Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 233
Offentligt
1465079_0001.png
PDF udgave (48 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
21. november 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets
redegørelse for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 17. november 2003.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465079_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. kontor
J.nr. 2000-521-0095
Den 21. november 2003
FVM 131
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 17. november 2003.
1. Genopretningsplaner for torsk og kulmule
Rådet havde en orienterende drøftelse af forslagene til genopretningsplaner for torsk
og kulmule. Alle berørte medlemslande understregede behovet for at fastlægge en
flerårig forvaltning af de truede bestande af torsk og kulmule og støttede formålet
med en indsatsregulering. Landene fandt dog ikke, at der i rådgivningen var taget
hensyn til effekten af de gennemførte foranstaltninger i 2003. Samtidig blev der
peget på behovet for at tage socioøkonomiske hensyn. Visse lande støttede en
begrænsning i kilowatt-dage, mens andre foretrak en forlængelse af det nuværende
havdagesystem. I den forbindelse fremhævede de fleste lande, at de ikke kunne
støtte indførelsen af totale stop for visse fiskerier. Punktet vil blive drøftet på
rådsmødet i december i forbindelse med drøftelserne af TAC/kvoter for 2004.
2. Videnskabelig rådgivning for forvaltning af fiskebestandene i 2004
Kommissionen henviste til den seneste rådgivning fra ICES (Det Internationale
Videnskabelige Havforskningsråd) og fremhævede den kritiske situation for de
demersale arter torsk og kulmule samt rødspætte, mens de pelagiske arter lå inden
for sikre biologiske grænser. Kommissionen oplyste, at den ville anlægge en
realistisk approach og ikke anbefale egentlige fiskestop for de berørte arter.
Forudsætningen herfor var imidlertid, at der blev vedtaget restriktive
genopretningsplaner for disse arter.
3. Fiskeriaftalen mellem EU og Grønland
Rådet opnåede politisk enighed om forslaget, der vil blive vedtaget som A-punkt på
et kommende rådsmøde. Med vedtagelsen sikres den foreløbige anvendelse af den
seneste fiskeriprotokol, for så vidt angår den del af protokollen, som giver
EU-fartøjer adgang til forsøgsfiskeri i grønlandsk farvand efter dybhavsarter,
blæksprutter og muslinger.
2
4. Offentlig foderstof- og fødevarekontrol
Rådet havde en orienterende drøftelse af forslaget med særlig fokus på finansiering
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465079_0003.png
og sanktioner. Alle støttede formandskabets kompromistekst på spørgsmålet om
finansiering, der giver medlemslandene mulighed for at indføre
omkostningsdækkende gebyrer, og stort set alle lande fandt, at sanktioner vedrørte
national kompetence og måtte defineres nationalt. Rådet anmodede COREPER om
at fortsætte drøftelserne af forslaget med henblik på forelæggelse på rådsmødet i
december.
5. Ordning for identifikation og registrering af får og geder
Rådet tog Kommissionens statusrapport til efterretning og anmodede COREPER om
at fortsætte drøftelserne af forslaget.
6. Transport af dyr
Punktet var taget af dagsordenen.
7. Meddelelse om den fælles landbrugspolitik indenfor sektorerne tobak,
olivenolie, bomuld og sukker
Rådet havde en orienterende drøftelse af meddelelsen for så vidt angår tobak,
olivenolie og bomuld samt sukker. For så vidt angår sektorerne for tobak, olivenolie
og bomuld var der generel opbakning til hovedlinierne i Kommissionens forslag fra
en række lande, mens producentlandene generelt fandt forslagene for vidtgående.
Med hensyn til bomuldssektoren inddrog en række lande, herunder Danmark, det
såkaldte ”bomulds-initiativ” fra WTO-ministerkonferencen i Cancun i drøftelsen
samt bomuldsproduktionens miljømæssige problemer. For så vidt angår sukker,
redegjorde den danske minister på ny for den danske strategi om fuld liberalisering
inden for en femårig overgangsperiode senest startende ved udløbet af den
eksisterende ordning (den 1. juli 2006). Det indgik i strategien, at de kvantitative
begrænsninger i ”Everything but Arms” – aftalen burde ophæves, således at
EBA-landene uden begrænsninger og told ville kunne eksportere sukker til EU fra
det første år af overgangsperioden. Danmark støttede derfor Kommissionens option
3 vedrørende fuld liberalisering. De fleste andre lande udtalte sig til fordel for
option 2 – gradvis nedsættelse af EU’s interne priser omend i forskelligt tempo.
Kommissionen understregede, at der var behov for at reformere sukkersektoren
både af eksterne og interne grunde. Kommissionen oplyste, at den forventede at
fremlægge et konkret forslag om sukker medio 2004. Rådet anmodede
Specialkomitéen for landbrug om at behandle de konkrete forslag for tobak,
olivenolie og bomuld, så snart de foreligger og at fortsætte gennemgangen af de
forskellige optioner for reform af sukkersektoren.
3
8. Ernærings- og sundhedsanprisninger
Punktet var ikke på dagsordenen for rådsmødet.
9. Sødestoffer
Punktet var ikke på dagsordenen for rådsmødet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465079_0004.png
10. Konvention om plantegenetiske ressourcer
Punktet blev vedtaget uden debat.
11. Venedigkonferencen den 27. november 2003
Punktet var ikke på dagsordenen.
12.-13. Ændring af markedsordningen for humle
Punkterne var ikke på dagsordenen.
Øvrige punkter
Under eventuelt anmodede Danmark støttet af Holland Kommissionen om at
fremsætte et forslag til forbud mod import af hunde- og katteskind i EU.
Anmodningen fik opbakning fra et flertal af medlemslande.
Kommissionen præsenterede et forslag til nedsættelse af brakprocenten fra 10% til
5% for markedsåret 2004/2005. Forslaget var begrundet i den lavere kornproduktion
i 2003 som følge af tørke og deraf følgende små lagre.
Kommissionen redegjorde for resultatet af Salzburgkonferencen om
landdistriktspolitik den 12.-14. november.