Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 242
Offentligt
1465088_0001.png
PDF udgave (42 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres
stedfortrædereBilagJournalnummerKontor1400.C.2-0EUK25. november 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets
supplerende grundnotat vedrørende forslag til forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 2320/2002 om fastsættelse af fælles bestemmelser om sikkerhed inden for
civil luftfart, KOM(2003) 566 endelig.
Notat
Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed: : : :
24.
november 2003 222-99 AMK, lokaltelefon 24381 2. Kontor
Supplerende grundnotat vedrørende forslag til forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 2320/2002 om fastsættelse af fælles bestemmelser om
sikkerhed inden for civil luftfart, KOM(2003) 566 endelig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465088_0002.png
Der henvises til tidligere fremsendte grundnotat af 31. oktober 2003.
Kommissionens forslag har været sendt i høring hos følgende organisationer og virksomheder:
Airport Coordination Denmark A/S, AOPA Danmark, Cabin Union Denmark, Dansk
Flyvelederforening, Dansam, Dansk Industri, Danske Pilotorganisationers Samråd,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Rådet for større Flyvesikkerhed, SID, Billund Lufthavn,
Cimber Air, Danish Air Tranport ApS, Københavns Lufthavne A/S, LSG Sky Chefs, MyTravel
A/S, Maersk Air A/S, Newair A/S, SAS, Servisair Danmark A/S, Star Air A/S, Sterling European
Kommanditaktieselskab, Sun-Air of Scandinavia A/S, Aalborg Lufthavn og Århus Lufthavn A/S.
Af høringssvarene fra disse fremgår følgende:
Cabin Union Denmark, MyTravel og SAS har oplyst, at det foreliggende forslag ikke giver
anledning til bemærkninger.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning finder forslagets ændringer og tilføjelser relevante, idet
de tjener til en mildning af de oprindelige krav. Videre tilføjes det, at der må forudses flere
ændringer til mildning af de stillede krav, idet der i forbindelse med arbejderne med at
opfylde kravene efter den eksisterende forordning vil vise sig urimelige tekniske krav med
ringe effekt for det ønskede sikkerhedsniveau.
Københavns  Lufthavne  A/S  har  ingen  bemærkninger  til  det  foreliggende  forslag,  men
tilføjer, at lufthavnen ikke modtager rutefly, der ikke har værter underkastet afgangscheck af
passagerer, håndbagage og indskreven bagage.
Maersk Air A/S oplyser, at ændringerne i forslagets artikel 1, stk. 4 (om overholdelse af
forordningens bestemmelser) og 6 (om ens krav til undersøgelse af luftfragt og luftpost), er
hensigtsmæssige og naturlige.