Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 244
Offentligt
1465090_0001.png
PDF udgave (116 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
26. november 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 28. november 2003 –
dagsordenspunkt rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 5.
december 2003 - vedlægges Justitsministeriets notat vedrørende dagsordenens
punkt 12.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465090_0002.png
AKTUELT NOTAT
vedrørende
Pkt. 12 på dagsordenen for Rådsmøde (Transport, Telekommunikation og
Energi) den 5. december 2003
Det bemærkes, at punktet er på dagsordenen som ”Presentation by the Commission”.
1. Baggrund og indhold
1.1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådet direktiv om kørekort (KOM
(2003) 621)
Kommissionens forslag til Rådets og Parlamentets direktiv om kørekort (KOM (2003)
621) foreligger endnu ikke i en endelig udgave.
Direktivforslaget har til formål at mindske muligheden for svindel, at øge borgernes fri
bevægelighed og forbedre trafiksikkerheden. Det foreslås at bruge artikel 71 i TEF om
transportsikkerhed som retsgrundlag for forslaget.
Efter  forslaget  skal  alle  medlemsstater  indføre  plastikkørekortet,  og  der  skal  være
mulighed for at indsætte en mikrochip i kørekortet.
Gyldighedsperioderne for kørekort udstedt af medlemsstaterne skal harmoniseres. De
nye gyldighedsperioder skal dog kun gælde for kørekort, der udstedes eller fornyes efter
direktivets ikrafttræden.
Der indføres en maksimal gyldighed på 10 år for kørekort til almindelige biler (kat. B),
herunder bil med stort påhængskøretøj (kat. B/E), samt kørekort til motorcykler (kat.
A). For personer over 65 år kan kørekort kun fornyes for 5 år ad gangen. I forbindelse
med fornyelse kan der nationalt stilles krav om, at kørekortindehaveren gennemgår en
helbredsundersøgelse.
Den maksimale gyldighed af kørekort til lastbiler (kat. C), busser (kat. D) samt lastbiler
og busser med stort påhængskøretøj (kat. C/E og D/E) skal være 5 år. For personer
over 65 år, kan kørekortet kun fornyes for 1 år ad gangen. I forbindelse med fornyelse
skal kørekortindehaveren gennemgå en helbredsundersøgelse.
2
Medlemsstaterne  skal  efter  forslaget  anerkende  gyldighedsperioden  for  kørekort
udstedt af andre medlemslande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465090_0003.png
Der indføres mindstekrav til uddannelse af kørelærere.
Visse af kørekortkategorierne ændres, og nye kategorier indføres. Endvidere ændres
betingelserne for erhvervelse af kørekort til visse kategorier. De væsentligste ændringer
er:
1)  Indførelse  af  krav  om  kørekort  til  knallert.  Alderskravet  for  erhvervelse  af
knallertkørekort vil som udgangspunkt være 16 år. For at opnå kørekort til knallert skal
føreren bestå en teoriprøve. Det vil endvidere være muligt nationalt at fastsætte krav
om praktisk prøve (køreprøve) og helbredsundersøgelse.
2)  Den  gældende  kategori  stor  motorcykel  (kat.  A2)  bliver  delt  op  i  mellemstor
motorcykel (kat. A2) og stor motorcykel (kat. A). Betingelserne for erhvervelse af
kørekort til stor motorcykel (kat. A) ændres, således at føreren skal være minimum 21
år  og  have  3  års  erfaring  med  at  køre  mellemstor  motorcykel  (kat.  A2).  Det  er
endvidere en betingelse, at føreren består en begrænset praktiske prøve. Opfylder
føreren ikke erfaringskravet, kan kørekort til kategori A først erhverves efter det fyldte
24. år.
3) Alle medlemsstater skal indføre underkategorierne lille lastbil (kat. C1) og lille bus
(kat. D1). Alderskravet for erhvervelse af kørekort til lille lastbil (kat. C1) bliver 18 år
og  alderskravet  for  erhvervelse  af  kørekort  til  stor  lastbil  (kat.  C)  bliver  21  år.
Alderskravet  for  erhvervelse  af  kørekort  til  lille  bus  (kat.  D1)  bliver  21  år,  og
alderskravet til erhvervelse af kørekort til stor bus (kat. D) bliver 24 år.
1.2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
minimumsbetingelser for gennemførelse af direktiv 2002/15/EF og af Rådets
forordninger 3820/85 og 3821/85 (KOM (2003) 628).
Kommissionens   forslag   til   Europa-Parlamentets   og   Rådets   direktiv   om
minimumsbetingelser  for  gennemførelse  af  direktiv  2002/15/EF  og  af  Rådets
forordninger 3820/85 og 3821/85 (KOM (2003) 628) forligger endnu ikke i en endelig
udgave.
Med dette direktivforslag, som foreslås vedtaget med hjemmel i artikel 71 i TEF, sætter
Kommissionen fokus på håndhævelsesindsatsen i medlemsstaterne for så vidt angår
bestemmelserne i henholdsvis køre- og hviletidsforordningen (som for tiden er under
revision), takografforordningen samt arbejdstidsdirektivet.
Kommissionen foreslår overordnet, at medlemsstaterne skal gennemføre
en omfattende og
repræsentativ kontrol
af personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter, førere,
virksomheder og køretøjer inden for alle transportkategorier, der er omfattet af de
nævnte regelsæt.
3
Forslaget indebærer, at minimumskravet til udførelse af kontrol forhøjes fra 1%
til 3% af arbejdsdagene for førere af køretøjer, som er omfattet af køre- og
hviletidsforordningen  og  takograffordningen,  ligesom  mindst  30%  af  denne
kontrol efter forslaget skal finde sted på vejene (mod 15% i dag) og mindst 50%
i virksomhederne (mod 25% i dag).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465090_0004.png
Med  henblik  på  at  målrette  kontrolindsatsen  og  at  danne  sig  et  overblik  over
udviklingen inden for Unionen sætter Kommissionens direktivforslag endvidere fokus
på behovet for
øget samarbejde mellem medlemsstaterne.
Det   foreslås   bl.a.   at   øge   dialogen   mellem   landene   ved   øget
informationsudveksling, herunder i form af en mere udbredt og systematisk
udveksling af – mere detaljeret – statistisk materiale.
Til brug herfor fastsætter forslaget bl.a. et krav til medlemsstaterne om nationalt
at  udpege  et  organ,  hvorfra  håndhævelsen  i  den  pågældende  medlemsstat
koordineres.  Dette  koordineringsorgan  skal  bl.a.  udarbejde  en  national
håndhævelsesstrategi  og  være  repræsenteret  i  den  europæiske  komité,  der
beskæftiger sig med tilpasning af reglerne på køre- og hviletidsområdet til den
tekniske udvikling.   
Der  stilles  endvidere  forslag  om,  at  antallet  af  årlige  fælles  kontrolaktioner  med
deltagelse  af  to  eller  flere  medlemsstater  forhøjes  (fra  mindst  2  til  mindst  6),  at
medlemsstaterne    skal    gennemføre    fælles    uddannelsesprojekter    årligt,    at
medlemsstaterne indfører et fælles risikovurderingssystem for virksomheder til brug for
tilrettelæggelsen  af  virksomhedskontrollen,  og
  at
 en  række  nærmere  beskrevne
overtrædelser skal anses som ”alvorlige” i alle medlemsstater.
1.3. Udkast til Kommissionens anbefaling om håndhævelse på
færdselssikkerhedsområdet (C (2003) 3861)
Kommissionen har for nylig udarbejdet ”European Road Safety Action Programme”
(3.    handlingsplan    for    trafiksikkerhed),    som    indeholder    forskellige
færdselssikkerhedsmæssige tiltag med det formål at halvere antallet af dødsulykker i
trafikken i EU frem til år 2010. Målet er, at antallet af dødsulykker nedbringes fra
40.000 til 20.000.
I Kommissionens plan fremhæves trafikantadfærd som et væsentligt indsatområde, og
undersøgelser har vist, at de væsentligste årsager til trafikuheld inden for området
trafikantadfærd kan inddeles i tre grupper: 1) Hastighedsovertrædelser, 2) Spirituskørsel
og 3) Kørsel uden sikkerhedssele.
En  indsats  på  disse  tre  områder  vil  ifølge  Kommissionens  vurdering  medføre  en
reduktion  på  mere  end  10.000  dødsulykker  frem  til  2010,  og  Kommissionens
anbefaling om håndhævelse på færdselssikkerhedsområdet, som endnu ikke foreligger i
4
en endelig udgave, angår derfor disse tre områder.
Med henblik på at sikre en effektiv håndhævelse på hvert af de tre indsatsområder
anbefaler Kommissionen: 1) Håndhævelse af hastighedsbegrænsningerne skal ske ved
brug  af  automatisk  trafikkontrol  og  tilstedeværelsen  af  procedurer,  der  sikrer,  at
myndighederne kan forfølge et stort antal overtrædelser, 2) Håndhævelse af reglerne
om  spirituskørsel  skal  ske  ved  stikprøvekontroller  under  anvendelse  af  mekanisk
testapparat (alkometer), og 3) Håndhævelse af reglerne om sikkerhedsseler skal ske ved
målrettede politikontroller af minimum to ugers varighed af gangen. Kontrollerne skal
finde sted mindst tre gange om året.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465090_0005.png
Håndhævelsen  skal  kædes  sammen  med  information  til  borgerne  om,  at  den
pågældende håndhævelse finder sted. Informationen skal ske via oplysningskampagner
samt skiltning eller lignende på de vejstrækninger, hvor håndhævelsen konkret foregår.
Det påpeges, at sanktionen for færdselsforseelser på de nævnte områder skal være
effektiv, mærkbar og proportional. I sanktionssystemet skal indeholdes mulighed for at
frakende førerretten og tilbageholde køretøjer.
Hver  medlemsstat  skal  udarbejde  en  national  handlingsplan,  som  indsendes  til
Kommissionen, ligesom hver medlemsstat udpeger et koordinationsorgan, som bl.a.
benyttes til erfaringsudveksling med andre medlemsstater og Kommissionen.
Medlemsstaterne rapporterer hvert andet år til Kommissionen om gennemførelsen af
anbefalingerne, og Kommissionen evaluerer på baggrund heraf anbefalingernes effekt
på færdselssikkerheden i EU.
Hvis  Kommissionen  efter  den  første  evaluering  kan  konkludere,  at  effekten  af
anbefalingerne ikke i tilstrækkelig grad bidrager til at nå målet om en halvering i antallet
af dødsulykker i trafikken frem til 2010, skal Kommissionen fremsætte forslag til et
direktiv, som fastsætter bestemmelser til opnåelse af målet.  
2. Gældende dansk ret
Da direktivforslagene og udkast til Kommissionens anbefaling endnu ikke foreligger i
endelige udgaver, er det ikke muligt at vurdere forslagenes forhold til gældende dansk
ret.
3. Høring
Forslagene og udkastet har endnu ikke været sendt i høring.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Da de endelige udgaver af direktivforslagene og Kommissionens anbefaling endnu ikke
foreligger,  er  det  ikke  muligt  at  vurdere  eventuelle  lovgivningsmæssige  og
statsfinansielle konsekvenser.
5
5. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Da de endelige udgaver af direktivforslagene og Kommissionens anbefaling endnu ikke
foreligger, er det ikke muligt at vurdere eventuelle samfundsmæssige konsekvenser.
6. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Da de endelige udgaver af direktivforslagene og Kommissionens anbefaling endnu ikke
foreligger,  er  det  ikke  muligt  at  vurdere  forholdet  til  nærhedsprincippet  og
proportionalitetsprincippet.
7. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Direktivforslagene  og  Kommissionens  anbefaling  har  ikke  tidligere  været  forelagt
Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465090_0006.png