Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 238
Offentligt
1465084_0001.png
PDF udgave (182 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 238)
miljøministerråd
(Offentligt)
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
24. november 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 28. november 2003 – dagsordens-
punkt rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 5. december 2003 - vedlægges
Miljøministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen fsva. Miljømini-
steriets ansvarsområde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465084_0002.png
2
MILJØ
styrelsen
Havkontoret/Internationalt Kontor
21. november 2003
tw-lag/16, aki/7, asa/6
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 5. december 2003 – dagsordens-
punkt 1.
FORSLAG TIL EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om forurening fra skibe og om indførelse af sanktioner, herunder strafferetlige sanktioner,
for ulovlig forurening
KOM(2003) 92 endelig
Resume: Kommissionen har den 5. marts fremlagt forslag om strafferetslige sanktio-
ner for ulovlig forurening fra skive. Forslaget er led i opfølgningen på Prestige-ulykken
i november 2002. Forslaget indeholder dels bestemmelser om at gøre regler om udtøm-
ning fra MARPOL konventionen til fællesskabsret og dels forslag til strafferetslige b e-
stemmelser, som medlemsstaterne kan anvende, idet medlemsstaterne skal sikre, at
ulovlig udtømning af forurenende stoffer eller deltagelse i- eller tilskyndelse til en så-
dan udtømning betragtes som en strafbar handling.
Kommissionen har præsenteret forslaget i Rådet (transport, telekommunikation, ene r-
gi) den 27. marts 2003. Sagen har været i høring i Miljøspecialudvalget.
Efterfølgende har Kommissionen på opfordring fra samtlige medlemslande udarbejdet
udkast til en rammeafgørelsen under Traktatens søjle III indeholdende de strafferetli-
ge bestemmelser. Direktiv forslaget er som konsekvens heraf justeret.
1. Status
Kommissionen sendte 5. marts 2003 ovennævnte forslag til Rådet.
Forslaget har angivet artikel 80, stk. 2 (transport) i TEF som hjemmel, og skal derfor
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningst a-
gen i artikel 251 i TEF.
(Løbenr. 4296)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465084_0003.png
3
Baggrunden for direktivet er ulykken med olietankeren Prestige i november, 2002.
Ulykken har sammen med ulykken med tankeren Erika i december, 1999 sat fokus
på forebyggelse af havforurening stammende fra skibe.
På   Det   Europæiske   Råds   møde   i   København   den   13.   december   2002   udtrykte   alle   EU-
medlemsstaternes   stats-   og   regeringschefer   deres   bekymring   over   Prestige-ulykken   og   omtalte  
behovet   for   yderligere   specifikke   foranstaltninger   vedrørende   ansvar   og   dermed   forbundne
sanktioner. Rådet (ministrene for transport og telekommunikation) konstaterede på samlingen den 6.
december 2002 med tilfredshed, at Kommissionen har til hensigt at forelægge et forslag til sikring af,
at  enhver  person,  der  har  forårsaget  eller  bidraget  til  en  forureningsulykke  ved  grov  uagtsomhed,
pålægges  passende  sanktioner.  Derudover  udtalte  Rådet  (justits-  og  indenrigsministrene)  den  19.
december 2002, at man bør overveje supplerende foranstaltninger "med henblik på øget strafferetlig
beskyttelse af miljøet, især havene".
I konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 20. -21. marts er for-
slaget omtalt, idet det hedder: ” Opfordrer Det Europæiske Råd til……..at der inden
udgangen af 2003 på grundlag af Kommissionens nyligt fremsatte forslag vedtages
en ordning med sanktioner, herunder strafferetslige sanktioner på det relevante
retsgrundlag overfor havforurening”.
Kommissionen præsenterede forslaget for Rådet (transport, telekommunikation,
energi) den 27.-28. marts.
Aktuelt notat er oversendt til Folketinget den 20. marts 2003.
Europa-parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 12. maj 2003.
Efter den første behandling i Rådet har Kommissionen den 2. maj 2003 udsendt ud-
kast til rammeafgørelse under Traktatens søjle III som indeholder de strafferetlige
bestemmelser. Selve direktivforslaget er blevet justeret som konsekvens heraf.
Revideret grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 19. september
2003.
Forslaget er sat på dagsordenen for Rådsmødet ( transport, telekommunikation og
energi) den 9. oktober med henblik på politisk drøftelse. Formandskabet havde til det
formål udsendt en række spørgsmål, som Rådets drøftelse skal basere sig på.
Det italienske formandskab har sat punktet på dagsordenen for rådsmødet (trans-
port, telekommunikation og energi) den 5. december med henblik på en fremskridts-
rapport.
2. Formål og indhold
(Løbenr. 4296)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465084_0004.png
4
Formål
Formålet med direktivet er at gøre de internationale regler for forurening fra skibe til fællesskabsret og
sikre, at der kan benyttes passende sanktioner, herunder strafferetlige sanktioner, mod personer, der
gør sig skyldige i ulovlig udtømning. Det overordnede mål med direktivet er at forbedre sikkerheden
til søs og beskytte havmiljøet mod forurening fra skibe.
Forslagets struktur
Forslaget indeholder to adskilte dele. For det første bliver nogle af reglerne i den internationale kon-
vention af 1973 om forbyggelse af forurening fra skibe, samt 1978-protokollen hertil, med senere æn-
dringer,”Marpol73/78”  for forurening fra skibe ved udtømning gjort til EU-ret, og der er detaljerede
bestemmelser om, hvordan disse  regler skal håndhæves. For det andet fastslås det, at en overtrædelse
af  udtømningsreglerne  skal  betragtes  som  en  strafbar  handling,  og  medlemslandene forpligtes til at
indføre visse former for strafferetlige sanktioner.  
Forslagets anvendelsesområde, samt indhold
Forslaget  indeholder  blandt  andet  definitioner  på  begreber  som  “juridisk  person”  ,  “forurenende
stoffer” og “ulovlig udtømning”. Det fremgår, at “olie” og såkaldte “skadelige flydende stoffer i bulk”
er omfattet af definitionen “forurenende stoffer”. Dette svarer til definitionerne i den internationale
konvention   af   1973   om   forebyggelse   af   forurening   fra   skibe,   samt   1978-protokollen   hertil
(MARPOL)’s bilag I og II. Konventionen er en del af FN’s skibsfartsorganisation (IMO) og indehol-
der 6 bilag. Kommissionen har således skønnet, at de øvrige bilag ikke er relevante. Disse fire – ude-
ladte - bilag drejer sig om almindeligt affald, kloakspildevand, skadelige flydende stoffer i emballeret
form, og luftforurening fra skibe.  
Direktivet  finder  anvendelse  på  havforurening  fra  skibe  i  alle  EU’s  kystfarvande,  men  strækker  sig
også  ud  til  det  åbne  hav.  Den  eksklusive  økonomiske  zone  er  omfattet,  for  så  vidt  som  en
medlemsstat har fastlagt den i overensstemmelse med folkeretten.
I  bilaget  til  direktivforslaget  er  der  uddrag  af  de  relevante  dele  af  bilag  I  og  II  til  MARPOL-
konventionen. En del af disse bilag omfattes dog ikke af direktivforslaget.  
Bilagene indeholder således udover reglerne om udtømning, der er medtaget i direktivforslaget,  tekni-
ske retningslinier for skibes indretning, samt krav om modtageordninger for rester af olie og skadelige
flydende stoffer i bulk.  
Det fremgår af bilagene til direktivforslaget, at udtømning ikke under alle omstændigheder er ulovlig.
Som hovedregel afhænger dette af skibets fart, udtømningshastighed, afstand fra kysten, samt koncen-
trationen  og  typen  af  det  forurenende  stof.  Der  er  skærpede  regler  for  særlige  områder,  herunder
Østersøen, der ifølge MARPOL strækker sig til en breddeparallel gennem Skagen.
Ifølge forslaget udvides begrebet ulovlig udtømning i forhold til MARPOL, idet udtømning af forure-
nende stoffer der sker som følge af skade på et skib eller dets udstyr betragtes som ulovlig udtømning.
Ifølge  MARPOL  skal  ”hændelige  uheld”  undtages  med  mindre  disse  er  foretaget  med  forsæt  eller
skaden burde have været forudset. Det skal dog bemærkes at I kommissionens forslag til rammeafgø-
relse svarer de udtømninger der er kriminaliseret til de udtømninger der ifølge MARPOL konventio-
nen  er  ulovlige.  Den  udvidelse  i  forhold  til  MARPOL  der  lægges  op  til  i  direktivforslaget  ledsages
således ikke af en tilsvarende udvidelse i rammeafgørelsen.    
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465084_0005.png
(Løbenr. 4296)
5
Sanktioner  
Ifølge det oprindelige forslag skal medlemsstaterne sikre, at ulovlig udtømning af forurenende
stoffer samt deltagelse i og tilskyndelse til sådan udtømning regnes som en strafbar handling, når
en sådan handling begås forsætligt eller groft uagtsomt og er i strid med EU -lovgivningen.
Direktivforslaget foreskriver, hvilke subjekter, der kan straffes, således at ikke blot ejeren straffes, men
også andre involverede, for eksempel lastejeren eller klassifikationsselskabet. Der kan ikke tegnes for-
sikring mod bøderne.
Forslaget indeholder en bestemmelse, der forpligtiger medlemslandene til at sikre at ovennævnte over-
trædelser kan straffes med sanktioner, der er effektive, står i et rimeligt forhold til overtrædelsen og
har afskrækkende virkning herunder for fysiske personer  - i de alvorligste tilfælde -  med frihedsstraf,
dog med respekt af folkeretten.
Medlemslandene forpligtiges til at sikre, at også juridiske personer
s
overtrædelser kan sanktione-
res, og at der kan iværksættes sanktioner overfor såvel fysiske som juridiske pe rsoner i form af
bødestraf og/eller konfiskation af provenuet eller andre sanktioner som forbud mod at drive virk-
somhed, for stedse eller for et bestemt tidsrum, anbringelse under rettens tilsyn, retslig likvidation,
samt udelukkelse fra at modtage offentlige tilskud eller støtte.
Det bemærkes, straffebestemmelserne efterfølgende er overført til en rammeafgørelse.
Håndhævelse
Hvis der opstår mistanke til et skib i havn skal medlemsstaten undersøge sagen nærmere Medlemssta-
ten skal i tilfælde af, at der er bevis for ulovlig udtømning, underrette de relevante myndigheder. I et
bilag til direktivforslaget er anført en ikke udtømmende liste over grunde til mistanke om ulovlig ud-
tømning,  som for eksempel uregelmæssighed med hensyn til føring af oliejournal, eller aflevering af
affald.
Hvis den formodede udtømning er sket til havs, og skibet ikke anløber en medlemsstats havn, der er
bekendt med oplysninger om sagen skal følgende foretages:
1)   Hvis næste havn er indenfor EU skal de berørte medlemsstater samarbejde vedrørende sagen.
2)   Hvis næste havn er udenfor EU skal den pågældende stat underrettes.
Beskyttelsesbestemmelse
Direktivet indeholder bestemmelser, der skal sikre at de foranstaltninger, der træffes i henhold til di-
rektivet, ikke er diskriminerende, eller i strid med folkeretten, herunder Havretskonventionens kapitel
XII om havmiljø, afsnit 7 om garantier i forbindelse med håndhævelse .
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465084_0006.png
(Løbenr. 4296)
6
Følgebestemmelser
Det er i direktivet angivet, at medlemsstaterne og Kommissionen samarbejder med Det Europæiske
Søfartssikkerhedsagentur om indsats i tilfælde af både utilsigtet og forsætlig havforurening. Herunder
skal  der udvikles nødvendige informationssystemer til gennemførsel, herunder håndhævelse, af det
foreliggende direktiv. Der er rapporteringspligt hver tredje år, og direktivet skal gennemføres senest 6
måneder efter, det har været offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende.  
Det italienske formandskab har den 17. november fremlagt et revideret forslag til direktiv. Ændrin-
gerne i forhold til det oprindelige direktiv angår især artikel 5 om håndhævelse overfor skibe i transit.  
I dette forslag anvendes Havretskonventionens artikel 220, stk. 2,3,5 og 6 om staternes ret til håndhæ-
velse som udgangspunkt. Det nye forslag lægger op til en pligt for medlemsstaterne til at foretage in-
spektion af skibe, der passerer den pågældende medlemsstats søterritorium, hvis der er klare indicier
for at det pågældende skib har foretaget ulovlig udledning, der kan være udgangspunkt for at indlede
retsforfølgning herunder tilbageholde skibet. Hvis der tilsvarende er klare indicier for at et skib har
foretaget  substantiel ulovlig udtømning i den eksklusive økonomiske zone er der ligeledes pligt for
den pågældende medlemsstat til at gennemføre inspektion. I tilfælde hvor der er klare objektive bevi-
ser for at et skib har foretaget ulovlig udtømning som har forårsaget skade eller er en trussel for den
pågældende  stats  kystområde,  pålægges  medlemsstaten  at  indlede  retsforfølgning,  herunder  tilbage-
holde skibet, i overensstemmelse med dets nationale lovgivning.    
1. Proportionalitets- og nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke eksplicit redegjort for overensstemmelse med proportionalitetsprincippet og
nærhedsprincippet. Direktivet vil medvirke til at sikre miljøbeskyttelse på havet, hvilket er en grænse-
overskridende opgave og direktivet vil medvirke til at sikre gennemførelse og håndhævelse af EU ret-
ten, når det gælder forurening fra skibe. Regeringen vurderer at  forslaget er i overensstemmelse med
både proportionalitetsprincippet og nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige  konsekvenser:    Forslaget  skønnes  at  have    lovgivningsmæssige  konsekvenser.
Danmark har dog implementeret de pågældende dele af MARPOL. (Bekendtgørelse nr. 166 af 1. april
1987 om klassifikation og kategorisering, samt udtømning af flydende stoffer, der transporteres i bulk,
samt bekendtgørelse nr. 485 af 15. juni 1999 om udtømning af olie fra skibe). Ifølge begge bekendtgø-
relser er der mulighed for både bøde og frihedsstraf. Bekendtgørelserne har hjemmel i havmiljøloven
(lov nr. 476 af 30.juni 1993 med senere ændringer. Der er ikke i selve havmiljøloven hjemmel til visse
af de sanktioner, som direktivet omhandler, idet der dog pågår en nærmere undersøgelse af behovet
for en lovændring.
Formandskabets nye forslag til håndhævelsesbestemmelse i artikel 5 vurderes at kræve en ændring af
Haavmiljøloven, da bestemmelserne i denne artikel til at foretage ransagningen og eventuelt straffor-
følgning af et mistænkt skib til søs både vil omfatte mistanke om udledning af olie og mistanke om
udledning af flydende stoffer. I det nuværende regelsæt er der alene hjemmel i Havmiljølovens § 63 til
ransagning i forbindelse med udledning af olie.
Økonomiske  og  administrative  konsekvenser :   Håndhævelsesbestemmelserne  i  formandskabets  nye
direktivforslags artikel 5 er en omskrivning af Havretskonventionens artikel 220, som i dag anvendes
af  forsvaret  ved  håndhævelsen  af  Lov om Beskyttelse af Havmiljøet , når de til rådighed værende
ressourcer giver mulighed for dette.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465084_0007.png
(Løbenr. 4296)
7
Formandskabets nye forslag lægger op til, at medlemsstaterne får pligt til at foretage undersøgelser og
strafforfølgning af skibe som er i transit. Hvis der således bliver tale om en egentlig pligt for medlems-
staterne, vil direktivet have økonomiske og administrative konsekvenser for forsvaret. Med de til rå-
dighed værende ressourcer vurderes det ikke at være muligt at leve op til denne forpligtelse.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget  vurderes  i  meget  begrænset  omfang  at  ændre  beskyttelsesniveauet  i  Danmark,  fordi Dan-
mark stort set har indført en retsstilstand, der svarer til forslaget.
Forslaget vurderes at have positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i EU.
5. Høring
Forslaget blev sendt i høring 20. marts 2003 med frist til 23. april, 2003.  
Ingeniørforeningen i Danmark
påpeger, at direktivet ikke må stille de europæiske redere ringere
end de ikke europæiske redere. Desuden bør det tilstræbes, at direktivet administreres ens i hele EU.
Ingeniørforeningen finder endvidere at direktivet ikke bør stå alene, men at der på internationalt plan
sker en opstramning af for eksempel MARPL 73/78.
Danmarks Rederiforening
er af den opfattelse, at direktivet ikke lever op til det fundamentale krav
om  hvad  der er strafbart. Rederiforeningen finder såvel de danske som de internationale regler for
værende fuldt tilfredsstillende. Rederiforeningen finder således ikke at direktivet for Danmarks ved-
kommende  at  kunne  bidrage  med  noget  nyt.  Direktivet  bør  være  i  fuld  overensstemmelse  med
MARPOL, hvilket ikke rigtigt synes at være tilfældet for så vidt angår udtømning som følge af skade
på skibet eller dets udstyr. En række af  sanktionerne som listet i artikel 6 synes at stride mod propor-
tionalitetsprincippet. Basalt bør direktivet alene fastsætte, at der bør gælde bøde/fængselsstraf. Hvad
der i øvrigt skal gælde bør afgøres nationalt.  
Der bør medtages en mere generel bestemmelse om den strafferetlige beskyttelse af sigtede personer.
Det synes at fremgå af direktivet, at offentlige myndigheder m.v. ikke kan pådrages strafansvar, hvil-
ket  ikke  kan  være  meningen.  Endelig  finder  Rederiforeningen,  at  erstatningsansvarskonventionerne  
ikke bør inddrages, da de erstatsningsretlige overvejelser ganske adskiller sig fra de strafferetlige.  
Danske Maritime
gør opmærksom på, at direktivet kun refererer til dele af MARPOL konventionen
og dermed at der i medlemsstaterne kan være forskellige bedømmelse af, hvilke overtrædelser der skal
sanktioneres efter direktivet.  Etablering af en EU – retlig norm vil betyde, at der overføres kompe-
tence fra medlemsstaterne til EU. Danske maritime finder det betænkeligt, hvis hele MARPOL kon-
ventionen bliver fællesskabskompetence, og finder det ikke afgjort om det er hensigtsmæssigt, at EU
optræder som part i IMO.  Danske Maritime støtter, at den strafferetslige regulering foregår under
søjle III i form af en rammeafgørelse og at denne rammeafgørelse bør afspejle den gennemførelse af
MARPOL der allerede er sket i medlemsstaterne. Danske Maritime insisterer på at rækkevidden af det
strafferetslige  ansvar  gøres  klart,  og at det ikke omfatter skibsværfter eller leverandører af maritimt
udstyr.
Danmarks Fiskeriforening
er enig i Kommissionens forslag, men anfører at der er behov for facili-
teter til at skibe på lovlig vis kan komme af med spildolie og andre skadelige flydende stoffer. Fiskeri-
foreningen foreslår derfor permanent indsætning af spildolietankskibe  i visse danske havne.
Friluftsrådet
støtter Kommissionens forslag og imødeser tiltag der kan være med til at forhindre for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465084_0008.png
urening fra skibe. Friluftsrådet støtter en harmonisering af EU’s lovgivning så den tilpasses internatio-
nale regler.
(Løbenr. 4296)
8
Advokatrådet
finder at der er behov for at præcisere definition af ”flydende materiel”, at der er be-
hov for at udvide definitionen af juridiske personer, således at offentlige organer også kan pådrages et
strafferetligt ansvar. Herudover finder Advokatrådet, at artikel 4 og 5 skal præciseres. Advokatrådet
gør endeligt opmærksom på, at man finder det problematisk, hvis strafferetlig forfølgning kan finde
sted på baggrund af den mistænktes egne journaler.
Københavns Kommune
anfører, at direktivforslaget efterlader muligheder for at straf for en given
overtrædelse udmåles forskelligt fra land til land. Københavns Kommune finder også, at der bør ud-
arbejdes retningslinier for ledsageforanstaltninger til identifikation af skibe.
Danmarks Naturfredningsforening
støtter Kommissionens forslag som et forsøg på at skærpe
håndhævelsen  af  de  internationale  regler  på  dette  område.
Grønlands Hjemmestyre
afventer yderligere information vedrørende konsekvenserne for havmiljø-
loven udenfor grønlandsk søterritorium.
Forslaget er endvidere den 11. april blevet forelagt Miljøspecialudvalget i skriftlig procedure.  
Der er modtaget høringssvar fra Danske Maritime, som støtter rammenotatets forslag om at en har-
monisering af den strafferetlige behandling af ulovlige udtømninger sker under søjle 3, og at harmoni-
seringen  sker  med  udgangspunkt  i  den  gennemførelse  af  MARPOL  reglerne,  der  allerede  er  sket  i
medlemsstaterne. Danske Maritime mener endvidere, at man skal genoverveje støtten til at MARPOL
reglerne gøres til EU ret. Endelig vil Danske Maritime insistere på, at rækkevidden af det strafferetsli-
ge ansvar gøres klart, herunder at det ikke kan udstrækkes til skibsværfter eller leverandører af mari-
timt udstyr.  
Greenpeace har fremført, at man finder det uklart, hvorvidt forslaget lægger op til fuldt erstatningsan-
svar for forureneren, således som Greenpeace ønsker det.
Danmarks Rederiforening finder, at alle lande allerede i dag bør have gennemført strafferetlige sankti-
oner for overtrædelse af MARPOL konventionen, at Havmiljøloven for Danmarks vedkommende er
fuldt tilfredsstillende, og at der ikke forekommer at være behov for en EU regulering på dette område.
Rederiforeningen mener i stedet, at Kommissionen burde have udarbejdet en oversigt over eksiste-
rende  strafferetlige  sanktionsmuligheder  i  medlemsstaterne.  Endvidere  mener  Rederiforeningen,  at
reglerne vedrørende ”accidental discharge” går videre end  MARPOL konventionen, og at nogle af de
foreslåede  strafferetlige  foranstaltninger  er  for  vidtgående.  Der  mangler  ifølge  Rederiforeningen  en
generel bestemmelse om strafferetlig beskyttelse af sigtede personer, og det er ikke klart hvorvidt der
også kan pådrages offentlige myndigheder et straffeansvar, hvilket der efter foreningens opfattelse bør
kunne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465084_0009.png
(Løbenr. 4296)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465084_0010.png
(Løbenr. 4296)