projekter i de nuværende og de
kommende medlemslande, som er af fælles europæisk interesse, herunder stadig en fast
forbindelse over Femern Bælt. I det seneste forslag er endvidere jernbanelandanlæg i
Danmark  og  Tyskland  i  relation  til  Femern-forbindelse  medtaget  på  listen  over
prioritetsprojekter.  Samtidig  er  fristen  for  gennemførelse  af  prioritetsprojekterne
ændret fra 2010 til 2020.
På prioritetslisten er endvidere medtaget et nyt koncept for fremme af nærskibsfart i
form af støtte til udvikling af tværnationale projekter vedrørende ”motorveje til søs”.
Formålet med dette koncept er at tillægge nye tværnationale søveje samme betydning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0013.png
13
som motorveje eller jernbanelinjer og dermed forbedre forbindelserne med lande, der
er isoleret af naturlige barrierer, øriger og andre lande i randområderne. For at kunne
opnå betegnelsen projekt af fælles interesse skal et sømotorvejsprojekt foreslås af
mindst to medlemsstater, være rettet mod lanceringen af nye ruter til fast rutefart
mellem to medlemsstater, kun omfatte det strengt nødvendige antal havne og mindske
trafiktætheden  i  vejtrafikken  på  hovedtrafikruterne  eller  forbedre  adgangen  til
medlemsstater  beliggende  i  randområder  eller  på  øer.  De  berørte  medlemsstater
iværksætter i fællesskab en udbudsprocedure (indkaldelser af forslag) med henblik på at
tildele offentlig støtte til pakker, som omfatter adgangsinfrastruktur, havneinfrastruktur
og elektroniske styresystemer eller servicesystemer, og som forbedrer disse nye ruters
økonomiske  rentabilitet.  Havnene  udvælges  på  grundlag  af  forslag  indgivet  af
interesserede  konsortier,  hvorved  søtransportvirksomheder  og  havnemyndigheder
bringes  sammen.  Projekterne  af  fælles  interesse  vedrører  således  udstyr  og
infrastruktur,  som  indgår  i  nettet  af  søruter,  og  kan  i  givet  fald  omfatte
igangssætningsstøtte   til   rederier,   der   driver   de   omhandlede   søruter.
Igangssætningsstøtte begrænses til to år og ydes kun, såfremt igangsætningen støder på
finansielle forhindringer.
I forslaget er indeholdt en ny bestemmelse om, at prioritetsprojekterne får status af
projekter af “europæisk interesse”. Anerkendelse af europæisk interesse for projekt
indebærer bl.a., at projektet gives forrang til de disponible fællesskabsresourcer inden
for rammerne af de gældende EF-finansieringsinstrumenter forbeholdt for europæiske
net. Denne betegnelse gør det bl.a. muligt for medlemsstaterne forud for udstedelsen af
projektgodkendelserne at benytte samordnede procedurer for evaluering og høring af
offentligheden eller en fælles tværnational undersøgelse for delstrækninger, som krydser
landegrænser. Med bestemmelsen gives Kommissionen samtidig en mulighed for i
tilfælde  af  forsinkelser  vedr.  prioritetsprojekterne  at  beslutte  at  tilbagekalde
anerkendelsen  af  et  projekts  europæiske  betydning  efter  at  have  indhentet  den
pågældende  medlemsstats  begrundelse  for  sådanne  forsinkelser.  Endvidere  skal
medlemsstaterne  efter  afslutningen  af  hvert  prioritetsprojekt  evaluere  projektet  og
forelægge Kommissionen resultaterne af denne evaluering.
Forslaget indeholder tillige en bestemmelse om eventuel udpegelse af en ”europæisk
koordinator”, som er en mekanisme, der har til formål at styrke medlemsstaternes
operationelle  og  finansielle  samordning  i  relation  til  givne  grænseoverskridende
projekter, hvis der er behov for det.  Den europæiske koordinator, som udpeges af
Kommissionen efter aftale med de berørte medlemsstater, udpeges i givet fald for hvert
projekt eller gruppe af projekter, med henblik på at fremme samarbejdet på tværs af
grænserne,  promovere  de  pågældende  projekter  hos  private  investorer  og
finansieringsinstitutioner, herunder Fællesskabet, og sikre den nødvendige opfølgning
med henblik på at informere Fællesskabet om fremskridt med henblik på i givet fald at
træffe foranstaltninger for at imødegå eventuelle vanskeligheder.
Forslaget skal ses i sammenhæng med det samtidig fremlagte forslag om ændring af
forordning 2236/95 om finansiering af de transeuropæiske net, som gør det muligt for
Fællesskabet  af  samfinansiere  op  til  30  %  af  projektomkostningerne  for  den
grænseoverskridende  delstrækning  af  projekter,  der  er  udpeget  som  værende  af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0014.png
14
europæisk betydning. Sidstnævnte forslag behandles i ECOFIN-Rådet.
Begge  disse  forslag  skal  endvidere  ses  i  sammenhæng  med  vækstinitiativet,  som
Kommissionen lancerede i juli 2003. I forslaget om revision af retningslinjerne for de
transeuropæiske transportnet udpeges investeringer i projekter af europæisk betydning i
størrelsesordenen 220 mia. EURO, heraf 80 mia. EURO frem til 2006, som vil kunne
mobiliseres for at stimulere økonomien, hvis der træffes politisk beslutning herom.
2. Gældende dansk ret
Der findes ikke dansk lovgivning på området.
3. Høring
Følgende organisationer m.v. er blevet hørt i forbindelse med forslaget:
Amtsrådsforeningen     i     Danmark,     Arbejderbevægelsens     Erhvervsråd,
Arbejdsgiverforeningen  for  Handel,  Transport  og  Service  (AHTS),  Dansk
Arbejdsgiverforening,  Dansk  Transport  og  Logistik,  Danske  Busvognmænd,
International  Transport  Danmark,  Jernbanetilsynet,  Kommunernes  Landsforening,
Landsorganisationen i Danmark, Specialarbejderforbundet i Danmark (SID), Dansk
Industri, De Danske Bilimportører, Det Danske Handelskammer, Danske Statsbaner
(DSB), Forenede Danske Motorejere (FDM), HK/STAT, Statsansattes Kartel, Dansk
Rederiforening, De Samvirkende Invalideorganisationer.
Sammenslutningen af Danske Havne (SDH)
stiller sig grundlæggende kritisk over for, at
visse projekter bliver udvalgt som prioriterede.
SDH
kan ikke støtte, at myndigheder
eller andre organer udvælger visse infrastrukturprojekter og dermed reelt fravælger
andre. Dette gælder specielt i det tilfælde, der er tale om at udvælge havne. Det bør
overlades  til  markedsmekanismerne  at  ”vælge”  infrastruktur  til  overlevelse.  I  det
tilfælde at Europa-Kommissionens forslag skulle blive vedtaget med elementet om, at
prioriterede projekter skal udvælges ved hjælp af en metode, intakt, stiller  SDH sig
positivt over den beskrevne to-fase metode til at udvælge projekter som prioriterede.
SDH
er positiv over for forslaget om at fremme udviklingen af one-stop
forvaltningsshopper i havne, såfremt der kan påvises et faktisk behov i den enkelte
havn, og såfremt
SDH
og ESPO får lejlighed til at give høringssvar eller lignende på
evt. konkrete forslag om dette fra Europa-Kommissionen.
SDH
kan ikke støtte, at der
udvælges projekter i sammenhæng med udviklingen af ”motorways of the sea”. Særligt
stiller
SDH
sig kritisk over for forslaget, i det tilfælde der er tale om at udvælge visse
havne og dermed reelt tale om at fravælge andre havne. Igen påpeges, at det bør
overlades til markedsmekanismerne at ”vælge” havne til overlevelse. Den situation kan
dog opstå, at markedsmekanismerne allerede påviseligt har valgt visse projekter, hvor
projekterne  af  forskellige  grunde  ikke  har  kunnet  udvikles,  så  kunder  og
samarbejdspartnere i  havne  kunne  anvende dem  til  forretningsmæssig  fordel. Her
finder
SDH, at
det kan overvejes nærmere, om disse projekter bør kunne udvælges til
at blive omfattet af ”motorways of the sea” programmet. I Danmark kunne sådanne
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0015.png
projekter  være  infrastruktur  i  baglandet  til  havnene,  som  der  er  en  påviselig
efterspørgsel på etableringen af fra havnens kunder og samarbejdspartnere.
TEN-T  er  målrettet  en  udvikling  af  den  pan-europæiske  transportkæde.  Projekter
forbundet  med  sikring  af  havne  vil  påvirke  udviklingen  af  den  pan-europæiske
transportkæde, i kraft af reglerne i ISPS-koden, Europa-Kommissionens forordning og
Europa-Kommissionens kommende direktivforslag om sikring af havne i særdeleshed.
På den baggrund finder
SDH, at
det kan overvejes, om de sikringstiltag europæiske
havne gennemfører i dette og kommende år kan blive omfattet som projekter i TEN-T
programmet
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE)
konstaterer, at EU-landenes investeringer i
transportinfrastruktur generelt er faldet fra omkring 1,5 procent af BNP i 1980’erne til
nu knap 1 procent af BNP. Samtidig er der kun forholdsvis få projekter, herunder
Øresundsforbindelsen,   fra   listen   over   højt   prioriterede   transeuropæiske
transportprojekter, der er blevet gennemført. En række af disse projekter, herunder
grænseoverskridende  projekter,  der  involverer  flere  EU-lande,  venter  på  at  blive
igangsat og/eller færdiggjort.
Det er AE´s vurdering, at en gennemførelse af disse projekter – både de hidtidige og de
nye projekter, Kommissionen foreslår – vil kunne bidrage til den økonomiske vækst.
Dels umiddelbart i kraft af den aktivitetsforøgelse, deres igangsættelse vil medføre, dels
ved den forbedring af EU-landenes konkurrenceevne, man opnår ved eliminering af
trafikale flaskehalse samt generelt bedre transportinfrastruktur.
Projekternes  gennemførelse  vil  endvidere  bidrage  til  at  lette  integrationen  af  de
kommende medlemslande i EU. De vil herudover medvirke til at fremme en mere
miljøvenlig transport, jf. også målsætning i Kommissionens Hvidbog om den fælles
europæiske transportpolitik frem til år 2010.
På  den  baggrund  kan  AE  støtte  Kommissionens  forslag  vedr.  ændring  af  TEN
(Trans-Europæisk Netværk)-retningslinierne, der tilsigter at gøre det lettere at realisere
disse projekter. Dette skønnes at  blive tilfældet – ikke mindst sammenholdt  med
forslaget om at øge muligheden for EU´s støtte fra 10 procent til 30 procent for
grænseoverskridende projekter af europæisk interesse.
AE  noterer  med  tilfredshed,  at  en  fast  Femern  Bælt  forbindelse  er  med  i
Kommissionens  liste  over  29  højt  prioriterede  projekter,  samt  at  Kommissionen
foreslår, at projektet udvides således, at en udbygning af jernbaneforbindelserne på land
både i Danmark og i Tyskland i tilslutning til Femern Bælt forbindelsen medtages på
listen over de højt prioriterede projekter.
Dansk Transport og Logistik (DTL)
finder overordnet set, at der er tale om et godt og
nødvendigt forslag.
DTL
peger særligt på projekt nr. 20, Femern Bælt – en fast forbindelse mellem
Tyskland og Danmark, jf. KOM(2001) 544. I rapporten fra High Level Group on the
16
Trans-European Transport Network (van Miert-rapporten) er projektet omtalt under
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0016.png
overskriften, ”Fixed link rail/road across the Fehmarn Belt”. I forbindelse med det
hørte forslag bemærker  DTL, at projekt nr. 20 omtales under overskriften, ”Fehmarn
Belt railway line”.
DTL
finder det yderst fornuftigt, at medtage en opgradering af baneinfrastrukturen i
Danmark  mellem  Øresund  og  Femern  Bælt  og  i  Tyskland  mellem  Hannover
(Hamburg/Bremen) og Femern Bælt. Dette er en naturlig konsekvens af forslaget
fokus på synkronisering af investeringer og tiltag i øvrigt, der understøtter hinanden og
dermed øger den samlede rentabilitet og rentabiliteten i hvert enkelt projekt. I den
forbindelse  burde  også  indgå  udvidelsen  af  vejstrækningen  Ønslev-Sakskøbing  til
motorvejsstandard,  ligesom  at  vejnettet  på  den  tyske  side  (Puttgarten-Oldenburg)
burde udvides til motorvejsstandard.
DTL
kan også støtte forslaget om at udvide muligheden for tilskud fra EU på op til 30
procent.
DTL
 mener,  at  det  i  den  forbindelsen  er  særdeles  opmuntrende,  at
rentabiliteten i Femern Bælt projektet ifølge beregninger fra Sund og Bælt vil blive klart
tilfredsstillende, såfremt EU vil dække 30 procent af investeringen.
For  så  vidt  angår  søens  motorveje  peger  DTL  især  på  betydningen  af
baglandsforbindelserne   til   havnene   herunder   faciliteter   i   havnene   for
landtransportdelen.
I forhold til at undgå konkurrenceforvridning finder
DTL
det bekymrende, at der vil
kunne tillades egentlig driftsstøtte til bestemte skibsruter.
Desuden  noterer  DTL,  at  der  nævnes  projekter  omhandlende  elektroniske
ledelsessystemer (electronic management systems). I den forbindelse henleder
DTL
opmærksomheden på et projekt om standardiserede meddelelsestyper (ebXML) ved
intermodale transporter, som
i øjeblikket arbejder på at få igangsat i regi af Dansk
DTL
Standards Transportudvalg for eBusiness. Formålet med projektet er at udvikle et
elektronisk meddelelsessystem, som på en automatiseret måde kan videregive fælles
godstransportdata mellem alle transportformer (bil, bane, skib og fly).
For  så  vidt  angår  krydssubsidiering  jf.  KOM(2003)  448  om  ændring  af
Eurovignette-direktivet, finder
DTL, at
det principielt ikke er acceptabelt. I tilfælde af
krydssubsidiering  skal  der  være  fuld  gennemskuelighed.  DTL  er  dog  tilfreds  med
forslagets  (KOM(2003)  448)  oplæg  til,  at  krydssubsidieringen  i  et  vist  omfang
begrænses, idet der i visse særligt følsomme områder højest kan opkræves en afgift, der
er 25 procent højere end omkostningerne
DTL
har bemærket, at en europæisk koordinator (The European Coordinator) skal
bidrage til dialogen med transportoperatører og -brugere.
I  tilknytning  til  det  videre  arbejde  med  TEN-T  er  det  DTLs  opfattelse,  at  der  i
Danmark  bør  opstilles  en  målsætning  om  og  en  strategi  for  Danmark  som  et
intermodalt, logistisk hub i Nordeuropa og Østersøregionen.
17
Danmarks Rederiforening
 finder det positivt, at EU gennem støtte til relevante
havneinvesteringer, etablering af adgangsvej til havne, uddybning, udvikling af
informationssystemer, smidiggørelse af toldprocedurer etc. vil støtte udviklingen af “sømo
til fremme af mere intereuropæisk skibstransport især i EU-interne vækstområder som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0017.png
Østersøen, hvor en bedre integration mellem sø- og landtransport i begge ender af en søv
fremme søtransportens intermodale vækstmuligheder internt i EU.
Rederiforeningen er imidlertid imod, at der åbnes for at eksempelvis kommunale havne
kan drive deciderede skibsfartsruter, at international sejlads mellem havnepar udbydes i
licitation med deraf følgende lukning af normal adgang for andre rederier og i øvrigt
for, at denne åbning ikke medfører yderligere direkte subsidier til skibsfarten.
Derimod støtter Rederiforeningen en koncentration af den intermodale transport på
færre  havne,  som  bør  være  en  del  af  det  eksisterende  (eller  planlagte)  TEN-T
infrastrukturprogram uden dog at pege på enkelthavne. En integration af container og
Ro/Ro  havnefaciliteter  til  intermodale  knudepunkter  vil  i  denne  forbindelse  være
naturligt og fremme skibsfartens konkurrenceevne både globalt og regionalt.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark, ligesom
udpegning af en fast forbindelse over Femern Bælt som prioritetsprojekt heller ikke i
sig selv har statsfinansielle konsekvenser.
5. Samfundsøkonomiske og andre konsekvenser
Kommissionen   anfører,   at   de   prioriterede   projekter   kan   indebære   store
samfundsmæssige fordele i form af reducerede (interne og eksterne) omkostninger,
samt forbedring af transportens kvalitet og arealanvendelsen. Inden for rammerne af en
konsekvensanalyse, som Kommissionen har foretaget, lader en undersøgelse formode,
at  gennemførelsen  af  disse  projekter,  såfremt  de  koordineres  med  frivillige
foranstaltninger til fremme af intermodalitet og afgifter for brug af infrastruktur som
foreslået  i  hvidbogen  fra  2001  om  den  europæiske  transportpolitik,  alene  i  de
interregionale  trafikstrømme,  ville  skabe  betydelige  tidsbesparelser,  navnlig  i
kandidatlandene, der vil kunne beløbe sig til ca. 8 mia. EURO pr. år.
Med denne  pakke  af  foranstaltninger  kunne  CO2-emissionerne  i  de interregionale
trafikstrømme ifølge Kommissionen nedbringes med 17 mio. ton pr. år i forhold til et
basisscenario, og emissioner af andre stoffer som f.eks. nitrogenoxider ville også blive
nedbragt.
Af andre  fordele kan  nævnes et  fald  i trafiktætheden  på vejnettet,  som forventes
nedbragt med 14 %, og en forbedring af sikkerheden i form af færre færdselsuheld.
6. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen nævner ikke nærheds- og proportionalitetsprincippet i forslaget. Det
18
ligger imidlertid i sagens natur, at en revision retningslinjerne for de transeuropæiske
transportnet alene kan ske på fællesskabsniveau.
7. Tidligere forelæggelser i Folketingets Europaudvalg
Folketingets  Europaudvalg  har  modtaget  grundnotat  af    2.  november  2001  vedr.
forslaget  fra  2001  om  ændring  af  Europa-Parlamentets  og  Rådets  beslutning  nr
1692/96  om  Fællesskabets  retningslinjer  for  udvikling  af  det  transeuropæiske
transportnet (KOM(2001)544). Europaudvalget har tillige modtaget aktuelt notat om
dette forslag forud for rådsmødet (transport og telekommunikation) den 3. oktober
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0018.png
2002.
Folketingets Europaudvalg har den 13. november 2003 modtaget grundnotat vedr.
ændringsforslaget af 1. oktober 2003.
Endvidere  har  Folketingets  Europaudvalg  modtaget  aktuelt  notat  vedrørende
rapporten fra high-levelgruppen under forsæde af Karel van Miert forud for rådsmødet
(transport, energi, telekommunikation) den 5. juni 2003.
19
Dagsordenspunkt 4 b): Det europæiske vækstinitiativ
Nyt notat.
1. Baggrund
På  sit  møde  den  17.  oktober  2003  støttede  Det  Europæiske  Råd  principperne  i
formandskabets ’vækst-initiativ’ og konkluderede, at initiativet vil være konsistent med
stabilitets- og vækstpagten, de nuværende finansielle perspektiver samt de overordnede
økonomisk-politiske retningslinjer.
I forhold til det videre arbejde opfordrede Det Europæiske Råd til, at
Kommissionen, EIB og de relevante rådssammensætninger, etablerer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0019.png
et  "quick  start"-program,  som  indkredser  en  række  projekter  i  et
udvidet  EU,  baseret  på  gennemsigtige  kriterier,  idet  der  samtidig
foretages en vurdering af projekternes betydning for gennemførelsen
af  det  indre  marked  i  et  udvidet  Europa,  deres  økonomiske  og
finansielle  levedygtighed,  deres  indvirkning  på  væksten  samt
løftestangseffekten i forhold til privat kapital
Kommissionen  og  EIB  forelægger  deres  endelige  rapporter  om
vækstinitiativet i så god tid, at Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
grundigt kan forberede ECOFIN den 25. november; disse rapporter
bør navnlig:
undersøge,   hvordan   den   private   sektors   inddragelse   i
projektfinansieringen  bedst  øges,  herunder  anvendelse  af  EIB's
facilitet for struktureret finansiering
udvikle instrumenter, der skal virke som en løftestang i forhold til
privat   kapital,  navnlig  gennem   securitisering  (udstedelse  af
værdipapirer  med sikkerhed i forventede fremtidige betalingsstrømme
fra  et  underliggende  aktiv)  af  eksisterende  aktiver,  og  undersøge,
hvilke aktiver der kan anvendes til sådanne formål
tilvejebringe   en   bedre   samordning   af   procedurerne   mellem
EIB-midler,    strukturfondene,    TEN-budgettet    og    sjette
rammeprogram for forskning og udvikling
etablere rammer for en samlet evaluering af initiativet efter fem år.
Alle de relevante rådssammensætninger bidrager til denne evaluering.
Kommissionen  rapporterer  årligt  til  Det  Europæiske  Råd  via
forårsrapporten.
Desuden  opfordres  Rådet  til  at  afslutte  arbejdet  med  de  forslag,  der  skal  fjerne
tekniske, lovmæssige og administrative hindringer for transeuropæiske net, navnlig
grænseoverskridende dele, og for offentlig-private partnerskaber, innovationsprojekter
og  forsknings  og  udviklings-projekter.  Kommissionen  vil  også  klarlægge  ESA
20
95-principper for, hvordan offentlig-private partnerskaber opstilles i nationalregnskabet
med  henblik  på  at  sikre  øget  gennemsigtighed,  herunder  statslige  garantier  i
nationalregnskaberne.
Kommissionens endelige rapport vedr. vækst-initiativet
Kommissionen har den 11. november 2003 offentliggjort sin endelige rapport vedr.
vækst-initiativet.
Rapporten understreger betydningen af at fjerne administrative hindringer og regler,
som står i vejen for investeringerne, herunder, at der i visse tilfælde er behov for at
fremskynde  beslutninger  om  forestående  reformer  eller  EU-lovgivning  eller  tage
praktiske skridt på en række områder.
Rapporten omhandler endvidere også Kommissionens forslag om et garantiinstrument
med henblik på dækning af risici, der ikke i tilstrækkelig grad dækkes af de finansielle
markeder.
Kommissionen  opstiller  et  ”quick  start”-program  baseret  på  fire  kriterier:  (1)
modenhed,  dvs.  at  projekter  kan  startes  inden  for  de  næste  3  år,  (2)
grænseoverskridende dimension, (3) virkning på vækst og innovation og (4) positive
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0020.png
virkninger på miljøet.
På transportområdet omfatter ”quick start”-programmet en del af de 29 prioriterede
projekter   på   prioriteringslisten   for   de   transeuropæiske   transportnet,   som
Kommissionen godkendte i oktober. Det bemærkes, at Femern Bælt forbindelsen er
nævnt i den samlede liste over prioritetsprojekter i Kommissionens rapport, men ikke
som en del af selve ”quick start”-programmet, da ”modenhedskriteriet” ikke skønnes
opfyldt.
Inden  for  EU's  TEN-energiprogram  fremhæves  10  grænseoverskridende  gas-  og
elforbindelser. Vedr. bredbånd fremhæves tre projekter der har til formål at udbrede og
øge brugen af høj-kapacitets kommunikationsforbindelser. Vedr. forskning, udvikling
og  innovation  har  Kommissionen  udpeget  5  områder,  herunder  nano-elektronik,
laserteknologi  og  brint  som  en  energi-  og  elektricitetskilde.  Derudover  har
Kommissionen udvalgt to rum-projekter med henblik på at supplere Galileo.
ECOFIN’s rapport vedr. vækst-initiativet
ECOFIN forventes på sit møde den 25. november 2003 at opfordre Det Europæiske
Råd til at endossere en række konkrete initiativer.
I EIB-regi foreslås det konkret, at EIB vedr.
transeuropæiske net
forbedrer  støtten  til  finansiering  af  TEN,  ved  at  etablere  en
TEN-lånefacilitet på op til 50 mia. euro
forbedrer  viften  af  finansielle  instrumenter  der  kan  virke  som
løftestang for privat finansiering til TEN gennem
lån af længere varighed, på op til 35 år
garantier for projekter i deres konstruktionsfase
Nationale bidrag
21
Det ventes endvidere, at ECOFIN vil opfordre medlemslandene til at fjerne tekniske,
lovmæssige  og  administrative  barrierer  for  implementeringen  af  TEN-projekter,
navnlig for så vidt angår projekter på tværs af landegrænser. Initiativet vil stille krav til
medfinansiering af projekter fra de nationale budgetter, men det er ikke muligt at
vurdere  dette  konkret,  da  det  vil  afhænge  af  det  ”quick-start”-program  som  Det
Europæiske Råd skal tage stilling til. Kommissionens  udkast til ”quick-start”-program
på transport-området vil, jf. Kommissionens rapport, kræve investeringer på 38 mia.
euro frem til 2010. Kommissionen vurderer, at projekterne vil kunne få lån fra EIB på
12-13 mia. euro inden for de næste 3 år.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Vækst-initiativet tilsigter at øge og målrette investeringer mod transeuropæiske netværk
og forskning og udvikling for at styrke det langsigtede vækstpotentiale. Der sigtes på at
fremme grænseoverskridende projekter, til fremme af det indre marked. Dette må
nødvendigvis blandt andet ske EU-niveau.
3. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Initiativet  har  ingen  lovgivningsmæssige  konsekvenser.  Initiativet  vil  kunne  have
statsfinansielle konsekvenser i form af medfinansiering af projekter fra de nationale
budgetter, men det er endnu ikke muligt at vurdere dette konkret, da det vil afhænge af
det Det Europæiske Råds konklusioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0021.png
4. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Vækstinitiativet har været nævnt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 7.
oktober 2003 og den 25. november 2003 samt den 15. juli 2003 i forbindelse med
fremlæggelsen af Formandskabets arbejdsprogram.
22
Dagsordenspunkt 5: Ændret forslag til forordning om ændring af
forordning om fælles regler for tildeling af ankomst- og
afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne. KOM(2001) 335.
Revideret notat
1. Baggrund og indhold
Forslaget til forordning er modtaget i Rådssekretariatet den 22. juni 2001. Det er
fremsat under henvisning navnlig til Traktatens artikel 80, stk. 2, og skal vedtages efter
proceduren i artikel 251 (fælles beslutningstagen med Parlamentet).
Formålet med den gældende forordning (EØF) nr. 95/93 af 18. januar 1993 om fælles
regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne er at
sikre, at tildelingen af ”slots” i de overbelastede lufthavne baseres på neutrale og
gennemsigtige regler uden forskelsbehandling. Det er forudsat i forordningen, at Rådet
skal træffe afgørelse om revision af forordningen på forslag af Kommissionen.
Formålet med forordningsforslaget er at tilpasse og tydeliggøre slotsforordningen med
henblik på en mere fleksibel udnyttelse af den begrænsede kapacitet, der er til rådighed
i overbelastede lufthavne.
Kommissionen anfører, at et grundlæggende problem i det nuværende system har været
at finde den rigtige balance mellem nytilkomne luftfartsselskabers og ”eksisterende”
luftfartsselskabers interesser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0022.png
Navnligpå hævdvundne rettigheder, de såkaldte ”grandfather rights”, vistomfang er
baseret for overbelastede lufthavne har de nuværende regler, som i vidt sig ikke at
være tilstrækkeligt fleksible til at sikre en effektiv udnyttelse af lufthavnskapaciteten.
Ifølge Kommissionen er de nuværende regler hverken gavnlige for mobiliteten eller
konkurrencen.
I  praksis  sker  den  indledende  fordeling  af  slots  ved  globale  konferencer  mellem
selskaber og lufthavne, og fordelingen er i vid udstrækning baseret på et system, som
luftfartsselskaberne har udviklet via IATA (International Air Transport Association).
Kommissionen   ønsker   med   forslaget   at   lette   markedsadgangen,   undgå
konkurrenceforvridning  og  klarificere  den  juridiske  status  af  slots  samt  at  sikre
gennemsigtighed, neutralitet og ikke-forskelsbehandling.
Kommissionen  påpeger  i  den  forbindelse  vigtigheden  af  lufthavnskoordinatorens
uafhængighed.
Med  forslaget  tydeliggøres  forordningens  anvendelsesområde,  og  en  række  nye
definitioner samt ændringer i eksisterende definitioner kommer til. Desuden præciseres
bl.a. mulighederne for overførsel og bytning af slots, herunder for luftfartsselskaber,
23
der har indgået samarbejdsaftaler.
Endvidere får lufthavnskoordinatoren mere kompetence, herunder mulighed for at
inddrage tildelte slots ved misbrug. Samtidig skal medlemslandene sørge for, at klager
over koordinatorens afgørelser til koordineringsudvalget - som ikke forliges indenfor 3
måneder  - skal kunne indbringes for domstolene eller anden uafhængig instans.
Endelig  pålægger  forslaget  medlemslandene  at  indføre  et  bødesystem  og/eller
”periodiske straffebetalinger” for gentagende og forsætligt misbrug af tildelte slots.
Kommissionen stiller eksplicit ikke forslag om fordelingsmekanismer baseret på handel
med slots eller på miljømæssige forhold. Kommissionen anfører, at den vil gennemføre
et studie herom og derefter eventuelt foreslå yderligere ændringer af slotsforordningen.
Kommissionen anfører desuden, at den vil udarbejde et dokument om optimering af
den eksisterende lufthavns-infrastruktur og om muligheden for udvidelser heraf.
Forslaget indeholder en komitéprocedure, idet Kommissionen – ved afgørelse af, om
en eller flere medlemsstater skal tage forholdsregler over for et luftfartsselskab fra et
tredjeland, som ved fordeling af slots ikke giver EU-luftfartsselskaber behandling på
basis af reciprocitet (forslagets artikel 12) – skal assisteres af et forskriftsudvalg.
Det italienske formandskab fremsatte den 17. oktober 2003 et kompromisforslag, hvor
nogle af elementerne i Kommissionens forslag er modereret i afventning af en mere
grundlæggende  behandling  af  disse  i  en  anden  fase  på  basis  af  forslag  fra
Kommissionen efter gennemførelsen af det ovenfor nævnte studie. Det gælder først og
fremmest reglerne vedr. status for luftfartsselskaber, der samarbejder med eller ejes af
andre luftfartsselskaber, samt reglerne for overførsel af slots mellem luftfartsselskaber.
Formandskabets kompromisforslag har således samlet set karakter af at være en teknisk
ajourføring af den eksisterende slotsforordning.
2. Gældende dansk ret
Rådets forordning (EØF) Nr. 95/93 af 18. januar 1993 om fælles regler for tildeling af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465081_0023.png
ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne.
3. Høring
Kommissionens forslag KOM(2001) 335 har været sendt i høring hos følgende
virksomheder og organisationer:
Københavns Lufthavne A/S, Billund Lufthavn, Dansam, Airport Coordination
Denmark, Cimber Air, Maersk Air, Muk Air, Newair, Premiair, SAS, Sun-Air of
Scandinavia og Sterling European Airlines.
Af høringssvarene fremgår følgende:
Københavns Lufthavne A/S (KLH)
kan tilslutte sig, at handel med slots ikke er
tilladt i henhold til forslaget, og finder, at en sådan handel eventuelt først bør
tillades, når det er fastlagt, hvem der ”ejer” en slot, samt hvordan pengene, der
betales i sådanne handler, skal fordeles og anvendes.