Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 246
Offentligt
1465092_0001.png
KONFERENCEN
MELLEM REPRÆSENTANTERNE
FOR MEDLEMSSTATERNES
REGERINGER
Bruxelles, den 25. november 2003 (26.11)
(OR. en)
CIG 52/03
PRESID 10
NOTE
af:
fra:
til:
Vedr.:
25. november 2003
formandskabet
delegationerne
RK 2003
– Ministerkonklaven i Napoli: Formandskabets forslag
1.
I overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Thessaloniki er
arbejdet inden for regeringskonferencen foregået på politisk plan. De hidtidige RK-møder har
sammen med en række bilaterale kontakter gjort det muligt for formandskabet at indkredse et
antal spørgsmål i udkastet til forfatningstraktat, som delegationerne mener bør præciseres
eller ændres, og i visse tilfælde at udarbejde forslag til mulige løsninger.
JURIDISK-TEKNISKE SPØRGSMÅL
2.
Sideløbende med de politiske drøftelser nedsatte formandskabet i forståelse med samtlige
delegationer en gruppe af juridiske eksperter, som skulle foretage en juridisk gennemgang af
det udkast til traktat om en forfatning, som konventet havde udarbejdet. Gruppen af Juridiske
Eksperter holdt møder i oktober og november under forsæde af regeringskonferencens jurist.
Resultat af gruppens drøftelser er udsendt i dokument CIG 51/03.
CIG 52/03
ia/AA/ub
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465092_0002.png
3.
De reviderede tekster i dok. CIG 50/03 og ADD 1 omfatter alle de forbedringer af juridisk
eller teknisk art, som efter fælles overenskomst foreslås af medlemsstaternes og de
tiltrædende staters juridiske eksperter, uden at dette dog foregriber eventuelle ændringer, som
delegationerne måtte ønske at forelægge på politisk plan. Formandskabet er af den opfattelse,
at teksterne fra Gruppen af Juridiske Eksperter ikke bør tages op igen, og at de skal udgøre et
referencepunkt for ministrene og stats- og regeringscheferne under deres drøftelser om de
politiske spørgsmål.
ANDRE SPØRGSMÅL
4.
Som et supplement til denne konsoliderede tekst forelægger formandskabet delegationerne
nærværende dokument, som skulle gøre det lettere at opnå fremskridt med hensyn til de
politiske spørgsmål og således bane vejen for en samlet aftale i december.
Dette dokument
bygger på RK's hidtidige arbejde. Det indeholder en række spørgsmål, som
formandskabet har indkredset på grundlag af præciseringer, ændringer og
forbedringer, som delegationerne har anmodet om, eller som formandskabet har
foreslået. Addendum 1 indeholder tekstforslag.
1
Med hensyn til visse spørgsmål, hvor det
endnu ikke er muligt at drage konklusioner, beskriver formandskabet den nuværende situation
og begrænser sig til at opstille en skitse til en mulig løsning.
5.
Det er tanken, at nærværende dokument, som udgør grundlaget for drøftelserne i Napoli, skal
udvikle sig i lyset af efterfølgende drøftelser. Det kan revideres for at tage hensyn til
drøftelserne indtil det tidspunkt, hvor der foreligger en endelig og samlet aftale. Hvis et
spørgsmål ikke rejses i dette dokument, er formandskabet af den opfattelse, at teksten til
udkastet til forfatningstraktat (som den foreligger i CIG 50/03) udgør grundlaget for det
fremtidige arbejde. Dette anfægter ikke delegationernes ret til på et hvilket som helst
tidspunkt at anmode om at få yderligere spørgsmål drøftet, hvis de mener, der er behov for
præciseringer eller ændringer.
6.
Dette dokument er ikke bindende for nogen delegation, og det anfægter heller ikke nogen
holdninger, som delegationerne hidtil har indtaget. Det udsendes på det grundlag, at ingen af
forslagene i det kan betragtes som endelige, før der er opnået enighed om udkastet til
1
I dette addendum er basisteksten, som ændringerne er tilføjet til, den tekst, som konventet
udsendte den 18. juli 2003 (CONV 850/03).
ia/AA/ub
CIG 52/03
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465092_0003.png
forfatningstraktat som helhed.
CIG 52/03
ia/AA/ub
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465092_0004.png
I.
PRÆAMBEL / DEFINITION AF UNIONEN OG DENS MÅL
a)
Kristen arv
Formandskabet har noteret sig, at dette er et vigtigt spørgsmål for en række
delegationer, men det vil ikke på nuværende tidspunkt fremsætte forslag til ændring af
konventets tekst. Der vil senere blive fremsat et forslag herom med henvisning ikke kun
til Europas kristne arv, men også til den sekulære karakter af EU-medlemsstaternes
institutioner (verdslighedsprincippet).
b)
Unionens værdier
mindretallenes rettigheder
ligestilling mellem mænd og kvinder
Formandskabet foreslår at imødekomme anmodningen om en henvisning i traktaten til
mindretallenes rettigheder og ligestilling mellem mænd og kvinder ved hjælp af en
ændring af den nuværende artikel 2 om Unionens værdier [jf. tekst i bilag 1 til
addendum 1].
c)
EU-rettens forrang
Formandskabet foreslår, at spørgsmålet om EU-rettens forrang, som flere delegationer
har ønsket at få taget op, løses ved hjælp af en erklæring [jf. tekst i bilag 2 til
addendum 1].
II.
CHARTER OM GRUNDLÆGGENDE RETTIGHEDER
Af hensyn til gennemsigtigheden og retssikkerheden foreslår formandskabet, at den sidste
bestemmelse i præamblen ændres, således at der også henvises til ajourføringen af de
officielle forklaringer til chartret, og at disse forklaringer medtages i en erklæring til
regeringskonferencens slutakt, som sammen med de øvrige erklæringer vil blive offentliggjort
i Den Europæiske Unions Tidende [se tekst i bilag 3 til addendum 1].
CIG 52/03
ia/AA/ub
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465092_0005.png
III. INSTITUTIONELLE SPØRGSMÅL
a)
Definition af kvalificeret flertal
Formandskabet har noteret sig, at et stort antal delegationer støtter konventets
tekstudkast med hensyn til dette spørgsmål. Formandskabet er dog klar over, at nogle få
delegationer ikke kan acceptere konventets forslag i dets nuværende affattelse. I
betragtning af disse forskellige holdninger og det overordnede mål med fastholdelse af
den institutionelle balance, som konventet opstillede, foreslår formandskabet ikke
ændringer til konventets forslag vedrørende definitionen af kvalificeret flertal. Det
mener imidlertid, at det er nødvendigt fortsat at overveje, hvorledes disse ønsker kan
imødekommes, idet man samtidig holder sig det fælles overordnede mål for øje, at
beslutningsprocedurerne skal være enkle, effektive og gennemsigtige.
b)
Kommissionens sammensætning
I en udvidet Union er det nødvendigt, at Kommissionen fungerer effektivt.
Formandskabet mener, at konventets tekst udgør et godt grundlag for at kunne opfylde
dette mål. Formandskabet er dog også klar over, at et betydeligt antal delegationer af
hensyn til legitimiteten vil foretrække, at Kommissionen består af en statsborger fra
hver medlemsstat. Kommissionen har selv givet udtryk for samme mening i sin
meddelelse til regeringskonferencen.
Formandskabet foreslår på dette stadium, at delegationernes ønsker imødekommes ved
at præcisere bestemmelserne i konventets tekst om den nøjagtige rolle og det nøjagtige
ansvar for kommissærer uden stemmeret. Disse præciseringer kan omfatte følgende:
·
kommissærer uden stemmeret deltager fuldt ud i Kommissionens arbejde,
herunder også i kollegiets møder
·
formanden for Kommissionen tildeler kommissærer uden stemmeret substans-
sager, der indebærer et reelt ansvar.
CIG 52/03
ia/AA/ub
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465092_0006.png
Formandskabet udelukker ikke muligheden for at drøfte andre aspekter vedrørende
Kommissionens sammensætning på mødet i Napoli.
c)
Ministerrådet - sammensætninger og formandskab
På baggrund af den brede støtte til dets tidligere forslag vedrørende dette spørgsmål
fastholder formandskabet sit oplæg og forelægger et tekstudkast [jf. tekster i bilag 4 og
5 til addendum 1]. Formandskabet har noteret sig, at et stort flertal af medlemsstaterne
er imod oprettelsen af et Lovgivende Råd, men gør opmærksom på, at dette kan ske
senere på grundlag af en afgørelse truffet af Det Europæiske Råd.
d)
Udenrigsministeren
Formandskabet fastholder sine tidligere forslag med henblik på præcisering af
bestemmelserne om udenrigsministeren og foreslår yderligere justeringer for at
imødekomme nogle ønsker, som visse delegationer har givet udtryk for med hensyn til
dette spørgsmål, samtidig med at konceptet med "dobbelthat" opretholdes fuldt ud [jf.
tekst i bilag 6 til addendum 1].
e)
Det Europæiske Råd - domstolsprøvelse af dets retsakter
Formandskabet foreslår med tilslutning fra et flertal af delegationerne, at de retsakter,
der skal have retsvirkning over for tredjemand, og som er vedtaget af Det Europæiske
Råd (som formelt bliver en institution), skal være omfattet af Domstolens prøvelse [jf.
tekst i bilag 7 til addendum 1].
f)
Europa-Parlamentet
Formandskabet har noteret sig, at et stort antal delegationer støtter konventets
tekstudkast vedrørende dette spørgsmål, selv om nogle har foreslået, at mindstetærsklen
på fire medlemmer for hver medlemsstat hæves.
CIG 52/03
ia/AA/ub
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465092_0007.png
IV.
FINANSER / BUDGET / ØKONOMISK OG MONETÆR POLITIK
Formandskabet har taget hensyn til delegationernes forskellige synspunkter med hensyn til
alle de spørgsmål, som hører ind under denne overskrift. Det forelægger forslag til
præcisering eller ændring for så vidt angår visse af disse punkter, idet det tager hensyn til,
hvor stor støtte de har fået, samt til nødvendigheden af ikke at bringe den generelle balance i
fare, konventet har opnået, navnlig hvad angår institutionelle spørgsmål.
a)
Finansielle overslag
Formandskabet har noteret sig, at visse delegationer har givet udtryk for
betænkeligheder med hensyn til procedurerne for vedtagelse af de finansielle overslag
efter 2013, og foreslår, at konferencen eventuelt drøfter tanken om en rendezvous-
klausul som en mulighed for at imødekomme disse betænkeligheder.
b)
Budget
Formandskabet har noteret sig, at et meget betydeligt antal delegationer er stærkt imod
budgetbestemmelserne i udkastet til forfatningstraktat i deres nuværende affattelse.
Formandskabet mener imidlertid, at det på nuværende tidspunkt er hensigtsmæssigt at
fastholde bestemmelserne i konventets tekst, eftersom de forskellige alternativer, der
hidtil er forelagt, indebærer, at den samlede institutionelle balance i budgetprocedurerne
bringes i fare.
c)
Multilateral overvågning
Formandskabet har noteret sig, at nogle delegationer har foreslået ændringer til
konventets tekst, navnlig med hensyn til, hvorledes de nærmere omstændigheder for den
multilaterale overvågningsprocedure skal fastlægges. Formandskabet foreslår imidlertid,
at der ikke foretages ændringer i teksten for at bevare konventets afbalancerede oplæg.
CIG 52/03
ia/AA/ub
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465092_0008.png
d)
Den Europæiske Centralbank
Formandskabet foreslår
i)
at ændre procedurerne for at tildele ECB specifikke opgaver i forbindelse med
politikker vedrørende tilsynsvirksomhed [jf. tekst i bilag 8 til addendum 1]
ii)
at udvide anvendelsesområdet for den eksisterende bestemmelse, der skal
bemyndige til ændring af vedtægterne for ECSB/ECB [jf. tekst i bilag 9 til
addendum 1]
iii)
at indføre kvalificeret flertal i forbindelse med udnævnelse af medlemmer af ECB
[jf. tekst i bilag 10 til addendum 1].
e)
Lamfalussy-procedurerne
Formandskabet foreslår at imødekomme visse delegationers ønsker med hensyn til dette
spørgsmål ved hjælp af en erklæring [jf. tekst i bilag 11 til addendum 1].
f)
Bemyndigelsesbestemmelse i forbindelse med EIB
Formandskabet foreslår at ændre procedurerne for ændring af vedtægterne for EIB [jf.
tekst i bilag 12 til addendum 1].
g)
ØMU - beslutningsprocessen vedrørende euroen
Formandskabet foreslår to ændringer af bestemmelserne om beslutningsprocessen
vedrørende euroen [jf. tekst i bilag 13 til addendum 1].
CIG 52/03
ia/AA/ub
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465092_0009.png
V.
ET OMRÅDE MED FRIHED, SIKKERHED OG RETFÆRDIGHED
Formandskabet har noteret sig, at en række delegationer er betænkelige ved nogle af
bestemmelserne i dette kapitel, især bestemmelserne om retligt samarbejde i straffesager. Det
foreslår at imødekomme disse delegationer (især på de punkter, der hænger sammen med
eksistensen af forskellige retssystemer) på følgende måde:
a)
Straffesager
i)
Formandskabet foreslår på dette punkt ændringer i konventets tekst, der uden at
ændre substansen eller afstemningsproceduren bl.a. giver de pågældende
delegationer forsikringer om, at de specifikt kan fremsætte deres særlige
indvendinger efter passende procedurer, før en retsakt vedtages [jf. teksten i bilag
14 til addendum 1].
ii)
Formandskabet foreslår at gøre det klart, at anklagemyndighedens mandat
vedrører bekæmpelse af svig, der skader Unionens finansielle interesser [jf.
teksten i bilag 15 til addendum 1].
b)
Civilretlige sager
Formandskabet foreslår at tydeliggøre nogle af aspekterne af bestemmelsen om retligt
samarbejde i civilretlige sager [jf. teksten i bilag 16 til addendum 1].
VI.
FORSVAR
Hvad angår struktureret samarbejde forelægger formandskabet - under hensyn til en række
delegationers betænkeligheder - forslag, der med henblik på at gøre et sådant samarbejde
inklusivt i højere grad bringer bestemmelserne om struktureret samarbejde på linje med de
mere almindelige bestemmelser om forstærket samarbejde på FUSP-området med de
fornødne ændringer. Hvad angår "gensidigt forsvarssamarbejde" tydeliggør den foreslåede
tekst, at bestemmelsen ikke berører bestående forpligtelser inden for rammerne af NATO [jf.
teksten i bilag 17 til addendum 1].
CIG 52/03
ia/AA/ub
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465092_0010.png
VII. FUSP
Formandskabet foreslår at gøre større brug af kvalificeret flertal på FUSP-området for at opnå
et generelt afbalanceret resultat med hensyn til beslutningsprocedurerne og for at sikre en
effektiv FUSP [jf. teksten i bilag 18 til addendum 1].
VIII. ANDRE EU-POLITKKER
Formandskabet har noteret sig delegationernes forskellige forslag om at ændre eller
tydeliggøre en række af bestemmelserne om Unionens politikker i del III i udkastet til
forfatningstraktat. På baggrund af delegationernes reaktioner som helhed forelægger
formandskabet ændringsforslag til konventets tekst eller erklæringer på følgende punkter:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
j)
k)
IX.
den sociale bestemmelse [jf. teksten i bilag 19 til addendum 1]
social sikring [jf. teksten i bilag 20 til addendum 1]
beskatning [jf. teksten i bilag 21 til addendum 1]
social- og arbejdsmarkedspolitikken [jf. teksten i bilag 22 til addendum 1]
økonomisk, social og territorial samhørighed [jf. teksten i bilag 23 til addendum 1]
transport [jf. teksten i bilag 24 til addendum 1]
forskning og udvikling [jf. teksten i bilag 25 til addendum 1]
energi [jf. teksten i bilag 26 til addendum 1]
folkesundhed [jf. teksten i bilag 27 til addendum 1]
sport [jf. teksten i bilag 28 til addendum 1]
turisme [jf. teksten i bilag 29 til addendum 1].
REVISIONSPROCEDURE
På baggrund af drøftelserne om forenklede procedurer for revision af forfatningstraktaten
foreslår formandskabet at løse dette spørgsmål på to måder:
CIG 52/03
ia/AA/ub
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465092_0011.png
a)
hvad angår afgørelsen om at gå fra enstemmighed til kvalificeret flertal eller fra en
særlig lovgivningsprocedure til den almindelige lovgivningsprocedure (den generelle
passerelle-bestemmelse) foreslås det, at der i teksten tilføjes en bestemmelse om, at en
sådan afgørelse ikke får virkning, hvis [X] nationale parlamenter rejser indsigelse [jf.
teksten i bilag 30 til addendum 1]
b)
hvad angår beslutningen om at ændre forfatningens bestemmelser om interne politikker
(afsnit III i del III (særlig revisionsprocedure)) holder formandskabet fast ved den
tilgang, det foreslog ministrene på sidste RK-møde, dvs. ingen udvidet kompetence til
Unionen i forfatningen, afgørelse vedtaget af Det Europæiske Råd med kvalificeret
flertal og godkendelse i alle medlemsstaterne i overensstemmelse med deres
forfatningsmæssige bestemmelser. En sådan tilgang har den fordel, at der ikke længere
stilles krav om en regeringskonference [jf. teksten i bilag 31 til addendum 1].
X.
ANDRE SPØRGSMÅL
a)
Regioner i den yderste periferi
Formandskabet foreslår at give mulighed for at ændre listen over regioner i den yderste
periferi ved en enklere procedure [jf. teksten i bilag 32 til addendum 1].
b)
Protokol vedrørende Danmark
På baggrund af drøftelserne på ministermødet den 18. november foreslår formandskabet
en ændret protokol nr. 5 om Danmarks stilling [jf. teksten i bilag 33 til addendum 1].
c)
Tjenesteydelser af almen interesse
Formandskabet foreslår at ændre konventets tekst for at gøre opmærksom på, at det er
medlemsstaterne, der har kompetence til at levere, udlægge og finansiere sådanne
tjenesteydelser [jf. teksten i bilag 34 til addendum 1].
CIG 52/03
ia/AA/ub
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465092_0012.png
d)
EU's små nabostater
Formandskabet har noteret sig, at der er blevet fremsat ønske om en specifik omtale af
EU's små nabostater, og foreslår at løse dette spørgsmål ved hjælp af en erklæring [jf.
teksten i bilag 35 til addendum 1].
e)
EU's tiltrædelse af den europæiske menneskerettighedskonvention
På baggrund af drøftelserne om dette spørgsmål forelægger formandskabet en mindre
ændring til konventets tekst. Det finder også, at det vil være passende at gøre brug af
kvalificeret flertal i Rådet på dette punkt [jf. teksten i bilag 36 til addendum 1].
f)
Dyrebeskyttelse og dyrevelfærd
Formandskabet foreslår at udskifte den eksisterende protokol om dyrebeskyttelse og
dyrevelfærd med en bestemmelse, der indsættes i begyndelsen af del III i
forfatningsudkastet [jf. teksten i bilag 37 til addendum 1].
g)
De tiltrædende landes undertegnelse af forfatningstraktaten
De tre kandidatlande (Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet) har anmodet om måtte
undertegne den tekst, der bliver resultatet af regeringskonferencen. Formandskabet
foreslår, at disse lande indbydes til at undertegne slutakten som observatører.
*
*
*
CIG 52/03
ia/AA/ub
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465092_0013.png
DIVERSE
I et sidste bilag om de spørgsmål, der er blevet drøftet, men ikke løst i Gruppen af Juridiske
Eksperter, og som støttes af et stort flertal af delegationerne, foreslår formandskabet en række
ændringer til konventets tekst, enten for at gøre teksten mere juridisk korrekt eller for at løse nogle
af disse spørgsmål [jf. teksterne i bilag 38 til addendum 1].
a)
Hvad angår afgrænsningen mellem FUSP-procedurerne og procedurerne i forbindelse med de
øvrige politikker foreslår formandskabet at ændre teksten til den pågældende bestemmelse for
at gøre den mere juridisk holdbar.
b)
Hvad angår aktindsigt i Den Europæiske Investeringsbanks dokumenter foreslår
formandskabet at bringe behandlingen af disse dokumenter på linje med behandlingen af Den
Europæiske Centralbanks dokumenter.
c)
Hvad angår retten til at stemme ved valg til Europa-Parlamentet og den omstændighed, at
konventets tekst fratager ca. 1 mio. mennesker deres ret til at stemme ved sådanne valg,
foreslår formandskabet at ændre teksten, så dette forhold bringes i orden.
d)
Hvad angår de nationale parlamenters rolle i henhold til protokollen om nærhedsprincippet og
protokollen om de nationale parlamenter foreslår formandskabet at gøre ordlyden klarere af
hensyn til de særlige kendetegn ved forbundsstrukturer.
e)
Hvad angår de udsvingsmargener, et land skal overholde for at komme med i euroområdet,
foreslår formandskabet at omtale det europæiske monetære system i den relevante
bestemmelse.
f)
Hvad angår Domstolens kompetence til at pålægge medlemsstaterne bøder foreslår
formandskabet at ændre konventets tekst for at tydeliggøre Domstolens kompetence.
g)
Hvad angår retsgrundlaget for vedtagelsen af europæiske love i forbindelse med den fælles
handelspolitik foreslår formandskabet at gøre det klart, at der kan vedtages hastende ensidige
handelsbeskyttelsesforanstaltninger efter en lettere procedure end lovgivningsproceduren.
CIG 52/03
ia/AA/ub
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465092_0014.png
h)
Hvad angår forstærket samarbejde foreslår formandskabet at fjerne passerelle-bestemmelsen,
og hvad angår de specifikke bestemmelser om forstærket samarbejde på FUSP-området
foreslår det at gøre det klarere, at disse følger de normale FUSP-procedurer.
i)
Hvad angår solidaritetsbestemmelsen foreslår formandskabet at ændre teksten for at gøre det
klart, at enhver afgørelse med indvirkning på forsvarsområdet skal træffes med
enstemmighed, og at forsvarsaspekterne af enhver sådan afgørelse udelukkes fra Domstolens
kompetence.
j)
k)
I artikel 5 foreslår formandskabet at ændre "intern sikkerhed" til "national sikkerhed".
Hvad angår spørgsmålet om, hvem der skal forhandle en aftale om en medlemsstats udtræden
af Unionen, foreslår formandskabet at ændre teksten og henvise til de relevante aspekter af
den almindelige bestemmelse om forhandling af aftaler i del III.
________________________
CIG 52/03
ia/AA/ub
DA
14