Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 239
Offentligt
1465085_0001.png
PDF udgave (313 KB)
dlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
24. november 2003
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notater samt
grundnotater vedrørende forslag til Kommissionsdirektiv om:
-
Optagelse af aktivstoffet pyraclostrobin på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
Optagelse af aktivstoffet benzoesyre på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
Optagelse af aktivstoffet chlorpropham på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
Optagelse af aktivstoffet metiram på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
Ikke-optagelse af aktivstoffet mefluidid på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
Optagelse af aktivstoffet flazasulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
-
Forslagene forventes at komme til af stemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 27.-28. november 2003.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0002.png
MILJØ
ministeriet
Den 18. november 2003
EU-K                                                                                                   J. nr. M 1034-0006
OK/Dep.3
MIM 535
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet pyraclostrobin på bilag
I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
(Doc. SANCO/10618/03)
Et forslag til Kommissionsdirektiv “Draft Commission Directive  ../../EC amending Council Directive
91/414/EEC to include pyraclostrobin as active substance” blev den 14. november 2003 fremsendt til
medlemsstaterne.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet pyraclostrobin på bilag I (positivlisten) til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Forslaget  forventes  at  komme  til  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og
Dyresundhed den 27.-28. november 2003.
Pyraclostrobin er blevet vurderet af medlemsstaten Tyskland og i følge udkast til vurderingsrapport, der
kommer til at høre til direktivforslaget, har vurderingen af pyraclostrobin ud fra det i EU ansøgte
anvendelsesområde  –  bekæmpelse  af  svampesygdomme  i  vindruer  –  vist,  at  det  kan  antages,  at
pyraclostrobin og pyraclostrobin-holdige midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel
5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I, dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og
miljø.
Regeringen agter at støtte forslaget.
2
MILJØ
styrelsen
Den 18. november 2003
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0003.png
Pesticidkontore                                                                                 J. nr. M 1034-0006
CH/SHO/11/OK/Dep.3
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet pyraclostrobin på bilag
I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
(Doc. SANCO/10618/2003)
Status
Et forslag til Kommissionsdirektiv “Draft Commission Directive  ../../EC amending Council Directive
91/414/EEC to include pyraclostrobin as active substance” blev den 14. november 2003 fremsendt til
medlemsstaterne.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet pyraclostrobin på bilag I (positivlisten) til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Vurderingen af stoffet er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 2. – 3. oktober
2003.
Forslaget  forventes  at  komme  til  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og
Dyresundhed den 27.-28. november 2003 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Da pyraclostrobin ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget
direktivets artikel  6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I.
Formål og indhold
Pyraclostrobin er blevet vurderet af medlemsstaten Tyskland og derefter behandlet i forskellige mindre
ekspertgrupper  og  endelig  i  arbejdsgrupper  under  Kommissionen,  hvor  alle  15  EU-landes
pesticidmyndigheder  har  deltaget.  Denne  vurdering  forventes  at  resultere  i  et  forslag,  der  har  til
hovedformål at optage aktivstoffet pyraclostrobin på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
3
Ifølge udkast til vurderingsrapport, der kommer til at høre til direktivforslaget, har vurderingen af
pyraclostrobin  ud fra  det  i EU  ansøgte anvendelsesområde  –  bekæmpelse af  svampesygdomme  i
vindruer  –  vist,  at  det  kan  antages,  at  pyraclostrobin  og  pyraclostrobin-holdige  midler  opfylder
betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I, dvs. at
der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
Når  et  aktivstof  er  optaget  på  bilag  I,  er  det  en  national  opgave  at  tage  stilling  til,  om  de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0004.png
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne
stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktivet) samt den
viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i
en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende pyraclostrobin,
skal der ifølge udkastet tages særligt hensyn til vandorganismer, især fisk, og  ikke-mål-organismer. Der
skal endvidere iværksættes tiltag, der mindsker risikoen for disse organismer, hvor der er behov.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelses-områder, der
er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter,  da Kommissionen har
vurderet, at der ikke  er åbne spørgsmål eller problemer, der har krævet en vurdering af Komitéen.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen  har ikke  redegjort for  nærheds- og  proportionalitetsprincippet.  Der er  tale om  en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser  :
Danmark  har  i  april  2002  givet  en  midlertidig  godkendelse  til  et  middel  med  pyraclostrobin  til
bekæmpelse af svampesygdomme i hvede, byg og rug. Hvis pyraclostrobin optages på bilag I, bliver der
givet en frist til myndighederne til at gennemføre direktivets bestemmelser. Danmark vil også efter
optagelsen  af  pyraclostrobin  kunne  godkende  midler  med  dette  stof  til  bekæmpelse  af
svampesygdomme i hvede, byg og rug, hvis der er sikker anvendelse efter direktivets regler, selv om
pyraclostrobin i forbindelse med optagelsen kun er vurderet til anvendelse i vin.
Direktivet forventes at træde i kraft den 1. april 2004 og at skulle være implementeret inden 30.
september 2004. Inden 30. september 2005 skal eventuelle provisoriske godkendelser vurderes på ny og
eventuelt ændres i overensstemmelse med direktivet.
4
Der er ingen øvrige økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Danmark har i april 2002 givet en midlertidig godkendelse til et middel med pyraclostrobin.
Pyraclostrobin bliver for øjeblikket behandlet i ECB i EU’s klassificeringsgruppe for
pesticider iht. Direktiv 67/548/EØF om klassificering, emballering og etikettering af farlige
stoffer. I den forbindelse har et enkelt medlemsland foreslået, at pyraclostrobin skal
klassificeres som fosterskadende. Der er ikke taget nogen beslutning vedrørende denne
klassificering i klassificeringsgruppen, og der vil ikke foreligge en beslutning inden
afstemningen om foreliggende forslag. Pyraclostrobin blev ikke vurderet som værende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0005.png
fosterskadende i forbindelse med den midlertidige danske godkendelse. Men hvis
pyraclostrobin senere bliver klassificeret som fosterskadende vil Danmark anvende en højere
sikkerhedsfaktor til fastsættelse af AOEL (Acceptable Operator Exposure Level) end den i
forslaget angivne. Det vil kunne medføre, at der ikke længere er sikker anvendelse for
sprøjteføreren, hvorfor godkendelsen vil skulle ændres eller evt. tilbagekaldes.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke
bindende
sundhedsmæssige værdier
, der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan ikke fastsat
harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi  eller modeller for beregning af den
eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen.
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten under
bindende  sundhedsmæssige værdier.  Dette forhold  vurderes ikke  på  grundlag af  den foreliggende
vurdering at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark, for så vidt angår pyraclostrobin men vurderes at
kunne påvirke beskyttelsesniveauet negativt for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til
afstemning i komitéen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog
afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget
harmoniserede regler for fastsættelse af denne. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af pyraclostrobin på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til
at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i
direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for pyraclostrobin på en række
afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget (miljø).
Dansk Landbrug har ingen bemærkninger.
Dansk  Vand-  og  Spildevandsforening  finder,  at  Danmark  bør  stemme  imod  forslaget,  da  stoffets
egenskaber efter foreningens mening ikke er tilstrækkeligt belyst.
Greenpeace  og Danmarks  Naturfredningsforening  finder ligeledes,  at Danmark  bør stemme  imod
forslaget på grund af at aktivstoffet måske vil blive klassificeret som fosterskadende.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.
5
MILJØ
ministeriet
Den 18. november 2003
EU-K                                                                                       J. nr. M 1034-0006
OK/Dep.3
MIN 536
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0006.png
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet benzoesyre på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
(Doc.SANCO/10610/03rev. 3)
Et forslag til Kommissionsdirektiv “Draft Commission Directive  2003/XX/EC amending Council
Directive 91/414/EEC to include benzoic acid as active substance” blev den 14. november 2003
fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget  drejer  sig  om  optagelse  af  aktivstoffet  benzoesyre  på  bilag  I  (positivlisten)  til  direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Forslaget  forventes  at  komme  til  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og
Dyresundhed den 27. –28. november 2003.
Benzoesyre er blevet vurderet af medlemsstaten Tyskland og i følge udkast til vurderingsrapport, der
kommer  til  at  høre  til  direktivforslaget,  har  vurderingen  af  benzoesyre  ud  fra  det  ansøgte
anvendelsesområde – desinfektion af overflader, beholdere og udstyr i væksthuse – vist, at det kan
antages, at benzoesyre og benzoesyre-holdige midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og
artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på
sundhed og miljø.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
6
MILJØ
styrelsen
Pesticidkontoret
Den 18. november 2003
J. nr. M 1034-0006
SHO/11/OK/Dep.3
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet benzoesyre på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
(Doc.SANCO/10610/03rev. 3)
1.
Status
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0007.png
Et forslag91/414/EEC to include benzoicCommission Directive  2003/XX/EC november Council
Directive til Kommissionsdirektiv “Draft acid as active substance” blev den 14. amending 2003
fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget  drejer  sig  om  optagelse  af  aktivstoffet  benzoesyre  på  bilag  I  (positivlisten)  til  direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Vurderingen af stoffet er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 2. – 3. oktober
2003.
Forslaget  forventes  at  komme  til  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og
Dyresundhed den 27. –28. november 2003 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Da benzoesyre ikke har været på markedet i EU som plantebeskyttelsesmiddel før den 26. juli 1993 er
baggrunden  for  forslaget  direktivets  artikel    6,  stk.  2  og  3  om  proceduren  for  optagelse  af  nye
EU-stoffer på bilag I.
2. Formål og indhold
Benzoesyre er blevet vurderet af medlemsstaten Tyskland og derefter behandlet i forskellige mindre
ekspertgrupper  og  endelig  i  arbejdsgrupper  under  Kommissionen,  hvor  alle  15  EU-landes
7
pesticidmyndigheder  har  deltaget.  Denne  vurdering  forventes  at  resultere  i  et  forslag,  der  har  til
hovedformål at optage aktivstoffet benzoesyre på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
I følge udkast til vurderingsrapport, der kommer til at høre til direktivforslaget, har vurderingen af
benzoesyre ud fra det ansøgte anvendelsesområde – desinfektion af overflader, beholdere og udstyr i
væksthuse – vist, at det kan antages, at benzoesyre og benzoesyre-holdige midler opfylder betingelserne
i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er
uacceptable effekter på sundhed og miljø.
Når  et  aktivstof  er  optaget  på  bilag  I,  er  det  en  national  opgave  at  tage  stilling  til,  om  de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne
stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktivet) samt den
viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i
en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelses-områder, der
er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, da Kommissionen har
vurderet, der ikke er åbne spørgsmål eller problemer, der har krævet en vurdering af Komitéen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen  har ikke  redegjort for  nærheds- og  proportionalitetsprincippet.  Der er  tale om  en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0008.png
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser  :
Der er i dag ikke godkendt benzoesyre-holdige midler i Danmark.
Hvis benzoesyre optages på bilag I, forventes direktivet at træde i kraft den 1. marts 2004 og at skulle
være implementeret inden 1. september 2004. Inden 30. august 2005 forventes eventuelle provisoriske
godkendelser at skulle vurderes på ny og eventuelt ændres i overensstemmelse med direktivet.
Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Benzoesyre og benzoesyre-holdige midler er ikke godkendt i Danmark, hvorfor der ikke er lavet en
risikovurdering under danske forhold.
I EU er der vist acceptable anvendelser både mht. sundhed og miljø.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke
bindende
sundhedsmæssige værdier
, der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan ikke fastsat
harmoniserede regler  om beregning  af den  såkaldte AOEL-værdi  (Acceptable Operator Exposure
Level) eller modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen.
8
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten under
bindende  sundhedsmæssige  værdier.  Dette  forhold  vurderes  ikke  at  påvirke  beskyttelsesniveauet  i
Danmark for så vidt angår benzoesyre men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet negativt for
nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til afstemning i komitéen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog
afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget
harmoniserede regler for fastsættelse af denne. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
På baggrund af det ansøgte anvendelsesområde forventes der ikke restindhold af benzoesyre i fødevarer
eller foder.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget (miljø).
Dansk Landbrug og Dansk Vand- og Spildevandsforening har ingen bemærkninger til forslaget.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0009.png
9
MILJØ
ministeriet
EU-K
Den 18. november 2003
J. nr. M 1034-0006
OK/Dep.3
MIM 537
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet chlorpropham på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
(Doc. SANCO/10411/2003 rev. 1)
Et forslag til Kommissionsdirektiv ”Draft Commission Directive  ../../EC amending Council Directive
91/414/EEC to include chlorpropham as active substance” er den 14. november 2003 fremsendt til
medlemsstaterne.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet chlorpropham på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fast-lægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0010.png
Forslaget  forventes  at  komme  til  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og
Dyresundhed den 27. – 28. november 2003.
Chlorpropham er blevet vurderet af medlemsstaten Holland og i følge direktivudkastet har vurderingen
af chlorpropham ud fra det ansøgte anvendelsesområde – bekæmpelse af ukrudt i bl.a. blomsterløg og
som spirehæmning i kartofler– vist, at det kan antages, at chlorpropham og chlorpropham-holdige
midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på
bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
10
MILJØ
styrelsen
Pesticidkontoret
Den 18. november 2003
J. nr. M 1034-0006
NSH/SM/11/OK/Dep.3
GRUNDNOTAT TIL FORLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet chlorpropham på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
(Doc. SANCO/10411/2003 rev. 1)
1. Status
Et forslag til Kommissionsdirektiv  ”Draft Commission Directive  ../../EC amending Council Directive
91/414/EEC to include chlorpropham as active substance”  er fremsendt til medlemsstaterne den 14.
november 2003.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet chlorpropham på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøder i Kommissionsregi. Forslaget forventes at komme til
afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 27. – 28. november 2003
efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fast-lægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Da chlorpropham har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget
direktivets artikel  8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0011.png
skal vurderes.
2. Formål og indhold
Chlorpropham er blevet vurderet af medlemsstaten Holland og derefter behandlet i forskellige mindre
ekspertgrupper  og  endelig  i  arbejdsgrupper  under  Kommissionen,  hvor  alle  15  EU-landes
pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til
hovedformål at optage aktivstoffet chlorpropham på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
Ifølge direktivudkastet  har vurderingen  af chlorpropham  ud fra  det ansøgte anvendelsesområde  –
11
bekæmpelse af ukrudt i bl.a. blomsterløg og som spirehæmning i kartofler– vist, at det kan antages, at
chlorpropham og chlorpropham-holdige midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel
5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og
miljø.
Når  et  aktivstof  er  optaget  på  bilag  I,  er  det  en  national  opgave  at  tage  stilling  til,  om  de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne
stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktivet) samt den
viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i
en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende chlorpropham,
skal der ifølge direktivudkastet tages særligt hensyn til beskyttelse af nytteleddyr ved sprøjtning med
chlorprophamholdige  midler  og  til  dem,  der  udbringer  chlorprophamholdige-produkter.  Om
nødvendigt skal der indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelses-områder, der
er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, da Kommissionen har
vurderet, at der ikke er åbne spørgsmål eller problemer, der har krævet en vurdering af Komitéen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen  har ikke  redegjort for  nærheds- og  proportionalitetsprincippet.  Der er  tale om  en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser  :
Chlorpropham-holdige produkter er i Danmark i øjeblikket kun tilladt på dispensation til spirehæmning
af kartofler på lagre. Udbringningen skal ske med et puls-fog anlæg, idet risikoen for den, der bruger
produktet, herved bliver mindst mulig.
Hvis chlorpropham optages på bilag I, forventes optagelsen at træde i kraft den 1. februar 2005, og det
forventes, at myndighederne inden den 31. juli 2005 skal lave en første revurdering af midlerne. Den
endelig revurdering skal være lavet inden 4 år efter ikrafttrædelsen. Den første revurdering skal især tage
hensyn til databeskyttelse og eventuelle restriktioner.
Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0012.png
Der findes i dag kun chlorpropham-holdige produkter i Danmark på dispensation. Godkendelserne blev
tilbagekaldt ved fornyet godkendelse i 1997, da firmaerne ikke indsendte tilstrækkelig dokumentation.
Siden er der givet dispensation til anvendelse med puls-fog anlæg til brug i kartoffellagre på bl.a.
chips-fabrikker.
12
Da  ukrudtsanvendelsen  i  Danmark  er  bortfaldet  for  mange  år  siden,  er  der  ikke  foretaget  en
risikovurdering under danske forhold. I forbindelse med EU-vurderingen, er der vist sikker anvendelse
både af produkter til ukrudtsbekæmpelse og til spirehæmning af kartofler.
Et andet forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke
bindende sundhedsmæssige værdier
, der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan
ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator
Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering, som sprøjteførere udsættes for under
sprøjtningen.
P
å trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten under
bindende  sundhedsmæssige  værdier.  Dette  forhold  vurderes  ikke  at  påvirke  beskyttelsesniveauet  i
Danmark for så vidt angår chlorpropham men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet negativt
for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til afstemning i komitéen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog
afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget
harmoniserede regler for fastsættelse af denne. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af chlorpropham på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til
at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i
direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for chlorpropham på en række
afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget (miljø).
Dansk Landbrug bemærker, at man ser frem til en optagelse på bilag 1, så erhvervet dermed undgår den
nuværende dispensationsordning.
Det Økologiske Råd   anbefaler, at Danmark stemmer nej til forslaget, da rådet finder, at brugen af
stoffet til spirehæmning er overflødig.
Dansk Vand- og Spildevandsforening og Greenpeace anbefaler ligeledes at stemme nej til
forslaget, da foreningen finder, at en række basale egenskabet ved stoffet ikke er kendte.
Det er ikke indkommet yderligere høringssvar.
MILJØ
ministeriet
Den 18. november 2003
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0013.png
13
EU-K
J. nr. M 1034-0006
OK/Dep. 3
MIM 539
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet metiram på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
Et forslag til Kommissionsdirektiv (SANCO/XXX/2003 rev. X ”Draft Commission Directive  ../../EC
amending  Council  Directive  91/414/EEC  to  include  metiram  as  active  substance”)    forventes
fremsendt til medlemsstaterne.
Det  forventede  forslag  vil  dreje  sig  om  optagelse  af  aktivstoffet  metiram  på  bilag  I  til  direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fast-lægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Forslaget  forventes  at  komme  til  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og
Dyresundhed den 27. – 28. november 2003.
Metiram er blevet vurderet af medlemsstaten Italien og i følge vurderingen af metiram ud fra det
ansøgte anvendelsesområde – bekæmpelse af svampesygdomme i vin og  kartofler – er det vist, at det
kan antages, at metiram og metiram-holdige midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og
artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på
sundhed og miljø.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
MILJØ
styrelsen
Pesticidkontoret
Internationalt kontor
Den 18. november 2003
J. nr. M 1034-0006
NSH/SM/11, OK/Dep 3
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0014.png
14
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet metiram på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
2. Status
Et forslag til Kommissionsdirektiv (SANCO/XXX/2003 rev. X ”Draft Commission Directive  ../../EC
amending  Council  Directive  91/414/EEC  to  include  metiram  as  active  substance”)    forventes
fremsendt til medlemsstaterne.
Det  forventede  forslag  vil  dreje  sig  om  optagelse  af  aktivstoffet  metiram  på  bilag  I  til  direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget  forventes  at  komme  til  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og
Dyresundhed den 27. – 28. november 2003 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fast-lægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Da metiram har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget direktivets
artikel  8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993 skal vurderes.
2. Formål og indhold
Metiram  er  blevet  vurderet  af  medlemsstaten  Italien  og  derefter  behandlet  i  forskellige  mindre
ekspertgrupper  og  endelig  i  arbejdsgrupper  under  Kommissionen,  hvor  alle  15  EU-landes
pesticidmyndigheder  har  deltaget.  Denne  vurdering  forventes  at  resultere  i  et  forslag,  der  har  til
hovedformål at optage aktivstoffet metiram på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
Ifølge  vurderingen  af  metiram  ud  fra  det  ansøgte  anvendelsesområde  –  bekæmpelse  af
svampesygdomme i vin og  kartofler – er det vist, at det kan antages, at metiram og metiram-holdige
midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på
bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
Når  et  aktivstof  er  optaget  på  bilag  I,  er  det  en  national  opgave  at  tage  stilling  til,  om  de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne
stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktivet) samt den
viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i
en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Der  skal  anføres  i  direktivet,  at  medlemsstaterne  skal  tage  særligt  hensyn  til  beskyttelse  af
vandorganismer, når de efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende metiram. Om
nødvendigt skal der indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelses-områder, der
er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0015.png
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, da Kommissionen har
vurderet, at der ikke er åbne spørgsmål eller problemer, der har krævet en vurdering af Komitéen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen  har ikke  redegjort for  nærheds- og  proportionalitetsprincippet.  Der er  tale om  en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser  :
Der er i dag ikke godkendt metiram-holdige produkter i Danmark.
Hvis metiram optages på bilag I, forventes optagelsen at træde i kraft den 1. april 2005, og det forventes,
at myndighederne inden den 30. september 2005 skal lave en første revurdering af midlerne. Den
endelig revurdering skal være lavet inden 4 år efter ikrafttrædelsen. Den første revurdering skal især tage
hensyn til databeskyttelse og eventuelle restriktioner.
Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Der er i dag ikke godkendt metiram-holdige produkter i Danmark, hvorfor der ikke er foretaget en
risikovurdering under danske forhold. I forbindelse med EU-vurderingen, er der vist sikker anvendelse
af metiram-holdige produkter under anvendelse af tilstrækkeligt store sprøjtefri afstande til vandløb.
Et andet forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke
bindende sundhedsmæssige værdier
, der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan
ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator
Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering, som sprøjteførere udsættes for under
sprøjtningen.
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten under
bindende  sundhedsmæssige  værdier.  Dette  forhold  vurderes  ikke  at  påvirke  beskyttelsesniveauet  i
Danmark for så vidt angår metiram men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet negativt for
nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til afstemning i komitéen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog
afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget
harmoniserede regler for fastsættelse af denne. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af metiram på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at
acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i
direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for metiram på en række afgrøder.
16
Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0016.png
5. Høring
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget (miljø).
Dansk Landbrug har ingen bemærkninger til forslaget.
Dansk Vand- og Spildevandsforening og Greenpeace anbefaler at stemme nej til forslaget,
da foreningen finder, at en række basale egenskabet ved stoffet ikke er kendte.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.
MILJØ
ministeriet
EU-K
M 1034-0006
Den 18. november 2003
J. nr.
Ok/3
MIM 540
17
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsbeslutning om ikke-optagelse af aktivstoffet mefluidid på bilag I til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0017.png
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
(Doc. SANCO/10650/03)
Et foreløbigt forslag til kommissionsbeslutning “Commission Decision (EC) No… [...] concerning the
non-inclusion of mefluidide in Annex I to Council Directive 91/414/EEC and the withdrawal of
authorisations  for  plant  protection  products  containing  this  active  substance”)  er  fremsendt  til
medlemsstaterne.
Forslaget drejer sig om ikke-optagelse af aktivstoffet mefluidid på bilag I til direktivet 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som
fastlægger proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet.
Forslaget  forventes  at  komme  til  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og
Dyresundhed den 27. – 28. november 2003.
Mefluidid  skulle  have  været  vurderet  af  medlemsstaten  Irland,  men  ansøgeren  har  ikke  indsendt
fyldestgørende dokumentation.
Kommissionen begrunder forslaget om ikke-optagelse af stoffet med, at firmaet ikke har opfyldt dets
forpligtelser.
Regeringen agter at støtte forslaget om ikke-optagelse.
MILJØ
styrelsen
Pesticidkontoret
Den 18. november 2003
J. nr. M 1034-0006
NSH/11
18
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Forslag til kommissionsbeslutning om ikke-optagelse af aktivstoffet mefluidid på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
(Doc. SANCO/10650/03)
1. Indledning
Et foreløbigt forslag til kommissionsbeslutning “Commission Decision (EC) No… [...] concerning the
non-inclusion of mefluidide in Annex I to Council Directive 91/414/EEC and the withdrawal of
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0018.png
authorisations  for  plant  protection  products  containing  this  active  substance”)  er  fremsendt  til
medlemsstaterne.
Forslaget drejer sig om ikke-optagelse af aktivstoffet mefluidid på bilag I til direktivet 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er ikke tidligere blevet drøftet på arbejdsgruppemøder i Kommissionsregi. Forslaget forventes
at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 27. – 28.
november   2003   efter   komitéproceduren   i   artikel   19   i   direktiv   91/414/EØF   om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som
fastlægger proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet.
Baggrunden  for  forslaget  er  plantebeskyttelsesmiddeldirektivets  artikel  8,  stk.  2,  hvorefter  alle
aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993, skal vurderes med henblik på optagelse på
bilag I.
2. Formål og indhold
Mefluidid  skulle  have  været  vurderet  af  medlemsstaten  Irland,  men  ansøgeren  har  ikke  indsendt
fyldestgørende dokumentation. Forslaget har til hovedformål ikke at optage mefluidid på bilag I til
direktiv 91/414/EØF.
Kommissionen begrunder forslaget om ikke-optagelse af stoffet med, at firmaet ikke har opfyldt dets
forpligtelser  iht.  Forordning  (EF)  nr.  451/2000  og  1490/2002  om  regler  for  implementering  af
arbejdsprogrammet vedrørende 3. fase af EU-revurderingen af plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget  pålægger  medlemsstaterne  at  tilbagekalde  godkendelser  af  plantebeskyttelsesmidler,  der
indeholder mefluidid som aktivt stof, inden en bestemt frist efter beslutningens vedtagelse. Fristen er
endnu ikke skrevet ind i forslaget.
Medlemsstaterne bliver endvidere pålagt fremover ikke at give godkendelser eller forny sådanne til
plantebeskyttelsesmidler med mefluidid efter direktivets overgangsregel i artikel 8 (2). Endelig skal
medlemsstaterne give en frist for afvikling af salg og anvendelse, der er så kort som mulig, og ikke
længere end en bestemt frist efter beslutningens vedtagelse. Fristen er endnu ikke skrevet ind i forslaget.
Beslutning om tilbagekaldelse udelukker ikke, at stoffet senere kan søges vurderet med henblik på optage
19
Bilag I, eller at stoffet senere optages på forbudsdirektivet.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen  har ikke  redegjort for  nærheds- og  proportionalitetsprincippet.  Der er  tale om  en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Økonomiske og administrative konsekvenser  :
I Danmark har der aldrig været godkendt produkter med mefluidid, og forslaget vurderes derfor ikke at
få økonomiske konsekvenser.
Som følge af forslaget vil mefluidid skulle optages på bilag 9 til bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler
senest på det tidspunkt, der bliver angivet i forslaget, hvilket normalt er 18 måneder efter forslagets
vedtagelse. Bilag 9 er listen over aktivstoffer, for hvilke der er vedtaget en kommissionsbeslutning om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0019.png
ikke-optagelse på bilag I til plantebeskyttelsesmiddeldirektivet.
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget har ingen direkte konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark, da der ikke er godkendt
midler med mefluidid.
5. Høring
Sagen har været sendt til høring i Specialudvalget (miljø).
Dansk Vand- og Spildevandsforening, SID Greenpeace
og
støtter, at
Danmark stemmer for forslaget om ikke-optagelse af aktivstoffet.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.
MILJØ
ministeriet
Den 18. november 2003
EU-K                                                                                                   J. nr. M 1034-0006
OK/Dep.3
MIM 534
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet flazasulfuron på bilag I
til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
(Doc. SANCO/10617/03)
20
Et forslag til Kommissionsdirektiv “Draft Commission Directive  2003/XX/EC amending Council
Directive 91/414/EEC to include flazasulfuron as active substance” blev den 14. november 2003
fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget drejer  sig om  optagelse af  aktivstoffet flazasulfuron  på bilag I  (positivlisten) til  direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Forslaget  forventes  at  komme  til  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og
Dyresundhed den 27. – 28. november 2003.
Flazasulfuron er blevet vurderet af medlemsstaten Spanien og i følge udkast til vurderingsrapport, der
kommer  til  at  høre  til  direktivforslaget,  har  vurderingen  af  flazasulfuron  ud  fra  det  ansøgte
anvendelsesområde  –  bekæmpelse  af  ukrudt  i  vin,  citrus  og oliven  -  vist,  at  det  kan  antages,  at
flazasulfuron og flazasulfuron-holdige midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i
direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og
miljø.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0020.png
Aktivstoffets  nedbrydningsprodukter  udvaskes  imidlertid  til  grundvandet  i  koncentrationer  over
grænseværdien på 0,1
g/l. Ved EU-vurderingen fandtes, at nedbrydningsprodukterne ikke er relevante,
og at der ikke er en sundhedsrisiko ved de beregnede koncentrationer. Danmark finder derimod, at
nedbrydningsprodukterne  er  relevante,  og  at  grænseværdien  derfor  vil  blive  overskredet,  hvorved
beskyttelsesniveauet forringes.
Regeringen agter at stemme imod forslaget.
MILJØ
styrelsen
Den 18. november 2003
Pesticidkontoret                                                                               J. nr. M 1034-0006
NSH/VM/11/OK/Dep.3
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet flazasulfuron på bilag I
til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
(Doc. SANCO/10617/03)
1. Status
Et forslag til Kommissionsdirektiv “Draft Commission Directive  2003/XX/EC amending Council
Directive 91/414/EEC to include flazasulfuron as active substance” blev den 14. november 2003
21
fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslag  drejer  sig  om  optagelse  af  aktivstoffet  flazasulfuron  på  bilag  I  (positivlisten)  til  direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Vurderingen af stoffet er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 2. – 3. oktober
2003.
Forslaget  forventes  at  komme  til  afstemning  i  Den  Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og
Dyresundhed den 27. – 28. november 2003 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at
aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Da flazasulfuron ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslaget
direktivets artikel  6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I.
2. Formål og indhold
Flazasulfuron er blevet vurderet af medlemsstaten Spanien og derefter behandlet i forskellige mindre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0021.png
ekspertgrupper  og  endelig  i  arbejdsgrupper  under  Kommissionen,  hvor  alle et  forslag,  der  har  til
pesticidmyndigheder  har  deltaget.  Denne  vurdering  forventes  at  resultere  i  15  EU-landes
hovedformål at optage aktivstoffet flazasulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
I følge udkast til vurderingsrapport, der kommer til at høre til direktivforslaget, har vurderingen af
flazasulfuron ud fra det ansøgte anvendelsesområde – bekæmpelse af ukrudt i vin, citrus og oliven vist,
at det kan antages, at flazasulfuron og flazasulfuron-holdige midler opfylder betingelserne i henholdsvis
artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable
effekter på sundhed og miljø.
Når  et  aktivstof  er  optaget  på  bilag  I,  er  det  en  national  opgave  at  tage  stilling  til,  om  de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne
stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktivet) samt den
viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i
en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende flazasulfuron,
skal  der  ifølge  udkastet  til  vurderingsrapport  tages  særligt  hensyn  til  risikoen  for  udvaskning  til
grundvandet. Om nødvendigt skal der indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder, der er
vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
22
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, da Kommissionen ikke har
fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stoffet og vurderingen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen  har ikke  redegjort for  nærheds- og  proportionalitetsprincippet.  Der er  tale om  en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser  :
Der  er  i  dag  ikke  godkendt  flazasulfuron-holdige  midler  i  Danmark,  og  der  er  ikke  ansøgt  om
provisorisk godkendelse.
Hvis flazasulfuron optages på bilag I, forventes direktivet at træde i kraft den 1. april 2004 og at skulle
være implementeret inden 30. september 2004. Inden 30. september 2005 skal eventuelle provisoriske
godkendelser vurderes på ny og eventuelt ændres i overensstemmelse med direktivet.
Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Der er i dag ikke godkendt flazasulfuron-holdige produkter i Danmark, hvorfor der ikke er lavet en
risikovurdering  under  danske  forhold.  Ved  behandlingen  i  EU  er  det  vurderet,  at  der  er  sikre
anvendelser  mht.  udvaskning  af  aktivstoffet  og  dets  nedbrydningsprodukter.  Aktivstoffets
nedbrydningsprodukter udvaskes til grundvandet i koncentrationer over grænseværdien på 0,1
g/l.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0022.png
Ved EU-vurderingen er det vurderet, at nedbrydningsprodukterne ikkenedbrydningsprodukterne er en
sundhedsrisiko ved de beregnede koncentrationer. Danmark finder, at er relevante, og at der ikke er
relevante, og at grænseværdien derfor vil blive overskredet, hvorved beskyttelsesniveauet forringes.
Flazasulfuron er giftigt for vandplanter, og der bør tilføjes en sætning i vurderingsrapporten om, at der
skal tages særligt hensyn til risikoen for vandmiljøet specielt mht. vandplanter.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke
bindende
sundhedsmæssige værdier
, der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan ikke fastsat
harmoniserede regler  om beregning  af den  såkaldte AOEL-værdi  (Acceptable Operator Exposure
Level) eller modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen.
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten under
bindende  sundhedsmæssige  værdier.  Dette  forhold  vurderes  ikke  at  påvirke  beskyttelsesniveauet  i
Danmark for så vidt angår flazasulfuron men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet negativt
for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til afstemning i komitéen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog
afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget
23
harmoniserede regler for fastsættelse af denne. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af flazasulfuron på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til
at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i
direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for flazasulfuron på en række
afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget (miljø).
Danmarks  Naturfredningsforening,  Dansk  Vand  og  Spildevandsforening,  Det  Økologiske  Råd   og
Greenpeace støtter,  at  Danmark  stemmer  imod  forslaget.
Dansk  Landbrug  beklager,  at  Danmark  agter  at  stemme  imod.  Foreningen  anfører,  at  der  ved
behandlingen i EU er vurderet, at de omtalte nedbrydningsprodukter ikke er relevante og foreningen er
af den holdning, at der bør gælde harmoniserede regler for godkendelse af aktiv stoffer i EU.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465085_0023.png